Tasapainohermon tulehdus

Nelli25

Mulla epäillään tasapainohermon tulehdusta.
Sain viikon sairasloman. Oireena huimaus.
Missä sijaitsee tasapainohermo? Onko se aivoissa? Mitenköhän vakava kyseinen tulehdus on? Lääkäri kehotti vakavasti lepäämään! Jälkeenpäin alkoi mietityttämään että mitenköhän vakavasta asiasta on kyse..eli pitääköhän olla ihan sänkypotilaana? Kuulemma kaikenlaista psyykkistä ja fyysistä rasitusta pitää välttää. Mitenköhän pahaksi tämä vaiva voi koitua jos vaikka vähän jumppailen ja pesen ikkunoita yms... Onko muilla ollut vastaavaa / tietoa asiasta?

13

25627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silja

      Jos olet lääkärin kontrollissa mikset kysy häneltä. Lääkärit mielellään esittelevät tyhmille omaa oivallisuuttaan ja tietämystään. Kysy vain ihan rohkeasti.

      • Nelli25

        Ei tullut mieleen kysyä. Ajattelin että tietysti päässä!.. mutta jälkeenpäin aloin miettiä että onkohan tulehdus ihan itse aivoissa eli onko kyse oikeasti vakavasta asiasta.


      • itsellä ollut
        Nelli25 kirjoitti:

        Ei tullut mieleen kysyä. Ajattelin että tietysti päässä!.. mutta jälkeenpäin aloin miettiä että onkohan tulehdus ihan itse aivoissa eli onko kyse oikeasti vakavasta asiasta.

        Tasapainoelin...korvassa..


      • itse kokenut
        itsellä ollut kirjoitti:

        Tasapainoelin...korvassa..

        Minulla kyllä tämä "Koko huone pyöri" tapahtui aina kun menin makuuasentoon..Silloin en uskaltanut kuin istualtani nukkua..Se kestää noin.puoli vuotta...Minulla oli samaan aikaan niskatja hartiat aivan jumissa..eli se vielä pahensi tilannetta...siitä lähtien olenkin koittanut käydä hierojalla/naprapaatilla säännöllisesti..siitä on nyt noin.9 vuotta ja vieläkin jos menen pyöräilemään tai on kovin tuulista suojaan kyllä korvani pumpulilla..


      • Nelli25
        itse kokenut kirjoitti:

        Minulla kyllä tämä "Koko huone pyöri" tapahtui aina kun menin makuuasentoon..Silloin en uskaltanut kuin istualtani nukkua..Se kestää noin.puoli vuotta...Minulla oli samaan aikaan niskatja hartiat aivan jumissa..eli se vielä pahensi tilannetta...siitä lähtien olenkin koittanut käydä hierojalla/naprapaatilla säännöllisesti..siitä on nyt noin.9 vuotta ja vieläkin jos menen pyöräilemään tai on kovin tuulista suojaan kyllä korvani pumpulilla..

        Mulla on vähän erilaista tämä huimaus.
        Lähes viikon ajan oli todella pahaa huimausta sekä seisaaltaan että makuuasennossa. Ei voinut olla kuin silmät kiinni ja maata paikallaan. Heti kun käveli pienenkin matkan niin piti käydä oksentamassa kun pyöri niin pahasti päässä, vatsakin siinä meni ihan sekaisin. Nyt ollut noin viikon ajan vähän kevyempää huimausta, lähinnä silloin kun lähtee kävelemään. Kotona sitä ei huomaa ellei rehki vähän enemmän. Lääkärillä kävin verikokeessa. Siitä ei mitään löytynyt, muutenkin tutkimuksissa korvat ja kaikki muukin oli ihan kunnossa. Lääkäri silti epäilee tasapainohermon tulehdusta. Olisikohan diagnoosi kuitenkin väärä? Voikohan kyse sittenkin olla jostain muusta? Kuulostaako oireet tutulta? Mielestäni näitä huimauspäiviä on ollut aiemminkin, mutta en ole niihin reagoinut mitenkään sillon...joskus tähän liittynyt myös puutumista, esim.kielessä/suussa ja pientä kihelmöintiä myös esim.käsissä.


      • Nelli25
        Nelli25 kirjoitti:

        Mulla on vähän erilaista tämä huimaus.
        Lähes viikon ajan oli todella pahaa huimausta sekä seisaaltaan että makuuasennossa. Ei voinut olla kuin silmät kiinni ja maata paikallaan. Heti kun käveli pienenkin matkan niin piti käydä oksentamassa kun pyöri niin pahasti päässä, vatsakin siinä meni ihan sekaisin. Nyt ollut noin viikon ajan vähän kevyempää huimausta, lähinnä silloin kun lähtee kävelemään. Kotona sitä ei huomaa ellei rehki vähän enemmän. Lääkärillä kävin verikokeessa. Siitä ei mitään löytynyt, muutenkin tutkimuksissa korvat ja kaikki muukin oli ihan kunnossa. Lääkäri silti epäilee tasapainohermon tulehdusta. Olisikohan diagnoosi kuitenkin väärä? Voikohan kyse sittenkin olla jostain muusta? Kuulostaako oireet tutulta? Mielestäni näitä huimauspäiviä on ollut aiemminkin, mutta en ole niihin reagoinut mitenkään sillon...joskus tähän liittynyt myös puutumista, esim.kielessä/suussa ja pientä kihelmöintiä myös esim.käsissä.

        Lisäystä vielä sen verran, että verikokeessa sokeriarvot oli vähän koholla, jos se tähän jotenkin voisi liittyä.


      • itse kokenut
        Nelli25 kirjoitti:

        Lisäystä vielä sen verran, että verikokeessa sokeriarvot oli vähän koholla, jos se tähän jotenkin voisi liittyä.

        Kävin silloin neurologian erikoislääkärillä..ja kuulemma se on ainakin ihan vaaratonta...vain niin inhottavan tuntuista..(asentohuimaus)..sängyssä joskus vieläkin kun kääntää päätään tietyssä asennossa huimaa..mutta menee sitten ohi..Niskat ja hartiat täytyy kyllä pitää hyvässä kunnossa..


      • tulehdus,
        Nelli25 kirjoitti:

        Mulla on vähän erilaista tämä huimaus.
        Lähes viikon ajan oli todella pahaa huimausta sekä seisaaltaan että makuuasennossa. Ei voinut olla kuin silmät kiinni ja maata paikallaan. Heti kun käveli pienenkin matkan niin piti käydä oksentamassa kun pyöri niin pahasti päässä, vatsakin siinä meni ihan sekaisin. Nyt ollut noin viikon ajan vähän kevyempää huimausta, lähinnä silloin kun lähtee kävelemään. Kotona sitä ei huomaa ellei rehki vähän enemmän. Lääkärillä kävin verikokeessa. Siitä ei mitään löytynyt, muutenkin tutkimuksissa korvat ja kaikki muukin oli ihan kunnossa. Lääkäri silti epäilee tasapainohermon tulehdusta. Olisikohan diagnoosi kuitenkin väärä? Voikohan kyse sittenkin olla jostain muusta? Kuulostaako oireet tutulta? Mielestäni näitä huimauspäiviä on ollut aiemminkin, mutta en ole niihin reagoinut mitenkään sillon...joskus tähän liittynyt myös puutumista, esim.kielessä/suussa ja pientä kihelmöintiä myös esim.käsissä.

        ei mikään tasapainohermon, ja kyseinen elin sijaitsee kuten tuolla todettiinkin, korvassa.
        Itselläni puolisenkymmentä tulehdusta takana, saan niitä yleensä flunssan jälkitautina.
        Ikävä mutta vaaraton vaiva, menee ajan kanssa ohitse.
        Sinulta varmasti katsotiin silmänväre ja sen perusteella asia lieni saletti.

        Jos asia sinua kovasti askaruttaa, varaa aika neurologilta (vai neurologillako kävit?).
        Sokeriarvoilla tms. ei ole mitään tekemistä kyseisen sairauden kanssa.


      • Anonyymi
        Nelli25 kirjoitti:

        Mulla on vähän erilaista tämä huimaus.
        Lähes viikon ajan oli todella pahaa huimausta sekä seisaaltaan että makuuasennossa. Ei voinut olla kuin silmät kiinni ja maata paikallaan. Heti kun käveli pienenkin matkan niin piti käydä oksentamassa kun pyöri niin pahasti päässä, vatsakin siinä meni ihan sekaisin. Nyt ollut noin viikon ajan vähän kevyempää huimausta, lähinnä silloin kun lähtee kävelemään. Kotona sitä ei huomaa ellei rehki vähän enemmän. Lääkärillä kävin verikokeessa. Siitä ei mitään löytynyt, muutenkin tutkimuksissa korvat ja kaikki muukin oli ihan kunnossa. Lääkäri silti epäilee tasapainohermon tulehdusta. Olisikohan diagnoosi kuitenkin väärä? Voikohan kyse sittenkin olla jostain muusta? Kuulostaako oireet tutulta? Mielestäni näitä huimauspäiviä on ollut aiemminkin, mutta en ole niihin reagoinut mitenkään sillon...joskus tähän liittynyt myös puutumista, esim.kielessä/suussa ja pientä kihelmöintiä myös esim.käsissä.

        Olen juurikin diagnosoitu TAYS :ssa tuosta taudista, korvan tasapainoelimenhermon tulehdus. Korvalääkärit tutkivat monin tavoin. Kortisonilla hoito 10 pv. Voi kuulemma parantua itekseenkin, virusperäinen.
        Kolmas päivä sairaalassa ja alkaa pikkuhiljaa onnistua tämä silmien aukipito ilman huipppausta.
        Mummeli 76v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen juurikin diagnosoitu TAYS :ssa tuosta taudista, korvan tasapainoelimenhermon tulehdus. Korvalääkärit tutkivat monin tavoin. Kortisonilla hoito 10 pv. Voi kuulemma parantua itekseenkin, virusperäinen.
        Kolmas päivä sairaalassa ja alkaa pikkuhiljaa onnistua tämä silmien aukipito ilman huipppausta.
        Mummeli 76v

        Olivatko ensioireet rajuja? Esim. Edestakaisin tai toiselle puolelle kaatavia?


    • Anonyymi

      Minulla tuli juurihoidossa bakteeri tai virus tasapainohermoon ja samat oireet. Toistui toisen hampaan juurihoidossa sama oirekuva.
      On kovia hoitoja nuo juurihoidot. Mitään apu tai ymmärrystä en saanut vuosiin. Ei varmaan uskottu tai haluttu uskoa oireita🦷🦷🦷
      Kipua myös kolmoishermossa edelleen.

    • Anonyymi

      Tasapainohermo/elin on korvassa ja tulehdus on flunssan jälkitauti.
      Siihenkin on lääke.
      Mulle annettiin 3kk autolla ajokielto kun äityi pahaksi ja oksentelin ja seinät kaatu päälle

    • Anonyymi

      Keväällä tasapainoelimen tulehdus.
      8 viikkoa olin saikulla.
      Rollaattoria ois tarvinut ekoina päivinä.
      Päätä kun käänsi nopeasti vasemmalle niin koko näkökenttä hyppäs samalla.
      Oikealle kääntäessä normaali. Tulehdus vasemmalla puolella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe