Lieksan legendoista, jatko-osa

tanhio takatalvi

jatkakeepas juttuja tähän. Ei lekentat oo vielä loppuunkaluttuja, varmasti löytyy montakin juttuu.

498

26767

    Vastaukset

    • tanhio takatalvi

      katkeruus teettää kaikkea. Olen itse ollut paikalla kun Vihtori Sorjonen oli lähdössä juovuspäissään kostoretkelle taloon, jossa häntä ja Hilarius-veljeä oli lapsina nukutettu navetassa. Asuntoon ei päästetty, ei yöllä eikä päivällä. Jotkut saivat puhumalla hänet luopumaan kostoretkestään. Lapsuuden katkerat kokemukset jäävät mieleen ja nousevat sieltä vielä vanhanakin esille. Mitähän olisi tapahtunut jos Vihtori olisi silloin aikeensa toteuttanut ja mennyt kyseiseen taloon nyrkit ojossa "muistelemaan menneitä". Ja olikohan Hilariuksenkin myöhemmissä elämän vaiheissa osansa tällä nimenomaisella lapsuuden kokemuksella.

      • Simo Hurtta

        Jotain tiesin hänen lapsuudestaan, mutta en niin tarkkaan. Kyllä silloin huutolaispojan elämä on ollut kovaa.
        Hilarius kuoli huhtikuussa 1954 Karkkilassa. Oli karannut 1953 Kakolasta. Hän joutui sinne Helsingissä 1950 tehdyn postiryöstön takia. Oli joukon johtaja ja ryöstön suunittelija.
        Hilariusta pidettiin erittäin älykkäänä rikollisena.
        Pistän tuohon alemmas pitemmän kertomuksen Sorjosesta jos joku viitsii lukea. Siinä on hänen kirjeensä myös.


      • mix ne ei menny kotio

        mix ne sinne navttaan änkes olis menny vaikka kotia tai jos ei ollu ketää kotona niin kai niiläolis ollu avain........ne oli aivan sekoi jätkii kun meni sinne taloon vai oliks siihe joku syyki


      • Nimetön
        mix ne ei menny kotio kirjoitti:

        mix ne sinne navttaan änkes olis menny vaikka kotia tai jos ei ollu ketää kotona niin kai niiläolis ollu avain........ne oli aivan sekoi jätkii kun meni sinne taloon vai oliks siihe joku syyki

        oletkohan tosiaan noin hölmö minkä kuvan annat itsestäsi vaiko vielä siitäkin paljon hölmömpi?


      • Tarmoka oli

        Loppuelämänsä linja-autokuskina Ranskassa.


      • kerros vähä
        Tarmoka oli kirjoitti:

        Loppuelämänsä linja-autokuskina Ranskassa.

        kumpikaan elossa ja missä on se talo joss noin pahasti kohdeltiin


    • 123456

      Oli opettajana Pankakoskella. Todellakin legendaarinen kurinpitäjä ja persoona. Huhujen mukaan sota-aikaankin oli kunnostautunut rintamalla, ollen melkoinen jermu ja peloton sotilas.

      • 78910

        niemi johtaja opettaja.jotenkin muistelen.


      • 78910 kirjoitti:

        niemi johtaja opettaja.jotenkin muistelen.

        ..johtaja oli.


    • 123456

      Simpauttajan ja monen muun kirjan ja henkilöhamon "isä". Eiköhän liene yksi kautta aikain legendaarisimpia lieksalaisia?

      • arvostava mies

        Kovasti tuo kotiseutuaan arvostava mies Heikki on, hänet tapaa silloin tällöin lieksassa Fanny´s pubissa. Aika lailla pohjois-karjalaiseksi hänytä voi sanoa. Ei pelkästään lieksan omaksi. Pielisen poikia kuiteski, vuonislahesta kotoisin, ja juuassa nykyään asustelee.


    • Lieksalaenen minähhii (se a...

      Olin tuossa jonnii aekkoo poes kun oli vähä teknissii ongelmmii, nyt pelloo kun isoisä haetari (vaekkei sillää haetarrii ollukkaa).
      Yksi lekenta on mielestäni etunimmee en muista ja sukunimi oli Heikkinen. Mies oli mahoton voemistelija. En muista voettiko ihan Suomen mestarruuven tahi oli aenahhii palakinnoella.

      • M...jeff

        Oli nimeltään se kaveri ja sen sisko oli Kauppayhtiön konttorissa töissä.


    • Simo Hurtta

      Arno Forsius

      Saara Forsius ja pankkirosvo Sorjosen ryöstöyritys Vihdin Säästöpankissa



      Olavi Hurmerinnan piirtämä kuva Uudessa Suomessa 17.1.1954. Saara Forsius on saanut alkuperäisen kuvan omakseen.



      Vihdin Säästöpankissa oli 14.1.1954, kuten joka kuukauden puolivälissä, laskettu meijeritilit ja jaettu rahat valmiiksi tilipusseihin seuraavana päivänä alkavaa maksamista varten. Illalla noin klo 21 aikaan pankinjohtaja Saara Forsius istui pankin viereisessä kokoushuoneessa tilastoja laatimassa. Silloin keittiön oven taakse ilmaantui mies, joka pyrki sisälle. Vinttikerroksessa olevassa huoneessa asuva taloudenhoitaja Sisko Jokinen meni ovelle, jolloin mies kysyi, onko pankinjohtaja kotona. Sisko, jolla oli päällään vain aamutakki ja tohvelit, lupasi mennä katsomaan. Hän tuli hätääntyneenä Saaran luokse ja kertoi, että keittiön oven takana oli oudon näköinen mies, joka kysyi johtajaa.

      Saara ja Sisko päättivät mennä yhdessä katsomaan tilannetta. He menivät lasikuistin kautta toiselle ulko-ovelle ja näkivät pihalla poliisilta näyttävän miehen, joka oli pukeutunut koppalakkiin, mustaan sadetakkiin ja kumisaappaisiin. Saara raotti ovea ja kysyi tiukasti, mitä mies hakee. Mies tuli rivakasti ovea kohti ja sanoi olevansa Helsingin poliiseja ja etsivänsä jotakin hämäräperäistä miestä, joka oli mennyt saunan taakse. Sisko: "Yrititte autotalliin, mutta ovi oli kiinni." — "Niin oli", sanoi mies. Yhtäkkiä hän tarttui ovenripaan ja törmäsi sisään ruokailuhuoneeseen asti. Saara huomasi, että mies oli kovin kalpea ja sanoi: "Tehän olette kalman kalpea, istuutukaa toki."

      "Nyt se olette te joka istutte ja minä määrään", sanoi mies ja veti esiin pistoolin. Saara ja Sisko menivät vierekkäin istumaan sohvaan. "Tiedättekö kuka minä olen?". Naiset sanoivat, etteivät he tietäneet. "Ettekö ole nähneet kuvaani Helsingin Sanomissa?" Siihen Saara vastasi: "Minä en lue Helsingin Sanomia." "Minä olen Heino Hilarius Sorjonen." Saara totesi siihen: "Ettehän te ole rosvon näköinenkään." "Minä olenkin herrasmiesrosvo", sanoi Sorjonen.

      Sorjonen astui Saaran eteen ja sanoi: "Minä tiedän kaiken teistä, huomenna on meijeritilien maksupäivä ja kassassa on monta miljoonaa. Nyt teidän on annettava minulle kassan avaimet." Saara: "Meijeritilit täällä pankissa eivät ole niin suuret, sillä muutkin pankit lähipitäjissä maksavat niitä. Avaimia minulla ei ole, minä en pääse koskaan yksin kassaholviin, sellaiset ovat säännökset. Sorjonen: "Missä sellaiset määräykset on?" Sisko keksi salamannopeasti: "Säästöpankkilaissa. Minä tiedän, että kun johtaja lähtee aamulla Helsinkiin, niin sillä on usein kauhean vähän rahaa mukana. Silloin sen täytyy rahaa saadakseen odottaa, että muut virkailijat tulevat työhön. Niin juu."

      Sorjonen: "Kyllä niiden avaimien on nyt löydyttävä!" Hän otti pistoolin esiin ja tähtäsi naisia kohden. Saara nousi ylös, meni Sorjosta kohden ja sanoi: "Minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin täyttää virkavelvollisuuteni ja puolustaa pankkia. Ampukaa — ampukaa — ampukaa!" Sisko istui sohvassa, hiljaisuus vallitsi. Sorjonen laski pistoolin: "Kyllä minä teidät ampuisinkin, mutta minä en tahdo tehdä sitä tuon nuoren tytön nähden. Mutta kun te kerran rimpuilette, niin minun on sidottava teidät." Sorjonen otti taskustaan rautalankaa, joka oli kierretty tulitikkurasian ympärille. Ensin hän sitoi Saaran kädet ranteista yhteen. Sitten hän sitoi Siskon kädet samalla tavalla, mutta veti aamutakin hihat ranteiden suojaksi. Sen jälkeen Sorjonen yhdisti molemmat naiset rautalangalla ranteista toisiinsa ja määräsi heidät jälleen istumaan sohvaan.

      Saara sanoi Sorjoselle: "Istukaa tekin", ja niin Sorjonen istui Fammun keinutuoliin vastapäät naisia. Keinutuolia siirtäessä sen alla ollut matto meni kasaan, jolloin Sisko totesi: "Ei herrasmies pane mattoja kasaan." Sorjonen nousi tuolista, nosti sitä ja suoristi maton. Sorjonen sytytti tupakan ja vilkuili saunalle päin. Naiset totesivat, että nythän voidaan keskustella. Sisko kysyi Sorjoselta, onko tällä äitiä. Sorjonen myönsi ja kysyi puolestaan Siskolta, onko tällä sulhasta. Sisko vastasi kieltävästi. Kesken kaiken Sorjonen tiedusteli naisilta: "Uskotteko te Jumalaan?" Naiset vastasivat yhdestä suusta: "Uskomme!". Sen jälkeen Sorjonen kysyi: "Uskotteko te, että minäkin uskon?" Siihen naiset vastasivat: "Miksi emme me uskoisi." Saara kysyi: "Ettekö te voisi keksiä itsellenne jotain muuta tekemistä kuin ryöstämisen?" Siihen Sorjonen totesi, että se on myöhäistä, kun hänellä on jo 14 vuotta tuomiota.

      Tässä vaiheessa Saara yritti saada Sorjosen epäilemään, että talossa saattoi olla joku muukin henkilö, ja uteli Siskolta: "Onko se vieras vielä yläkerrassa?" Sisko ei ymmärtänyt juonta ja vastasi kieltävästi. Hän totesi kyllä, että hehän voisivat kaikki mennä yläkertaan katsomaan. Sorjonen kuitenkin kieltäytyi: "Siellä voi olla joku!"

      Sorjonen vaati: "Nyt niiden avainten on tultava!" Samassa Sorjonen meni ensin pimeänä olevaan pankkiin ja sen jälkeen Saaran makuuhuoneeseen, jossa oli valot. Takaisin tullessa hänellä oli kädessään Saaran auton avaimet ja rahaa. Saara kysyi: "Löytyikö mitään?" Sorjonen totesi: "Kyllä olikin köyhä pankinjohtaja, kun ei ollut käsilaukussa kuin 14000 markkaa (vast. nyk. 140 mk) ." Yhtäkkiä hän työnsi kätensä Saaran jakun taskuun ja laittoi rahat sinne: "Minä en ota yksityisomaisuutta, minä olen herrasmiesrosvo." Saara sanoi: "Antakaa myös auton avaimet, autokin on yksityisomaisuutta." Silloin Sorjonen laittoi myös auton avaimet Saaran taskuun.

      Nyt oli kulunut niin paljon aikaa, että Sorjonen uskoi yövartijan tulevan kierrokselleen. Sorjonen alkoi vaikuttaa hermostuneelta ja tuumaili itsekseen: "Mitäs minä nyt teen?". Hän lähti vielä kerran pankin puolelle. Naiset pelkäsivät, että hän aikoisi räjäyttää kassaholvin auki. Sorjonen palasi kuitenkin pankista ja alkoi hankkiutua pois — tyhjin toimin. "Nyt te tietysti kerrotte," sanoi Sorjonen, "minkälainen mies minä olen ollut." Siihen naiset vastasivat, että he aikovat kertoa asiat niin kuin ne ovat tapahtuneet. Sorjonen ilmoitti: "Jos minä nyt lähden, niin te ette saa ilmoittaa mitään poliisille ennen 9 aamulla." Naiset ryhtyivät tinkimään ajasta ja sanoivat, että heidän täytyy saada kertoa tapahtuneesta ainakin kello 7. Niin sovittiinkin.

      Sen jälkeen Sorjonen vapautti Siskon kädet rautalangoista. Sisko sanoi: "Ette suinkaan te lähde ennenkuin minä olen saanut teidän nimikirjoituksen!" Sisko juoksi pankkiin, repäisi jostakin paperipalan ja toi mukanaan mustepullon sekä kynän. Sorjonen istui ruokasalin pikkupöydän ääreen ja kirjoitti hitaasti ja hartaasti: Heino Hilarius Sorjonen. Silloin Sisko pyysi myös jotain muistovärssyä. Sorjonen kirjoitti vielä: "Kun sydän itkee minä hymyilen, kun tuska polttaa minä laulelen".

      Sisko sanoi Sorjoselle: "Älkää nyt ainakaan tulko takaisin!" Sorjonen sanoi toivovansa, että he eivät tapaa raastuvassa. Sen jälkeen Sorjonen lähti, eivätkä naiset ymmärtäneet katsoa, mihin suuntaan hän meni. Sisko vapautti Saaran kädet rautalangoista. Sitten he syleilivät toisiaan ja kiittivät sydämissään armollista Jumalaa, joka oli heitä varjellut.

      Naiset rupesivat ankarasti miettimään, mitä tehdä. He eivät uskaltaneet enää olla pankissa yksin. He olivat luvanneet, etteivät ilmoita asiasta poliisille ennen aamua. Silloin Saara keksi soittaa pappilaan. Hän pyysi puhelimeen kirkkoherra Mutrun poikaa Ollia ja pyysi häntä tulemaan heti Säästöpankkiin. Tämä tulikin sinne hetken kuluttua ja sai kuulla kaiken tapahtuneesta. Olli Mutru totesi, ett hän ei ole antanut mitään lupauksia Sorjoselle ja soitti samantien poliisille. Saara soitti myös pankin hallituksen jäsenelle Aulis Niinistölle, joka tuli pistooli mukanaan naisten turvaksi. Tämän jäkeen järkytyksen aiheuttama jännitys purkautui Saaran kohdalla ankarana vapinana ja vilutuksena.

      Pian tulivat Vihdin poliisit. He eivät kyllä uskoneet vähääkään, että Vihdin Säästöpankissa olisi käynyt vaarallinen pankkiryöstäjä Sorjonen ja lähtenyt tyhjin toimin pois. Joka tapauksessa poliisit ottivat selvää, oliko vankityöleireiltä kukaan karannut, ja lähettivät varotuksen kaikkiin posteihin ja pankkeihin.

      Säästöpankin saunan luota johtivat kahdet jäljet Kirkkojärven rantaan ja sieltä jään yli Vanhalan kylään päin. Aamulla tulivat Helsingistä keskusrikospoliisin miehet. Heidän näyttämänsä kuvan perusteella yöllinen vieras oli ollut Sorjonen. Asia varmistui lopulta keinutuolista saatujen sormenjälkien ja muistovärssyn käsialan perusteella.

      Saara Forsius ei saanut unta lainkaan. Hän ja Sisko päättivät mennä aamulla kello 7 kertomaan tapahtuneesta Säästöpankin virkailijoille, joista suuri osa asui läheisen joen rannalla olevassa talossa. Siellä sovittiin, että kaikki ovat pankissa työssä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

      Huhu tapahtumasta oli kuitenkin jo lähtenyt liikkeelle. Puhelin alkoi soida yhtämittaa ja pankkiin virtasi uteliaita ihmisiä ja lehdistön edustajia. Saara soitti aamulla pojalleen Arnolle ja sanoi, että jos lehdissä kerrotaan jotakin kauheata, niin hän ja Sisko ovat kyllä kaikesta huolimatta hengissä. Sen päivän lehdessä ei ollut asiasta vielä mitään, mutta seuraavina päivinä sitäkin enemmän.

      Sorjonen kirjoitti Helsingin Sanomille seuraavan kirjeen:

      "21.2.1954
      tämän kirjeeni kun saatte niin en ole enää Suomessa, joden ihmiset voivat taas vapautua painajaisesta jota ovat minun takiani tunteneet.
      Olen huvitettuna seurannut lehtien palstoilta ihmisten ilmoituksia Laineesta ja itsestäni ja todennut asijat niin, että meillä joko on paljo kaksoisveliä — tai sitten myötätuntoisia ihmisiä jotka tahtovat meitä auttaa harhauttamaan poliiseja. Sillä kaikki nuo tiedonannot meitän näkemisestä ovat perättömiä — paitsi ihan alku matkasta siis Raisiossa jossa iltahämärissä tuli meitä vastaan pyörällä ajava mies joka kysyi mihin olimme matkalla — oli hyvä ettei yrittänyt pidättää sillä olimme silloin hiukan kuummia — joden olisi voinut tapahtua jotain ikävää —
      Sen jälkeen ei Laine ollutkaan enää pitkää matkaa seurassani sillä hänen jalkansa jossa oli edellisestä karkuyrityksestä paha loukkaantumisen vika — loukkaantui uudestaan muurilta alas hypätessä ja hänestä tuli melkein liikunta kyvytön. Koitin häntä auttaa parhaan vointini mukaan — mutta voimat loppui itseltänikin ja silloin Laine pyyti että ampuisin hänet. En voinut tehdä sitä joden Laine sanoi peitä ruumiini ja vie pojille terveisiä. Samalla pamahti — Hän ampui suuhunsa ja kuolema seurasi heti.
      Itse sairastuin pahanlaiseen kuummeeseen jota kesti aina — siihen saakka kuin kävin Vihdissä — olin silloin kirjaimellisesti noussut sairasvuoteelta. Seurassa ollut kirjoitus joka kertoo Vihtin pankin johtajan ja minun vuoro keskustelusta — on muunnettua totuutta Siis jätetty pois ja asetettu tilalle ei puhuttuja sanoja.
      Nyt hyvästi Suomi — ja reilut kaverit — kiitos kaikille joiten kansa olin tällä aikaa yhteydessä. teitä ei houkutellut viiden kympin veriraha joka oli päästäni luvattu.
      En mene vieraalle maalle aikeessa tehdä rikoksia — vaan yritän sijoittautua töihin sillä työn teko ei ole minulle vastenmielistä.
      Suomi on liijan kuumma joden näin on parempi.
      Hyvästi
      Kirjoitti Heino Hilarius Sorjonen.
      Viimmeinen lempi nimi Hempeämielinen Hilarius."

      Saara Forsius sanoi Sorjosen kirjeestä Helsingin Sanomille näin: "Olen ollut pahoillani siitä tavasta, jolla monet lehdet ovat käsitelleet Sorjosen käyntiä Vihdin Säästöpankissa. Ei Sorjosta olisi tarvinnut tehdä naurunalaiseksi sen vuoksi, ettei hän toteuttanut julmia uhkauksiaan. Mitä Seura -lehteen tulee, oli siinä esitetty selostus totuudenmukainen. Lehden omat väliotsikot antoivat kuitenkin kevyemmän sävyn tälle tapahtumalle kuin se todellisuudessa oli. Kirjeen muun sisällön todenperäisyydestä en osaa sanoa sitä enkä tätä. Joka tapauksessa olipa Sorjonen kotimaassa tai ulkomailla, olisi hänet saatava mahdollisimman pian pidätetyksi. Se olisi hänelle itselleenkin parasta. Kenellekään en enää toivoisi sellaisia elämyksiä, mitä itse olen työtoverini kanssa hänen seurassaan kokenut."

      Vaikuttaa siltä, että Sorjonen oli halunnut harhauttaa kirjeellään häntä etsiviä poliiseja. Sorjonen oli piileskellyt naapurikunnan Pyhäjärven Ahmoolla erään talon ladossa, josta käsin hän oli tehnyt matkoja lähiseudulle. Myöhemmin keväällä hänen piilopaikkansa tuli ilmi ja poliisit ryhtyivät piirittämään latoa. Silloin Sorjonen ampui itsensä.

      Sorjosen käynnistä Vihdin Säästöpankissa kirjoitettiin kevättalvella 1954 melkein kaikissa sanoma- ja aikakauslehdissä aina Ruotsia myöten. Myöhemmin kirjailija Jussi Kylätasku kirjoitti aiheesta kuunnelman ja näytelmän "Hentomielinen Hilarius".


      Saara Forsiuksen muistiinpanojen ja kertomusten sekä lehtikirjoitusten perusteella kirjoitti Arno Forsius 1990. Tarkistettu 16.2.1999

      • Pietari Prahe

        jos jotain kiinnostaa
        Arno Forsius, LKT, professori


      • kova jätkä

        onx sen sukulaisii lieksasa mite paljo.....mua kiinostaa hirveesti tollaset tosi jutut......kuka on nyt lieksan kovin jätkä tai tollanen kansainvälinen kriminaali


      • M.H.

        Aamukahvia hörpätessä hieman lisävalaistusta siitä, mitä ko. paikkakunnalla uskotaan. asuin vuosina 1975-85. Vihdin nummelassa, jossa työskentelin kyseisen paikkakunnan sähkölaitoksessa. Hilarius todella kuoli Ahmoon kylässä Karkkilan ja Helsingin välillä vanhan maantien varressa sijaitsevassa heinäladossa. Sitkeä huhu väittää, että Hilarius ammuttiin ko. latoon ja ampujakin tiedetään. Hän on jo nyt edesmennyt karkkilalainen poliisimies, en laita tähän nimeä, koska asia ei ole varma. Tämän poliisin tunsin, kun minulla oli kouluaikainen ystävä hänen sukulaispoikansa. Hilarius oli tosiaan värikäs persoona ja tavallaan vähän erikoinen ryöstömies.Väittävät, että paikka jossa hän piileksi, oli hänen tuttujaan, mene ja tiedä:


    • käpykylä

      ja kaikkien käpykylien äiti siitä ei pääse mihinkään. katerpillarilla vaan maantasalle ja porolaitumeksi siinä teille legendaa. joikukaa siellä taka ja etu talvet ja hurtat mukana ja pankkirosvot ja muut kaiffarit

    • Simo Hurtta

      Lieksassa on moni paikka saanut nimensä jonkun kauan (satoja vuosia) sitten olleen asukkaan perusteella. Heistä on monta legendaa. Osasta ei ole tietoa mistä nimi on tullut.
      Siellä kulkee monia vanhoja legendoja tapahtumista ja henkilöistä. Osa on osittain karjalaista tarustoa.
      Pankakoski on todennäköisesti Kalevalassa mainittu legendaarinen "Kaatrakoski Karjalassa".
      Pielisjärven historiassa on paljon asioita joita en nyt tässä toista.
      Täytyy katsella muistiinpanoja noista legendoista.
      Paljon siellä on ehtinyt tapahtua koska asutusta on ollut jo kivikaudella koko Pielisen itäranta täynnä (=kymmenissä paikoissa).

      • tanhio takatalvi

        ainakin timitran sanotaan saaneen nimensä Dimitri-nimisestä asukkaasta. Ja saavanniemi on saanut nimensä Saava-nimisestä asukkaasta.
        Nykyinen nimi pankakoski on taitaa ruotsia. Samaa juurta kuin penkki, penkka, jne. Putous oli siinä äkkijyrkkä "penkka".


    • Tosi on

      Ja näitähän löytyy:
      Rönä (=Röntsy), Pana, Sumi, Ilu, Jami K, Tuomo R,Syde, Jopperi,Epe-vainaa.....Teräksen Tuju taisi olla jossain vaiheessa kaikkien stydynä.

      Nämä ovat olleet legendoja isolla L:llä.

      • pimu

        Tulihan ne nimet vihdoinkin!itse en kehdannut niitä laittaa,mutta just ne on mulle niitä lekendoja.Ja onhan niitä lisääkin;kosken poikia.


      • tytteli
        pimu kirjoitti:

        Tulihan ne nimet vihdoinkin!itse en kehdannut niitä laittaa,mutta just ne on mulle niitä lekendoja.Ja onhan niitä lisääkin;kosken poikia.

        mitä röntsylle kuuluu nykyisin?


      • ...takakenossa käveli


      • Jokkeli

        elikkä Kähkösen Repehän on varmaan kans varsinainen legenda...ajeli aikoinaan veturilla viinakauppaankin...


      • Jokkeli
        Jokkeli kirjoitti:

        elikkä Kähkösen Repehän on varmaan kans varsinainen legenda...ajeli aikoinaan veturilla viinakauppaankin...

        sama mies joka jätti veturin mähkoön ylikäytävälle ja kipaisi viinakauppaan...ja loppu onkin historiaa...


      • viu-vau
        Jokkeli kirjoitti:

        sama mies joka jätti veturin mähkoön ylikäytävälle ja kipaisi viinakauppaan...ja loppu onkin historiaa...

        Enpä ole tiennytkään, että Mähköllä on joskus ollut viinakauppa. Kerroppas tarkemmin missä siellä. Ja vielä kävelymatkan päässä Mähkön ylikäytävästä. Olet tainnut unta nähhä.


    • venhunen

      Jossain Kylänlahden suunnalla on joskus vaikuttanu opettaja nimeltä Saima Vaaransalo. Häneltä on muutama legendaarinen lause.
      Kerran talvisota-aikaan kun oli kaunis aurinkoinen pakkaspäivä ja hanget kimmelsivät oli hän todennut, että "kyllä siellä olee nyt poikien ihana taistella".
      Toisen kerran oli tuumannut, että "kyllä metsätyömiehen osa olee ihana, saa päivät pyllerehtiä valkoisessa lumessa ja illalla syödä läskii".

      • oppilas ollut...

        nimittäin Saima Vaaransalon. Oli "kutsumus"opettaja, hyvä sellainen entisellä murtorannan(heinävaaran) koululla. Kyllä varmaan
        kaikki hänen oppilaansa muistelevat lämmöllä...


    • iawnfn

      joku kirjoitti Lieksan legendoissa puuhamies Veikko Pakarisesta. Oeskos enemmän tietoo. Tiedän yhden sen nimisen. En ole varma onko kyseessa sama Veikko Pakarinen. Voisin kertoa lisää jos sattuu olemaan sama mies.

      • Pakarisen Veikosta

        Olen kyselly häneltä näistä lekentoista ja tietää monia juuri noita vanhempii. Veikko oli kuulemaa hyvin pitkä ja musta mies, ilmeisesti tummaverinen. muisti vaan jotta oli ystävällinen ja hyvin hiljanen. kuoli jotenkin sodassa. Taisi jäädä lapsia. oli senajan edistyksellisiä ja monissa hankkeissa mukana ja teki niissä hankkeissa jotain kun toiset vaan puhu että pitäs tehä jotain niin Veikko teki.
        Mummo ei muistanu missä Veikko asu vaan kuulema ei ainakaan lieksan keskustassa mutta ei missään salollakaan. jossain kai siinä lähellä kuitenki.


      • minun äiti
        Pakarisen Veikosta kirjoitti:

        Olen kyselly häneltä näistä lekentoista ja tietää monia juuri noita vanhempii. Veikko oli kuulemaa hyvin pitkä ja musta mies, ilmeisesti tummaverinen. muisti vaan jotta oli ystävällinen ja hyvin hiljanen. kuoli jotenkin sodassa. Taisi jäädä lapsia. oli senajan edistyksellisiä ja monissa hankkeissa mukana ja teki niissä hankkeissa jotain kun toiset vaan puhu että pitäs tehä jotain niin Veikko teki.
        Mummo ei muistanu missä Veikko asu vaan kuulema ei ainakaan lieksan keskustassa mutta ei missään salollakaan. jossain kai siinä lähellä kuitenki.

        sanotaan vaan mummoksi näin suvun kesken kun hän on sellainen isomummo suvussa. minä olen vaan tavallinen mummo


      • 3fvv<a,ol
        Pakarisen Veikosta kirjoitti:

        Olen kyselly häneltä näistä lekentoista ja tietää monia juuri noita vanhempii. Veikko oli kuulemaa hyvin pitkä ja musta mies, ilmeisesti tummaverinen. muisti vaan jotta oli ystävällinen ja hyvin hiljanen. kuoli jotenkin sodassa. Taisi jäädä lapsia. oli senajan edistyksellisiä ja monissa hankkeissa mukana ja teki niissä hankkeissa jotain kun toiset vaan puhu että pitäs tehä jotain niin Veikko teki.
        Mummo ei muistanu missä Veikko asu vaan kuulema ei ainakaan lieksan keskustassa mutta ei missään salollakaan. jossain kai siinä lähellä kuitenki.

        sama Veikko. Kaatui heinäkuun alussa -41 ja on Lieksan sankarihaudassa. Partioretkellä astui miinaan ja kuoli verenhukkaan Kunnalliskodin (nykyisen Yrjölän) kenttäsairaalassa. Oli matkaa kotiin siitä vain alle 3 km. Asui nykyisen Alakanavantien seutuvilla, n. 5 km Lieksan keskustasta.


      • Ida Pakarinen
        3fvv<a,ol kirjoitti:

        sama Veikko. Kaatui heinäkuun alussa -41 ja on Lieksan sankarihaudassa. Partioretkellä astui miinaan ja kuoli verenhukkaan Kunnalliskodin (nykyisen Yrjölän) kenttäsairaalassa. Oli matkaa kotiin siitä vain alle 3 km. Asui nykyisen Alakanavantien seutuvilla, n. 5 km Lieksan keskustasta.

        Onko sukua tuolle Veikko Pakariselle ja mistä hänen sukunsa on lähtenyt. Tarkoitan Veikon.


    • Puavonen

      Isoisäni kertoi tarinan, jo aiemmin käsiteltyyn lontta-Taaviin liittyen. Taaville oli luvattu jokunen summa rahaa siitä, jos hän kiertäisi jalkaisin Pielisen. Lontan piti käydä ennalta määrätyissä rasteissa, eli käytännössä joka pitäjän (juuka, nurmes yms..) jollain tilalla. Josta varmistettiin lontan käynti...Rahansa lontta reissusta sai.

      Aikaa en reissun tekoon tiedä, mutta tarinan todenmukaisuus lienee paikallaan, koska isoisäni on ollut nuori lontan aikana, ja nykyäänkin täysissä sielun ja ruumiin voimissaan.

      Lisäksi hän kertoi, että lapset yrittivät kiusailla häntä lauleskemalla jotain "lonttaavi, lontta-taavi" laulua. Yksi tunnusomaisia merkkejä hänelle oli myös huolettoman oloinen kulku, reppu vain toisesta olkapäästä roikkuen.

      Jokseenkin voisi miehen olevan joissain Heikki Turusen kirjoissakin mainittuna, ei Lonttana,vaan tietynlaisissa henkilöhahmoissa ja heidän piirteissään..

      • Kahdesta

        Lontta-Taaveja on ollut kaksi, toinen kai Turunen ja toinen on ollut Honkanen.


      • lonttanen
        Kahdesta kirjoitti:

        Lontta-Taaveja on ollut kaksi, toinen kai Turunen ja toinen on ollut Honkanen.

        Tarkoitin tätä ensimmäistä lonttaa, en nimeä tiedä, mutta ensimmäistä kuitenki...


      • tuota
        Kahdesta kirjoitti:

        Lontta-Taaveja on ollut kaksi, toinen kai Turunen ja toinen on ollut Honkanen.

        Eikös toinen Tuavi ollut Valtonen ja muistaaksei nimenomaan se jälkimmäinen


      • tuota kirjoitti:

        Eikös toinen Tuavi ollut Valtonen ja muistaaksei nimenomaan se jälkimmäinen

        Joo, se Varsinainen Lontta-Tuavi oli Honkanen ja olen kuullut kerrottavan, että hän olisi tehnyt Helsingin reissun kävelemällä, tai ainakin menomatkan.
        Lontta kakkonen oli Taavi Valtanen, jonka tunsin itekkii meleko hyvin. Taavi kulki jalan pitkätkin matkat, ei pystynyt edes hiihtämään, kun toinen jalkaterä oli sivulle kääntynyt, olisko tapturmaisesti vai miten, en tiijäk. Tällä kakkosella se reppu oli olalla vain yhestä viilekkeestä.


    • lieksan palo

      Lieksahan palo aikonaan aika pahasti ja eikös sen sytyttäjä ole aika lekenta. Nehän jotkut vanhat sano että sen olis polttanu kostoksi joku valkonen kun yritti polttaa punasten asuntoja. Toiset kertoo päinvaston että punikki yritti polttaa lahtarien asunoja. Kuka tietäs tarkemmin. Minun mummo aina puhu että polttaja olisi ollut joku Oinonen mutta ei kuitenkaan näitä lieksan Oinosia vaan jostain muualta kotosin ja kierteli vaan kostamassa.
      Mummo puhu että se polttaja olisi muilutettu venäjälle. Kuka tietää enemmän kertokaa.

      • vanhusmies

        Palo alkoi aikanaan pienestä kipinästä kuivaan pärekattoon...eli oli vahinko


      • tuhopoltto
        vanhusmies kirjoitti:

        Palo alkoi aikanaan pienestä kipinästä kuivaan pärekattoon...eli oli vahinko

        ei polttajalla ollu tarkotus koko keskustaa käräyttä vaan vähän pelotella


      • muistat oikein
        tuhopoltto kirjoitti:

        ei polttajalla ollu tarkotus koko keskustaa käräyttä vaan vähän pelotella

        on meinaan hieman aikaa tuosta palosta.


      • Vanhusmies
        tuhopoltto kirjoitti:

        ei polttajalla ollu tarkotus koko keskustaa käräyttä vaan vähän pelotella

        Sen verran olen keskustellut ihmisten kanssa, jotka tietävät palosta, taisipa olla entinen työväentalo, josta palo alkoi.. Siihen aikaan tuli leimahti herkästi pärekatosta, ja tuuli edesauttoin palon etenemistä..

        http://koti.mbnet.fi/sena/lieksan_palo.html


      • oli se
        Vanhusmies kirjoitti:

        Sen verran olen keskustellut ihmisten kanssa, jotka tietävät palosta, taisipa olla entinen työväentalo, josta palo alkoi.. Siihen aikaan tuli leimahti herkästi pärekatosta, ja tuuli edesauttoin palon etenemistä..

        http://koti.mbnet.fi/sena/lieksan_palo.html

        tuhopolttaja. on aivan syyllisen näköinenkin.


      • oikea tuhopoltto
        oli se kirjoitti:

        tuhopolttaja. on aivan syyllisen näköinenkin.

        Jalmar Johannes Oinonen kotoisin Vaasasta epäillään sytyttäjäksi. Ei silti sukua lieksan oinosille.


      • Näin kerrotaan
        oikea tuhopoltto kirjoitti:

        Jalmar Johannes Oinonen kotoisin Vaasasta epäillään sytyttäjäksi. Ei silti sukua lieksan oinosille.

        Lieksan palo on ollut v.1934 ja sen on kertomusten mukaan piru polttanut.


      • Vanhusmies kirjoitti:

        Sen verran olen keskustellut ihmisten kanssa, jotka tietävät palosta, taisipa olla entinen työväentalo, josta palo alkoi.. Siihen aikaan tuli leimahti herkästi pärekatosta, ja tuuli edesauttoin palon etenemistä..

        http://koti.mbnet.fi/sena/lieksan_palo.html

        ...se on alkanut. Työväentalo oli samalla paikalla kuin se on nykyisinkin, eli Kulma.


    • simohurtta

      Urheilukentän legendaarinen hoitaja.Innostunut urheilumies.Piti aina hyppy ja heittovälineet nuorison saatavilla,toisin kuin tässä nykyajassa,jolloin urheilukentät ovat tyhjillään yleisurheilijoista.Aivan kuin mahtikäskyllä olisi tarkoitettu tappaa yleisurheilu muitten lajien tieltä

      • tanhio takatarvi

        jorkka pisti aina pojanklopit töihin ja siivoamaan kenttää lumesta. Jos ei työ maistanut niin saatto kirota pärskäyttää tai nousi muutoin melkonen meteli. Jotkut pojannöösit aivon taiposen tahallaan kiusasasivat ja ärsyttivät jorkkaa, joka ei kyllä jäänyt sanattomaksi hänkään.


    • simohurtta

      Toimitti Ruotsin kuninkaan veronkantajat joukkoineen tyhjintoimin Pielisjärven rannoilta kotimatkalle.

    • simohurtta

      Koristautui erivärisin nauhoin yms. kylällemennessään.

      • riplettifani

        Hildaksikin kutsuttiin, oli melkoinen persoona ja hienonoloinen nainen, tai ainakin antoi itsestään sellaisen käsityksen


    • simohurtta

      Asui Partalanmäellä ja mittaili tarkkaan montako askelta on kotoa keskustaan.Saadun askelmäärän hän nimesi. Se on yksi Sippoaskel

      • Pankakosken sillalla jotku Kutsetin herrat sanoivat Sipolle: "Kun sinä Sippo olet viisas mies, niin laskeppa, paljonko on vettä virrannu tuon sillan ali?" Siihen Sippo: "Vaen laskekkoopa työ, paljoko on vielä mänemätä!"


    • läheltä seurannut

      ... joka kuoli joskus 70-luvun alussa?

      • kuullutkaan

        mutta joskerrot niin mielelläni luen kaiken kaikista lieksalaisista


    • pumpeloinen

      tietääkös kukaan onko tarja turunen jotenkin juuriltaan lieksasta päin? Olen nimittäin kakarana tuntenut Mähköltä päin Turusia, jotka olivat ulkonäöltään kuin yks-yhteen tarjan kanssa.
      Isänsä oli sähköasentajana Lieksan Sähkössä.

      • simohurtta

        Mutta vain Tarja osaa laulaa.Sitäpaitsi ei taida olla lieksalainen ?


      • pumpeloinen
        simohurtta kirjoitti:

        Mutta vain Tarja osaa laulaa.Sitäpaitsi ei taida olla lieksalainen ?

        niin, ei ole nykyään lieksalainen eikä kai lieksassa syntynytkään. Mutta jos olisi vaikka vanhemmat lieksasta. On niin poikkeuksellisen suuri yhdennäköisyys erääseen tuntemaani lieksalaiseen Turuseen.


      • samaa sukua
        pumpeloinen kirjoitti:

        niin, ei ole nykyään lieksalainen eikä kai lieksassa syntynytkään. Mutta jos olisi vaikka vanhemmat lieksasta. On niin poikkeuksellisen suuri yhdennäköisyys erääseen tuntemaani lieksalaiseen Turuseen.

        ole vanhemmat Lieksasta


      • pumpelo

        puhut näköjään meidän sisarusparvesta no ei tuo mittää pahaa ole


      • KJN

        Lieksasta taitaa löytyä kymmenkunta tarjaturusta kautta-aikain. Nightwishin turunen ei ole kuitenkaan mitään sukua millän lailla näille lieksalaisille kaimoilleen.


    • pumpeloinen

      puavo asusti vaimonsa tiinan kanssa saavanniemen ja sorsalan välimaastossa. Hyvin pienessä mökissä, liekö ollut sisältä juuri enempää kuin 2 kertaa 3 metriä ja matala. Sekä paavo että tiina olivat hyvin pienikokoisia. Eteisen seinät oli tehty päreistä. Paikalla on nyt omakotitalo eivätkä omistajat ole vänskän sukua.
      Paavo oli kerran lausahtanut: "ei tule tesseee vettä vaen sattaa". Oli joku murrejuttu, että hyvin vanhat ihmiset sanoivat joskun koon teeksi. Oma ukkini sanoi tonttia tontuksi.

      • poeka

        Niin en tiedä tuosta Puavosta mutta eikös tuo Simo Hurtta kertonut jostain puavon pömpelistä.
        Käsitin sen olleen joella jossain vai oliko se sittenkin hänen asuntonsa. Viittiks kertoo.


    • Pumpeloinen

      Koko nykyisen lieksan alueella (ja laajemmaltikin) oli paha nälänhätä talvellea 1917-1918. Äitini ja muut mökkiläiset aivan lieksan söivät pettua, jäkälää, sammalta, ruumenia jne. Myös kerjäläislapsia kulki talosta taloon. Usein kävi niin, että isoihin taloihin heitä ei huolittu mutta pienissä tölleissä viimeisetkin leipäpalat tasattiin. Näiltä ajoilta on varmasti montakin legendaa, kuka tietää.

    • Nimetön

      Kukas muistaa lieksalaisen kirjailijan Niilo Matalapuro, oikea sukunimi oli Nevalainen. Asui joskus Rantalassa entisessä Pyykön kaupassa. En muista oliko ennen vaiko jälkeen kun Kuisma Tsutsunen siinä asui.
      Viina vei hyvän kirjaiijan. Matalapuro tuli Määttälänjoella olleen pienen asuinpaikan mukaan, jossa asui hänen sukulaisensa Eino Nevalainen.

      • Simo Hurtta

        Hänhän toimitti joitain ohjelmia radioonkin. Oli todella hyvä kynästään.
        Joissain vanhoissa merkinnöissä sanottiin hänen olleen töissä rakennuksilla ja ilmeisesti maalanneen.
        En ole varma maalasiko hän taulujakin vai mitä tarkoitti papereissa ollut sanonta ammattimaalari.


    • Nimetön

      kaikki lieksä-pielisjärvi alueen vanhat ukot oli oikeastaan legendoja. Olivat joutuneet kestämään kaikenlaisia elämänvaiheita.
      Yksi piirre heillä oli, olivat mahdottoman kovia kiroomaan ja myös melskaamaan. Se on jäänyt onneksi pois sukupolvien saatossa.

    • kummia tyyppejä

      tuolla ylempänä yksi änisee legendoista. pitäs vaan kiini sen seittämän leivän uunin. taitaa olla joku katkeroitunut jota ei mainittu tai sen sukuu ei mainittu

    • vielä kosken

      pojista vintsö ja tiitus ja piäkköri sekä näsä-joke ynnä ärhä ja osmalan pojat. Aika vesseleitä olivat, ovatko muuten paikkakunnalla, kuka tietää? Pijettiin lystiä usiamman kerran.

    • sbbi

      ... teillä siellä Lieksassa on hyviä legentoja. Minun paikkakunnallani oli aikoinaan ns. NättiJussi, ja hän oli hyvin naisiin menevää sorttia. Kerran hän päätti lähteä ensilumien tultua "liikekannalle" naisiin. Jussilla toinen jalkaterä näytti suoraan eteenpäin ja toinen taaksepäin, ja hän oli lähtenyt matkalle. Vaimonsa alkoi huolestua kullastaan,,,missä hän on: vaimo päätti lähteä seuraamaan mihin Jussi on mennyt, mutta ei saanut mitään selvää jälkien perusteella, sillä toinen jälki näytti suoraan eteenpäin ja toinen päinvastoin. Kuhmo

      • tuokin

        nätti-jussi oli kun variksenpelätin rankkasateessa


      • paskanpuhujat

        lekentoja jo Lieksassa?


    • oikeassa

      oliko aikoinaan joku keskimarkojen juoksija utriainen lieksasata. sitten oli muistaakseni joskus joku suuronnettomuus merellä ja siinä oli erikoisen rohkeana pelastajana lehdessäkin mainittu joku utriainen. olikohan joku helikopterilentäjä. tietääkseni oli mähköltä kotoisin.

      • ok

        Utriainen on nykyinen Pielislasin yrittäjä


      • no jo on kumma
        ok kirjoitti:

        Utriainen on nykyinen Pielislasin yrittäjä

        tai sit on viensuun matti utriainen elelee veläkin


    • Lieksalaenen minähhii (se a...

      Legentaksi kävisi sen hotelli Puustellin huono palavelu jota piäsi kokkeilemmaan viime kesänä.
      Puhheetja varrakset ei pitäny paekkoosa ja käätös oli ylimielistä. Aenut mikä oli hyvä oli se ruoka uamiajesella se oli hyvä.
      se aekuiskoulutuskeskus siellä vähä ennen keskusttoo oli aevan päenvastanen tappaas. Siellä oli kohteliasta ja hyvvee kaekin puolin. Siellä voe majottuu uuvesttaan, vaen puustelliin en ikinä nokkooni pistä, se on piätetty.

      • aiheeseen

        mutta se mitä sanoit puustellista on aivan totta


      • Mikael

        Onko täällä pakko vääntää tuota Karjalan tms. murretta, näyttää ja kuulostaa tyhmältä ja junttimaiselta.


      • Lieksalaenen minähhii (se a...
        Mikael kirjoitti:

        Onko täällä pakko vääntää tuota Karjalan tms. murretta, näyttää ja kuulostaa tyhmältä ja junttimaiselta.

        Luveppas nuihe viissaehe immeeste kirjotukssii kun ne neovvoo elevyttämmää ja säelyttämmää tuota murretta. Minähä vae tottelen nuita viissaamppiini.
        Eikköös se oo aekamoenen tulos kun onnisttuu jottae säelyttämmää tiällä etelän mylskkeessä.
        Kokkeeleha sinnää huasttoo tällee niin tulloo suu paljo makkeemmaks.
        Sitten kun innostut tähä murtteessee niin luve nuita minun juttuja. Aena kun niät tuon nimimerkkini niin tiijät jotta murre on aettoo kun kuu taevvaalla.

        Paljastampa jottai itestäni niin tiijät miten mahoton juntti minä oun.
        Minnoon joskus opettanna tätä meijjän kieltä yhessä Ameriikan yliopistossakki (Suomenopettajana). Opetin sitä oekkeeta iäntämistä. Toenen opetti kielioppii.
        Jotta ei minusta ou mittää toevvoo tulla enne juppii kun semmossii oun männy tekemmään.
        Koeta kesttee.


      • murretta vua
        Mikael kirjoitti:

        Onko täällä pakko vääntää tuota Karjalan tms. murretta, näyttää ja kuulostaa tyhmältä ja junttimaiselta.

        onpa mikaeli aeka juntti ite. elä luve näetä juttuja jos murre sinnuu haettoo. Ja mikä sinä oot sanommaan miten muihen pittää juttusa kirjuttoo. Hoetela vaen omija asioetas ja kirjuta ite vaekka kiinan kielellä kun oot niin viisasta juppii omasta mielestäs.


      • höh-höö
        Mikael kirjoitti:

        Onko täällä pakko vääntää tuota Karjalan tms. murretta, näyttää ja kuulostaa tyhmältä ja junttimaiselta.

        mikajeli ite se vasta junttien juntti onnii. Mitä joku luuloo olovasa komentelemaan muita miten kijrutella. Taetaa olla parempi kun luveskelet vuan niitä helsingin sivuja niin voet kuvitella olevas muita parempi. Kirjuttasit jottain lieksasta niin sinustahin oes jottaen hyötyy. Jos et muuta syytä keksi lukkee lieksan sivuja kun arvostelemisen niin oottii oekee yli-juntti. Ei tänne kirjutella sinunlaesten miellyttämiseksi.


      • Simo Hurtta
        Lieksalaenen minähhii (se a... kirjoitti:

        Luveppas nuihe viissaehe immeeste kirjotukssii kun ne neovvoo elevyttämmää ja säelyttämmää tuota murretta. Minähä vae tottelen nuita viissaamppiini.
        Eikköös se oo aekamoenen tulos kun onnisttuu jottae säelyttämmää tiällä etelän mylskkeessä.
        Kokkeeleha sinnää huasttoo tällee niin tulloo suu paljo makkeemmaks.
        Sitten kun innostut tähä murtteessee niin luve nuita minun juttuja. Aena kun niät tuon nimimerkkini niin tiijät jotta murre on aettoo kun kuu taevvaalla.

        Paljastampa jottai itestäni niin tiijät miten mahoton juntti minä oun.
        Minnoon joskus opettanna tätä meijjän kieltä yhessä Ameriikan yliopistossakki (Suomenopettajana). Opetin sitä oekkeeta iäntämistä. Toenen opetti kielioppii.
        Jotta ei minusta ou mittää toevvoo tulla enne juppii kun semmossii oun männy tekemmään.
        Koeta kesttee.

        Noin sitä pitää sitä murrettakin osata kirjoittaa. Itse olen yritellyt samaa mutta ei tahdo onnistua.
        Tuon lukeminen on vähän hidasta, mutta sitten luin ääneen ja huomasin että sehän on just niinkuin täällä puhutaan.

        Luin hämmästyneenä loppuosan viestistäsi.
        Olet siis opettanut suomea jossain jenkkilässsä.
        Tuo on jo niin legendaarinen teko ETTÄ.
        Saako udella missä yliopistossa.


      • Mikael kirjoitti:

        Onko täällä pakko vääntää tuota Karjalan tms. murretta, näyttää ja kuulostaa tyhmältä ja junttimaiselta.

        ...asuttaan tiällä karjalan laetamilla. Muuten tämä on paljo lähempänä savon kun karjalan murretta.


    • Eero Aven on luullakseni lähtösin Lieksasta, vaen harvonpa tuota tiällä näkkyy. Sehän on vissiinnii Väenö Nevalaisen poekkii Neva = takaperin aveN.

      • Surppeen poeka

        Pikkutyttönä muistan kun tutkittiin kevätniemen lavaa, oli jokapaikka täynnä eero avenin julisteita..Ainaki se keikoilla siellä kävi..Oli muutenki menomesta aikanaa


      • Joku vaen
        Surppeen poeka kirjoitti:

        Pikkutyttönä muistan kun tutkittiin kevätniemen lavaa, oli jokapaikka täynnä eero avenin julisteita..Ainaki se keikoilla siellä kävi..Oli muutenki menomesta aikanaa

        Kevätniemen saha muuttui Veitsiluodolta Vapolle, Vapo hävitti koko kevätniemen kylämiljöön.


      • MUUTEN
        Joku vaen kirjoitti:

        Kevätniemen saha muuttui Veitsiluodolta Vapolle, Vapo hävitti koko kevätniemen kylämiljöön.

        Hyvä uimapaikka se pitkä laituri,jonka sitten purkivat.Siitä sitä pentuna paljon hypittiin.


      • Harjulan poika
        Joku vaen kirjoitti:

        Kevätniemen saha muuttui Veitsiluodolta Vapolle, Vapo hävitti koko kevätniemen kylämiljöön.

        Kevätniemen ja Harjulan kylä oli todella idyllinen ja upea..sekä vierä kylämiljöö kirjastoineen, lavoineen yms. Harvassa paikkaa suomenmaassa on kokonaista kylää laitettu tuolla tavalla matalaksi, ei ainakaan itselle tule vastaavaa mieleen. Onkos ne rivitalot lähellä sahaa muuten vielä asuinkäytössä?


      • vanaha ukko
        Harjulan poika kirjoitti:

        Kevätniemen ja Harjulan kylä oli todella idyllinen ja upea..sekä vierä kylämiljöö kirjastoineen, lavoineen yms. Harvassa paikkaa suomenmaassa on kokonaista kylää laitettu tuolla tavalla matalaksi, ei ainakaan itselle tule vastaavaa mieleen. Onkos ne rivitalot lähellä sahaa muuten vielä asuinkäytössä?

        palon on muuttunut kevätniemen maisema. Vanha kansa käytti siitä nimeä Nälkäniemi, johtui varmaan sahan maksamista huonoista palkoista. Olin joskus poikasena heinätöissä sahan viereisillä niityillä, Nurmeksen ratan kahta puolen. Nyt ei niittyjä enää löydy edes.
        Kevätniemen vieressä oli varsin mukavanoloinen (siihen aikaan arvioituna) Kotolan asuinalue. Onkohan siitäkään enää mitään jäljellä ja asuneeko siellä enää ketään.


      • Lieksalaenen minähhii (se a...
        vanaha ukko kirjoitti:

        palon on muuttunut kevätniemen maisema. Vanha kansa käytti siitä nimeä Nälkäniemi, johtui varmaan sahan maksamista huonoista palkoista. Olin joskus poikasena heinätöissä sahan viereisillä niityillä, Nurmeksen ratan kahta puolen. Nyt ei niittyjä enää löydy edes.
        Kevätniemen vieressä oli varsin mukavanoloinen (siihen aikaan arvioituna) Kotolan asuinalue. Onkohan siitäkään enää mitään jäljellä ja asuneeko siellä enää ketään.

        Vae out ollu heinätöessä siellä. Minnää oun ollu joskus. En kehttoo sannoo kenen pellolla jotta ei joku tunnistas minnuu samontein.
        Tiettääkö kukkaa mitä kuulluu Tsernin Paulille. Se oli se nyrkkeilylekenta josta taesi Hurtan Simo jottae maenita. Onko Pauli vielä hengissä vae joko on oekassu koepesa.


      • Lieksalaenen minähhii (se a... kirjoitti:

        Vae out ollu heinätöessä siellä. Minnää oun ollu joskus. En kehttoo sannoo kenen pellolla jotta ei joku tunnistas minnuu samontein.
        Tiettääkö kukkaa mitä kuulluu Tsernin Paulille. Se oli se nyrkkeilylekenta josta taesi Hurtan Simo jottae maenita. Onko Pauli vielä hengissä vae joko on oekassu koepesa.

        ...taisi oikasta, jos en ihan viärin muista.
        Muuten kotolan asuma-aluve vaen luajennoo ja komistuu.


      • KUKAAN TAJUU
        Tahvonen kirjoitti:

        ...taisi oikasta, jos en ihan viärin muista.
        Muuten kotolan asuma-aluve vaen luajennoo ja komistuu.

        KUIN HÖLMÖÖ TOI MURRE ON LOPETTAKAA ENNEKUIN MÄ HERMOSTUN TEILLE


      • tuo oma
        KUKAAN TAJUU kirjoitti:

        KUIN HÖLMÖÖ TOI MURRE ON LOPETTAKAA ENNEKUIN MÄ HERMOSTUN TEILLE

        kirjoituksesikaan hääviltä näytä. Ennekuin? Mitähän sekin on? Muista ottaa lääkkeesi säännöllisesti, jos on noin täky tiukalla.


      • pikkupojalle
        KUKAAN TAJUU kirjoitti:

        KUIN HÖLMÖÖ TOI MURRE ON LOPETTAKAA ENNEKUIN MÄ HERMOSTUN TEILLE

        voe veljet kun on joellain ollu lapsena liian pieni pipo ja vähän leluja. Mitä varten sinä luet murrejuttuja jos se hermostuttaa. Tai miks ylipiätään käyt Lieksan sivuloella. Mualima ei varmasti mänetä mittään jos sinunlaeses pyssyy poessa järkevien ihmisten keskusteluloesta. Että terveisii vuan sinulle ja muillehhii sinunlaesilles. Perustooten ihan oma keskustelu, jota ei kehtoo lukkee kukkaa muu kun sinunlaeses.


      • ota ota
        tuo oma kirjoitti:

        kirjoituksesikaan hääviltä näytä. Ennekuin? Mitähän sekin on? Muista ottaa lääkkeesi säännöllisesti, jos on noin täky tiukalla.

        vaikka rotanmyrkyy jos se parantaa tuon tyhmä murtee


      • oikein täysillä
        pikkupojalle kirjoitti:

        voe veljet kun on joellain ollu lapsena liian pieni pipo ja vähän leluja. Mitä varten sinä luet murrejuttuja jos se hermostuttaa. Tai miks ylipiätään käyt Lieksan sivuloella. Mualima ei varmasti mänetä mittään jos sinunlaeses pyssyy poessa järkevien ihmisten keskusteluloesta. Että terveisii vuan sinulle ja muillehhii sinunlaesilles. Perustooten ihan oma keskustelu, jota ei kehtoo lukkee kukkaa muu kun sinunlaeses.

        vai vajaalla.kun minäsuutun niinb kuulet kunniasi eikä millää hölmlöllä murteella


      • mko
        KUKAAN TAJUU kirjoitti:

        KUIN HÖLMÖÖ TOI MURRE ON LOPETTAKAA ENNEKUIN MÄ HERMOSTUN TEILLE

        sinä nyt oikein hermoot! mene muualle niin selviät ehkä vielä hulluudestasi! me olemme tämmösiä, eikä muuksi muututa! lieksa on hyvä paikka, myös nuorelle!!!! t:27v


    • tanhio takatalvi

      Lieksan legendojen keskustelufoorumi on tarkoitettu asialliseen kirjoitteluun. Sama millä murteella sinne kirjoittaa kunhan tuo esille jotain uutta Lieksan menneisyydestä. Toivoisinkin tämän palstan avanneena, että ne joita murre ärsyttää eivät tekisi tästä keskustelusta purkauskanavaansa vaan avaisivat uuden keskustelun sitä varten. Tämä täyttyy kohtaa pelkästä turhasta jorinasta. Joten kiitos jo ennakkoon teille jotka ette jaksa lukea murretta.

      • oikeinkirjoitusta

        ja poistu palstalta niin tulee heti asiallinen taso kun et kerra mitää tieä asioista.oot täysw tollo jos pysyt täälä


      • Simo Hurtta
        oikeinkirjoitusta kirjoitti:

        ja poistu palstalta niin tulee heti asiallinen taso kun et kerra mitää tieä asioista.oot täysw tollo jos pysyt täälä

        Tämä on pysynyt sangen asiallisena palstana tähän asti. Tuntuu kuin sinua ei niinkään häiritse murre, vaan se että täällä puhutaan asiaa.
        Taidat olla niitä joita palstoilla kiertelee häiriköimässä.
        Monellako palstalla operoit noilla riidanhastamisillasi.
        Sait jo kaipaamasi huomion. Voisitko mennä johonkin muuhun paikkaan riehumaan.


      • Mikael

        Olette oikeassa. Pyydän anteeksi, en arvostele ikinä enää murteen kirjoittajia. Pidän Lieksasta ja lieksalaisista.Jatketaan vaan eteenpäin.


      • Simo Hurtta
        Mikael kirjoitti:

        Olette oikeassa. Pyydän anteeksi, en arvostele ikinä enää murteen kirjoittajia. Pidän Lieksasta ja lieksalaisista.Jatketaan vaan eteenpäin.

        Sanon tämän selvyyden vuoksi ettei jää väärinkäsitystä.
        Sinua en epäillyt hetkeäkään tuoksi joka häiriköi. Hän vain otti tekosyyn siitä "murrejutustasi".

        Noita häiriköitä pyörii näillä eri palstoilla vaikka kuinka monta. Jotkut ovat hyvinkin ilkeitä ja jopa uhkailevia.
        Juu eikun jatketaan vaan.


    • lieksakeskeisiä

      kun ei ole montakaan pielisjärven puolelta.
      pistäkääs niitäkin sillä siellä oli monta aika lekentaarista miestä ja naista.

    • Legendaarisia

      Jos ajatellaan legendaarisia sukuja Lieksasta niin ykkönen olisi ilmeisesti Utriaisten suku.
      Heistä löytyy älykkyyttä, yritteliäisyyttä, urheilijoita, ennakkoluulottomuutta ja kauneitta ja komeutta.
      Lieksan sukujen ehdoton ykkönen mielestäni.
      En ole itse Utriainen.

    • Saarelainen Kolilta päin

      Tuon Erä-Eemelin veli Pekka oli kanssa legenda siellä Kolilla. Ei kyllä samalla tapaa kuin Eemeli. Ei Pekka paha mies ollut muuten vain legenda omalaatuisuudestaan. Taitaa kulkea legendaarisuus suvussa.
      Pekan haudalla olen käynytkin jonkun kerran.

    • Simo Hurtta

      Honkarakenteen perustaja ovat mielestäni todella legendoja aivan valtakunnallisesti. Vientikauppaa Japaniin asti.

      • se Eikka

        Eino Gutzeit, Enson isoveli, eikös sekin ole legenda, mitä?


    • tanhio takatalvi

      Eräs tapahtuma ko. ajalta. Eräs jehu oli ollut kovin innokkaana kiertelemässä murhaporukoissa lahtaamassa hengiltä toisinajattelevia. Sodan jälkeen alkoivat tapahtumat painaa ja haamut vaivata. Lopulta hukuttautui Kovero koskeen. Ei ole legenda henkilönä mutta tietyllä tapaa legendaarinen tapahtuma. Nuoremmat Lieksalaiset eivät varmaan tiedä, että Koveron koski oli vanhassa uomassa Lieksan kosken yläpuolella. Eli Yläkanavasta jonkun matkaa alavirtaan.

      • Tanhio

        Sinä ja muutama muu tuntuu todella tietävän Lieksan historiasta. Voisitko tehdä jonkun aloituksen ja kertoa ja siihen vois muutkin asiantuntijat yhtyä. Tuo sisällissota-aika olisi yksi hyvion kiinostava ja käsittääkseni niinä vuosina oli joku tauti ja oliko nälkääkin.
        Pliiiiss kertokaa olkaa hyvät


      • tanhio takatalvi

        Eräs mielenkiintoinen asia. Huhtikuussa 1918 oli Tampereen punaisten päällikkönä Hugo Salminen vai oliko Salmela. Hänen aiempi, alkuperäinen sukunimensä on ollut Sikanen ja kotoisin itä-Suomesta. 1900-luvun alussa on Lieksassa asunut Sikanen tai useampiakin Sikasia. Tietääkö joku onko heillä ja punaisten päälliköllä jotain yhteyttä keskenään, liekö peräti Hugokin asunut Lieksassa? Lieksan Sikasista minulle kertoi Veikko Pakarisen sisko.


      • tanhio takatalvi

        1918-keväällä oli ollut kova pelko Veikko Pakarisen lapsuuden kodissa. Isänsä oli ollut työväenliikkeessä mukana ja on esim. eräs vanhan TUL-urheiluseuran Lieksan Innon perustajajäsenistä. Vieläköhän Intoa on olemassa? Valkoiset kävivät öisin hakemassa työväenliikkeen miehiä ja naisiakin kodeistaan ja ampuivat. Häntä ei kuitenkaan onneksi haettu vaikka kovin monta muuta haettiinkin. Lieksassahan olivat valkoiset koko ajan niskanpäällä.


      • tanhio takatalvi kirjoitti:

        1918-keväällä oli ollut kova pelko Veikko Pakarisen lapsuuden kodissa. Isänsä oli ollut työväenliikkeessä mukana ja on esim. eräs vanhan TUL-urheiluseuran Lieksan Innon perustajajäsenistä. Vieläköhän Intoa on olemassa? Valkoiset kävivät öisin hakemassa työväenliikkeen miehiä ja naisiakin kodeistaan ja ampuivat. Häntä ei kuitenkaan onneksi haettu vaikka kovin monta muuta haettiinkin. Lieksassahan olivat valkoiset koko ajan niskanpäällä.

        ...se Into toimii, ainahi kaakalopalloo pelovvaat.


    • tanhio takatalvi

      Lieksalaisista vanhan polven kauppiaista löytyisi varmaan myös monta muisteloa. Maurot, Höttöset yms. Kuka muistaa mehevimmän muistelon.

      • Räsänen

        Suuret kiitokset kaikille "legendat" -keskusteluihin osallistuneille ja etenkin Simo Hurtalle! Tätä oli entisenä, ja toivottavasti myös tulevana, lieksalaisena ilo lukea. Pari tuntia meni kuin siivillä...huh-huh. Noista Simo Hurtan tiedoista kyllä jo kannattaisi koostaa kirja. Muutamia kaukaisia sukulaisiakin keskusteluissa jo mainittiin ja näitä "tuoreempia legendoja" jäi mainitsemattakin.

        Olkaa ylpeitä juuristanne ja pitäkää rinta rottingilla! Lieksaan suuntaan minäkin kun nyt vaan kesäloma koittais.


      • Simo Hurtta
        Räsänen kirjoitti:

        Suuret kiitokset kaikille "legendat" -keskusteluihin osallistuneille ja etenkin Simo Hurtalle! Tätä oli entisenä, ja toivottavasti myös tulevana, lieksalaisena ilo lukea. Pari tuntia meni kuin siivillä...huh-huh. Noista Simo Hurtan tiedoista kyllä jo kannattaisi koostaa kirja. Muutamia kaukaisia sukulaisiakin keskusteluissa jo mainittiin ja näitä "tuoreempia legendoja" jäi mainitsemattakin.

        Olkaa ylpeitä juuristanne ja pitäkää rinta rottingilla! Lieksaan suuntaan minäkin kun nyt vaan kesäloma koittais.

        No se on hyvä. Luitko tuon aloituksen joka on jo vaihtanut sivua ja jossa on lähes 20 000 lukukertaa.
        Siellä on aika paljon enemmän juttua.
        Olen hyvin iloinen että kiinnosti.
        Tuota kirja-asiaa olen myös itse miettinyt. Ehkä sitten kun eläke muutamaman vuoden kuluttua koittaa (ehkä vuosi - pari).


      • Räsänen
        Simo Hurtta kirjoitti:

        No se on hyvä. Luitko tuon aloituksen joka on jo vaihtanut sivua ja jossa on lähes 20 000 lukukertaa.
        Siellä on aika paljon enemmän juttua.
        Olen hyvin iloinen että kiinnosti.
        Tuota kirja-asiaa olen myös itse miettinyt. Ehkä sitten kun eläke muutamaman vuoden kuluttua koittaa (ehkä vuosi - pari).

        Jep; huomasin lukea myös sen isomman topicin tuolta edelliseltä sivulta.


    • Simo Hurtta

      Timitran alkuperä on tullut jo esiin. Pistän tähän toisen ikivanhan.

      Saavanniemi:
      Alueella on asunut Saava niminen karjalainen satoja vuosia sitten.
      Alueen myöhempiä sukuja on Oinoset, Pakariset, Nevalaiset, Utriaiset, Ylöset, Tuhkaset ja Vänskät.
      Näistä osa on jo 1800- luvulta alkaen asuneet siellä ja osa myöhempiä.
      Ikäväkseni joudun tunnustamaan etten tiedä ketä siellä asuu nykyään.

      Saavanniemi sijaitsee voimalaitokselta alavirtaan reilu kilometri toisella puolella jokea.
      Muita mielenkiintoisia nimiä on Iljanniemi, Moisionranta, Kaupunginniemi ja niin monet, monet muut.

      • tanhio takatalvi

        Pitää paikkansa mitä simppa tossa sanoo. Muita vanhoja nimiä on Muhelin puro, laskee vedenpuhdistuslaitoksen kohdalle. Liekö jo maatunut umpeen. Sillä kohtaa ollut pieni niemeke, jota sanottiin Parreen niemeksi. Nämä nimet kirjoitan tähän kuten lapsena kuulin ne lausuttavan. Moisionrannan nimen arvelen tulleen siinä kohtaa olleesta (vai onko vieläkin) vanhasta, isosta puutalosta, jota sanottiin Moisioksi. Moisio sanana kai tarkoittaa ökyrikasta taloa, lähinnä kartanoa.


      • tanhio takatalvi

        On vielä tiedossani yksi peräti mielenkiintoinen nimi Lieksasta. Sorsalan ja Saavanniemen rajamailta on lähtenyt/lähtee pieni joki, joka on laskenut Määttälänjokeen. Nimi on aika erikoinen, Jumalanjoki. Joki alkoi alueella olleesta suoalueesta, jolla on myös paljon puhuva nimi, Leipäsuo. Kirjoitan siitä joskus lisää.
        Jumalanjoki on varmaan se iso ojannäköinen uoma, joka menee Yläkanavan tien poikki jonkun matkaa Yrjölästä Yläkanavalle päin.
        Jossain ko. joen alkupäässä on vielä -40-50-lukujen taitteessa ollut hyvin iso kivi, jossa on ollut ylälaidassa syvennys, jossa pienikokoinen ihminen on mahtunut istumaan. Tällaiset kivet olivat muinaisaikoina uhrikiviä, syvennykseen asetettiin uhrilahjat. Olen joskus -80 luvulla kiveä hakenut mutta en löytänyt. Mitähän kivestä ja sen nimestä voisi päätellä liittyen Pielisjärven alueen asutushistoriaan ja uskontoon.
        Jos joku tämän lukija ehtii aluetta samoilemaan niin olisi kiva kuulla vieläkö kivi löytyy.


      • tanhio takatalvi

        Mielenkiintoinen on myöskin Jamalinjoki. Onko itä-Suomessa asunut ehkä joskus samojedeja. Heidän kielelläänhän Jamali tarkoittaa paikkaa, jossa maa loppuu. Kuten on Jäämeren pistävä Jamalin niemimaa heidän alueellaan. Vai onko Jamali samaa juurta kuin Jumala? Tosin nimi voi viitata myös pyydyskuoppaan, jaamaan tai jamaan. On ollut pyydyskuoppia joen rannoilla joten se on ollut jaamallinen joki. Sitä on vähitellen muuttunut erisnimeksi. Tietääkö joku enemmän Jamali-nimen etymologiasta?


      • tanhio takatalvi

        Iljanniemen sanotaan saaneen nimensä Ilja-nimisestä asukkaasta. Vanhat nimet alueella ovat kreikkalaiskatolisia, koska alueen asutus oli Stolbovan rauhaan 1617 asti karjalaista. Sitten väki pakeni verotusta ja uskonvainoja itään ja esim. Tverin-karjalan asukkailla on paljon Pielisjärveläisiä sukujuuria. Nykyisillä alueen asukkailla on hyvin vähän karjalaisia sukujuuria.


      • Sinä ihminen
        tanhio takatalvi kirjoitti:

        Iljanniemen sanotaan saaneen nimensä Ilja-nimisestä asukkaasta. Vanhat nimet alueella ovat kreikkalaiskatolisia, koska alueen asutus oli Stolbovan rauhaan 1617 asti karjalaista. Sitten väki pakeni verotusta ja uskonvainoja itään ja esim. Tverin-karjalan asukkailla on paljon Pielisjärveläisiä sukujuuria. Nykyisillä alueen asukkailla on hyvin vähän karjalaisia sukujuuria.

        Nyt olen kyllä hämmästyksestä suu auki että meinaa leukanivelet mennä sijoiltaan. Olen hämmästynyt myönteisesti. Sinä tunnet tosiaan Lieksaa ja sen historiaa. Älä vaan katoa palstalta.
        KIITOS PALJON.


      • Simo Hurtta
        tanhio takatalvi kirjoitti:

        Pitää paikkansa mitä simppa tossa sanoo. Muita vanhoja nimiä on Muhelin puro, laskee vedenpuhdistuslaitoksen kohdalle. Liekö jo maatunut umpeen. Sillä kohtaa ollut pieni niemeke, jota sanottiin Parreen niemeksi. Nämä nimet kirjoitan tähän kuten lapsena kuulin ne lausuttavan. Moisionrannan nimen arvelen tulleen siinä kohtaa olleesta (vai onko vieläkin) vanhasta, isosta puutalosta, jota sanottiin Moisioksi. Moisio sanana kai tarkoittaa ökyrikasta taloa, lähinnä kartanoa.

        Tietojeni mukaan Muhelin puro johtuu sellaisesta että siinnä lähellä asui joskus Mohell- niminen perhe.


      • Simo Hurtta
        tanhio takatalvi kirjoitti:

        On vielä tiedossani yksi peräti mielenkiintoinen nimi Lieksasta. Sorsalan ja Saavanniemen rajamailta on lähtenyt/lähtee pieni joki, joka on laskenut Määttälänjokeen. Nimi on aika erikoinen, Jumalanjoki. Joki alkoi alueella olleesta suoalueesta, jolla on myös paljon puhuva nimi, Leipäsuo. Kirjoitan siitä joskus lisää.
        Jumalanjoki on varmaan se iso ojannäköinen uoma, joka menee Yläkanavan tien poikki jonkun matkaa Yrjölästä Yläkanavalle päin.
        Jossain ko. joen alkupäässä on vielä -40-50-lukujen taitteessa ollut hyvin iso kivi, jossa on ollut ylälaidassa syvennys, jossa pienikokoinen ihminen on mahtunut istumaan. Tällaiset kivet olivat muinaisaikoina uhrikiviä, syvennykseen asetettiin uhrilahjat. Olen joskus -80 luvulla kiveä hakenut mutta en löytänyt. Mitähän kivestä ja sen nimestä voisi päätellä liittyen Pielisjärven alueen asutushistoriaan ja uskontoon.
        Jos joku tämän lukija ehtii aluetta samoilemaan niin olisi kiva kuulla vieläkö kivi löytyy.

        Tuosta joesta en ole ikinä kuullut enkä löytönyt sitä mistään. Olen yrittänyt etsiä siitä tietoa jo pari päivää papereistani.
        Ei löydy koko jokea.
        Tuo on todella mielenkiintoinen.
        Käyn kesän aikana Lieksassa joitain kertoja ja aivan varmasti lähden etsimään sitä.
        Sen löytyminen selittäisi joitain muita erikoisuuksia joista on hieman vihiä. Niihin liittyy tuo Jamali nimityskin. Jamali juontaa ilmeisesti sanasta joka sanotaan jotenkin dzamal. Tarkoittaa kai jotain korkeaa henkeä tai sen olinpaikkaa.
        Onko alueella ollut joskus joku suurikin keskus.

        Tuosta leipäsuosta olen kuullut ja suunilleen missä se on. Nyt sain tarkemman tiedon.

        Hyvä tanhio takatalvi. Sinulla on mielenkiintoisia tietoja.

        Olen kuullut siellä jossain olevan myös sellaisen paikan kuin Piiroislouhet. Liittyy johonkin vainoihin ja pakopaikkaan.
        Tiedätkö sinä tai joku missä ne ovat ja jotain tarkemmin niistä.


      • Simo Hurtta
        tanhio takatalvi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen on myöskin Jamalinjoki. Onko itä-Suomessa asunut ehkä joskus samojedeja. Heidän kielelläänhän Jamali tarkoittaa paikkaa, jossa maa loppuu. Kuten on Jäämeren pistävä Jamalin niemimaa heidän alueellaan. Vai onko Jamali samaa juurta kuin Jumala? Tosin nimi voi viitata myös pyydyskuoppaan, jaamaan tai jamaan. On ollut pyydyskuoppia joen rannoilla joten se on ollut jaamallinen joki. Sitä on vähitellen muuttunut erisnimeksi. Tietääkö joku enemmän Jamali-nimen etymologiasta?

        Laitoin jo yhden vaihtoehdon sinulle tuonne ylemmä. Se alkoi tuntua todennäköisimmältä tässä Jamali asiassa kun kirjoitit tuosta Jumalanjoesta.
        Jamali tietenkin tarkoittaa monia eri asioita, mutta mistä niistä tämä Jamali johdetaan niin en todella tiedä.
        Mitä olet mieltä tuon ylempänä kertomani teorian pitävyydestä tässä tapauksessa.
        Se on tosiaan yksi jamali tyyppinen sana tuo dzamal


      • Simo Hurtta
        Simo Hurtta kirjoitti:

        Tuosta joesta en ole ikinä kuullut enkä löytönyt sitä mistään. Olen yrittänyt etsiä siitä tietoa jo pari päivää papereistani.
        Ei löydy koko jokea.
        Tuo on todella mielenkiintoinen.
        Käyn kesän aikana Lieksassa joitain kertoja ja aivan varmasti lähden etsimään sitä.
        Sen löytyminen selittäisi joitain muita erikoisuuksia joista on hieman vihiä. Niihin liittyy tuo Jamali nimityskin. Jamali juontaa ilmeisesti sanasta joka sanotaan jotenkin dzamal. Tarkoittaa kai jotain korkeaa henkeä tai sen olinpaikkaa.
        Onko alueella ollut joskus joku suurikin keskus.

        Tuosta leipäsuosta olen kuullut ja suunilleen missä se on. Nyt sain tarkemman tiedon.

        Hyvä tanhio takatalvi. Sinulla on mielenkiintoisia tietoja.

        Olen kuullut siellä jossain olevan myös sellaisen paikan kuin Piiroislouhet. Liittyy johonkin vainoihin ja pakopaikkaan.
        Tiedätkö sinä tai joku missä ne ovat ja jotain tarkemmin niistä.

        Toinen sana joka tulee mieleren on Bjarmien nimitys korkeimmalle hengelle Jomali. Suomensukuisilla kansoilla vastaava sana Jumi ja myös Jumo. kuten tuo mainitsemani dzamal.
        Tuo Jomali lausutaan jotenkin tarkkaan jamali.
        Merkillisiä juttuja.
        Hyvää Jussinpäivää kaikille.


      • tanhio takatalvi
        Simo Hurtta kirjoitti:

        Tuosta joesta en ole ikinä kuullut enkä löytönyt sitä mistään. Olen yrittänyt etsiä siitä tietoa jo pari päivää papereistani.
        Ei löydy koko jokea.
        Tuo on todella mielenkiintoinen.
        Käyn kesän aikana Lieksassa joitain kertoja ja aivan varmasti lähden etsimään sitä.
        Sen löytyminen selittäisi joitain muita erikoisuuksia joista on hieman vihiä. Niihin liittyy tuo Jamali nimityskin. Jamali juontaa ilmeisesti sanasta joka sanotaan jotenkin dzamal. Tarkoittaa kai jotain korkeaa henkeä tai sen olinpaikkaa.
        Onko alueella ollut joskus joku suurikin keskus.

        Tuosta leipäsuosta olen kuullut ja suunilleen missä se on. Nyt sain tarkemman tiedon.

        Hyvä tanhio takatalvi. Sinulla on mielenkiintoisia tietoja.

        Olen kuullut siellä jossain olevan myös sellaisen paikan kuin Piiroislouhet. Liittyy johonkin vainoihin ja pakopaikkaan.
        Tiedätkö sinä tai joku missä ne ovat ja jotain tarkemmin niistä.

        Piiroislouhet on siinä kun noustaan Alakanavalta Yläkanavalle päin. Jossain kohtaa tietä on oikealla, melko lähellä tietä, jyrkkä kallioseinämä. Siinä se mielestäni on. Se vaara, johon Piiroislouhet kuuluu on nimeltään Heinävaara. Kuulin pikkaraisena tarinaa, että joskus Venäjän vallan aikana joku Piiroinen niminen mies pakeni Venäjän armeijan tekemiä sotaväen pakko-ottoja paikalla olevaan luolaan ja eleli aikansa siellä. Oli arvalla tai jotenkin määrätty joutuvaksi sotaväkeen. Luolaa en koskaan ole nähnyt mutta tällainen tieto minulla on.


      • tanhio takatalvi
        tanhio takatalvi kirjoitti:

        Pitää paikkansa mitä simppa tossa sanoo. Muita vanhoja nimiä on Muhelin puro, laskee vedenpuhdistuslaitoksen kohdalle. Liekö jo maatunut umpeen. Sillä kohtaa ollut pieni niemeke, jota sanottiin Parreen niemeksi. Nämä nimet kirjoitan tähän kuten lapsena kuulin ne lausuttavan. Moisionrannan nimen arvelen tulleen siinä kohtaa olleesta (vai onko vieläkin) vanhasta, isosta puutalosta, jota sanottiin Moisioksi. Moisio sanana kai tarkoittaa ökyrikasta taloa, lähinnä kartanoa.

        Leipäsuo on saanut nimensä siitä, että siellä kasvoi jotain vaaleaa, syötäväksi kelpaavaa sammalta. Nälkäaikoina kun syötiin petun lisäksi sammalta, jäkälää, ruumenia, akanoita yms. Mikä tahansa sammal tai jäkälä ei kelpaa syötäväksi. Vanha kansa tunsi ja tiesi mitä niistä voi syödä. On se ollut aika ankeeta lähteä suolta sammalta syötäväkseen hakemaan. Ei menty valintamyymälään mitähän herkkuja sitä tänään ostaisi eikä tarvinnut pelätä ylipainoa. Monenlaisia juttuja kuulin lapsena henkilöiltä, jotka olivat hätäleipää syöneet.


      • tanhio takatalvi
        tanhio takatalvi kirjoitti:

        Pitää paikkansa mitä simppa tossa sanoo. Muita vanhoja nimiä on Muhelin puro, laskee vedenpuhdistuslaitoksen kohdalle. Liekö jo maatunut umpeen. Sillä kohtaa ollut pieni niemeke, jota sanottiin Parreen niemeksi. Nämä nimet kirjoitan tähän kuten lapsena kuulin ne lausuttavan. Moisionrannan nimen arvelen tulleen siinä kohtaa olleesta (vai onko vieläkin) vanhasta, isosta puutalosta, jota sanottiin Moisioksi. Moisio sanana kai tarkoittaa ökyrikasta taloa, lähinnä kartanoa.

        Se lampi, joka pistää Lieksan joesta ja tunnetaan nykyisin nimellä Riikolan lampi on vanhimmissa kartoissa nimeltään Pakarilan lampi. Lammin rannassa, aivan alkupäässä Saavanniemen puolella Rättiniemessä on asunut alunperin Pakarisia. Pakariset muuttivat sieltä ylemmäs mäkeen. Myöhemmin lampea alettiin nimittää rannalla olevien ökytalojen mukaan ja vanha nimi unohtui. Mikä lie nimi ollut ennen Pakarisia se on hävinnyt historian hämärään. Olisikohan mahdollista, että Pakarisia on asunut paikalla jo ennen Riikosia.


      • tanhio takatalvi
        Simo Hurtta kirjoitti:

        Laitoin jo yhden vaihtoehdon sinulle tuonne ylemmä. Se alkoi tuntua todennäköisimmältä tässä Jamali asiassa kun kirjoitit tuosta Jumalanjoesta.
        Jamali tietenkin tarkoittaa monia eri asioita, mutta mistä niistä tämä Jamali johdetaan niin en todella tiedä.
        Mitä olet mieltä tuon ylempänä kertomani teorian pitävyydestä tässä tapauksessa.
        Se on tosiaan yksi jamali tyyppinen sana tuo dzamal

        En näin äkkipäätään osaa kommentoida. Hyvin mahdollista. Onko Jumalanjoki saanut nimensä siitä kivestä vai onko paikalla ollut esim. jonkunlainen patsas ja kiven koloon on viety uhrit. Kiveä ei enää välttämättä ole sillä Lieksan alueen harvoja siirtolohkareita käytettiin rakennusten kivijalkoihin. Ne kun olivat valmiiksi jo maan pinnalla niin oli helppo siitä pienentää. Ei ole välttämättä kovinkaan kauaa aikaa kun kivelle on viety uhreja, ehkä vain 150 vuotta tai sitä luokkaa. Palvovathan Suomen sukukansat Siperiassa metsän henkiä uhreilla vielä tänäkin päivänä.


      • Pönttöpäää
        tanhio takatalvi kirjoitti:

        Iljanniemen sanotaan saaneen nimensä Ilja-nimisestä asukkaasta. Vanhat nimet alueella ovat kreikkalaiskatolisia, koska alueen asutus oli Stolbovan rauhaan 1617 asti karjalaista. Sitten väki pakeni verotusta ja uskonvainoja itään ja esim. Tverin-karjalan asukkailla on paljon Pielisjärveläisiä sukujuuria. Nykyisillä alueen asukkailla on hyvin vähän karjalaisia sukujuuria.

        Me nykyasujaimisto ollaan vähän niinkun amerikkalaiset intiaanien mailla. Ryöstömaalla, turha sitä on kiistää. Tai kuten venäläiset on nykyään Kannaksella ja Viipurissa ja Käkisalmella.


    • Simohurtta

      Lyseon uskonnonopettaja.Lukiossakin vielä laulettiin virsi jokaisen tunnin alussa.
      70 luvun tapaus oli ,kun abit tilasivat Amalialle Jallun.(Liekö siitä keksinyt miesten olemassaolon kun meni naimisiin eläkkelläollessaan.;) )

      • tanhio takatalvi

        Joo, ja se virsi veisattiin niin, että kun välitunti päättyi ja tultiin luokkaan piti oppilaitten omatoimisesti aloittaa virsi jo ennen opettajan tuloa. Silloin kun ope tuli luokkaan niin kaikki seisoivat ja lauloivat virttä. Minulla on ollut käsitys, että hän olisi mennyt naimisiin vielä opettajana ollessaankin mutta olen voinut erehtyä.


    • eemelin edellä ketään

      eemeli on lieksan ykkönen näköjään

      • möömeöi

        nyt on kyseessä


      • Kohmeloenen
        möömeöi kirjoitti:

        nyt on kyseessä

        on viärinkäsitys. Joku horo puhuu ihan eri miehestä, näköjään. Sekotettu on miehet keskennään tai jotai muuta viärinkäsitystä.


      • horttokaalonen
        Kohmeloenen kirjoitti:

        on viärinkäsitys. Joku horo puhuu ihan eri miehestä, näköjään. Sekotettu on miehet keskennään tai jotai muuta viärinkäsitystä.

        se semmossii puhhuu olisko se ite sutki


      • Kohmeloesen serkku
        horttokaalonen kirjoitti:

        se semmossii puhhuu olisko se ite sutki

        joku naenen? Miten tiijät jotta naenen? ite taejjjat olla naenen.


      • vorosilovi
        Kohmeloesen serkku kirjoitti:

        joku naenen? Miten tiijät jotta naenen? ite taejjjat olla naenen.

        akka siellä iäneti, lienet ite horttanaeska


    • sörsselsson

      eikö lieksassa oo ennää muita kirjuttajjii kun joku tanhio ja hurtan-simo. on vähän ykstoikkosta kun kaks vaan kirjuttaa uutta tietoo. Varmaan on muitahi kynäniekkoja ja lekentoja lieksassa riittää, ei tässä oo tullu esille vasta kun yksi romille. minäki kirjuttasin mutta kun oon vähäsen huono kynämies niinkun varmaan huomootta kaikki.

    • viu-vau

      onhan kirjailija Simo Hämäläinenkin kaiketi lieksalainen. Melkonen kuuluisuus eli siis lekenta. Lienevätkö Simo-Hurtta ja hämäläis-simo jotain sukua keskenään? Mitähän kirjailija simolle nykyään kuulunee, ei ole ollut julkisuudessa pitkään aikaan enää.

    • viu-vau

      pittääpä nyt sitten kirjuttoo enempiki kun joku tuossa niin kauniisti pyytää. Lieksassa ei ole kovin paljoa Suomen mestareita mutta Viensuun Viestin Risto Kiiskinen voitti, olikohan se vuonna -76 hiihdossa 15 km Suomen mestaruuden. Kyllä Ristokin on sillon lekenta. Tietääkseni Erä-Eemelin esiäitejä yksi on Viensuun Kiiskisiä eli se selittää kovan hiihtokunnon. Että päiväseltään hiihtäen umpihangessa Kolilta Lieksalle ja takaisin.

    • kepitti...

      skepaa ja hienosti. rock el(i/ää) lieksassa!!

      ja onhan seieltä monta muutakin huippurokkaria tullu mut ei nyt muistu mielee.... kirjoittakaa

    • loppua

      taitaapa olla lieksan lekentat jo loppuunkaluttuja kun ei kukaan ennään kirjuta. Että sekö siiitä sitten, vaikka johan tuossa on tietoo ollutkin?

      • hulivilihilta

        Muistaako kukaan RIMU RAMU ROMPPASEN?
        Asui kaiketi jossain Partalanmäen suunnilla,KOMEA ja nyt olisi ikää pikkusen päälle 70.
        Onko Tietoa?


    • huilumikkonen

      Uus legenda on tullut tällekin jonnijoutavalle foorumille.

    • Näin kävi

      Mauri Nevalainen on kuollut Sahalahdella Kangasalla. asui kai jossain sorsalassa. Oli legenda voimiltaan.

      • utsija

        lieksaa oliko lieksalainen


      • pielisk
        utsija kirjoitti:

        lieksaa oliko lieksalainen

        ja koko suku ikivanhaa sukujuurta pielisjärvellä


      • kysyn vaan
        pielisk kirjoitti:

        ja koko suku ikivanhaa sukujuurta pielisjärvellä

        sekoitatte lieksan ja pielisjärven


      • sego
        kysyn vaan kirjoitti:

        sekoitatte lieksan ja pielisjärven

        kukaan sekoita ne on jo muutenkin aivan sekaisin


      • hötäkkä
        pielisk kirjoitti:

        ja koko suku ikivanhaa sukujuurta pielisjärvellä

        on vanhin ja taitaa olla myös suurin suku lieksassa, mutta kuka on tuo mauri


      • eisukuaei

        Jos vain yhden tahdot kuulla:olkoon sitten kansanedustaja Valde Nevalainen.
        Älä pöyhkeile kyllä Nevalaisia löytyy.......


      • ei venäläisiä kehuta
        eisukuaei kirjoitti:

        Jos vain yhden tahdot kuulla:olkoon sitten kansanedustaja Valde Nevalainen.
        Älä pöyhkeile kyllä Nevalaisia löytyy.......

        vitsin murjasit vai nevalainen kansanedustaja ja vielä lieksalaanen, taitaa olla suomen vankiloohen ja mielisairaalohen yleisin nimi nevalainen on tosi mitätön suku


      • mieti vähän

        horisko siellä oikein kirjoottaa


      • tuommoset!
        hötäkkä kirjoitti:

        on vanhin ja taitaa olla myös suurin suku lieksassa, mutta kuka on tuo mauri

        Turuset on suurin eikä Nevalaiset ole vanhin. Täällä on joitain ikivanhoja alkuperäisiä karjalaissukuja. Karjalaisethan tapettiin ja ajettiin pois Stolbovan rauhan jälkeen. Heille tehtiin kuten Amerikan intiaaneille.


      • Tietäjä!!
        eisukuaei kirjoitti:

        Jos vain yhden tahdot kuulla:olkoon sitten kansanedustaja Valde Nevalainen.
        Älä pöyhkeile kyllä Nevalaisia löytyy.......

        oli Eero Nevalainen ja Lieksasta.


      • kus-piä porukkoo
        ei venäläisiä kehuta kirjoitti:

        vitsin murjasit vai nevalainen kansanedustaja ja vielä lieksalaanen, taitaa olla suomen vankiloohen ja mielisairaalohen yleisin nimi nevalainen on tosi mitätön suku

        Nevalainen. Kerrotaan, en itse tiedä, hänen olleen melkoisen viinaan menevän miehen. Mitä Nevalaiset ovat yleensäkin.


      • timitralainen
        Tietäjä!! kirjoitti:

        oli Eero Nevalainen ja Lieksasta.

        aikonaan yhden tuonnimisen lieksasta, olisko sama, hirmu iso mies


      • kerros nyt
        tuommoset! kirjoitti:

        Turuset on suurin eikä Nevalaiset ole vanhin. Täällä on joitain ikivanhoja alkuperäisiä karjalaissukuja. Karjalaisethan tapettiin ja ajettiin pois Stolbovan rauhan jälkeen. Heille tehtiin kuten Amerikan intiaaneille.

        mikä on suurin ja vanhin vaan sano sinä minkänimisiä ikivanhoja karjalaissukuja lieksassa on, vai valehella loksuttelitko vaan


      • vai eri

        tunsin lieksasta vaan hän asu kauppalan puolella sillon, olisko sama


      • oikea karjalainen
        kerros nyt kirjoitti:

        mikä on suurin ja vanhin vaan sano sinä minkänimisiä ikivanhoja karjalaissukuja lieksassa on, vai valehella loksuttelitko vaan

        kaikki lieksalaiset, vai muka karjalaisia sukuja hah haa


      • kärpässarjalainen
        timitralainen kirjoitti:

        aikonaan yhden tuonnimisen lieksasta, olisko sama, hirmu iso mies

        Joskus tuon nimisen urheilumiehen nyrkkeilijän,liekö sama. Asui aivan eri suunnalla kuin Lieksassa, oli kyllä tosi pitkä, pari metriä. Kovan tason kaveri, nopee liikkuja ja iskijä kun mikä. Näin usein salilla. Kysessä Etelä-Suomen suurimpia kaupunkeja


      • lekenta
        kärpässarjalainen kirjoitti:

        Joskus tuon nimisen urheilumiehen nyrkkeilijän,liekö sama. Asui aivan eri suunnalla kuin Lieksassa, oli kyllä tosi pitkä, pari metriä. Kovan tason kaveri, nopee liikkuja ja iskijä kun mikä. Näin usein salilla. Kysessä Etelä-Suomen suurimpia kaupunkeja

        se sitten ole mikään lieksan


      • karmee yrjö
        lekenta kirjoitti:

        se sitten ole mikään lieksan

        taitaa olla itse yrmee karju tuo tyyppi, tuntomerkit natsaa tasan yks yhteen sekin on siis lieksan nevalaisia


      • sudeetti
        karmee yrjö kirjoitti:

        taitaa olla itse yrmee karju tuo tyyppi, tuntomerkit natsaa tasan yks yhteen sekin on siis lieksan nevalaisia

        eessään pitkä tuomio, on vapaana siihen asti kun linnasta vapautuu paikka....luuhaa taas lieksassa ja varmaan tappaa jonkun ennenkuin menee lusimaan....on kuulema linnassakin nykyään jonoa, vain tappajat pääsee jonon ohi...yrmeen viimesin uhri ei sentään kuollut....ei se jätkä nevalaisia olevaikka on iso ja entinen nyrkkeilijä niinkun tuosta yhestä jätkästä sanotaan...taitaa kuitenkin olla eri jätkä


      • karmeehko
        sudeetti kirjoitti:

        eessään pitkä tuomio, on vapaana siihen asti kun linnasta vapautuu paikka....luuhaa taas lieksassa ja varmaan tappaa jonkun ennenkuin menee lusimaan....on kuulema linnassakin nykyään jonoa, vain tappajat pääsee jonon ohi...yrmeen viimesin uhri ei sentään kuollut....ei se jätkä nevalaisia olevaikka on iso ja entinen nyrkkeilijä niinkun tuosta yhestä jätkästä sanotaan...taitaa kuitenkin olla eri jätkä

        on yrmeen sukunimi voitko valaista


      • Horttanaine
        hötäkkä kirjoitti:

        on vanhin ja taitaa olla myös suurin suku lieksassa, mutta kuka on tuo mauri

        yksi tunnetuimpia nevalaisia silloin kun vielä asui lieksassa, vai sinne hän häipyi, minä luulin ruotsiin häipyneen


      • muistan vaan
        timitralainen kirjoitti:

        aikonaan yhden tuonnimisen lieksasta, olisko sama, hirmu iso mies

        taisi olla raskasa sarjassa sen niminen tyyppi kova nimi suomessa


      • Pohmelo
        kerros nyt kirjoitti:

        mikä on suurin ja vanhin vaan sano sinä minkänimisiä ikivanhoja karjalaissukuja lieksassa on, vai valehella loksuttelitko vaan

        Ainakin Ikoset ovat alkuperäisiä ja ortodokseja uskonnoltaan. Tunnettu näyttelijä Ansa Ikonen on mm. Lieksan Ikosia isänsä äidinpuolelta.


      • Kiinnostaa!!

        Jos joku tietää jotain Mauri Nevalaisen lapsuudesta ja vanhemmista ja sisaruksista, olisin erittäin kiinnostunut ja kiitollinen tiedoista. Sen tiedän, että hän on kuollut Kangasalla viimme vuonna maaliskuussa.


      • Tyttärentytär

        Kertokaa oikeasti kaikki mitä tiedätte Mauri Nevalaisesta. Hän on vaarini ja hänen menneisyydestään ei ole mitään käryä. Aivan kaikki tiedonmuruset mitä vaan tiedätte.

        Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuka olet kuka kuukausi vaarin poismenon jälkeen tänne hänen nimensä postasit! Lienetkö sukua vai tuttavia.

        Mikä teki vaaristani legendan?

        Tahdon tietoa, oikeasti. Koska niin paljon jäi selvittämättä ja nyt ei ole enää ihmistä keneltä kysyä, sillä myös hänen siskonsa nukkui jokin aika sitten pois.


      • serkkupoeka
        eisukuaei kirjoitti:

        Jos vain yhden tahdot kuulla:olkoon sitten kansanedustaja Valde Nevalainen.
        Älä pöyhkeile kyllä Nevalaisia löytyy.......

        eikös se serkkupoeka lie ollu liikenneministeri kekkosen aikana tuo vade meinaan


      • je
        tuommoset! kirjoitti:

        Turuset on suurin eikä Nevalaiset ole vanhin. Täällä on joitain ikivanhoja alkuperäisiä karjalaissukuja. Karjalaisethan tapettiin ja ajettiin pois Stolbovan rauhan jälkeen. Heille tehtiin kuten Amerikan intiaaneille.

        niin mutta ketkä asutti maata ennen poisajoa niinkuin intiaanitkin!!! sinäpä sen sanoit kenen maa joka vääryydellä vietiin????


    • Kollon keisari

      oli keittäjänäkin tunnettu Legenda kalastaja Kettus Jussi. Mustan nähneeni hänestä lapsena tarrojakin muistaako joku ???

      • narsisti one

        Kuka on nyky Lieksan suurin horisija.


      • joka lähtöön
        narsisti one kirjoitti:

        Kuka on nyky Lieksan suurin horisija.

        niitä on monta ja yksi jahtaa täällä netissä olematomia solvaajia, kiusan ja vahingntekijöitä oikeen ammatikseen joka päivä, juosten pää kolmantena jalkana urheilukadulla, tehtaillen tutkintapyyntöjä!


      • ei lekenta
        joka lähtöön kirjoitti:

        niitä on monta ja yksi jahtaa täällä netissä olematomia solvaajia, kiusan ja vahingntekijöitä oikeen ammatikseen joka päivä, juosten pää kolmantena jalkana urheilukadulla, tehtaillen tutkintapyyntöjä!

        ole lieksan lekentoja vaan surkeita eli sinä olet se inisijä


      • ilman nimee
        narsisti one kirjoitti:

        Kuka on nyky Lieksan suurin horisija.

        varmaan se tyyppi jonka kaikki tuntee


    • silistäjä

      Se kuulusa voimamies taisi olla lieksasta tai ainakin hänen poikansa Veini asui Lieksassa. Tietääkö joku tarkemmin.

      • vuini

        veinikin on tainnu keikahtaa aikaa sitten


    • monttu.

      TV-toimittaja oli Lieksasta.

      • Myötähäpeä

        kans legenda. Enpä oo ennen törmännyt moiseen satusetään ja liehittelijään.


      • oiva on
        Myötähäpeä kirjoitti:

        kans legenda. Enpä oo ennen törmännyt moiseen satusetään ja liehittelijään.

        ihmeen oiva on kyseessä sennii horeksija


      • !"!#%
        oiva on kirjoitti:

        ihmeen oiva on kyseessä sennii horeksija

        sillä peitenimikin. Feikki koko äijä. Niin kuuluisa, että luulis Lieksalaisten tuntevan joka alan asiantuntujan.


      • nuiva
        !"!#% kirjoitti:

        sillä peitenimikin. Feikki koko äijä. Niin kuuluisa, että luulis Lieksalaisten tuntevan joka alan asiantuntujan.

        oot provoooo


      • Pohojonen
        nuiva kirjoitti:

        oot provoooo

        oo sukua tälle Oivalle?


      • voiva
        Pohojonen kirjoitti:

        oo sukua tälle Oivalle?

        taijat olla ite oivariini


    • 1623

      suvusta löytyy monia lekentoja jos vaan joku viittei kirjottaa.

      • suakkuna

        se juoksija matti utriainen, muita en tiijä


      • kyselen teiltä
        suakkuna kirjoitti:

        se juoksija matti utriainen, muita en tiijä

        oliko hän kans utriaisia


      • kolilainen
        kyselen teiltä kirjoitti:

        oliko hän kans utriaisia

        aivan muuta kun utriainen


      • Kukkosen poika
        kolilainen kirjoitti:

        aivan muuta kun utriainen

        Eemeli oli kyllä Kolilta lähtöisin, mutta asui sitten Pielisen takana.


      • Hermostunu
        Kukkosen poika kirjoitti:

        Eemeli oli kyllä Kolilta lähtöisin, mutta asui sitten Pielisen takana.

        täsä jo lueteltu kaikki homot ja pedofiilit?


      • nyt on
        Hermostunu kirjoitti:

        täsä jo lueteltu kaikki homot ja pedofiilit?

        ollu mut onneksi tulit ihan ite esiin kaapista


      • Sinkomies
        Hermostunu kirjoitti:

        täsä jo lueteltu kaikki homot ja pedofiilit?

        voi hyvä isä sentään


    • Nuapurin poika

      Olivat kovia poikia he kävelivät Lieksasta Helsinkiin ja takaisin kaikkiaan kolme eri kertaa. Kellä on näyttää vastaavaa. Rantalassa asuivat Heino Valjuksen poikia.

      • silivili

        sen perheen, heitähän oli aika liuta, olikohan yli kymmenen lasta. olivat erittäin taiteellisia koko poppoo. mukavia ihmisiä. kerro ketkä pojista käveli sen reissun


      • juakkola
        silivili kirjoitti:

        sen perheen, heitähän oli aika liuta, olikohan yli kymmenen lasta. olivat erittäin taiteellisia koko poppoo. mukavia ihmisiä. kerro ketkä pojista käveli sen reissun

        oli martti mutta en nyt muista varmasti toisen nimeä


      • nimeltään
        juakkola kirjoitti:

        oli martti mutta en nyt muista varmasti toisen nimeä

        oli olavi


    • Tietoinen II

      On ainoa Saksassa koulutuksen saanut jääkäri joka oli kotoisin Lieksasta. Hän kohosi lopulta kapteeniksi.

      • punikin lapsi

        lahtarien porukoissa tapppamassa työläisiä kuka tietää


      • Mie tiijjän
        punikin lapsi kirjoitti:

        lahtarien porukoissa tapppamassa työläisiä kuka tietää

        punikin lapsi. Oli kotoisin isosta maalaistalosta.


      • mitä hän teki
        Mie tiijjän kirjoitti:

        punikin lapsi. Oli kotoisin isosta maalaistalosta.

        johtiko hän niitä kuolemanpartioita jotka vei väkeä äniseen tapettavaksi


    • Vuonisla<hti

      Aikoinaan 40- ja 50- luvulla oli Pielisjärven puolella tyyppi jota sanottiin Kirves-Matiksi. Iso romuluinen mies ja oli kirves aina mukana ja taisi lyödä sillä aika usein kun sattui sille päälle. Hyvin vaarallinen mies. Oli kuulema tappanut ainakin yhden sillä kirveellä. Kuka tietää enemmän hänestä.

      • simangi

        Nimi on ollut Matti Nevalainen. Hyvin pelätty väkivaltarikollinen, iso ja vahva. Kierrellyt usein hevosen kanssa ympäri Pielisjärveä ja eli kortinpeluuulla.


      • lavaneinen oi ele

        vaarallisin ja väkivaltaisin suku heti meijän suvun jälkeen, yrmee karjukin on nevalaisia ja kuotta meikäläisiä


      • mähkönkangas

        lekentoista on vielä elossa kuka tietää


      • jallu s
        mähkönkangas kirjoitti:

        lekentoista on vielä elossa kuka tietää

        on lieksassa ja muutama on muuttanu muuanne


      • turpiini
        jallu s kirjoitti:

        on lieksassa ja muutama on muuttanu muuanne

        mölliköestä asuu lieksassa, keero niin kään vetämässä turpiin lekentoja


      • turpiin
        turpiini kirjoitti:

        mölliköestä asuu lieksassa, keero niin kään vetämässä turpiin lekentoja

        yhdella penskalla on tunnettu eräyritys lieksassa joten sinne vaan ottamaan turpiin


      • Lieksan sankari
        turpiini kirjoitti:

        mölliköestä asuu lieksassa, keero niin kään vetämässä turpiin lekentoja

        Sinä oot niitä kelevottommii joeta mahtuu tusinaan 13 ja sittennii tahtoo jiämään vähäsen vajjaaksi. Joskus on tarvinnu tusinaan sinunlaesiis jopa 15.


      • hei hauskaa on
        turpiin kirjoitti:

        yhdella penskalla on tunnettu eräyritys lieksassa joten sinne vaan ottamaan turpiin

        koko päkäkööri ja sano kuka se yrittäjä on niin käyn muiluttakamassa sen iivanan luo ja oliko se eräeemeli yksi kitupiikki torikauppias sellanen pieni musta ukko aina räkä poskella ja toinen ryntäillä,,,,,,,lalalalllatilaa


      • pijakkamestaaja
        Lieksan sankari kirjoitti:

        Sinä oot niitä kelevottommii joeta mahtuu tusinaan 13 ja sittennii tahtoo jiämään vähäsen vajjaaksi. Joskus on tarvinnu tusinaan sinunlaesiis jopa 15.

        sinulasii leivottiin pijakassa aeikonaan säkiitäin ja myytiin kuusi kahen hinnalla


      • Erä-Eemeli
        turpiin kirjoitti:

        yhdella penskalla on tunnettu eräyritys lieksassa joten sinne vaan ottamaan turpiin

        Erä-Eemelin jäläkeläisillä ei oo Lieksassa yrityksiä, eikä oo ollu ikinä. Assii on ihan varma. Satun niässen tuntemmaan koko laaman.


      • nimi on erä-....
        Erä-Eemeli kirjoitti:

        Erä-Eemelin jäläkeläisillä ei oo Lieksassa yrityksiä, eikä oo ollu ikinä. Assii on ihan varma. Satun niässen tuntemmaan koko laaman.

        on tuo erä-yritys jolla on melkein sama nimi


    • ent.sorjoska

      jälkeläisiä asuu likesssa ovat vain eri sukunimellä, ovat naisia

      • kiinnostaaaaa

        veljeksen jälkeläisiä


      • ent sorjoska
        kiinnostaaaaa kirjoitti:

        veljeksen jälkeläisiä

        jos tiedät heistä enemmän niin tiedät nimenkin


      • Kamuttaja-Setä
        ent sorjoska kirjoitti:

        jos tiedät heistä enemmän niin tiedät nimenkin

        Ollu Viki tuo nuorempi, muistelisin.


      • keksitty juttu
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Ollu Viki tuo nuorempi, muistelisin.

        tuollaista Sorjosta ole ollu ees olemassa


    • lattiivi

      tuoesiin niitä lieksan natsimielisten johtohahmojen nimiä kun niitäkin oli ja aika yllättäviä nimiä onkin

      • lue sieltä

        paljastuksia historia palstalla on niissä legendoissa joku ollut mukana noissa hirviöissä


      • niet jummarra
        lue sieltä kirjoitti:

        paljastuksia historia palstalla on niissä legendoissa joku ollut mukana noissa hirviöissä

        Heistä on ollut mukana niissä vai mitä tarkoitat


    • Merkille pannut

      on mielestäni myös legenda!

      • Eräs-Erä

        Sehän on yritys, vai onko se Erä-Eemelin jälkeläisten tai liittyykö jotenkin häneen.


      • näin juuri
        Eräs-Erä kirjoitti:

        Sehän on yritys, vai onko se Erä-Eemelin jälkeläisten tai liittyykö jotenkin häneen.

        näin on


      • erä-eetu

        hän on ihminen joka pitää manita vielä alueen historiassa


      • siti-kani

        verrattuna erä-eemeliin, hän oli todella kova karpaasi


      • Kotiseudusta kiinnos
        siti-kani kirjoitti:

        verrattuna erä-eemeliin, hän oli todella kova karpaasi

        Erä_Eemelin oikean nimen sillä joskus olen nähnyt täältä jostain että hän on kuollut kauan sitten. Yksityisyyden suoja ei päde enää kauan sitten kuolleisiin.


      • sandelic
        Kotiseudusta kiinnos kirjoitti:

        Erä_Eemelin oikean nimen sillä joskus olen nähnyt täältä jostain että hän on kuollut kauan sitten. Yksityisyyden suoja ei päde enää kauan sitten kuolleisiin.

        Tunnettua Lieksan sukua. Iso ja vahva ukko oli kuulema.


    • tietäjä´t

      Jos luet tÄmän niin mene käymmään historia palstalla sinua tarvitaan

      • mikset

        pyydä kun minä tietäisin enemmän kuin muut yhteensä


      • viimeinen taisto

        on viety änisenvaran soramontun reunalle, valkobandiitit vei, siellä tanhio laullaa viimosena laulunaan "tää on viimeinen taisto", valikit ampuu vasta sitten kun tanhio lopettaa laulun, jos et usko niin mee kato ja kuuntele kun se hoilaa siellä


      • änisenvuara
        viimeinen taisto kirjoitti:

        on viety änisenvaran soramontun reunalle, valkobandiitit vei, siellä tanhio laullaa viimosena laulunaan "tää on viimeinen taisto", valikit ampuu vasta sitten kun tanhio lopettaa laulun, jos et usko niin mee kato ja kuuntele kun se hoilaa siellä

        kävin kuuntelemassa änään ja tanhijo laulaa komeesti, vetää kun irviini parhaina päivinä, nyt se veti eldankajärvee säkkijärven nuotilla, komeeta oli


      • höntijäenen
        änisenvuara kirjoitti:

        kävin kuuntelemassa änään ja tanhijo laulaa komeesti, vetää kun irviini parhaina päivinä, nyt se veti eldankajärvee säkkijärven nuotilla, komeeta oli

        senkin vouhake, tanhio on yksi harvoja asiallisia täällä ja jättäkää hänet rauhaan


      • Kunnioitusta hieman
        viimeinen taisto kirjoitti:

        on viety änisenvaran soramontun reunalle, valkobandiitit vei, siellä tanhio laullaa viimosena laulunaan "tää on viimeinen taisto", valikit ampuu vasta sitten kun tanhio lopettaa laulun, jos et usko niin mee kato ja kuuntele kun se hoilaa siellä

        ei pijä pilikata. Siellä ammuttiin rehellisiä suomalaisia työläisiä ihan vain muutaman isäntäjullin murhanhimosta. Sitä paikkaa tai paremminkin niihen ammuttujen muistoo pitää kunnioittaa eikä kaikenmualiman räkänokkien pijä ruveta siitä paikasta tekemään pilaa. Vai olisitko ite tykännyt olla siellä ammuttavana?


      • totuhus
        Kunnioitusta hieman kirjoitti:

        ei pijä pilikata. Siellä ammuttiin rehellisiä suomalaisia työläisiä ihan vain muutaman isäntäjullin murhanhimosta. Sitä paikkaa tai paremminkin niihen ammuttujen muistoo pitää kunnioittaa eikä kaikenmualiman räkänokkien pijä ruveta siitä paikasta tekemään pilaa. Vai olisitko ite tykännyt olla siellä ammuttavana?

        totuhus, siel on ammunu vaa lehemät ei muita ammuntoja


      • Kamuttaja-Setä
        totuhus kirjoitti:

        totuhus, siel on ammunu vaa lehemät ei muita ammuntoja

        Elä pilikkaavu Änisellä. Siellä on moni työläenen ammuttu.


    • mm

      Joo, kiinnostaisi kuulla juttuja vuonislahtelaisista legendoista esim. Rantakuusen Onnista, joka kuulopuheiden mukaan oli Reinikaisen edeltäjä, leppoisa maalaispoliisi. Sitten olis toinen ääripää
      Vuonisjärven opettajapariskunta Helyset, olivatko niin pahan ankaria kuin puhutaan?

      • vuonislahen

        keikku aina pistooli mahan päällä näkyvillä eikä koteloa vaan oli vyön alle pujottanu, ja ne opettajat, no oli ne aika hepuloita eikä viitti enempää sanoo kun että olisin ollut mieluumin ilmsn niitä


      • pistooooli
        vuonislahen kirjoitti:

        keikku aina pistooli mahan päällä näkyvillä eikä koteloa vaan oli vyön alle pujottanu, ja ne opettajat, no oli ne aika hepuloita eikä viitti enempää sanoo kun että olisin ollut mieluumin ilmsn niitä

        Ollu Onni vaan Val.... joka kanto aina pistoolia


      • kyssärilä
        pistooooli kirjoitti:

        Ollu Onni vaan Val.... joka kanto aina pistoolia

        aikoinaan 3 ihmistä joskus sotien jälkeen 50-luvulla, meni elinkautiseen, iso mies, kuka oli


      • Murunen.
        kyssärilä kirjoitti:

        aikoinaan 3 ihmistä joskus sotien jälkeen 50-luvulla, meni elinkautiseen, iso mies, kuka oli

        Oli miehen nimi ja tappoi humalassa ryyppykavereitaan. ei mikään legenda vaan murhamies. Älkää hänestä tehkö legendaa. Ei ollut samanlainen kuin Hilarius Sorjonen.


      • varjo vain
        Murunen. kirjoitti:

        Oli miehen nimi ja tappoi humalassa ryyppykavereitaan. ei mikään legenda vaan murhamies. Älkää hänestä tehkö legendaa. Ei ollut samanlainen kuin Hilarius Sorjonen.

        oli tappanu ainaki viisi ihmistä ja kiinnijäädessään tappo kaksi poliisia ennekun kaatuu poliisien luoteihin,,,,,muistaakseni jäi kiinni mähköllä


      • Törtöt pois!
        varjo vain kirjoitti:

        oli tappanu ainaki viisi ihmistä ja kiinnijäädessään tappo kaksi poliisia ennekun kaatuu poliisien luoteihin,,,,,muistaakseni jäi kiinni mähköllä

        Täyttä aku-ankka-juttua nuo sinun satuilusi. Jätä jo se Lasoli-pullo rauhaan äläkä enään tuu palstoille paskantelemaan.


      • griminologisti
        Törtöt pois! kirjoitti:

        Täyttä aku-ankka-juttua nuo sinun satuilusi. Jätä jo se Lasoli-pullo rauhaan äläkä enään tuu palstoille paskantelemaan.

        sinä reunatien rosvo pistä kitas kiinni ja ime peukaloosi kun et mistään mitään ymmärrä


      • kuus,i

        Oli kova kasvo siihen aikaan kun olin nuori ja lieksan raitilla. kävi herkästi kiinni eikä ollut mikään turha mies


    • koikka kuponen

      On kaikkien aikojen kuuluisin Lieksalainen.

      • onnikuikka

        lieksaa kuikka oli


      • jamali
        onnikuikka kirjoitti:

        lieksaa kuikka oli

        olla jostain jamalin perukoilta alkujaan


    • utelija

      Oli joku poliisi, tietääkö joku hänestä enemmän. Oli kuulema jotain sukua meikäläiselle.

      • ruputti II

        oli sukunimi, etunimee en muista, oli hirmusen iso ukko ja vahva kun karhu


      • ruputtipuputti
        ruputti II kirjoitti:

        oli sukunimi, etunimee en muista, oli hirmusen iso ukko ja vahva kun karhu

        oli lempinimeltä ropotti ja kyllä se äijä tosi ropotti oli, en viitsi kertoo kaikkee hauskaa mitä sille mieleen juolahti


      • Ota selvää
        ruputtipuputti kirjoitti:

        oli lempinimeltä ropotti ja kyllä se äijä tosi ropotti oli, en viitsi kertoo kaikkee hauskaa mitä sille mieleen juolahti

        Parikan Otto ei ollu ruputti vaan Lehikoinen oli.


      • ruputti II kirjoitti:

        oli sukunimi, etunimee en muista, oli hirmusen iso ukko ja vahva kun karhu

        ...eli ruputti tai robotti oli Martti. Vaikka oli iso ja riski mies, oli kuitennii vähän avuton. Niinpä kerrannii oli viemässä Sahti-Savolaista putkaan, vaan siinä kävikkii niin päin että ruputti sinne putkaan joutu ja Sahti läks kävelemmään.


      • ruputtipuputti kirjoitti:

        oli lempinimeltä ropotti ja kyllä se äijä tosi ropotti oli, en viitsi kertoo kaikkee hauskaa mitä sille mieleen juolahti

        ...oli tosi laatupolliisi. Humalaiset ja muuttii retteloijät kunnioitti Ottoo, eikä panneet vastaan, vaan nöyrästi tottelivat, kun Otto sano niille jotta mänkee kottiinuk, ennenkun polliisi tulloo...


      • Sumpin oppilas
        Tahvonen kirjoitti:

        ...eli ruputti tai robotti oli Martti. Vaikka oli iso ja riski mies, oli kuitennii vähän avuton. Niinpä kerrannii oli viemässä Sahti-Savolaista putkaan, vaan siinä kävikkii niin päin että ruputti sinne putkaan joutu ja Sahti läks kävelemmään.

        Oikea nimi oli Ossi Savolainen ja äiti oli Ester Sundberg-Savolainen alias Sumppi. Oli äkäinen opettaja Rantalan koululla.Taisin saada Sumpilta satoja aresteja. Ja tietysti olin aina täysin syytön, sumppi vain ei ymmärtänyt lapsia, varsinkaan poikia.


      • Tsernun Paulikin
        Sumpin oppilas kirjoitti:

        Oikea nimi oli Ossi Savolainen ja äiti oli Ester Sundberg-Savolainen alias Sumppi. Oli äkäinen opettaja Rantalan koululla.Taisin saada Sumpilta satoja aresteja. Ja tietysti olin aina täysin syytön, sumppi vain ei ymmärtänyt lapsia, varsinkaan poikia.

        Entinen huippunyrkkeilijä se sahti jos en värin muista, sieltä on tullu paljo nyrkeilijoitä


      • Simoserni
        Tsernun Paulikin kirjoitti:

        Entinen huippunyrkkeilijä se sahti jos en värin muista, sieltä on tullu paljo nyrkeilijoitä

        Ketä tarkoitit. Savolainen oli hyvä nyrkkeilijä ja Pauli Tserni oli hyvä nyrkkeilijä. Muuta yhteistä näillä ei ole.


      • Pitkäjärvi
        Sumpin oppilas kirjoitti:

        Oikea nimi oli Ossi Savolainen ja äiti oli Ester Sundberg-Savolainen alias Sumppi. Oli äkäinen opettaja Rantalan koululla.Taisin saada Sumpilta satoja aresteja. Ja tietysti olin aina täysin syytön, sumppi vain ei ymmärtänyt lapsia, varsinkaan poikia.

        Sahti oli kerran joutunut pidätetyksi kun oli ollut ryyppyhommissa? Pidättäjänä oli ollut yksi,,pahasti virkaintoinen poliisi,,no jääköön nimi mainitsematta! Kuinka ollakkaan Sahti oli ollut aamulla istumassa päivystyspöydän ääressä ja se virkaintoinen poliisi putkassa? Sahti oli sanonut muille töihin tuleville poliiseille että, "Minun oli pakko panna tuo putkaan kun se alkoi räyhäämään"! Se poliisimies muutti sen tapauksen jälkeen kuulemma Juukaan kun kävi se homma niin arvovallan päälle!


      • Putkan pelle
        Pitkäjärvi kirjoitti:

        Sahti oli kerran joutunut pidätetyksi kun oli ollut ryyppyhommissa? Pidättäjänä oli ollut yksi,,pahasti virkaintoinen poliisi,,no jääköön nimi mainitsematta! Kuinka ollakkaan Sahti oli ollut aamulla istumassa päivystyspöydän ääressä ja se virkaintoinen poliisi putkassa? Sahti oli sanonut muille töihin tuleville poliiseille että, "Minun oli pakko panna tuo putkaan kun se alkoi räyhäämään"! Se poliisimies muutti sen tapauksen jälkeen kuulemma Juukaan kun kävi se homma niin arvovallan päälle!

        Taisto Lehikoinen alias Ruputti. Oli hirmu vahva mies vaen kömpelö.


      • Putkan pelle kirjoitti:

        Taisto Lehikoinen alias Ruputti. Oli hirmu vahva mies vaen kömpelö.

        ...Martti!


      • Putka-Pelle
        tahvo4 kirjoitti:

        ...Martti!

        Taisit olla oikeessa kun tarkemmin muistelen. Olis tuo pitäny minunkin vanhana putkan kanta-asiakkaana muistaa.


    • huppista vaan

      näyttänööpi olevan kovinta laatua lekentoja lieksassa, historia palstalla on mahtavaa juttuu

      • finnibä vaan

        yrittää kaunistella sakujen tekoa.murhamiehiä pahinta laatua pääkallokuvat oli vaatteissa


    • saavann

      mainitulla saavanniemellä asui joskus hurja ja pelottava mies jota sanottiin hullu-hiltuseksi joka oli tosi lekenta

      • Pärnä

        ala valehella, ei lieksassa ole ikinä asunu tuon nimista


      • 55555555555

        ei siellä ole ollut ikin tiheeta asutusta


      • Kaukanen sukulain

        Sillähän oli hevosia ja oli tosi karski tyyppi. Oli tappanu karhunkin kirveellä jossain Saavanniemen metsissä.


      • tööttö
        Kaukanen sukulain kirjoitti:

        Sillähän oli hevosia ja oli tosi karski tyyppi. Oli tappanu karhunkin kirveellä jossain Saavanniemen metsissä.

        ja heti, ei ossi olöe ikinä karhua nähnytkään, eikä tappanut supikoiraakaan


      • Sukulais mies
        tööttö kirjoitti:

        ja heti, ei ossi olöe ikinä karhua nähnytkään, eikä tappanut supikoiraakaan

        Siivosti hän pysäytti kulkijan kärryt, otti jengut haltuunsa, jätti muutaman lantin, kiitti ja hattuaan nostaen häipyi metsään.


      • Ent.Lieksalainen
        Sukulais mies kirjoitti:

        Siivosti hän pysäytti kulkijan kärryt, otti jengut haltuunsa, jätti muutaman lantin, kiitti ja hattuaan nostaen häipyi metsään.

        Muistaa vielä Tolppasen Antin ja Vene-Taunon,asuivat kai aikoinaan jossain Rantakylän metsissä.


      • juidssii
        Ent.Lieksalainen kirjoitti:

        Muistaa vielä Tolppasen Antin ja Vene-Taunon,asuivat kai aikoinaan jossain Rantakylän metsissä.

        ollu pahemman luokan murhamiehiä tilillä monta henkeä


      • Ent.Lieksalainen
        juidssii kirjoitti:

        ollu pahemman luokan murhamiehiä tilillä monta henkeä

        En tieda,olivatko murhamiehiä,mut siel mettis kai asui useempiki"tenttu-ukko",kai naisiakin.


      • Myös ent.lieks.
        Ent.Lieksalainen kirjoitti:

        En tieda,olivatko murhamiehiä,mut siel mettis kai asui useempiki"tenttu-ukko",kai naisiakin.

        Olleet mitään murhamiehiä. Tavallisia laitapuolen kulkijoita vain.


      • auttelija
        Myös ent.lieks. kirjoitti:

        Olleet mitään murhamiehiä. Tavallisia laitapuolen kulkijoita vain.

        antti kilipeläinen oliko kriminaali ja missä se reppana asu kuka tietää


      • että sillee

        mikään hiltunen ollut vaan piiroisen ei.. eikä asunut saavanniemellä vaikka ei kaukanakaan


    • Iljanniemi

      On uusi legenda Lieksassa. Oli valtakunnallisissa uutisissa kahteen kertaan. Kuka Lieksan asukas on päässyt samaan.
      Erkki on kyllä muutenkin legendan manttelin ansainnut muistakin ansioistaan.

      • kannatetaan

        .....


      • lahtari
        kannatetaan kirjoitti:

        .....

        ja oikein tulipalo se kaveri on eikä kommarit voi olla julkiksia


      • Nirhaaja
        lahtari kirjoitti:

        ja oikein tulipalo se kaveri on eikä kommarit voi olla julkiksia

        Voi olla lahtari ei käy yksiin.


      • ite oot lahtari
        Nirhaaja kirjoitti:

        Voi olla lahtari ei käy yksiin.

        Ole ikinä mikään kommari ollut senkin toope


    • Samuli sade

      On entinen lieksalainen.

      • muluperi

        nyt menneenä kesänä lieksassa,,,asuu vähän syrjemmällä, äiti elää vielä


      • Eppäilijä

        Pitääköhän paikkaansa? Olen asunut lähes koko ikäni Lieksassa, enkä tunne kyllä yhtään Pouta -nimistä.


      • myrskypilivi
        Eppäilijä kirjoitti:

        Pitääköhän paikkaansa? Olen asunut lähes koko ikäni Lieksassa, enkä tunne kyllä yhtään Pouta -nimistä.

        alkuperänen nimi vaan vaihdettu aika maalaismaisesta nimestä


    • Päntti peppone

      Oli hyvin tunnettu Lieksalainen josta lehdet kirjoitteli aikoinaan kovastikin aivan valtakunnantasolla.

    • Risto Ryti

      On äitisä puolelta tiältä päin kylänlahen nevalaisia oli äiti

      • seitsemänsataa

        Riston äidillä, Ida Vivika Rytillä, o.s. Junttila. Ida Ryti kuului vauraaseen Junttilan talonpoikaissukuun. Hänen sisarensa oli Nikkilän kartanon emäntä ja veli Huittisten kruununvouti. Junttilat olivat läheistä sukua kokemäkeläisille Äimälöille ja Aejmelaeuksille.

        Että se siitä kylänlahen nevalaisista.


    • Ylä ja alakylä

      Simpassa pyörinyt porukka 70 ja 80 luvuilla on legendaa.

      • Minä olen lekenta

        koko koheloporukka ei aihetta lekentaan muilla kuin putkavahdeilla, roskasakkias olivat


    • Vanaha mies

      Uuno lanki, Mähkön tilanhoitaja ja Vainionpää (etunimeä en muista) kunnan tilanhoitaja.

      • ei tinuri

        Oli kunnan tilanhoitaja lempinimeltään tinuri alkon kanta-asiakkuutesa takia


      • rotari
        ei tinuri kirjoitti:

        Oli kunnan tilanhoitaja lempinimeltään tinuri alkon kanta-asiakkuutesa takia

        On Nurmeksen kaupunginjohtajana ja kohtalainen tunari kun hajotutti suojellun rakennuksenkin


      • Pitkäjärvi
        rotari kirjoitti:

        On Nurmeksen kaupunginjohtajana ja kohtalainen tunari kun hajotutti suojellun rakennuksenkin

        Mannerheimristin ritari Ilmari Juutilainen oli Lieksan miehiä, kotipaikkansa oli Lieksan rautatieaseman vieressä. Näyttelijä Eila Pehkonen oli myös Lieksalainen.
        Nämä henkilöt ovat "positiivisessa" mielessä mainitsemisen arvoisia Lieksalaisia!


      • jälkeläisiä
        Pitkäjärvi kirjoitti:

        Mannerheimristin ritari Ilmari Juutilainen oli Lieksan miehiä, kotipaikkansa oli Lieksan rautatieaseman vieressä. Näyttelijä Eila Pehkonen oli myös Lieksalainen.
        Nämä henkilöt ovat "positiivisessa" mielessä mainitsemisen arvoisia Lieksalaisia!

        ja todellakin tyhmiä jälkeläisiä...pitäiskö kumartaa??? En ihan äkkiä polvet notkuen ylistä...


    • Huvittunut asiasta

      Kuka oli sellainen tyyppi joka käveli aamuhämärissä joskus Lieksan keskustassa pelkissä kalsareissa ja asui jossain Yrjölässä päin.

      • Teoskan tuntenut

        Teodor Wirman ja asui Yrjölässä


      • pimmeekossu
        Teoskan tuntenut kirjoitti:

        Teodor Wirman ja asui Yrjölässä

        Muistaakos joku sellaisen vanhan mummon joka myi pimeätä viinaa Partalanmäellä,olikohan jossain nykyisellä Repotiellä? Oli joku Anni nimeltään käytiin sieltä pimeitä pulloja aina viikonloppuisin -70 luvun alussa? Toinen paikka oli Rantakylässä siellä rautatieaseman takana? Eipä taida enää lestinheittäjiä nykyään olla?


      • Lapsukaisia silloin
        pimmeekossu kirjoitti:

        Muistaakos joku sellaisen vanhan mummon joka myi pimeätä viinaa Partalanmäellä,olikohan jossain nykyisellä Repotiellä? Oli joku Anni nimeltään käytiin sieltä pimeitä pulloja aina viikonloppuisin -70 luvun alussa? Toinen paikka oli Rantakylässä siellä rautatieaseman takana? Eipä taida enää lestinheittäjiä nykyään olla?

        oli ainakin Höltsäkkä ja Sinisen oven Olli. En tiedä jos myös Pikkuikävä möi pulloja.


      • Kamuttaja-Setä
        Teoskan tuntenut kirjoitti:

        Teodor Wirman ja asui Yrjölässä

        Oli joskus nuoruuvessaan innokas puoluemies. Pankakoskella kävi töessä.


      • miättälänjoki

        sillä ainakin oli, ei meinannu ohi penskana uskaltaa kulkea jos hänen lastensa kanssa oli koulussa jotain tullu,,3 penskaa niillä oli 2 tyttöö ja 1 poika


      • bbbbbbbbbb

        ollu aina housut jalassa, niin tarkotan täyskasvusilla. Iten lienet juoksennellu parin Lasolin jäläkeen munasillasikii.


      • bbbbbbbbbbb
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Oli joskus nuoruuvessaan innokas puoluemies. Pankakoskella kävi töessä.

        mahto evustoo? Oliko kovaki kommunisti kun kaekkihan ne sielläpäen oli kommunistija.


      • kiäh kiäh
        bbbbbbbbbb kirjoitti:

        ollu aina housut jalassa, niin tarkotan täyskasvusilla. Iten lienet juoksennellu parin Lasolin jäläkeen munasillasikii.

        vielä kolomannenkin lasolin jäläkeen alushousujen piällä piällyshousut


      • kiäh kiäh
        bbbbbbbbbbb kirjoitti:

        mahto evustoo? Oliko kovaki kommunisti kun kaekkihan ne sielläpäen oli kommunistija.

        oli mustapaetoja, eikä johtunu se paejan musttuus pesemättömyyvestä vaen puolueaatteesta, niitä musta ja ruskkeepaetoja oli lieksassa kaikkiaan yli 50 piätä siihen aekaan


      • -70 lukulainen
        kiäh kiäh kirjoitti:

        oli mustapaetoja, eikä johtunu se paejan musttuus pesemättömyyvestä vaen puolueaatteesta, niitä musta ja ruskkeepaetoja oli lieksassa kaikkiaan yli 50 piätä siihen aekaan

        sellaset paidat edusti,,,olen liian nuori että muistaisin


      • punikin lapsi
        -70 lukulainen kirjoitti:

        sellaset paidat edusti,,,olen liian nuori että muistaisin

        natsi-ihailijoita äärioikeistolaisia lahtareita


      • Ilimarata
        miättälänjoki kirjoitti:

        sillä ainakin oli, ei meinannu ohi penskana uskaltaa kulkea jos hänen lastensa kanssa oli koulussa jotain tullu,,3 penskaa niillä oli 2 tyttöö ja 1 poika

        Pellikka, Timonen, Hietanen vai joku muu siellä asunu, ei niitä monta ollu. Ite olin Rantalasta ja nyt aika johtavassa asemassa etelä-suomessa


    • opettaja pyytää

      näitä kun lukevat m yös alaikäiset.

      • Tulevan visioija

        Niistäkin tulee aikansa legentoja tällä foorumilla ,Bitti avaruudessa .


      • Pelekääjä
        Tulevan visioija kirjoitti:

        Niistäkin tulee aikansa legentoja tällä foorumilla ,Bitti avaruudessa .

        Tuo joka käyttää Yrmee-Karju tittelii on palannu takasi Lieksaan. Istu Kären kuppilassa takki auki ja näky olevan povella pitkä puukko. Taitaa kohta Lieksa saaha taas nekatiivista julukisuutta. Se jätkä on peto mieheksi. Kumma kun sitä ei kukaan ole sanonu lekendaksi sillä se se on pahassa kylläkin ei hyvässä.


      • Kamuttaja-Setä
        Pelekääjä kirjoitti:

        Tuo joka käyttää Yrmee-Karju tittelii on palannu takasi Lieksaan. Istu Kären kuppilassa takki auki ja näky olevan povella pitkä puukko. Taitaa kohta Lieksa saaha taas nekatiivista julukisuutta. Se jätkä on peto mieheksi. Kumma kun sitä ei kukaan ole sanonu lekendaksi sillä se se on pahassa kylläkin ei hyvässä.

        Mittää lekentoja vielä oo jotka siellä kylillä kiertellöö. Kyllä lekentaksi piässyyn on muutahi tehtävä kun puukko povella kulettava.


      • Surf, säl
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Mittää lekentoja vielä oo jotka siellä kylillä kiertellöö. Kyllä lekentaksi piässyyn on muutahi tehtävä kun puukko povella kulettava.

        Tällä foorumilla ,Kato luku kertoja .


      • tikonen
        Surf, säl kirjoitti:

        Tällä foorumilla ,Kato luku kertoja .

        kovin isoja lukuja näy olevan ja ikonen puhu asiaa


      • Kamuttaja-Setä
        Surf, säl kirjoitti:

        Tällä foorumilla ,Kato luku kertoja .

        Minkälaesia lukuja on Tanhio Takatalvella ja alakuperäsellä Simo Hurtalla. Ne jos mitkä oekeuttas lekentaksi jos sen mukkaan miäriteltäs. Ei kuitenkkaan miäritellä.


      • Dokumentti
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Minkälaesia lukuja on Tanhio Takatalvella ja alakuperäsellä Simo Hurtalla. Ne jos mitkä oekeuttas lekentaksi jos sen mukkaan miäriteltäs. Ei kuitenkkaan miäritellä.

        Olisin valmis maksamaan jonkinlaisen summan kolminumeroisen jos saisin tietää ketä te kolme olette, TanhioTakatalvi, Alkuperäinen Simo-Hurtta ja Kamuttaja-Setä. Tahvosen jo tiedänkin.
        Kyseessä olisi eräs ohjelma joka liittyy vanhaan Lieksaan ja siihen tarvitsisin teidän asiantuntemustanne joka ilmeisesti on enemmänkin kuin laaja.


      • mönninkatu
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Minkälaesia lukuja on Tanhio Takatalvella ja alakuperäsellä Simo Hurtalla. Ne jos mitkä oekeuttas lekentaksi jos sen mukkaan miäriteltäs. Ei kuitenkkaan miäritellä.

        taitaa olla tulossa uusia lekentoja. ...............asuuko teistä kukaan lieksassa..........niin ja tietysti tahvonen on neljäs ja hän ainakin taitaa asua


      • viijjes lekenta
        Dokumentti kirjoitti:

        Olisin valmis maksamaan jonkinlaisen summan kolminumeroisen jos saisin tietää ketä te kolme olette, TanhioTakatalvi, Alkuperäinen Simo-Hurtta ja Kamuttaja-Setä. Tahvosen jo tiedänkin.
        Kyseessä olisi eräs ohjelma joka liittyy vanhaan Lieksaan ja siihen tarvitsisin teidän asiantuntemustanne joka ilmeisesti on enemmänkin kuin laaja.

        Ne on joetaen juoppoja Rantakylältä mörskästä. Pullo Lasolii riittää kullehhii niin sillä ne keksii ihan mitä juttuja vuan.


      • Nerot esiin
        viijjes lekenta kirjoitti:

        Ne on joetaen juoppoja Rantakylältä mörskästä. Pullo Lasolii riittää kullehhii niin sillä ne keksii ihan mitä juttuja vuan.

        Niin heti ehdottamasti valtion taiteilija eläke .
        Lasoli säätiö voi maksaa muut kulut .


      • lasooliton
        viijjes lekenta kirjoitti:

        Ne on joetaen juoppoja Rantakylältä mörskästä. Pullo Lasolii riittää kullehhii niin sillä ne keksii ihan mitä juttuja vuan.

        aika sivistyneitä sällijä kun tietäät paljon ja osaa kirjottaa todella hyvin,,,ja niillä on tietsikatkin
        Taijat ite olla oikein lasolimannekiini kirjuutustesi tasosta päätellen------------------tuo nelikko sais tulla jollehi Lieksan suurelle juhlalle esittäytymään


      • Lasoottimalle
        lasooliton kirjoitti:

        aika sivistyneitä sällijä kun tietäät paljon ja osaa kirjottaa todella hyvin,,,ja niillä on tietsikatkin
        Taijat ite olla oikein lasolimannekiini kirjuutustesi tasosta päätellen------------------tuo nelikko sais tulla jollehi Lieksan suurelle juhlalle esittäytymään

        Hai en ole sivistynyt teidän oppien mukaa kouluissa,
        Mutta Siperian rataa on seilattu vuosia ,
        Nakkeja pirtulla käristetty vaan .
        Lasolii ei tarvii ja se Rant,kylä oli provo .
        Kaikella kunnioituksella Takatalveen .


      • Kamuttaja-Setä
        Dokumentti kirjoitti:

        Olisin valmis maksamaan jonkinlaisen summan kolminumeroisen jos saisin tietää ketä te kolme olette, TanhioTakatalvi, Alkuperäinen Simo-Hurtta ja Kamuttaja-Setä. Tahvosen jo tiedänkin.
        Kyseessä olisi eräs ohjelma joka liittyy vanhaan Lieksaan ja siihen tarvitsisin teidän asiantuntemustanne joka ilmeisesti on enemmänkin kuin laaja.

        Minä oun kallis mies. Hinnoltani Hollyvootin vilmitähtiin verrattava.


      • antiperspirantti
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Minä oun kallis mies. Hinnoltani Hollyvootin vilmitähtiin verrattava.

        kuka sinä olet tai mikä..........................asutko lieksassakuntunnet niin hyvin näitä jutskoja.....ne syvä etelä jutut taitaa olla fulaa


      • Kamuttaja-Setä
        antiperspirantti kirjoitti:

        kuka sinä olet tai mikä..........................asutko lieksassakuntunnet niin hyvin näitä jutskoja.....ne syvä etelä jutut taitaa olla fulaa

        Minä oun vaen yksi setä joka kamuttelloo aekasa kuluksi kaekenlaesta. Minä asun keskellä hirvveitä lumimyrskyjä ja tulipalopakkassii. Kulen porolla lähimmässä Siwassa ja elän kokkelipiimällä ja patakukolla.
        Mittee vulloo nämä juttuni muka on. Minä oun uuvesttaan nuortunu Lieksan lekenta joka on syntynnä 1800-luvun jäläkkeen. Taejan ruveta ehokkaaksi etuskuntavaaliloehen. Löytyskköön Lieksasta iänestäjjii.


      • Peruslieksalainen
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Minä oun vaen yksi setä joka kamuttelloo aekasa kuluksi kaekenlaesta. Minä asun keskellä hirvveitä lumimyrskyjä ja tulipalopakkassii. Kulen porolla lähimmässä Siwassa ja elän kokkelipiimällä ja patakukolla.
        Mittee vulloo nämä juttuni muka on. Minä oun uuvesttaan nuortunu Lieksan lekenta joka on syntynnä 1800-luvun jäläkkeen. Taejan ruveta ehokkaaksi etuskuntavaaliloehen. Löytyskköön Lieksasta iänestäjjii.

        Jos menet eduskuntaan. Oletko sittenkin ammatiltasi politikko? Mikä on puolue?


      • Mahdollinen äänestäj
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Minä oun vaen yksi setä joka kamuttelloo aekasa kuluksi kaekenlaesta. Minä asun keskellä hirvveitä lumimyrskyjä ja tulipalopakkassii. Kulen porolla lähimmässä Siwassa ja elän kokkelipiimällä ja patakukolla.
        Mittee vulloo nämä juttuni muka on. Minä oun uuvesttaan nuortunu Lieksan lekenta joka on syntynnä 1800-luvun jäläkkeen. Taejan ruveta ehokkaaksi etuskuntavaaliloehen. Löytyskköön Lieksasta iänestäjjii.

        Kerro ensin kantasi siihen niin sitten harkitsen voisinko äänestää sinua. Ja voisit lisäksi alkaa kertoa kuka olet.


      • Dokumentti kirjoitti:

        Olisin valmis maksamaan jonkinlaisen summan kolminumeroisen jos saisin tietää ketä te kolme olette, TanhioTakatalvi, Alkuperäinen Simo-Hurtta ja Kamuttaja-Setä. Tahvosen jo tiedänkin.
        Kyseessä olisi eräs ohjelma joka liittyy vanhaan Lieksaan ja siihen tarvitsisin teidän asiantuntemustanne joka ilmeisesti on enemmänkin kuin laaja.

        ...tiijät tahvosen? Jos out tuttava niin kirjutappa osotteeseen [email protected]


      • Appelsiinilaakso
        mönninkatu kirjoitti:

        taitaa olla tulossa uusia lekentoja. ...............asuuko teistä kukaan lieksassa..........niin ja tietysti tahvonen on neljäs ja hän ainakin taitaa asua

        Kuuluisin on ehdottomasti Kanasen Arttu pitää muistaa myös Losolan Santtu .
        Tulipalo Matti ja Arpa Arvo
        Nenosen Kalle ja ilmapallo
        Kataikkolan Jusssi ja valkoinen hevonen
        Sininen Opel Kadet SAR-45 ja hoikan oloinen kuljettaja aina öisin parkissa pielisentiellä 70 luku.
        Esso Kärki vanhempi
        Vilkala ja Sarkala
        Huhtalan Kalle se poliisi
        Rautiaisen Pauli, Tuulikki ja Polle Nakarikitska


      • huhei
        Appelsiinilaakso kirjoitti:

        Kuuluisin on ehdottomasti Kanasen Arttu pitää muistaa myös Losolan Santtu .
        Tulipalo Matti ja Arpa Arvo
        Nenosen Kalle ja ilmapallo
        Kataikkolan Jusssi ja valkoinen hevonen
        Sininen Opel Kadet SAR-45 ja hoikan oloinen kuljettaja aina öisin parkissa pielisentiellä 70 luku.
        Esso Kärki vanhempi
        Vilkala ja Sarkala
        Huhtalan Kalle se poliisi
        Rautiaisen Pauli, Tuulikki ja Polle Nakarikitska

        Lieksan kaikki "legendat" on jotain saatanan juoppoja :D. No sisäsiittonen paikkahan se onki, ja lieksalaiset säälittäviä pellejä


      • Höyläpenkki
        huhei kirjoitti:

        Lieksan kaikki "legendat" on jotain saatanan juoppoja :D. No sisäsiittonen paikkahan se onki, ja lieksalaiset säälittäviä pellejä

        Opetteja Veikko Puolikuu Hakkarainen, aika velmu mieheksi ja paljon on miehellä harrastuksia.


      • Tuleeko mieleen
        Tahvonen kirjoitti:

        ...tiijät tahvosen? Jos out tuttava niin kirjutappa osotteeseen [email protected]

        Nuo toiset "suuruudet" ilmottaudu niin en paljast itseäni. eikä näy tyypeistä kuuluvan mitään joten unohda koko juttu. muuten viime viikolla juteltiin, arvaatko nyt.


      • Arvelija vaan
        huhei kirjoitti:

        Lieksan kaikki "legendat" on jotain saatanan juoppoja :D. No sisäsiittonen paikkahan se onki, ja lieksalaiset säälittäviä pellejä

        Oikea Lieksalainen


      • Mykkä Jorma jaErkki
        Arvelija vaan kirjoitti:

        Oikea Lieksalainen

        Mies nimelttään Almanakka Erkki myös Kiertävänä kalenterina tunnettu.


      • Tukkilainen
        Mykkä Jorma jaErkki kirjoitti:

        Mies nimelttään Almanakka Erkki myös Kiertävänä kalenterina tunnettu.

        Se on se punametalliin valettu Jätkänpatsas.


      • Assistentti
        Tukkilainen kirjoitti:

        Se on se punametalliin valettu Jätkänpatsas.

        Olisin kiinnostunut tästä henkilöstä, minulla olisi hienoja idoita kuinka saamme rahat poikimaan.


      • Assistentti kirjoitti:

        Olisin kiinnostunut tästä henkilöstä, minulla olisi hienoja idoita kuinka saamme rahat poikimaan.

        Musituu mieleeni vanha vitsi

        Ei se mitään kun emäntä poikii mutta kun lehmä poikii niin saa juuston.

        Hieno juttu oli muuten kyllä kun Reino kengät kaupunki antaa lapsille ensikengiksi.
        Olen kyllä hieman siinä suhteessa toista mieltä millaiset jalkineet lapsella pitää olla kehityksen ja kasvun vuoksi, aiheutetaanko sitten lattajalkoja pihtiopolvia jo lapsesta lähtien, joten silloin tulee tulevaisuudessa vain kustannuksia terveydenhoitoon jalkojen korjauksiin? MK


      • Janhunen-
        Appelsiinilaakso kirjoitti:

        Kuuluisin on ehdottomasti Kanasen Arttu pitää muistaa myös Losolan Santtu .
        Tulipalo Matti ja Arpa Arvo
        Nenosen Kalle ja ilmapallo
        Kataikkolan Jusssi ja valkoinen hevonen
        Sininen Opel Kadet SAR-45 ja hoikan oloinen kuljettaja aina öisin parkissa pielisentiellä 70 luku.
        Esso Kärki vanhempi
        Vilkala ja Sarkala
        Huhtalan Kalle se poliisi
        Rautiaisen Pauli, Tuulikki ja Polle Nakarikitska

        Rentteli-Reino Lieksasta!
        Asui kaatopaikan kupeessa omassa majassaan, nukkui ruumisarkussa ja söi rottia ruuakseen!


      • ruokaa
        Janhunen- kirjoitti:

        Rentteli-Reino Lieksasta!
        Asui kaatopaikan kupeessa omassa majassaan, nukkui ruumisarkussa ja söi rottia ruuakseen!

        Rentteli oli siis varsinainen luomuihminen!


      • O Koponen fren
        ruokaa kirjoitti:

        Rentteli oli siis varsinainen luomuihminen!

        Asui kyllä majassa kaaatopaikan kupeessa, pillereitä kyllä oli lääkäri paljon määrännyt.
        Reino rakenteli fillareita romuista kun oli oikea polkupyörä asentaja ollut töikseen ilmeisenti Esa Takomossa


      • Metsämies Otto
        O Koponen fren kirjoitti:

        Asui kyllä majassa kaaatopaikan kupeessa, pillereitä kyllä oli lääkäri paljon määrännyt.
        Reino rakenteli fillareita romuista kun oli oikea polkupyörä asentaja ollut töikseen ilmeisenti Esa Takomossa

        Emmanul Swarz kuoli ja kunta laittoi miehen arkkuun hautaamista odottamaan, no poika tuli Ruotsista eikä kelpuuttanut moista halpa arkkua isälle vaan osti tammiarkun, yli jäänyt arkku kärrättiin kaatopaikalle josta Reino nappasi siistin makuuhuoneen.


      • mastalaismunu
        Metsämies Otto kirjoitti:

        Emmanul Swarz kuoli ja kunta laittoi miehen arkkuun hautaamista odottamaan, no poika tuli Ruotsista eikä kelpuuttanut moista halpa arkkua isälle vaan osti tammiarkun, yli jäänyt arkku kärrättiin kaatopaikalle josta Reino nappasi siistin makuuhuoneen.

        Voi olla totta eikä lieksassa ole mitään mustalaismanua asunut


      • Ent.Lieksalainen
        mastalaismunu kirjoitti:

        Voi olla totta eikä lieksassa ole mitään mustalaismanua asunut

        Kyllä Manu asui ainakin 70-luvulla Lieksassa,olin silloin nuori poika,
        muistan kun Manu tuli hevosella kaupungille (vai oliko vielä kauppala)
        hevonen kärreineen seisoi yleensä Toribaarin nurkalla .


      • xxx www
        Ent.Lieksalainen kirjoitti:

        Kyllä Manu asui ainakin 70-luvulla Lieksassa,olin silloin nuori poika,
        muistan kun Manu tuli hevosella kaupungille (vai oliko vielä kauppala)
        hevonen kärreineen seisoi yleensä Toribaarin nurkalla .

        Mitähän miehelle kuuluu, lempinimi oli taivaanrannanmaalari.


      • leikkipaikka
        xxx www kirjoitti:

        Mitähän miehelle kuuluu, lempinimi oli taivaanrannanmaalari.

        Vieläkö joku 50-60-luvun alussa ko.kadulla asunut haluaisi muistella lapsuuttaan?


      • Häh hää.
        Metsämies Otto kirjoitti:

        Emmanul Swarz kuoli ja kunta laittoi miehen arkkuun hautaamista odottamaan, no poika tuli Ruotsista eikä kelpuuttanut moista halpa arkkua isälle vaan osti tammiarkun, yli jäänyt arkku kärrättiin kaatopaikalle josta Reino nappasi siistin makuuhuoneen.

        Miten muuten arkulle kävi?
        Haudattiinko reino siinä makuuhuoneessan vai ?
        Muistaakseni kaatiksella asui toinenkin mies siellä suon keskellä, kuka lienee ollut?


      • LieksanLottovoittaja
        Assistentti kirjoitti:

        Olisin kiinnostunut tästä henkilöstä, minulla olisi hienoja idoita kuinka saamme rahat poikimaan.

        Sijoittanut rahani tuottavasti Nokian osakkeisiin en Lieksaan


      • Häh hää. kirjoitti:

        Miten muuten arkulle kävi?
        Haudattiinko reino siinä makuuhuoneessan vai ?
        Muistaakseni kaatiksella asui toinenkin mies siellä suon keskellä, kuka lienee ollut?

        ...Oinosen Sulo


      • wessonen
        Häh hää. kirjoitti:

        Miten muuten arkulle kävi?
        Haudattiinko reino siinä makuuhuoneessan vai ?
        Muistaakseni kaatiksella asui toinenkin mies siellä suon keskellä, kuka lienee ollut?

        Kiero Pekka Mecklin Rätti Makkonen Heiluri Olli Pekka Höttönen Kuoppaneuvos Olli
        O Turunen Viktor Karpin Asuste Nuutinen Gröhn kenkäkauppa
        Jokunen vielä toiminnassa.


      • v. -67.
        xxx www kirjoitti:

        Mitähän miehelle kuuluu, lempinimi oli taivaanrannanmaalari.

        Oli aika värikäs persoona, muistan miehen lapsuudestani ja omistan hänen maalaansa kauniin taulun "hedelmäastelma".


      • Enoinen Jallu
        wessonen kirjoitti:

        Kiero Pekka Mecklin Rätti Makkonen Heiluri Olli Pekka Höttönen Kuoppaneuvos Olli
        O Turunen Viktor Karpin Asuste Nuutinen Gröhn kenkäkauppa
        Jokunen vielä toiminnassa.

        Joskus 60 luvulla Lieksassa oli öisin viinahissi siinä poliisiaseman viereisessä tallossa
        Sankoon kun rahan laittoi niin toisesta kerroksesta narulla laskettiin kosssupullo alas.
        Kävin myös sinisellä ovella.


      • 5555555555555555
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Mittää lekentoja vielä oo jotka siellä kylillä kiertellöö. Kyllä lekentaksi piässyyn on muutahi tehtävä kun puukko povella kulettava.

        Pohois-Karjalassa kun niin puhuvat


      • ryyppy-veikko
        Enoinen Jallu kirjoitti:

        Joskus 60 luvulla Lieksassa oli öisin viinahissi siinä poliisiaseman viereisessä tallossa
        Sankoon kun rahan laittoi niin toisesta kerroksesta narulla laskettiin kosssupullo alas.
        Kävin myös sinisellä ovella.

        Rantakylästä sai pimeetä pulloja vielä pitkälle asti 80 luvun alussa ja monta on myyjien nimeä joita en julkaise !


      • asuin alueella
        ryyppy-veikko kirjoitti:

        Rantakylästä sai pimeetä pulloja vielä pitkälle asti 80 luvun alussa ja monta on myyjien nimeä joita en julkaise !

        niistä kauppiaista ollut tappanut ainakin kaksi ihmistä oli henkisesti aivan sairas


      • Kare Raahesta
        5555555555555555 kirjoitti:

        Pohois-Karjalassa kun niin puhuvat

        Terveiset sinne Lieksaan ja vaskiviikoille, jouduin sieltä kaljateltasta putkaan ja hyvää vettä siellä lieksan hanoissa virtaa ainakin putkassa,terveiset kohteliaille pooliisimiehille hyvästä palvelusta.


      • Leikkivä lapsi
        Tahvonen kirjoitti:

        ...Oinosen Sulo

        se Mongeroksi sanottu kaatopaikan vahti?


      • Silminnäkijä
        Enoinen Jallu kirjoitti:

        Joskus 60 luvulla Lieksassa oli öisin viinahissi siinä poliisiaseman viereisessä tallossa
        Sankoon kun rahan laittoi niin toisesta kerroksesta narulla laskettiin kosssupullo alas.
        Kävin myös sinisellä ovella.

        oli E.P. jolla oli aikoinaan kaarisillan luona paja. Hän oli myös pedofiili, joka sai kuritushuonetuomion lasten ahdistelusta.


      • Leikkivä lapsi kirjoitti:

        se Mongeroksi sanottu kaatopaikan vahti?

        ...ei tietääkseni ollu kaatopaikan vahti, vaan semmonen lievästi kehitysvammainen nimeltään Olli, sukunimeä en muista. Hän teki pieniä hommia milloin kenellekin ja hänelle piti maksaa palkka päivittäin. Sitten sattui, että Olli pääsi kaupungille töihin ja valitti, kun piti tehä kaks viikkoo ilimasta työtä ennenkun sai rahhoo. Ei ymmärtäny rahan piälle tapasinkaa.


      • Suu kiinni ette hauk
        tahvo4 kirjoitti:

        ...ei tietääkseni ollu kaatopaikan vahti, vaan semmonen lievästi kehitysvammainen nimeltään Olli, sukunimeä en muista. Hän teki pieniä hommia milloin kenellekin ja hänelle piti maksaa palkka päivittäin. Sitten sattui, että Olli pääsi kaupungille töihin ja valitti, kun piti tehä kaks viikkoo ilimasta työtä ennenkun sai rahhoo. Ei ymmärtäny rahan piälle tapasinkaa.

        Oli miehen nimi ja oikeasti kaatopaikalla töissä kaupungin palkkalistoilla.


      • Koho
        Kare Raahesta kirjoitti:

        Terveiset sinne Lieksaan ja vaskiviikoille, jouduin sieltä kaljateltasta putkaan ja hyvää vettä siellä lieksan hanoissa virtaa ainakin putkassa,terveiset kohteliaille pooliisimiehille hyvästä palvelusta.

        Kiriläinen Näätänen Mauro?


      • tohveroita
        Koho kirjoitti:

        Kiriläinen Näätänen Mauro?

        mikään yhdistä noita


      • sinkomies
        Koho kirjoitti:

        Kiriläinen Näätänen Mauro?

        sukujuuret rajantakana karjalassa


      • murmeli mummo
        asuin alueella kirjoitti:

        niistä kauppiaista ollut tappanut ainakin kaksi ihmistä oli henkisesti aivan sairas

        varmaan tarkotat, se on tappaja ja hirviö


      • al hlöm ben
        Kare Raahesta kirjoitti:

        Terveiset sinne Lieksaan ja vaskiviikoille, jouduin sieltä kaljateltasta putkaan ja hyvää vettä siellä lieksan hanoissa virtaa ainakin putkassa,terveiset kohteliaille pooliisimiehille hyvästä palvelusta.

        Kare Raahesta
        2010 ei joutunut vaskiteltasta kukaan putkaan. Keksihän parempi vitsi. Missähän oot lipittänyt sitä vettä.


      • mkuka laittaa
        Enoinen Jallu kirjoitti:

        Joskus 60 luvulla Lieksassa oli öisin viinahissi siinä poliisiaseman viereisessä tallossa
        Sankoon kun rahan laittoi niin toisesta kerroksesta narulla laskettiin kosssupullo alas.
        Kävin myös sinisellä ovella.

        Olisi käyttöä nytkin.


      • Mattoranta
        Ent.Lieksalainen kirjoitti:

        Kyllä Manu asui ainakin 70-luvulla Lieksassa,olin silloin nuori poika,
        muistan kun Manu tuli hevosella kaupungille (vai oliko vielä kauppala)
        hevonen kärreineen seisoi yleensä Toribaarin nurkalla .

        Minäkin muistan Manun.
        Lieksan ainut mustalainen.
        Ajoi aina muut pois.
        Kerran kaverit varastivat Manun hevosen ja ratsastivat sillä pielisentiellä.


    • muks ja moks

      ovat mielestäni lekentoja joten älä ole turhan vaatimaton ansioistasi

      • turpaukko

        on lähtenyt useita nyrkkeilytähtiä. Jonkun satun itsekkin tuntemaan, mutta kuka on nyrkki-tanhio


      • Kylmi pirusti
        turpaukko kirjoitti:

        on lähtenyt useita nyrkkeilytähtiä. Jonkun satun itsekkin tuntemaan, mutta kuka on nyrkki-tanhio

        Nämä nimet kuuluvat Hurttien edustusjoukkueeseen joskus vuonna 65 Mauro oli keskushyökkääjä Näätänen meni laitoja pitkin, istahti laidalle ja ohitti vastustajan pakin.


      • Nippelinen
        Kylmi pirusti kirjoitti:

        Nämä nimet kuuluvat Hurttien edustusjoukkueeseen joskus vuonna 65 Mauro oli keskushyökkääjä Näätänen meni laitoja pitkin, istahti laidalle ja ohitti vastustajan pakin.

        Oli kova myös. Meni myöhemmin YK joukkoihin. Iso korsto.


      • 4827
        Nippelinen kirjoitti:

        Oli kova myös. Meni myöhemmin YK joukkoihin. Iso korsto.

        Oli tuo tyyppi. ja ei mikään niin erikoisen iso. Laurosen Pekka antoi sille selkään kerran oikein kunnolla.


    • Väsi Venskä

      Ansaitsisi tulla lekentaksi oli senverran värikäs ja tunnettu. Kuka muistaa tarkemmin mikä hän oli miehiään.

      • Elä jo muuta virka

        Uittoyhtion pomo konttori oli kaatrahovin toisella puolen tietä jo purettu puutalo.
        Pikkupoikana käytiin isän kanssa hakemassa Jonkerin kämpän avain, kätiimpä kalassa ja saatiinkin iso hauki ym. Vänskän poika luultavasti eläkkeellä oli toissä suuren rakennusfirman hommisssa päällikkötasoa helsingissä.
        Muuten, jälkeenpäin samaisessa talossa asui Kokkoset ja kuvankaunis Jaana


      • Satuvitsi
        Elä jo muuta virka kirjoitti:

        Uittoyhtion pomo konttori oli kaatrahovin toisella puolen tietä jo purettu puutalo.
        Pikkupoikana käytiin isän kanssa hakemassa Jonkerin kämpän avain, kätiimpä kalassa ja saatiinkin iso hauki ym. Vänskän poika luultavasti eläkkeellä oli toissä suuren rakennusfirman hommisssa päällikkötasoa helsingissä.
        Muuten, jälkeenpäin samaisessa talossa asui Kokkoset ja kuvankaunis Jaana

        Miustaako kukaan tätä tummatukkaista miestä asui supreenvaaralla.


    • Huimamaisteri

      Arpa Arvo totesi 70 luvulla että Kevätniemen rannassa on vaikea uida kun kädet ei yllä pohjaan.

    • Kupolleen hevosen sa

      Oli ne Iisakin nakit hyviä silloin 60 luvulla kun jääkiekkomatsista kotiin päin mentiin.
      Iisakki kysyi että tuleeko atomia.

      • elä vottuu

        minkä ihmeen iisakin


      • Makkaran maistaja
        elä vottuu kirjoitti:

        minkä ihmeen iisakin

        Oliko se Saarimantere se Iisakin sukunimi


    • I. Huttunen

      Muistaako joku Kiero-Pekkaa?

      • suora pekka

        oliko mies sukuaan mauranen vai tunttunen, molempia oli pekka


    • Tunttunen

      Kiero-Pekka oli Mauranen. Tunttunen oli eri Pekka.

      • Hiljainen on kylätie

        Kävimpä Lieksan torilla markkinoilla Perussuomalaiset tarjosi hernesoppaa jono oli pitkä ja hyvälle maistui. Lieksan kalamiehiltä Pikkarainen tämä housuneuvos möi maukkaat grillimakkarat.
        Toivo persuille vaalimenestystä.


      • supistajasuomalainen
        Hiljainen on kylätie kirjoitti:

        Kävimpä Lieksan torilla markkinoilla Perussuomalaiset tarjosi hernesoppaa jono oli pitkä ja hyvälle maistui. Lieksan kalamiehiltä Pikkarainen tämä housuneuvos möi maukkaat grillimakkarat.
        Toivo persuille vaalimenestystä.

        Perussuomalaiset ovat ainoita jotka voi saada Lieksan nousuun. Heidän joukossaan toimii eräs täällä legendoissa mainittu henkilö.


      • surppee
        supistajasuomalainen kirjoitti:

        Perussuomalaiset ovat ainoita jotka voi saada Lieksan nousuun. Heidän joukossaan toimii eräs täällä legendoissa mainittu henkilö.

        Kenestä on kyse, kuka lekjenta on persuja


      • susi suomalaenen
        surppee kirjoitti:

        Kenestä on kyse, kuka lekjenta on persuja

        Se alakuperänen simo Hurtta pääsi etuskuntaan perussuomalaisissa


      • yksi iänestäjä
        susi suomalaenen kirjoitti:

        Se alakuperänen simo Hurtta pääsi etuskuntaan perussuomalaisissa

        Nyt kerro mistä vaalipiiristä ja kuka. Edustajien nimethän on julkisia joten voit aivan hyvin sanoa kenestä on kyse. Onko sama kuin Tanhiotakatalvi.


      • etukesä
        yksi iänestäjä kirjoitti:

        Nyt kerro mistä vaalipiiristä ja kuka. Edustajien nimethän on julkisia joten voit aivan hyvin sanoa kenestä on kyse. Onko sama kuin Tanhiotakatalvi.

        sama on


      • hinitajo
        etukesä kirjoitti:

        sama on

        nytpä tiijän kuka tanahijo on kun persuissa on yksi lähtösin lieksasta. on muuten aika oppinut mies


    • miksikäpä

      ryöstöherra simo hurtta saanut kadun

    • Hurt,Fan.

      Ja heti jäähallin remontin .

      • voe lekenta

        nyt tullee uusia lekentoja muslimiloesta


      • mähkönjoki
        voe lekenta kirjoitti:

        nyt tullee uusia lekentoja muslimiloesta

        ensimmäinen mullahi tulee olemaan lieksan kaikkien aikojen suurin lekenta


      • näin se on
        mähkönjoki kirjoitti:

        ensimmäinen mullahi tulee olemaan lieksan kaikkien aikojen suurin lekenta

        se joka pystyy estämään moskeijan tulon niin tulee olemaan kaikkien aikojen lekenta lieksassa


    • Hurraa Soile

      Eiköhän mamut kerro tällä palstalla vuosikymmenten päästä legendositaan Lieksassa, sekä omista saavutuksistaan.

      • Soilen puolesta

        Opetele kirjoittamaan legenda oikein


      • kattilalaiskanen
        Soilen puolesta kirjoitti:

        Opetele kirjoittamaan legenda oikein

        hei äikän ope.
        sana on OPETTELE eikä OPETELE.
        niin että pata kattilaa soimaa ja musta kylki kummallakin


    • Soilen puolesta

      opetelen, opetelen

      • toinen mamu

        hyvin naky edistyva sinu opetelu


      • ykäfani
        toinen mamu kirjoitti:

        hyvin naky edistyva sinu opetelu

        kyllä tarviitas yrmeetä karjuu pitämään lieksassa kuria teille pelleille


    • teuvoHakkarainen

      Heti ne 2 vuoden valtion avustukset on loppu ja silloin se alkaa kaupunki maksaa reunatielle ruuvat ja elämisen, voi teitä köyhän kylän sinisilmäisiä karjalaisia.

    • sais hävetä

      Uusi legenda tämä joka anoi ja kerjäsi somaleita Lieksaan. Hän on suuri legenda, mutta pahassa mielessä.

      • ei silti nimiä tääll

        kaikki tietää kenestä on kyse


      • rehellisyys kunniaan
        ei silti nimiä tääll kirjoitti:

        kaikki tietää kenestä on kyse

        ei niitä tarvii suojella nimet ramille vaan


    • Vanaha lekeenta

      Uusi legenda tämä somalien mullahi. Kai tiedätte kenestä on kyse hän se johtaa niitää kumarteluja moskeijassa

      • kyllä korpee

        ja iliman muuta sossu maksaa sille hyvän palakan ei kai se iliman tee kun rahaakin saa nän uskosin


    • voe voe!

      eikö kukaan muista Lallia/vesaa/veskua Patrikaista? tai Toivasen veljeksiä?

      • mie oon lekenta

        Kyllä Patrikaeset muistetaan vuan ketä nuo toeset källit on. ei mittään lekentoja vuan minä oon lekenta ollu jo pitkään.


      • Niittyjamalin takaa

        Tarkoitatko Timoa ja Esaa ?


      • voe! voe!
        Niittyjamalin takaa kirjoitti:

        Tarkoitatko Timoa ja Esaa ?

        niitäpä juuri!


      • voe voe!
        mie oon lekenta kirjoitti:

        Kyllä Patrikaeset muistetaan vuan ketä nuo toeset källit on. ei mittään lekentoja vuan minä oon lekenta ollu jo pitkään.

        nuo toeset källit ovat lallin serkkuja....


      • voe voe!
        Niittyjamalin takaa kirjoitti:

        Tarkoitatko Timoa ja Esaa ?

        on kyllä ollu jos jonkin laisia kommelluksia väilläkin veljeksillä... mutta varmasti Vesa on ollu kuuluisa siitä tuurista mikä pojalla oli.


      • soitto soi
        voe voe! kirjoitti:

        on kyllä ollu jos jonkin laisia kommelluksia väilläkin veljeksillä... mutta varmasti Vesa on ollu kuuluisa siitä tuurista mikä pojalla oli.

        minähän vetelin niitä kumpastahi turpaan jotta tukka lensi silimille, minä oon lekenta ja sinä vaen reppahousu


      • aaretti aaretti
        soitto soi kirjoitti:

        minähän vetelin niitä kumpastahi turpaan jotta tukka lensi silimille, minä oon lekenta ja sinä vaen reppahousu

        ei ne tappelijoita olleet ikinä vaan soittajapoikia


      • voe voe!
        soitto soi kirjoitti:

        minähän vetelin niitä kumpastahi turpaan jotta tukka lensi silimille, minä oon lekenta ja sinä vaen reppahousu

        tuskimpa... et ees tiiä kenestä puhutaan...


      • voe voe!
        aaretti aaretti kirjoitti:

        ei ne tappelijoita olleet ikinä vaan soittajapoikia

        no tota Esa soitteli aika paljon kitatraa... mutta Timosta en muista.... mutta kyllä niillä oli aekast paljon kaikellaista kohellusta..


      • nuapurin poeka
        voe voe! kirjoitti:

        tuskimpa... et ees tiiä kenestä puhutaan...

        tottakai tiijän kun oli nuapurin poeka, nykyjään on iso kiho ei niin iso kun minä


      • senkin reppahousu
        nuapurin poeka kirjoitti:

        tottakai tiijän kun oli nuapurin poeka, nykyjään on iso kiho ei niin iso kun minä

        jos tiijät anna jokin tosi tieto


      • Kankaalan koulu

        Toivasen Köpi ja Toinen on Ongelma Eero, liekö poijjat muonakunnassa.


      • suven tassu
        Kankaalan koulu kirjoitti:

        Toivasen Köpi ja Toinen on Ongelma Eero, liekö poijjat muonakunnassa.

        linnassaa taitaa olla kumpikin


    • minähi timitrasta

      hei tanahiojo, tunnen sinut, kuin senaatissa hurisee nykyän, koeta nyt tuoda tätäkin lieksan asiaa esiin vaikka miten, näillä raukoilla rajoilla muuten näivetytään kokonaan.

      • ei kommari

        uudeltamaalta vasemmistoliiton listoilta meni läpi


      • hyvä tanahijo
        ei kommari kirjoitti:

        uudeltamaalta vasemmistoliiton listoilta meni läpi

        turpa tukkoon tanhijo on kova kokoomuslainen ja entinen raskaansarjan suomenmestari ja minun entinen luokkakaveri


      • minä A-1+
        hyvä tanahijo kirjoitti:

        turpa tukkoon tanhijo on kova kokoomuslainen ja entinen raskaansarjan suomenmestari ja minun entinen luokkakaveri

        joo niin varmaan luokkakaveri, kumpikin ootte sitä ö-luokkaa senkin luikerot


      • sandelssf
        minä A-1+ kirjoitti:

        joo niin varmaan luokkakaveri, kumpikin ootte sitä ö-luokkaa senkin luikerot

        missä koulussa mölöttäjä olit kun et ihmistavoille ole oppinut


      • honturasi
        hyvä tanahijo kirjoitti:

        turpa tukkoon tanhijo on kova kokoomuslainen ja entinen raskaansarjan suomenmestari ja minun entinen luokkakaveri

        Ainut tosiasia on jotta tanhio on entinen raskaansarjan nyrkkeilijä. ei ole kokoomuslainen vaan tulipalokommunisti ja kuuluu kotipaikkakuntansa valtuustoon.


      • bardalanmägi
        honturasi kirjoitti:

        Ainut tosiasia on jotta tanhio on entinen raskaansarjan nyrkkeilijä. ei ole kokoomuslainen vaan tulipalokommunisti ja kuuluu kotipaikkakuntansa valtuustoon.

        lopettakaa hyvät ihmiset tuo turpanne jäystäminen kun ei kukaan taija tuntee tanhijoo eikä sutki-simoo. ne olis kiva pistää samaan kehään niin näkin mitä sutki sutkauttelloo


      • sumosimo
        bardalanmägi kirjoitti:

        lopettakaa hyvät ihmiset tuo turpanne jäystäminen kun ei kukaan taija tuntee tanhijoo eikä sutki-simoo. ne olis kiva pistää samaan kehään niin näkin mitä sutki sutkauttelloo

        kuules kuikelo kyllä simo vetäisi tanhion vessanpytystä alas alta aikayksikön. simo on entinen sumopainija


      • mie vielä tunnistan
        sumosimo kirjoitti:

        kuules kuikelo kyllä simo vetäisi tanhion vessanpytystä alas alta aikayksikön. simo on entinen sumopainija

        Minä kun luulen, että tanhijo on tosiasiassa joku nuita Reunatien mamuja. Valepuvussa vuan siellä piileksii.


      • hyys hyys hyysarit
        mie vielä tunnistan kirjoitti:

        Minä kun luulen, että tanhijo on tosiasiassa joku nuita Reunatien mamuja. Valepuvussa vuan siellä piileksii.

        sitä miekii ajattelin jotta niitä kutjakkeita se on suomee on opinu puhumaan jossain mamukurssilla. liekö koko ukko joku ufo karannu vähintäin marsista


      • nyt naarattaa
        mie vielä tunnistan kirjoitti:

        Minä kun luulen, että tanhijo on tosiasiassa joku nuita Reunatien mamuja. Valepuvussa vuan siellä piileksii.

        ----Minä kun luulen, että tanhijo on tosiasiassa joku nuita Reunatien mamuja. Valepuvussa vuan siellä piileksii. ----

        Tuo oli kaikkein sikamakein läppä lieksan palstalla aikoihin, vieläki naarattaa.


      • sätky - simo
        nyt naarattaa kirjoitti:

        ----Minä kun luulen, että tanhijo on tosiasiassa joku nuita Reunatien mamuja. Valepuvussa vuan siellä piileksii. ----

        Tuo oli kaikkein sikamakein läppä lieksan palstalla aikoihin, vieläki naarattaa.

        Somali nomadi se taqnhijo on. Naamasa on värjänny mustikalla ja katuja mittailee pyyheliina pään ympärillä ja jalossa sutki-simon sandaalit. tanhijo kun heivas sutkin opieliseen jalosta niin siinnä jäi vuan sandaalit handuun.


      • Hyvä tanhio
        sätky - simo kirjoitti:

        Somali nomadi se taqnhijo on. Naamasa on värjänny mustikalla ja katuja mittailee pyyheliina pään ympärillä ja jalossa sutki-simon sandaalit. tanhijo kun heivas sutkin opieliseen jalosta niin siinnä jäi vuan sandaalit handuun.

        Kyllä teki Tanhio jalon teon. Vapautti Lieksan kaiken kehityksen jarrusta. Nyt lähtee lieksa nousuun. Simosta voisi tulla hyvia nahkiaisen syöttejä. Vaikka taitaa sen liha olla niin sitkeää ettei nahiaisetkaan syö.


    • Routaa rajaan .

      Tuskin on niin hyvää asia tietoo Hyysäreiden nilkeilläkään .
      Kuin aidolla Tanhiolla .

      • iljanniemi

        Nyt tuli asiaa. Tanhio on mielestäni tämän palstan tietomies. Siitä ei pääse mihinkään. Harmi vaan kun niin harvoin kirjoittelee


      • Suarivuara
        iljanniemi kirjoitti:

        Nyt tuli asiaa. Tanhio on mielestäni tämän palstan tietomies. Siitä ei pääse mihinkään. Harmi vaan kun niin harvoin kirjoittelee

        Se tanhio on se mamun näköjen hiippari siellä Reunatiellä. Asuuki mamujen kanssa kun nekin luuloo sitä mamuksi. Sivelly nuamasa kenkälankilla mutta puhe paljastaa. Puhhuu hyvvee suomee, kuunnelkootenhan vuan.


      • Iljanniemi
        Suarivuara kirjoitti:

        Se tanhio on se mamun näköjen hiippari siellä Reunatiellä. Asuuki mamujen kanssa kun nekin luuloo sitä mamuksi. Sivelly nuamasa kenkälankilla mutta puhe paljastaa. Puhhuu hyvvee suomee, kuunnelkootenhan vuan.

        Ei se mittää länkkii oo sen pakkeli. Minä tiijän aivan varmasti jotta se on vetäny rakennuspikee siihen naamaansa jo viisivuotiaana ja se imeyty sisään ja levisi koko runnakolle. Lapsuutesa vietti eskimoehen keskuuvessa jiäkarhuja pelottelemassa jotta aito mamu se on. Iljanniemessä sillä on pahvikommuutti jossa vettää lonkkoo millon ei sossussta kanna rahhoo ihan kannannaisia takkoja.


    • Sanni Olo

      Asuntopula lieksassa, oikein toimitusjohtaja pitänyt palkata Lieksan vuokratalo Oy:lle. Helppo duuni kun kaikki asuu ilmaiseksi ja vielä johtajan törhölle palkkaa maksavat.
      Muuttotappiokin on jo historiaa 200 uutta asukasta tulee lihapatojen ääreen.
      Kyllä nyt kunnan herrat tuntee ylpeyttä kun näin kunta kukoistaa.

    • elä sie oo nyt iänet

      Seijjaa, missä sie härräät? Kuka saa esiintyä kirkossaaa?

      • sieklalaenen

        ketä tiällä nyt on sekoilemassa


    • bauw wau

      miten ois 4 H kerho? eli 4 Hullua!

    • Osmo U

      Nyt on legendat loppu tässä kylässä. Vain Osmo porskuttaa!

      • U omsO

        Ai Osmo ihan ite nosti tämän alotuksen. Taijat olla se lieksan hölömöyskilpailun voittaja


    • Tyttärentytär

      Kertokaa oikeasti kaikki mitä tiedätte Mauri Nevalaisesta. Hän on vaarini ja hänen menneisyydestään ei ole mitään käryä. Aivan kaikki tiedonmuruset mitä vaan tiedätte.

      Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuka olet kuka kuukausi vaarin poismenon jälkeen tänne hänen nimensä postasit! Lienetkö sukua vai tuttavia.

      Mikä teki vaaristani legendan?

      Tahdon tietoa, oikeasti. Koska niin paljon jäi selvittämättä ja nyt ei ole enää ihmistä keneltä kysyä. Hän itse oli lapsuudestaan ja menneisyydestään vaitonainen. Paljon arvailuja silti on, hänen alkuperästään lähtien.


      Minulle voi myös laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected]

      • Tyttärentytär vielä

        Myös hänen siskoistaan Ilmasta ja Mailasta haluan tietoa, sekä äidistään Helmistä!

        Joko tänne tai sähköpostiin.

        Tämä osa sukuani on senverran mysteerinen, että teette minulle ison palveluksen jos avaatte sanaisen arkkunne ja nuorimmat kysyvät vaikka isovanhemmiltaan, jos lieksalaisia lienevät tai mahdollisesti tuntevat.


      • jotain muistan

        ---Mikä teki vaaristani legendan?---

        Noo, en nyt tiedä oliko hän nyt niin legenda mutta jotain Maurista muistan. Eli jos puhutaan samasta Maurista.

        Kävi Rantalan koulua ja pääsi 7. luokalta keväällä -56. Oli koulun vahvin poika eli voitti kaikki painissa, myös itseään selvästi pitemmän Hurskaisen Alpon.

        Siskonsa Ilma jakoi postia Rantalasta Kaakilaan ja Sorsalaan ja Saavanniemelle ulottuvalla alueella. Itse hän asui Sorsalassa, sukunimeltään Janhunen. Kaksi poikaa. Niin, Kaakila eli Kuakila tarkoittaa nykyistä Yrjölää. Oli silloin eri nimellä.

        Vaikka Ilma sai koko ikänsä hyötyliikuntaa jos kuka niin ei pumppu kuitenkaan kestänyt kovin vanhaksi.


    • Tyttärentytär

      Jotain muistan:

      Kiitos tuhannesti tiedonmuruista, puhutaan samasta Maurista kyllä. Voin kuvitella, että vaari on hyvin ollut vahvin poika koulussa. Riski mies oli loppuun saakka vaikkei keskimittaista paljon pidempi.

      Tummahan hän oli, mustatukkainen ja sinisilmäinen.

      Näitä Ilman verenperillisiä asuu nykyään täällä Tampereella ja Maila taas menehtyi jokin aika sitten.

      Jos joku tietää lisää, ihan mitä vaan, niin kertokaa!

      • Tyttärentytär

        Ja parempaa isoisää ei varmasti ole ollut kenelläkään, se on pakko lisätä. Ikävä on rajaton.


      • Tyttärentytär
        Tyttärentytär kirjoitti:

        Ja parempaa isoisää ei varmasti ole ollut kenelläkään, se on pakko lisätä. Ikävä on rajaton.

        Korjaan, siis toisen sisaren Mailan sukulaisia on täällä suunnalla. Ajatusvirhe.


      • Kamuttaja-Setä
        Tyttärentytär kirjoitti:

        Korjaan, siis toisen sisaren Mailan sukulaisia on täällä suunnalla. Ajatusvirhe.

        Minä voin kertoa lisää jonain päivänä tai lähetän sähköpostia.
        Tunsin hänet hyvin.


    • Oli ne mukavia aikoj

      Kukas se oli jostain Mätäsvaaran suunnalta semmoinen iso miehenkorsto - 60 -70 luvulla, vähän saman näköinen niinkuin se James Bondin "Rautahammas"? Varmaan lähenteli kahtametriä pitudeltaan?
      Oli muistaakseni aika kova tappelemaan, sikäli kun muistan koska itse olin nöösipoika silloin, mutta kuitenkin kylillä pyöriskeltiin! Meikällä yleensä järki ja vikkelät jalat pelasti monelta ikävyydeltä!

    • Tyttärentytär

      Kamuttaja-Setä:

      Kiitos! Olisin siitä todella kiitollinen jos sinulla liikenisi siihen aikaa. Kiitollisia olisivat myös hänen lapsensa ja leskensä. Kaikki häntä koskeva tieto on mittaamattoman arvokasta meille!

      • Kamuttaja-Setä

        Minä laitoin Hänen nimensä tänne silloin. Aion kertoa senverran yksityiskohtia ettei niitä sovi pistää tänne.
        Tuo mitä joku jo kertoi oli 100% oikein. Kertoja en kyllä ollut minä, mutta lähde on luotettava.
        Tavallisesti kirjoitan aina Lieksan murteella, mutta sinun kohdalla teen poikkeuksen koska et ymmärtäisi läheskään kaikkea.
        Lähetän sähköpostiisi niitä tietoja kuukauden sisällä. Tarkistan sitä ennen muutaman jutun hänestä jos vaikka muistan väärin. Ansaitsette oikeaa tietoa Hänestä.
        Tunnen (tunsin) noista legendoista useita muitakin Maurin lisäksi.
        Olen nähnyt äitisi kun hän oli pieni.


      • Kamuttaja-Setä
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Minä laitoin Hänen nimensä tänne silloin. Aion kertoa senverran yksityiskohtia ettei niitä sovi pistää tänne.
        Tuo mitä joku jo kertoi oli 100% oikein. Kertoja en kyllä ollut minä, mutta lähde on luotettava.
        Tavallisesti kirjoitan aina Lieksan murteella, mutta sinun kohdalla teen poikkeuksen koska et ymmärtäisi läheskään kaikkea.
        Lähetän sähköpostiisi niitä tietoja kuukauden sisällä. Tarkistan sitä ennen muutaman jutun hänestä jos vaikka muistan väärin. Ansaitsette oikeaa tietoa Hänestä.
        Tunnen (tunsin) noista legendoista useita muitakin Maurin lisäksi.
        Olen nähnyt äitisi kun hän oli pieni.

        Unohdin äskeisestä. Olen tavannut myös Hänen leskensä, he molemmat tunsivat minut hyvin.


    • Tyttärentytär

      Kamuttaja-Setä:

      Loistavaa!

      Mahdollisesti voit siis myös tietää minut, olen Maurin vanhin lapsenlapsi. Ja voin kertoa, että ymmärrän kyllä murretta, jos sinulle on luontevampaa kirjoittaa sillä, saat itse valita.

      Olen murreharrastaja ja tuleva kielenopiskelija ja etenkin karjalanmurteet ovat sydäntäni lähellä, syytä siihen tarvitsee tuskin erikseen mainita. Myös vaarin puheessa toisinaan vilisivät sikäläiset sanat, vaikka tämän täkäläisen nääs -kielen omaksuikin :D

      Olen todella kiitollinen Sinulle, jos viitsit nähdä vaivan. Uskomatonta, että tämä alkaa tuottamaan hedelmää. En olisi uskonut, että näin nopeasti tavoitan ihmisiä, jotka tietävät jotain vaarista ja hänen menneisyydestään Lieksassa. Vielä kerran, kiitos Sinulle. Jään siis odottamaan sähköpostiasi!

      Pikkuhiljaa kai nämä palapelin palat alkavat kolahtelemaan paikoilleen.

      Edelleen myös tänne ihmiset saavat toki laittaa tietoa, mutta mahdollisesti arkaluontoisemmat asiat mielummin sähköpostiosoitteeseni [email protected] !

    • tahvo-NENKKO

      miten muuten on tässä onko nyt kyse kamuttajjan yksinpuhelusta kun tietysti haluu olla näkyvillä ennen vaaleja,,,,,,,,,,,,, vai onkos oikee ihminen asialla, miten sen varmistaa kun lieksasan sivuilla on niin paljo hörhöjä, paljastuko nyt kuka on tosi kamuttaja kun kehuu osaavansa murretrta,,,,,,vai tahvonenko horajaa

      • iänoikeutettu

        missäs kamuttaja on ehdokkaana olis kiva tietää, ja varmasti äänestäisin oli mihin oli on senverran hyvä jätkä kirjotuksista päätellen


    • Tyttärentytär

      No itse olen ainakin ihan oikea ihminen. :)

      Näin vakavalla asialla, kun poismenneen lähisukulaisen menneisyyden kaivelulla ja vastauksien etsimisellä ei tulisi kyllä mieleenkään alkaa pelleilemään. Toki kaikenmaailman pöllöjä sitä on netti pullollaan, mutta tässä tapauksessa olen kummankin aitoudesta vakuuttunut!

    • Tyttärentytär

      No itse olen ainakin ihan oikea ihminen. :)

      Näin vakavalla asialla, kun poismenneen lähisukulaisen menneisyyden kaivelulla ja vastauksien etsimisellä ei tulisi kyllä mieleenkään alkaa pelleilemään. Toki kaikenmaailman pöllöjä sitä on netti pullollaan, mutta tässä tapauksessa olen kummankin aitoudesta vakuuttunut!

      • Kamuttaja-Setä

        Kyllä minä uskon, jotta out ihan sitä mitä sanottii olevasi. Elä sinä välitä nuista uiveloesta uikuttajista niitä on tiällä liikkoohi. Sitten kun minä kirjottoo rojjaatan sulle niin laetan kyllä kirjakielellä kun se on helpomppoo. Murteella kirjottoo huiluutan aevan vaen immeesten iloksi ja murtteen mielessä pitämiseksi. Minä vielä soettoo rillaatan jollehi muulle jotka Maarin tunsi ja kyselen heilttää ja varmistan ommii muistikuvvii.


      • MM
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Kyllä minä uskon, jotta out ihan sitä mitä sanottii olevasi. Elä sinä välitä nuista uiveloesta uikuttajista niitä on tiällä liikkoohi. Sitten kun minä kirjottoo rojjaatan sulle niin laetan kyllä kirjakielellä kun se on helpomppoo. Murteella kirjottoo huiluutan aevan vaen immeesten iloksi ja murtteen mielessä pitämiseksi. Minä vielä soettoo rillaatan jollehi muulle jotka Maarin tunsi ja kyselen heilttää ja varmistan ommii muistikuvvii.

        Hei Kamuttaja-Setä! Minä voin myös vakuuttaa, että tämä tyttärentytär on ihan aikuisten oikeasti olemassa :o) Olisi todella mielenkiintoista tietää että missä ja milloin olet minut tavannut, kun olin pieni? Odotamme mielenkiinnolla yhteydenottoasi. Toivottavasti saamme kuulla sinusta mahdollisimman pian! Kiitos sinulle jo näin etukäteen!


      • Tyttärentytär
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Kyllä minä uskon, jotta out ihan sitä mitä sanottii olevasi. Elä sinä välitä nuista uiveloesta uikuttajista niitä on tiällä liikkoohi. Sitten kun minä kirjottoo rojjaatan sulle niin laetan kyllä kirjakielellä kun se on helpomppoo. Murteella kirjottoo huiluutan aevan vaen immeesten iloksi ja murtteen mielessä pitämiseksi. Minä vielä soettoo rillaatan jollehi muulle jotka Maarin tunsi ja kyselen heilttää ja varmistan ommii muistikuvvii.

        Vai tuossa alla äitikin jo varmistelee meidän aitoutta! :D

        Mutta jään odottamaan postiasi, ihana juttu kun jaksat nähdä moisen vaivan!

        Ja tuosta murreasiast mää olem samaa miältä et kyl niit pitää haastaa nii palio ku sialu siätää et pysyvät henkis, niide säilyttämine om mulle iham syrämen asia! Omast murteestaam tarttee olla ylpee!


      • lieksan perukoilta
        MM kirjoitti:

        Hei Kamuttaja-Setä! Minä voin myös vakuuttaa, että tämä tyttärentytär on ihan aikuisten oikeasti olemassa :o) Olisi todella mielenkiintoista tietää että missä ja milloin olet minut tavannut, kun olin pieni? Odotamme mielenkiinnolla yhteydenottoasi. Toivottavasti saamme kuulla sinusta mahdollisimman pian! Kiitos sinulle jo näin etukäteen!

        ...Olisi todella mielenkiintoista tietää että missä ja milloin olet minut tavannut, kun olin pieni? ...
        Kaikkia kamuttajan juttuja ei kannata ottaa ihan vakavasti. Katos kun savolainen puhuu niin vastuu on kuulijalla. Kamuttahan on tullut tunnetuksi vuoisien mittaan siitä kun se on kiertänyt ja tuntee hyvin kaikki Suomen paikkakunnat ja ihmiset. Ja mitiä se ei tiedä niin sen lopun se savolaesena viäräleukana sepittää itse.
        Tuskin on sinua tavannut jos et ole pikkulapsena asunut Lieksassa.


      • Kamuttaja-Setä
        Tyttärentytär kirjoitti:

        Vai tuossa alla äitikin jo varmistelee meidän aitoutta! :D

        Mutta jään odottamaan postiasi, ihana juttu kun jaksat nähdä moisen vaivan!

        Ja tuosta murreasiast mää olem samaa miältä et kyl niit pitää haastaa nii palio ku sialu siätää et pysyvät henkis, niide säilyttämine om mulle iham syrämen asia! Omast murteestaam tarttee olla ylpee!

        Soettelin ja varmistelin muutaman vähän hämärämmän kohan. Tämän vuojen puolella tulloo viesttii.


      • MM
        lieksan perukoilta kirjoitti:

        ...Olisi todella mielenkiintoista tietää että missä ja milloin olet minut tavannut, kun olin pieni? ...
        Kaikkia kamuttajan juttuja ei kannata ottaa ihan vakavasti. Katos kun savolainen puhuu niin vastuu on kuulijalla. Kamuttahan on tullut tunnetuksi vuoisien mittaan siitä kun se on kiertänyt ja tuntee hyvin kaikki Suomen paikkakunnat ja ihmiset. Ja mitiä se ei tiedä niin sen lopun se savolaesena viäräleukana sepittää itse.
        Tuskin on sinua tavannut jos et ole pikkulapsena asunut Lieksassa.

        En ole asunut Lieksassa, mutta sukuloimassa olen siellä käynyt joitakin kertoja...


      • Kamuttaja-Setä
        MM kirjoitti:

        En ole asunut Lieksassa, mutta sukuloimassa olen siellä käynyt joitakin kertoja...

        Kävin kylässä teillä joitain kertoja. Olin Maurin kanssa samalla työnantajalla. Siellä näin hänet ensi kerran Lieksan jälkeen. Molemmat tunnettiin toisemme heti.
        En sano paikkakuntaa, mutta sen kerron, että tiedän tyttärentyttären (sinun tyttösi) saaneen jo sähköpostia toiselta tietolähteeltä jonka mainitsin olevan luotettava.
        Puhuin hänen kanssaan eilen puhelimessa. Arvasin kuka hän oli koska oli noin tarkkoja tietoja. Toisellekkin lähteelle soitin eilen (Maurin vanhalle koulukaverille).
        Suurin ongelma minulla on tällä hetkellä saada sähköpostini toimimaan. Odottelen korjaajaa.


      • Kamuttaja-Setä
        lieksan perukoilta kirjoitti:

        ...Olisi todella mielenkiintoista tietää että missä ja milloin olet minut tavannut, kun olin pieni? ...
        Kaikkia kamuttajan juttuja ei kannata ottaa ihan vakavasti. Katos kun savolainen puhuu niin vastuu on kuulijalla. Kamuttahan on tullut tunnetuksi vuoisien mittaan siitä kun se on kiertänyt ja tuntee hyvin kaikki Suomen paikkakunnat ja ihmiset. Ja mitiä se ei tiedä niin sen lopun se savolaesena viäräleukana sepittää itse.
        Tuskin on sinua tavannut jos et ole pikkulapsena asunut Lieksassa.

        Terve "lieksan perukoilta". Vae silleen se on. Ei tietysti minun kaekkija juttuja kannata toesta ottoo kun minä huastan niinkun karjalaeset huasttaahi saamavarroen kanssa. On niissä kuitennii sitteeksi totta.
        Vae oot sinä huomannu minun kierrelleen muallimmoo. Niinhään minä oun tehnnä. Sinä out taenna jiähä sinne perukoelle ja katteuvesta kalappeena laklattelet.
        Sekkii on totta jotta tunnen monnii immeissii. Lisseenpä sulle katteutta vielä pari kierrosta. Vanahasen Mattihi on minun vanaha tuttava (noin 20 vuotta) ihan iliman saamavaroja.
        Voe jos tietäsin kuka minä oun niin hatun ottasin piästäni ja lattiiseen asti kumartasin. Huommootko miten huono ihmistuntija minä oun.


      • Opetan vieläkin
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Kävin kylässä teillä joitain kertoja. Olin Maurin kanssa samalla työnantajalla. Siellä näin hänet ensi kerran Lieksan jälkeen. Molemmat tunnettiin toisemme heti.
        En sano paikkakuntaa, mutta sen kerron, että tiedän tyttärentyttären (sinun tyttösi) saaneen jo sähköpostia toiselta tietolähteeltä jonka mainitsin olevan luotettava.
        Puhuin hänen kanssaan eilen puhelimessa. Arvasin kuka hän oli koska oli noin tarkkoja tietoja. Toisellekkin lähteelle soitin eilen (Maurin vanhalle koulukaverille).
        Suurin ongelma minulla on tällä hetkellä saada sähköpostini toimimaan. Odottelen korjaajaa.

        Mistä sinä hörhö tiedät kuka kirjoittaa mitäkin. Kyllä Mauri eli koko ikänsä Lieksassa eikä poistunut muuta kuin armeijaan. ja nuo postinkantajajutut voi jättää omaan arvoonsa. Olin Maurin opettaja lukiossa.


      • MM
        Opetan vieläkin kirjoitti:

        Mistä sinä hörhö tiedät kuka kirjoittaa mitäkin. Kyllä Mauri eli koko ikänsä Lieksassa eikä poistunut muuta kuin armeijaan. ja nuo postinkantajajutut voi jättää omaan arvoonsa. Olin Maurin opettaja lukiossa.

        Taitaa nyt olla kyseessä kaksi eri Mauria. Tämä meidän tuntema Mauri ei asunut Lieksassa kuin n.16 vuotiaaksi asti, josta muutti Kangasalan Sahalahteen ja asui täälllä loppuun asti. Kaikki aikaisemmat täällä kirjoitetut kommentit pitää ihan varmasti paikkansa, siskosta, koulusta jms.


      • MM
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Kävin kylässä teillä joitain kertoja. Olin Maurin kanssa samalla työnantajalla. Siellä näin hänet ensi kerran Lieksan jälkeen. Molemmat tunnettiin toisemme heti.
        En sano paikkakuntaa, mutta sen kerron, että tiedän tyttärentyttären (sinun tyttösi) saaneen jo sähköpostia toiselta tietolähteeltä jonka mainitsin olevan luotettava.
        Puhuin hänen kanssaan eilen puhelimessa. Arvasin kuka hän oli koska oli noin tarkkoja tietoja. Toisellekkin lähteelle soitin eilen (Maurin vanhalle koulukaverille).
        Suurin ongelma minulla on tällä hetkellä saada sähköpostini toimimaan. Odottelen korjaajaa.

        Toivottavasti saat sähköpostisi pian toimintakuntoon! Kiitos kun näet kovasti vaivaa tämän asian eteen! Mukavaa Joulun odotusta ja kaikkea hyvää Kamuttaja-Sedälle!


      • Kamuttaja-Setä
        MM kirjoitti:

        Toivottavasti saat sähköpostisi pian toimintakuntoon! Kiitos kun näet kovasti vaivaa tämän asian eteen! Mukavaa Joulun odotusta ja kaikkea hyvää Kamuttaja-Sedälle!

        Onko Mauri nykyään Huutijärvellä vai missä. Tämän henkilön kanssa joka jo lähetti sinne sähköpostiin tietoja oli vähän puhe, että minä lähetän loput sitten. Minulla on tietoa myös Maurin aivan varhaislapsuudesta, oikeastaan vauvaiästä alkaen jonkinverran.
        Ymmärrän hyvin tuon kiinnostuksen juuriinne. Hyvää Joulun odotusta myös sinne teille kaikille.
        PS. Pienet toiveet on saada viikon sisällä posti kuntoon jos siinnä ei ole suurta vikaa. Lähetän tietoa heti kun saan sen kuntoon.


      • MM
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Onko Mauri nykyään Huutijärvellä vai missä. Tämän henkilön kanssa joka jo lähetti sinne sähköpostiin tietoja oli vähän puhe, että minä lähetän loput sitten. Minulla on tietoa myös Maurin aivan varhaislapsuudesta, oikeastaan vauvaiästä alkaen jonkinverran.
        Ymmärrän hyvin tuon kiinnostuksen juuriinne. Hyvää Joulun odotusta myös sinne teille kaikille.
        PS. Pienet toiveet on saada viikon sisällä posti kuntoon jos siinnä ei ole suurta vikaa. Lähetän tietoa heti kun saan sen kuntoon.

        Mauri ei ole Huutijärvellä. Hänet on siunattu Sahalahden hautausmaalle. Kiva kuulla, että sinulla on tietoa aivan varhaislapsuudesta asti ja ymmärrät, miksi tämä niin kovasti meitä läheisiä kiinnostaa. Odotamme kärsivällisesti yheydenottoasi ;o) Mukavaa viikonloppua sinulle ja terveisiä ja kiitoksia näille muillekkin tietolähteille. Palataan asiaan!


      • Tyttärentytär
        Opetan vieläkin kirjoitti:

        Mistä sinä hörhö tiedät kuka kirjoittaa mitäkin. Kyllä Mauri eli koko ikänsä Lieksassa eikä poistunut muuta kuin armeijaan. ja nuo postinkantajajutut voi jättää omaan arvoonsa. Olin Maurin opettaja lukiossa.

        Totta puhuu MM, kaksi eri Mauria nyt kyseessä. Kuitenkin olen hänen lapsenlapsensa ja tiedän tasan tarkkaan missä hän asui. Eli Sahalahden Pakkalassa, minun mummulassani. Että älä siellä horise! :)


      • Kodisjoelta
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Terve "lieksan perukoilta". Vae silleen se on. Ei tietysti minun kaekkija juttuja kannata toesta ottoo kun minä huastan niinkun karjalaeset huasttaahi saamavarroen kanssa. On niissä kuitennii sitteeksi totta.
        Vae oot sinä huomannu minun kierrelleen muallimmoo. Niinhään minä oun tehnnä. Sinä out taenna jiähä sinne perukoelle ja katteuvesta kalappeena laklattelet.
        Sekkii on totta jotta tunnen monnii immeissii. Lisseenpä sulle katteutta vielä pari kierrosta. Vanahasen Mattihi on minun vanaha tuttava (noin 20 vuotta) ihan iliman saamavaroja.
        Voe jos tietäsin kuka minä oun niin hatun ottasin piästäni ja lattiiseen asti kumartasin. Huommootko miten huono ihmistuntija minä oun.

        Hauskaa miten erilaista voi suomenkieli olla. itse olen syntyperäinen raumalainen ja en ymmärtänyt tuosta juuri mitään. Kysyin syntyperäiseltä lieksalaiselta ja hän luki sen minulle sujuvasti kirjakielelle käännettynä.
        Mielestäni teillä on eri kieli joka kuuluu kuitenkin suomalaiseen kieliperheeseen. Jatka vain Kamuttaja on niin ihanaa lukea tai siis luetuttaa noita juttujasi. Kirjoitatko jossain lehdessä enemmän murteella vai oletko toimittaja. Olet liian sujuva sanankäyttäjä ollaksesi maallikko.


    • Tyttärentytär

      Kamuttaja:

      Kiitosta! Jään odottelemaan postiasi. Hämäriä kohtia löytyy aivan varmasti!

      • Tyttärentytär

        Hyvää joulunodotusta myös minun puolestani Kamuttajalle! Toivottavasti saat sähköpostiisi toimimaan pian!

        On mahdottoman mukava juttu, että jaksat nähdä tällaisen vaivan liki tuntemattomien ihmisten tähden :)


      • Kamuttaja-Setä
        Tyttärentytär kirjoitti:

        Hyvää joulunodotusta myös minun puolestani Kamuttajalle! Toivottavasti saat sähköpostiisi toimimaan pian!

        On mahdottoman mukava juttu, että jaksat nähdä tällaisen vaivan liki tuntemattomien ihmisten tähden :)

        Katso postiasi. Yritin lähettää, en tiedä toimiiko.


      • romuttaja täti
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Katso postiasi. Yritin lähettää, en tiedä toimiiko.

        Ei toimi ei toimi ei toimi muut kuin kamuttajan tyhjä pää tyhjä pää tyhjä pää


      • Tyttärentytär
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Katso postiasi. Yritin lähettää, en tiedä toimiiko.

        Katsoin ja vastasin!


      • Kamuttaja-Setä
        Tyttärentytär kirjoitti:

        Katsoin ja vastasin!

        Huomasin jotta olit vastannu. Lähipäevinä suat lissee posttii.


      • lopettakaatten tuo
        Tyttärentytär kirjoitti:

        Katsoin ja vastasin!

        hitto kun nuo kamuuttajat ja nakuttajat ja tyttäret käyttää palstaa keskinäisen juioruiluun. Eikös tässä pitäis puhella Lieksan asioista eikä joistain yksityisasioista. Kaikki nakuttajat ja tanhijot ja tahvoset ja muut kaalinkeräaivot joutas lähettää tuonne rajan taa, oikein muiluttaa lapuan liikkeen malliin.


      • kaalinkeräaevo ähvön
        lopettakaatten tuo kirjoitti:

        hitto kun nuo kamuuttajat ja nakuttajat ja tyttäret käyttää palstaa keskinäisen juioruiluun. Eikös tässä pitäis puhella Lieksan asioista eikä joistain yksityisasioista. Kaikki nakuttajat ja tanhijot ja tahvoset ja muut kaalinkeräaivot joutas lähettää tuonne rajan taa, oikein muiluttaa lapuan liikkeen malliin.

        kuulehan pottuaevo, pistä se liemupeltis kiinni eläkä tolokkuu kun et ymmärrä näköjjään mittään, taejan muilutoo sinut nurmekseen kosolan malliin muljake


    • Tyttärentytär

      Kamuttaja:

      Laitoin sinulle sähköpostiin vielä pienen kysymyksen, koskien asiaa josta oli puhe.

      Mutta jään odottamaan postiasi ! :)

    • Hiton Tytär

      "hitto kun nuo kamuuttajat ja nakuttajat ja tyttäret käyttää palstaa keskinäisen juioruiluun. Eikös tässä pitäis puhella Lieksan asioista eikä joistain yksityisasioista. Kaikki nakuttajat ja tanhijot ja tahvoset ja muut kaalinkeräaivot joutas lähettää tuonne rajan taa, oikein muiluttaa lapuan liikkeen malliin."

      Tuu tänne sanoo! Ei vaan, älä nyt hikeenny. Kyllä tässä myös sähköpostia vaihdetaan että ei tämä nyt ole ainoa kanava jossa informaatiota vaihdamme.

      Hieman nyt hyvä ystävä ymmärrystä peliin, täällä koitetaan selvittää LIEKSALAISEN lähisukulaisen menneisyyttä. Ja tämä on monelle ihmiselle tärkeää.

      Eikä tämä ole sinulta pois. Ja kukaanhan ei estä täällä käymästä muuta keskustelua muista ihmisistä. Ja täällä on sitä kyllä käyty ja toivon että käydään jatkossakin, todella mielenkiintoisia juttuja.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe