Moikka! Kertokaas hyviä vinkkejä taloudelliseen ajoon, kuinka sitä vois säästää bensalaskussa, kun toi bensan hinta on mitä on ja opiskelijan budjetti ei ole kovin hyvä ainakaan mulla! Autossani on bensa ruiskukone.Kiitos jo etukäteen niile jotka viitsivät vastata!
Taloudellinen ajotapa
10
7455
Vastaukset
- sadekeiju18
Esimerkiksi liikennevaloja lähestyessä kun pitää jarruttaan, niin EI laita kytkintä ensin pohjaan ja sitten paina jarrua. Ensin vain jarrutellaan ja sitten lopussa kytkin pohjaan :)
- Viulu-ukko
Nopeuden valinta on helpoimpia säätökeinoja.
Vilkaisu ensimmäiseen käteen osuneeseen Tekniikan Maailmaan: Peugeot 1007 1,4 tasaisen nopeuden kulutus on satasella
60 km/h 4,7
80 km/h 5,5
100 km/h 6,8
120 km/h 8,5
Opiskelijalle ei kukaan maksa palkkaa säästetystä ajasta. Aja siis niin hitaasti kuin liikennetilanne sallii. Tarkoitus ei tietenkään ole kiusata muita, mutta esim. moottoritiellä voit aivan rauhassa jäädä ajelemaan yhdeksääkymppiä rekan tuntumaan, jolloin et sanottavasti lisää muiden ohitustarvetta. Sadalla kilometrillä säästät noin 2,5 litraa bensaa ja menetät 17 minuuttia aikaa verrattuna 120 km/h nopeuteen. Veroton tuntipalkka yli 10 euroa eikä ole kovin rasittavaakaan.
Toinen temppu: älä kaasuta ylämäessä. Anna vauhdin pudota luonnostaan ja ota sitten alamäessä vahinko takaisin. Jos sinulla olisi kulutusmittari, näkisit miten suurta säästö on verrattuna tasaisen nopeuden väkisin pitämiseen. Tässäkin tulee toki eteen liikennetiheyden ongelma.
Pidä riittävästi etäisyyttä eteenpäin, ettei sinun tarvitse heti reagoida kun siellä tapahtuu jotakin. Jarruttaminen on sananmukaisesti rahan polttamista.
Näiden asioiden rinnalla on vähäpätöistä miettiä, pitäisikö ruiskulla rullata alamäki vapaalla vai jarruttaa moottorilla. Vuoristoalueita kun Suomessa on varsin vähän.
Itse pääsen näillä periaatteilla 2,3 litran Volvo 940:llä keskimäärin 7,5 litran kulutukseen. Jos liikenne olisi harvempaa, varmasti voisi ajaa taloudellisemminkin, mutta kuten sanoin: älä kiusaa muita....PUHUI järkevästi.
Koeta ennakoida pysähtymiset pois ja aja niin suurella vaihteella, kun autosi vetää.Siis kaupunkiajossa.
Maantiellä pidä satasen sijasta vaikka 80km/h ja rengaspaineet kohdallaan.
Esim. Mulla oli opetus(autokouluautona) VW-Golf 1,4, ruisku. Käyttöohjekirja kertoi, että auto kuluttaa sadalla kaupungissa 8,4l. Mutta kun Viulu-Ukon systeemillä ajeltiin ja ennakoitiin pysähtymiset pois muuta liikennettä häiritsemättä ja joipa 40km/h nopeudessa pystyttiin ajamaan 5-vaihteella, niin parhaat suoritukset olivat OPPILAILLA n.4.5 - 4.8l/100km.
HEPS KUKKUU KÄYTTÖOHJEKIRJAT. Jos ajatte niiden normien mukaan ja pidätte itseänne taloudellisina kuljettajina, niin...silloin kukkarossa kyllä tuntuu. Vaikka tuntuuhan se silti.
Eli kuitenkin paras tapa em. ohjeiden lisäksi on harkita tarviinko mennä autolla vai kenties jalan. Liian monesti otetaan se auto ja sit pyöritään ympäri kaupunkia etsimässä ilmaista parkkipaikkaa tai ajellaan kaupasta toiseen tarjousten perässä säästäen muutaman euron viikon ruokalaskuissa.
Vielä muitakin pikku bensansäästökikkoja on, mutta ne vaatii jo enempi auton ja liikenneympäristön tietämystä. (esin ajoreitit...).
- Systole
II-vaiheessahan näitä säästötapoja käydään läpi, että siellä sitten saa oikein kunnon ammattilaisilta neuvoja.
Muutamia perusvinkkejä:
- mahd. suuri vaihde
- vaihteilla hyppiminen (esim. 2->4 ja 3->5)
- moottorijarrutus
- pysähdyksien välttäminen oikeilla tilannenopeuksilla (esim. hiljentäminen ajoissa)- vaihtellia hyppy
Miksi vaihteilla hyppiminen säästää? Varmaan niin on, mutta silloinhan joutuu vedättämään alemmalla vaihteella isoille kierroksille ja ainakin autoni käyttöohjekirjan mukaan isoilla kierroksilla palaa enemmän bensaa. Olen kuullut, että ripeä kiihdytys olisi taloudellista, mutta just silloin joutuu vetämään isoille kierroksille. Miten on?
- make
vaihtellia hyppy kirjoitti:
Miksi vaihteilla hyppiminen säästää? Varmaan niin on, mutta silloinhan joutuu vedättämään alemmalla vaihteella isoille kierroksille ja ainakin autoni käyttöohjekirjan mukaan isoilla kierroksilla palaa enemmän bensaa. Olen kuullut, että ripeä kiihdytys olisi taloudellista, mutta just silloin joutuu vetämään isoille kierroksille. Miten on?
Ajatuksenahan on, että kierroksia ei vedetä yli 3000-3500 kierroksen, koska sen jälkeen kulutus nousee suhteellisen reippaasti. Kun hypitään vaihteiden yli, esim 2-->4, niin nelosella ei enää kiihdytetä. Tavoitenopeus on saavutettu. Sen takia vaihteiden yli hyppiminen taloudellisuuden vuoksi ei sovi joka tilanteeseen, vaan parhaiten mataliin taajamanopeuksiin. Esimerkiksi itse vaihdan kolmosen yli jos ajonopeus 40-50 km/h ja nelosen yli 50-70(80) km/h. Tähän tietysti vaikuttaa oma auto. Mikä on luontevin alin nopeus tietyillä vaihteilla ja missä nopeudessa esim. 3000 kierrosta ylittyy. Toki saatan kiihdyttää kolmosella 120 ja vaihtaa vitoselle, mutta taloudellisempi tapa olisi kelata vaihteet järjestyksessä. Toisinaan taloudellisuus on uhrattava riittävän suorituskyvin saavuttamiseksi, ellet ole ihan toivoton nysväri. Ripeä kiihdytys ei tarkoita kaasu pohjassa ajoa, vaan turhia hidastelematta ylittämättä ed. mainittuja kierrosrajoja.
- kokemusta on
vaihteilta hyppiminen ei säästä mitään vaan tuhoaa autoa rauhallinen ajotapa säästää eniten
sekä polttoainetta että autoa myös kuljettajaa.- ihmeessä
vaihteiden yli hyppiminen tuhoaa auton? Tuleeko esim. neloselle paha mieli ja se ei sitten enää suostu toimimaan jos sitä ei käytetä?
- siinä
kato sieltä ja motivan nettisivuilta lisää
- jos vaikka
googlaisit taloudellisen ajamisen? Vai oletko trollimuuli, ja haluat päästä riitelemään ja pätemään täällä aiheesta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2539494Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu1527712K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1555309Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1524973PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *594680Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko1054360Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1374197- 1722044
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.101905Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell2911675