Ulos maahan vai laatikkoon?

Multasormikeskelläkämmentä

Ensimmäistä kertaa ostin yrttejä (taimia) ja kokeilen itse kasvattaa.

Kannattaako jo laittaa maahan vai onko parempi laittaa laatikkoon, jonka saa helposti nostettua sisälle?

Yrtit:
rosmariini
thaibasilica
meirami
salvia
sitruunamelissa

Jos laitan laatikkoon, niin voiko kaikki laittaa sellaiseen 30 X 30 cm laatikkoon? Vai olisiko sittenkin parempi istuttaa jokainen yrtti pieneen omaan ruukkuunsa...Tai parvekelaatikkoon?

Hankalaa =)

Ja kiitos avusta, jos sellaista saan =))

2

486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie__

Itse idätin minikasvihuoneessa yrttini ja nyt pitäisi koulia ne isompiin ruukkuihin.

Itse ajattelin laittaa ihan saviruukkuihin; halkaisijat niissä vaihtelevat 9 cm:n ja 14 cm:n välillä.

Eli laitan pienimpiin ruukkuihin sellaisia yrttejä, joska eivät vaadi niin paljoa tilaa kasvaakseen ja niihin laitan suunnilleen 3-5 tainta ja suurimpiin sitten sellaista, joka vaatii tilaa enemmän ja toisiin suurimpiin laitan yli 5 tainta kasvamaan.

Tällä tavoin ajattelin kokeilla kasvatusta parvekkeella pienoiskasvihuoneessa.

Lisäksi on tomaatteja ja tietenkin perinteiset salaatit, tillit, persiljat, ruohosipuli ja vesikrassi. Niitä laitan ihan parvekelaatikoihin ja peltisiin vateihin kasvamaan.Paitsi tietenkin tomaatit yksi taimi per ruukku.

En kyllä suosittele, että laitat kaikki yrtit samaan laatikkoon. Mieluummin jokainen eri yrtti omaan ruukkuunsa ja muutama taimi per ruukku, jos siis isoja ruukkuja.En osaa sanoa, että onko parempi laittaa maahan vai laatikkoon, mutta jos omaa pihaa, niin kokeile molempia vaikka, niin näät, kumpi on parempi vaihtoehto sitten toteuttaa seuraavan kerran.

Mitä multaa meinasit käyttää koulimisen yhteydessä? Älä vain käytä liian tujua multaa; kaikki yrtit eivät välttämättä pidä liian ravinteikkaasta mullasta.

Itselläni iti kaikki muut yrtit, joita laitoin, paitsi minttu, jota iti vain kaksi vaivaista tainta...

• J--K

Suosittelen laittamaan omiin ruukkuihin, thaibasilika vaatii melko ison, itsellä 20 senttinen saviruukku, käyttäessä sitä kannattaa leikata aina poikki, noin 5 senttiä mullan yläpuolelta, lehtiparin yläpuolelta, tällöin haarautuu siitä ja tuuhenee, eli ei lehtiä ottaa yksitellen. rosmariini, meirami ja sitruunamelissa kasvaa pienemmissäkin ruukuissa ja rosmaariinihän on kylmän kestävä, lasitetulla parvekkeella kasvoi vielä tammikuussa. Salviasta ei kokemusta. Noi rosmariini, meirami ja s-m saattaisi hyvin viihtyä yhdessä parvekelaatikossakin. Maahan en suosittele laittamaan, ainakin rosmariini vaikka talvetii ikkunalaudalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      193
      3579
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      57
      2237
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2220
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2082
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1501
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      460
      1202
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1063
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      1014
    Aihe