matoset pois krassista?

ötökkäkammo

minulla on ollut useana vuonna parvekkeella köynnöskrassia. viime vuonna sen valtasi paksut toukat.. "hrrr". en tiedä mitä toukkia olivat.. miten voin estää, etteivät tänä vuonna muuttaisi parvekkeelleni? millaisia mahdollisen myrkyttömiä myrkkyjä on olemassa?

10

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myrkkyä

      Mistäs olet kuullut,että olis myrkytöntä myrkkyä?
      Taitaa olla helpompi laittaa muita kukkasia.

      • ...--

        olen esim. kirvoja häätänyt mäntysuopaliuoksella..aattelin josko ois vastaavia juttuja ja tai samaa näille ökkiäisille..? ja antteks kauhiast, tarkoitin "myrkytöntä myrkkyä" ja vielä :) sitten vissiin. mahdatkohan tajuta nyt sen paremmin mitä tarkoitin? ja mitenkäs niitä muita kukkasia helpompi laittaa on?


      • siten
        ...-- kirjoitti:

        olen esim. kirvoja häätänyt mäntysuopaliuoksella..aattelin josko ois vastaavia juttuja ja tai samaa näille ökkiäisille..? ja antteks kauhiast, tarkoitin "myrkytöntä myrkkyä" ja vielä :) sitten vissiin. mahdatkohan tajuta nyt sen paremmin mitä tarkoitin? ja mitenkäs niitä muita kukkasia helpompi laittaa on?

        säästyt ötökkäsodalta. Kuivassa kituva krassi saa erilaisia ötököitä. Lannoittaa tosin ei kannata kovasti, koska krassi ei kuki silloin.

        Eikä kannata parvekkeella myrkytellä juuri muulla kuin tolu- tai mäntysuopasumutuksella.

        Laita köynnöskrassien sekaan myös kanariankrassia, se ei ole ötökkäherkkää.


      • ötökkäkammo
        siten kirjoitti:

        säästyt ötökkäsodalta. Kuivassa kituva krassi saa erilaisia ötököitä. Lannoittaa tosin ei kannata kovasti, koska krassi ei kuki silloin.

        Eikä kannata parvekkeella myrkytellä juuri muulla kuin tolu- tai mäntysuopasumutuksella.

        Laita köynnöskrassien sekaan myös kanariankrassia, se ei ole ötökkäherkkää.

        kiitti vinkistä. koitanpa vielä metsästää jostakin sitä kanarialaista. olen kyllä ollut kova kastelemaan..


    • Toukat on mitä ilmeisemmin kaali- tai lanttuperhosen toukkia. Ne on alkuun pieniä, mutta kasvavat aika isoiksi ennen koteloitumista ja popsivat nopeasti krassit suihinsa.
      Olen katkonut ne lehdet pois, joissa on toukia ja tiputellut pihalle. Näin voin hävittää toukat ilman myrkkyjä.
      Hämähäkki tai useampi hoitaa saman homman ja syö muutkin tuholaiset.

      http://puutarha.net/keskustelut/messages/475/1998.html?968742080

      • ötökkäkammo

        ajattelinkin että voi olla jonkin perhosen toukkia.. enkä kyllä tappaa haluaisi, mutta jotenkin pitäisi niistä eroon päästä jos ilmestyvät, kun tulee aika rajuja väristyksiä..täytyy katsoa sitten, jos joku rohkeempi tulisi niitä paimentamaan :)

        eli jos toukat oli vaaleanvihreitä, oli sitten tosi vaaleita. en tarkkaan enää muista. ja pieninä en niitä nähnyt. mustanpuhuviakin, samankokoisia, paksuhkoja toukkia oli vierailevina tähtinä, ehkä vähän karvaisia..? nää vaaleat toverit oli varmasti karvatonta rotua. :)

        entäs mäntysuopa/tolu suihkut, tappaako ne ötökät vai ajaako vaan tiehensä?..niin milläs ne nyt karkuun pötkisivät..

        hämyrin näkeminen ei lainkaan helpota minun väristyksiä, komennan aina muut kantamaan niitä ulos :)


    • Muistamaton

      Hei!

      On olemassa jotain ainetta, jota laitetaan kapseleina tai rakeina multaa ja sen pitäisi estää lehtien ja varsien syömisen. En vaan saa millään päähäni sen nimeä, kotona kyllä varastossa on sitä, mutta kun itse olen koulussa... Ilmoittelen sitten myöhemmin jos sattuisin muistamaan sen nimen...

      • ötökkäkammo

        ilmoittele juu, jos viitsit.


      • se oli
        ötökkäkammo kirjoitti:

        ilmoittele juu, jos viitsit.

        Sori, että kesti. Unohdin tarkistaa kotona sen nimen silloin heti seuraavana viikonloppuna ja sitten koko asia unohtui...

        Mutta se on Provado. Ne on sellaisia "kapseleita" jotka työnnetään multaan. Juuret imevät aineen varsiin ja lehtiin ja ne eivät enää maistu ötököille. Muistaakseni jossain lehdessä, oisko ollut Pirkassa, oli mainoskin siitä...


      • kipaisempa
        se oli kirjoitti:

        Sori, että kesti. Unohdin tarkistaa kotona sen nimen silloin heti seuraavana viikonloppuna ja sitten koko asia unohtui...

        Mutta se on Provado. Ne on sellaisia "kapseleita" jotka työnnetään multaan. Juuret imevät aineen varsiin ja lehtiin ja ne eivät enää maistu ötököille. Muistaakseni jossain lehdessä, oisko ollut Pirkassa, oli mainoskin siitä...

        kaupoille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe