turve,hake, oljet vai puru?

laura_-

Mitä suosittelette? onko joku huomattavasti edullisempaa? minkä kokoiset laitumet hevosillanne on?

10

1660

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dude

turve pölyää ja illalla kun tulet kotiin ja tyristät nenän, turvetta pursuaa joka paikasta. Turve on siitä hyvä, että sitoo hyvin ammoniakin mitä tulee virtsan mukana..

Purut pölisee aika mukavasti, mutta muuten ne on ihan hyvät.

Kannattaa kokeilla sahapurua. Ei pölise ja sitoo virtsan ihan mukavasti..

• Dude

no ihan riittävän kokoinen, vaihdellaan kumminkin kesän aikana laitumia, ettei koko kesää olla samalla laitumella. Meillä ei tarvii olla niin kamalan iso laidun, kun yleensä annan olla yöt vain laitumella, päiväksi otan hiekka/ruoho tarhaan, kun poni paisuu muuten turhaa. Ja ihan kaviokuumeen ehkäisyn vuoksi. Ponit ovat niin herkkiä saamaan kaviokuumeen tuoreesta ruohosta..

Vapaa päivänä mun newforest on sit koko päivän laitumella (päivä/viikko). Paitsi jos tulee hirmunen myrsky niin sit otan talliin ja vien ulos kun ilma rauhoittuu..

• ...

Purut on parhaita. :D

• polle

käytetään olkea. Mielestäni oikein hyvä kuivike, siitä saa hyvin erotettu lannat niin ettei kaikkia puhtaitakin tarvitse heittää tunkiolle. Hinnoista vaikea sanoa, kun me saadaan omasta maasta myös oljet (eli pellot puidaan ilman silppuria).

• paronitar

turvetta menee määrällisesti vähiten, mutta huonosti siivotussa turvekuivitetussa karsinassa muhii bakteerit ja altistaa sädemädälle. tämä tosin pätee muihinkin. turve tekee tallista pimeähkön.

hake ei sovellu karsinan kuivikkeeksi, sitä voidaan käyttää esimerkiksi pihatossa patjan pohjalla jolloin päälle laitetaan esim turvetta, puruja tai olkea.

oljet ovat edullisia varsinkin jos ne saa omasta pellosta. ite en pidä olkikuivitetuista karsinoista koska olki ei ime kosteutta itseensä kuten esim puru tai turve ja karsina on työläämpi putsata.

puru on yleisesti käytössä. puru nimikkeen alta löytyy kutteri ja sahajauho. oman kokemuksen mukaan ensimmäinen tuppaa pölisemään - sahajauho kun on sahalta suoraan haettuna kosteaa. kutteria pitää olla enemmän koska se ei pysy "paikallaan" hevosen karsinassa vaan on pitkin seiniä hevosen liikkuessa. sahajauho/puru pysyy painonsa takia paremmin paikallaan. puru imee kosteuden kiitettävästi ja vaaleana materiaalina luo valoisuuden tuntua talliin..

laidun pitää olla niin iso ettei hevonen polje sitä mullalle..

• laura_-

kiitos vastauksistanne. tuli paljon hyödyllistä tietoa:) olen ajatellut laidunta että 0,5-1ha/hevonen, miltä se teistä kokeneemmista kuullostaa?

• Meri_*
        laura_- kirjoitti:

kiitos vastauksistanne. tuli paljon hyödyllistä tietoa:) olen ajatellut laidunta että 0,5-1ha/hevonen, miltä se teistä kokeneemmista kuullostaa?

se on ihan hyvä. Tässä muuten vielä yksi vinkki: kannattaa vaihtaa laitumen paikkaa ettei laidun ruoho ehdy kasvamasta.

• Tantta80

Käytän itse Vapon paalattua turvetta. Varmaan aikalailla kallein vaihtoehto kaikista, vaan myös vuosien kokemuksella sanottuna paras! Imee tehokkaasti kosteuden, hajut ja on kärpäsvapain. Meillä ei koskaan ole yhdelläkään hevosella tallihygienian puutteen vuoksi sädemätää ollut. Meillä turvelanta menee mukavasti kaupaksi paikalliselle LUOMU-viljelijälle, sahanpurua jos käyttäisin, en saisi kasoja kelpaamaan kellekään.

Itse olen laitumen kokoa laskeskellut aina hevosen iän ja rodun mukaan, toinen ratkaiseva tekijä on, onko kyseessä poni vai hevonen. Sanotaan, että nuori, paljon liikkuva isompikokoinen urheiluhevonen vaatii mielestäni 1,5ha:n tilan, kun taas keski-ikäiselle normikokoiselle suomenhevoselle riittää se hehtaari ja joku keskikokoinen poni, olipa ikä melkeinpä mikä tahansa, tulee se toimeen vähän reilulla puolella hehtaarilla, shettiksiä puolelle hehtaarille voisin laittaa kaksikin.

• Meri_*

minä käytän purua just niin. Se on siistimpää kuin turve ja helpompi pitää puhtaana kuin oljet. Eikä hevonen syö niitä (yleensä). Minusta on sitäpaitsi hienomman näköstä kun karsinassa on siistit puhtaat kultaiset purut.

• hepo-fan

eipäs..
      TURVE on paljon edullisempaa kun sahanpuru...
      itelläki on oma shettis ja tiiän että turve tulee edullisemmaks kun oljet tai puru..ja turve pysyy puhtaana.EI missää nimessä kannata ottaa olkia niitä on ihan kamala ruveta siivoo..

TURVE KANNATTAA :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1331
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1245
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      26
      1078
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      323
      1061
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe