nisuiisulle kysymys

emma

Hei,

mulla on 10v altistus työpaikan homeille, 2v siten puhkesi astma,hyvin vaikeahoitoinen,bronkiektasiat keuhkoissa,IGG vasta-ainepuutos.Aikaisemmin olen ollut täysin terve.Onko mulla alveoliitti?astman lisäksi tai joku aspergilloosi??
Hyvä kun olet palannut!!

35

5850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nisuiisu

Sinulla on ollut aluksi allerginen alveoliitti.

Koska tulehduksellinen tila keuhkoissasi on jatkunut todennäköisesti jo 10 vuotta, niin kyllä siitä keuhkoputkien limakalvotkin jo tulehtuvat.

Seuraavassa lainaus Keuhkosairaudet-kirjasta, sivu 341, Erkki O Terho:Allerginen alveoliitti ja sitä muistuttavat sairaudet.
      LAINAUS ALKAA
      Allergiseen alveoliittiin sairastuneilla näyttää olevan lisääntynyt riski sairastua myöhemmin astmaan.
      LAINAUS PÄÄTTYY

Todennäköisesti tätä astmaa tuputetaan monelle alveoliitikolle ns. sisäsyntyisenä astmana.

Ymmärtänet varmaan sen, kun homeongelma on niin paha maassamme, niin sitä yritetään viranomaisten taholta peittää laittomin keinoin. Kaikkein parhaaksi on osoittautunut tämä astma-diagnoosi. Se kyllä annetaan sairastuneelle mielihyvin. TTL tekee sen jopa keinotekoisesti altistuskokeillaan.

Koska kohdallasi on kyse ammattitaudista, niin pitäisi puhua myös ammattiastmasta. Olet varmasti lukenut tältä palstalta ehkä jo moneenkin kertaan sen asian, että KOSTEUSVAURIOMIKROBIT eivät aiheuta astmaa. Ammattiastmaa aiheuttavat vain sellaiset elimistömme ulkopuoliset hiukkaset, joiden koko on sellainen, että ne jäävät keuhkoputkien limakalvoille. Niiden koko on 5-10 mikrometriä. Kun taas puolestaan kosteusvauriomikrobien itiöiden koko on alle 5 mikrometriä. Sädesienen koko on 1 mikrometri. Ainoastaan tämän kokoiset hiukkaset pääsevät keuhkorakkuloihin asti ja aiheuttavat siellä monelle (ainakin tämän palstan lukijoille) tämän yliherkkyyskeuhkokuumeen eli allergisen alveoliitin.

On hienoa, että pohjois-amerikkalaiset käyttävät taudista nimeä keuhkokuume. Sen tunnistat helposti: aluksi 4-5 tunnin viiveellä kylmän olon tunne, joka muuttuu lieväksi kuumeiluksi. Jos reagoit näin, niin Sinulla 100 % varmuudella yliherkkyyskeuhkokuume. Normaali viruksen tai bakteerin aiheuttama flunssa on ulospäin paljon rajumpi, mutta paljon vaarattomampi!

Tämän saman Keuhkosairaudet-kirjan sivulla 605 on taulukon muodossa orgaaniset ammattiastman aiheuttajat työperäisten sairauksien rekisterin mukaan vuosina 1990-1994. Näinä vuosina homesienet aiheuttivat 1 % näistä ammattiastmoista. Tämä 1 % on nimenomaan IgE-välitteisiä, niin kuin samalla sivulla todetaan. On varsin todennäköistä, että tämäkin 1 %, on jotain muuta astmaa, esim. siitepölystä tai pölypunkeista johtuvaa.

Siis ehdottomasti ammatti-astma on IgE-välitteinen allergia. Tämä oli juuri sitä aikaa, kun homeongelma oli räjähtämässä viranomaisten käsiin. Se räjähti sitten seuraavana vuonna eli 1995, Teknillisen korkeakoulun homepölykatastrofin myötä. Tästä vuodesta lähtien aloitettiin suoltamaan vääriä astma-diagnooseja alveoliitin sijasta Paavo Lipposen 1. hallituksen toimesta. Voi Paavo, minkä tempun teit homepölytautispesialisti Sinikka Mönkäreen kanssa! Olet nyt jäänyt kiinni julmasta ihmisoikeusrikoksesta!

Pekka Nikkola

• lk.

Ei ollut tuossa kirjoituksessa tolkkua... Siitä kyllä ilmeni, että mielipiteesi on, että hänellä on allerginen alveoliitti. Lopputeksti oli tarkastelua kestämätöntä ei-johdonmukaista informaatiotulvaa.

• Pappa-Smurffi
        lk. kirjoitti:

Ei ollut tuossa kirjoituksessa tolkkua... Siitä kyllä ilmeni, että mielipiteesi on, että hänellä on allerginen alveoliitti. Lopputeksti oli tarkastelua kestämätöntä ei-johdonmukaista informaatiotulvaa.

olla luetun ymmärtämisen vaikeus!

• nisuiisu
        lk. kirjoitti:

sanoi muuten tämän vuoden presidentinvaalikampanjan aikana, että valtion talous oli kuralla vuonna 1995. Hänestä tuli sitten seuraavana vuonna valtiovarainministeri, kun Iiro Viinanen sai palkkioksi vakuutusyhtiö Pohjolan pääjohtajuuden. Pohjolahan on tunnettu siitä, että sen ei tarvitse maksaa ammattitautikorvauksia ollenkaan! Tosin Viinanen pisti Pohjolan lakkautuskuntoon ja sai potkut.

Jos 40 valtion työntekijää sairastuu (yksi rakennus TKK, Otaniemi) homepölystä ja valtion talous on kuralla, niin eihän silloin valtiolla ole varaa maksaa työntekijöittensä ammattitautikorvauksia! Jotain Viinanen, Lipponen ja Mönkäre silloin keksi! Me sairastuneet tiedämmme, mitä he keksivät?

Vuonna 1995 piti HYKSiin perustaa sisäilmapoliklinikka, johon ohjattiin 1800 homepölystä vakavasti sairastunutta Uudenmaan alueelta jo n. 1,5 vuoden aikana. Voisiko joku kopioida tarkasti Mirja Salkinoja-Salosen kirjasta tämän kohdan? (en löytänyt kirjaa tähän hätään) Se on tri Helena Mussalo-Rauhamaan suullinen tiedonanto. Tämä on aivan käsittämätöntä: 1800 vakavasti sairastunutta, eikä kellään astman kriteerejä täyttävää sairautta! Näin minulle sanoi, eräs huippuluokan homesairauksiin perehtynyt lääkäri!

Lääketieteen kandille. Minä vaan kerron tässä vain ja ainoastaan faktoja.

Pekka Nikkola

• emma
        nisuiisu kirjoitti:

sanoi muuten tämän vuoden presidentinvaalikampanjan aikana, että valtion talous oli kuralla vuonna 1995. Hänestä tuli sitten seuraavana vuonna valtiovarainministeri, kun Iiro Viinanen sai palkkioksi vakuutusyhtiö Pohjolan pääjohtajuuden. Pohjolahan on tunnettu siitä, että sen ei tarvitse maksaa ammattitautikorvauksia ollenkaan! Tosin Viinanen pisti Pohjolan lakkautuskuntoon ja sai potkut.

Jos 40 valtion työntekijää sairastuu (yksi rakennus TKK, Otaniemi) homepölystä ja valtion talous on kuralla, niin eihän silloin valtiolla ole varaa maksaa työntekijöittensä ammattitautikorvauksia! Jotain Viinanen, Lipponen ja Mönkäre silloin keksi! Me sairastuneet tiedämmme, mitä he keksivät?

Vuonna 1995 piti HYKSiin perustaa sisäilmapoliklinikka, johon ohjattiin 1800 homepölystä vakavasti sairastunutta Uudenmaan alueelta jo n. 1,5 vuoden aikana. Voisiko joku kopioida tarkasti Mirja Salkinoja-Salosen kirjasta tämän kohdan? (en löytänyt kirjaa tähän hätään) Se on tri Helena Mussalo-Rauhamaan suullinen tiedonanto. Tämä on aivan käsittämätöntä: 1800 vakavasti sairastunutta, eikä kellään astman kriteerejä täyttävää sairautta! Näin minulle sanoi, eräs huippuluokan homesairauksiin perehtynyt lääkäri!

Pekka Nikkola

Olet kyllä ihan oikeassa Nisuiisu.Allergiasair.keuhkolääk.epäili onko mulla ollenkaan astmaa,mutta ei uskaltanut sanoa ääneen ,mikä mulla oikein on.Keuhkot ihan sökönä.Jos olen homeen kanssa tekemisisissä niin saan välittömän reaktion;yskä,voimakas liman tuotto,ahdistaa.Onko Sulla tietoa Majvik kokouksesta? Jotkut uudet ohjeet ovat tulossa homealtistuksen testaamiseen?Se mun keuhkolääk.on odottanut niitä,että uskaltaisi lähettää mut TTL:ään.

• Mammi
        emma kirjoitti:

Olet kyllä ihan oikeassa Nisuiisu.Allergiasair.keuhkolääk.epäili onko mulla ollenkaan astmaa,mutta ei uskaltanut sanoa ääneen ,mikä mulla oikein on.Keuhkot ihan sökönä.Jos olen homeen kanssa tekemisisissä niin saan välittömän reaktion;yskä,voimakas liman tuotto,ahdistaa.Onko Sulla tietoa Majvik kokouksesta? Jotkut uudet ohjeet ovat tulossa homealtistuksen testaamiseen?Se mun keuhkolääk.on odottanut niitä,että uskaltaisi lähettää mut TTL:ään.

kertoi minulla olevan astman. Itsekin tiedän , että mikään tyypillinen astma minulla ei ole. Sanotaan ,että astmaatikolla ilmalla on vaikeuksia tulla keuhkoista ulos; mulla taas on niin että kun saisi menemään ilman sisälle keuhkoihin, niin kyllä kai se sieltä ulos löytää!Se hapenpuutteen tunne on kamala! No, terveyskeskuksen johtava lääkäri tokaisikin, että mahtaako sulla mitään astmaakaan olla!
        Voi olla niinkin ,ettei olekaan , mutta pidän kynsin hampain kiini siitä astmadignoosista, se on ainoa konsti tällä hetkellä saada edes jonkinlaisia tutkimuksia ylläpidettyä.
        Sairastuin pahasti oltuani 6 vuotta työpaikassa, jossa todettiin kosteusvaurio ja mikrobikasvua. Nyt olen ollut 4 vuotta pois niistä tiloista, mutta oireet on ja pysyy. Tutkittu on antaumuksella milloin mitäkin (ei ammattitautia) mutta diagnooseja kovin vähän(astma, lonkan kuluma, huonontunut kuulo,tunnistamaton nuha), epäilyjä sitäkin enemmän(fibromyalgia, jäätynyt olkapää).Pitkän kurnutuksen jälkeen sain omalääkäriltä lähetteen ortopedille; tuli ilmoitus, että joskus puolen vuoden kuluttua voit päästä vastaanotolle. Että tässä sitä vaan ootellaan ja ihmetellään! Onneksi on tämä palsta,ettei tartte yksin olla näiden vaivojensa kanssa! Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Kyllä se päivä vielä joskus paistaa risukasaankin!

• nisuiisu
        emma kirjoitti:

suositusten päivitysseminaari on pidetty 2.-3. 5. 40 osallistujan voimin. Muuta en tiedä.

Tuntuu uskomattomalta, että mitään päivitysseminaaria pitäisi järjestää. Homepölykeuhkon vaarat on jo tutkittu hyvin 80-luvulla (mm. Sinikka Mönkäre).

Koska homepölykeuhkoa esiintyi pääasiassa vain maatalousväestön keskuudessa ajateltiin, että homepölykeuhkon aiheuttaa vain massiivialtistuminen (LÄHDE: esim. TTL:n korvalääkäri Risto Voutilaisen yleisönosaston artikkeli "Vauriot korjattava ilman homehysteriaa" Helsin Sanomissa 4. maaliskuuta 2002).

En malta olla lainaamatta sitä, mitä TTL tiesi Voutilaisen suulla homepölysairauksista vuonna 2002. Näin siis tri Voutilainen:
        LAINAUS ALKAA
        "Homeelle altistumisesta" ja "homeallergiasta" tuli muotia. Jos allergiaa ei saatu osoitetuksi niin vaivat selitettiin toksiineilla. Jo homeen olemassaoloa alettiin sairastaa.
        Kuitenkin vain massiivialtistumisesta johtuva homepölykeuhko ja tavanomainen siitepölyallergiaan verrattava IgE-välitteinen homeallergia ovat käytännössä ainoita selkeästi ja luotettavasti homeelle altistumisesta aiheutuneiksi osoitettavissa olevia sairauksia. Rakennuksen seinärakenteissa piilevät mikrobit eivät aiheuta massiivialtistumista.
        LAINAUS PÄÄTTYY

Aika huvittavaa luettavaa ja vielä Helsingin Sanomista ja vielä samana päivänä, kun allekirjoittanut meni TTL:lle altistuskokeisiin!

Nykytietämys (oikeastaan jo vuodesta 1994) on, että jo pienikin homepölyaltistus saattaa aiheuttaa allergisen alveoliitin.

Pekka Nikkola

• homepölyt
        nisuiisu kirjoitti:

suositusten päivitysseminaari on pidetty 2.-3. 5. 40 osallistujan voimin. Muuta en tiedä.

Tuntuu uskomattomalta, että mitään päivitysseminaaria pitäisi järjestää. Homepölykeuhkon vaarat on jo tutkittu hyvin 80-luvulla (mm. Sinikka Mönkäre).

Koska homepölykeuhkoa esiintyi pääasiassa vain maatalousväestön keskuudessa ajateltiin, että homepölykeuhkon aiheuttaa vain massiivialtistuminen (LÄHDE: esim. TTL:n korvalääkäri Risto Voutilaisen yleisönosaston artikkeli "Vauriot korjattava ilman homehysteriaa" Helsin Sanomissa 4. maaliskuuta 2002).

En malta olla lainaamatta sitä, mitä TTL tiesi Voutilaisen suulla homepölysairauksista vuonna 2002. Näin siis tri Voutilainen:
        LAINAUS ALKAA
        "Homeelle altistumisesta" ja "homeallergiasta" tuli muotia. Jos allergiaa ei saatu osoitetuksi niin vaivat selitettiin toksiineilla. Jo homeen olemassaoloa alettiin sairastaa.
        Kuitenkin vain massiivialtistumisesta johtuva homepölykeuhko ja tavanomainen siitepölyallergiaan verrattava IgE-välitteinen homeallergia ovat käytännössä ainoita selkeästi ja luotettavasti homeelle altistumisesta aiheutuneiksi osoitettavissa olevia sairauksia. Rakennuksen seinärakenteissa piilevät mikrobit eivät aiheuta massiivialtistumista.
        LAINAUS PÄÄTTYY

Aika huvittavaa luettavaa ja vielä Helsingin Sanomista ja vielä samana päivänä, kun allekirjoittanut meni TTL:lle altistuskokeisiin!

Nykytietämys (oikeastaan jo vuodesta 1994) on, että jo pienikin homepölyaltistus saattaa aiheuttaa allergisen alveoliitin.

Pekka Nikkola

Siis VOIKO
        ASPERGILLUS FUMIGATUS ja CLADOSPORIES ja PENICILLIUM aiheuttaa alveoliittia??

Ne ei kai ole sinänsä pelkästään kosteusvauriorakennuksessa. Ovat myös ulkona.

Kuuluuko ne rakennuksen sisäilmaan. Lääkärini kanssa kinaa, väitti, että se on normaalia, että niitä on sisällä runsain määrin!! ja talvella, jolloin ulkona vastaava arvo 0 = nolla..

• Homeherkkä

Olet siis sitä mieltä, että hiukkaskoko määrää sen missä kohdassa keuhkoja akuutti allerginen tulehdusreaktio ottaa paikkansa.
        Eli mikäli hiukkaskoko on alle 5 mikrometriä keuhkorakkulat tulehtuvat ja mikäli se on yli 5, keuhkoputket tulehtuvat.
        Ja kun kosteusvauriomikrobit ovat alle 5 mikrometriä, siitä seuraa AINA, että kysymykseen tulee ainoastaan ja vain allerginen alveoliitti, mikä tarkoittaa sitä, että tulehdusreaktio käynnistyy tasolla, pienet keuhkotiehyeet aina niiden päissä olevia pieniä keuhkorakkuloita myöten. Ja keuhkoputket myhäilevät tyytyväisinä; emme oireile ollenkaan.

Allergia kirjassa (P. 1985) kerrotaan, että allergisen alveoliitin tunnusmerkki on flunssareaktio ja aiheuttajia on lukemattomia. ICD 10:ssä (p. 1999) allergista alveoliittia kerrotaan aiheutuvan niin sieni-, aktinomyseetti-, kuin MUIDENKIN ORGAANISTEN PÖLYJEN hengittämisestä.

Minä käsitän noilla MUILLA ORGAANISILLA PÖLYILLÄ sitä, että niiden HIUKKASKOKO VOI OLLA YLI TUON MAINITSEMASI 5 mikrometriä ja siitä huolimatta niiden hengittämisestä seuraa alveoliittitasoinen reaktio.

Oletko kanssani samaa mieltä?

Kun sinulla on käytössäsi Keuhkosairaudet kirja, sivulla 603 mainitaan AMMATTITAUTIEN luokittelussa keuhkoputkiston osalta myös TYÖPERÄINEN KEUHKOPUTKITULEHDUS.

Myös tuon työperäisen keuhkoputkitulehduksen, eli ALLERGISEN KEUHKOPUTITULEHDUKSEN aiheuttajana voi olla MITÄ TAHANSA ORGAANINEN PÖLY.

Minä olen hämmästellyt sitä, että miksi ammattitautitilastoissa ei OLE YHTÄÄN TYÖPERÄISTÄ KEUHKOPUTKITULEHDUSTA.

Kyselin sitä aikoinaan muutamilta homehuippulääketiedeguruilta, vaan en saanut vastausta.

No minullakin todettiin TTL:n Aspergillus fumigatus altistuksen jälkeen paikallisella päivystystasolla spastinen? keuhkoputkitulehdus joka tulehdus oli voimissaan vielä kolmisen viikkoa myöhemminkin keuhkolääkärin vastaanotolla ja jonka tulehduksen TTL selitti (E-lausunto) viruksen aikaansaamaksi piileväksi keuhkoputkitulehdukseksi altistushetkellä.
        Kun toipuminen tuosta keuhkotulehduksesta kesti kolmisen kuukautta, niin maassamme näyttää liikkuvan lääkärikunnallemme vielä tuntemattomia viruksia.
        Ei muuta kuin tutkimuksilla esiin. Saattaisihan siitä Nobelkin hellitä.

Kun olet tekemisissä noiden tilastoja nikkaroivien lääketiedegurujen kanssa, niin ottaisitko selvää miksi ammatitautilain tilastoissa ei näy ollenkaan työperäisiä keuhkoputkitulehduksia?

Minulle (tunnen muitakin) ei ei tuota minkäänlaisia ongelmia aikaansaada rajukin keuhkotulehdus vuorokaudessa parissa, jonka stetoskooppi pystyy toteennäyttämään ja ne seuraukset ovatkin sitten toinen juttu.
        Ja viruksia meillä ei ole takataskussamme.

• nisuiisu
        Homeherkkä kirjoitti:

Olet siis sitä mieltä, että hiukkaskoko määrää sen missä kohdassa keuhkoja akuutti allerginen tulehdusreaktio ottaa paikkansa.
        Eli mikäli hiukkaskoko on alle 5 mikrometriä keuhkorakkulat tulehtuvat ja mikäli se on yli 5, keuhkoputket tulehtuvat.
        Ja kun kosteusvauriomikrobit ovat alle 5 mikrometriä, siitä seuraa AINA, että kysymykseen tulee ainoastaan ja vain allerginen alveoliitti, mikä tarkoittaa sitä, että tulehdusreaktio käynnistyy tasolla, pienet keuhkotiehyeet aina niiden päissä olevia pieniä keuhkorakkuloita myöten. Ja keuhkoputket myhäilevät tyytyväisinä; emme oireile ollenkaan.

Allergia kirjassa (P. 1985) kerrotaan, että allergisen alveoliitin tunnusmerkki on flunssareaktio ja aiheuttajia on lukemattomia. ICD 10:ssä (p. 1999) allergista alveoliittia kerrotaan aiheutuvan niin sieni-, aktinomyseetti-, kuin MUIDENKIN ORGAANISTEN PÖLYJEN hengittämisestä.

Minä käsitän noilla MUILLA ORGAANISILLA PÖLYILLÄ sitä, että niiden HIUKKASKOKO VOI OLLA YLI TUON MAINITSEMASI 5 mikrometriä ja siitä huolimatta niiden hengittämisestä seuraa alveoliittitasoinen reaktio.

Oletko kanssani samaa mieltä?

Kun sinulla on käytössäsi Keuhkosairaudet kirja, sivulla 603 mainitaan AMMATTITAUTIEN luokittelussa keuhkoputkiston osalta myös TYÖPERÄINEN KEUHKOPUTKITULEHDUS.

Myös tuon työperäisen keuhkoputkitulehduksen, eli ALLERGISEN KEUHKOPUTITULEHDUKSEN aiheuttajana voi olla MITÄ TAHANSA ORGAANINEN PÖLY.

Minä olen hämmästellyt sitä, että miksi ammattitautitilastoissa ei OLE YHTÄÄN TYÖPERÄISTÄ KEUHKOPUTKITULEHDUSTA.

Kyselin sitä aikoinaan muutamilta homehuippulääketiedeguruilta, vaan en saanut vastausta.

No minullakin todettiin TTL:n Aspergillus fumigatus altistuksen jälkeen paikallisella päivystystasolla spastinen? keuhkoputkitulehdus joka tulehdus oli voimissaan vielä kolmisen viikkoa myöhemminkin keuhkolääkärin vastaanotolla ja jonka tulehduksen TTL selitti (E-lausunto) viruksen aikaansaamaksi piileväksi keuhkoputkitulehdukseksi altistushetkellä.
        Kun toipuminen tuosta keuhkotulehduksesta kesti kolmisen kuukautta, niin maassamme näyttää liikkuvan lääkärikunnallemme vielä tuntemattomia viruksia.
        Ei muuta kuin tutkimuksilla esiin. Saattaisihan siitä Nobelkin hellitä.

Kun olet tekemisissä noiden tilastoja nikkaroivien lääketiedegurujen kanssa, niin ottaisitko selvää miksi ammatitautilain tilastoissa ei näy ollenkaan työperäisiä keuhkoputkitulehduksia?

Minulle (tunnen muitakin) ei ei tuota minkäänlaisia ongelmia aikaansaada rajukin keuhkotulehdus vuorokaudessa parissa, jonka stetoskooppi pystyy toteennäyttämään ja ne seuraukset ovatkin sitten toinen juttu.
        Ja viruksia meillä ei ole takataskussamme.

nyt vain tästä meidän perussairaudesta, joka meillä kaikilla on allerginen alveoliitti.

On minulla myös krooninen keuhkoputkitulehdus (niin kuin muillakin). Pahinta on tietysti se, että meidän kunkin immuunipuolustusjärjestelmä on pahoin vaurioitunut. Eräällä tuttavallani se tuhoutui täysin ja hän kuoli! Valitettavasti ei vain ole mitään mittaria, jolla tämä heikkeneminen voitaisiin mitata.

Allerginen alveoliitti todetaan helposti lymfosyyteistä, jos BAL-huuhtelu tehdään oikeaan aikaan. Astma puolestaan todetaan luotettavasti eosinofiilisista valkosoluista.

Keuhkorakkulatulehdusta eli alveoliittia ei voi tapahtua ellei bioaktiivinen hiukkanen pääse keuhkorakkuloihin. Rajan sanotaan olevan 5 mikrometriä. Sädesienen (=aktinomyseetti eli aktinobakteeri, usein yksilöity tarkemmin ja sen sanotaan silloin olevan nimeltään "Streptomyces") itiö on "hirvittävän" pieli eli 1 mikrometri. Aspergillus fumigatuksen itiön koko on 2-3 mikrometriä. Juuri tämän takia kirjallisuudessa mainitaan juuri nämä kaksi oikein nimeltä, jotka aiheuttavat allergista alveoliittia. Kyllä siellä vielä mainitaan myös, että kosteusvauriohomeiden itiöt aiheuttavat alveoliittia. Ne kaksi, jotka usein mainitaan siitepölytiedoituksessa, ovat kooltaan niin suuria, että juuttuvat jo keuhkoputkiin ja aiheuttavat eräillä IgE-välitteisen astman.

Kaiken a ja o on hiukkaskoko. Raja on ehdottomasti 5 mikrometriä. Selvyyden vuoksi sanottakoon tässä, että kaikilla, jotka oleskelevat kosteusvaurioituneissa tiloissa, homeitiöt löytävät tiensä keuhkorakkuloihin asti. Ne, jotka eivät sairastu, niin niiden immuunipuolustusjärjestelmä pystyy poistamaan nämä itiöt verenkierrosta.

Keuhkoputkitulehduksesta oli jo aikaisemmin puhetta: Kysyin tätä asiaa TTL:lta professori Helena Taskiselta ja hän vastasi minulle, että he laskevat ne astmaan kuuluviksi. Tämä on juuri se keuhkoputkitulehdus, joka saadaan voimistumaan näillä TTL:n altistuskokeilla monen kohdalla tarpeeksi, jotta Pef-arvot laskevat. Ja simsala bim, diagnoosiksi saadaan astma (heh! heh!)

Meillä on siis keuhkorakkuloissa (krooninen alveoliitti) ja keuhkoputkissa tulehdus. Sen syntymekanismi on ns. viivästynyt soluvälitteinen allergia. Siihen ei osallistu lainkaan IgG-vasta-aineet. Sen sijaan akuuttiin allergiseen alveoliittiin osallistuvat IgG-vasta-aineet.

Pekka Nikkola

• nisuiisu
        homepölyt kirjoitti:

Siis VOIKO
        ASPERGILLUS FUMIGATUS ja CLADOSPORIES ja PENICILLIUM aiheuttaa alveoliittia??

Ne ei kai ole sinänsä pelkästään kosteusvauriorakennuksessa. Ovat myös ulkona.

Kuuluuko ne rakennuksen sisäilmaan. Lääkärini kanssa kinaa, väitti, että se on normaalia, että niitä on sisällä runsain määrin!! ja talvella, jolloin ulkona vastaava arvo 0 = nolla..

on poikkeava mikrobilajisto verrattuna terveeseen taloon. Tiettyjen mikrobilajien esiintyminen tarkoittaa sitä, että rakenteissa on kosteutta.

Mainitsemasi kolme hometta esiintyvät kosteusvauriokohteessa ja voivat tietysti aiheuttaa alveoliittia. Totta kai ne ovat ulkoa tulleita mikrobeja.

Niin eriskummalliselta kuin tämä kuulostaakin, niin eri rakennusmateriaaleilla ja erilaisissa kasvuolosuhteissa samakin mikrobi voi olla joko erittäin myrkyllinen tai lähes haittaa aiheuttamaton. Kaiken lisäksi me reagoimme kaikki vähän eri tavoin altistukseen. Kaikki eivät saa edes mitään oireita.

Tärkeätä olisi nyt, että rakennuksesta otettaisiin nyt asiallisesti materiaalianäytteet. Ei siis sisäilmanäytteitä, koska keräintä käytetään vain 10 min ajan ja jos se tehdään vain kerran, niin todennäköisesti tulokset ovat negatiiviset ja rakennuksen omistaja riemuitsee ja sanoo, että siitäs näit, ei rakennuksessa mitään vikaa ole.

Jos sinua viluttaa ja koet lievän kuumeilun illalla, niin työpaikkasi on kyllä homeessa ja olet erittäin suuressa vaaravyöhykkeessä sairastua vakavasti.

Pekka Nikkola

• ei materiaalinäytteitä
        nisuiisu kirjoitti:

on poikkeava mikrobilajisto verrattuna terveeseen taloon. Tiettyjen mikrobilajien esiintyminen tarkoittaa sitä, että rakenteissa on kosteutta.

Mainitsemasi kolme hometta esiintyvät kosteusvauriokohteessa ja voivat tietysti aiheuttaa alveoliittia. Totta kai ne ovat ulkoa tulleita mikrobeja.

Niin eriskummalliselta kuin tämä kuulostaakin, niin eri rakennusmateriaaleilla ja erilaisissa kasvuolosuhteissa samakin mikrobi voi olla joko erittäin myrkyllinen tai lähes haittaa aiheuttamaton. Kaiken lisäksi me reagoimme kaikki vähän eri tavoin altistukseen. Kaikki eivät saa edes mitään oireita.

Tärkeätä olisi nyt, että rakennuksesta otettaisiin nyt asiallisesti materiaalianäytteet. Ei siis sisäilmanäytteitä, koska keräintä käytetään vain 10 min ajan ja jos se tehdään vain kerran, niin todennäköisesti tulokset ovat negatiiviset ja rakennuksen omistaja riemuitsee ja sanoo, että siitäs näit, ei rakennuksessa mitään vikaa ole.

Jos sinua viluttaa ja koet lievän kuumeilun illalla, niin työpaikkasi on kyllä homeessa ja olet erittäin suuressa vaaravyöhykkeessä sairastua vakavasti.

Pekka Nikkola

Ilmakeräimellä siis saatiin tulokseksi epänormaalit;
        poikkeavan korkeat homeitiöpitoisuudet SISÄLLÄ.

Materiaalinäytteitä ei otettu, saivartelua siitä, että nehän ovat tavanomaisia lajeja!!

Sisällä!!

• olet ODTS
        nisuiisu kirjoitti:

nyt vain tästä meidän perussairaudesta, joka meillä kaikilla on allerginen alveoliitti.

On minulla myös krooninen keuhkoputkitulehdus (niin kuin muillakin). Pahinta on tietysti se, että meidän kunkin immuunipuolustusjärjestelmä on pahoin vaurioitunut. Eräällä tuttavallani se tuhoutui täysin ja hän kuoli! Valitettavasti ei vain ole mitään mittaria, jolla tämä heikkeneminen voitaisiin mitata.

Allerginen alveoliitti todetaan helposti lymfosyyteistä, jos BAL-huuhtelu tehdään oikeaan aikaan. Astma puolestaan todetaan luotettavasti eosinofiilisista valkosoluista.

Keuhkorakkulatulehdusta eli alveoliittia ei voi tapahtua ellei bioaktiivinen hiukkanen pääse keuhkorakkuloihin. Rajan sanotaan olevan 5 mikrometriä. Sädesienen (=aktinomyseetti eli aktinobakteeri, usein yksilöity tarkemmin ja sen sanotaan silloin olevan nimeltään "Streptomyces") itiö on "hirvittävän" pieli eli 1 mikrometri. Aspergillus fumigatuksen itiön koko on 2-3 mikrometriä. Juuri tämän takia kirjallisuudessa mainitaan juuri nämä kaksi oikein nimeltä, jotka aiheuttavat allergista alveoliittia. Kyllä siellä vielä mainitaan myös, että kosteusvauriohomeiden itiöt aiheuttavat alveoliittia. Ne kaksi, jotka usein mainitaan siitepölytiedoituksessa, ovat kooltaan niin suuria, että juuttuvat jo keuhkoputkiin ja aiheuttavat eräillä IgE-välitteisen astman.

Kaiken a ja o on hiukkaskoko. Raja on ehdottomasti 5 mikrometriä. Selvyyden vuoksi sanottakoon tässä, että kaikilla, jotka oleskelevat kosteusvaurioituneissa tiloissa, homeitiöt löytävät tiensä keuhkorakkuloihin asti. Ne, jotka eivät sairastu, niin niiden immuunipuolustusjärjestelmä pystyy poistamaan nämä itiöt verenkierrosta.

Keuhkoputkitulehduksesta oli jo aikaisemmin puhetta: Kysyin tätä asiaa TTL:lta professori Helena Taskiselta ja hän vastasi minulle, että he laskevat ne astmaan kuuluviksi. Tämä on juuri se keuhkoputkitulehdus, joka saadaan voimistumaan näillä TTL:n altistuskokeilla monen kohdalla tarpeeksi, jotta Pef-arvot laskevat. Ja simsala bim, diagnoosiksi saadaan astma (heh! heh!)

Meillä on siis keuhkorakkuloissa (krooninen alveoliitti) ja keuhkoputkissa tulehdus. Sen syntymekanismi on ns. viivästynyt soluvälitteinen allergia. Siihen ei osallistu lainkaan IgG-vasta-aineet. Sen sijaan akuuttiin allergiseen alveoliittiin osallistuvat IgG-vasta-aineet.

Pekka Nikkola

Mitä mieltä olet siis niinsanotusta ODTS oireilusta. Mulla oireet ovat sen tyylisiä:

Aamulla töihin.. noin 12 - 13 aikaan vilunväristystä, huonoa oloa..
        Siitä vähän myöhemmin,, on kuin jäätyisi sisältäpäin. Toimistossa lämpöä noin 26-28 astetta. Itse takki päällä, horkkamainen olo..

Sitten pakko mennä pihalle, kauheita vapinoita ja tärinää. Vatsa sekaisin. Välillä oksentelua..

Iltaa mennessä olo tosi huono. Kotona jaksan vain makailla. Alilämpö - kuume vaihtelee.. Nivelet jäykät, särkevät. Silmät kipeät, tulehtuneet, arat, nenä vuotaa verta ja tukossa, ei varsinaista nuhaa. Ihoa kutittaa ja outoa ihottumaa sekä näppylöitä. Hiustenlähtö. Yskittää, hengenahdistus. Pef arvot laski noin 110, 150 ja 220 ym,.

Aluksi oireet lievittyi yön aikana ja aamulla uusi kierros, välillä sairaslomia 3-4 päivää.. tulehduskierre. Lopulta vain viikonloppuna ja sairaslomilla kuntoutui sen verran, että pystyi mennä töihin.
        Lopulta ei edes viikonloppu ja lyhyt loma parantaneet.

Kun kuume nousi parissa tunnissa 40 asteeseen, olin sairaalassa, epäiltiin myyräkuumetta. (niitä on paljon toimistoissa!!) Taudin syytä ei löydetty. Kotiutettiin ja lääkekuuri buranaa.

Nyt oireilen kaikesta mullasta, ulkoilmasta, hedelmäosastoista, joistakin rakennuksista..

Pitkän lääkityksen jälkeen PEF arvot nouseet, mutta lisänä siis sairasloma, ilman työpaikalla käyntiä.

Työnantajan mielestä itseaiheutettua! Jatkuvia Flunssia?? Syynä omat elintavat?? Kaikenlaisia syytöksiä tullut. Eihän nämä pikkuhomeet voi aiheuttaa, vaikka niitä siis poikkeavan runsaat määrät! Ja siis sisällä. Mittaus tehty talvella joten mitkähän määrät KESÄLLÄ jyllää?? Jouduin hävittämään kaikki töissä pitämäni vaatteet.

• Rauhamaa
        nisuiisu kirjoitti:

Pekka Nikkola

Tässä ote eräästä hänen mielipidekirjoituksestaan:

"Toisaalta muun muassa Työterveyslaitos aluelaitoksineen panosti kiitettävästi jo 1990-luvun alkuvuosina kosteus- ja homeongelmien selvittelyohjelmaan. HYKS:iin perustettiin 1995 sisäilmapoliklinikka auttamaan kliinisen kokemuksen hankkimisessa ja erityisesti Kuopion yliopisto ja KTL ovat Suomen Akatemian ja Työsuojelurahaston taloudellisella tuella tuottaneet perustietoa kosteus- ja homeongelmasta. Lääkärien hankkeet kuten Majvik -julkilausuma pyrki ohjeistamaan potilaiden tutkimusta ja jakamaan perustietoa.
        Ammattitautidiagnoosin teko kosteus- ja homeongelmaisten osalta on hankalaa. Monesti on jouduttu lähtemään ’latvasta puuhun’. Sisäilmapoliklinikalle vuosina 1995-1999 tulleista potilaista lähes joka neljäs valitti hengenahdistusoireita ja useat heistä saivat astma- tai astmaepäilydiagnoosin. Kuitenkaan IgE-välitteisestä homeille herkistymisestä ei ole kyse kuin vain aniharvan kohdalla.
        Kun ammattitautilaki vaatii ammattitaudin toteamisessa spesifisen syyn osoittamista, on ollut pakko tehdä altistuskokeita, joiden eettiset perusteet eivät homeiden kohdalla ole kovin kestävät.
        Viime aikoina on myös huomattu, että ammattitautilain tulkinnat voivat kääntyä vakuutettuja vastaan; vakuutuslaitos on saattanut kieltäytyä vakuutusten maksusta, koska työnantaja ei ole ryhtynyt riittäviin korjaustoimiin. Myös Kelan suhtautuminen homeongelmaan ammattitautiepäilyssä on saattanut tulla monelle ikävänä yllätyksenä. Sairaspäivärahaan kun ei ole katsottu olevan perusteita, kun kotona pärjää mutta työssä ei. "

Koko juttu löytyy täältä:

http://www.tsr.fi/files/Uutistori/tiedonsilta/2001_1/12mielipide.htm

• vaan
        Pappa-Smurffi kirjoitti:

olla luetun ymmärtämisen vaikeus!

tuo moniin asioihin tieteellistä näkökulmaa. Lisäksi voimme olla iloisia, että hän on kiinnostunut aiheesta. Hyödymme siitä jo lähitulevaisuudessa.

• seitsemän
        nisuiisu kirjoitti:

Pekka Nikkola

"Helsingin Yliopistollisen Keskussairaalan Iho- ja Allergiasairaalaan perustettiin v. 1995 sairasrakennuspotilaita varten Sisäilmapoliklinikka (Mussalo-Rauhamaa, 1995). Kesään 1997 mennessä terveys- ja työsuojeluviranomaiset olivat ohjanneet Sisäilmapoliklinikalle 1800 vakavasti sairastavaa henkilöä, joiden oireiden syyksi katsottiin työ/asuintilat (viittaus H. Mussalo-Rauhamaa, suullinen tiedonanto 1997). Määrä on jatkuvassa kasvussa. Kansanterveyslaitoksen Ympäristöhygienian osaston raportin mukaan Suomessa olisi lähes 500000 kosteusvauriokorjauksen tarpeessa olevaa pientaloa, eli 55 % rakennuskannasta (Nevalainen ym, 1998). Myös huomattava osa ns. parakki- ja viipalekouluista on sairasrakennuksia. Päiväkotien ja koulujen paljastuminen "hometaloiksi" 1990-luvulla, samoin etenkin tasakattoisten oppilaitos- ja tuotantorakennusten, lisää tutkimuksia tarvitsevien potilaiden määrää edelleen.

Olisi mielenkiintoista tietää missä kunnossa ovat tuolloin Sisäilmapoliklinikalla tutkitut ihmiset nykyään???

• LK.

"Sinulla on ollut aluksi allerginen alveoliitti."

Tämä on oletuksesi.

"LAINAUS ALKAA
        Allergiseen alveoliittiin sairastuneilla näyttää olevan lisääntynyt riski sairastua myöhemmin astmaan.
        LAINAUS PÄÄTTYY"

Allerginen alveoliitti lisää riskiä sairastua astmaan. Oletuksesi, astma=allerginen alveoliitti.

"Todennäköisesti tätä astmaa tuputetaan monelle alveoliitikolle ns. sisäsyntyisenä astmana."

Jälleen puhdas oletus.

"Ymmärtänet varmaan sen, kun homeongelma on niin paha maassamme, niin sitä yritetään viranomaisten taholta peittää laittomin keinoin."

Jälleen puhdas oletus.

"Kaikkein parhaaksi on osoittautunut tämä astma-diagnoosi. Se kyllä annetaan sairastuneelle mielihyvin. TTL tekee sen jopa keinotekoisesti altistuskokeillaan."

Jälleen puhdas oletus.

"Koska kohdallasi on kyse ammattitaudista, niin pitäisi puhua myös ammattiastmasta."

Jälleen puhdas oletus.

"Niiden koko on 5-10 mikrometriä. Kun taas puolestaan kosteusvauriomikrobien itiöiden koko on alle 5 mikrometriä. Sädesienen koko on 1 mikrometri. Ainoastaan tämän kokoiset hiukkaset pääsevät keuhkorakkuloihin asti ja aiheuttavat siellä monelle (ainakin tämän palstan lukijoille) tämän yliherkkyyskeuhkokuumeen eli allergisen alveoliitin."

Informaatiotulva vailla tarkoitusta/puhtaasti irrallisia faktoja.

"Sen tunnistat helposti: aluksi 4-5 tunnin viiveellä kylmän olon tunne, joka muuttuu lieväksi kuumeiluksi. Jos reagoit näin, niin Sinulla 100 % varmuudella yliherkkyyskeuhkokuume."

Tuon varmasti aiheuttaa jos somatisointikin.

"Tämän saman Keuhkosairaudet-kirjan sivulla 605 on taulukon muodossa orgaaniset ammattiastman aiheuttajat työperäisten sairauksien rekisterin mukaan vuosina 1990-1994. Näinä vuosina homesienet aiheuttivat 1 % näistä ammattiastmoista. Tämä 1 % on nimenomaan IgE-välitteisiä, niin kuin samalla sivulla todetaan."

So?

"Tämä oli juuri sitä aikaa, kun homeongelma oli räjähtämässä viranomaisten käsiin. Se räjähti sitten seuraavana vuonna eli 1995, Teknillisen korkeakoulun homepölykatastrofin myötä. Tästä vuodesta lähtien aloitettiin suoltamaan vääriä astma-diagnooseja alveoliitin sijasta Paavo Lipposen 1. hallituksen toimesta. Voi Paavo, minkä tempun teit homepölytautispesialisti Sinikka Mönkäreen kanssa! Olet nyt jäänyt kiinni julmasta ihmisoikeusrikoksesta!"

Jälleen Sinun omia oletuksia liitettynä salaliittoteoriaan.

Edellisestä kirjoituksestasi _mikään_ kohta ei kestä kriittistä katsantaa.

PappaSmurffille sellaista viestiä, että ei kannata alkaa mun lukemisenymmärrystä kyseenalaistamaan.

• nisuiisu
        LK. kirjoitti:

Tämä on oletuksesi.

"LAINAUS ALKAA
        LAINAUS PÄÄTTYY"

Allerginen alveoliitti lisää riskiä sairastua astmaan. Oletuksesi, astma=allerginen alveoliitti.

"Todennäköisesti tätä astmaa tuputetaan monelle alveoliitikolle ns. sisäsyntyisenä astmana."

Jälleen puhdas oletus.

"Ymmärtänet varmaan sen, kun homeongelma on niin paha maassamme, niin sitä yritetään viranomaisten taholta peittää laittomin keinoin."

Jälleen puhdas oletus.

"Kaikkein parhaaksi on osoittautunut tämä astma-diagnoosi. Se kyllä annetaan sairastuneelle mielihyvin. TTL tekee sen jopa keinotekoisesti altistuskokeillaan."

Jälleen puhdas oletus.

"Koska kohdallasi on kyse ammattitaudista, niin pitäisi puhua myös ammattiastmasta."

Jälleen puhdas oletus.

"Niiden koko on 5-10 mikrometriä. Kun taas puolestaan kosteusvauriomikrobien itiöiden koko on alle 5 mikrometriä. Sädesienen koko on 1 mikrometri. Ainoastaan tämän kokoiset hiukkaset pääsevät keuhkorakkuloihin asti ja aiheuttavat siellä monelle (ainakin tämän palstan lukijoille) tämän yliherkkyyskeuhkokuumeen eli allergisen alveoliitin."

"Sen tunnistat helposti: aluksi 4-5 tunnin viiveellä kylmän olon tunne, joka muuttuu lieväksi kuumeiluksi. Jos reagoit näin, niin Sinulla 100 % varmuudella yliherkkyyskeuhkokuume."

"Tämän saman Keuhkosairaudet-kirjan sivulla 605 on taulukon muodossa orgaaniset ammattiastman aiheuttajat työperäisten sairauksien rekisterin mukaan vuosina 1990-1994. Näinä vuosina homesienet aiheuttivat 1 % näistä ammattiastmoista. Tämä 1 % on nimenomaan IgE-välitteisiä, niin kuin samalla sivulla todetaan."

So?

"Tämä oli juuri sitä aikaa, kun homeongelma oli räjähtämässä viranomaisten käsiin. Se räjähti sitten seuraavana vuonna eli 1995, Teknillisen korkeakoulun homepölykatastrofin myötä. Tästä vuodesta lähtien aloitettiin suoltamaan vääriä astma-diagnooseja alveoliitin sijasta Paavo Lipposen 1. hallituksen toimesta. Voi Paavo, minkä tempun teit homepölytautispesialisti Sinikka Mönkäreen kanssa! Olet nyt jäänyt kiinni julmasta ihmisoikeusrikoksesta!"

PappaSmurffille sellaista viestiä, että ei kannata alkaa mun lukemisenymmärrystä kyseenalaistamaan.

Nämä esittämäni asiat perustuvat TIETOON.

Tiedän muuten, kuka Sinä olet!

Etkä Sinä ole lääketieteen kandidaatti, olet lääketieteen tohtori ja keuhkosairauksien erikoislääkäri.

Pekka Nikkola

• LK. kirjoitti:

Tämä on oletuksesi.

"LAINAUS ALKAA
        LAINAUS PÄÄTTYY"

Jälleen puhdas oletus.

Jälleen puhdas oletus.

Jälleen puhdas oletus.

Jälleen puhdas oletus.

So?

Alveoliitin/ODTS:n oireet ovat kyllä hyvin selvästi tunnistettavissa siinä kohdassa kun niitä alkaa kokea joka kerta homepöllytyksen jälkeen.

Itse en ollut koskaan kuullutkaan tästä taudista. Sairastin sitä pitkään tietämättäni, luulin olevani vain jatkuvassa flunssassa.

Vasta kun homepöllytys oli riittävän selvästi yhdistettävissä oireisiin (kotimme purkutöiden aloitus) ja oireet olivat todella rajut, tajusin mistä oli kysymys.

Mikään somatisointi ei aiheuta sellaisia oireita. En voi somatisoida itselleni kuumetta ja rahinoita keuhkoihin. En tiedä voiko myöskään verenpainetta, pulssia ja rytmihäiriöitä somatisoida. Enpä myöskään usko, että somatisointi onnistuu silloin kun ei tiedä mitään homeen olemassaolosta, ei sitä voi silloin pelätäkään. Pikkulapset tuskin tuntevat koko sanaa.

Ymmärtääkseni meistä useimmilla on tutkittuja, diagnosoituja homesairauksia jo todettu. Miksiköhän yrität niitä kiistää, hyvä kandi?

• nisuiisu kirjoitti:

Etkä Sinä ole lääketieteen kandidaatti, olet lääketieteen tohtori ja keuhkosairauksien erikoislääkäri.

Pekka Nikkola

taas täällä, nisuiisu. Olenkin sinun tarjoamistasi tiedoista tosi paljon hyötynyt. Sattui niin, että entisestä astmastani huolimatta, minulle on kehittynyt ainoastaan ODTS:n (alveoliitin?) oireet. Astmaoireet puuttuvat kokonaan tai ovat lieviä. Täältä saamani tieto on auttanut minua edes jotenkin hahmottamaan tilannetta ja sairauden syntytapaa. Se, mitä en ole vielä ymmärtänyt, on miten tästä taudista pääsee koskaan eroon.

• 123
        homeahdistus kirjoitti:

Alveoliitin/ODTS:n oireet ovat kyllä hyvin selvästi tunnistettavissa siinä kohdassa kun niitä alkaa kokea joka kerta homepöllytyksen jälkeen.

Itse en ollut koskaan kuullutkaan tästä taudista. Sairastin sitä pitkään tietämättäni, luulin olevani vain jatkuvassa flunssassa.

Vasta kun homepöllytys oli riittävän selvästi yhdistettävissä oireisiin (kotimme purkutöiden aloitus) ja oireet olivat todella rajut, tajusin mistä oli kysymys.

Mikään somatisointi ei aiheuta sellaisia oireita. En voi somatisoida itselleni kuumetta ja rahinoita keuhkoihin. En tiedä voiko myöskään verenpainetta, pulssia ja rytmihäiriöitä somatisoida. Enpä myöskään usko, että somatisointi onnistuu silloin kun ei tiedä mitään homeen olemassaolosta, ei sitä voi silloin pelätäkään. Pikkulapset tuskin tuntevat koko sanaa.

Ymmärtääkseni meistä useimmilla on tutkittuja, diagnosoituja homesairauksia jo todettu. Miksiköhän yrität niitä kiistää, hyvä kandi?

Aluksi minulla työterveyslääkäri kertoi olevan astmaepäilyn, TTL:n erikoistuva keuhkolääkäri kertoi, ettei tämä ainakaan astmaa ole, TTL:n keuhkolääkäri aloitti astmalääkityksen uudelleen todeten astman. Nyt olen kait ilman virallista diagnoosia - vaikka TTL:n papereissa ovat nuo

J45.9 Astma bronchiale
        R76.0 Poikkeava tumavasta-ainepitoisuus

Mikä aiheuttaa keuhkoputkien kasaan painumisen?

Ja toipuvatko keuhkoputket enää ennalleen?

Mitä voin itse asialle tehdä?

Keuhkoissani on kuulunut noita krahinoita, mistä ne johtuvat?

Ja miksi niitä kuuluu yhä edelleen?

Olen nyt sairaslomalla ja mietin onko järkevää palata töihin ennen noita sairaalan tutkimuksia keuhko- ja reumapolilla?

Töissä voin aina huonommin, hengittely on jotenkin raskaanpaa, nyt taas unet kateissa - en kuitenkaan syö lääkkeittä aamuyön unettomuuteen, en ole masentunut -

Jos kukaan voisi vastata - LK?

• hilkkaliisa
        nisuiisu kirjoitti:

Pekka Nikkola

Mistä Pekka sait tietää, että Lk onkin jo valmis lääketieteen tohtori ja keuhkosairauksien erikoislääkäri? Onko tieto faktatietoa?

Tulin hyvin uteliaaksi. Kuka on kyseessä?
        Laita sähköpostia
        [email protected]
        tai kotiosoitteeseeni (tiedät senkin)
        tai soita skypellä (tiedät senkin)

Hauskaa !

• minä vaan------------
        LK. kirjoitti:

Tämä on oletuksesi.

"LAINAUS ALKAA
        LAINAUS PÄÄTTYY"

Jälleen puhdas oletus.

Jälleen puhdas oletus.

Jälleen puhdas oletus.

Jälleen puhdas oletus.

So?

Mun vastaus tähän:

Minulla on aamu ja ilta arvojen suuri ero. Spirossa huomattava bronkodilaatiovaste, Histamiinialtistuksessa voimakas reagointi. Astmakohtauksia olen saanut, esim multaporkkanoista.

Nyt lääkkeillä erot tasoittuneet, astmakohtaukset vähentyneet huomattavasti.

Kyllä mulla henk. koht on astma. Sitä ei TTL mulle keksinyt. Se diagnosoitiin alustavasti työterveyshuollossa, terveyskeskuksessa sekä keuhkolääkärillä ENNEN työterveyslaitoksen keuhkolääkäriä. Hän vain kirjasi sen ylös mitä he saivat tutkimuksilla selville siellä heillä. Eli astma sielläkin..

Aiheuttajasta tässä väännetään kättä..

Mutta TOISILLA ihmisillä EHKÄ eri sairaus, kuin mulla.

• sirkukseen
        homeahdistus kirjoitti:

Sirkukseen pääsee (tai Iiron ohjelmaan) jos somatisoinnilla saa itselleen huomattavat keuhko-oireet.
        Pystyy muuttamaan kehon lämpötilaa.
        Saada aikaan ihottumaa ja patteja.
        Turvottamaan silmät ja nenän.
        Heittämään nenäverenvuodon.

Vai onko kyseessä uskonnollinen juttu "stigmat"

heh

• hilkkaliisa
        123 kirjoitti:

Aluksi minulla työterveyslääkäri kertoi olevan astmaepäilyn, TTL:n erikoistuva keuhkolääkäri kertoi, ettei tämä ainakaan astmaa ole, TTL:n keuhkolääkäri aloitti astmalääkityksen uudelleen todeten astman. Nyt olen kait ilman virallista diagnoosia - vaikka TTL:n papereissa ovat nuo

J45.9 Astma bronchiale
        R76.0 Poikkeava tumavasta-ainepitoisuus

Mikä aiheuttaa keuhkoputkien kasaan painumisen?

Ja toipuvatko keuhkoputket enää ennalleen?

Mitä voin itse asialle tehdä?

Keuhkoissani on kuulunut noita krahinoita, mistä ne johtuvat?

Ja miksi niitä kuuluu yhä edelleen?

Olen nyt sairaslomalla ja mietin onko järkevää palata töihin ennen noita sairaalan tutkimuksia keuhko- ja reumapolilla?

Töissä voin aina huonommin, hengittely on jotenkin raskaanpaa, nyt taas unet kateissa - en kuitenkaan syö lääkkeittä aamuyön unettomuuteen, en ole masentunut -

Jos kukaan voisi vastata - LK?

Yhdellä "home" ystävälläni on keuhkoputkien kasaan painuminen myös. Sairauden nimi on Broncomalasia (Sorry ! en tiedä kirjoitetaanko se bronko... vai broncho.. vai bronco.. vrt. bronkietaksiat kirj. bronk...).

Tämä ystäväni lähti jatkamaan opiskelujaan, kun ei saanut mistään mitään päivärahoja, eikä kyennyt palaamaan homeiselle työpaikalleen. Nyt hänki ooireilee joistakin kirjaston homekirjoista.

Tällä "homeystävälläni" on selvät työhön liittyvät, rajut oireilut, mutta hän ei saanut ammattitautidiagnoosia TTL:n tutkimusten perusteella. Hänellä on IgE positiiviset vasta-aineet Penicillium homeelle, jota työpaikallamme eri osastoilla oli paljon. Hän oli samassa talossa työssä, jossa minäkin sairastuin ja oireilemme ihan yhtä rajusti, jos menemme yhtäaikaa vahingossa hometaloon TAI kun eräällä luennolla oli hometalossa asuva henkilö vieressämme. Hänen piti vaihtaa paikkaa kesken luennon. TTL:n homeista "ei osunut" oikea kohdalle. Selvät työperäiset oireet hänellä kyllä löytyy ja hän aina parani sairauslomilla uudessa, oikein rakennetussa omakotitalossaan.

• Homeherkkä
        LK. kirjoitti:

Tämä on oletuksesi.

"LAINAUS ALKAA
        LAINAUS PÄÄTTYY"

Jälleen puhdas oletus.

Jälleen puhdas oletus.

Jälleen puhdas oletus.

Jälleen puhdas oletus.

So?

Nisuiisu toi esille tietoa, joka sinun mielestäsi ei pidä paikkaansa.
        No esitetty tieto voidaan kumota vain tuottamalla uutta tietoa.

Tosiasia on, että 1990-luvun alussa vakutusyhtiöiden riskipäälliköt juoksivat STM:n puheilla kosteusvauriomikrobien tuottamien ammattitautien yhä lisääntyvän määrän takia, joita ammattitauteja todettiin keskussairaalatasoilla.
        Tehtiin päätös, että kosteusmikrobeista sairastuneiden tutkinta keskitettiin kokonaan TTL:ään ja näin tehtiin 1990-luvun puolessavälissä.
        Ja sen seurauksena orgaanisen pölyn aiheuttamissa ammattitautitilastoissa näkyy aikamoinen notkahdus alaspäin.

Ja mitä tuohon TTL:n tutkintaan tulee, siellä tutkitaan ainoastaan ja vain onko kosteusvauriomikrobialtistunut sairastunut ammattiastmaan vai ei, ja tuota astmareaktiota seurattaan peffíllä ja kotiutus tapahtui seuraavana päivänä.
        Ja mikäli TTL ei totea ammattiastmaa, diagnoosi on joko alkava tavallinen astma tai ylähengitysteiden ärsytysoireisto.

Ja näillä diagnooseilla varustettuja E-lausuntoja on yhdellä jos toisellakin maamme kansalaisella hallussaan sitten kymmenen vuoden saatossa.
        Ja nuo diagnoosit vaatisivat lähempää tarkastelua.
        Kun tuo sisäsyntyinen astma tarkoittaa sitä, että keuhkoputkissa on krooninen tulehdus, jonka SYY ON TUNTEMATON.
        Ja tuo krooninen tulehdus tarkoittaa, että se on KAIKEN AIKAA stetoskoopilla kuultavissa, ELI SE ON KATOAMATON.

Kun nisuiisu mainitsi kosteusvauriomikrobialtistuksen jälkeisen reaktion alkavan 4-5 tunnin viiveellä kylmän olon tunteella ja siihen liittyvällä lämmönnousulla, NIIN SINÄ OLET SITÄ MIELTÄ, ETTÄ SE ON SOMATISOINTIA.
        Meitä homeallergikkoja on ympäri Suomea, jotka voimme järjestää sinulle homealtistuksen jälkeisen näytöksen. Altistuskohteitahan ei maastamme puutu.
        Altistus, muutaman tunnin päästä alkava palelu, lämmönnousu, lisänä limaneritys niin nenästä, kurkusta kuin keuhkoputkistakin ja mikäli haluat todeta oikein kunnon keuhkoputkitulehduksen sekin järjestyy ja mikäli keuhkorakkulatulehduksen, sekin järjestyy.

Tuossa nisuiisu kertoili sinun olevan lääketieteen tohtori ja keuhkosairauksien erikoislääkäri. Jos noin on, niin olet tällä palstalla susi lammasten vaatteissa ja haluan päästä istumaan silmäkkäin kanssasi.
        Minä oletan sinun olevan vain lääketieteen opiskelija jolla on immunologiasta vielä paljon opittavaa.
        Noin aluksi kehoittaisin sinua ottamaan selvää vaikkapa noista kiertävistä immuunikomplekseista ja niiden kertymisseurauksista.

Ja noin sivuhuomautuksena.
        Kuuntelin eilen YLE RADIO ykkösestä Marja-Leena Tuiskun ohjelmaa: Työterveyshuolto osana hyvää elämää, ja tuon hyvän elämän välittäjänä toimi TTL:n pääjohtaja Harri Vainio.
        Ja minähän jäin korvakuulolle orgaanisen pölyaltistuksen suhteen. VAAN SIITÄ EI TULLUT YHTÄÄN AINOATA SANAA.
        Kävi ilmi, että TTL on tehnyt suuren työn fysikaalisten ja kemiallisten riskitekijöiden vähentämisen suhteen aina asbestia myöten.
        TTL:n edustajan mielestä NYKYtyössäoloa haittaavien ongelmien SUURINPANA syynä ovat työpaikan ihmissuhteet, eli työpaikkastressi.
        TTL varautuu myös nanoteknologian aiheuttamiin riskeihin, eli ei- evoluution tuottamiin molekyyleihin, jotka saattavat? olla terveysriski.
        No TTL:lähän on kautta historiansa ollut vaikeuksia todeta näitä terveysriskejä, eli jatkumo nanoteknologian piiristä tulevana on taattu.

Ohjelmasta kävi täysin selville se, että TTL ei pidä yhä edelleenkään minkäänlaisena terveysriskinä työpaikkojen aikaansaamaa orgaanista pölyaltistusta, ja senhän me homeallergikot olemme todenneet kantapäämme kautta jo aikoja sitten.

• Mammi
        minä vaan------------ kirjoitti:

Mun vastaus tähän:

Minulla on aamu ja ilta arvojen suuri ero. Spirossa huomattava bronkodilaatiovaste, Histamiinialtistuksessa voimakas reagointi. Astmakohtauksia olen saanut, esim multaporkkanoista.

Nyt lääkkeillä erot tasoittuneet, astmakohtaukset vähentyneet huomattavasti.

Kyllä mulla henk. koht on astma. Sitä ei TTL mulle keksinyt. Se diagnosoitiin alustavasti työterveyshuollossa, terveyskeskuksessa sekä keuhkolääkärillä ENNEN työterveyslaitoksen keuhkolääkäriä. Hän vain kirjasi sen ylös mitä he saivat tutkimuksilla selville siellä heillä. Eli astma sielläkin..

Aiheuttajasta tässä väännetään kättä..

Mutta TOISILLA ihmisillä EHKÄ eri sairaus, kuin mulla.

eri tavalla! Siinä voi olla syy joihinkin erilaisiin oireisiin; mikä kenelläkin on se heikoin kohta elimistössä, niin siihenhän ne vauriot pahiten vaikuttaa. Jos olen oikein ymmärtänyt sen mitä itse olen netin kautta "opiskellut", niin nämä mikrobit heikentävät elimistöä torjumaan vieraita ja vahingollisia aineita.
        Itselläni on myös astma , fibromyalgia, ympärivuotinen nuha ja reagoin välittömästi kosteusvaurioisissa tiloissa(pahimmillaan 5 minuutissa ääni pois ja yskittää eikä ilma kulje)

• nisuiisu
        olet ODTS kirjoitti:

Mitä mieltä olet siis niinsanotusta ODTS oireilusta. Mulla oireet ovat sen tyylisiä:

Aamulla töihin.. noin 12 - 13 aikaan vilunväristystä, huonoa oloa..
        Siitä vähän myöhemmin,, on kuin jäätyisi sisältäpäin. Toimistossa lämpöä noin 26-28 astetta. Itse takki päällä, horkkamainen olo..

Sitten pakko mennä pihalle, kauheita vapinoita ja tärinää. Vatsa sekaisin. Välillä oksentelua..

Iltaa mennessä olo tosi huono. Kotona jaksan vain makailla. Alilämpö - kuume vaihtelee.. Nivelet jäykät, särkevät. Silmät kipeät, tulehtuneet, arat, nenä vuotaa verta ja tukossa, ei varsinaista nuhaa. Ihoa kutittaa ja outoa ihottumaa sekä näppylöitä. Hiustenlähtö. Yskittää, hengenahdistus. Pef arvot laski noin 110, 150 ja 220 ym,.

Aluksi oireet lievittyi yön aikana ja aamulla uusi kierros, välillä sairaslomia 3-4 päivää.. tulehduskierre. Lopulta vain viikonloppuna ja sairaslomilla kuntoutui sen verran, että pystyi mennä töihin.
        Lopulta ei edes viikonloppu ja lyhyt loma parantaneet.

Kun kuume nousi parissa tunnissa 40 asteeseen, olin sairaalassa, epäiltiin myyräkuumetta. (niitä on paljon toimistoissa!!) Taudin syytä ei löydetty. Kotiutettiin ja lääkekuuri buranaa.

Nyt oireilen kaikesta mullasta, ulkoilmasta, hedelmäosastoista, joistakin rakennuksista..

Pitkän lääkityksen jälkeen PEF arvot nouseet, mutta lisänä siis sairasloma, ilman työpaikalla käyntiä.

Työnantajan mielestä itseaiheutettua! Jatkuvia Flunssia?? Syynä omat elintavat?? Kaikenlaisia syytöksiä tullut. Eihän nämä pikkuhomeet voi aiheuttaa, vaikka niitä siis poikkeavan runsaat määrät! Ja siis sisällä. Mittaus tehty talvella joten mitkähän määrät KESÄLLÄ jyllää?? Jouduin hävittämään kaikki töissä pitämäni vaatteet.

löydät tietoa allergisen alveoliitin (farmer's lugn) ja ODTS:n eroista:

http://agebb.missouri.edu/occmed/bull15q.htm

ODTS tulee esim. KUIVASTA viljapölystä tai KUIVASTA puuhakkeesta, jotka pölyävät siinä määrin, että tämän pölyn näkee omin silmin.

ODTS:llä ei ole mitään tekemistä kosteusvauriomikrobipölyn kanssa. Kosteusvauriomikrobipöly aiheuttaa, kuten tiedät, sairauden nimeltä: Farmarin keuhkot (farmer's lugn) eli allerginen alveoliitti eli homepölykeuhko eli yliherkkyyskeuhkokuume.

Tässä engl. kielisessä selvityksessä esiintyy sana:
        thermoactinomycetes

Tämä kohta tarkoittaa sitä, että verestä löytyy sädesienelle (aktinomyseetti, usein mainitaan Streptomyces) IgG-vasta-aineita, jos on kyseessä alveoliitti.

Alveoliitissä BAL-huuhtelunesteestä löytyy lymfosyyttejä (myös neutrofiileja saattaa olla), mutta ODTS:ssä ei löydy lymfosyytteja. Tietysti suuri kusetuksen paikka on se, että BAL-huuhtelu tehdään pitkältä sairaslomalta, jolloin lymfosyyttejä ei enää löydy.

On myös muistettava sellainen asia, että ODTS:ää ei ole hyväksytty kansainväliseen tautiluokitukseen ollenkaan. Tämä ODTS kummajainen otettiin lääkitäviranomaisten toimesta maassamme käyttöön vuonna 1996.

Jos jollekin kosteusvauriokohteessa sairastuneelle on annettu diagnoosiksi ODTS, niin todellisuudessa kyse on melko varmasti alveoliitista. Minullekin sanottiin aluksi, että sairauteni on sitten vähintään ODTS (heh! heh!). Tämä lääkäri vielä valehteli sen aika sujuvasti, koska kehoni ei reagoinut siihen millään lailla. Muut valehtelut kehoni kyllä reagoi.

Kerron siis näistä asioista kokemuksen syvällä rintaäänellä!

hometerveisin
        Pekka Nikkola

• sairastellut
        Mammi kirjoitti:

eri tavalla! Siinä voi olla syy joihinkin erilaisiin oireisiin; mikä kenelläkin on se heikoin kohta elimistössä, niin siihenhän ne vauriot pahiten vaikuttaa. Jos olen oikein ymmärtänyt sen mitä itse olen netin kautta "opiskellut", niin nämä mikrobit heikentävät elimistöä torjumaan vieraita ja vahingollisia aineita.
        Itselläni on myös astma , fibromyalgia, ympärivuotinen nuha ja reagoin välittömästi kosteusvaurioisissa tiloissa(pahimmillaan 5 minuutissa ääni pois ja yskittää eikä ilma kulje)

Hyvin kiteytit, Mammi: mikä kenelläkin on se heikoin kohta elimistössä.

Meillä kävi niin, että kissan vuosia kestänyt massuihottuma katosi puhtaisiin tiloihin muuttamisen jälkeen, samoin poikaystäväni käsissä ollut paha ihottuma. Minä oli vastustuskyvyltäni heikoin, ja nyt minua vaivaa tulehtuneet limakalvot (keuhkot ja silmät, eri toten) mutta ei astma, ilmeisesti aspergilluksen turvottamat alaluomet silmissä, heikentyneen igg 3:n vuoksi jatkuva flunssa, ja shampoille ja muille sen sellaisille herkistynyt iho, sekä itsepäinen leuka-allergia.

Täällä kirjoiteltiin jossain vaiheessa aspergilluksen turvottamista silmäluomista. Mahtaisko kukaan tietää, onko siihen mitään helpotuskeinoa?

• 123
        hilkkaliisa kirjoitti:

Yhdellä "home" ystävälläni on keuhkoputkien kasaan painuminen myös. Sairauden nimi on Broncomalasia (Sorry ! en tiedä kirjoitetaanko se bronko... vai broncho.. vai bronco.. vrt. bronkietaksiat kirj. bronk...).

Tämä ystäväni lähti jatkamaan opiskelujaan, kun ei saanut mistään mitään päivärahoja, eikä kyennyt palaamaan homeiselle työpaikalleen. Nyt hänki ooireilee joistakin kirjaston homekirjoista.

Tällä "homeystävälläni" on selvät työhön liittyvät, rajut oireilut, mutta hän ei saanut ammattitautidiagnoosia TTL:n tutkimusten perusteella. Hänellä on IgE positiiviset vasta-aineet Penicillium homeelle, jota työpaikallamme eri osastoilla oli paljon. Hän oli samassa talossa työssä, jossa minäkin sairastuin ja oireilemme ihan yhtä rajusti, jos menemme yhtäaikaa vahingossa hometaloon TAI kun eräällä luennolla oli hometalossa asuva henkilö vieressämme. Hänen piti vaihtaa paikkaa kesken luennon. TTL:n homeista "ei osunut" oikea kohdalle. Selvät työperäiset oireet hänellä kyllä löytyy ja hän aina parani sairauslomilla uudessa, oikein rakennetussa omakotitalossaan.

Kiitos taas vastauksestasi.

Tiedätkö onko ystäväsi tilanne paranemaan vaiko pahenemaan päin?

Minulle on sanottu nyt, että en saa erityisemmin rasittaa itseäni - mitään virallista tulkintaa, apua tms. en ole vielä saanut.

Eli tiedätkö miten ystäväsi voi ja miten huolehtii kunnostaan?

Kaikki tuntuu tuolla hoitopuolella kestävän - onneksi on ihania ihmisiä tällä palstalla joiden kanssa on kiva vaihtaa viestejä näin ja sähköpostitsekin.

Tiistaina tapaamme pienellä porukalla Hesan yhdessä kahvilassa... kun elämä pienenee se myös tarvittaessa kivasti myös laajenee... ;-)

• homekorva
        sairastellut kirjoitti:

Hyvin kiteytit, Mammi: mikä kenelläkin on se heikoin kohta elimistössä.

Meillä kävi niin, että kissan vuosia kestänyt massuihottuma katosi puhtaisiin tiloihin muuttamisen jälkeen, samoin poikaystäväni käsissä ollut paha ihottuma. Minä oli vastustuskyvyltäni heikoin, ja nyt minua vaivaa tulehtuneet limakalvot (keuhkot ja silmät, eri toten) mutta ei astma, ilmeisesti aspergilluksen turvottamat alaluomet silmissä, heikentyneen igg 3:n vuoksi jatkuva flunssa, ja shampoille ja muille sen sellaisille herkistynyt iho, sekä itsepäinen leuka-allergia.

Täällä kirjoiteltiin jossain vaiheessa aspergilluksen turvottamista silmäluomista. Mahtaisko kukaan tietää, onko siihen mitään helpotuskeinoa?

Siis lomudal silmätippaa olen käyttänyt. Sit vältän meikkejä ja silmävoiteita ym.

Lisäksi myös "väärä" kosteusvoide ärsytti silmiä (homeaikana) Huomasi, kun sitä levitti, niin parin minuutin päästä alkoi silmät kirvellä.

Kun altistus lakkasi (sairis, eli en oo työpaikalla) niin mun silmät on parantuneet.

Kesti 2-3 kuukauden verran. Se oli pitkä prosessi. Samoin nenä verenvuodot lakanneet ja limakalvojen turvotus.

Pef arvot viimeinkin nousseet kohtuullisiksi. Mutta koko ajan hoitava lääke. Avaavan lääkkeen tarve satunnaista (kun käy esim homekoululla).

Leuassa oleviin kummiin patteihin olen käyttänyt desifiointia ja pesen kasvot pelkällä suolalla.
        Kosmetologilta:
        P. Jentshure; Meine Base merisuola seos.
        Käy myös koko vartalon pesuun. Ja jalkakylpyyn. se desinfioi ihon.

Aluksi se kuivattaa ihoa ja iho kiristää. Sillä siis pestään illalla. Sit EI laiteta mitään voidetta- Iho ajaa ulos sen töhnän, mulle kävi just niin. Iho sit parani.

Mutta kun sain tupla annokset kortisonia niin sain pienen infektion poskeen viikoksi takaisin. Kun lääkkeen pitoisuus laskettiin normaaliksi, iho rauhottui.

Myös mahakutina lakkasi sairaslomalla. Samoin desinfioin silloin aluksi myös navan. Mutta jouduin pesemään kaikki vaatteet supermonta kertaa. Osan jouduin heittämään pois. (työssä pitämäni) Ja alusvaatteet ja sukat ostin kaikki uudet. Loppui kutinat ja ihottumat!

Korvat kannattaa putsata Otiborin liuoksella (jos oireilevat, kutina, vaikku) Sitä saa vaan lääkärin reseptillä. Kysy.

• sairastellut
        homekorva kirjoitti:

Siis lomudal silmätippaa olen käyttänyt. Sit vältän meikkejä ja silmävoiteita ym.

Lisäksi myös "väärä" kosteusvoide ärsytti silmiä (homeaikana) Huomasi, kun sitä levitti, niin parin minuutin päästä alkoi silmät kirvellä.

Kun altistus lakkasi (sairis, eli en oo työpaikalla) niin mun silmät on parantuneet.

Kesti 2-3 kuukauden verran. Se oli pitkä prosessi. Samoin nenä verenvuodot lakanneet ja limakalvojen turvotus.

Pef arvot viimeinkin nousseet kohtuullisiksi. Mutta koko ajan hoitava lääke. Avaavan lääkkeen tarve satunnaista (kun käy esim homekoululla).

Leuassa oleviin kummiin patteihin olen käyttänyt desifiointia ja pesen kasvot pelkällä suolalla.
        Kosmetologilta:
        P. Jentshure; Meine Base merisuola seos.
        Käy myös koko vartalon pesuun. Ja jalkakylpyyn. se desinfioi ihon.

Aluksi se kuivattaa ihoa ja iho kiristää. Sillä siis pestään illalla. Sit EI laiteta mitään voidetta- Iho ajaa ulos sen töhnän, mulle kävi just niin. Iho sit parani.

Mutta kun sain tupla annokset kortisonia niin sain pienen infektion poskeen viikoksi takaisin. Kun lääkkeen pitoisuus laskettiin normaaliksi, iho rauhottui.

Myös mahakutina lakkasi sairaslomalla. Samoin desinfioin silloin aluksi myös navan. Mutta jouduin pesemään kaikki vaatteet supermonta kertaa. Osan jouduin heittämään pois. (työssä pitämäni) Ja alusvaatteet ja sukat ostin kaikki uudet. Loppui kutinat ja ihottumat!

Korvat kannattaa putsata Otiborin liuoksella (jos oireilevat, kutina, vaikku) Sitä saa vaan lääkärin reseptillä. Kysy.

Minun silmäluomeni ovat olleet turvoksissa jo yli viisi vuotta. Olen kokeillut varmaan kaikki allergiaan tarkoitetut silmätipat, mutta mistään ei ole ollut apua. Se taas johtunee siitä, että kyse ei ole allergiasta.

nimimerkki pienemmätkin silmät kelpaisivat...

• 123

Siinä yksi kalvo

Milloin epäillä immuunivajavuustilaa?
      *toistuvat infektiot
      - bakteeri-infektiot
      - epätyypillinen aiheuttaja (Pneumocystis carinii, Aspergillus)
      - epätyypillinen paikka (maksa-absessi, osteomyeliitti, ihon absessit)
      *krooniset infektiot (sinuiitti, otiitti)
      *rakenteelliset keuhkomuutokset infektioiden seurauksena
      *huono vaste antibioottihoidolle
      *epätyypillinen ekseema
      *krooninen ripuli
      *huono painonnousu
      *sukuanamneesi

http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/luennot/allergia_2005/Kainulainen .pdf

ELI SIENET mukana tässäkin ....

MIKÄHÄN on meidän odotettu ikä - miten ihmeessä voimme suojella itseämme eri tulehduksilta ja jatkuvilta keuhkojen heikkenemiseltä? Välittääkö kukaan ... mitä home meille tosiaan aiheuttaa?

• Diagnoosi ajoissa!

Ja tämä on tuon oheisen kalvosarjan yksi kalvo.

Ja kun meille valehdellaan sairaudeksi ASTMAA - emme saa oikeaa diagnoosia - emme hoitoa!

Kuka lääkäri pystyy toimimaan näin?

TÄRKEINTÄ ON SAADA OIKEA DIAGNOOSI!

• 123

Alla löytämääni tietoa - eli ongelmana meillä se, että antibiootit eivät nähtävästi meillä auta. Näin ollen tulehdus muhii jatkuvasti - ja jos ja kun se on homeen aiheuttama ja home saa keuhkot jatkuvasti tulehtumaan - ei ole mitään muuta konstia kuin ehdottomasti välttää keuhkojen rasitusta ja tulehtumista - homeilta, ja kaikelta mikä tämän homesairastumisen jälkeen keuhkoja rasittaa. Ei kuulosta kovin mukavalta tulevaisuudelta - mutta siis keuhkot eivät saa olla tulehtuneita koko ajan! Keuhkot kuntoon - sen jälkeen tarkoin varottava uusia tulehduksia!.

Eli se oikea DIAGNOOSI olisi se millä mahdollisesti elämme edes vähän elinkelpoista elämää - lopput vuodet mitä jäljellä kullakin on.

2001/11 Keuhkoputken laajentumat

Nimimerkki "Keuhkosiirtoko edessä" sairastaa tautia nimeltä bronkiektasia. 10 vuotta sitten flunssan yhteydessä tuli kirkasta verta suusta, ja tutkimuksissa todettiin keuhkokuvassa muutoksia. Tupakoimaton. Mikä on ennuste?

Bronkiektasiat ovat keuhkoputken laajentumia. Tätä ei pidä sekoittaa yleisempään keuhkolaajentumaan eli emfyseeman. Keuhkolaajentumassa keuhkojen pienet ilmarakkulat laajentuvat, mikä heikentää hapensaantia ja hiilidioksidin poistumista. Sen seurauksena henkeä ahdistaa helposti. Brokiektasia-taudissa rakkuloihin vievissä ilmaputkissa eli bronkuksissa ilmenee laajentumia.

Bronkiektasioita aiheuttavat tulehdukset keuhkoputkissa. Jos putkien mutkiin jää tulehdusta pesimään, keuhkoputkien seinämä antaa hiljalleen periksi. Tähän putken leventymään jää limaa ja bakteereita, mikä edelleen ylläpitää tulehdusta. Lopuksi voi muodostua säkkimäisiä pussukoita, joissa lima ja bakteerit muhivat jatkuvasti. Bronkiektasiat eivät näy kunnolla tavallisessa keuhkojen röntgenkuvassa. Ne diagnosoidaan nykyään tietokoneviipalekuvauksella.

Näistä bronkiektasioiden pääpiirteistä, limasta ja tulehduksista, voi jo päätellä seuraukset. Keskeinen oire on toistuva yskä ja runsaat yskökset. Etenkin aamulla kellertävää ja usein pahan hajuista ysköslimaa voi tulla runsaasti. Vaikeissa tapauksissa yskää on päivittäin, lievissä vain tulehdusvaiheiden aikana. Tulleen liman seassa saattaa olla verta. Kuumeisia hengitystietulehduksia ilmenee useammin kuin yleensä.

Bronkiektasiat ovat vähentyneet sen jälkeen, kun antibiootit tulivat käyttöön. Hoidon kulmakivenä on tulehdusvaiheiden tehokas antibioottihoito. Hoitoon kuuluu lisäksi mahdollisimman tehokas liman poisto laajentumapussukoista. Käytännössä tämä merkitsee tehokkaan yskimistekniikan opettamista ja hengittämistä ajoittain painetta vastaan. Viime mainittu saadaan aikaan puhaltamalla esimerkiksi vedellä täytettyyn litran limsapulloon.

Ennen vanhaan sairaus oli vaikeampi kuin nykyään. Joissakin tapauksissa jouduttiin poistamaan leikkauksella pahimmin vaurioituneita keuhkojen osia. Nykyään leikkauksia tehdään ani harvoin, sillä hoidon avulla bronkiektasioiden eteneminen voidaan pysäyttää. Tämä tarkoittaa, että ennuste on hyvä.

Pertti Mustajoki
        Professori

http://www.hyvaterveys.fi/component/option,com_simplefaq/task,display/Itemid,65/catid,15/page,12/#FAQ167

Eli keuhkopuhelin ohje voisi auttaa myös sua alla se vielä uudelleen...

Hei

Kollapsityyppinen epäpuhtaus kuuntelemalla henkitorven seudusta ilmeisesti
        tarkoittaa sitä että sieltä uloshengityksen aikana kuuluu
        rahinaa(vinkunaa. Tämä voi johtua siitä että sama voima joka puhaltaa ilmaa
        keuhkoista ulos myös puristaa henkitorvea kasaan ja aiheuttaa rahinaa.

Astmaoire pahentaa tätä koska silloin virtausvastus kasvaa ja joudutaan
        käyttämään suurempaa voimaa uloshengitykseen. Samoin astmalääkityksen
        tehostaminen voi lievittää henkitorven kollapsia.

Keuhkojen röntgenkuvassa näkyvä atellektaasi voi johtua esim sitkeästä
        limasta keuhkoputkessa, tulehduksesta tai siitä että joku alue keuhkosta ei
        hengitä kunnolla. Sitä voi laukaista hoitamalla tulehduksen, tehostamalla
        liman yskimistä lisäämällä uloshengityksen vastusta joka nosta keuhkoputken
        sisäistä painetta jolloin lima tulee helpommin yskittyä ulos (puhallupullo,
        PEP maski). Myös liman ohennuslääkkeistä voi olla apua.

Puhalluspullon ja PEP
        maskin kanssa kannattaa pyytää fysioterpeuttia neuvomaan niiden
        käyttöä. Samalla hän voisi ohjata hengittämään oikein.
        Atellektaasijuosteet yleensä "aukeavat". Ne näkyvät kuvissa levymäisinä
        paksuina viivoina.

Jos keuhkokuvaan jää paksu atellektaasijuoste seurannana jälkeen tulisi
        selvittää ettei sen takana ole muuta syytä (esim keuhkoputken ahtaumaa
        tms.).

Terveisin
        Antti Ahonen
        Keuhkolääkäri

Kysy lääkäriltäsi - kunnon ohjeet, älä usko muita omasta tervedentilastasi - tiedät itse milloin olet sairas - ja millon ja mistä sairastut.

Yritä pitää itsestäsi huolta - kaikesta huolimatta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7460
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      57
      2912
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      190
      2327
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1733
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      159
      1694
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1386
    7. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1240
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe