Mitä aika on?

Taivas

Kertoisiko joku mitä aika on?

Jos kaikki tapahtuu yhtäaikaa, eikä meidän aikakäsityksen mukaan, miten evoluutio teoria silloin toimii?

Mielipiteitä aika kontra evoluutio?

8

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hörötörö

      Ai, jos kaikki tapahtuu yhtaikaa?? Miksi ei samantein kaikki ei tapahdu ollenkaan. Tai vaikka puolet kaikesta tapahtui eilen ja toinen puolisko tapahtui tänään. Miten kristinusko selitetään tästä näkökulmasta? Onko evoluutio mahdollista? Oletko ulostanut eilen koko suolesi tyhjäksi vai vasta tänään?

      Ihme spekulointia.

    • olevan

      10.41

    • Aikaa ei ole minään luonnonlakina, se on vain mittausta miten nopeasti jokin "muutos" tapahtuu esim atomin hajoaminen.
      Ollaan vain laitettu jokin "muutos" standardiksi ja mitataan muitten "muutoksien" ja tämän standardin suhdetta.
      Mikään prosessi ei tarvitse aikaa luonnonlakina koska mikään tapahtuma ei kuitenkaan "peruunnu" vaikka aika ei olisi.

      ;)

      (huom suurimmalta osi spekulaatiota)

      • Taivas

        sitten ikuisuus? Eikö se ole ajatonta aikaa?

        Jos syventyy ajattelemaan jotakin niin ajantaju katoaa myös? Uskonnoissa nirvana tai ykseys on myös ajatonta aikaa? Miten länsimainen ajattelu selittää nämä asiat?


      • Ateismus Lex
        Taivas kirjoitti:

        sitten ikuisuus? Eikö se ole ajatonta aikaa?

        Jos syventyy ajattelemaan jotakin niin ajantaju katoaa myös? Uskonnoissa nirvana tai ykseys on myös ajatonta aikaa? Miten länsimainen ajattelu selittää nämä asiat?

        Ikusuus on suhteellista...

        Teoriani mukaan ihmisen nauttiessa jostain
        asiasta paljon, hänen tietoisuutensa hämärtyy
        siinä määrin, ettei hän huomaa ajan kulkua...

        Väsyneenä, kun mikään ei jaksa kiinnostaa,
        ajan kulumiseen pistää paljon painoa, joten
        se näyttää etenevän hitaasti...

        Huono esimerkki:

        Tänään piti herätä aikaisin töihin...
        Heräsin kaksi tuntia liian aikaisin ja painuin
        takaisin pehkuihin...

        No nukuin hetken ja tuntui, että aikaa olisi
        kulunut jo puolisen tuntia mutta olikin vasta
        mennyt 3 minuuttia.


    • Kuippis

      Aika on yksi maailmankaikkeutemme ominaisuus. Se on riippuvainen muista kolmesta ulottuvuudesta.

    • Tutkailija

      Aika on kausaliteetti. Syy on ennen seurausta. Mitä siellä ala-asteeella nykyään opetetaan.

      • Taivas

        tiedät että maailmnankkaikkeudessa syy on aina ennen seurausta? Miten voit tietää sen varmasti?

        Ei maailmankaikkeus toimi meidän aikakäsityksen varassa opettaa muu kuin ala-aste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe