Nyt asiantuntemusta kehiin. Kertokaa kokeneemmat, miten toimitaan vilkun kanssa kiertoliittymässä? Tuolla autokoulupalstalla kun on ainakin minulle ihan käsittämättömiä neuvoja ja kukaan ei mitään vahvista todeksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000133&posting=22000000016301730
Kiertoliittymä ja vilkku
13
3731
Vastaukset
- Että edes
Joku on kiinnostunut vilkun käytöstä. Itse vilkutan kiertoliittymässä vain sieltä poistuessani eli oikealle ennen liittymää mistä lähden ylos. tämä siksi että sisääntulijat voi tulla, nähtyään että aion lähteä ulos.
Vaikkakaan vilkku ei ole mikään tae siihen että on kääntymässä, koska voi unohtaa vilkun palamaan, traktorit, moottoripyörät ja vanhat autot. - vazman
Mun mielestä laki sanoo että kiertoliittymässä näytetään ainoastaan vilkkua oikealle sieltä poistuttaessa.Mutta sehän ei haittaa vaikka sitä vilkuttaa kiertäessään vasemmalle.Eniten huolestuttaa ne ketkä ei noteeraa vilkkua ja saattavat tulla eteen.
- Ikävä tyyppi
Jos vilkutat suoraan ajaessasi vasemmalle, ei kukaan tiedä, mitä olet tekemässä. Pysähtymässä tien vasempaan reunaan, arpomassa muuten vaan, vai kenties pysäköimässä liittymän keskelle? Selkeintä on, jos vilkutat vain oikealle poistuessasi.
Pilkunnussijoille: "suoraan ajaessasi" viittaa väylällä pysymiseen, eli siltä ei olla poistumassa. "Poistuessasi" taas tarkoittaa, että laitetaan se vilkku oikealle hetkellä, jolloin se selkeästi osoittaa, että seuraavasta risteyksestä ollaan poistumassa oikealle.
- Helppoheikki
Kiertoliittymään mentäessä ei vilkuteta, kun kiertoliittymästä poistutaan niin vilkku ajoissa oikealle.
Kaikenlainen muu vilkuttelu vain sotkee yksinkertaista asiaa.
Tosin moni näyttää ratkaisseen ongelmansa vilkuttamatta lainkaan, eivät ehkä kehtaa kysyä neuvoa. Hyvä että joku kysyy. ;)ole vielä ensimmäistäkään kiertoliittymää nähnyt.
Mikä se sellainen on?
Vilkut minulla on autossani, ne toimii ja jopa käytän niitä.
Mutta mikä se kiertoliittymä oikein on? Nimi viittaa jotenkin kiertymiseen tai kierteeseen ja liitokseen. Valistakaa minua te, jotka siitä ilmeisesti jotain tiedätte kun siitä kirjoitatte.- jct
sitroen kirjoitti:
ole vielä ensimmäistäkään kiertoliittymää nähnyt.
Mikä se sellainen on?
Vilkut minulla on autossani, ne toimii ja jopa käytän niitä.
Mutta mikä se kiertoliittymä oikein on? Nimi viittaa jotenkin kiertymiseen tai kierteeseen ja liitokseen. Valistakaa minua te, jotka siitä ilmeisesti jotain tiedätte kun siitä kirjoitatte.kertoo, että kiertoliittymä on se sellainen hässäkkä, jossa on pakollisen kiertosuunnan merkki. Jos on useampikaistainen niin sitä kutsutaan liikenneympyräksi. Muuta en tiiä, eikä juuri kiinnostakaan, muu kuin se miten pitäisi ajaa.
Yleensähän niissä on aina kolmiot, mutta olen kuullut että sellaisiakin on, joissa ei ole. Ovat kuulemma vaarallisia ja niitä muutellaankin. Onko näistä kokemusta? - Jaska2
Meni melkein oikein.
Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan oikealle silloin, kun ollaan aikeissa poistua heti ensimmäisestä liittymästä. Asia on nimittäin niin, että mitä aikaisemmin vilkku on päällä, sitä enemmän siitä on muille hyötyä. Tämä periaate pätee muissakin risteyksissä.
Kiertoliittymässä ajettaessa vilkku oikealle laitetaan päälle heti poistumista edeltävän liittymän kohdalla eli niin aikaisin kuin mahdollista - kuitenkin niin, ettei erehtymisen mahdollisuutta tule.
Oman kokemukseni mukaan korkeintaan kolmasosa autoilijoista vilkuttaa kiertoliittymässä. Heistäkin aika harva laittaa vilkun tarpeeksi ajoissa päälle. Valtaosa vilkun käyttäjistä vilauttaa vilkkua yhden kerran samalla, kun keula on jo menossa ympyrästä poispäin. Mitä hyötyä sellaisesta on ? Käytännössä autoilijoiden aikeet näkee paljon paremmin auton nopeudesta ja etupyörien asennosta kuin vilkusta. - Kiertäjä
Jaska2 kirjoitti:
Meni melkein oikein.
Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan oikealle silloin, kun ollaan aikeissa poistua heti ensimmäisestä liittymästä. Asia on nimittäin niin, että mitä aikaisemmin vilkku on päällä, sitä enemmän siitä on muille hyötyä. Tämä periaate pätee muissakin risteyksissä.
Kiertoliittymässä ajettaessa vilkku oikealle laitetaan päälle heti poistumista edeltävän liittymän kohdalla eli niin aikaisin kuin mahdollista - kuitenkin niin, ettei erehtymisen mahdollisuutta tule.
Oman kokemukseni mukaan korkeintaan kolmasosa autoilijoista vilkuttaa kiertoliittymässä. Heistäkin aika harva laittaa vilkun tarpeeksi ajoissa päälle. Valtaosa vilkun käyttäjistä vilauttaa vilkkua yhden kerran samalla, kun keula on jo menossa ympyrästä poispäin. Mitä hyötyä sellaisesta on ? Käytännössä autoilijoiden aikeet näkee paljon paremmin auton nopeudesta ja etupyörien asennosta kuin vilkusta.Just noin, eli Jaska2 on täsmälleen oikeassa! Ja lisäksi tuossa on myös tyhjentävästi kerrottu se, minkä vuoksi vilkkua ympyrässä ylipäätään pitää käyttää. Siis kerrotaan muille omista aikomuksista, jotta he voivat turvallisesti ja jouheasti liittyä liikennevirtaan.
Vasemmalle vilkuttaminen ympyrässä on havantojeni mukaan yleensä vanhojen kukkahattutätien hommaa. Vaan olihan hämmästykseni suuri, kun tässä muutama päivä sitten sattui edelleni rekka, jolla vilkku vasemmalle paloi koko liittymän kierron ajan - sattuu sitä ammatilaisellekin... - kiertelijä
Jaska2 kirjoitti:
Meni melkein oikein.
Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan oikealle silloin, kun ollaan aikeissa poistua heti ensimmäisestä liittymästä. Asia on nimittäin niin, että mitä aikaisemmin vilkku on päällä, sitä enemmän siitä on muille hyötyä. Tämä periaate pätee muissakin risteyksissä.
Kiertoliittymässä ajettaessa vilkku oikealle laitetaan päälle heti poistumista edeltävän liittymän kohdalla eli niin aikaisin kuin mahdollista - kuitenkin niin, ettei erehtymisen mahdollisuutta tule.
Oman kokemukseni mukaan korkeintaan kolmasosa autoilijoista vilkuttaa kiertoliittymässä. Heistäkin aika harva laittaa vilkun tarpeeksi ajoissa päälle. Valtaosa vilkun käyttäjistä vilauttaa vilkkua yhden kerran samalla, kun keula on jo menossa ympyrästä poispäin. Mitä hyötyä sellaisesta on ? Käytännössä autoilijoiden aikeet näkee paljon paremmin auton nopeudesta ja etupyörien asennosta kuin vilkusta.Oli tuolla autokoulupalstalla sentään joku, joka oli ymmärtänyt asian ilmeisen oikein. Kyseessä on todella yksisuuntainen katu, jonka oikeassa reunassa on risteäviä väyliä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000133&posting=22000000016323550 - Mimmimadami
jct kirjoitti:
kertoo, että kiertoliittymä on se sellainen hässäkkä, jossa on pakollisen kiertosuunnan merkki. Jos on useampikaistainen niin sitä kutsutaan liikenneympyräksi. Muuta en tiiä, eikä juuri kiinnostakaan, muu kuin se miten pitäisi ajaa.
Yleensähän niissä on aina kolmiot, mutta olen kuullut että sellaisiakin on, joissa ei ole. Ovat kuulemma vaarallisia ja niitä muutellaankin. Onko näistä kokemusta?Vain ja ainoastaan kiertoliittymästä poistuttaessa vilkutetaan oikealle ja hyvissä ajoissa.
Jos kaksikaistainen ympyrä. Valitse oikeanpuoleinen kaista hyvissä ajoissa ennen poistumista ja vilkku oikealle. - jct
Mimmimadami kirjoitti:
Vain ja ainoastaan kiertoliittymästä poistuttaessa vilkutetaan oikealle ja hyvissä ajoissa.
Jos kaksikaistainen ympyrä. Valitse oikeanpuoleinen kaista hyvissä ajoissa ennen poistumista ja vilkku oikealle.löysin ainaki omasta mielestäni varsin kattavan selostuksen asiasta:
http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=71&_dad=julia&_schema=PORTAL30&_pageid=71&kieli=fi&linkki=8390&julkaisu=3376&menu=5395
- Neea24
Kiertoliittymä,eli toiselta nimeltään liikenneympyrä.Sieltä poistutaan AINA ja VAIN ainoastaan oikealle.Vasemmalle poistuminen ei ole mitenkään mahdollista,ellet sitten tosiaan päätä kääntyä tiukassa 90asteen kulmassa vasemmalle ja rysäyttää keskeltä ympyrää,en suosittele.Joten jos liikenneympyrästä poistutaan aina VAIN oikealle,niin miksi ihmeessä vilkuttaa vasemmalle?Tätä olen monesti ihmetelly.Tarkoituksena on kai näyttää muille ympyrään tuleville autoilijoille,ettei ole vielä poistumassa ympyrästä.Mutta kuitenkin liikenneympyrässä on selvät säännöt ja ainakin minulle neljä vuotta sitten autokoulussa toitotettiin ettei vilkun laittaminen vasemalle ole muuta kuin naurettava ele.Huomaa kyllä että esim.vanhemmat autoilijat eivät osaa käyttää ympyrässä vilkkuja,mutta kerran silmiin pisti pahasti kun näin taksin käyttävän ympyrässä vasenta vilkkua,siis "ammattilaisen".
Mutta ei se mitään,täällä Espoon Matinkylässä on noita liikenneympyröitä monia,ja aina näkee ihmisten käyttävän vasenta vilkkua.Ja aina rupee väkisinkin hymyilyttämään. - ketku
Nykyinen käytäntö on kyllä huono.Poistuessa ympyrästä on vilkutettava. Kyllä ennen käytäntö oli selvempi vilkku päälle jo ennen tuloa liittymään. Kukahan insinööritoope keksi nykyisen käytännön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei184811Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1271555- 1011440
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi691363Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3261299- 481276
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721190Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/12531011- 86925
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?49904