Vielä moottorijarrutuksesta

Neiti

Olisin vielä varmistanut yhtä asiaa moottorijarrutuksesta. Eli onko moottorille tai muille osille haittaa, jos toimii seuraavasti: liikennevalojen tai muun esteen lähestyessä (vaikkapa 5-vaihde silmässä) nostaa jalan kaasulta, jotta vauhti hiljalleen hiljenee. Sitten vielä painaa jarrua vaihtamatta pienemmälle vaihteelle/vapaalle (siis edelleen 5 silmässä). Eli samaan aikaan kone "vetää" vitosella ja jarrutetaan? Vai onko parempi kikkailla ja vaihtaa pienempää silmään?

7

904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vaihtaa pienemmälle tai vapaalle. Moottorin pyörimisnopeuden ei kannattaisi antaa laskea tyhjäkäyntinopeuteen tai ainakaan alle sen. Voimansiirtoon tulee moottorista pienillä pyörimisnopeuksille nykivää kuormaa ja se ei tee hyvää nivelille, laakereille ym. Ajomukavuuskin on paljon parempi.

    • Mauno

      Nyt jarrutus tapahtuu:
      moottori jarru

      Voit huoletta jarrutella tyhjäkäyntikierroksiin saakka.

      Seuraavan kiihdytyksen alkaessa, nyksinkertaisesti sopiva vaihde päälle ja menoksi...

      (Kytkin pohjassa ei pitäisi ajella ollenkaan, missään tilanteessa)

      PS. Sen vertan hyvä ajatus Neidiltä, että ihastuminen on lähellä!

    • The Rat

      Kerran autoilu-urani alkuaikoina vaihdoin moottoritieltä poistuessani vitoselta suoraan kakkoselle... Olipahan tiukempi moottorijarrutus, tuskin teki hyvää millekään osalle autossa. :)

      Mutta ainakin itse toimin kuvaamallasi tavalla, eli jarrutan (jos tarpeen) vaihde silmässä ja tiputan vaihdetta pienemmälle kun kierrokset ovat noin 1200/min luokassa. Kolmoselta kakkoselle en yleensä enää jaksa vaihtaa, siitä kun joutuu yleensä sekunnin sisään taas vaihtamaan, vaan jätän vaihteen vapaalle ja liu'un loppumatkan. Haittapuolena se että jos ne valot vaihtuvat tai jono lähtee liikkeelle joutuu arpomaan vaihdetta, mutta eipä tuo nyt mitenkään ylivoimainen tehtävä ole kun on käytännössä kaksi vaihtoehtoa (ykkönen tai kakkonen). :)

      Tämä siis dieselillä. Bensakoneella voi olla että kannattaa vaihtaa hieman aiemmin pienemmälle vaihteelle, sillä vääntöä ei kai yleensä löydy ihan vastaavasti. On se matkan jatkaminen helpompaa jos kierroksia on luokkaa 1500.

      • Bensa-Nafta

        Oletko sitä mieltä että diesel autoissa löytyy enemmän vääntöä 1500 minuttikierroksella, kuin bensiini moottoreissa? Useimmitenhan dieselin vääntö vasta alkaa jossain 2000 kierroksen tuntumassa kun turbo saa kerättyä ahtopainetta. Vapaastihengittävä moottorihan on puristussuhteeltaan huomattavasti turboa korkeampi joka tuntuu erityten pienillä kierroksilla ennen turbon mukaantuloa. Eria asia on tietysti turboton diesel-moottori. Näin siis omista kokemuksistani jotka pääosin vw-dieselmoottoreista


      • The Rat
        Bensa-Nafta kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä että diesel autoissa löytyy enemmän vääntöä 1500 minuttikierroksella, kuin bensiini moottoreissa? Useimmitenhan dieselin vääntö vasta alkaa jossain 2000 kierroksen tuntumassa kun turbo saa kerättyä ahtopainetta. Vapaastihengittävä moottorihan on puristussuhteeltaan huomattavasti turboa korkeampi joka tuntuu erityten pienillä kierroksilla ennen turbon mukaantuloa. Eria asia on tietysti turboton diesel-moottori. Näin siis omista kokemuksistani jotka pääosin vw-dieselmoottoreista

        Dieselmoottoreista löytyy yleisesti ottaen paremmin vääntöä kuin bensakoneista. Ainakin minun mielikuvani mukaan. Ei olisi bensakoneella ajellessani tullut mieleenkään jyrkässä ylämäessä lähteä liikkeelle nostamalla jalat pois polkimilta... :)

        Turboja taas löytyy niin bensakoneista kuin dieselvehkeistäkin. Dieseleistä ehkä kuitenkin useammin. En tiennyt että turbo vähentää vääntöä matalilla kierroksilla, mutta samapa tuo. :)

        Olin sitä mieltä että siinä missä turbolla voi ihan rauhassa ajella 1000 - 1200 kierroksilla, kannattaa bensakoneessa pitää vähän enemmän tehoa. Voin olla väärässäkin... Kokemusta sen verran harvoista autoista ja oikeastaan vain yhdestä dieselistä (tästä nykyisestä, olen muitakin ajanut mutta sen verran vähän ettei kehtaa laskea).

        Paras tehoalue nykyvehkeelläni löytyy toki jostain 2000 - 4000 väliltä (en tarkkaan tiedä, ei jaksa niin paljoa kiinnostaa), mutta mutuna vääntää pienillä kierroksilla (alle 1500) tehokkaammin kuin vastaavatehoinen bensakone.


      • ######
        The Rat kirjoitti:

        Dieselmoottoreista löytyy yleisesti ottaen paremmin vääntöä kuin bensakoneista. Ainakin minun mielikuvani mukaan. Ei olisi bensakoneella ajellessani tullut mieleenkään jyrkässä ylämäessä lähteä liikkeelle nostamalla jalat pois polkimilta... :)

        Turboja taas löytyy niin bensakoneista kuin dieselvehkeistäkin. Dieseleistä ehkä kuitenkin useammin. En tiennyt että turbo vähentää vääntöä matalilla kierroksilla, mutta samapa tuo. :)

        Olin sitä mieltä että siinä missä turbolla voi ihan rauhassa ajella 1000 - 1200 kierroksilla, kannattaa bensakoneessa pitää vähän enemmän tehoa. Voin olla väärässäkin... Kokemusta sen verran harvoista autoista ja oikeastaan vain yhdestä dieselistä (tästä nykyisestä, olen muitakin ajanut mutta sen verran vähän ettei kehtaa laskea).

        Paras tehoalue nykyvehkeelläni löytyy toki jostain 2000 - 4000 väliltä (en tarkkaan tiedä, ei jaksa niin paljoa kiinnostaa), mutta mutuna vääntää pienillä kierroksilla (alle 1500) tehokkaammin kuin vastaavatehoinen bensakone.

        Bensakoneessa on aina enemmän vääntöä, kuin vastaavankokoisessa dieselkoneessa.
        Uudemmat dieselit ovat ahdettuja ja niissä on turbosta johtuen yleensä parempi vääntö kuin ahtamattomassa bensakoneessa, mutta jos bensakone ahdetaan, niin taas diesel häviää.

        Oikeassa olit siinä, että matalilla kierroksilla dieselissä on parempi vääntö kuin vastaavankokoisessa bensakoneessa.


    • Neiti

      Jees, eli jatkan samaan malliin. Kiitos asiallisista vastauksista =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      18
      4811
    2. Jännitän sinua J mies

      Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1555
    3. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1440
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

      Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      69
      1363
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

      "Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      326
      1299
    6. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      48
      1276
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

      Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1190
    8. Tunneälyä testaamaan!

      Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      1011
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

      paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      925
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

      En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      49
      904
    Aihe