raskaus ja siedätyshoito

poissuljettu vaihtoehto?

Olen kärsinyt pitkään, n. 15 vuotta vaikeasta allergiasta, pääasiassa leppä ja koivu. Nyt olen miettinyt siedätyshoidon aloittamista. Aikaisemmin en ole halunnut hoidon sotkevan kouluani. Hoito kestää käsittäkseni n. 3 vuotta. Onko raskaus ja siedätyshoito mahdollista yhdessä? Onko kellään kokemusta?
En haluaisi siirtää siedätyshoitoa loputtomasti, mutta en myöskään lasten hankintaa enää kovin paljoa myöhemmäksi.

10

2914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä myös

      myös täällä päin!
      Itse haluaisin syksyllä aloittaa siedätyksen, ja sehän kestäis sen 3 vuotta. Ja samaan aikaan ikää on jo sen verran 25 (täytän 26) että kohta olisi aika hankkia lapsi..tai siis yrittää.
      Millaisia kokemuksia on? miten jos tulee raskaaksi esim siedätyshoidon aikana? pitääkö hoito keskeyttää?
      Kiitollinen tiedoista/kokemuksistanne

      • ei siedätetä

        Siedätyshoito on lääketieteellistä hoitoa. Hoidon seurauksena voi huonossa tapauksessa tulla anafylaktinen shokki. Hoitoa aloitettaessa hoidettavalta kysytään aina raskaussuunnitelmista ja ehkäisystä, sillä hoidon aikana ei missään tapauksessa saa olla raskaana!


      • emmiina_
        ei siedätetä kirjoitti:

        Siedätyshoito on lääketieteellistä hoitoa. Hoidon seurauksena voi huonossa tapauksessa tulla anafylaktinen shokki. Hoitoa aloitettaessa hoidettavalta kysytään aina raskaussuunnitelmista ja ehkäisystä, sillä hoidon aikana ei missään tapauksessa saa olla raskaana!

        Siedätyshoitoa ei aloiteta mikäli ei sitoudu tiukasti noudattamaan luotettavaa ehkäisymenetelmää. Eikä todellakaan voi hankkia lapsia sinä aikana.


      • alkup.
        emmiina_ kirjoitti:

        Siedätyshoitoa ei aloiteta mikäli ei sitoudu tiukasti noudattamaan luotettavaa ehkäisymenetelmää. Eikä todellakaan voi hankkia lapsia sinä aikana.

        Tämän kyllä aavistelinkin. Täytyy sitten tehdä vaikea valinta.Allergian kanssa on hankala elää, joten täytynee kallistua siedätyshoidon puoleen. Lasta voisi yrittää siis aikaisintaan neljän vuoden päästä ( ensi vuosi ulkomailla,jolloin raskaus ei työn takia mahdollinen ja sitten päälle se kolme vuotta siedätyshoitoa). Jos hyvin käy, viisi vuotta menee, että saan oman lapsen syliini. Ei tunnu hyvältä.


      • minä myös
        alkup. kirjoitti:

        Tämän kyllä aavistelinkin. Täytyy sitten tehdä vaikea valinta.Allergian kanssa on hankala elää, joten täytynee kallistua siedätyshoidon puoleen. Lasta voisi yrittää siis aikaisintaan neljän vuoden päästä ( ensi vuosi ulkomailla,jolloin raskaus ei työn takia mahdollinen ja sitten päälle se kolme vuotta siedätyshoitoa). Jos hyvin käy, viisi vuotta menee, että saan oman lapsen syliini. Ei tunnu hyvältä.

        Mielestäni myös harmillista. Lapsen hankkimista täytyisi lykätä, mutta siedätyshoidostakin olisi varmasti hyötyä. Ompa kinkkinen tilanne...

        Niin tuon kyllä tiedän, että jos hoidon aikana tulee raskaaksi niin sitä ei keskeytettäisi..mutta vaikeaa on painiskella näiden asioiden kanssa!


    • amorous

      Minulle aloitettiin siedätyshoito syksyllä ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta sanottiin ja ALK Abellon (virallinen siedätysvalmistefirma) esitteessä sanottiin, että siedätystä ei aloiteta raskaana oleville, mutta sitä EI KESKEYTETÄ, jos TULEE RASKAAKSI. Hoito on kuitenkin tosi turvallista, koska tosi harvoille tulee pahoja reaktioita. Varsinkin jos hoito on sujunut raskauden alkuun asti normaalisti, niin sitä ei takuulla keskeytetä. Kannattaa tiedustella omalta lääkäriltä, mutta minulle kerrottiin ja minä luin näin.

      Jaan mielelläni muiden kanssa tähänastisia kokemuksia siedätyksestä. Pelkästään positiivisia ovat :)

      • minä myös

        Miten sulla on siedätys vaikuttanut, onko esim oireet vähentyneet/onko lääkkeitä tarvinnut vähemmän yms.?


    • minna

      Itse olen ollut siedätyshoidossa vähän päälle vuoden. Keskustelin hoitajan kanssa siitä, jos sattuisin tulemaan raskaaksi hoidon aikana. Hoidon voi keskeyttää raskauden ajaksi ja jatkaa sitten uudelleen. Siedätyshoitoa raskauden aikana ei suositella, sillä anafylaktisen sokin vaara on allergiaa ainetta elimistöön pistettäessä aina olemassa. Sokki voi olla vaaraksi niin itselle kuin vauvallekin. Itse en halua ottaa sitä riskiä että lapselle tapahtuisi jotain. Rokotuksia ja monia lääkkeitäkään ei suositella otettavaksi raskauden aikana, joten en usko että siedätyshoito ja raskaus ovat kovinkaan hyvä yhdistelmä.

      Jos ajattelit raskautta ihan lähiaikoina, ei kannata aloittaa siedätyshoitoa vielä. Jos vauvalla ei vielä reiluun pariin vuoteen ole kiirettä tulla maailmaan, voit tottakai varata lääkärille ajan ja sopia hoidon aloittamisesta.

    • Amorous...

      Nähtävästi eri lääkäreiden antamat tiedot vaihtelevat toisistaan. Kannattaa tarkistaa oman paikkakuntasi vastaavalta siedätyslääkäriltä, mitä mieltä hän on. Tuosta hoidon keskeyttämisestä raskauden ajaksi en tiedä, minulle nimittäin sanottiin, että hoitoa jatketaan raskauden aikana. Ilmeisesti käytännön vaihtelevat paikkakunnittain ja tapauskohtaisesti. Toisaalta, jos sen keskeyttää, niin eikö se pidä aloittaa sitten alusta?

      Minulla on siis yksi siedätyshoitovuosi takana, ja olen sitä mieltä, että se on tehonnut. Tosin tämä keväthän on ollut yleisesti vaikea kaikille, joten tehoa on vähän vaikea sanoa. Mutta nyt on ollut kuitenkin helpompaa, kuin viime keväänä, vaikka silloin oli vähemmän siitepölyä. Käytän tällä hetkellä Zyxal -allergialääkettä ja Flixonase-nenäsuihketta. Niillä oireet ovat pysyneet hyvin hallinnassa, on vain vähän tukkoisuutta. Ja täysi vaikutushan ilmenee vasta hoidon lopussa. Itselläni on siis koivu allergeenina, tosin se on auttanut myös leppäallergiaani, vaikka lepälle minua ei ole siedätetty erikseen. Yleensähän esim. koivu auttaa moniin lehtipuuallergioihin.

      Tietääkö joku, että miten äkkiä siedätyksen teho häviää ja aloitetaanko sitten alusta taas kolmen vuoden siedätysrupeama vai? Onko jollain omakohtaisia kokemuksia?

      • minna

        Ei tarvitse hoitoa aloittaa keskeytyksen jälkeen alusta, voi jatkaa siitä mihin jäi raskauden alettua.

        Erään tutkimuksen mukaan siitepölyallergian siedätyshoitoa saaneiden oireet olivat palautuneet haitallisiksi vuoden kuluttua hoidon lopettamisesta noin 3 %:lle, kahden vuoden kuluttua noin 17 %:lle, kolmen vuoden kuluttua noin 31 %:lle ja neljän vuoden kuluttua noin kolmannekselle.

        Seurantatutkimukset siitepölyvalmisteilla ja huonepölypunkkivalmisteilla ovat osoittaneet, että hoitotulos säilyy hoidon lopettamisen jälkeen useita vuosia, ainakin kolme vuotta, siitepölyvalmisteilla jopa kuusi vuotta.
        Pistiäisallergiassa siedätyshoito antaa täyden suojan noin 80 %:lle potilaista ja lopuistakin suurin osa saa ainoastaan paikallisen reaktion uusintapistosta. Suoja säilyy viisi vuotta hoidon lopettamisen jälkeen.

        http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi14010


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe