Nythän pomppasi. Olen koettanut joviaalina miehenä ajella sitikoilla (id, sm, bx, cx, xm) jo kaksikymmentä vuotta muka teennäisesti aina perustellen hullua valintaani tyyliin "kyllä tämä taikamatto on niin mukava että pikkuviat kestää" ja "valitsin sitikan koska tykkään itsestäni niin paljon" jne, etc. Mutta raja se on minunkin mitassani, perkele.
Joka siunatun yksilö (ja niitä on ollut 12 kpl) on ollut enemmän tai vähemmän laho koska mikään isoista kissoista ei näköjään kestä Suomen kelejä. Nyt tietysti joku patonkimies alkaa valittaa että et ole suojannut tai pessyt jne. Voi kun olisikin näin, mutta kun autoja on käytetty isolla rahalla vuosittain asioikseen kaiken maailman sitikkaspesialisteilla, jotka ovat suojanneet alustaa sekä tavallisilla aineilla että "gurujen" suosimalla liuotetervalla tai rautatieöljyllä. Ja ruostuminen on jatkunut kiitettävästi! XM:ää kehuttiin oikein vedet silmissä aikoinaan, että se on täysgalvanoitu eikä ruostu koskaan. Ilon kyyneleet vierivät sitikkamiesten poskilla kun merkkiliikkeen sutki myyjä näytti korista räjäytyskuvaa jossa kaikki paikat oli merkitty sinkityksi. Erehdyin vielä ostamaan tämmöisen käytetyn XM:n ja heti katsastuksessa meisseli helmasta läpi. Katsastusmies naurahti ja kertoi korjauksen olevan kalliin ja vaikean, oli nähnyt vastaavia ruoste-XM:iä paljonkin.
Juttua voisi jatkaa vielä pidempäänkin mutta mitäpä se tyhjää tointaa. Sanonpa vain että en koskaan osta enää yhtään oksettavaa LHM-purnukkaa tai jousipalloa. Tämä poika rupeaa nyt ajamaan pienellä, uudella japsiautolla takuuajan verran, ja sitten taas vaihdan uuteen. Tulee halvemmaksi ja jää se ainainen vitutus pois.
Että hei vain kaikille sitikkamiehille! Ette kuule minusta enää koskaan.
Nyt loppuu isolla kissalla autoilu
45
13213
Vastaukset
- Rene
minkälaisia kokemuksia ja mielikuvia jäi ?
Harvinainen peli täällä päin ! - Zamster
> Että hei vain kaikille sitikkamiehille!
> Ette kuule minusta enää koskaan.
Ja luojalle kiitos siitä. Teitä provoilijoita täällä riittää tosin ilman sinuakin. - Pete
Äkkiä on Jarmon Sitikat lahonneet, 12 kpl 20 vuodessa. En epäile yhtään tarinaasi, sillä ne voivat lahota käsiin tai muuten hajota. Siitä huolimatta missä hitossa on tuo mainitsemasi SM, tai edes joitain osia siitä, vai onko sekin lahonnut jäljettömiin? Japsiautoja voikin nykyään valita valmistusmaan mukaan, vaikka Turkissa tehtyä Corollaa tai Nissani suoraan Englannista! Eikä tarvi oksentaa niihin tyhjiin LHM-purkkeihin. Ennenkaikkea, aja millä haluat, mutta säilytä kuitenkin tuo positiivinen elämänasenteesi.
- lk
Luulin tietäväni Suomen kaikki SM:t, mutta nyt löytyi yksi lisää. Onkos joku tietoinen tästä ruosteisesta SM:stä? Kumma, kun on pystynyt pysymään piilossa. Nyt kyllä menevät tilastot uusiksi.
- Sitikkakuski
Minulla taas oli sellaista tietoa (luuloa), että SM malli olisi ollut vain tehtaan proto. No, aina sitä viisastuu ja vasta 1987 sitikkailun aloittaneena ei ole juuri kokemusta vanhemmista malleista, että silleen.
- Matti
Puuttumatta sen enempää keskustelun aloittaneeseen vuodatukseen, satun tietämään että Suomessa seisoo autotalleissa ainakin 15-20 rekisteröimätöntä SM:ää, joista ainakin kaksi on ollut jonakin vuonna Suomen rekisterissä. Mahtaako lk tosiaan tietää kaikkien näiden SM:ien olinpaikan, omistajan ja alkuperän? Eipä noiden SM:ien omistajat paljon huutele peleistään ja yli puolet ei edes kuulu mihinkään sitikkakerhoon. Kannattaa olla realisti omien tietojensa esittelyssä.
- Pappa
Matti kirjoitti:
Puuttumatta sen enempää keskustelun aloittaneeseen vuodatukseen, satun tietämään että Suomessa seisoo autotalleissa ainakin 15-20 rekisteröimätöntä SM:ää, joista ainakin kaksi on ollut jonakin vuonna Suomen rekisterissä. Mahtaako lk tosiaan tietää kaikkien näiden SM:ien olinpaikan, omistajan ja alkuperän? Eipä noiden SM:ien omistajat paljon huutele peleistään ja yli puolet ei edes kuulu mihinkään sitikkakerhoon. Kannattaa olla realisti omien tietojensa esittelyssä.
"Kannattaa olla realisti omien tietojensa esittelyssä." 15-20 äs-ämmä talleissa... Eipä ole kovin tarkkoja "tietoja". Veikkaisinpa, ettei ko. ajopelejä ole koskaan edes tuotu suomeen tuollaisia määriä.
- Johannes
Pappa kirjoitti:
"Kannattaa olla realisti omien tietojensa esittelyssä." 15-20 äs-ämmä talleissa... Eipä ole kovin tarkkoja "tietoja". Veikkaisinpa, ettei ko. ajopelejä ole koskaan edes tuotu suomeen tuollaisia määriä.
No minulla on täällä Kajaanissa yksi rekisteröimätön SM tallissa, ja toinen tulee varaosiksi seuraavalla Italian messureissullani ennen vuodenvaihdetta. Auton pitäisi olla kunnossa vappuna ja sitten rekisteröintitilastot kaunistuvat. Ja näistä ei varmasti tiedä ainakaan nämä henkilöt, jotka mainostavat tuntevansa kaikki Suomen SM:t.
Muuten, Raahen seudulla on myös ainakin 3 SM:ää talleissa, yksikään niistä ei ole rekisterissä. Ja Kemijärvellä on kai yksi rekisterissäkin. Niin että kun minäkin tiedän asiaa tutkimatta nämä, niin autoja voi hyvinkin olla Suomessa se 20 kpl. Olisipa kumma jos esim. Turun seudulla näitä ei olisi, siellähän on paljon sitikkaharrastajia.
- Sitkikakuski
Sinulla on noin huonoja kokemuksia sitikoilla ajamisesta. Varsinkin, kun olet omistanut SM versionkin, sen tehtaan ainoan protyypin, vuonna 1970 rakennetun. Minä puolestani voin runsaan 15 v. sitikoilla ajaneena sanoa, että vasta niissä pääsin eroon ruostetaudista, joka on niin monen muun merkin vaivana ollut ja edelleenkin. Mulla on ollut pari BXää ja pari XMää. Viimeisin XM (-97) on osoittautunut erittäin toimintavarmaksi, tosin vasta reilu 100tkm ajettuna, mutta kuitenkin. Huoltojen lisäksi ei muuta kuin pakoputken ja jarrupalojen vaihto.
Siinäkin sun juttus meni pieleen, että BXää ei lasketa merkin tuntijoiden piirissä isoksi kissaksi, vaikka siinä kaasunestejousitus onkin.- lk
Kolme tuotiin maahan 70-luvulla, myöhemmin muutama lisää. Itselläni yksi ajossa. Rekisterissä olevat tiedossa. (tietysti pienellä viiveellä)
- Makemyday
lk kirjoitti:
Kolme tuotiin maahan 70-luvulla, myöhemmin muutama lisää. Itselläni yksi ajossa. Rekisterissä olevat tiedossa. (tietysti pienellä viiveellä)
"virallisten" tietojen mukaan: viime vuoden lopussa suomessa oli 3 rekisterissä olevaa SM:ää
- puntti
lk kirjoitti:
Kolme tuotiin maahan 70-luvulla, myöhemmin muutama lisää. Itselläni yksi ajossa. Rekisterissä olevat tiedossa. (tietysti pienellä viiveellä)
helmestä. kuusi lyhtyä, sisimmät kääntyvät? Maseratin 6-cyl? Ihanko tämä?
- Makemyday
puntti kirjoitti:
helmestä. kuusi lyhtyä, sisimmät kääntyvät? Maseratin 6-cyl? Ihanko tämä?
niitä samoja vempeleitä. Tietääkseni muille sitruunoille ei SM nimeä ole annettu :)
- 'rönttä' kuski
Makemyday kirjoitti:
"virallisten" tietojen mukaan: viime vuoden lopussa suomessa oli 3 rekisterissä olevaa SM:ää
Neljäs SM tulee varmaankin kohta rekisteriin. Täällä 'Pohjolan Valkean kaupungin' katsastuskonttorin pihalla oli 25.11 erittäin siisti SM punakilpisenä jonottamassa vuoroaan...
- Isin poika
Turhaa pulinaa tämä viesti taitaa olla, mikäli sinusta tosiaan ei enää täällä kuulla.
Sanon kuitenkin.
Sitikkailusi aikajänteestä, mallilistasta ja autojesi lukumäärästä päätellen olet ajellut ainakin välillä aika iäkkäillä, käytetyillä kieseillä.
Aika surrealistista ajatella, että jonkin 10 vee vanhan auton, oli Sitikka tai ei, pitäisi olla yhtä vaivaton ylläpitää kuin mitä tuliterä kosla on. Laitan yhden satsin XM:n Comfort-jousipalloja vetoa itseni kanssa, että mistä tahansa kehä kolmosen varrella olevan autoliikkeen rivistöstä poimitusta -89 Volvosta tai Mersusta tai japsista löytyy "pientä laittoa", eikä tulisi mieleenikään verrata ko. koslan luotettavuutta uuteen autoon, oli merkki mikä tahansa.
Onnea valitsemallasi tiellä ja tsemppiä kovasti, jos koet löytäväsi onnesi esim. Nissan Micran ratin takaa. Harmi että et koskaan ehtinyt kokea 90-luvun puolivälin jälkeisten Citikka-mallien (Xsara, Xantia, C5 jne.) kohentunutta ja mihin tahansa aikalaisiinsa vertailukelpoista luotettavuutta, mukavuudesta ja muista hyvistä ominaisuuksista puhumattakaan.- Ei ikuna ranskista
Olen nyt ajanut 4,5 vuotta ja 70 tkm -89 Nissanilla ja se on ollut tosi vaivatonta. Ei määräaikaishuoltoja, vain öljyn ja suodattimien yms. kuluvien osien vaihtoa kerran puoleen vuoteen. Pieni bensan kulutus ja katsastuksesta läpi ilman huomautuksia. Ei siis ruoste eikä kone ongelmia. Japsit tekee juuri sitä mitä minä haluan eli autoja, joiden ylläpitoa ei tarvitse miettiä vaan voi keskittyä esim. vaimon hyvänä pitoon.
- kokemjne
nyt kokonaan lopeta ,mutta ymmärrän kyllä sinua kun itse olen katsellut XM:ien mätiä nostokorvallisia. minäkin uskoin jo ranskiksien oppineen rakenteiden suojauksen ,mutta juuri xm on ollut turhan suuri pettymys. ja niille kavereille jotka lukevat mahdollisesti tämänkin jutun niin kerron vain että olen katsellut useampaakin xm:ää työkalut kourassa ja ilman.
äläkä mene niihin jaappanilaisiin suotta kun hyvän xantian saa kohtuullisin kustannuksin.
vikoja niissäkin on ,mutta niitä on kuitenkin rakentanut eri porukka kuin xm:t.( ja suunnitellut )
ja näkyy niissä japseissakin olevan toivomisen varaa.ja kierrä kaukaa ooppelit paitsi jos ajat vain 40000 km ja pari kolme vuotta. ainakin ne ecotek moottorien jakopäät tuntuvat aiheuttavan ongelmia. ja koppa mätänee. - C5
Ruosteisia vanhoja autoja riittää joka merkistä.
Ei niihin tehoa enään sinun kertomasi hyvä hoitokaan, väärään puuhun haukut. On nimittän yli
47 v kokemukset ja monista autoista.- citruuna
Ai että ruostuu ne muutkin autot kuin sitikka. Tällä palstalla on näköjään paljon kokemusta xm:stä, lisäänpä korteni ketoon. En ole tavannut mitään toista merkkiä jossa 6 vuotta vanhassa autossa tulee tunkki melkein ovenkarmista läpi kun yrittää renkaat vaihtaa (helma näet niin laho). Minulla sattuu olemaan hyvä kaveri joka on levyhitsauksen ammattilainen, sanoi että kyllä hän voi ne helmat sopuhintaan vaihtaa mutta auton "kopsakkuus" on lopullisesti pilalla eli korin jäykkyys kärsii ja siitä ne natinat ja nitinät alkavat. En vaihda sitikkaa mihinkään hullu ja itsekeskeinen kun olen, mutta on se eto peli ruostumaan.
- joo
citruuna kirjoitti:
Ai että ruostuu ne muutkin autot kuin sitikka. Tällä palstalla on näköjään paljon kokemusta xm:stä, lisäänpä korteni ketoon. En ole tavannut mitään toista merkkiä jossa 6 vuotta vanhassa autossa tulee tunkki melkein ovenkarmista läpi kun yrittää renkaat vaihtaa (helma näet niin laho). Minulla sattuu olemaan hyvä kaveri joka on levyhitsauksen ammattilainen, sanoi että kyllä hän voi ne helmat sopuhintaan vaihtaa mutta auton "kopsakkuus" on lopullisesti pilalla eli korin jäykkyys kärsii ja siitä ne natinat ja nitinät alkavat. En vaihda sitikkaa mihinkään hullu ja itsekeskeinen kun olen, mutta on se eto peli ruostumaan.
Jos XM:n perisynti on ollut ruostuminen, niin sitä ei kannattane yleistää muihin saman ikäisiin Citruunoihin. Katsokaapa esim. Xantiaa, en ole ruosteisia lahopesiä vielä nähnyt, vaikka mallisarjan ensimmäisillä autoilla alkaa olla ikää 10 vuotta. Kytätkää XM:n ikäluokasta vaikka Opel Astraa/Vectraa - eikö ruostu, täh? Tai Japanin ihmeitä, Toyotia! Audiakin väitetään ruostumattomaksi, kyllä niitäkin vaan pellit kukalla näkee! Jos ette niissä ruostetta näe, menkää optikolle.
Ladybird tuossa valitti, että XM:n huoltoihin on mennyt vuodessa 1500 €. Herrajee, mulla meni patongin vanteisiin ja renkaisiin tonni ja siihen päälle kymppitonnin määräaikaishuollot paikallisessa huollossa, mutta en oo ensimmäisenä ulisemassa euroista. Jos mulla on vaihtoehtona Citikan kyyti tai jonkin riisipussin kyyti, niin juntti en vielä ole, ettäkö vaihtaisin autoni johonkin säkkikankaalla verhoiltuun meluavaan ja ruosteiseen japanin ihmeeseen! En vaihda, vaikka riisipussi kulkisi pyhällä hengellä. En viiti itteäni rääkätä riisipussilla, kun kuitenkin tien päällä pitää viihtyä monta tuntia päivässä.
- Ladybird
joo mieheni osti mullekin xm:n kyydit on hyvät mutta vuodessa remonttiin on menny yli 1500€ ja kaikki viat on kuulemma ollu niitä sitikan "tavallisia". ulospäin auto on siisti mutta katsastusmies sanoi että helmat pitää vaihtaa varmasti ensi vuoden katsastukseen. kyllä pitää olla varakas perhe että tämmöistä autoa on vara pitää, taidetaan mekin vaihtaa johonkin luotettavampaan ja vähävikaisempaan. ei silti, jos rahaa löytyy korjata ja kärsivällisyyttä niin varmaan sitikka on mukava auto
- XM
Kyllä Sun juttus ainakin XM:n kohdalla on puppua. Meillä perheessä on -95 XM ja pelleiltään terve kuin mikä.
Kysyin pääkaupunkiseudun katsastusasemalta XM:n ruostumisesta. Vastaus oli, että XM ei eroa ainakaan negatiivisesti muista samanikäisistä autoista. Katsastusmies painotti, että eniten merkitystä on miten autoa pidetään ja onko kenties tehty asianmukaiset ruostesuojaukset.
Meidän autoomme tehtiin kaksi ja puoli vuotta sitten ammattiliikkeessä kunnon ruostesuojaus hintaan 3500 mk. Sanomattakin lienee selvää, että suojausta ei tehty millään tervalla tai rautatieöljyllä(!!!), vaan asianmukaisilla laatuaineilla.
Kakkosautomme -91 BX on myös täysin terve, yksi ylimääräinen ruostesuojaus, eikä ole tarvinnut hitsailuja.
PS. Vaikka mulla on ollut enemmän Sitikoita kuin Sulla (12 kpl), niin SM:llä en ole koskaan päässyt ajamaan. Miltä se tuntui, verrattuna vaikkapa XM:ään?- Tuohari
Kyllä terva sopivalla liuttimella ohennettuna on ollut ja on edelleen kaikkein paras ruostesuoja-aine metallille. Kaikki nuorukaiset eivät vain tätä tiedä. Kysykääpä arvostetuimmilta guruilta, jotka suojauksia tekevät.
- XM
Tuohari kirjoitti:
Kyllä terva sopivalla liuttimella ohennettuna on ollut ja on edelleen kaikkein paras ruostesuoja-aine metallille. Kaikki nuorukaiset eivät vain tätä tiedä. Kysykääpä arvostetuimmilta guruilta, jotka suojauksia tekevät.
höyheniä vois olla sopiva käsittely joillekin nuorukaisille, mutta kokeneempana viiskymppisenä luotan vain merkkituotteisiin.
Ruosteen suojaajat ja kuppaajat ovat aivan oma ammattikuntansa, jotka saavat touhuta minun puolestani ihan vapaasti, kunhan pysyvät autoista kaukana.
Eikös se teräketjuöljykin ollut aivan ihmeaine? - Janne
XM kirjoitti:
höyheniä vois olla sopiva käsittely joillekin nuorukaisille, mutta kokeneempana viiskymppisenä luotan vain merkkituotteisiin.
Ruosteen suojaajat ja kuppaajat ovat aivan oma ammattikuntansa, jotka saavat touhuta minun puolestani ihan vapaasti, kunhan pysyvät autoista kaukana.
Eikös se teräketjuöljykin ollut aivan ihmeaine?Mutta ei tarvitsekkaan. BMW -93 ei mitään ruostesuojausta, eikä ruostetta! Koitappa katella 91-> e36 korisia, tai 5-sarjalaisia, et löydä ruosteisia, eikä niitä yleensä suojatakkaan. Autoilla ajettu 150-500tkm!
mielestäni on outoa ostaa joku tuote uutena tai vanhana, ja paikkailla asioita jotka tehtaan pitää tehdä! Ethän osta maitopurkkia kaupasta, ja sen jälkeen mene lypsämään siihen tyhjään purkkiin maitoa lehmän utareista? Vaan se tuote on "täydellinen" jo ostettaessa? - päristelijä
Janne kirjoitti:
Mutta ei tarvitsekkaan. BMW -93 ei mitään ruostesuojausta, eikä ruostetta! Koitappa katella 91-> e36 korisia, tai 5-sarjalaisia, et löydä ruosteisia, eikä niitä yleensä suojatakkaan. Autoilla ajettu 150-500tkm!
mielestäni on outoa ostaa joku tuote uutena tai vanhana, ja paikkailla asioita jotka tehtaan pitää tehdä! Ethän osta maitopurkkia kaupasta, ja sen jälkeen mene lypsämään siihen tyhjään purkkiin maitoa lehmän utareista? Vaan se tuote on "täydellinen" jo ostettaessa?Mikäs täällä ikuista on? Oma Xm on vm -90 ja mitään ruostesuojauksia ei ole tehty, koko ikänsä on pääkaupungin suolateillä kulkenu >200tkm. Eilen kävin katsastamassa eikä mitään sanomista koko rakkineessa. Ei edes ajovaloista natissut...
Minun mielestä meidän rakkine on hintansa haukkunut. Se on 12v vanha ja joutaa jo ruostuakin että saa vaihdettua uudempaan. Tuossa iässä autot jo kuuluukin romuttaa! - XM
Janne kirjoitti:
Mutta ei tarvitsekkaan. BMW -93 ei mitään ruostesuojausta, eikä ruostetta! Koitappa katella 91-> e36 korisia, tai 5-sarjalaisia, et löydä ruosteisia, eikä niitä yleensä suojatakkaan. Autoilla ajettu 150-500tkm!
mielestäni on outoa ostaa joku tuote uutena tai vanhana, ja paikkailla asioita jotka tehtaan pitää tehdä! Ethän osta maitopurkkia kaupasta, ja sen jälkeen mene lypsämään siihen tyhjään purkkiin maitoa lehmän utareista? Vaan se tuote on "täydellinen" jo ostettaessa?että pikkumiehet ja teinipojat ostakoon näitä vanhoja Bemarin takavetoisia leikkivehkeitä, joihin tällainen isompi, reilusti yli satakiloinen, mies ei edes kunnolla mahdu sisään.
Käytetty Bemari ei vaan kiinosta, kun mulla ei oo tässä iässä enää lippistäkään. Bemarin 700-sarja on asia erikseen, mutta on niin kallis (kalliimpi kuin XM V6, joka maksoi uutena 385 000 mk)
- Repe Ruutikallo
on muistaakseni sovittu, että ne jätetään omaan arvoonsa. Ja nyt koko sakki riehaantuu, vaikka avaus oli pelkkää omasta päästä kehiteltyä vittuilua.
- Sitikkakuski
provoja, meinaan. Eli täällä väitetään ilmeisesti ihan kirkkaalla otsalla, että XM olisi huonommin ruostesuojattu tehtaalla kuin Xantia. Omalta osaltani en voi puhua kuin kahden XM:n kokemuksella. Ensimmäinen oli 8 vuotta vanha ja lähes 200t ajettu, kun vaihdoin sen uudempaan, eikä siinäkään mitään ruostetta ollut helmoissa tai muissakaan paikoissa. Eikä ole tässä uudemmassakaan, joka tosin on vasta vajaan 6 vuoden ikäinen. Voihan niissäkin olla yksittäisiä huonoja kappaleita, mutta en tällä syömällä usko, että se olisi sen huonommin ruostesuojattu kuin Xantia tai BXäkään. Ei silti vaikka olisikin, niin antaa Comforteilla niin hyvää kyytiä, että en vaihda.
- DS
Kyllä tämä Jarmo ainakin tuntuu ruostesuojauksesta jotakin tietävän, eikä tuo kuulosta provolta muutenkaan. No, makuja on monia.
Minun DS:ni vuosimalli -66 suihkutettiin joskus viisitoista vuotta sitten todellakin töhnällä, jota ruostespesialisti sanoi "rautatieöljyksi". Ei varmaan ole ympäristöystävällistä ja nykyään joku viherpipertäjä on julistanut sen laittomaksi, mutta eipä ole auto ruostunut, ajan samalla autolla vieläkin täällä Oulun korkeuksilla. Muistaakseni auton suojannut liike oli joku asiaan erikoistunut taho Oulussa.
Tosin en ole kylvettänyt sitikkaani etelän pahimmissa suolakylvyissä. - 5cr00l00se
Minusta auton tulee olla sellainen, että se kestää eri keliolosuhteita ilman suurempaa vaivaa, let´s face it, sehän on vain hyödyke, joka vie henkilöitä paikasta A paikkaan B, ja olosuhteista riippumatta....toisin kuin Citroën.
- Pappa
Onneksi edes kaikki insinöörit eivät ajattele samalla tavalla, kuin sinä. Saattaisi loppua koko ihmiskunnan kehitys...
- dieselflosse
Vaikka näköjään kaikki ei sitä tässä keskustelussa uskokkaan niin XM on vähintään yhtä herkkä lahoamaan kuin CX. Näin se alkaa, tavallisesti: joku rengasliike tai korjaamo suorittaa autolle "virheellisen noston" eli nostaa autoa niin että etupään nostokorvakkeet pääsevät vääntymään. Tällöin alkaa todella nopea kotelon ruostuminen, parissa vuodessa reikä on varma asia.
Eipä mitään, korjaushitsaaminen on lähes mahdotonta juuri tämän galvanoinnin takia. Hitsata kyllä voi mutta lopputulos lahoaa sitäkin nopeammin. - SM:ää ei köyhille
Minusta koko isolla kissalla ajamisen idea onkin se ylläpidon kalleus ja huollon vaikeus. Muutenhan, jumalauta, SM:lläkin ajaisi jokainen kadunmies kun kohtuukuntoisia autoja saa 15.000€ hintaa. Kikka onkin siinä että ylläpito jakopään ketjujen vaihtoineen ja ajovalojen säätömekanismeineen maksaakin vuodessa helposti puolet auton hinnasta (jos kilometrejä tulee edes kohtuullisesti). Täten köyhempi porukka tietää paikkansa ja ajaa tössyttää korkeintaan cx:llä.
Eli jos ja kun liikenteessä näkyy huippukuntoinen vanhahko isokissa, tyhmempikin tajuaa että jos kuski ei ole aivan remonttireiskan näköinen niin sitten sillä on pirusti löysää rahaa.
Huonokuntoisen (eli ei showroom-kelpoisen) ison kissan kuskeilla tahdon vain sanoa: lopettakaa ruosteesta ja muusta valittaminen jos ei raha tai taidot riitä auton tekemiseksi täydelliseksi vuosittain, ja vaihtakaa nk.tösse-Volvoon. Se ei ruostu, ja kyyti vastaa kannon nokassa istumista.
Laita sinäkin Jarmo tösse-Volvo jos ei rahat riitä edes uuteen riisikippoon.- Volvomies
Mikä on tösse-Volvo? Tarkoitatko nk.puupää-volvoa?
- Asiantuntija
Volvomies kirjoitti:
Mikä on tösse-Volvo? Tarkoitatko nk.puupää-volvoa?
Tämä tösse-Volvo tarkoittaa varmaan kaikkien tietämää legendaarista volvo-mallia, eli nk. puupää-penttiä B21 -koneella. Ei tosiaankaan ruostu mutta kyyti on mitä on. Ennemmin kuitenkin tällä kuin sitikalla jossa on jousitus ala-asennossa (koska hydrauliputki on pamahtanut).
- Citikka
Totta puhut ajakaa vain volkkareilla jos ette uskalla sitikalla riskeerata.
- BMW 850i
Citruunamiehet väittelevät keskenään mikä sitikka ruostuu nopeiten ja että onko jokainen sitikoita moittiva kirjoitus provo! Eipä tämä tästä enää säälittävämmäksi paljon muutu.
Ostakaa tekin länsi-Saksalainen mosse (BMW), niin ei tarvi heti miggiin (mig-29) tarttua.- palsta
Ei muutu paljon säälittävämmksi joo...paitsi jos erehtyy vilkaisemaan BMW-palstan "tasoa" ;)
- agitus provokatus
Kyllä ne baijerin ihmeetkin 10-12v ikäisinä aikamoisia ruostepesiä on. Eihän sakut edes suunnittele autoillen kuin 6v käyttöikää. Se näkyy elävästi opeleissa ruostuminen alkaa 2v vanhassa jo kiusaamaan. Sakulla kun tulee 4v ikäiseen opeliin yli 100e korjaus niin auto viedään asansa osaavan purkaamoon. Saksassa on ranskalaisilla autoilla korkein keski-ikä.
- Iso kissa
Voihan iso kissa olla hyväkin jos ostaa erilaisen kissan, uskoisin että Jaguar olisi laatua ja ylellisyyttä !
- ZaBBa
Joo, käyppä vain tuolla jaguar-keskusteluryhmässä, niin näkyypä sielläkin mm. kommenttia brittien tupeksinnasta autoteollisuutensa laadun kanssa... eli hiukan varauksella niihinkin kai pitäisi suhtautua.
Auto on monimutkainen ja vain ihmisten tekemä esine, joten aika turhaa olettaa, ettei niistä mitään riesaa olisi. Alan meininkiin kuuluu, että historiallisena aikana ei ole koskaan viety loppuun yhtään kunnollista autosuunnitteluprojektia, ne on aina vain jossakin vaiheessa hylätty ajan, innon ja hillon loppuessa kesken.
- pemiru
no en tiiä.itselläni on 89 bx eikä ole mitään hemmetin lahovikaa toisin kuin nipponeissa.ja jousitus pelaa kuin unelma. kunhan vain muistaa vaihtaa ne LHM- nesteet 40.000 tkm välein.eli minun citroen pelaa niinkuin ranskalaisen pitääkin
- <<<<<<
olisi nastaa oppia ajamaan Kortin kera Citikkallakin < ds.gs.gsa.bx.ax.xm.xantia.c5.xsara ja sitten citroen bx ja sitten Ukolla Olisi DS farmari ja Gs Farmarikin ja ds Farmarissa pukupussi ja smokki siinä Kun mies menisi Joihinkin Häihin ja Joihinkin Pippaloihin ja joskus autossa matkaisi koiriakin ja joskus taas Ukko ajaisi cx 2000 pallaksella-79 malli ja Cx 2000nnisella ja ds Farmarilla ja sitten Bxällä ja axällä ja sitten dsällä ja ds farmarilla Ukko ajaisi Joskus Jopa Taksissakin Yhden Hääkeikan ja sitten Ukolla Olisi Ds Farmarissa Pukupussi Jopa joskus ja sitten GSÄSSÄ TAAS KASETTISOITIN JA JOSKUS UKKO AJAISI CX 2000NNISTA JA AXÄÄ JA BXÄÄ
- Anonyymi
<<<<<< kirjoitti:
olisi nastaa oppia ajamaan Kortin kera Citikkallakin < ds.gs.gsa.bx.ax.xm.xantia.c5.xsara ja sitten citroen bx ja sitten Ukolla Olisi DS farmari ja Gs Farmarikin ja ds Farmarissa pukupussi ja smokki siinä Kun mies menisi Joihinkin Häihin ja Joihinkin Pippaloihin ja joskus autossa matkaisi koiriakin ja joskus taas Ukko ajaisi cx 2000 pallaksella-79 malli ja Cx 2000nnisella ja ds Farmarilla ja sitten Bxällä ja axällä ja sitten dsällä ja ds farmarilla Ukko ajaisi Joskus Jopa Taksissakin Yhden Hääkeikan ja sitten Ukolla Olisi Ds Farmarissa Pukupussi Jopa joskus ja sitten GSÄSSÄ TAAS KASETTISOITIN JA JOSKUS UKKO AJAISI CX 2000NNISTA JA AXÄÄ JA BXÄÄ
Onpa huonoja ollu sitikat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875