Otetaan esimerkiksi Jumbon lähettyvillä oleva silta. Se, jonka kautta Kehä3:lta sinne mennään esim. lentokentältä päin tultaessa. Heti sillan jälkeen samaan tiehen liittyy toinen kaista omana kaistanaan, josta tielle tulevat Kehä3:lta Itään päin ajaneet. Tällä kaistalla on kolmio, vaikka se on oma kaistansa. Jos sillan yli tullut nyt sitten haluaa seuraavasta kääntyä oikeaan, joutuu hän vaihtamaan tälle toisella kaistalle ennen käännöstä. Kumpi siinä on väistämisvelvollinen. Ne jotka ajavat omaa kaisaansa, mutta tulevat kolmion takaa, vai se joka vaihtaa kaistaa kolmion jälkeen?
Eli vielä kertauksen vuoksi. Kuka väistää, se joka ajaa omaa kaistaansa kolmion takaa, vai se joka vaihtaa kaistaa?
Kuka on väistämisvelvollinen
18
3377
Vastaukset
- autokuskikin
aivan varmasti väistämisvelvollinen on se kuka vaihtaa kaistaa, aina, kaikissa tilanteissa.
- mutta
Mitäs varten siellä sitten on se kolmio? Eihän sitä kaiken järjen mukaan pitäisi ylipäätään siellä tarvita. Kukaan ei nääs voi toisen eteen siellä mennä ilman, että vaihtaa kaistaa.
- hmh..
En tunne risteystä, koska asustelen täällä pohjoisemmassa, mutta kyllä se niin menee, että se joka vaihtaa kaistaa, on väistämisvelvollinen.
- juu
Samaa mieltä edellisten kanssa. Kolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen jättäessään risteyksen suoraan vasemmalle kaistalle. Autokoulussa tämä tunnetaan nimellä poikkeuskäännös, eikä se ole kielletty missään olosuhteissa, toisin kuin helposti voisi ymmärtää. En tosin muista onko kyseisestä risteyksestä mitään järkeä hypätä suoraan vasemmalle kaistalle.
- juu
Vedetäänpäs vähän takaisin: sulkuviivaa ei tietenkään saa ylittää, jos sellainen sattuu olemaan.
- Jake
lain mukaan kolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen, mutta tuollaisissa paikoissa epäselvyyksiä syntyy helposti.
ko. paikassa on lyhyt matka kolmiolta siihen paikkaan, jossa toiselta kaistalta tulevan on pakko vaihtaa kaistaa jos mielii oikealle kääntyä eli suht. selkeä tilanne.
Kärkikolmion väikutusalueesta ei taida laissa olla mitään metrimäärää sanottu. Ongelmapaikkoja ovat mm. moottoritien liittymissä, joissa on sinne tuleville kärkikolmio ja sitten liittymäkaista jatkuukin suoraan ja muuttuu oikealle poistuville ryhmityskaistaksi esim. porvoontieltä kehä I:lle tullessa. Olisi hyvä tietää kuinka pitkä on väistämisvelvollisuusmatka... - lakia, ei tulkintaa!
Kolmion takaa tuleva väistää! Tietenkin!
Kaistan vaihtaja ei joudu pohtimaan uutta liittyjää, muutoinhan etuajo-oikeutetulta tieltä ei voisi ruuhkatilanteessa poistua pois, oikealle, jos pitäisi väistää uusia liittyjiä.
Kaistanvaihtajan väistövelvoite pätee siinä vaiheessa, kun kumpaisetkin osapuolet ovat samanarvoisia keskenään ajavat jo rinnakaisilla kaistoillaan jonkin aikaa, tahi toisen takana. Jonkin aikaa.
Kärkikolmio ilmoittaa tässä jotain aivan muuta.
Kolmion takaa (tai stopin) tulevan on annettava muille ESTEETÖN KULKU!
TARKOITTAA ODOTTAMISTA, VÄISTÄMISTÄ JA J O S sitten toisen ETEEN AJETAAN, "PAKENEMISTA", KAASUN PAINAMISTA JA POIS ALTA. JOS SALLITTAAN MOINEN ILMAISU.
Tätä velvoitetta (esteetön kulku) ei saa sekoittaa lievempään juttuun, eli v ä i s t ä m i s e e n esim. oikealta samaan aikaan tulevaan nähden = TLL 14 § 1 mom.
Sama väistäminen myös kohtaavaan (vastakkaisen suunnan) liikenteeseen nähden, kun käännytään ajosuunnassa vasemmalle.
Väistäminen on siten selkeästi lievempi velvoite. Esteetön kulku annetaan em. tapauksissa ja esim. kiirellisessä tehtävässä ajavalle hälytysajoneuvolle, suojatietä käyttävälle, tai sinne pyrkivälle, tahi pääsyä odottavalle jalankulkijalle, aina junalle etc.
Poikkeuskäännös esim. 12-15 m:n tienpätkällä on kylläkin kiellettyä. Oppikirjojen omia keksintöjä.
Laki määrää muuta ja sitä on noudatettava.
Jos kädet eivät ehdi kääntämiseen, pitää hiljentää nopeutta, tahi ajettava toista reittiä.
Poikkeuskäännöksen tekijä vastaa lakia rikkovana osapuolena kolarista, jos ryhmittyy käännöksensä yhteydessä väärin ja "yllättää" sen oikealla tavalla ajolinjoja käyttävän syyttömän.
Ennalta arvatta syy-yhteys puuttuu siltä, joka ajaa oikein ja lain mukaan, eli adekvaattinen kausaalisuus sanktioon nähden.
Kuka vastaa virheellisestä = väärästä opettamisesta? Nimiä, kiitos!- juu
Ryhmittyminen ja jättäminen eivät ole sama asia. Haluaisin nähdä tuon lainkohdan joka kieltää poikkeuskäännöksen. Itse asiassa epäilen, että laki edes tuntee moista termiä. Niin se nimi: Tekniikan maailman liikennepalstalta luin useampi vuosi sitten. En muista numeroa tarkemmin.
"Kolmion takaa tuleva väistää! Tietenkin!
Kaistan vaihtaja ei joudu pohtimaan uutta liittyjää, muutoinhan etuajo-oikeutetulta tieltä ei voisi ruuhkatilanteessa poistua pois, oikealle, jos pitäisi väistää uusia liittyjiä. "
Miten niin ei voi poistua jos pitää väistää? - riippuen siitä,
juu kirjoitti:
Ryhmittyminen ja jättäminen eivät ole sama asia. Haluaisin nähdä tuon lainkohdan joka kieltää poikkeuskäännöksen. Itse asiassa epäilen, että laki edes tuntee moista termiä. Niin se nimi: Tekniikan maailman liikennepalstalta luin useampi vuosi sitten. En muista numeroa tarkemmin.
"Kolmion takaa tuleva väistää! Tietenkin!
Kaistan vaihtaja ei joudu pohtimaan uutta liittyjää, muutoinhan etuajo-oikeutetulta tieltä ei voisi ruuhkatilanteessa poistua pois, oikealle, jos pitäisi väistää uusia liittyjiä. "
Miten niin ei voi poistua jos pitää väistää?minne menossa. Poikkeuskäännös on vitsi! HAhaahhaahaha
- ei poikkeuskäännöstä
juu kirjoitti:
Ryhmittyminen ja jättäminen eivät ole sama asia. Haluaisin nähdä tuon lainkohdan joka kieltää poikkeuskäännöksen. Itse asiassa epäilen, että laki edes tuntee moista termiä. Niin se nimi: Tekniikan maailman liikennepalstalta luin useampi vuosi sitten. En muista numeroa tarkemmin.
"Kolmion takaa tuleva väistää! Tietenkin!
Kaistan vaihtaja ei joudu pohtimaan uutta liittyjää, muutoinhan etuajo-oikeutetulta tieltä ei voisi ruuhkatilanteessa poistua pois, oikealle, jos pitäisi väistää uusia liittyjiä. "
Miten niin ei voi poistua jos pitää väistää?se on joku autokoulujen ikioma laiton keksintö.
Käytännössä poliisi ymmärtänee (tuskin oikeuslaitos), jos on vain pari auton mittaa ja joutuu tekemään sen ns. poikkeuskäännöksen.
Eli ensin oikealle ja hätäisesti taas vasemmalle, tahikka toisinpäin!
Se on kuitenkin varmaa, että poikkeustyylillä suhaileva on vastuussa sille, joka ajaa tarkasti lain mukaan. Kumotkaa, jos pystytte! Toope. - juuri autokoulusta päässyt
ei poikkeuskäännöstä kirjoitti:
se on joku autokoulujen ikioma laiton keksintö.
Käytännössä poliisi ymmärtänee (tuskin oikeuslaitos), jos on vain pari auton mittaa ja joutuu tekemään sen ns. poikkeuskäännöksen.
Eli ensin oikealle ja hätäisesti taas vasemmalle, tahikka toisinpäin!
Se on kuitenkin varmaa, että poikkeustyylillä suhaileva on vastuussa sille, joka ajaa tarkasti lain mukaan. Kumotkaa, jos pystytte! Toope.Näinhän se juuri autokoulussa opetetaankin!Eli poikkeuskäännöksen saa tehdä jos on pakko, mutta tottakai olet silloin väistämisvelvollinen, koska et mene perussäännön mukaan! Kyllä ootte paskoissa autokouluissa käyneet, jos tuo on jäänyt sanomatta.
Sitten tähän varsinaiseen aiheeseen eli kumpi väistää? No, muutaman tällaisessa tilanteessa sattuneen kolaritilanteen oikeudellisen ratkaisun nähneenä/kuulleena,kehoittaisin kolmion takaa tulevaa väistämään... - juu
ei poikkeuskäännöstä kirjoitti:
se on joku autokoulujen ikioma laiton keksintö.
Käytännössä poliisi ymmärtänee (tuskin oikeuslaitos), jos on vain pari auton mittaa ja joutuu tekemään sen ns. poikkeuskäännöksen.
Eli ensin oikealle ja hätäisesti taas vasemmalle, tahikka toisinpäin!
Se on kuitenkin varmaa, että poikkeustyylillä suhaileva on vastuussa sille, joka ajaa tarkasti lain mukaan. Kumotkaa, jos pystytte! Toope.Tieliikennelaki ei selvästikään käsittele kaikkia tilanteita. Esim. noiden pykälien mukaan ajettaessa tulisi romua tilanteissa joissa useammalta kaistalta saa kääntyä samaan suuntaan. En tosin tähän hätään tiedä mistä noita sääntöjä löytyisi lisää.
- skandium
Yleisesti vastaten: kolmion takaa tulevan väistämisvelvollisuus on vahvempi kuin kaistaa vaihtavan, joka haluaa esim. kääntyä pois päätieltä. Tietenkään kaistaakaan ei saa vaihtaa toisen päälle, mutta joka tapauksessa ensisijaisesti kolmion takaa päätielle liittyvä odottaa. Usein kuitenkin tuollaisessa tilanteessa isompaa tietä ajava hidastaa, ja antaa liittymäkaistaa ajavan vaihtaa kaistaa eteensä päätielle, jonka jälkeen vaihtaa itse liityntäkaistalle, jos se jatkuu pois kääntyvien kaistana. Tällainen tilanne on esimerkiksi Hämeenlinnanväylältä Kehä 3:lle itään päin liityttäessä: itään päin Kehä 3:lle liittyvien kiihdytyskaista jatkuu vanhalle Hämeenlinnantielle (tie nro 130) kääntyvien kaistana.
Tuosta esille ottamastasi paikasta löytyy omakohtaista kokemusta, joten voin vastata varmasti oikein. Sulkuviiva estää Lentoasemantietä lentoasemalta (pohjoisesta) päin tulevaa vaihtamasta kaistaa oikealle kääntyäkseen ennen kuin Kehä 3:lta tuleva on päässyt liittymään tielle, vaikka tuleekin kolmion takaa. Eli tässä tapauksessa kolmion takaa saa ajaa tavallaan kuin ei kolmiota olisikaan. Varovainen kannattaa silti olla tuollaisissa poikkeuksellisissa kohdissa. - Anonyymi
Se liittymiskaistaa tuleva autoilija on väistämisvelvollinen
- Anonyymi
Molemmat.
- Anonyymi
Sääntö on yksikertainen, mutta käytännössä jonkin verran hankala.
Väistämisvelvollisuus liikennemerkki koskee vain risteyskohtaa, eli välittömästi mainitun kaistan alkua, jossa kärkikolmio on asennettuna. Siinä kohdassa väistämisvelollinen on kuljettaja, joka tulee kärkikolmion takaa.
Sen jälkeen kaistalla ajettaessa on väistämisvelvollinen se kuljettaja, joka vaihtaa kaistaa.
Käytännössä tuskin kukaan ajaa "pääväylää" vaihtaen kaistaa heti sinne väistämisvelvollisen suunnan kaistalle. Sen jälkeen kuitenkin kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen. - Anonyymi
Kumpikin noudattaa huolellisuutta ja varovaisuutta ja merkkihän ohittaa säännön sekä kaistanvaihtaja vastaa että toiminta menee sääntöjen mukaan.
- Anonyymi
Yleensä kun käyttää vilkkua riittävän ajoissa, niin muut väistävät kohteliaisuuttaan, paitsi jos ei ummara ja taxit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855