Niinhän se öljyntäyttöputki/huohotin pääsi jäätymään ja kone heitti öljyä pihalle. Onneksi ehti tulla vain n. 1 ltr, sen verran lyhyt matka. Onko kellään kokemusta mitä käy kun suht' kaikki öljyt on pihalla, ehtiikö kone vaurioitua ennekuin öljynpainevalo syttyy ?
öljyt pihalla
36
6369
Vastaukset
- VP
Mulla heitti kahdesti ja vielä tyhjemmäksi; kummallakin kerralla huomasin kuitenkin asian varsin pian ja sain lisättyä öljyä. Kone oli täysin kunnossa tapausten jälkeen ja luulen että se veisaa iloista laulua vielä tänä päivänäkin:-)
- VP
Onhan 405:ssä sentään useamman litran öljytila. Jos vain litra lensi ulos, niin jäihän sinne öljypohjaan vielä öljypumpulle pumpattavaa. Tuskin voitelu siis ehti edes kärsiä mainittavasti.
- 406
...meinaan tuo öljyjen oksentelu.
Vielä nykyäänkin 1.8 ja 2.0 koneet saattavat puklautella.
Juu, omani (405) rykäisi aikoinaan noin litran kerrallaan. Huomasin sen aina kauheasta kärystä, suunnilleen kaikki tuli moottorin päälle. Työnsin vain pään ulos sivuikkunasta ja jatkoin ajamista. Ei syttynyt palamaan, ihme kyllä. - Tepe
Tuttua on.. Muutama vuosi takaperin 306 S16 heitti letkun jäätymisen johdosta öljyt pihalle. Maan Autolla tuumasivat että eipä olla Ranskassa varauduttu näinkin kylmiin keleihin. No mitään ei kuitenkaan mennyt rikki ja letkun ympärille laittoivat lämpövastuksella olevan suojan..
- Pesonen
Minulla on jäätynyt kyseinen putki myös ja samalla meni venttiilikopan tiiviste uusiksi, eli korjaamo reissu tuli. Mistä reiästä ne öljyt pääsee tulemaan jos putki jäätyy että ei joku tiiviste korkkaa ?
- 405
Minulla öljyt tuli mittatikun reiästä ulos, ei siis rikkonut mitään. Kaikkein eniten huolestuttaa kun se tapahtui maantieajossa enkä huomannut mitään ennekuin pysähdyin. Ajoviima siis tuuletti öljynkäryt. Mitä olisikaan tapahtunut jos olisin ajannut pidemmän matkan ?
Nyt laitoin ko. putken ympärille rautakaupasta saatavaa vesijohtoputken eriste-solumuovia, jos vaikka auttaisi. - NN
Raadollisesti, se, jolle huotinputki jäähtyy, syytääköön itsensä, koska toimenpiteet jotka suojaavat sitä vastaan ovat yksinkertaisia jos vaan viitsii tehdä ne :
1. nokkapeite tai pahvilevy kyylarin taakse jottei viima pääsee hivelemään huohotinputkea.
2. eristä letkunpätkä tavallisella putkieristeellä
3. rassaa sitä letkunpätkä joskus ettei muodostun limaproppua joka voi jäähtyä.
Eli jos kone työntää öljyt pihalle, se on merkki siitä että omistaja ei viitsi hoitaa autoaan- Pesonen
Paskapuhetta. Se huohotinputki on täysi susi. Todellinen älynväläys laittaa se moottorin eteen suoraan ajoviimaan. Itse olen käyttänyt "suojapahvia" nokalla ja putkessa on lämmitysvastus silti on päässyt jäätymään ja aina venttiilikopan tiiviste korkkaa. Vaikka olen näillä Peugeoteilla aika kauan ajellutkin en silti ala puolustamaan omaa merkkiä. Kyllä tälläiset rakenteet pitäisi suunnitella niin että ne toimii myös täällä pohjolassa.
Näkyy muuten olevan 406:ssa kanssa samanlaisia suojia nokalla. Taitaa olla sama juttu siinä. - lisäisin
Pesonen kirjoitti:
Paskapuhetta. Se huohotinputki on täysi susi. Todellinen älynväläys laittaa se moottorin eteen suoraan ajoviimaan. Itse olen käyttänyt "suojapahvia" nokalla ja putkessa on lämmitysvastus silti on päässyt jäätymään ja aina venttiilikopan tiiviste korkkaa. Vaikka olen näillä Peugeoteilla aika kauan ajellutkin en silti ala puolustamaan omaa merkkiä. Kyllä tälläiset rakenteet pitäisi suunnitella niin että ne toimii myös täällä pohjolassa.
Näkyy muuten olevan 406:ssa kanssa samanlaisia suojia nokalla. Taitaa olla sama juttu siinä.että puhut asiaa ja vielä sen täyttökorkin
sisällä olevan sihdin, joka on varsinainen
limankerääjä, voi kaivella meisselillä pois
ja heittää takavasemmalle. - gr
lisäisin kirjoitti:
että puhut asiaa ja vielä sen täyttökorkin
sisällä olevan sihdin, joka on varsinainen
limankerääjä, voi kaivella meisselillä pois
ja heittää takavasemmalle.Eihän tuo paljon ole, jos kerran kymmenessä vuodessa uusii ne huohotinputket. Uudet ei mene niin herkästi lyttyyn. Maksavat vaan vähän liikaa.
- Wanha GTI
gr kirjoitti:
Eihän tuo paljon ole, jos kerran kymmenessä vuodessa uusii ne huohotinputket. Uudet ei mene niin herkästi lyttyyn. Maksavat vaan vähän liikaa.
Huohotinputken eristys on minulla riittänyt 306:n kanssa.
Öljynä kannattaa käyttää Mobilin tuotteita. Eivät vaahtoa niin paljon kuin muut. Itselläni vaivasta pääsin 1.6 GTI:n kanssa vaihtamalla öljymerkin Mobiliin. Muuta suojausta en käyttänyt.
Rakenne on kyllä susi. - late
Wanha GTI kirjoitti:
Huohotinputken eristys on minulla riittänyt 306:n kanssa.
Öljynä kannattaa käyttää Mobilin tuotteita. Eivät vaahtoa niin paljon kuin muut. Itselläni vaivasta pääsin 1.6 GTI:n kanssa vaihtamalla öljymerkin Mobiliin. Muuta suojausta en käyttänyt.
Rakenne on kyllä susi.mulla on viime keväänä ostettu 205 1.6 gti... eli eka talvi tulossa... sanokaahan mitä pitäs tehä?
öljynä on mobilin täys synteettistä (oisko ollunna sitä rally formulaa) 5w/50 muistaakseni... pitäskö huohottinputket eristää...? - 406td
late kirjoitti:
mulla on viime keväänä ostettu 205 1.6 gti... eli eka talvi tulossa... sanokaahan mitä pitäs tehä?
öljynä on mobilin täys synteettistä (oisko ollunna sitä rally formulaa) 5w/50 muistaakseni... pitäskö huohottinputket eristää...?ei siitä eristämisestä varmaan haittaa ole. Lisäksi kannattaa tarkistaa putken muu kunto, eli ettei ole läjässä ja ettei murtumia ole. Ja mielestäni tärkein: putsaa se putki nyt heti ja sitte toisen kerran vaikka tos tammi/helmikuulla. Itse käytin putken irti ja puhdistin aina öljynvaihdon yhteydessä, eli n. kolme kertaa vuodessa.Luulen ja uskon että tällä huoltotoimenpiteellä vältin aikoinaan ilkeältä kuullostavat öljyn ruikkimiset. Putkea ei oltu eristetty millään, ei ollu suojapahveja keulassa eikä mitään vastuksia. Ajettiin autolla 12 vuotta/ 345tkm, eikä se puskenut kertaakaan öljyjä kartanolle. Niin auto oli 405 1.9gr vm.88
- KTA
Pesonen kirjoitti:
Paskapuhetta. Se huohotinputki on täysi susi. Todellinen älynväläys laittaa se moottorin eteen suoraan ajoviimaan. Itse olen käyttänyt "suojapahvia" nokalla ja putkessa on lämmitysvastus silti on päässyt jäätymään ja aina venttiilikopan tiiviste korkkaa. Vaikka olen näillä Peugeoteilla aika kauan ajellutkin en silti ala puolustamaan omaa merkkiä. Kyllä tälläiset rakenteet pitäisi suunnitella niin että ne toimii myös täällä pohjolassa.
Näkyy muuten olevan 406:ssa kanssa samanlaisia suojia nokalla. Taitaa olla sama juttu siinä.Samaa mieltä paitsi että mielestäni susi on lievä ilmaisu siitä letku hässäkästä jonka Peugeotin insinöörit ovat sinne punaviini päissään suunnitelleet. Tuntuu siltä että ensin on suunniteltu moottori ja sitten jälkikäteen huomattu että tämähän tarvii huohotuksenkin. Sitten aikataulujen kiristyessä paniikissa kyhätty tollanen letkuviidakko.
Vanhemmiten letkut on kuin lakritsia, puhdistaminen on lähes mahdotonta kun ne ei kestä käsittelyä. Letkujen uusiminen auttaa mutta suomen maahantuoja osaa niistä kyllä pyytää kohtuutonta hintaa. Metrihinnaksi tulee tolkuton luku.
Minkä ihmeen takia huohotusta ei ole voitu järjestää lohkon sisäisesti niin kuin se monissa muissa autoissa on. Nyt on ainakin 5 eri kohtaa joista letkut voi jäätyä aiheuttaen aina saman lopputuloksen.
En oikeastaan ihmettele yhtään että Pösöt jätti sillon käynnistymättä Monte-Carlon rallissa... - gr
KTA kirjoitti:
Samaa mieltä paitsi että mielestäni susi on lievä ilmaisu siitä letku hässäkästä jonka Peugeotin insinöörit ovat sinne punaviini päissään suunnitelleet. Tuntuu siltä että ensin on suunniteltu moottori ja sitten jälkikäteen huomattu että tämähän tarvii huohotuksenkin. Sitten aikataulujen kiristyessä paniikissa kyhätty tollanen letkuviidakko.
Vanhemmiten letkut on kuin lakritsia, puhdistaminen on lähes mahdotonta kun ne ei kestä käsittelyä. Letkujen uusiminen auttaa mutta suomen maahantuoja osaa niistä kyllä pyytää kohtuutonta hintaa. Metrihinnaksi tulee tolkuton luku.
Minkä ihmeen takia huohotusta ei ole voitu järjestää lohkon sisäisesti niin kuin se monissa muissa autoissa on. Nyt on ainakin 5 eri kohtaa joista letkut voi jäätyä aiheuttaen aina saman lopputuloksen.
En oikeastaan ihmettele yhtään että Pösöt jätti sillon käynnistymättä Monte-Carlon rallissa...260000 km:n aikana kävi kerran niin, että talven kovimmalla pakkasella lyttyyn pehmenneet yli kymmenen vuotta vanhat letkut jäätyivät tukkoon.
Öljyt lensivät mittatikun reiästä ulos. (lähes kaikki )
- KTA
Joka vuotinen riesahan tuo on. Omastani tuli muutama vuosi sitten lähes kaikki öljyt pihalle kun mökkireissulla 200km tasaisen ajon jälkeen päästin vapaalle niin öljynpainevalo syttyi tyhjäkäynnillä. Mittatikku ei edes kastunut. Ei silloinkaan mitään vaurioita tullut, koneeseen litra öljyä ja matka jatkui ja jatkuu edelleen. Hatutti kyllä tolkuttomasti kun lähes keskellä yötä ja kovassa pakkasessa avaa konepellin ja se on kuin suhkukaivo. Matka-ajossa öljyn käryä ei välttämättä huomaa ja sen verran kyllästynyt olen kyseiseen ongelmaan että jos kaupungissa käry käy nenään niin ajan kyllä kotiin asti jos hajoa niin hajotkoon.
Nokka-akselihan niistä ensiksi menee jos jää huonolle voitelulle. Muuten sama vaikutus on jos käyttää huonoja tarvike öljynputsareita joissa ei ole taka-iskuventtiiliä. Sammutettaessa suodatin valuu tyhjäksi ja käynnistäessä nokka-akseli on hetken ilman voitelua. Pikkuhiljaa nokka-akseli sitten ottaa itseensä ja kuluu.
Sama ongelma vielä pahempana on uusissa 2,2 litraisissa koneissa. Niissä huohottimen jäätyminen saattaa sylkeä imusarjaan niin paljon öljyä että kone tukehtuu siihen ja hajottaa totaalisesti koko koneen. Kiertokanget taipuu tai pahimmassa tapauksessa taipumisen seurauksena katkeavat kokonaan. Täystuho joka tapauksessa. En tiedä miten on asianlaita uuden 2.0 kanssa?
Eipä ole ranskalainen oppinut huohotin järjestelmää tekemään vaikka on ollut aikaa opetella...- mutta
Onkos tämä öljyoksennus enimmäkseen väljempien koneiden ongelma,joissa polttoaineen palamistulokset luiskahtelevat männänrenkaitten
ohi kampikammion puolelle ja vettähän siitä
syntyy yhtenä palamistuloksena kun hiilivetyihin yhdistyy happea. Vaikka vesi on kuulemma vanhin
voitehista, niin ei se siellä öljytilassa kyllä
hyvää tee. Huohotinjärjestelmä on kyllä uskomaton
letkuviritelmä, joka olisi pitänyt saada lämpimään
tilaan esim. moottorin taakse lohkon kylkeen tai
sitten sisälle ja riittävän vapaasti hengittäväksi. Se on kyllä outoa jos vielä tä-
mänpäivän malleissa on langettu samaan suunnit-
teluvirheeseen, joka on tiedostettu ainakin
70-luvulta asti. - KTA
mutta kirjoitti:
Onkos tämä öljyoksennus enimmäkseen väljempien koneiden ongelma,joissa polttoaineen palamistulokset luiskahtelevat männänrenkaitten
ohi kampikammion puolelle ja vettähän siitä
syntyy yhtenä palamistuloksena kun hiilivetyihin yhdistyy happea. Vaikka vesi on kuulemma vanhin
voitehista, niin ei se siellä öljytilassa kyllä
hyvää tee. Huohotinjärjestelmä on kyllä uskomaton
letkuviritelmä, joka olisi pitänyt saada lämpimään
tilaan esim. moottorin taakse lohkon kylkeen tai
sitten sisälle ja riittävän vapaasti hengittäväksi. Se on kyllä outoa jos vielä tä-
mänpäivän malleissa on langettu samaan suunnit-
teluvirheeseen, joka on tiedostettu ainakin
70-luvulta asti.En ole huomannut mitään merkitystä sillä onko moottori hyvä- tai huonokuntoinen. Oma moottorini oli minulle tullessaan 60tkm ajettu ja teki sitä. Se jännä piirre on että 305:t eivät aikoinaan olleet arkoja sille mutta kun 405 tuli markkinoille ongelmat alkoivat. En tiedä johtuuko keulan muodosta vai mistä? Ehkä ilmanottoaukon sijaitseminen hyvin alhaalla vaikuttaa niin että ajoviima jäähdyttää juuri tuota letkuviritelmää tehokkaammin. 305:ssä ilma otettiin perinteisesti maskin kautta ja 405:n nykytyyliin etuhelmasta.
Voi olla jopa niin että kun moottori alkaa väljistyä se huohottaa runsaammin ja lämpöisempiä kaasuja jolloin huohotin järjestelmä pysyy paremmin sulana. Myös öljyllä voi olla jotain vaikutusta asiaan, joillakin öljyillä on taipumusta muodostaa enemmän limaa kuin muilla?
Sillä missä kunnossa nuo letkut ovat sen sijaan on aikalailla merkitystä. Uuden letkun sileää sisäpintaa pitkin lima pääsee vapaammin valumaan öljypohjaan. Vanhat letkut muuttuvat sisältä karkeiksi ja auttavat näin liman kertymistä. Alkuperäisessä viritelmässä letkut myös muodostavat "pussinpohjia" joihin vesi pääsee pesimään. Nuo "pussinpohjat" poistuu yksinkertaisesti lyhentämällä letkuja niin että ne kulkevat suoraan ilman ylimääräisiä mutkia. - Pesonen
Sitähän minä vähän ajattelinkin kun on näkynyt suojapeitteitä 406:sten nokilla ja Peugeotin varaosakuvastoissa että kyllä se jäätyy uudemmissakin. Mielestäni aika törkeää toimintaa maahantuojalta pitää autot näin huonosti varusteltuna. Homma on varmaan tiedossa siellä. JOS JOKU MAAHANTUOJAN EDUSTAJISTA NÄKEE OTTAKAA KANTAA !!!!! Luulisi siihen joku keino löytyvän. Esim kaikkiin huohotusputkiin eristys sekä isommat putket ja lämmitys.
Ei tämä ainakaan Peugeotin jälleenmyyntiarvoa nosta. - 405
Pesonen kirjoitti:
Sitähän minä vähän ajattelinkin kun on näkynyt suojapeitteitä 406:sten nokilla ja Peugeotin varaosakuvastoissa että kyllä se jäätyy uudemmissakin. Mielestäni aika törkeää toimintaa maahantuojalta pitää autot näin huonosti varusteltuna. Homma on varmaan tiedossa siellä. JOS JOKU MAAHANTUOJAN EDUSTAJISTA NÄKEE OTTAKAA KANTAA !!!!! Luulisi siihen joku keino löytyvän. Esim kaikkiin huohotusputkiin eristys sekä isommat putket ja lämmitys.
Ei tämä ainakaan Peugeotin jälleenmyyntiarvoa nosta.Taitaa olla väärä automerkki että tehdas/maahantuoja tekisi jotain. Mikäli kysessä olisi jokin muu maineestaan pitävä automerkki olisi autot jo ajat sitten korjattu tehtaan toimesta.
- Guttman
405 kirjoitti:
Taitaa olla väärä automerkki että tehdas/maahantuoja tekisi jotain. Mikäli kysessä olisi jokin muu maineestaan pitävä automerkki olisi autot jo ajat sitten korjattu tehtaan toimesta.
Tässä nähdään taas että ei ne tuolla lämpimissä maissa osaa riittävästi ottaa huomioon meidän karuja oloja - tulkaapa tänne käynnistelemään talvipakkasilla 45 amppeerin akulla ...
Jos moottori olisi toisinpäin eli pakosarja edessä ja imusarja ja huohotinletkut takana niin mitään ongelmaa ei olisi.
Siinä on varmaan mennyt muutama etana ja pätkä patonkia kun insinörtit on laskeskellut paljonko halvemmaksi ja kevyemmäksi auto tulee kun saadaan siihen pari metriä lyhyempi pakoputki.
Toi on äänieristyksenkin kannalta ihan älytön systeemi että pakosarja ja putken liitos on heti rintapellin edessä - ei tarvita paljonkaa vuotoa kun jo moikaa kunnolla. Varsinkin kun tietää ne ruuvi- ja jousihässäkät joilla liitos on kiinni.
- p406
Eihän tuo mitenkään outoa ole. Näitä on sattunut.
- todellakin
ajankohtaista keskustelua, on kaivettu viestiketju esiin vuodelta 2002. Eikö löytynyt yhtään vanhempaa?
- muistaakseni
todellakin kirjoitti:
ajankohtaista keskustelua, on kaivettu viestiketju esiin vuodelta 2002. Eikö löytynyt yhtään vanhempaa?
löytynyt vanhempaa. Siinä mielessä ajankohtaista, että Pösön laatuhan ei ole ainakaan mainittavasti parantunut tässä ajassa. Sekös sua harmittaa!
- kun ei löydy
muistaakseni kirjoitti:
löytynyt vanhempaa. Siinä mielessä ajankohtaista, että Pösön laatuhan ei ole ainakaan mainittavasti parantunut tässä ajassa. Sekös sua harmittaa!
vanhempaa, ilmeisesti toistat ja kopiot näitä ikivanhoja juttuja työksesi näin kesäkuumilla.
Onpa kokemusta jo tähän mennessä seitsemästä Pösöstä muiden merkkien ohella ja eipä ole näitä ongelmia koskaan ilmennyt ei kesällä - kuten ehkä oletat asian esille ottamisen ajankohdasta päätellen - eikä talvella.
- on todella
hidas lukutaito: tulossa vasta vuodessa 2002 kohti nykyhetkeä ja vuotta 2009. Nämä viestit ovat seitsemisen vuotta vanhoja ja koskevat Pösö 405:sta, jota valmistettiin vuosina 1987-1996. Kyseessä on toki kestävä automalli onhan niitä tosiaankin liikenteessä Suomessa vielä paljonkin, lähes 14 000 kpl.
- koskevat
myös 406:sta ja 407:aa ja kesä vuodenaikana on ihan oikea aika keskustella, koska kesällä olisi hyvä putsata nämä huohotin systeemit, eikä vasta talvella kun öljyt on jo lentänyt pihalle. kyllä tämä on ajankohtainen aihe.
- sattunut
koskevat kirjoitti:
myös 406:sta ja 407:aa ja kesä vuodenaikana on ihan oikea aika keskustella, koska kesällä olisi hyvä putsata nämä huohotin systeemit, eikä vasta talvella kun öljyt on jo lentänyt pihalle. kyllä tämä on ajankohtainen aihe.
tällaista kertaakaan 406:n eikä 407:n kanssa. Eipä ole ollenkaan ajankohtaista juttua millään tavalla.
- Tuunari2
sattunut kirjoitti:
tällaista kertaakaan 406:n eikä 407:n kanssa. Eipä ole ollenkaan ajankohtaista juttua millään tavalla.
on käynyt harvinaisen hyvä tuuri / huohotusletkujen vastukset ovat pysyneet eheinä = joita toki oikeissa autoissa ei tarvita tai sitten et ole ajellut pakkasilla: eikös joku sanonu että hänellä on lämpömittari jossa 0-asteen paikalla on teksti = ranskalaiset autot ei lähde käyntiin
- mitään...
Tuunari2 kirjoitti:
on käynyt harvinaisen hyvä tuuri / huohotusletkujen vastukset ovat pysyneet eheinä = joita toki oikeissa autoissa ei tarvita tai sitten et ole ajellut pakkasilla: eikös joku sanonu että hänellä on lämpömittari jossa 0-asteen paikalla on teksti = ranskalaiset autot ei lähde käyntiin
ongelmia, lähtee käyntiin vaikka 35 pakkasta eikä jäädy huohotin vaikka ei ole huohotinletkussa vastuksia.
- toiminut
Tuunari2 kirjoitti:
on käynyt harvinaisen hyvä tuuri / huohotusletkujen vastukset ovat pysyneet eheinä = joita toki oikeissa autoissa ei tarvita tai sitten et ole ajellut pakkasilla: eikös joku sanonu että hänellä on lämpömittari jossa 0-asteen paikalla on teksti = ranskalaiset autot ei lähde käyntiin
jo vuosikausia aina vallan mainiosti ilman ongelmia oli kesä tai kovan pakkasen talvi, ajelen paljon pitkin Suomea etelässä ja pohjoisessa.
- toiminut
Tuunari2 kirjoitti:
on käynyt harvinaisen hyvä tuuri / huohotusletkujen vastukset ovat pysyneet eheinä = joita toki oikeissa autoissa ei tarvita tai sitten et ole ajellut pakkasilla: eikös joku sanonu että hänellä on lämpömittari jossa 0-asteen paikalla on teksti = ranskalaiset autot ei lähde käyntiin
ilman ongelmia, ei siinä mitään tuuri tarvita.
- hemmetissä..
toiminut kirjoitti:
ilman ongelmia, ei siinä mitään tuuri tarvita.
ihmisten täytyy laittaa kaksi viestiä ihan varuuden vuoksi? Vai luuletko että kaksi tyyppiä todistelee samaa asiaa neljän minuutin välein? Ei edes Pösö palstalla!
- todistella mitään
hemmetissä.. kirjoitti:
ihmisten täytyy laittaa kaksi viestiä ihan varuuden vuoksi? Vai luuletko että kaksi tyyppiä todistelee samaa asiaa neljän minuutin välein? Ei edes Pösö palstalla!
kolmas Pösö jo käytössä ja kaikki toimii hyvin.
- Anonyymi
Baskeripäiden homoilua ranskalaisella paskakasalla ajaminen.
- Anonyymi
jos ajelee lyhyttä matkaa ja öljyt vaihtaa harvoin ,niin riski on että öljyt pukkaa pihalle..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812