koulusihteerien työtaakka mahtava...

palkkaus on suomen alhaisin..

..miksi kulusihteerien palkat ovat Helsingin kaupungissa suomen pohjanoteeraus, vaikka työtaakka on valtava.

Tavallisen toimistosihteerin palkka yksityisellä on noin 500/kk euroa parempi!

Koulusihteerin osattava erinomaisen paljon tietotekniikkaa, erilaisia ohjelmien hallintaa, joista lapsukaisille annetaan arvosanat ja koluhistoria, koulukohtaista osaamista erilaisten pikkuasioiden hoitamisissa, poissaolojen hoitoja jne,jne,....

KOULUSIHTEERIT HELSINGISSÄ LAKKOON!!!!!

PALKAT NOUSTAVA 300 EUROA/KUUKAISI!!!

20

33168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimistosihteeri

koulusihteeri tienaa?

Itse toimistosihteerinä valtiolla tienaan 2300€ /kk kiitos UPJ:n. Ihan tyytyväinen olen.

• palkat ylös tytöt...

..herranjestas, et kai ole paperitehtassa?
        Nyt on niin, että meidän etuja pitää ryhtyä ajamaan kunnolla!

• ei tarvitse osata
        palkat ylös tytöt... kirjoitti:

..herranjestas, et kai ole paperitehtassa?
        Nyt on niin, että meidän etuja pitää ryhtyä ajamaan kunnolla!

kovinkaan kummoisia tehtäviä. Ne ovat aika yksinkertaisia. Huomaa jo alkuperäisen viestin laatijasta ettei edes suomenkieli ole hänellä hyvää.

• missä olen
        ei tarvitse osata kirjoitti:

kovinkaan kummoisia tehtäviä. Ne ovat aika yksinkertaisia. Huomaa jo alkuperäisen viestin laatijasta ettei edes suomenkieli ole hänellä hyvää.

ns. muuta henkilökuntaa, niin koulusihteerillä on aikaa joka aamu 2 tuntia istua ja katsoa jotain "KAUNAREITA" töllöstä. Eipä paljon kiire rasita. Ja sen verran v...mäinen on, että ehtii jemmailla paperiliittimiä siivoojien kiusaksi.

• Oikeinkirjoitus

Sama ongelma on viestäsi päätellen myös sinulla.

• Ei jaksa

Ottakaa nyt joku oppikirja siihen viereen, jos alatte opettaa suomen kieltä.

Lauseen alkuun tulee iso kirjain, suomen kieli ei ole yhdyssana vaan sanaliitto, ja että-sana aloittaa sivulauseen, joka on erotettava pilkulla edeltävästä päälauseesta.
        ...hänellä hyvää.... - no huh!

• Pinja

Mitä kaikkea koulusihteerin tehtäviin oikein kuuluu, jos tytöskentelee koulussa, jossa ei ole lukiota, vain ylä- ja ala-aste? Kiinnostaa, koska olen hakenut kyseistä työtä!

• haavetyössä olen
        Pinja kirjoitti:

Mitä kaikkea koulusihteerin tehtäviin oikein kuuluu, jos tytöskentelee koulussa, jossa ei ole lukiota, vain ylä- ja ala-aste? Kiinnostaa, koska olen hakenut kyseistä työtä!

Nettisivujen päivitys, opettajien palkanlaskenta, sijaisten palkanlaskenta, oppikirjojen tilaus, materiaalien tilaus, puhdistusaineiden ja pesuaineiden tilaus, palkkiot, kouluhuoneistojen käyttölaskutus, koulukuljetusten järjestelyt ja aikataulutukset erilaisissa kuljetuksissa oleville, oppilas- ja työtapaturmien hoito, hakemukset- ja korvaushakemusten seuranta, oppilasrekisterin ylläpito, arviointi-, poissaolo-, opeyhteenvedot ym., wilma-tunnukset oppilaille, opettajille, huoltajille, lukujärjestysten/luokkatilojen/seinätaulujen monistukset jaksoittain, opettajien lomakkeiston ylläpito, asiakaspalvelu: huoltajat/opettajat/oppilaat/yritykset, laskujen tiliöinti, budjetin seuranta, työsopimusten teko, sijaisten hankinta, uusien ohjeiden tiedotus, postinjako, luottokorttitapahtumien selvittely ja erillinen seuranta, kuljetusyhteenvedot oppilaiden matkoista/kuluista/maksetuista/ei-käytetyistä matkoista, kertalippuasiat, ruokalippujen myynti, vips-päätösten valmistelu rehtorin tarpeen mukaan, kahvijärjestelyt, koulutuksiin osallistuminen, työtilan ylläpito, papereiden arkistointi, opiskelijoiden muuttoon liittyvät asiat, lupa-anomukset, matkalaskujen selvitykset, lipputilaukset, leirikoulujen mahdolliset kuljetustarjouspyynnöt. Varmaan jotain jäi tästä puuttumaankin...

5v. on tullut oltua koulusihteerinä ja ihan täyspäiväistä työtä eikä taukoja ehdi pitää.

• Työt ovat vaativia
        haavetyössä olen kirjoitti:

Nettisivujen päivitys, opettajien palkanlaskenta, sijaisten palkanlaskenta, oppikirjojen tilaus, materiaalien tilaus, puhdistusaineiden ja pesuaineiden tilaus, palkkiot, kouluhuoneistojen käyttölaskutus, koulukuljetusten järjestelyt ja aikataulutukset erilaisissa kuljetuksissa oleville, oppilas- ja työtapaturmien hoito, hakemukset- ja korvaushakemusten seuranta, oppilasrekisterin ylläpito, arviointi-, poissaolo-, opeyhteenvedot ym., wilma-tunnukset oppilaille, opettajille, huoltajille, lukujärjestysten/luokkatilojen/seinätaulujen monistukset jaksoittain, opettajien lomakkeiston ylläpito, asiakaspalvelu: huoltajat/opettajat/oppilaat/yritykset, laskujen tiliöinti, budjetin seuranta, työsopimusten teko, sijaisten hankinta, uusien ohjeiden tiedotus, postinjako, luottokorttitapahtumien selvittely ja erillinen seuranta, kuljetusyhteenvedot oppilaiden matkoista/kuluista/maksetuista/ei-käytetyistä matkoista, kertalippuasiat, ruokalippujen myynti, vips-päätösten valmistelu rehtorin tarpeen mukaan, kahvijärjestelyt, koulutuksiin osallistuminen, työtilan ylläpito, papereiden arkistointi, opiskelijoiden muuttoon liittyvät asiat, lupa-anomukset, matkalaskujen selvitykset, lipputilaukset, leirikoulujen mahdolliset kuljetustarjouspyynnöt. Varmaan jotain jäi tästä puuttumaankin...

5v. on tullut oltua koulusihteerinä ja ihan täyspäiväistä työtä eikä taukoja ehdi pitää.

Vielä lisään edelliseen luetteloon, että lukion koulusihteerin työajasta suurin osa työajasta menee ylioppilaskirjoitusten toimeenpanoon liittyviin asioihin, ilmoittautumislomakkeiden laadinta, niiden vastaanotto ja tarkistus, että ilmoittautuvat oikeisiin yo-kokeisiin, valintojen kirjaaminen tietokantaan, tarkistusluku, ilmoittaminen sähköisesti ja paperiversiona yo-tutkintolautakunnalle, yo-laskujen teko, postittaminen, koeaineiden, nauhojen yms. tilaukset, tilojen ja erityistilojen järjestäminen, huolehtiminen erityispäätöksistä, monenlaisten pikkuasioiden hoito, yo-koepaikkojen arvonta, muutokset ilmoittamistietoihin, yhteydet yo-tutkintolautakuntaan, koepöytäkirjojen seuranta, vastaanotto, postitus, opiskelijoiden oikeus osallistua yo-kokeisiin = seuranta, yhteistyö opinto-ohjaajien ja rehtorien kanssa. Kaksoistutkintolaisten asiat yo-tutkintoon liittyen, yhteydet heidän koulujensa opoihin, maksuperusteiden selvitys, laskutus, taulukot, yhteenvedot, tilastot, yo-tulosten vastaanotto, jakaminen, lehdistölle ilmoittaminen, yhteenvetojen tekeminen yo-juhliin jne. Suurissa lukioissa työmäärä on moninkertainen. Ja ko. työvaiheet ovat tarkkoja ja vaativia.
        Lisäksi opintojen seuranta ja yo-todistusvalmiuksien seuranta.
        Olen ollut koulusihteerinä noin 16 vuotta.

• ylioppilass
        Työt ovat vaativia kirjoitti:

Vielä lisään edelliseen luetteloon, että lukion koulusihteerin työajasta suurin osa työajasta menee ylioppilaskirjoitusten toimeenpanoon liittyviin asioihin, ilmoittautumislomakkeiden laadinta, niiden vastaanotto ja tarkistus, että ilmoittautuvat oikeisiin yo-kokeisiin, valintojen kirjaaminen tietokantaan, tarkistusluku, ilmoittaminen sähköisesti ja paperiversiona yo-tutkintolautakunnalle, yo-laskujen teko, postittaminen, koeaineiden, nauhojen yms. tilaukset, tilojen ja erityistilojen järjestäminen, huolehtiminen erityispäätöksistä, monenlaisten pikkuasioiden hoito, yo-koepaikkojen arvonta, muutokset ilmoittamistietoihin, yhteydet yo-tutkintolautakuntaan, koepöytäkirjojen seuranta, vastaanotto, postitus, opiskelijoiden oikeus osallistua yo-kokeisiin = seuranta, yhteistyö opinto-ohjaajien ja rehtorien kanssa. Kaksoistutkintolaisten asiat yo-tutkintoon liittyen, yhteydet heidän koulujensa opoihin, maksuperusteiden selvitys, laskutus, taulukot, yhteenvedot, tilastot, yo-tulosten vastaanotto, jakaminen, lehdistölle ilmoittaminen, yhteenvetojen tekeminen yo-juhliin jne. Suurissa lukioissa työmäärä on moninkertainen. Ja ko. työvaiheet ovat tarkkoja ja vaativia.
        Lisäksi opintojen seuranta ja yo-todistusvalmiuksien seuranta.
        Olen ollut koulusihteerinä noin 16 vuotta.

Ei tuossa listassa kyllä kovin vaativia duuneja tunnu olevan. Tyypillisiä sihteerin tehtäviä, pieniä, huolellisuutta vaativia hommia ilman suurempaa vastuuta. Mikään listatuista tehtävistä ei edellytä kummoista koulutusta, lukion käymisestä vähän plussaa.

• xxx
        ylioppilass kirjoitti:

Ei tuossa listassa kyllä kovin vaativia duuneja tunnu olevan. Tyypillisiä sihteerin tehtäviä, pieniä, huolellisuutta vaativia hommia ilman suurempaa vastuuta. Mikään listatuista tehtävistä ei edellytä kummoista koulutusta, lukion käymisestä vähän plussaa.

No kyllä tuon listan duunit ovat kyllä sellaisia, että ei ihan heti onnistu vaikka olisi esim. tradenomi tai jokin korkeasti koulutettu. Itse olen kolmatta vuotta ylä-asteen ja lukion koulusihteerinä. Olen ollut sitä ennen n.35 vuotta sihteerin tehtävissä niin yksityisellä kuin kunnallisellakin puolella, Täytyy sanoa, että koulumaailma on ihan erilainen kuin edelliset työpaikat. Työ on tosi vaativa kun vertaa kaikkiin edellisiin tyuopaikkoihin vaikka palkka on ihan surkea työtaakkaan ja vastuuseen verrattuna. Toisaalta pidän nykyisestä työstäni ja on tosi mielenkiintoinen, koska siinä on tekemisissä oppilaiden, huoltajien ja opettajien kanssa. Siinä pitää kuitenkin osata OVTES, oppilashallinto,yhteishaku, ylioppilastutkinto, kouluun liittyvät lait ym. Lisäksi koulusihteerin tehtävissä ei ole mitään hyötyä ylioppilastutkinnosta, koska siinä pitää ymmärtää tiedonsiirrot ylioppilastutkintolautakuntaan, kirjoitusten määräykset, materiaalien tilaukset ym.
        Joten miettikäähän tätä nuorempi polvi, jolla ei välttämättä ole mitään kokemusta erilaisitsa toimistotöistä niin kuin edellisen kommentin kirjoittaja ylioppilas. Hanki sinäkin vähän elämän- ja työkokemusta vielä ennen kuin alat arvostelemaan toisten esim. koulusihteerien töitä ja työn helppoutta.

• Anonyymi
        haavetyössä olen kirjoitti:

Nyt vuosi kouluhteerin töitä takana ja voin allekirjoittaa täysin tuon mitä kirjoitit, aika kattava lista työtehtävistä. Lisäksi todistusten tulostus ja tarkistus, stipendit, avaimien ja autopaikkojen hallinnointi, ylioppilaskirjoituksiin liittyvät asiat, mitähän vielä 😀

• Ent. koulusihteeri

Palkka oli tosiaan surkea. Tosin kaupungin palkathan on muutenkin mitä on. Ei saa muutkaan sihteerit sen parempaa palkkaa kaupungilla. Työtaakka nykyiseen työhöni verrattuna oli kohtuullinen. Koulusihteerin työssähän on määrätyt kiireajat eli koulun alku ja loppu. Muina aikoina työtaakka ei mielestäni ollut hirmuinen. Riippuu tietysti paljon myös koulusta ja rehtorista miten paljon hommaa on. Työnkuva on kuitenkin laaja ja siinä olet aivan oikeassa, että paljon on osattava eri asioita. Koulusihteerihän on rehtorin oikea käsi :)

• vaihtoehtoja on

Jos se palkka on kerran huono niin miksi sitten olet siellä töissä. Osaajille löytyy aina töitä.

• Jaksanko?

Vaikka viestisi onkin kirjoitettu jo viime vuonna, vastaan, koska työ on mulle tästä syksystä lähtien uusi. Tehtäväalue on tosi laaja, en olisi ikinä odottanut sellaista työmäärää. Koko ajan on tullut uusia asioita ja ohjelmia, joita vaan on ollut pakko oppia käyttämään suurimmaksi osaksi ilman koulutusta, lisäksi mitään ei voi/saa tehdä rauhassa ja kaikki pieni atk-nippelitietokin on hallittava. Eikä siinä vielä kaikki, ne on opetettava esimiehellekin kaiken muun ohella, oltava tukena ja turvana jatkuvasti, reilusti yli puolta pienemmällä palkalla, ei kohta jaksa. Yksityisillä työnantajilla vastaavista töistä saa pari tuhatta euroa, mutta en ole onnistunut saamaan sellaista työtä, jotakin oli otettava. Miten taistelisiparemman palkan puolesta, suurin osa meistä on naisia!!!

• Koulutusko kannattaa?

Olen tehnyt muutaman vuoden koulusihteerin työtä lukiossa, ja täytyy sanoa, että työ todellakin yllätti vaatimuksillaan. Monialaista atk-osaamista vaaditaan (taloushallinto, opiskelijahallinto, arkistohallinto, www-sivujen päivitys...) Sen lisäksi lukiolaiset asioivat kansliassa kymmeniä kertoja päivässä.He tarvitsevat monenlaisia todistuksia, neuvoja opintotukiasioista, matkatuesta, asumistuesta, yhteisvalinnasta. Tarvittaessa sijaistan opettajia heidän poissaollessaan (aloitan tunnit, jaan tehtävät). Henkilöstön palkkoihin liittyvät asiat hoidetaan myös kansliassa. Ainoastaan palkanmaksu hoidetaan muualla.Hoidan myös talon sisäisen tiedotuksen. Työ todellakin keskeytyy koko ajan. Yo-kirjoitukset työllistävät käytännössä koko lukuvuoden ajan, koska yhä suurempi osa lukiolaisista hajauttaa tutkinnon useammalle kirjoituskerralle. Kun vielä usein on se tilanne, että rehtori ei osaa käyttää tietoteknisiä ohjelmia lainkaan, jää kaikki koulusihteerin tehtäväksi. Ihan kaikki. Osaamista, jaksamista, palvelualttiutta, koulutusta ja paineensietokykyä vaaditaan , mutta palkassa se ei näy.
        Palkka n. 1850 brutto. Sisältää työkokemuslisät. (rehtorin palkka n.5000 e).

• kyykytykseen?
        Koulutusko kannattaa? kirjoitti:

Olen tehnyt muutaman vuoden koulusihteerin työtä lukiossa, ja täytyy sanoa, että työ todellakin yllätti vaatimuksillaan. Monialaista atk-osaamista vaaditaan (taloushallinto, opiskelijahallinto, arkistohallinto, www-sivujen päivitys...) Sen lisäksi lukiolaiset asioivat kansliassa kymmeniä kertoja päivässä.He tarvitsevat monenlaisia todistuksia, neuvoja opintotukiasioista, matkatuesta, asumistuesta, yhteisvalinnasta. Tarvittaessa sijaistan opettajia heidän poissaollessaan (aloitan tunnit, jaan tehtävät). Henkilöstön palkkoihin liittyvät asiat hoidetaan myös kansliassa. Ainoastaan palkanmaksu hoidetaan muualla.Hoidan myös talon sisäisen tiedotuksen. Työ todellakin keskeytyy koko ajan. Yo-kirjoitukset työllistävät käytännössä koko lukuvuoden ajan, koska yhä suurempi osa lukiolaisista hajauttaa tutkinnon useammalle kirjoituskerralle. Kun vielä usein on se tilanne, että rehtori ei osaa käyttää tietoteknisiä ohjelmia lainkaan, jää kaikki koulusihteerin tehtäväksi. Ihan kaikki. Osaamista, jaksamista, palvelualttiutta, koulutusta ja paineensietokykyä vaaditaan , mutta palkassa se ei näy.
        Palkka n. 1850 brutto. Sisältää työkokemuslisät. (rehtorin palkka n.5000 e).

Huh, mutta kuulostaa tutulta. Nainen tekee kaikki vaativat työt ja mies nostaa hyvää palkkaa. Mix me naiset ollaan niin nynnyjä, että ei nousta kapinaan? Jo olisi korkea aika. Itse teen tällä hetkellä pätkää oppilaitoksessa ja jatkoon on pyydetty, mutta en meinaa suostua. Syy; esimies on aivan bimbo markkinoimaan minua eteenpäin, eli ei ole sellaista koulutustoimistoa johon hän ei olisi luvannut minun voivan auttaa kiireellisissä tapauksissa. Kaikki hankkeet on niin huonosti suunniteltu, että myös niiden hoitamisen esimies haluaa sysätä meidän toimistoomme. Kiitos ei sanon minä; ei näillä palkoilla. Vajaa 1800 € kk:ssa ei innosta minua näyttämään kykyjäni. Ei kukaan halua työpaikkaa, jossa ei tiedä tehtäviään, ne vain tuodaan siihen pöydänkulmalle ja sanotaan, että "tee tämä". Missä on työntekijän oikeusturva? Varmaankin siinä, että sanoo EI.

• Kokemus 30 v.

Jarrumiehiä varmasti näiden verkkojen huonosti aloittelevien ohjelmien parissa.

Kokemusta hyvin toimivien valtion verkkojen kaa
      jo v:sta 68. Silloin pelas. Vaikka tietsikas -verkkohuone otti paljon tilaa.

Toimi ja toimi.

Nopeasti yhteydet ulkomaille ja laivoille yms. sisäverkkoihin.

Ny ei jotenkin kuulu toimivan ja liian turhaa työtä kaikille.

Herra varjele, jos nuoret opet joutuis näin huonoilla yhteyksllä pelaamaan...

Eivät kestäis paria tuntia.
      Siihen onneks menee.
      Ei palvelijoita kaupunki enää palkkaa joutavaa työtä harrastamaan...

• Msda

Tämä vähän vahvisti sitä miksi lähdin tätä aluetta selailemaan. Aloitin tammikuussa koulussa sihteerinä ja ongelmana on kollegat, jotka eivät halua opettaa minua tai odottavat, että kerran jonkun asian sanottuaan muistan sen seuraavalla kerralla. Minusta tietoa tulee niin paljon ja paljon muutenkin opittavaa jo ihan perus jutuissa, niin minusta tuntuu, että muistamisen kyky alkaa olla jo rajalla ja työkaverikin aina "etkö muista mitä sanottiin". Alkaa tuntemaan itsensä aika huonoksi, kun tuntuu siltä, että kaikki pitäisi heti muistaa ja osata.

• vanha konkari

Onhan sinulla vihko, johon kirjaat ylös saamasi ohjeet? Uuden työntekijän on ensiarvoisen tärkeää tehdä muistiinpanoja. Niin olen itse aina selvinnyt uusista haasteista. Jos ei heti ymmärrä/muista, mitä jotkut merkinnät tarkoittavat, ne voi selvittää. Yleensä ne avautuvat pikkuhiljaa. Harvemmin työkaverit sanovat, että tee hyvä ihminen muistiinpanoja, se pitäisi itse ymmärtää. Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe