Kohteliaisuus harvinaista?

Onpas tullut pyörittyä kolmen viikon aikana useissa kaupungeissa eripuolilla Suomea ja ainakaan minulla ei taajamissa mitään varsinaista kiirettä ole. Siksi minulla on myös aikaa ottaa jalankulkijat ja pyöräilijät hyvin huomioon. Kaikilla ei ilmeisesti näin ole, sillä niin iloisia hymyjä ja käden heilautuksia sain palkakseni, kun selvästi näytin jalankulkijoille ja pyöräilijöille, että "siitä vaan". Kerran piti rakennusten välistä keula työntää kevyen liikenteen väylälle näkyvyyden vuoksi ja pakitin hiukan tehden tilaa pyöräilijälle, kiitokset sain häneltäkin. Yleensä tällaisesta kohteliaisuudesta näyttivät olevan aluksi hiukan hämmentyneitä, mutta toivuttuaan irtosi se hymykin. Sama juttu muuten paikkakunnasta riippumatta. Tuosta vois päätellä vaikka, että kohteliaisuus liikenteessä on harvinaista? Missä lienee vika? (Minä tietenkin tiedän jo senkin).

22

2104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apiina

      Mä huudankin aina ikkunasta, että "V...uako siinä heiluttelet, sähän oot suojatiellä!"
      Leikki leikkinä, mutta totta toinen puoli. Huonosti on asiat, jos jalankulkijan täytyy kiittää autoilijaa siitä, että pääsee suojatietä ylittämään.
      Kokeilkaahan kaikki teiden kusipäät joskus, se kyllä palkitsee, kun kaunis neitonen lyhyessä kesämekossaan...

      • saattaa innostua vaikka

        antamaan nopean poskihoidon siinä tienposkessa, kun oikein hyvin antaa tietä. Hmmmm...ajatus on oikein mukava.


    • YrjöJurri

      Kyllä kohteliasuus palkitsee enemmän kun hampaat narskuen kouhotus. Meillä Lahdessa varsinkin eläkeläiset kiittävät hanakasti jos pysähtyy suojatien eteen ja päästää mummon Lidliin.

      Kaupunkiliikenteessä tuppaa autoilijoita jäämään paitsioon jonkun hitaan koneen tai esteen taakse, olen pitänyt tapanani tehdä tilaa väärälle kaistalle joutunelle ja antaa merkin valoilla vilkauttaen kaistanvaihtoon. Joku menee sekaisin ja ajaa korvat luimussa loukusta pois, joku ei ymmärrä sitten millään ja pyörimään kaistalle, tokin moni tajuaa heti vinkin ja vaihtaa kaistaa kättään heilauttaen....näin se yhteispelillä sujuu.

    • sinivilkku

      se siltä vaikuttaa, että harvinaista "herkkua" on.

      Kyllä päivittäin saan iloisia hymyjä ja kädenheilautuksia antaessani tietä.

      Muuten nuoretkin osaavat kyllä kiittää :)

    • täällä helsingin suunnalla, jotkut ei uskalla mennä tien yli vaikka heillä on selkeesti oikeus mennä ennen minua, jotkut ei millään usko että voivat mennä -niin ajmani kuorma-auton, saatikka joskus ajamani taksin- editse. hieman mielenosoituksellisesti olen muutaman kerran sammuttanut moottorinkin, ennen kun jalankulkia on tajunnut että minä tosiaankin annan tilaa.

    • WAUWAU!!
      Tässä foorumissa alkaa olla ajatukset kohdallaan. HYVÄHYVÄ.
      Mutta kattokaapa samalla palstalla esim. "turvavyön käytöstä".niin sieltä alkaa tosiaan löytyä tosiasia, joka minua kyllä huolestuttaa.
      Eli tästä maasta löytyy yli 90% keskitasoista parempia kuljettajia.(= liikenneturvan tutkimus ja haastattelussa vain väh.kerran jo onnettomuuteen joutunut kuski).
      Minne häviää keskitasoiset ja sitä huonommat kuskit??
      Jos ollaan realismeja, niin eiköhän jokaiseen kategoriaan liittyviä kuskeja ole koko ajan saman verran liikenteessä.
      Onhan Suomessa yhtä monta ylä- ja alamäkeäkin.

      Kiva foorumi. Toivoisin nyt vain että ne nuijat, jotka ovat esim. turvavöitä vastaan, niin ottaisivat kantaa.
      Vaikka eihän tämäole mikään opetuspalsta.
      Järkevät ottaa opiksi em. kirjoituksista, mutta vain nuijat luulevat, kuinka liikenteessä mennään.

      • Kairakettu, ei "Koirakettu", nih! :-/


      • Apiina
        Kairakettu kirjoitti:

        Kairakettu, ei "Koirakettu", nih! :-/

        Ja KAIRAhan on siis se millä PORATAAN!
        Nih :-)


      • Mutta
        Apiina kirjoitti:

        Ja KAIRAhan on siis se millä PORATAAN!
        Nih :-)

        Et tainnut tietää, että pohjoisessa olevaa mäkistä maastoa kutsutaan kairaksi...


    • Lada

      Kohteliaisuus ja ystävällisyys ovat hienoja inhimillisiä ominaisuuksia. Mutta eihän liikenne ole ensi sijassa mikään kohteliaisuus-areena!

      Jos autoilija väistää pyöräilijää, jolle ajovuoro säännösten mukaan kuuluukin, niin mihin siinä kohteliaisuutta tarvitaan? Eihän pyöräilijälle muodostu kiitollisuudenvelkaa siksi, että autokuski tuntee määräykset!

      Ja suojatiellä kävelevä jalankulkija on risteyksen kingi, eikä hänen tarvitse harjoittaa mitään palvontamenoja autokuskeja kohtaan, jos nämä pysähtyvät suojatien eteen. Eikä se auton pysäyttäminen ole tietenkään kohteliaisuus, vaan velvollisuus.

      Autokoulussa minua varoitettiin "risteyksentyhjentäjistä", jotka viittovat ja viittovat muita menemään mukamas kohteliaasti. Oikea tapa on noudattaa tieliikennelakia - sehän se ajojärjestyksen määrää eikä mikään hetkellinen ystävällisyyskohtaus.

      • Etpä taida paljon ajaa, kun et osaa kuvitella niitä eri tilanteita tuon paremmin? Autokoulusta ei vielä valmiita osaajia tule, käytäntö sitten opettaa. Eivät ne jalankulkijat ja pyöräilijät aina ole suojateitä pitkin tietä ylittämässä, tai muutoinkaan sääntöjen mukaan etenemässä.


      • Lada
        Kairakettu kirjoitti:

        Etpä taida paljon ajaa, kun et osaa kuvitella niitä eri tilanteita tuon paremmin? Autokoulusta ei vielä valmiita osaajia tule, käytäntö sitten opettaa. Eivät ne jalankulkijat ja pyöräilijät aina ole suojateitä pitkin tietä ylittämässä, tai muutoinkaan sääntöjen mukaan etenemässä.

        En aja paljon, ja mielikuvituksenkin kanssa on niin ja näin. En kuitenkaan haluaisi täräyttää risteyskolaria "kohteliaan" hemmon kanssa, joka ensin hymyillen viitoili minua menemään mutta viime hetkellä päättikin käyttää oman lakisääteisen ajovuoronsa ensin. Ja sitten huomaisin ajaneeni kolmion takaa toisen kylkeen!

        Samainen autokoulunopettaja sanoi muutakin viisasta. Esim sen, että ajokortti ei loppujen lopuksi merkitse muuta kuin oikeutta jatkaa ajoharjoittelua ilman opettajaa.


      • Lada kirjoitti:

        En aja paljon, ja mielikuvituksenkin kanssa on niin ja näin. En kuitenkaan haluaisi täräyttää risteyskolaria "kohteliaan" hemmon kanssa, joka ensin hymyillen viitoili minua menemään mutta viime hetkellä päättikin käyttää oman lakisääteisen ajovuoronsa ensin. Ja sitten huomaisin ajaneeni kolmion takaa toisen kylkeen!

        Samainen autokoulunopettaja sanoi muutakin viisasta. Esim sen, että ajokortti ei loppujen lopuksi merkitse muuta kuin oikeutta jatkaa ajoharjoittelua ilman opettajaa.

        "En kuitenkaan haluaisi täräyttää risteyskolaria "kohteliaan" hemmon kanssa, joka ensin hymyillen viitoili minua menemään mutta viime hetkellä päättikin käyttää oman lakisääteisen ajovuoronsa ensin. Ja sitten huomaisin ajaneeni kolmion takaa toisen kylkeen!"

        Tiedätkö tuollaista tapahtuneen? Mikä hyöty tahallisesta kolarista olisi kenellekään?

        En veikkaisi kovin pitkää ikää tuollaisen tempun tekijälle. Meilläpäin teroitettaisiin kantapäät ja poljettaisiin kyseinen heppu jänkhän alle.


      • risteyksentyhjentäjä

        On lukemattomia tilanteita joissa kohteliaisuus edesauttaa liikenteen sujuvuutta, vaikka säännöt määräisi toisin.

        1. samanarvoista risteystä lähestyy kaikista suunnista auto samanaikaisesti, jolloin jokaisella on väistämisvelvollisuus oikealta lähestyvään nähden. Kuka menee ensin?

        2. ajat kaksikaistaista ajorataa ja vastaan tulee auto joka joutuu käyttämään vastaantulijan (sinun) kaistaa pysäköidyistä autoista johtuen. Odotatko ja päästät hänet pois kapeikosta vai velvoitatko hänet peräytymään 200m koska hänellä on väistämisvelvollisuus.

        3. Havaitset vastaantulevan 25.25m yhdistelmän aikovan kääntyä ajosuunnastaan vasemmalle. on ruuhka-aika jonoa molempien takana, päästätkö "tulpan" pois vastaan tulijoiden edestä, vaikka sen pitääkin väistää sinua?

        4. voisitko ajatella päästäväsi linja-auton pysäkiltä, jos nopeusrajoitus on yli 60km/h vaikka sen tulee väistää sinua????
        5-101 ym. lukuisia tapauksia.

        Muistan erään tapauksen jossa kuljettajat osoittivat erityistä liikennesilmää ja siviilirohkeutta. Liikenne pysäytettiin valtatiellä, jotta väistämisvelvollinen yhdistelmä pääsi liittymään liikenteeseen vaikka sillä oli STOP merkki. Oli vaan niin heikko pito ettei se päässyt liikkeelle ylämäestä vaan joutui hakemaan vauhtia kauempaa päästäkseen tielle PYSÄHTYMÄTTÄ.

        etc.


      • Lada
        risteyksentyhjentäjä kirjoitti:

        On lukemattomia tilanteita joissa kohteliaisuus edesauttaa liikenteen sujuvuutta, vaikka säännöt määräisi toisin.

        1. samanarvoista risteystä lähestyy kaikista suunnista auto samanaikaisesti, jolloin jokaisella on väistämisvelvollisuus oikealta lähestyvään nähden. Kuka menee ensin?

        2. ajat kaksikaistaista ajorataa ja vastaan tulee auto joka joutuu käyttämään vastaantulijan (sinun) kaistaa pysäköidyistä autoista johtuen. Odotatko ja päästät hänet pois kapeikosta vai velvoitatko hänet peräytymään 200m koska hänellä on väistämisvelvollisuus.

        3. Havaitset vastaantulevan 25.25m yhdistelmän aikovan kääntyä ajosuunnastaan vasemmalle. on ruuhka-aika jonoa molempien takana, päästätkö "tulpan" pois vastaan tulijoiden edestä, vaikka sen pitääkin väistää sinua?

        4. voisitko ajatella päästäväsi linja-auton pysäkiltä, jos nopeusrajoitus on yli 60km/h vaikka sen tulee väistää sinua????
        5-101 ym. lukuisia tapauksia.

        Muistan erään tapauksen jossa kuljettajat osoittivat erityistä liikennesilmää ja siviilirohkeutta. Liikenne pysäytettiin valtatiellä, jotta väistämisvelvollinen yhdistelmä pääsi liittymään liikenteeseen vaikka sillä oli STOP merkki. Oli vaan niin heikko pito ettei se päässyt liikkeelle ylämäestä vaan joutui hakemaan vauhtia kauempaa päästäkseen tielle PYSÄHTYMÄTTÄ.

        etc.

        1. Lada

        2. Tää on vaikea! Katsotaan kun tilanne on päällä.

        3. En. Takananihan on kymmenen autoa, joista jokaisella on kiire - jonnekin.

        4. En.

        5. - 101. Minä minä minä minä minä minä.... (yht. 97 kertaa)


      • Lada
        Kairakettu kirjoitti:

        "En kuitenkaan haluaisi täräyttää risteyskolaria "kohteliaan" hemmon kanssa, joka ensin hymyillen viitoili minua menemään mutta viime hetkellä päättikin käyttää oman lakisääteisen ajovuoronsa ensin. Ja sitten huomaisin ajaneeni kolmion takaa toisen kylkeen!"

        Tiedätkö tuollaista tapahtuneen? Mikä hyöty tahallisesta kolarista olisi kenellekään?

        En veikkaisi kovin pitkää ikää tuollaisen tempun tekijälle. Meilläpäin teroitettaisiin kantapäät ja poljettaisiin kyseinen heppu jänkhän alle.

        Oppimista on. Onneksi on se opiskelulupakin!

        Miksi muuten kohteliaisuutta edellytetään liikenteessä, mutta ei jänkhällä??


      • Lada kirjoitti:

        Oppimista on. Onneksi on se opiskelulupakin!

        Miksi muuten kohteliaisuutta edellytetään liikenteessä, mutta ei jänkhällä??

        Vastailehan sinä ensin edellisiin: "Tiedätkö tuollaista tapahtuneen? Mikä hyöty tahallisesta kolarista olisi kenellekään?"


      • Nissinen

        Asian on just näin että laki ja määräykset määräävät ajojärjestyksen.

        Minä en ainakaan ikinä liikahda vaikka miten joku jolla olisi etuajo-oikeus, huitoo ja on mukamas ystävällinen. Mitenkä suu sitten pannan jos hän yhtäkkiä tuleekin kylkeen vaikka äsken huitoikin. Hänellähän se etuajo-oikeus on.

        Kohteliasta liikenteessä on se että ajetaan ihmisiksi ja selvästi näytetään kaikki oma aikomukset.


      • näitä on
        Kairakettu kirjoitti:

        Vastailehan sinä ensin edellisiin: "Tiedätkö tuollaista tapahtuneen? Mikä hyöty tahallisesta kolarista olisi kenellekään?"

        Löytyypi vakaavarainen ostaja raadolle.


    • kohteliaita

      et ole ainoa :)

      Yksi mikä oli silmiinpistävää viestissäsi sanoit näin "..pakitin hiukan tehden tilaa pyöräilijälle..". Risteysalueella EI SAA peruuttaa! Kertaus taitaisi sulla olla paikallaan..

      • Missäs minä kerroin olleeni risteysalueella? Luetun ymmärtämisen "hionta" olisi sinulle paikallaan, :-).
        Eipä silti, missäs se peruuttaminen on kielletty ja vaikka olisikin, niin enhän minä sääntöjä tarkalleen noudatakaan. Sääntöjen mukaan ajaminen on ikävystyttävää käkkelehtimistä ja teitä tukkivaa joustamatonta liikkumista. Minun aikanani muuten aikoinaan autokoulussa peruuttaminen hyväksyttiin, jos keula meni hiukan ohi valotolppien.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      107
      1692
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1113
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1077
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      155
      880
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      782
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      749
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      680
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      35
      675
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      640
    Aihe