onko raskaus nostanut senkkaa?

???

Mulla oli tosi korkeella verikokeissa ja oon raskaana.. huolestuttaa vaan et johtuuko jostain muusta..

7

4003

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti/hoitsu

kyllä se syy kannattaa tutkia lääkärin kanssa ettei vaan ole esim.kohdussa tulehdusta. Raskaushan ei ole tulehdustila,joten syy ei voi olla se.

• N29

Mulle lääkärissä sanottiin että raskaus itsessään nostaa senkkaa... Mulle tehtiin rv 29 terveystarkastus jonka johdosta olis otettu senkkakin.Se jätettiin kuitenkin ottamatta siksi koska se olis joka tapauksessa ollut lääkärin mukaan koholla. Samoin raskaus nostaa myös kolesterolia.

• se on

mikä on senkka?

• ???

elimistön tulehdusarvo näin karkeasti sanottuna. Jos on koholla niin yleensä jonkinlainen tulehdus elimistössä. Eli jos sulla esim flunssa ja lääkäri epäilee poskiontelon tulehdusta ja ottaa CRP:n ja se on korkea niin silloin on tulehdus, nousee toki muidenkin elimistön tulehdustilojen vuoksi mutta tuossa vaan esimerkkiä...

• Vieraampi
        ??? kirjoitti:

elimistön tulehdusarvo näin karkeasti sanottuna. Jos on koholla niin yleensä jonkinlainen tulehdus elimistössä. Eli jos sulla esim flunssa ja lääkäri epäilee poskiontelon tulehdusta ja ottaa CRP:n ja se on korkea niin silloin on tulehdus, nousee toki muidenkin elimistön tulehdustilojen vuoksi mutta tuossa vaan esimerkkiä...

La eli lasko eli "senkka" kertoo veren viskositeetista eli tavallaan juoksevuudesta ja voi nousta esim. tulehduksen yhteydessä. CRP nousee kudosvaurion (esim. leikkaus) ja enemmän bakteeri- kuin virustulehdusten yhteydessä. Itselläni oli senkka 39 eli normaali raskaana olevalle.

• senkka (alkup.)
        Vieraampi kirjoitti:

La eli lasko eli "senkka" kertoo veren viskositeetista eli tavallaan juoksevuudesta ja voi nousta esim. tulehduksen yhteydessä. CRP nousee kudosvaurion (esim. leikkaus) ja enemmän bakteeri- kuin virustulehdusten yhteydessä. Itselläni oli senkka 39 eli normaali raskaana olevalle.

Mulla siis senkka 42 ja olin ihan tosi huolissani et kuin noin korkea on!!! Eli siis voin varmaan huokasta helpotuksesta et johtuu tosiaan raskaudesta. Ihmettelin nimittäin kovasti et verikokeiden oton aikaan ja sitä ennen en ollu edes ollut kipeenä yms. niin ainakaan et itse olisin tajunnut et oli kuitenkin tuo noin korkea ja crp sitten taas ihan normaali. Kiitos vastauksista!!

• Tapuli

Mulla senkka on 10. Ainakin neuvolassa on sanottu että se tyypillisesti nousee raskaana samaten kuin crp:kin nousee, joka on 5,1 mulla. Mulla nyt seulotaan noita reuman takia.

Mutta sulla senkka kuullostaa aika huimalta joten ehkä jotkin jatkotutkimukset olis tarpeen. Esim pvk:sta näkis leukkarit, sekin vois antaa jo osviittaa ja jos crp:n ottaisivat.

Senkka kertoo pitkäaikaisen tulehduksen, crp taas voi nousta muutamassa tunnissakin tulehduksesta.

Mm. reuma nostattaa senkkaa ja käsittääkseni muutkin autoimmuunisairaudet. Ja toki kaikki vakavemmatkin. Mutta senkka 42 tuskin on vaarallista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1390
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1345
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1235
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1041
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe