turbo kesti 400000 km

aries

Täällä on silloin tällöin kyselty turbojen kestosta. Saab 900 i 16 T:n ahdin kesti hieman yli 400000 km, kunnes kesken ajon puhti loppui. Nilkuttamalla kotiin ja uutta rompetta sisään. Ahdin ei hajonnut kokonaan, joten kustannuksia tuli yhteensä 600 euroa. Ja taas mennään...

15

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konerikko

      Eikö kannattaisi käyttää turbo perushuollossa joskus 50 000 ja 100 000 välillä, niin saattaisi kestää vielä pidempään? Eipä ole vielä huoltovapaata turboa vastaan tullut...

      • JJO

        Miksi turbo pitäisi peruskorjata 50000 km välein, kun kaveri just on todennut että sitä ei ole tarvinnut tehdä ennen neljääsataatuhatta?


      • koje
        JJO kirjoitti:

        Miksi turbo pitäisi peruskorjata 50000 km välein, kun kaveri just on todennut että sitä ei ole tarvinnut tehdä ennen neljääsataatuhatta?

        Näin on!
        Ei kannata tehdä enempää kuin pakko.
        Eikä yhtään vähempää!


      • kapsu
        koje kirjoitti:

        Näin on!
        Ei kannata tehdä enempää kuin pakko.
        Eikä yhtään vähempää!

        ....siis samalla turbolla (Saab 9000 T 16 -89) eikä turboon tai koneeseen tarvinnut tehdä tuona aikana mitään remppaa. Auto oli meillä uudesta asti, joten tiedän taustat. Nyt kaveri jatkaa ajoa tuolla mainiolla kilometrinnielijällä.

        Eli mulla on pelkästään hyviä kokemuksia saabin koneista ja turboista (toisin kuin esim. Subaruista, jossa Legacyn turbo laukesi 3 kertaan 220 tkm aikana).


      • 9-5T

        Mitä tohon huoltoon kuuluu, onko kallis. Minkälaista huoltoväliä suosittelet kun ajan 125000 km/v. Ihme kun auton huoltoohjelman mukaan turboa ei tarvitse huoltaa.


      • Aero
        9-5T kirjoitti:

        Mitä tohon huoltoon kuuluu, onko kallis. Minkälaista huoltoväliä suosittelet kun ajan 125000 km/v. Ihme kun auton huoltoohjelman mukaan turboa ei tarvitse huoltaa.

        Turbohan on kuluva osa siinä missä muutkin auton pyörivät osat, joten huolto on tarpeellista.
        Tosin taitaa yleensä olla n.200-250tkm tienoilla.

        Huolto muuten kunnossa olevalle ahtimelle taitaa olla siinä 300€ ylöspäin, suosittelen huoltaa asiantuntevassa firmassa. Tosin onnistuu kotonakin, mutta voi epäonnistua tyylikkäästi.


        Turbon kestävyyteen vaikuttaa aika ratkaisevasti käyttö ja öljy varsinkin öljyn vaihtoväli.

        Jos kone on kunnossa ja käyttö järkevää,niin se kestää.


        Mutta jos koneesta irtoaa metallia(laakereista) öljykiertoon niin se rikkoo varmasti ahtimen. Tai sitte imupuolelle pääsee epäpuhtauksia(esim imuputken muovi tiiviste ym) se on imusiipien menoa. Seoksilla on myös merkitystä pakopuolen kestävyyteen.

        Viritetyissä koneissa säädellään seoksia sinne tänne.


      • 9-5T
        Aero kirjoitti:

        Turbohan on kuluva osa siinä missä muutkin auton pyörivät osat, joten huolto on tarpeellista.
        Tosin taitaa yleensä olla n.200-250tkm tienoilla.

        Huolto muuten kunnossa olevalle ahtimelle taitaa olla siinä 300€ ylöspäin, suosittelen huoltaa asiantuntevassa firmassa. Tosin onnistuu kotonakin, mutta voi epäonnistua tyylikkäästi.


        Turbon kestävyyteen vaikuttaa aika ratkaisevasti käyttö ja öljy varsinkin öljyn vaihtoväli.

        Jos kone on kunnossa ja käyttö järkevää,niin se kestää.


        Mutta jos koneesta irtoaa metallia(laakereista) öljykiertoon niin se rikkoo varmasti ahtimen. Tai sitte imupuolelle pääsee epäpuhtauksia(esim imuputken muovi tiiviste ym) se on imusiipien menoa. Seoksilla on myös merkitystä pakopuolen kestävyyteen.

        Viritetyissä koneissa säädellään seoksia sinne tänne.

        Kertokaa jo joku mitä turbossa huolletaan? pestäänkö, vaihdetaanko laakerit tai mitä? Huollatteko vaihdelaatikon sielläkin on pyöriviä osia? Jos suodattimen läpi pääsee metallia öljynkiertoon ei taida ahdin olla ainoa huolenaihe.


      • Aero
        9-5T kirjoitti:

        Kertokaa jo joku mitä turbossa huolletaan? pestäänkö, vaihdetaanko laakerit tai mitä? Huollatteko vaihdelaatikon sielläkin on pyöriviä osia? Jos suodattimen läpi pääsee metallia öljynkiertoon ei taida ahdin olla ainoa huolenaihe.

        Pesu,Laakerit ja tiivisteet ym ehkä tasapainotus.
        Ja tietysti kunto yleisesti.

        No kyllähän SAABin vaihdelaatikkohin on vaihdettava aika tiuhaan öljyjä. Tosin itselläni ei vaihdelaatikot ole kestäneet niin kauan että huolto olisi ollut tarpeellinen. Mikään laakeri ei ole ikuinen!!!!!!!!!

        Totta jos metallia on kierrossa niin ahdin ei ole ainoa huoli, mutta ehkä kallein..


      • 9-5T
        Aero kirjoitti:

        Pesu,Laakerit ja tiivisteet ym ehkä tasapainotus.
        Ja tietysti kunto yleisesti.

        No kyllähän SAABin vaihdelaatikkohin on vaihdettava aika tiuhaan öljyjä. Tosin itselläni ei vaihdelaatikot ole kestäneet niin kauan että huolto olisi ollut tarpeellinen. Mikään laakeri ei ole ikuinen!!!!!!!!!

        Totta jos metallia on kierrossa niin ahdin ei ole ainoa huoli, mutta ehkä kallein..

        saabin laatikoihin kuulu vaihtaa öljyjä, ainakaan uudehkoihin. Luotan saabin huoltoohjelmaan jossa turbo jätetään rauhaan ja jos turbo kestää 400000km olen tyytyväinen.


      • saab 900i 4d kat
        9-5T kirjoitti:

        saabin laatikoihin kuulu vaihtaa öljyjä, ainakaan uudehkoihin. Luotan saabin huoltoohjelmaan jossa turbo jätetään rauhaan ja jos turbo kestää 400000km olen tyytyväinen.

        Laatikkoon vain lisätään öljyä. Joskus tarvii myös vaihtaa, esim. korjauksen yhteydessä. Saab huoto suosittaa 10/30 tai 10/40 mineraaliöljy, kuten auton huoltokirjakin. Voi laittaa myös synt. 75/90 GL4 tai 5.


      • 9000LPT
        saab 900i 4d kat kirjoitti:

        Laatikkoon vain lisätään öljyä. Joskus tarvii myös vaihtaa, esim. korjauksen yhteydessä. Saab huoto suosittaa 10/30 tai 10/40 mineraaliöljy, kuten auton huoltokirjakin. Voi laittaa myös synt. 75/90 GL4 tai 5.

        voi miettiä oman järjen mukaan. Ajat esimerkiksi 6 vuotta vaihtamatta vaihteisto öljyjä niin voi vain miettiä kondensoituneen veden määrää öljyssä. Saab mekaanikkojen ehdotus vanhempiin 900:iin ja 9K:hon väihteistoöljyn vaihtoväliksi 50tkm.

        PS. itse vaihdoin 110tkm kohdalla kun ihmettelin vaihteiston jähmeää toimintaa talviaamuisin. Ja öljyn vaihdon jälkeen vaihteista pelasi notkeasti jopa 30 asteen pakkasilla.

        Ja 90-luvun saabbeihin suositellaan käytettäväksi jotakin synteettistä öljyä.


      • 9-5T
        saab 900i 4d kat kirjoitti:

        Laatikkoon vain lisätään öljyä. Joskus tarvii myös vaihtaa, esim. korjauksen yhteydessä. Saab huoto suosittaa 10/30 tai 10/40 mineraaliöljy, kuten auton huoltokirjakin. Voi laittaa myös synt. 75/90 GL4 tai 5.

        Tottakai remontin yhteydessä vaihdetaan. Lisäätkö öljyä useinkin eikö kannattaisi korjata vuoto.


      • 9-5T
        saab 900i 4d kat kirjoitti:

        Laatikkoon vain lisätään öljyä. Joskus tarvii myös vaihtaa, esim. korjauksen yhteydessä. Saab huoto suosittaa 10/30 tai 10/40 mineraaliöljy, kuten auton huoltokirjakin. Voi laittaa myös synt. 75/90 GL4 tai 5.

        Tottakai remontin yhteydessä vaihdetaan. Lisäätkö öljyä useinkin eikö kannattaisi korjata vuoto.


      • 9-5T
        saab 900i 4d kat kirjoitti:

        Laatikkoon vain lisätään öljyä. Joskus tarvii myös vaihtaa, esim. korjauksen yhteydessä. Saab huoto suosittaa 10/30 tai 10/40 mineraaliöljy, kuten auton huoltokirjakin. Voi laittaa myös synt. 75/90 GL4 tai 5.

        Tottakai remontin yhteydessä vaihdetaan. Lisäätkö öljyä useinkin eikö kannattaisi korjata vuoto.


      • 9-5T
        saab 900i 4d kat kirjoitti:

        Laatikkoon vain lisätään öljyä. Joskus tarvii myös vaihtaa, esim. korjauksen yhteydessä. Saab huoto suosittaa 10/30 tai 10/40 mineraaliöljy, kuten auton huoltokirjakin. Voi laittaa myös synt. 75/90 GL4 tai 5.

        Tottakai remontin yhteydessä vaihdetaan. Lisäätkö öljyä useinkin eikö kannattaisi korjata vuoto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1421
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1164
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1087
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      906
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe