Lappiin vaeltamaan ensimmäistä kertaa

haluttais

Eli sain päähäni että olisi hienoa lähteä tuonne jylhiin erämaan maisemiin kesä-heinäkuussa, itekseni luultavimmin. Mutta koska vasta nyt olen kunnolla innostunut lapista ja vaelluksesta, ajattelin että jokin ohjattu oppaan kanssa taaplaaminen ryhmässä voisi olla paras vaihtoehto. Sitten vaikka ensi kesänä kun on tarpeeksi vankka käsi ja karaistunut niin omat samoiluretket varmasti toteutuvat. Oletteko käyneet ohjatuilla vaelluksilla Lapissa? Millainen fiilis jäi? Kertokeehan :)

17

14214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaeltelijamies.

      Vaeltamaan kannattaa lähteä, mutta älä mene Lappiin kuitenkaan yksin. Hanki jostain vaelluskaveri.

    • Joni

      Itse alotin ton vaeltamisen ohjatussa porukassa, sieltä se kipinä tuli turvallisesssa seurassa. Sittemmin olen ollut aina pienen porukan kanssa. Ja upeeta on ollut. Nytkin lähen kebnekaiselle, joihin maisemiin ei ikinä kyllästy. Jos saan jonkun mukaan ok, mutta en karsasta vaeltaa yksinkään.

    • vaeltelija

      Viime syksynä Suomen ladun vaelluksella, mukava porukka, rento ja hyvä opas, hyvä reitti (myös merkittyjen reittien ulkopuolelle), kerrassaan mainio reissu. helppo ja turvallinen tapa aloittaa vaeltaminen. porukkakin sen verran pieni että erämaan rauhasta pystyi hyvin nauttimaan.

    • Ei ku ma vaan

      Itse aloitin siten, etta kuljin Karhunkierroksen useana kesana. Eli turvallisen, hyvin merkityn reitin, josta ei voi eksya ja jossa on varmasti muita.

      Sellainen on mielestani Hetta - Pallas reitti.

      Olet oikeassa, etta asiaan pitaa ensin saada tatsin. Sita oivaltaa monia asioita silla tavalla. Esim ettei kannata ottaa mitaan turhaa mukaan tai vaikkapa taskulampun tarkeyden.

    • Lapin eräopas

      Kannattaa ensin miettiä miten rankkaa maastoa haluaa ja minne päin lappia. Suosittelen lämpimästi että näin ensimmäistä kertaa reissuun lähtiessäsi otat osaa opastettuun vaellukseen tai sitten osaavan kaverin. Opastettuja vaelluksia tarjoavat useat ko. alueen ohjelmapalveluyritykset tai halvin vaihtoehto taitaa olla Suomen ladun reissut. Tai jos saa kasattua pienen porukan voi vaikka tämän oppaan ostaa matkaan:)

      • Jesse vaan

        Hei ennenkuin ehdotatte jollekkin jotakin suomen ladun vaelluksia, kertokaa myöskin hintoja. Esim: viikon opastettu vaellus maksaa enemmän kuin kahden viikon loma thaimaassa. Ja tohon suomen ladun hintaan maksat ite vielä matkakulut kilpisjärvelle. Joten älä ihmeessä lähde millekkään opastetulle vaellukselle.


    • tyhjänkävelijä

      Ei minun mielestäni ole mitään syytä pelätä yksin vaeltamista vaikkei ennen olisi vaelluksilla ollutkaan. Kaveri tietysti helpottaa ja tuo turvaa reissuun, mutta paljon isommalla porukalla alkaa sitten eräilyn ja hiljentymisen - jota minä vaelluksilta haen - osuus jäädä vähempään ja partiokaupan mannekiinien varustekisailu ottaa isompaa roolia. Reissun suunnitteleminen on se oleellinen asia, mihin kannattaa etenkin ekalla keikalla kiinnittää erityistä huomiota: Ei kannata lähteä erämaahan monen päivän päähän teistä, tai alueille jossa ei puhelin kuulu. Jopa joku karhun kierros voi olla jollekin mukava tapa aloitella tyhjänkävelyä, mutta itse vierastan sen väenpaljoutta, vaikka olen kertaalleen läpi kävellytkin. Varustelistoista jne. saa kyllä hyviä ohjeita ympäri nettiä ja käytännössä ne omat pakaasit oppii täyttämään kuitenkin vasta parin reissun jälkeen, kun on roudannut kymmentä ylimääräistä kiloa ympäri tuntureita.

      Hyvä harrastus, suosittelen. Itse vaeltelen vapaa-ajastani sen mikä metsästysreissuilta jää.

      • kierros

    • kesätalvet

      Moikka,

      Kesäkuussa vaeltavan kannattaa muistaa että Lapin keli voi yllättää kovastikin! Viime kesäinen vaellusreissumme kavereiden kesken on hyvä esimerkki siitä mitä kesäkuussa voi tulla niskaan yhtä lailla vettä, räntää, lunta kuin rakeitakin. Reissusta voit käydä lukemassa täältä:

      http://outdoorelements.fi/index.php/artikkelit/saariselka2008/

      Noin yleisesti ehdottaisin että käy jossain lähellä aluksi kokeilemassa yön yli retkeä omine nokkinesi, jos et löydä sopivaa seuraa tai opasta itsellesi. Sitten pidennä reissua viikonlopun retkeilyksi, ja pikkuhiljaa taidot karttuvat. Myöskään alan kirjallisuutta ei tule katsoa nenänvartta pitkin (heh)


      terkuin,
      J.

    • IRL

      Riippuu sun lähtökohdista mihin mennä, milloin ja millä varusteilla. Joka tapauksessa, älä kysele vaan mene! Et opi täällä Internetissä mitään sellaista mitä et siellä ulkona voisi opetella ja tehdä itse. Rohkeasti vaan sinne metsään ja unohda ne kalliit varusteet ja muut seuralaiset.

    • kyllähän...

      Lappiin mennään enemmän yksinäisyyttä hakemaan.Seurapiirit ovat muualla

    • Vuosikymmeniä kulken

      Ajankohtana suosittelen heinäkuun toista puolta. Kesäkuussa saattaa olla joissa liikaa vettä, heinäkuun alussa itikoita (on niitä myöhemminkin). Oikea valinta minne menee, eikä liian pitkiä päivämatkoja. Joku 15 km riittää hyvin, niin tulee iltapäivällä sinne missä aikoo leiriytyä.

      Teltta pystyyn ja kamat sateensuojaan niin voi lähteä tutkimaan tuleeko kalaa. Hyvässä paikassa kannattaa olla kaksi yötä.

      Varusteista sen verran että aloittelijan kannattaa hankia käsi GPS varaparistot kartan ja kompassin lisäksi. Kännyä ei kannata pitää päällä, koska tyhjentää akkunsa 1 vrk heikossa kentässä. Jalkineet ja rinkka sisäänajettava jo aikaisemmin. Ruuan suhteen vain kuivamuonaa ettei turhaan kanna vettä mukana. Kalaa tulee jos on tullakseen. Sen varaan ei ainakaan aloittelijan kannata laskea.

      Laastaria, idealsiteitä ja jotain särkylääkettä mukaan. Paljonko rinkka saa painaa määrittelee vaelluksen pituuden. Suunniteltava jo etukäteen miten suojaa vaatteensa ja varusteet kastumiselta. Varsinkin makuupussin kuivaaminen saattaa olla hankalaa.

      Telttapaikka mielellään jonnekin jokivarteen mistä löytyy vettä, polttopuuta ja toivon mukaan kalaa. Tulet kannattaa laittaa joka ilta, sillä koska hyttynen etsii syötävänsä lämpösäteilyn perusteella sokaisee tulen lämpö sen hakujärjestelmän. Vähän joku vain inisee selän takana tulilla. Paljon mukavampaa olla tulilla kun paistaa kalaa.

      Jos laitat reittisi ja varusteet ja mitä muuta on mukana voin kommentoida listaa.

    • Ulkomaailainen2012

      Hei VUOSIKYMENIÄ KULKEN.

      Kävin viime kuussa ajamaan 5 pv:ssä kilpisjärvelle ja takasin helsinkiin. Tykkättiin niin paljon joten tässä nyt suunnittelen mieheni kanssa ens vuonna lähdetäään lappiin vaeltamaan. Meillä ei ole mitään kokemusta eikä ketään tuttuja sielläpäin joka vois olla meille oppaana enkä halua maksaa opastuksesta. Ajatus olisi 2vko vaellusta....Tykkäsin ajatuksesta mutta toisaalta pelottaa kun kahdestaan jossaki lapin erämaassa 2vkoa ja voisko reissu onnistuu näin eka kertalaisille :( . Jospa voisit antaa enemmän vinkkiä ja tietoa. Kiitos kovasti.

    • kyllä se...

      muuten onnistuu mutta ruokavarojen arviointi noin pitkälle ajalle voi olla ilman kokemusta hankalaa.Voihan sitä pitää sopivan turvaetäisyyden johonkin kauppaan.Jos 2 vk vaeltaa yhteen suuntaan niin sitä on jo keskellä Siperiaa.

    • jooo...

      Jos ei ole mitään kokemusta ennestään, niin lyhyemmällä reissulla aloittaisin. Vaikka viikko ennemmin.

    • kairankulkija

      tämmöisen reissun
      http://www.youtube.com/watch?v=EI9aAtRFcBk
      olen muutaman kerran tehnyt ja ensi jussin (2014) alla seuraavan kerran teen joko yksin tai seurassa.
      matka n 20km, lähtö jonain pävänä johonkin aikaa jostakin paikasta. vaellusta 1 päivä tai vähän enemmän. yleensä mennyt n 10h yhteen suuntaan mutta riippuu toki taukojen pituudesta. Ja aina voi kulkea molempiin suuntiin.
      Mukaan sopii jos asia kiinnostaa. kulkeminen vaatii kyllä hieman järjestelyä koska paikka on keskellä ei mitään palveluja.
      maasto on vaihtelevaa ja osin rakennettua osin umpimetsää. Lähimmälle ajokelpoiselle tielle maksimimatka on n 3 - 4 km

    • semmostasesieol

      Alotettiin mieheni kanssa pikku retkellä helvetinjärvelle ja ihan vaan lähiseudun mettiin tutustumalla niin tietää vähän arvioida mitä ruokaa ottaa yms. varusteet. Sit mentiin kilpisjärvelle, haltin reitille ja kuljettiin myös merkkaamattomia alueita norjan puolella (jossa myös eksyttiin vähän mutta perille päästiin.) Ruokien suunnittelu kannattaa tehdä huolella. Ulkona on aina nälkä :). Kunnon ei mielestäni tarvitse olla huippu vaan sitkeydellä pärjää. En lähtisi yksin, jos ei ole hanskassa kartan luku ja kompassi, eksyessä voi tulla suru puseroon ja erämaa alueilla ei monasti toimi puhelin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe