ISTUKAN KALKKEUTUMINEN

TIETOA?

Elikkäs kysymys onkin jo oikeastaan otsikossa elikkä onko kellään tietoa istukan kalkkeutumisesta?itsellä selvisi ultrassa että istukassa jonkin verran kalkkeutumista ja viikkoja 35....mitä seuraamuksia voi olla?
huolissaan kun ollaan,tahtoisi tietoa enemmän :(

5

8578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulle kerrottiin

Niin, mulla vauva jäi pieneksi. Kun istukan verisuonet kalkkeutuu, sikiön ravinnon saanti ym. jutut vaikeutuu. Mulla itesel oli oireena verenpaineen hurja nousu, kun kroppa yritti painaa väkisin verta kalkkeutuneista suonista. Raskauden annettiin kuitenkin jatkua 40 1 viikolle, jolloin spontaanisti käynnistyneen synnytyksen tuloksena syntyi poika, 2660g. Eka oli myös pieni 2700g ja nyt kolmatta odottaessani kasvua seurataan ultralla "koko ajan". Synnytysten jälkeen kätilö on kummallakin kerralla todennut istukan juuri kalkkeutuneen.

• tytteli (alkup.)

Kiitoksia tiedoista =)
        Itsellä myös noussut verenpaineet korkeelle, johtuiskohan sitten juuri tuosta kuvailemastasi. Täytyy toivoa että vauveli jaksaa masussa vielä viikkoja eteenpäin, itsellä vointi ei kovin hyvä juuri noiden verenpaineiden takia...
        Kaikki lisätieto tervetullutta =)

• kertokaa vielä
        tytteli (alkup.) kirjoitti:

Kiitoksia tiedoista =)
        Itsellä myös noussut verenpaineet korkeelle, johtuiskohan sitten juuri tuosta kuvailemastasi. Täytyy toivoa että vauveli jaksaa masussa vielä viikkoja eteenpäin, itsellä vointi ei kovin hyvä juuri noiden verenpaineiden takia...
        Kaikki lisätieto tervetullutta =)

mistä tuo kalkkeutuminen johtuu? voiko siltä välttyä jotenkin, vai onko sekin vain niitä mitä joillekkin tapahtuu, joillekkin ei...

• Kilpinen
        kertokaa vielä kirjoitti:

mistä tuo kalkkeutuminen johtuu? voiko siltä välttyä jotenkin, vai onko sekin vain niitä mitä joillekkin tapahtuu, joillekkin ei...

Istukka on elin, joka toimii luonnostaan vain tietyn aikaa, eli tuon raskauden keston ajan. Kalkkeutuminen kuuluu sen normaaliin kehitykseen raskauden loppupuolella. Syytä ei tiedetä, että istukka on 'ohjelmoitu' toimimaan vain 9kk ajan. Yksilöllistä on, missä vaiheessa ja kuinka paljon istukka ennen raskauden päättymistä kalkkeutuu.

• nousee

oma kokemukseni istukan kalkkeutumisesta liittyy pre-eklampsiaan eli raskausmyrkytykseen: vk 33 alkoi verenpaine nousta ja virtsaan erittyä valkuaista. koitin levätä kun käskettiin mutta ei auttanut. sairaalassa seurasivat muutaman päivän ja sitten huomattiin että pientenkin supistusten aikana lapsen sydän hidasti jopa 50 lyöntiin minuutissa. sitten annettiin keisarileikkausaika ja pikkuruinen poikamme syntyi sektiolla 34 vk lopulla. painoa oli 1700g vaikka siinä vaiheessa pitäs olla n.2200g. eli istukan toiminta vaikuttaa lapsen eväiden saantiin. ellei lapsi saa ravintoa, se osaa nostaa äidin verenpainetta (kuten isompanakin, varsinkin murrosiässä!). tämä saattaa aiheuttaa raskausmyrkytyksen joka on äidille hengenvaarallinen. eli jos alkaa verenpaine nousta, kummia kuvia näkyä silmissä, päätä särkeä tms. kannattaa käydä tarkistuttamassa. raskausmyrkytys käsittääkseni loppuu siihen kun istukka saadaan äidistä ulos. istukan verenkiertoa voidaan tutkia nykyään jo ennenkuin ongelmia ilmenee. jotkut ehdottavat lastenaspiriinin syömistä alkuraskaudessa, mutta siitä kannattaa keskustella lääkärin kanssa. poika on nyt 6v ja joka suhteessa täydellinen, eli mitään pysyvää vahinkoa ei aiheutunut... sun vauvasi on viikolla 35 jo varmaan aikas valmis eli eiköhän kaikki mene ihan hyvin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe