Plotterin käyttö

kuli

Tere!

Nyt tulee yksinkertaisia kysymyksiä plotterista teille guruille.
Näkyyykö plottereissa merimerkit, ja näyttääkö se kummalta puolelta ne kierretään? Entä miltä näyttää se plotterin näkymä, joka on ajaessa yleensä päällä. Eli näkyykö siinä väylä ja näyttääkö se veneen poikkeaman siitä?? Kuinka hyvin plottereihin ylipäätänsä voi luottaa?

Niin ja tiedän että kartan pitää olla ensisijainen navigointiväline, kun joku siitä kuitenkin mainitsee..

47

9919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merimerkit

      Kyllä ne merimerkit näkyy.

      Kartta-aineisto on yleensä hieman vanhempaa kuin painetuissa, tuoreissa kartoissa. Pohjana plotteriin sopivien karttojen valmistuksessa käytetään painettuja karttoja joten kaikki niissä olevat virheet ( ehkä vähän muutakin) siirtyy mukaan plotteriin.

      Plotterin pohjakartta periaatteessa samanlainen kuin painettu kartta, joten se näyttää merkit ja väylät (mutta ei merkkikohtaisesti erikseen miltä puolelta pitää ajaa -se verran pitää osata lukea karttaa itse).

      Luotettavuus on hyvä, kunhan sitä käytetään apuvälineenä eikä ensisijaisena navigointivälineenä. Ja se on mielestäni aivan erinomainen 'henkinen tuki' navigoitaessa...

    • mitään

      Ei se plotteri yksinään mitään näytä. Siihen pitää ostaa jonkun sortin sähköinen merikartta. Siinä kartassa jollei ole puhelinluettelon, maantie- tai maastokartta, vaan oikea merikartta, niin siitä kyllä näkyy väylät, kivet ja merimerkit muun muassa.

      Mutta kyllä ne merimerkit pitää opetella ihan luonnostakin tunnistamaan ja miltä puolelta kierretään. Eikä kukaan pakota väyliä ajelemaan, sitä karttaa pitää osata lukea, ei se plotteri tiedä mihin olet menossa ellet sitten ohjelmoi sinne reittipisteitä ja reittejä, se vaan näyttää missä olet, sillä edellytyksellä että siihen on kytketty joku sähköinen paikannuslaite, esim. GPS.

      Kannattaa käydä vaikka kansalaisopistojen järjestämillä saaristo- ja rannikkomerenkulun kursseilla siellä opetetaan ne merimerkit ja kartanlukua.

      Niitä karttasysteemejä on muutamia erilaisia, ja niistä sekä laitteesta riippuu sitten miltä se näkymä näyttää. Periaatteessa kuitenkin näyttää kartan kuvalta jota voi sitten zoomailla isommaksi tai pienemmäksi ( siis näkymää kartalta). Kovin pienellä plotterilla esim. 5 tuumasella ei tee yksinään mitään, siitä näkee hyvin lähialueen , mutta kun zoomaa enemmän karttaa näkyviin tulee kuvasta helposti epäselvä pienen koon takia , reittisuunnittelu on melko onnetonta jos näyttö on kovin pieni. Pienelläkin näytöllä pärjää kun tosiaan pitää paperikartaa vieressä, josta näkee yleiskuvan , ja siitä saa kätevästi koordinaatit reittipisteille sinne plotterille naputella. Joku 7-8 tuumaa alkaa olla minikoko käyttökelpoiselle plotterille yksinään käytettäväksi. Läppäri karttaohjelma GPS on jo hyvin toimiva yhdistelmä Vielä kun laittaa läppärin pussiin ja näytöksi halvan kiinalaisen LCD telkkari-näytön niin pysyy vehkeet kuivana.

    • valmistajilta

      Kannattaa katsoa onko eri laitteiden valmistajien kotisivuilla demo-ohjelmia eri laitteille. Niillä voi harjoitella laitteiden käyttöä omalla tietsikalla, suunnitella reittejä jne. Ainakin Lowrancelta tällaisia löytyy. Niistä saa sitten jonkinlaisen käsityksen siitä miltä karttanäyttö näyttää. Lowrancen demossa on muutama pala oikeita merikarttoja mukana ( ameeriikan wesiltä), mutta samalta ne Navionicsin kartat näyttävät täälläkin , ainakin melkein.

    • kartasti

      Ota sitten huomioon, että plotterin näyttämä kartalla saattaa olla 50-100m ei paikassa kuin todellisuudessa. Tämän huomaa parhaiten ajettaessa jonkin kapeikon läpi ja plotterin jälki kulkee saaren keskeltä vaikka todellisuudessa oletkin aivan keskellä väylää.

      Ja sitten vielä ajolinjasta. Älä aja plotterilla keskellä väylän viivaa. Väylillä on oikeanpuoleinen liikenne ja keskilinjalla roikkumalla estät sujuvan liikenteen.

      • toinen puoli

        Vesillä on pääasiassa oikeanpuoleinen liikenne, eli kohtaavat alukset ohittavat toisensa vasemmat kyljet kohdakkain.

        Kartelle piirrettyllä viivalla ei ole mitään tekemistä missä alusten tulee kulkea tai kohdata. Ainoastaan reitinjakojärjestelmän alueella voidaan puhua kaistoista, jolloin aluksen tulee pysytellä tietyllä alueella mennessään tiettyyn suuntaan.

        Kannattaa toisiaan ainakin lukaista vesiteiden säännöt läpi. Auton ajokortilla ei pärjää, vaikka yhtäläisyyksiäkin on.


      • kartisti
        toinen puoli kirjoitti:

        Vesillä on pääasiassa oikeanpuoleinen liikenne, eli kohtaavat alukset ohittavat toisensa vasemmat kyljet kohdakkain.

        Kartelle piirrettyllä viivalla ei ole mitään tekemistä missä alusten tulee kulkea tai kohdata. Ainoastaan reitinjakojärjestelmän alueella voidaan puhua kaistoista, jolloin aluksen tulee pysytellä tietyllä alueella mennessään tiettyyn suuntaan.

        Kannattaa toisiaan ainakin lukaista vesiteiden säännöt läpi. Auton ajokortilla ei pärjää, vaikka yhtäläisyyksiäkin on.

        Meriteiden säännöissä sanotaan ohjaus- ja kulkusäännöissä 9 kohdassa, että ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.

        Ahtaiksi kulkuväyliksi katsotaan kaikki väylät.

        Eli väylillä liikuttaessa pitää kulkea oikeanpuolesta liikennettä noudattaen ja poissa väylän keskeltä.


      • xxxxx

        Plotterin tarkkus on sama kuin GPS-paikannus-järjestelmän, eli puhutaan metreistä sen jälkeen kun amerikkalaiset poistivat tahallisen häiriköinnin (GPS pystyy itse arvioiman virheen koska se käyttää parhaimmillaan 12 sateliittia vaikka 4 riittäisi). Joskus aikoinaan se oli tuota sinun mainitsemasi luokkaa, ei enää.

        Jos sinulla tarkkuus on tuollainen sinulla on asetuksissa jotain pielessä, luultavasti väärä karttajärjestelmä (datum).

        Minulla on plotterin lisäksi vanhempi käsi-gps. Jotta saisimme tyttökaverin kanssa vähän "laatuaikaa" keskenämme, teemme näin. Lähdetään kiertämään saarta tai lähiympäristöä, sopiviin paikkoinin (kivikoloihin, tihesiin puskiin ym) piloitamme karkkeja, limsaa, sarjakuvalehtiä ym. ja talletamme piilopaikkojen koordinaatit gps:älle. Sitten gps muksuille ja ne saavat lähteä aarremetsästykselle. Ei ole kertaakaan käynnyt niin että ne eivät olisi löytäneet kaikki kätköt vaikka peliä on harrastettu pitkään. Lisäksi peli on opettavainen, oppivat gps:n käyttöä, kompassisuunat, etäisyydet ym. Jos hakualue olisi 100-200 m halkaisijaltaan, tällainen leikki ei olisi mahdollinen.

        Lisäksi: jos ajaa 15 m leveää kanavaa, en usko että kukaan on niin hullu että yrittää pysyä kanavan oikealla reunalla tujottamalla plotteria!


      • xxxxx
        kartisti kirjoitti:

        Meriteiden säännöissä sanotaan ohjaus- ja kulkusäännöissä 9 kohdassa, että ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.

        Ahtaiksi kulkuväyliksi katsotaan kaikki väylät.

        Eli väylillä liikuttaessa pitää kulkea oikeanpuolesta liikennettä noudattaen ja poissa väylän keskeltä.

        "pitää pysyä väylän oikealla puolella".

        Purjeveneelle tuo on teknisesti mahdollista sivu- tai myötätuulessa, vastatuulessa ei. Purjevene pystyy kulkemaan ainoastaan viistoin tuulta vasten, joten se joutuu ajamaan siksak-kurssia. Tällöin se hyödyntaa vapaa vesialue väylän oikealla ja vasemmalla puolella, eikä ole olemassa mikään asetus mikä kieltää tätä.

        Ja väylät katsotaan olevan väistämisrajoittavia ammattiliikenteelle, ei huvialuksille. (purjevene väistää tukholman lautta väylällä vaikka sama laiva (moottorialus) on väistämisvelvollinen avomerellä. Miten väistäminen tehdään on väistämisvelvollisen oma asia, väistettävä vene ei pidä (eikä saa) tehdä muuta kuin ennakoitavia kurssinmuutoksia).

        Jos kaksi moottorialusta kohtaavat molemmat väistävät oikealle (eli molemmat ovat väistämisvelvollisia). Tämä ei päde purjeveneille, joille kaikissa tilanteissa ainoastaan toinen vene on väistämisvelvollinen.


      • New sailor
        xxxxx kirjoitti:

        Plotterin tarkkus on sama kuin GPS-paikannus-järjestelmän, eli puhutaan metreistä sen jälkeen kun amerikkalaiset poistivat tahallisen häiriköinnin (GPS pystyy itse arvioiman virheen koska se käyttää parhaimmillaan 12 sateliittia vaikka 4 riittäisi). Joskus aikoinaan se oli tuota sinun mainitsemasi luokkaa, ei enää.

        Jos sinulla tarkkuus on tuollainen sinulla on asetuksissa jotain pielessä, luultavasti väärä karttajärjestelmä (datum).

        Minulla on plotterin lisäksi vanhempi käsi-gps. Jotta saisimme tyttökaverin kanssa vähän "laatuaikaa" keskenämme, teemme näin. Lähdetään kiertämään saarta tai lähiympäristöä, sopiviin paikkoinin (kivikoloihin, tihesiin puskiin ym) piloitamme karkkeja, limsaa, sarjakuvalehtiä ym. ja talletamme piilopaikkojen koordinaatit gps:älle. Sitten gps muksuille ja ne saavat lähteä aarremetsästykselle. Ei ole kertaakaan käynnyt niin että ne eivät olisi löytäneet kaikki kätköt vaikka peliä on harrastettu pitkään. Lisäksi peli on opettavainen, oppivat gps:n käyttöä, kompassisuunat, etäisyydet ym. Jos hakualue olisi 100-200 m halkaisijaltaan, tällainen leikki ei olisi mahdollinen.

        Lisäksi: jos ajaa 15 m leveää kanavaa, en usko että kukaan on niin hullu että yrittää pysyä kanavan oikealla reunalla tujottamalla plotteria!

        Minä aion käyttää vain ja ainoastaan plotteria tämän kesän veneilyssä. Paperikartat saavat olla kaapissa ja otan ne käyttöön vain jos tekniikka pettää, muuten aion luottaa plotterin näyttämään.


      • venemies.
        xxxxx kirjoitti:

        "pitää pysyä väylän oikealla puolella".

        Purjeveneelle tuo on teknisesti mahdollista sivu- tai myötätuulessa, vastatuulessa ei. Purjevene pystyy kulkemaan ainoastaan viistoin tuulta vasten, joten se joutuu ajamaan siksak-kurssia. Tällöin se hyödyntaa vapaa vesialue väylän oikealla ja vasemmalla puolella, eikä ole olemassa mikään asetus mikä kieltää tätä.

        Ja väylät katsotaan olevan väistämisrajoittavia ammattiliikenteelle, ei huvialuksille. (purjevene väistää tukholman lautta väylällä vaikka sama laiva (moottorialus) on väistämisvelvollinen avomerellä. Miten väistäminen tehdään on väistämisvelvollisen oma asia, väistettävä vene ei pidä (eikä saa) tehdä muuta kuin ennakoitavia kurssinmuutoksia).

        Jos kaksi moottorialusta kohtaavat molemmat väistävät oikealle (eli molemmat ovat väistämisvelvollisia). Tämä ei päde purjeveneille, joille kaikissa tilanteissa ainoastaan toinen vene on väistämisvelvollinen.

        Ei purjealus ole mikään poikkeus.

        Moottorialuksen on annettava purjealukselle esteetön kulku, mutta meriteiden säännöissä sanotaan myös, että purjealus ei saa liikkeillään estää tai vaarantaa moottorialuksen turvallista kulkua. Eli purjealuksen on valittava kurssinsa siten, että se huomioi myös muiden liikkeet. Ei purjealuksella ole mitään eteuajo-oikeutta.

        Mikäli purjealus ei kykene turvallisesti liikkumaan vain purjevoimalla, on sen aina parpeen vaatiessa käynnistettävä moottori ja nostettava merkkikartio merkiksi moottorikulusta. Miksi muuten katsastusvarusteisi on määrätty merkkikartio?

        Saavuttava alus väistää aina saavutettavaa oli alus sitten purje- tai moottorialus.

        Kaikkien alusten on kaikin keinoin pyrittävä välttämään yhteentörmäämisen vaara.

        Mikäli on ilmeistä, ettei väistämisvelvollinen alus ryhdy riittävän ajoissa väistämistoimenpiteisiin, on sen aluksen joka ei ole väistämisvelvollinen omilla ohjailutoimenpiteillään vältettävä yhteentörmäys.

        Milloin toinen kahdesta aluksesta on velvollinen väistämään, on toisen aluksen pidettävä suuntansa ja nopeutensa.


        Monilla purjehtijoilla on aivan väärä käsitys hyvästä merimiestavasta.


      • mittaaja.
        xxxxx kirjoitti:

        Plotterin tarkkus on sama kuin GPS-paikannus-järjestelmän, eli puhutaan metreistä sen jälkeen kun amerikkalaiset poistivat tahallisen häiriköinnin (GPS pystyy itse arvioiman virheen koska se käyttää parhaimmillaan 12 sateliittia vaikka 4 riittäisi). Joskus aikoinaan se oli tuota sinun mainitsemasi luokkaa, ei enää.

        Jos sinulla tarkkuus on tuollainen sinulla on asetuksissa jotain pielessä, luultavasti väärä karttajärjestelmä (datum).

        Minulla on plotterin lisäksi vanhempi käsi-gps. Jotta saisimme tyttökaverin kanssa vähän "laatuaikaa" keskenämme, teemme näin. Lähdetään kiertämään saarta tai lähiympäristöä, sopiviin paikkoinin (kivikoloihin, tihesiin puskiin ym) piloitamme karkkeja, limsaa, sarjakuvalehtiä ym. ja talletamme piilopaikkojen koordinaatit gps:älle. Sitten gps muksuille ja ne saavat lähteä aarremetsästykselle. Ei ole kertaakaan käynnyt niin että ne eivät olisi löytäneet kaikki kätköt vaikka peliä on harrastettu pitkään. Lisäksi peli on opettavainen, oppivat gps:n käyttöä, kompassisuunat, etäisyydet ym. Jos hakualue olisi 100-200 m halkaisijaltaan, tällainen leikki ei olisi mahdollinen.

        Lisäksi: jos ajaa 15 m leveää kanavaa, en usko että kukaan on niin hullu että yrittää pysyä kanavan oikealla reunalla tujottamalla plotteria!

        GPS tarkkuus voi olla alle 5m.

        Mutta elektronisten karttojen tarkkuus ei ole yhtään sen parempi kuin paperikarttojen. Kartoilla saattaa olla paikasta riippuen jopa yli 100m heittoja.

        Kun plotteri yhditstää tarkan GPS paikan paljon epätarkempaan karttamateriaaliin, niin kuinka näytöllä oleva sijaintipiste olla tarkempi kuin karttamateriaalin tarkkuus?

        Jos GPS paikantimella merkitään pisteita muistiin, niin toistettaessa sijainteja osutaan hyvin tarkasti samalle kohdalle. Tällä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä elektronisella kartalla näkyvän sijainnin tarkkuuden ja todellisen maastotarkkuuden kanssa.

        Katsoppa joskus maastokartalta joku iso kivi ja kävele näyttöä seuraamalla kiven päälle seisomaan. Kun seisot fyysisesti kivellä näyttää plotterisi sinun todennäköisesti seisovan jossain kiven vieressä.

        Ei kukaan järkevä todellakaan aja 15m leveää kamavaa plotterin näyttöä tyijottamalla, mutta entäpä sumussa karikkoista väylää ajaminen taikka hyvällä näkyvyydellä väylän ulkopuolella jonkun matalikon kiertäminen?

        Navikaattoreiden toimintatarkkuuksista on aivan käsittämättömia harhaluuloja.


      • edesvastuuttomasti
        New sailor kirjoitti:

        Minä aion käyttää vain ja ainoastaan plotteria tämän kesän veneilyssä. Paperikartat saavat olla kaapissa ja otan ne käyttöön vain jos tekniikka pettää, muuten aion luottaa plotterin näyttämään.

        Jos sinulla ei ole matkanavigoinnissa aina helposti saatavilla paperikarttaa, joka on sille alueelle taiteltu tai karttasarjasta oikea lehti avattuna, ja jos et säännöllisin väliajoin myös tarkista sijaintiasi paperikartalla, niin toimit minun mielestäni edesvastuuttomasti. Pallo jalkaan ja pudotettakoon sinut laiturilta syvään veteen.


      • xxxxx
        venemies. kirjoitti:

        Ei purjealus ole mikään poikkeus.

        Moottorialuksen on annettava purjealukselle esteetön kulku, mutta meriteiden säännöissä sanotaan myös, että purjealus ei saa liikkeillään estää tai vaarantaa moottorialuksen turvallista kulkua. Eli purjealuksen on valittava kurssinsa siten, että se huomioi myös muiden liikkeet. Ei purjealuksella ole mitään eteuajo-oikeutta.

        Mikäli purjealus ei kykene turvallisesti liikkumaan vain purjevoimalla, on sen aina parpeen vaatiessa käynnistettävä moottori ja nostettava merkkikartio merkiksi moottorikulusta. Miksi muuten katsastusvarusteisi on määrätty merkkikartio?

        Saavuttava alus väistää aina saavutettavaa oli alus sitten purje- tai moottorialus.

        Kaikkien alusten on kaikin keinoin pyrittävä välttämään yhteentörmäämisen vaara.

        Mikäli on ilmeistä, ettei väistämisvelvollinen alus ryhdy riittävän ajoissa väistämistoimenpiteisiin, on sen aluksen joka ei ole väistämisvelvollinen omilla ohjailutoimenpiteillään vältettävä yhteentörmäys.

        Milloin toinen kahdesta aluksesta on velvollinen väistämään, on toisen aluksen pidettävä suuntansa ja nopeutensa.


        Monilla purjehtijoilla on aivan väärä käsitys hyvästä merimiestavasta.

        "Mikäli purjealus ei kykene turvallisesti liikkumaan vain purjevoimalla, on sen aina parpeen vaatiessa käynnistettävä moottori ja nostettava merkkikartio merkiksi moottorikulusta. Miksi muuten katsastusvarusteisi on määrätty merkkikartio?"

        Nyt keksit itse lisäyksiä meriteiden sääntöihin.

        Usko tai älä, kaikilla purjeveneillä (myös suurilla) ei vieläkään ole moottoria, eikä ole mitään sääntöä mikä pakottaisi hankkimaan. Katsastusvarusteisiin kuluu merkkikartio AINOASTAAN jos veneessä on moottori (samoin moottorivalo).

        Joissakin paikoissa (esim kanavissa) purjehtiminen on kieletty. Silloin se on erikseen ilmoitettavaa. Muuten se on sallittu.

        http://www.americascup.com/en/

        Esim. tuosta voit mennä katsomaan purjeveneitä ilman moottoria (pituus 79 jalkaa (24 m), paino 24 tonnia). Se moottorista luopuminen ei johtunut rahan puutteesta!


      • hoitaa
        edesvastuuttomasti kirjoitti:

        Jos sinulla ei ole matkanavigoinnissa aina helposti saatavilla paperikarttaa, joka on sille alueelle taiteltu tai karttasarjasta oikea lehti avattuna, ja jos et säännöllisin väliajoin myös tarkista sijaintiasi paperikartalla, niin toimit minun mielestäni edesvastuuttomasti. Pallo jalkaan ja pudotettakoon sinut laiturilta syvään veteen.

        Minä olen sitä mieltä, että antaa luonnonvalinnan karsia plotteristit pois vetten päältä.


      • oasta puolestani
        mittaaja. kirjoitti:

        GPS tarkkuus voi olla alle 5m.

        Mutta elektronisten karttojen tarkkuus ei ole yhtään sen parempi kuin paperikarttojen. Kartoilla saattaa olla paikasta riippuen jopa yli 100m heittoja.

        Kun plotteri yhditstää tarkan GPS paikan paljon epätarkempaan karttamateriaaliin, niin kuinka näytöllä oleva sijaintipiste olla tarkempi kuin karttamateriaalin tarkkuus?

        Jos GPS paikantimella merkitään pisteita muistiin, niin toistettaessa sijainteja osutaan hyvin tarkasti samalle kohdalle. Tällä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä elektronisella kartalla näkyvän sijainnin tarkkuuden ja todellisen maastotarkkuuden kanssa.

        Katsoppa joskus maastokartalta joku iso kivi ja kävele näyttöä seuraamalla kiven päälle seisomaan. Kun seisot fyysisesti kivellä näyttää plotterisi sinun todennäköisesti seisovan jossain kiven vieressä.

        Ei kukaan järkevä todellakaan aja 15m leveää kamavaa plotterin näyttöä tyijottamalla, mutta entäpä sumussa karikkoista väylää ajaminen taikka hyvällä näkyvyydellä väylän ulkopuolella jonkun matalikon kiertäminen?

        Navikaattoreiden toimintatarkkuuksista on aivan käsittämättömia harhaluuloja.

        GPS:n tarkkuus voi olla parhaimmillaan parempi kuin 5 metriä. Mutta käytännön navigointipäätökset tulee perustaa siihen, että GPS:n antaman sijainnin tarkkuus on 20 metrin luokkaa. Ja tämäkin edellyttää, että GPS-laitetta valvotaan, eli tarkkaillaan että satelliitteja on riittävästi, oikeammin pitäisi tarkkailla DOP-lukuja.
        Tämän GPS-virheen päälle tulee sitten karttapohjan virheet, joita edellinen kirjoittaja ansiokkaasti kuvasi.
        Jos katsotaan karttojen koko kirjo, niin tilanne on todella noin surkea. Jos taas ajatellaan nykyaikaisia kauppamerenkulun aluksia, siis sellaisia joissa on ECDIS-laitteisto ja siinä käytetään virallisia ENC-karttoja, niin tilanne on (onneksi) kokonaan toinen.


      • tulee
        hoitaa kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että antaa luonnonvalinnan karsia plotteristit pois vetten päältä.

        Kalliiksi tulee yhteiskunnalle ja veronmaksajille sekin. Ja asiantuntevat ja vastuulliset veneilijät leimautuvat syyttä suotta.


      • kunniaan
        xxxxx kirjoitti:

        "Mikäli purjealus ei kykene turvallisesti liikkumaan vain purjevoimalla, on sen aina parpeen vaatiessa käynnistettävä moottori ja nostettava merkkikartio merkiksi moottorikulusta. Miksi muuten katsastusvarusteisi on määrätty merkkikartio?"

        Nyt keksit itse lisäyksiä meriteiden sääntöihin.

        Usko tai älä, kaikilla purjeveneillä (myös suurilla) ei vieläkään ole moottoria, eikä ole mitään sääntöä mikä pakottaisi hankkimaan. Katsastusvarusteisiin kuluu merkkikartio AINOASTAAN jos veneessä on moottori (samoin moottorivalo).

        Joissakin paikoissa (esim kanavissa) purjehtiminen on kieletty. Silloin se on erikseen ilmoitettavaa. Muuten se on sallittu.

        http://www.americascup.com/en/

        Esim. tuosta voit mennä katsomaan purjeveneitä ilman moottoria (pituus 79 jalkaa (24 m), paino 24 tonnia). Se moottorista luopuminen ei johtunut rahan puutteesta!

        Ei tuo lause ollut mikään sääntö. Se on johdettu meriteiden säännöistä.

        Meriteiden tärkeimmän säännön "jokaisen aluksen on kaikin keinoin pyrittävä välttämään yhteentörmäämisen vaara" perusteella purjealuksen, joka ei kykene muita vaarantamatta tai tarpeettomasti estämättä, on siirryttävä ajamaan moottorilla.

        Jos aluksella ei ole moottoria on kapteenin reitinvalinnalla vältettävä sellaisia väyliä, joissa se ei kykene liikkumaan turvallisesti. Kapteeni vastaa aluksen merikelpoisuudesta ja turvallisesta kulusta.


      • xxxxx
        kunniaan kirjoitti:

        Ei tuo lause ollut mikään sääntö. Se on johdettu meriteiden säännöistä.

        Meriteiden tärkeimmän säännön "jokaisen aluksen on kaikin keinoin pyrittävä välttämään yhteentörmäämisen vaara" perusteella purjealuksen, joka ei kykene muita vaarantamatta tai tarpeettomasti estämättä, on siirryttävä ajamaan moottorilla.

        Jos aluksella ei ole moottoria on kapteenin reitinvalinnalla vältettävä sellaisia väyliä, joissa se ei kykene liikkumaan turvallisesti. Kapteeni vastaa aluksen merikelpoisuudesta ja turvallisesta kulusta.

        niin paksua tekstiä että lopetan ennen kun muut lukijat alkavat epäillä kumpi meistä oikeastaan on idiootti ;)


      • asia
        xxxxx kirjoitti:

        niin paksua tekstiä että lopetan ennen kun muut lukijat alkavat epäillä kumpi meistä oikeastaan on idiootti ;)

        Tarkoitatko, että purjehtijat tietoisesti vaarantavat vesiliikenteen turvallisuuden? Olen aina pitänyt heitä idiootteina, jotka eivät ymmärrä mitä tekevät. ; ))

        Vakavasti puhuen merellä olisi välillä paljon mukavampi liikkua, jos kaikki yrittäisivät ottaa kanssaveneilijät huomioon. Hyvällä tahdolla mukaan mahtuu, mutta pelkästään omia oikeuksi tuijottamalla aiheuttaa vain mielipahaa.


      • Nörtti
        edesvastuuttomasti kirjoitti:

        Jos sinulla ei ole matkanavigoinnissa aina helposti saatavilla paperikarttaa, joka on sille alueelle taiteltu tai karttasarjasta oikea lehti avattuna, ja jos et säännöllisin väliajoin myös tarkista sijaintiasi paperikartalla, niin toimit minun mielestäni edesvastuuttomasti. Pallo jalkaan ja pudotettakoon sinut laiturilta syvään veteen.

        Miksi sitä sijaintia pitäisi siitä paperikartalta tarkistella, kun plotterin ruudussa näkyy täsmälleen sama kartta? Ei minulla ainakaan ole moneen vuoteen ollut paperikarttaa esillä, paitsi jos on tullut täysin vierailla vesillä liikuttua, ja siinäkin tapauksessa on paperikarttaa käytetty vain reittisuunnitteluun. Jopa toissa vuonna, kun GPS-vastaanotin sanoi sopimuksensa irti, käytin plotterin näyttöä ensisijaisena karttana, ja paperikartta oli penkin alla hätävarana.

        Siltä osin olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä, että oma sijainti tulee vähän väliä tarkastaa myös silmämääräisesti, vaikka kertaakaan en ole mitään poikkeamaa plotterin sijaintiin vielä havainnut. Kartan epätarkkuudet tietenkin välillä hymyilyttää, mutta ne eivät johdu plotterista.


      • Nörtti
        New sailor kirjoitti:

        Minä aion käyttää vain ja ainoastaan plotteria tämän kesän veneilyssä. Paperikartat saavat olla kaapissa ja otan ne käyttöön vain jos tekniikka pettää, muuten aion luottaa plotterin näyttämään.

        Itse olen käyttänyt plotteria ensisijaisena navigointivälineenä jo nelisen vuotta, jopa silloinkin, kun GPS-vastaanotin hajosi. Toimiihan se näyttö kuitenkin karttanakin vaikka omaa sijaintia ei näkyisikään. Kannattaa kuitenkin pitää ne paperikartatkin veneessä mukana kaiken varalta.


      • JRxxx
        oasta puolestani kirjoitti:

        GPS:n tarkkuus voi olla parhaimmillaan parempi kuin 5 metriä. Mutta käytännön navigointipäätökset tulee perustaa siihen, että GPS:n antaman sijainnin tarkkuus on 20 metrin luokkaa. Ja tämäkin edellyttää, että GPS-laitetta valvotaan, eli tarkkaillaan että satelliitteja on riittävästi, oikeammin pitäisi tarkkailla DOP-lukuja.
        Tämän GPS-virheen päälle tulee sitten karttapohjan virheet, joita edellinen kirjoittaja ansiokkaasti kuvasi.
        Jos katsotaan karttojen koko kirjo, niin tilanne on todella noin surkea. Jos taas ajatellaan nykyaikaisia kauppamerenkulun aluksia, siis sellaisia joissa on ECDIS-laitteisto ja siinä käytetään virallisia ENC-karttoja, niin tilanne on (onneksi) kokonaan toinen.

        ...epäilisin hieman tuota sanomaasi kauppamerenkulun karttojen suuremmasta tarkkuudesta. Tiettävästi ne kartat ovat lähtöisin aivan tasan samoilta kartoituslaitoksilta kuin veneilijöille myytävät karttasarjatkin ja niiden pohjana on käytetty aivan samaa mittausmateriaalia. Kartta voi olla vain niin tarkka, kuin sen pohjana olleet maastomittaukset ovat.


      • xxxxx
        edesvastuuttomasti kirjoitti:

        Jos sinulla ei ole matkanavigoinnissa aina helposti saatavilla paperikarttaa, joka on sille alueelle taiteltu tai karttasarjasta oikea lehti avattuna, ja jos et säännöllisin väliajoin myös tarkista sijaintiasi paperikartalla, niin toimit minun mielestäni edesvastuuttomasti. Pallo jalkaan ja pudotettakoon sinut laiturilta syvään veteen.

        väittää että olisin plotterista riippuvainen?

        40 vuotta olen seilannut itämerellä, osallistunut navigaattorina Admirals cupiin, osaan ulkoa reitin Helsingistä Marstandiin ( 10 reissun jälkeen)

        Plotteri on hauska lisäväline, kuka hallitsee sekstantin käyttöä? Sen tarkkuus huviveneessä on 4 M, sekin riittää.

        Toistat toisten mielipiteitä tietämättä mitään nistä. Tällä tavalla pyrit ylöspäin. En jaksa kirjoittaa mitä olet, haista paskaa!


      • pääsee
        edesvastuuttomasti kirjoitti:

        Jos sinulla ei ole matkanavigoinnissa aina helposti saatavilla paperikarttaa, joka on sille alueelle taiteltu tai karttasarjasta oikea lehti avattuna, ja jos et säännöllisin väliajoin myös tarkista sijaintiasi paperikartalla, niin toimit minun mielestäni edesvastuuttomasti. Pallo jalkaan ja pudotettakoon sinut laiturilta syvään veteen.

        On perin onnetonta, että ei enää käytetä hevosia. Hevonenhan oli kätevä liikkumisväline. Ei haitannut vaikka isäntä oli kapakassa vetänyt pään täyteen ja sammui rattaille koska hevonen osasi itse kotiin. Siirryttiin pahus autoihin ja nyt sitä ajaessa pitää olla täysin selvin päin.

        Kannattaa pysytellä paperikartan käytössä ettei pääse samaa virhettä syntymään kuin hevosasiassa.


      • kuitenkin toisenlainen
        JRxxx kirjoitti:

        ...epäilisin hieman tuota sanomaasi kauppamerenkulun karttojen suuremmasta tarkkuudesta. Tiettävästi ne kartat ovat lähtöisin aivan tasan samoilta kartoituslaitoksilta kuin veneilijöille myytävät karttasarjatkin ja niiden pohjana on käytetty aivan samaa mittausmateriaalia. Kartta voi olla vain niin tarkka, kuin sen pohjana olleet maastomittaukset ovat.

        Kyllä ENC-kartoilla on erityisominaisuuksia, jotka erottavat ne tavallisista paperikartoista.
        Ensinnäkin vastuunjako on selvä, ENC-kartan saa ja voi tuottaa ainoastaan se valtio, jonka talousvyöhykkeeseen ko. alue kuuluu. Eli on liikkeellä vain yksi ENC-aineisto.
        Siinä olet oikeassa, että lähtödata on sama, mutta ENC-kartalle kelpaa vain sellainen mittausaineisto, joka täyttää ao. vektorikartan tarkkuuden edellyttämät vaatimukset. Jos riittävän tarkkaa aineistoa ei ole, niin ei ole ENC-karttaakaan.
        Tässä on huomattava yksi juju. ENC on suunnattu kauppa-aluksille ja syväkulkuisille väylille. Matalissa vesissä tarkkuus ei ole sen parempi kuin paperikartoillakaan, mutta tästä on selvä varoitus ENC-kartalla. Ja syväkulkuinen kauppa-alus ei tule näille matalille alueille muistakaan käytännön ja lainsäädännöllisistä syistä.
        Eli kauppamerenkulun käyttämien väylien tiedot ovat oikein ENC-kartoilla. No jokainen järkevästi toimiva karttalaitos toki järkeistää tuotantonsa siten, että paperikarttojen tuotannossa käytetään samaa erityisesti laatutarkisttetua aineistoa kuin ENC-kartoillakin. Eli Suomessakin MKL on juuri saamassa valmiiksi sellaiset kartantuotantojärjestelmät, että sieltä missä on valmistettu ENC-kartta, valmistetaan paperikartta täsmälleen samasta perusaineistosta.
        Tämä on vaan vuosikymmenen vaatineen kehitystyön tulos. Takavuosina joiden maiden merikarttalaitokset yrittivät sellaista ratkaisua, että ainoastaan vektoroivat vanhat paperikarttansa ja yrittivät tuoda nämä markkinoille ENC-karttoina. Maiden nimiä en mainitse, mutta pääpiirteissään yritykseksi tämä jäi.


      • lisäkysymys
        JRxxx kirjoitti:

        ...epäilisin hieman tuota sanomaasi kauppamerenkulun karttojen suuremmasta tarkkuudesta. Tiettävästi ne kartat ovat lähtöisin aivan tasan samoilta kartoituslaitoksilta kuin veneilijöille myytävät karttasarjatkin ja niiden pohjana on käytetty aivan samaa mittausmateriaalia. Kartta voi olla vain niin tarkka, kuin sen pohjana olleet maastomittaukset ovat.

        Olet täsmälleen oikeassa siinä, että jos plotterin kartta esittää Suomen saaristoa, niin suomalaiseen mittausaineistoon se perustuu. Mutta kukaan muu kuin MKL ei ole käyttänyt karttatuotannossaan sitä suomalaista alkuperäistä mittausaineistoa. Eli plotterikartan pohjana on aina suomalainen merikartta esim. vuodelta 19xx. Jonka tiedot on ehkä siirretty Brittiläisen Amiraliteetin kartalle, joka kartta on sitten skannattu ja vektoroitu jonkun toimesta, myyty jollekin kolmannelle, joka on muuntanut koordinaatiston ja lisännyt aineistoon joltain neljänneltä kartalta poimittuja tietoja ynnä tehnyt kaikenlaista muuta editointia ja kaunistelua. Kyllä, jäljet johtavat sylttytehtaaseen, mutta suomalainen merenmittaaja ei ole tuollaisesten vaiheiden jälkeen syntyneestä lopputuloksesta minkäänlaisessa vastuussa.


    • Gepsukka

      Keskustelun taso on taas sitä luokkaa, että GPS:n vastustajat kuvittelevat, että kaikki GPS:n kanssa kulkevat tuijottavat vain ja ainoastaan näytöllä olevaa viivaa ja ajavat sitä viivaa pitkin vaikka saaren yli.
      Navikoinnista ei tunnuta tietävän mitään. Paperikartat ovat ihan yhtä epätarkkoja, kuin plottereiden kartatkin. Navikointi perustuu yleensä näköhavaintoihin ja joko paperikartan tai plotterin näyttämään sijaintiin. Monet saaret on todellakin kartoissa (molemmissa) piirretty syvään veteen ja saarien kohalla on todellisuudessa vettä. GPS näyttää sijainnin tarkasti koordinaateilla, mutta karttojen sijaintipisteet eivät ole GPS:n tarkkuuden luokkaa.
      Väitän, että GPS helpottaa huomattavasti ympäristön hahmottamista ja oman sijaintisa asettamsita kartalle aivan samoin kuin merikortin seuraaminen hahmottaa sijainnin korttiin piirrettyjen paikkojen suhteen.

      • JRxxx

        valitettavasti heikentää sinun tekstissäsi sanan "navigointi" jatkuva väärinkirjoitus kaikissa muodoissaan. Itse asian suhteen olet täysin oikeassa.


      • virkistää

        Karttapletteri heikentää ympäristön hahmottamista. Jos ei tarvitse paikantaa itseään havannoimalla ympäristöä, niin kuinka voi olla mahdollista, että sijainnin hahmottamiskyky paranisi?


      • Maisteri-Erkki
        virkistää kirjoitti:

        Karttapletteri heikentää ympäristön hahmottamista. Jos ei tarvitse paikantaa itseään havannoimalla ympäristöä, niin kuinka voi olla mahdollista, että sijainnin hahmottamiskyky paranisi?

        Samalla tavalla sitä ympärisötä hahmotaa karttaplitteriä tuijotellessa kun karttaa. jatkuvasti verta näkemänsä pletterin näytöön. toisaalta avomerellä ei ole mitään verrattavaa joten kartta on aivan turha ainoastaan plötteristä on apua.


      • uimakandidaatti
        Maisteri-Erkki kirjoitti:

        Samalla tavalla sitä ympärisötä hahmotaa karttaplitteriä tuijotellessa kun karttaa. jatkuvasti verta näkemänsä pletterin näytöön. toisaalta avomerellä ei ole mitään verrattavaa joten kartta on aivan turha ainoastaan plötteristä on apua.

        "Siis miksi plotterin näyttöä pitäisi verrata ympäristöönsä. Plotterihan näyttää koko ajan missä mennään kepiltä kepille. Ei ympäristöä tarvitse vertailla...korkeintaan katsoa ettei ihan lähisaaren rantaan ajeta tai että plotterissa näkyvä keppi, näkyy myös luonnossa."


      • pitää olla!
        uimakandidaatti kirjoitti:

        "Siis miksi plotterin näyttöä pitäisi verrata ympäristöönsä. Plotterihan näyttää koko ajan missä mennään kepiltä kepille. Ei ympäristöä tarvitse vertailla...korkeintaan katsoa ettei ihan lähisaaren rantaan ajeta tai että plotterissa näkyvä keppi, näkyy myös luonnossa."

        Ja semmoiseksi suosittelen entisen hra Luutnantin ohjetta suunnistukseen: " Jos maasto heittää, niin karttaa noutatetaan."


      • Gepsukka
        JRxxx kirjoitti:

        valitettavasti heikentää sinun tekstissäsi sanan "navigointi" jatkuva väärinkirjoitus kaikissa muodoissaan. Itse asian suhteen olet täysin oikeassa.

        Olet oikeassa, kuuluu kirjoittaa navigoida. Sana navikointi on kyllä virheellisesti yleistynyt suomen kielessä, mutta koitan omalta osaltani parantaa tapani sekä kielemme oikeellisuuden tältä osin ja jatkossa NAVIGOIDA.
        Ehkä nyt kirjoitukseni sisältö oli se tärkeämpi sanoma... ;)


      • Gepsukka
        virkistää kirjoitti:

        Karttapletteri heikentää ympäristön hahmottamista. Jos ei tarvitse paikantaa itseään havannoimalla ympäristöä, niin kuinka voi olla mahdollista, että sijainnin hahmottamiskyky paranisi?

        Kirjoitin:
        "Väitän, että GPS helpottaa huomattavasti ympäristön hahmottamista ja oman sijaintisa asettamsita kartalle aivan samoin kuin merikortin seuraaminen hahmottaa sijainnin korttiin piirrettyjen paikkojen suhteen."

        Vastasit:
        "Karttapletteri heikentää ympäristön hahmottamista. Jos ei tarvitse paikantaa itseään havannoimalla ympäristöä, niin kuinka voi olla mahdollista, että sijainnin hahmottamiskyky paranisi?"

        Et ehkä ymmärtänyt mitä kirjoiti? En siis väittänyt, että ei tarvitse paikantaa itseään havaiinoimalla ympäristöään (silloin kun se on mahdollista -avomerellä se ei ole), vaan pikemminkin päin vastoin -GPS on hyvä apuväline havainnointien varmistamiseen.
        Mene nyt kesällä tuonne avomerelle tai jollekin suuremmalle selälle ja hahmota paikkasi kartalle jotenkin läheskään samalla tarkkuudella kuin GPS:n tai plotterin avulla. Ei tietenkään mahdotonta, mutta vaatii runsaasti aikaa hyvälläkin säällä sekä lisäksi apuvälineitä, jos ei ole GPS mukana. Myrskyssä ja pimeässä tulee vaikeuskerrointa rutkasti lisää.


      • JRxxx
        Gepsukka kirjoitti:

        Kirjoitin:
        "Väitän, että GPS helpottaa huomattavasti ympäristön hahmottamista ja oman sijaintisa asettamsita kartalle aivan samoin kuin merikortin seuraaminen hahmottaa sijainnin korttiin piirrettyjen paikkojen suhteen."

        Vastasit:
        "Karttapletteri heikentää ympäristön hahmottamista. Jos ei tarvitse paikantaa itseään havannoimalla ympäristöä, niin kuinka voi olla mahdollista, että sijainnin hahmottamiskyky paranisi?"

        Et ehkä ymmärtänyt mitä kirjoiti? En siis väittänyt, että ei tarvitse paikantaa itseään havaiinoimalla ympäristöään (silloin kun se on mahdollista -avomerellä se ei ole), vaan pikemminkin päin vastoin -GPS on hyvä apuväline havainnointien varmistamiseen.
        Mene nyt kesällä tuonne avomerelle tai jollekin suuremmalle selälle ja hahmota paikkasi kartalle jotenkin läheskään samalla tarkkuudella kuin GPS:n tai plotterin avulla. Ei tietenkään mahdotonta, mutta vaatii runsaasti aikaa hyvälläkin säällä sekä lisäksi apuvälineitä, jos ei ole GPS mukana. Myrskyssä ja pimeässä tulee vaikeuskerrointa rutkasti lisää.

        Luulen, että tässä esiintyy molempia tapauksia: plotterin käyttö voi houkutella laiminlyömään tähystystä ja maastopaikannusta, mutta se voi myös nopeuttaa ja helpottaa paikannuksen oppimista tarjoamalla nopean ja luotettavan tavan harjoitellessa varmistaa, onko paikannus onnistunut.


      • hallussa
        JRxxx kirjoitti:

        Luulen, että tässä esiintyy molempia tapauksia: plotterin käyttö voi houkutella laiminlyömään tähystystä ja maastopaikannusta, mutta se voi myös nopeuttaa ja helpottaa paikannuksen oppimista tarjoamalla nopean ja luotettavan tavan harjoitellessa varmistaa, onko paikannus onnistunut.

        Plotteri on vähän niin kuin automaattivaihteinen auto. Autolla osaa ajaa neljän ruunkassa kaupungin läpi ilman ongelmia, mutta jos saman joutuu tekemään käsivaihteisella, tahtoo huomio mennä vaihteiden räpeltämiseen liikenteen seuraamisen sijaan.


      • vaaratilanne
        JRxxx kirjoitti:

        Luulen, että tässä esiintyy molempia tapauksia: plotterin käyttö voi houkutella laiminlyömään tähystystä ja maastopaikannusta, mutta se voi myös nopeuttaa ja helpottaa paikannuksen oppimista tarjoamalla nopean ja luotettavan tavan harjoitellessa varmistaa, onko paikannus onnistunut.

        Minä en pidä plottereista seuraavista syistä.
        Jos ajat sillä tavoin, että plotterin pinnalla on kohtuullinen resoluutio, niin näkyy liian vähän tietoa seuraavan 5 - 10 minuutin esteistä. Väyläristeys tulee eteen turhan nopeasti ja päätöksentekoon jää liian vähän aikaa. Toinen tilanne on, että ennakoit tulevan ongelman ja vaidat plotterin skaalaa. Ja laite meneekin solmuun, eikä näytä mitään. Nämä molemmat tilanteet ovat sattuneet vastaan ajaessani ammattiliikenteen pienikokoista alusta täydellä päällikön (omistajan vastuulla). Jälkimmäistä tilannetta säesti, että yrittäessäni saada plotteria hallintaan tönäisin autopilotin ennakoimattomaan laitekohtaiseen virhetilanteeseen, ja silloin tarvittiin kaikkien ohjaamossa olevien asiantuntemus tilanteen hallitsemiksi. Tuskinpa enää koskaan ajan alusta ammattiliikenteessä, mutta vapaa-ajan puolellakin on periaatteeni "vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia".


      • sen sanoit
        hallussa kirjoitti:

        Plotteri on vähän niin kuin automaattivaihteinen auto. Autolla osaa ajaa neljän ruunkassa kaupungin läpi ilman ongelmia, mutta jos saman joutuu tekemään käsivaihteisella, tahtoo huomio mennä vaihteiden räpeltämiseen liikenteen seuraamisen sijaan.

        Ja sitten kun tulee pulmatilanne merellä, ei sellainen, että tarvitsisi vaihteita käyttää, mutta kuitenkin jotain, joka vaatii harjaantumista ja priorisointia päätöksenteossa, ovat nämä plotteriruutuun tuijottajat sormi suussa. Kyllä plotteria saa käyttää, mutta jos sen erinomaisuutta liikaa kehuu, joutuu kyvyiltään epäilyttävien navigoijien kategoriaan.


      • Oskari
        vaaratilanne kirjoitti:

        Minä en pidä plottereista seuraavista syistä.
        Jos ajat sillä tavoin, että plotterin pinnalla on kohtuullinen resoluutio, niin näkyy liian vähän tietoa seuraavan 5 - 10 minuutin esteistä. Väyläristeys tulee eteen turhan nopeasti ja päätöksentekoon jää liian vähän aikaa. Toinen tilanne on, että ennakoit tulevan ongelman ja vaidat plotterin skaalaa. Ja laite meneekin solmuun, eikä näytä mitään. Nämä molemmat tilanteet ovat sattuneet vastaan ajaessani ammattiliikenteen pienikokoista alusta täydellä päällikön (omistajan vastuulla). Jälkimmäistä tilannetta säesti, että yrittäessäni saada plotteria hallintaan tönäisin autopilotin ennakoimattomaan laitekohtaiseen virhetilanteeseen, ja silloin tarvittiin kaikkien ohjaamossa olevien asiantuntemus tilanteen hallitsemiksi. Tuskinpa enää koskaan ajan alusta ammattiliikenteessä, mutta vapaa-ajan puolellakin on periaatteeni "vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia".

        "Tuskinpa enää koskaan ajan alusta ammattiliikenteessä"


      • ajaja
        hallussa kirjoitti:

        Plotteri on vähän niin kuin automaattivaihteinen auto. Autolla osaa ajaa neljän ruunkassa kaupungin läpi ilman ongelmia, mutta jos saman joutuu tekemään käsivaihteisella, tahtoo huomio mennä vaihteiden räpeltämiseen liikenteen seuraamisen sijaan.

        autolla lainkaan, jos se on noin vaikeaa, kuin mitä kirjoituksestasi voi päätellä taidoistasi. Muutenkin kannattaa pysytellä vaan vuoteessa ja nauttia määrätyt lääkkeet.
        "mutta jos saman joutuu tekemään käsivaihteisella, tahtoo huomio mennä vaihteiden räpeltämiseen liikenteen seuraamisen sijaan." tuohon voin sanoa vaan että voihan kiesus.


      • minä täältä
        vaaratilanne kirjoitti:

        Minä en pidä plottereista seuraavista syistä.
        Jos ajat sillä tavoin, että plotterin pinnalla on kohtuullinen resoluutio, niin näkyy liian vähän tietoa seuraavan 5 - 10 minuutin esteistä. Väyläristeys tulee eteen turhan nopeasti ja päätöksentekoon jää liian vähän aikaa. Toinen tilanne on, että ennakoit tulevan ongelman ja vaidat plotterin skaalaa. Ja laite meneekin solmuun, eikä näytä mitään. Nämä molemmat tilanteet ovat sattuneet vastaan ajaessani ammattiliikenteen pienikokoista alusta täydellä päällikön (omistajan vastuulla). Jälkimmäistä tilannetta säesti, että yrittäessäni saada plotteria hallintaan tönäisin autopilotin ennakoimattomaan laitekohtaiseen virhetilanteeseen, ja silloin tarvittiin kaikkien ohjaamossa olevien asiantuntemus tilanteen hallitsemiksi. Tuskinpa enää koskaan ajan alusta ammattiliikenteessä, mutta vapaa-ajan puolellakin on periaatteeni "vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia".

        Älä ihmeessä aja mitään muutakaan alusta tai ympäristösi on vaarassa...
        Ajattel meitä muita vesilläliikkujia ja oysy rannassa.


      • väärinymmärtäjät
        Oskari kirjoitti:

        "Tuskinpa enää koskaan ajan alusta ammattiliikenteessä"

        Ainahan suunsoittajia riittää. Nämä vaan olivat esimerkkejä kokemuksistani. Yksinkertaistettuja ja kärjistettyjä. Minusta vaan plotteri on tarpeeton navigoinnin apuväline, joka voi monessa tapauksessa muuttua vaaralliseksi.
        Minulle saaristonavigointi on sitä, että mielessäsi hahmotat itsesi karttakuvan sisälle. Tilanne on aivan sama kuin etenisit säkkipimeässä mutta tutussa huoneessa. Etenet muistinvaraisesti esteitä väistellen. Merellä tilanne ei saa olla aivan tämä, aina pitää olla valittuna kaksi kriittistä kiintopistettä ja taas se vaistonvarainen tunne siitä, milloin nämä kiintopisteet menevät keskenään väärään asentoon, eli ollaan jossain siellä missä ei pitäisi olla. Jos on säkkipimeä tai säkkisumu, niin sitten täytyy olla tutka apuna, jotta edelleen voisi seurata niitä kahta kiintopistettä (ja tietysti muuta liikennettä). Mutta jos plotterilla etenevää pistettä jäät tuijottamaan, niin pian piste vie sinua etkä sinä pistettä.
        Kiukutteluistanne huolimatta jatkan roolissani "plotterifanaatikkojen" kiusankappaleena.


      • veivaaja
        ajaja kirjoitti:

        autolla lainkaan, jos se on noin vaikeaa, kuin mitä kirjoituksestasi voi päätellä taidoistasi. Muutenkin kannattaa pysytellä vaan vuoteessa ja nauttia määrätyt lääkkeet.
        "mutta jos saman joutuu tekemään käsivaihteisella, tahtoo huomio mennä vaihteiden räpeltämiseen liikenteen seuraamisen sijaan." tuohon voin sanoa vaan että voihan kiesus.

        Et taida ajaa automaatilla....

        Jos ajaa paljon automaatilla, on käsivalintaisella ajaminen hankalampaa. Sehän on päivänselvä asia.

        Jos ajaa paljon navigaattorilla, ei maisemanavikointikyky kehity.

        Joka muuta väittää, ei tiedä mistä puhuu.


      • Oskari
        veivaaja kirjoitti:

        Et taida ajaa automaatilla....

        Jos ajaa paljon automaatilla, on käsivalintaisella ajaminen hankalampaa. Sehän on päivänselvä asia.

        Jos ajaa paljon navigaattorilla, ei maisemanavikointikyky kehity.

        Joka muuta väittää, ei tiedä mistä puhuu.

        pistää epäilemään, että veneilyn lisäksi autolla ajosikin tapahtuu vain täällä netissä.


      • ajaja
        veivaaja kirjoitti:

        Et taida ajaa automaatilla....

        Jos ajaa paljon automaatilla, on käsivalintaisella ajaminen hankalampaa. Sehän on päivänselvä asia.

        Jos ajaa paljon navigaattorilla, ei maisemanavikointikyky kehity.

        Joka muuta väittää, ei tiedä mistä puhuu.

        Kymmenen vuotta on ollut GPS käytössäni. Yhdenkään saaren yli en ole ajanut, ketaakaan en ole eksynyt, maisemia on tullut katsotuksi paljon enemmän, kuin ennen GPS-aikaa. Aina olen tiennyt sijaintin ihan tarkasti niin maaston, kuin kortinkin suhteen. Koitahan nyt ymmärtää, että GPS on navigoinnin apu aivan niin kuin kaikki muutkin kapineet. Jos haluat, niin saat puolestani navigoida viikinkien konsteilla - yleensä hekin pääsivät perille johonkin - eivät ehkä tienneet mihin olivat menossa, mutta perille kuitenkin...
        Autoni on automaattivaihteinen ja ajo sujuu myös keppivaihteellakin jopa Helsingin ruuhkissa ja vieläpä ilman ongelmia.
        Kun GPS:ää tms. käyttää normaalilla järjellä, niin varmasti hyöty on olemassa.
        Oletko muuten ajatellut millä laivat ja lentokoneet nykyään ohjataan määränpäähänsä? Kyllä niissä on GPS tärkeimpänä laitteena. Tämän tiedän itsekin matkustajalentokoneen ohjaamossa istuneena.
        Joka muuta väittää, ei tiedä nykytekniikasta yhtään mitään, tai on niin tyhmä, että ei uskalla sitä käyttää.
        GPS:n yleisyys todistaa sen arvokkuuden navigoinnin suorittamisessa. Ne, joilla ei ole taitoa nykytekniikan käyttöön, päivittelevät täällä sen käyttämisen mahdottomuutta...


    • likkeestä

      Kysyy niin saat faktaa. Näihin ei kannata kaikkii uskoo.

      • myyjältä

        Niin, että myyjältä saa OIKEAA tietoa ? Nyt kyllä vähän naurattaa o)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2814
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      363
      2017
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1678
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      31
      1393
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe