Onko muillakokemuksia, olen vk7 raskaana. Juhlin vappuna 2pv vanhojen opiskelutovereiden kesken jolloin olin siis 4-5rv, mutta en tiennyt raskaudestani. Nyt mietityttää mitä olen aiheuttanut vauvalleni? miettinyt myös raskauden keskeytystä riskien alla..mieltä kalvaa paljon ja haluaisin kuitenkin vauvankin..
raskaus ja alkoholi
26
65774
Vastaukset
- .....
Tuossa vaiheessa alkoholi ei vielä vaikuta vauvasi kehitykseen mitenkään. N. viikolta 6 eteenpäin alkavat kriittiset hetket kun äidin ja vauva verenkierrot yhtyvät. Itse sain tietää olevani raskaana viikolla 9 (ensimmäinenkin oli vielä vauva ja kuukautiset eivät ehtineet edes synnytyksen jälkeen alkaa), ja tuli sitä muutama yksittäinen saunasiideri otettua. Terve poika syntyi :).
Onneksi olkoon raskaudesta, toivottavasti kaikki menee hyvin!- ei kunnolla
tiedetä ja joskus se voi olla todella pienestä kiinni eli ajoituksesta..joten varhaisellakin lievällä alkoholinkäytöllä voi olla suuret seuraamukset(tosin varhainen on laaja käsitys) kun taas toinen äiti voi käyttää runsaastikin mutta seurauksia ei tule ja osa varmaan adhd tapauksista on lievän alkoholin käytön seuraamusta joten ei alkoholia enään missään muodossa mutta uskoisin ettei sinulla ja lapsellesi ole ehtinyt vahinkoa muodostua eli tee lapsi aivan rauhassa ja onneksi olkoon lapsestasi. Jos vielä arveluttaa mene keskustelemaan neuvolaan huolen aiheestasi niin on mukavampi aloittaa vauvan odotus. :)
- äiti:)
itselleni kävi samalla tavalla neuvolassa sanottiin että ei se ole vaarallista. terve tyttö syntyi 2004:))
- äitee +4
ei kunnolla kirjoitti:
tiedetä ja joskus se voi olla todella pienestä kiinni eli ajoituksesta..joten varhaisellakin lievällä alkoholinkäytöllä voi olla suuret seuraamukset(tosin varhainen on laaja käsitys) kun taas toinen äiti voi käyttää runsaastikin mutta seurauksia ei tule ja osa varmaan adhd tapauksista on lievän alkoholin käytön seuraamusta joten ei alkoholia enään missään muodossa mutta uskoisin ettei sinulla ja lapsellesi ole ehtinyt vahinkoa muodostua eli tee lapsi aivan rauhassa ja onneksi olkoon lapsestasi. Jos vielä arveluttaa mene keskustelemaan neuvolaan huolen aiheestasi niin on mukavampi aloittaa vauvan odotus. :)
että tuossa vaiheessa alkoholi vaurioittaa niin laajasti kehittyvää sikiötä jos vaurioittaa että se ei enää kehity ollenkaan. Keskushermostoon se ei voi vaikuttaa koska se ei ole edes alkanut vielä kehittyä.
Käytännössä ennen kuin raskauden ensioireet kuten kuukautisten poisjäännin huomaa ei ole kovinkaan paljoa mahdollisuutta aiheuttaa vielä itsenäiselle munasolulleen vaurioita. Asia muuttuu kun munasolu kiinnittyy ja alkaa vähitellen toimia yhteydessä äidin elimistöön. Sitä ennenhän se on omillaan! - Äidikdi elokuussa 2006
Alkoholi, lääkkeet, huumet yms. voivat vaikuttaa ensimmäisillä viikoilla kiinnittymiseen, että näin...
- laine
minulla on kaksi tervettä lasta. minulle on käynyt molemmilla kerroilla kuvaamallasi tavalla eli olen juonut jonkin verran ennen kuin olen tiennyt olevani raskaana. kummallakin kerralla siis tein testin kun menkat olivat alle viikon myöhässä.
joku jo sanoikin että et ole saanut lapsellesi haittaa sillä verenkiertonne yhtyvät vasta noin viikolla viisi-kuusi (muistaakseni). älä ole huolissasi. eihän kukaan voi tietää raskaudestaan ennen kuukautisten poisjääntiä, mikään testiäkään ei raskautta sitä ennen näytä.
hyvää odotusta sinulle! - 2xäit
En usko,että olisit aiheuttanut vahinkoa vauvallesi.
Sitte vois tulla vauvalle jotain,jos se ryyppääminen olis jatkuvaa.
Onnittelut tulevan perhetapahtuman johdosta!- saattaa aiheuttaa
vahinkoa kuten lievempiä vaurioita eli adhd tapauksia eli ei alkoholin kanssa kannata pelleillä tieten tahtoen...mutta kuten joku sanoi kun verenkierto ei ole yhteinen äidin kanssa ei vaaraa kyseisellä henkilöllä liene.
Prismadokumentissa oli muinoin tästä asiasta ja siinä todettiin että alkoholin käytön ajoituksella sikiön eri kehitysvaiheisiin(kuten esim.hermoston muodostumisella ja alkoholilla samaan aikaan voi tulla seuraamuksia. Eli varsinkin varhaisena aikana alkoholi voi vaurioittaa pahasti kun lapsen kehitykset on niin alussa ja voivat häiriintyä helposti). Tarkoitus ei ole peloitella mutta asia on hyvä tiedostaa.
Olen tavannut lapsia joiden äiti oli suurkuluttaja ja tällöin asia on aivan eri luokkaa eli lapsesta tulee kehitysvammainen. - miis
saattaa aiheuttaa kirjoitti:
vahinkoa kuten lievempiä vaurioita eli adhd tapauksia eli ei alkoholin kanssa kannata pelleillä tieten tahtoen...mutta kuten joku sanoi kun verenkierto ei ole yhteinen äidin kanssa ei vaaraa kyseisellä henkilöllä liene.
Prismadokumentissa oli muinoin tästä asiasta ja siinä todettiin että alkoholin käytön ajoituksella sikiön eri kehitysvaiheisiin(kuten esim.hermoston muodostumisella ja alkoholilla samaan aikaan voi tulla seuraamuksia. Eli varsinkin varhaisena aikana alkoholi voi vaurioittaa pahasti kun lapsen kehitykset on niin alussa ja voivat häiriintyä helposti). Tarkoitus ei ole peloitella mutta asia on hyvä tiedostaa.
Olen tavannut lapsia joiden äiti oli suurkuluttaja ja tällöin asia on aivan eri luokkaa eli lapsesta tulee kehitysvammainen.mulla meni vielä pidempään ennenkuin tiesin olevani raskaana. biletin ihan täysillä muutamia kertoja, kunnes se loppui kuin seinään, kun sain tietää raskaudesta. olin aivan hermona juomisesta ja sen vaikutuksesta vauvaan. 2003 syntyi terve poikavauva ja edelleen terve poika, kerran ollut kuumetta!!!!! kyllä se luonto on tehnyt asian niin, että vauvan on hyvä olla siellä masussa ja istukka suodatta kaiken haitallisen mitä äiti suustaan alas pistää, jotta vauva ei saa ravinnokseen mitään haitallista. erikseenhän on alkoholisti- ja huumeidenkäyttäjä-äidit! ONNEA KOVASTI ODOTUKSEEN JA VOIKAA MOLEMMAT HYVIN!
- äitee +4
miis kirjoitti:
mulla meni vielä pidempään ennenkuin tiesin olevani raskaana. biletin ihan täysillä muutamia kertoja, kunnes se loppui kuin seinään, kun sain tietää raskaudesta. olin aivan hermona juomisesta ja sen vaikutuksesta vauvaan. 2003 syntyi terve poikavauva ja edelleen terve poika, kerran ollut kuumetta!!!!! kyllä se luonto on tehnyt asian niin, että vauvan on hyvä olla siellä masussa ja istukka suodatta kaiken haitallisen mitä äiti suustaan alas pistää, jotta vauva ei saa ravinnokseen mitään haitallista. erikseenhän on alkoholisti- ja huumeidenkäyttäjä-äidit! ONNEA KOVASTI ODOTUKSEEN JA VOIKAA MOLEMMAT HYVIN!
alkoholissa ei ole turvallista promillemäärää päivässä, viikossa, kuussa tai raskausaikana! On varmaan vaikeaa tajuta asia kun lapsi ei ole kipeä, että sillä voi olla keskushermostovaurio vaikka se ei ole kehitysvammainen!
Viikolla oli lehdessä että nykyään syntyy n600 FAS-lasta vuosittain. Nämä ovat niitä todella selvästi vaurioituneita joille diagnoosi löytyy. Lisäksi on lukematon määrä niitä joilla vauriot tulevat esiin vasta koulussa oppimisvaikeutene jne. ADHD:tä ei tähän kananta sekoittaa varsinaisesti vaikka siihen diagnosoiduista osalla on varmasti alkoholitausta. Vaatii muuten lääkäriltä aika paljon sanoa että ryyppäämiselläsi olet aiheuttanut lapsesi ongelmat jos perhe näyttää ihan kunnolliselta noin muuten. FAS-diagnoosi on nykyään jo aika helppo tehdä selvissä tapauksissa vauvalle, mutta ne lievemmät paljastuu tai jäävät paljastumatta.
Yksi runsas tai edes kohtuullinen alkoholin nautintakerta voi aiheuttaa pahemman vaurion kuin jatkuva pieni tissuttelu ja toisaalta se tissuttelu aiheuttaa vaurion jollain tasolla varmasti. Eri kehitysvaiheessaan sikiö on herkempi ulkopuolisille haittatekijöille ja kun siinä menee jotakin vikaan niin mitä varhaisemmasta vaiheesta on kyse sitä laajempi on vaurio sillä silloin kaikki on laaja-alaista, loppuraskaudesta kehitys on hienojakoisempaa ja silloin vaurion laajuus pienempi, todennäköisesti. Kuitenkin aivan ensimmäisinä kuukausina onneksi juopottelevan äidin keskenmenon kautta ongelma poistuu sillä sikiö ei suuren vaurionsa vuoksi pysty enää kehittymään.
Sille joka vielä väittää alkoholin olevan edes jotensakin turvallista nauttia odottavana tekisi hyvää mennä tutustumaan FAS-lapseen jonka hoito ei todellakaan ole mitään helppoa vaan todella moniongelmaista. Mitäs luulette hoitaako noin diagnosoitua vauvaa vanhemmat??? - Iiris
äitee +4 kirjoitti:
alkoholissa ei ole turvallista promillemäärää päivässä, viikossa, kuussa tai raskausaikana! On varmaan vaikeaa tajuta asia kun lapsi ei ole kipeä, että sillä voi olla keskushermostovaurio vaikka se ei ole kehitysvammainen!
Viikolla oli lehdessä että nykyään syntyy n600 FAS-lasta vuosittain. Nämä ovat niitä todella selvästi vaurioituneita joille diagnoosi löytyy. Lisäksi on lukematon määrä niitä joilla vauriot tulevat esiin vasta koulussa oppimisvaikeutene jne. ADHD:tä ei tähän kananta sekoittaa varsinaisesti vaikka siihen diagnosoiduista osalla on varmasti alkoholitausta. Vaatii muuten lääkäriltä aika paljon sanoa että ryyppäämiselläsi olet aiheuttanut lapsesi ongelmat jos perhe näyttää ihan kunnolliselta noin muuten. FAS-diagnoosi on nykyään jo aika helppo tehdä selvissä tapauksissa vauvalle, mutta ne lievemmät paljastuu tai jäävät paljastumatta.
Yksi runsas tai edes kohtuullinen alkoholin nautintakerta voi aiheuttaa pahemman vaurion kuin jatkuva pieni tissuttelu ja toisaalta se tissuttelu aiheuttaa vaurion jollain tasolla varmasti. Eri kehitysvaiheessaan sikiö on herkempi ulkopuolisille haittatekijöille ja kun siinä menee jotakin vikaan niin mitä varhaisemmasta vaiheesta on kyse sitä laajempi on vaurio sillä silloin kaikki on laaja-alaista, loppuraskaudesta kehitys on hienojakoisempaa ja silloin vaurion laajuus pienempi, todennäköisesti. Kuitenkin aivan ensimmäisinä kuukausina onneksi juopottelevan äidin keskenmenon kautta ongelma poistuu sillä sikiö ei suuren vaurionsa vuoksi pysty enää kehittymään.
Sille joka vielä väittää alkoholin olevan edes jotensakin turvallista nauttia odottavana tekisi hyvää mennä tutustumaan FAS-lapseen jonka hoito ei todellakaan ole mitään helppoa vaan todella moniongelmaista. Mitäs luulette hoitaako noin diagnosoitua vauvaa vanhemmat???sillähän se minua niin älyttömästi huolestuttaakin.. FASsia kuitenkin lääkäri sanoi ettei tarvitse pelätä tai muuta, mutta mitenkä hänkään niin varmasti voinee sanoa.. mutta olen jo niin kiintynyt ajatukseen tästä lapsesta, että tuskin suostun enää aborttiin pelkoni vuoksi! Luoja jos tahtoo niin se voisi antaa vammaisen lapsen ilman alkoholiakin, tai sitten muksuni kaatuu pyörällä ja iskee päänsä..se on tämä elämä niin pienistä hetkistä kiinni joihin ei aina ihminen, edes äiti voi vaikuttaa... olenkahan oppinut jotain näinä ajatusten viikkoina? :) kiitos kaikille jotka niin kaunniisti lohduttavat ja nyt myös päätän etten lue enää yhtään artikkelia alkoholi ja vauva ja suuntaan ajatukset pois, ja odotan innolla joulukuun 26.s päivää! Tieto lisää vain tuskaa..
- 1977
äitee +4 kirjoitti:
Sille joka vielä väittää alkoholin olevan edes jotensakin turvallista nauttia odottavana tekisi hyvää mennä tutustumaan FAS-lapseen jonka hoito ei todellakaan ole mitään helppoa vaan todella moniongelmaista. Mitäs luulette hoitaako noin diagnosoitua vauvaa vanhemmat???Liikuttavaa oli, kun oli joku dokumentti (tai kirja tai artikkeli...) alkoholin myrkyttämistä lapsista, kun jo FAE ja varsinkin MPD lapset pystyvät ymmärtämään sen verran, että ymmärtävät erilaisuutensa ja sitten kysyvät vanhemmiltaan; miksi minä olen tälläinen? On siinä hieno äidin selitellä mistä poikkeavuus johtuu...
Alkuperäiselle onnea. Vastaukseni ei ollut sinulle, kahdella päivällä et ole saanut aikaan minkään tasoista alkoholisyndroomaa.
- Julian
Äidin ja sikiön verenkierrot eivät yhdy! Eivät niin kerrassaan missään vaiheessa raskautta. Kuinka ihmeessä aikuiset ihmiset voivat tällaista luulla?
- äitee +4
eivät, mutta istukan kautta kulkee kaikki äidin veressä oleva sikiön käyttöön joten tuntuu tuo lähinnä saivartelulta asian tiimoilla..
- kata
Eivät yhdy, mutta jossain vaiheessa napanuoraa pitkin kulkee veri ja ravinto joten myöhemmässä vaiheessä, kun sikiöön menee veri sen mukana myös kulkeutuu lääkkeet ym.
- niin paljoa
Itse tulin kanssa yllättäin raskaaksi ja sain vasta viikolla 10 tietää raskaudesta.
Mietin kanssa täällä aborttiakin suhteeni takia, mutta päätin pitää vauvan.
Join silloin tällöin ja minulle sanottiin, ettei siitä olisi suurempaa haittaa.
Nyt minulla on 6 kk terve poika.
Onnea matkallesi.
T.Sini- ei ne kaikki
vauriot varsinkin lievemmät heti päälle näy varsinkin noin pikkasella. Lievimmät saattaa jäädä jopa huomaamatta. Eli älkää koettako onneanne alkoholin suhteen. Adhd tapauksien epäillään osin olevan alkoholikäytön seurausta. erään suomalaisen tutkimuksen mukaan.
- Nimas
ei ne kaikki kirjoitti:
vauriot varsinkin lievemmät heti päälle näy varsinkin noin pikkasella. Lievimmät saattaa jäädä jopa huomaamatta. Eli älkää koettako onneanne alkoholin suhteen. Adhd tapauksien epäillään osin olevan alkoholikäytön seurausta. erään suomalaisen tutkimuksen mukaan.
Mikäs sellainen tutkimus on? Vanhempien tausta/kasvatusmenetelmät, siis esim. alkoholismi voivat olla useissa tapauksissa ADHD:n syitä, tietää psykologi Keijo Tahkokallio. Sen sijaan alkoholin suoraa vaikutusta ADHD:n syntyyn ei tiedetä, kun koko ADHD:N synnystäkään ei vielä paljon tiedetä.
Kiinnostaisi kovasti tietää, mikä on tämä "eräs suomalainen tutkimus".
Alkoholin käytön vaaroja ei voi vähätellä, mutta ADHD:lla pelottelu ilman faktatietoa on väärin.
- kata
ei se vielä tossa vaiheessa kovin vakavaa oo jos on juonu. Ite join kans kerran just 4-5rv paikkeilla,söin penisiliini kuurin ja kävin röntgenissä, mut ei oo onneks ollu vaikutusta sikiöön. Ultrassa nähään onko kaikki hyvin.
- huolestunut79
Moikka!
Minulla on samanmoiset huolenaiheet. Olen yllätys raskaana niin sanotusti tai ainakin vahvasti epäilen. Menkat 2 viikkoa myöhässä. Mulla on kyllä kuparikierukka?? Oikeastaan lähes joka viikonloppu tulee otettua 1-2 siideriä. Tosin viime viikonloppuna juhlin reilummin ja eilen illalla. Raskaustesti näytti negatiivista kylläkin alkuviikosta?? Menkkoja ei kuulu. Eilen tuli sellaista menkkamaista vuotoa, mutta eipä
sitten saanutkaan runsaampaa olomuotoa kuten yleensä menkoilleni tyypillistä toisena päivänä?? No, eilen ehdin kuitenkin jo huokaista tavallaan helpotuksesta, etten odotakkaan ja irrottelin illalla. Nyt mietin, että oliko se vain alkuraskaudelle tyypillistä vuotoa??? Olen aikas huolestunut. Lapsi ois kyllä rakastettu ja kuitenkin odotettu... Kertokaa rohkaisuviestejä!! Olenko alkoholilla saanut jo pahoja aikaan?? Tietenkään en enää asialle mitään voi.. Jatkossa en ota pisaraakaan kuten en aikaisemmissakaan raskauksissa. Huomenaamuna vien näytteen labraan, mikäli vuoto ei muutu runsaammaksi...- mammaksi??
Hei, osaako joku vastata odotuksiini. Odotan ensimmäistä lastani, ja nyt olen rv 9 3 ja muutama päivä sitten join yli 12 annosta olutta, en tiennyt olevani raskaana. kuukautiseni oli toista viikkoa myöhässä ja testikin negatiivinen. Minulla on yleensä kuukautiset pari viikkoakin myöhässä. nyt huolettaa onko vauvalla kaikki hyvin.. Olen lukenut monista paikoista että raskauden alussa ei alkoholo ole niin haitaksi, mutta viikkoja mulla on kuitenkin aika paljon.?????
- että...
mammaksi?? kirjoitti:
Hei, osaako joku vastata odotuksiini. Odotan ensimmäistä lastani, ja nyt olen rv 9 3 ja muutama päivä sitten join yli 12 annosta olutta, en tiennyt olevani raskaana. kuukautiseni oli toista viikkoa myöhässä ja testikin negatiivinen. Minulla on yleensä kuukautiset pari viikkoakin myöhässä. nyt huolettaa onko vauvalla kaikki hyvin.. Olen lukenut monista paikoista että raskauden alussa ei alkoholo ole niin haitaksi, mutta viikkoja mulla on kuitenkin aika paljon.?????
kertakänni olisi yhtä paha kuin jatkuva tissuttelu.. Sinun on vain odotettava seuraavaa ultraa josko siinä selviäisi enemmän. Kysele lääkäriltäsi millä todennäköisyyksillä mennään. Toivottavasti pikkuisellasi on kaikki kunnossa!
- mammaksi?
että... kirjoitti:
kertakänni olisi yhtä paha kuin jatkuva tissuttelu.. Sinun on vain odotettava seuraavaa ultraa josko siinä selviäisi enemmän. Kysele lääkäriltäsi millä todennäköisyyksillä mennään. Toivottavasti pikkuisellasi on kaikki kunnossa!
Kiitos kaikille auttavista ja kannustavista viesteistä! Toivon niin paljon että pikkuisella on kaikki hyvin ja kaikki menee hyvin
- usko,
että kyseinen juhlinta on vaikuttanut lapseesi, onhan raskaus ollut silloin niin alussa. :)
Tuttuni synnytti lapsen pari vuotta sitten, jonka kaikki sisäelimet olivat kehon ulkopuolella. Lapsi kuoli tunnin jälkeen synnytyksestä. Tämä kaikki vain sen takia että nainen joi koko ajan vaikka tiesi raskaudestaan.
Mutta onnea sinulle! :)- Sanelman
Pakkoabortti tuollaisille naisille.
Sukulaiseni (joka EI juonut) myös synnytti lapsen, jolla oli sisuskalut vinksin vonksin ja osin ulkona. Lääkärit tekivät uskomattoman urakan ja kursivat lapsen kokoon (Karolinskassa, Suomessa ei ollut kyllin pieniä laitteita) ja mukelo on käsittääkseni nykyisin terve ja normaali :) - ..
Sanelman kirjoitti:
Pakkoabortti tuollaisille naisille.
Sukulaiseni (joka EI juonut) myös synnytti lapsen, jolla oli sisuskalut vinksin vonksin ja osin ulkona. Lääkärit tekivät uskomattoman urakan ja kursivat lapsen kokoon (Karolinskassa, Suomessa ei ollut kyllin pieniä laitteita) ja mukelo on käsittääkseni nykyisin terve ja normaali :)juuri tällä hetkelläkin nainen on raskaana. Kävin juuri viime vloppuna eräissä pippaloissa, joissa kyseinen nainen istui k*rpä ottassa mehupurkki kourassa.
Seuraavana aamuna kaverini sanoi että nainen oli ollut siksi v*ttuuntunut, koska hänen miehensä oli ollut kännissä eikä hän itse voinut ottaa.
Ihme touhua, jos sellaisesta asiasta täytyy olla sitte niin suuttunu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 391764
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628