Mikä tuhoaa taimia?

apua kiireesti kaivataan

Minulla on muutama tomaatin, samettiruusun, ahkeraliisan ja parin daalian taimi kasvamassa. Olen pitänyt taimia nyt aurinkoisina päivinä terassilla. Yht´äkkiä alkoi ilmaantua ensin daaliaan lehteen tumma reunus ja sitten on muutamia lehtiä mennyt ihan lurpalleen. Nyt tarkastelin taimia, niin pelkään että sama tauti / vaiva on iskenyt muihinkin; tomaatin lehti on alkanut käpristyä ja tummua ja samoin on nyt samettiruusun taimella. Mistä moinen voi johtua ja mitä teen? Ainut mitä olen huomannut, on pienen pienten kärpästen (?) ilmaantuminen, niitä on lennellyt taimien lähettyvillä. Mielestäni näyttävät sellaisilta harmittomilta (?) pikkulentäjiltä joita joskus esim. banaanien kauan lojuessa ilmaantuu. Samassa tilassa pidän yhtä kaupan yrttiruukkua, jota tutkiessa huomasin että pinnalla oli vaaleita pienen pieniä millin kokoisia toukkia (?), mutta nämäkin huomasin eilen ja kun ruukku oli päivän ulkona en nähnyt tänään siinä mitään. Tuhoa voisi kuvata, että lehden reuna näyttää ensin aivan kuin palaneelta ja siitä aika nopeasti koko lehti tummuu ja alkaa roikkua ikävän näköisesti. Olen nyt daalioista näitä repinyt pois, mutta näyttää että niitä tulee uusia koko ajan. En löytänyt omista puutarhakirjoista selitystä mitä tuo voisi olla, mitään elukoita en erota lehtiä tutkiessa.

3

839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maikki

      Sisällä kasvaneet taimet eivät kestä suoraa ,kuumaa auringonpaistetta.Niitä pitää varjostaa,muuten ne palavat.Kun vie ne ulos,ei suoraan aurinkoon,pitää totuttaa pikku hiljaa.Toinen vaihtoehto on,että ovat paleltuneet, jos yöllä on ollut liian kylmä.

      • aloittaja

        Tuota auringonpaisteen vaikutusta itsekin vähän epäilin. Kylmää taimet eivät ainakaan ole saaneet koska yön ovat olleet lämpöisissä sisätiloissa. Sisällä taimet ovat kuitenkin olleet ikkunalla, jossa aurinko paistaa aamulla ja aamupäivällä. Luulin että ne olisi jo tottuneet, mutta ehkä saivat liikaa aurinkoa ulkotiloissa...?


      • edelliseen
        aloittaja kirjoitti:

        Tuota auringonpaisteen vaikutusta itsekin vähän epäilin. Kylmää taimet eivät ainakaan ole saaneet koska yön ovat olleet lämpöisissä sisätiloissa. Sisällä taimet ovat kuitenkin olleet ikkunalla, jossa aurinko paistaa aamulla ja aamupäivällä. Luulin että ne olisi jo tottuneet, mutta ehkä saivat liikaa aurinkoa ulkotiloissa...?

        vastaajaan siinä että ovat palaneet tai palentuneet. Sisällä ikkunan ääressä lämpö on lähellä 30 koko ajan joten jos ulkona on esim 10 päivällä niin ero on jo huimat 20 astetta - ei siihen "paleltumiseen" sen kummempaa shokkia tarvita. Ikkunalasi heikentää huomattavasti uv-säteilyä ja ikkunasta tuleva valomäärä pienempi koska tulee vain sivulta - ulkona paistetta ja säteilyä taivaan täydeltä.

        Veikkaan vielä villinä korttina liikakastelua. Ne pienet kärpäset viihtyvät mullalla ainoastaan jos se on riittävän kosteaa, myös kasteluvirheet aiheuttavat vioituksia lehtiin ja ennenkaikkea kuvailemaasi tummumista ja veltostumista. Pienillä taimilla on suhteessa niin pieni juuristo ettei koko multamäärää ruukussa saisi koskaan kastella läpi - kuivaa liian hitaasti ja juuristo tukehtuu.

        Hyvä yhdistelmä näitä on esim kun kasvit on siirretty ulos niin ne ovat nuukahtaneet auringosta ja on luultu sen johtuvan kuivuudesta... :) Mitä huonommin kasvi voi eli mitä veltommaksi menee sen vähemmän se yleensä pystyy käyttämään vettä ja sitähän helposti tulee "elvytettyä" liikastelulla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe