Tasapainohermon tulehdus

Nelli25

Mulla epäillään tasapainohermon tulehdusta.
Sain viikon sairasloman. Oireena huimaus.
Missä sijaitsee tasapainohermo? Onko se aivoissa? Mitenköhän vakava kyseinen tulehdus on? Lääkäri kehotti vakavasti lepäämään! Jälkeenpäin alkoi mietityttämään että mitenköhän vakavasta asiasta on kyse..eli pitääköhän olla ihan sänkypotilaana? Kuulemma kaikenlaista psyykkistä ja fyysistä rasitusta pitää välttää. Mitenköhän pahaksi tämä vaiva voi koitua jos vaikka vähän jumppailen ja pesen ikkunoita yms... Onko muilla ollut vastaavaa / tietoa asiasta?

12

21319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silja

      Jos olet lääkärin kontrollissa mikset kysy häneltä. Lääkärit mielellään esittelevät tyhmille omaa oivallisuuttaan ja tietämystään. Kysy vain ihan rohkeasti.

      • Nelli25

        Ei tullut mieleen kysyä. Ajattelin että tietysti päässä!.. mutta jälkeenpäin aloin miettiä että onkohan tulehdus ihan itse aivoissa eli onko kyse oikeasti vakavasta asiasta.


      • itsellä ollut
        Nelli25 kirjoitti:

        Ei tullut mieleen kysyä. Ajattelin että tietysti päässä!.. mutta jälkeenpäin aloin miettiä että onkohan tulehdus ihan itse aivoissa eli onko kyse oikeasti vakavasta asiasta.

        Tasapainoelin...korvassa..


      • itse kokenut
        itsellä ollut kirjoitti:

        Tasapainoelin...korvassa..

        Minulla kyllä tämä "Koko huone pyöri" tapahtui aina kun menin makuuasentoon..Silloin en uskaltanut kuin istualtani nukkua..Se kestää noin.puoli vuotta...Minulla oli samaan aikaan niskatja hartiat aivan jumissa..eli se vielä pahensi tilannetta...siitä lähtien olenkin koittanut käydä hierojalla/naprapaatilla säännöllisesti..siitä on nyt noin.9 vuotta ja vieläkin jos menen pyöräilemään tai on kovin tuulista suojaan kyllä korvani pumpulilla..


      • Nelli25
        itse kokenut kirjoitti:

        Minulla kyllä tämä "Koko huone pyöri" tapahtui aina kun menin makuuasentoon..Silloin en uskaltanut kuin istualtani nukkua..Se kestää noin.puoli vuotta...Minulla oli samaan aikaan niskatja hartiat aivan jumissa..eli se vielä pahensi tilannetta...siitä lähtien olenkin koittanut käydä hierojalla/naprapaatilla säännöllisesti..siitä on nyt noin.9 vuotta ja vieläkin jos menen pyöräilemään tai on kovin tuulista suojaan kyllä korvani pumpulilla..

        Mulla on vähän erilaista tämä huimaus.
        Lähes viikon ajan oli todella pahaa huimausta sekä seisaaltaan että makuuasennossa. Ei voinut olla kuin silmät kiinni ja maata paikallaan. Heti kun käveli pienenkin matkan niin piti käydä oksentamassa kun pyöri niin pahasti päässä, vatsakin siinä meni ihan sekaisin. Nyt ollut noin viikon ajan vähän kevyempää huimausta, lähinnä silloin kun lähtee kävelemään. Kotona sitä ei huomaa ellei rehki vähän enemmän. Lääkärillä kävin verikokeessa. Siitä ei mitään löytynyt, muutenkin tutkimuksissa korvat ja kaikki muukin oli ihan kunnossa. Lääkäri silti epäilee tasapainohermon tulehdusta. Olisikohan diagnoosi kuitenkin väärä? Voikohan kyse sittenkin olla jostain muusta? Kuulostaako oireet tutulta? Mielestäni näitä huimauspäiviä on ollut aiemminkin, mutta en ole niihin reagoinut mitenkään sillon...joskus tähän liittynyt myös puutumista, esim.kielessä/suussa ja pientä kihelmöintiä myös esim.käsissä.


      • Nelli25
        Nelli25 kirjoitti:

        Mulla on vähän erilaista tämä huimaus.
        Lähes viikon ajan oli todella pahaa huimausta sekä seisaaltaan että makuuasennossa. Ei voinut olla kuin silmät kiinni ja maata paikallaan. Heti kun käveli pienenkin matkan niin piti käydä oksentamassa kun pyöri niin pahasti päässä, vatsakin siinä meni ihan sekaisin. Nyt ollut noin viikon ajan vähän kevyempää huimausta, lähinnä silloin kun lähtee kävelemään. Kotona sitä ei huomaa ellei rehki vähän enemmän. Lääkärillä kävin verikokeessa. Siitä ei mitään löytynyt, muutenkin tutkimuksissa korvat ja kaikki muukin oli ihan kunnossa. Lääkäri silti epäilee tasapainohermon tulehdusta. Olisikohan diagnoosi kuitenkin väärä? Voikohan kyse sittenkin olla jostain muusta? Kuulostaako oireet tutulta? Mielestäni näitä huimauspäiviä on ollut aiemminkin, mutta en ole niihin reagoinut mitenkään sillon...joskus tähän liittynyt myös puutumista, esim.kielessä/suussa ja pientä kihelmöintiä myös esim.käsissä.

        Lisäystä vielä sen verran, että verikokeessa sokeriarvot oli vähän koholla, jos se tähän jotenkin voisi liittyä.


      • itse kokenut
        Nelli25 kirjoitti:

        Lisäystä vielä sen verran, että verikokeessa sokeriarvot oli vähän koholla, jos se tähän jotenkin voisi liittyä.

        Kävin silloin neurologian erikoislääkärillä..ja kuulemma se on ainakin ihan vaaratonta...vain niin inhottavan tuntuista..(asentohuimaus)..sängyssä joskus vieläkin kun kääntää päätään tietyssä asennossa huimaa..mutta menee sitten ohi..Niskat ja hartiat täytyy kyllä pitää hyvässä kunnossa..


      • tulehdus,
        Nelli25 kirjoitti:

        Mulla on vähän erilaista tämä huimaus.
        Lähes viikon ajan oli todella pahaa huimausta sekä seisaaltaan että makuuasennossa. Ei voinut olla kuin silmät kiinni ja maata paikallaan. Heti kun käveli pienenkin matkan niin piti käydä oksentamassa kun pyöri niin pahasti päässä, vatsakin siinä meni ihan sekaisin. Nyt ollut noin viikon ajan vähän kevyempää huimausta, lähinnä silloin kun lähtee kävelemään. Kotona sitä ei huomaa ellei rehki vähän enemmän. Lääkärillä kävin verikokeessa. Siitä ei mitään löytynyt, muutenkin tutkimuksissa korvat ja kaikki muukin oli ihan kunnossa. Lääkäri silti epäilee tasapainohermon tulehdusta. Olisikohan diagnoosi kuitenkin väärä? Voikohan kyse sittenkin olla jostain muusta? Kuulostaako oireet tutulta? Mielestäni näitä huimauspäiviä on ollut aiemminkin, mutta en ole niihin reagoinut mitenkään sillon...joskus tähän liittynyt myös puutumista, esim.kielessä/suussa ja pientä kihelmöintiä myös esim.käsissä.

        ei mikään tasapainohermon, ja kyseinen elin sijaitsee kuten tuolla todettiinkin, korvassa.
        Itselläni puolisenkymmentä tulehdusta takana, saan niitä yleensä flunssan jälkitautina.
        Ikävä mutta vaaraton vaiva, menee ajan kanssa ohitse.
        Sinulta varmasti katsotiin silmänväre ja sen perusteella asia lieni saletti.

        Jos asia sinua kovasti askaruttaa, varaa aika neurologilta (vai neurologillako kävit?).
        Sokeriarvoilla tms. ei ole mitään tekemistä kyseisen sairauden kanssa.


      • Anonyymi
        Nelli25 kirjoitti:

        Mulla on vähän erilaista tämä huimaus.
        Lähes viikon ajan oli todella pahaa huimausta sekä seisaaltaan että makuuasennossa. Ei voinut olla kuin silmät kiinni ja maata paikallaan. Heti kun käveli pienenkin matkan niin piti käydä oksentamassa kun pyöri niin pahasti päässä, vatsakin siinä meni ihan sekaisin. Nyt ollut noin viikon ajan vähän kevyempää huimausta, lähinnä silloin kun lähtee kävelemään. Kotona sitä ei huomaa ellei rehki vähän enemmän. Lääkärillä kävin verikokeessa. Siitä ei mitään löytynyt, muutenkin tutkimuksissa korvat ja kaikki muukin oli ihan kunnossa. Lääkäri silti epäilee tasapainohermon tulehdusta. Olisikohan diagnoosi kuitenkin väärä? Voikohan kyse sittenkin olla jostain muusta? Kuulostaako oireet tutulta? Mielestäni näitä huimauspäiviä on ollut aiemminkin, mutta en ole niihin reagoinut mitenkään sillon...joskus tähän liittynyt myös puutumista, esim.kielessä/suussa ja pientä kihelmöintiä myös esim.käsissä.

        Olen juurikin diagnosoitu TAYS :ssa tuosta taudista, korvan tasapainoelimenhermon tulehdus. Korvalääkärit tutkivat monin tavoin. Kortisonilla hoito 10 pv. Voi kuulemma parantua itekseenkin, virusperäinen.
        Kolmas päivä sairaalassa ja alkaa pikkuhiljaa onnistua tämä silmien aukipito ilman huipppausta.
        Mummeli 76v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen juurikin diagnosoitu TAYS :ssa tuosta taudista, korvan tasapainoelimenhermon tulehdus. Korvalääkärit tutkivat monin tavoin. Kortisonilla hoito 10 pv. Voi kuulemma parantua itekseenkin, virusperäinen.
        Kolmas päivä sairaalassa ja alkaa pikkuhiljaa onnistua tämä silmien aukipito ilman huipppausta.
        Mummeli 76v

        Olivatko ensioireet rajuja? Esim. Edestakaisin tai toiselle puolelle kaatavia?


    • Anonyymi

      Minulla tuli juurihoidossa bakteeri tai virus tasapainohermoon ja samat oireet. Toistui toisen hampaan juurihoidossa sama oirekuva.
      On kovia hoitoja nuo juurihoidot. Mitään apu tai ymmärrystä en saanut vuosiin. Ei varmaan uskottu tai haluttu uskoa oireita🦷🦷🦷
      Kipua myös kolmoishermossa edelleen.

    • Anonyymi

      Tasapainohermo/elin on korvassa ja tulehdus on flunssan jälkitauti.
      Siihenkin on lääke.
      Mulle annettiin 3kk autolla ajokielto kun äityi pahaksi ja oksentelin ja seinät kaatu päälle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe