Köynnöshortensiasta

liaanijane

Pihallamme on koivu jonka ympärille köynnöshortensia sopisi mainiosti. Ja eikun tuumasta toimeen. Mutta... mihin köynnöshortensia istutetaan? Tarkoitan kuinka lähelle / kauas koivusta? Millainen maaperän pitäisi olla, kastelu (ilmeisesti paljon jos koivu on juoppo?), lannoitus?

Onko köynnöshortensialla jotain uhkia, kuten myyrät, tuholaishyönteiset? Miten kestää talven, leikataanko?

Kävin yhdellä puutarhalla kysymässä kun heillä oli myynnissä, mutta tuntuivat olevan enempi myyntipuheita kuin hoito-ohjeita. Eli kaikki käy, ei mitään huolta huomisesta...

4

1497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kika

Koivu on melkoinen energiasyöppö, joten istuta hortensia riittävän etäälle ja ohjaa sitä sitten kasvamaan koivun runkoon.Etäällä tarkoitan jopa metriä (koivun viemä energia lasketaan koivun uloimpien oksien mukaan eli koivun ympärille tulee selvästi ympyrä, jossa kasvaminen on heikompaa).

Hortensia on happamaan maan kasvi ja pitää läpäisevästä maasta. Se ei siis pidä liiasta vedestä saati lannoitteista. Ruoki sitä alkuun happamaan lannoitteilla, jos maaperäsi on esim. savinen tai turvepitoinen.

Se lähtee hitaasti kasvamaan ja joudut huolehtimaan sitä alkuvuosina. Älä säikähdä, jos se ei silloin kukikaan. Hortensia on siitä jännä, että se tekee juuriaan ja ikäänkuin rykii paikan itselleen ja sitten se kiittää vanhemmiten hurjalla kasvullaan ja kauniilla vehreydellään.

• pms68

meillä oli männyssä eli aivan ihanteellinen paikka hortensialle. Pari vuotta se jurotti ja sitten alkoi kasvaa metrin vuosivauhtia. Istutettaessa laitettiin kunnolla havu-rodomultaa juurelle ainakin pari säkkiä siis. Katetta alle ettei vedestä kisaa.

Kastelu koivun alla on aika ongelmallinen sillä jatkuvan kastelun koivu haistaa ja alkaa kasvatta ajuuriaan sitä kohti. Kannattaa siis kastella harvoin ja paljon alussa. Juurimatto montussa on sikäli hankala että kun siitä ei tule koivun juuret ei siitä pääse sen hortensiankaan juuret joten vuoraamisesta ei juuri iloa. Taimi ei toisaalta maltaita maksa joten kannatta akokeilla ja kerro lisää joskus jos onnistuu sillä meillä ainoat kiipeilypuut on koivuja ja aika oksattomia riukuja nekin enkä ole niihin ajatellut istuttaa mitään köybböstä, mutta nyt ehkä harkitaan taas uudelleen..

• liaanijane

Kiitos vastauksista! Erittäin hyödyllisiä pointteja teillä. Olen valmis vaikka tekemään töitäkin jonkin mieluisan asian vuoksi. Mutta tietysti tuo koivun "luonne" hieman mietityttää... että onko sittenkään järkevää. Olispa edes jokin muu puu ;)
      Ehkä nyt passaan tämän vuoden ja maistelen asiaa, ehkä löytyy joku muukin ratkaisu!

• omamaamustikka

.. tämä viesti enää tavoittaa kysyjää, kun aikaa on jo kulunut...

Mutta jokatapauksessa vinkki koivun rungon peittämiseksi.

Laita juurelle yksi tai kaksi villiviinin tainta. Villiviini tarvitsee istutusvaiheessa syvän kuopan juurelle, mutta kuopan ei tarvitse olla kuin n.15-20 cm halkaisijaltaan. Syvyyttä saa olla sitten vaikka puolikin metriä. Hyvää multaa ja kastelua alussa ahkerasti. Kasvuun pääsyn jälkeen villiviini pärjää vähemmälläkin vedellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe