Pikku sammakot syö?

Sammakko Frii

Mitä sammakko syö yleisesti? Ja kuinka nopeasti kehittyvät nuijapäästä aikuiseksi? Ja mitä NUIJAPÄÄT syö?

93

21146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NiinaG

      Sammakot syövät yleisesti ottaen kaikenlaisia selkärangattomia kuten erilaisia sirkkoja, toukkia ja kärpäsiä.

      Nuijapäiden kehittyminen aikuiseksi kestää esim. kotimaisella Rana temporaria sammakkolla parisen kuukautta. Kasvuun suoranaisesti vaikuttavia tekijöitä ovat veden lämpötila ja ravinnon määrä.

      Sammakoiden nuijapäät syövät pääasiassa kasvisperäistä ravintoa kuten leviä.

      Lisää tavallisesta sammakkosta kuin myös muista kotimaisista sammakoeläimistä voi lukea lisää http://www.sammakkolampi.fi - sivustolta.

      Niina
      www.sammakkolampi.fi

      PS. Eihän sinulla vain ole sammakoiden toukkia akvaariossa? Sammakot sekä niiden nuijapäät (ja kutu) on rauhoitettu joten niiden kerääminen kotiakvaarioon on rangaistuksen uhalla kiellettyä.

      • sammakko fani

        niin syökin.


      • Saku77

        Joo onhan se rangaistuksen uhalla kiellettyä vai onko?Löysin viitasammakon kutua alueelta jossa möyri kaivinkone ja toi rakennusjätteitä alueelle.ja kuivattivat lammen jossa oli kasapäin kutua.Ja nimenomaan viitasammakon koska näin sen raukan kutevan.No minäpäs otin kudun akvaarioon ja ruokin sinne ja pian oli nuijapäitä satoja.Annoinpa niiden kehittyä sellaseksi että muuten oli kun sammakko jalat ym.ja häntä vielä.
        Häntä kuihtui pois ja sammakot laatikkoon ja turvallisemman lammen rannalle.Innolla hyppien sammakot lähtivät luontoon ja katsoin kyynelsilmin perään,viitasammakot oli pelastettu.


      • Peacock
        Saku77 kirjoitti:

        Joo onhan se rangaistuksen uhalla kiellettyä vai onko?Löysin viitasammakon kutua alueelta jossa möyri kaivinkone ja toi rakennusjätteitä alueelle.ja kuivattivat lammen jossa oli kasapäin kutua.Ja nimenomaan viitasammakon koska näin sen raukan kutevan.No minäpäs otin kudun akvaarioon ja ruokin sinne ja pian oli nuijapäitä satoja.Annoinpa niiden kehittyä sellaseksi että muuten oli kun sammakko jalat ym.ja häntä vielä.
        Häntä kuihtui pois ja sammakot laatikkoon ja turvallisemman lammen rannalle.Innolla hyppien sammakot lähtivät luontoon ja katsoin kyynelsilmin perään,viitasammakot oli pelastettu.

        Mun mielestä tollasen pitäis oikeesti olla sallittua, koska sähän teit hyvää työtä, pelastit sammakot. Eikä silleen että saalistetaan sammakoita luonnosta ja tungetaan liian pieneen tankkiin loppuiäkseen, joka siis jää aika lyhyeksi.

        Mutta laki on yksiselitteinen. Eihän ne voi määrittää että mikä on sallittua ja mikä ei, toi on ku vetee piirretty viiva. Harmi, munki tekis mieli kasvattaa sammakonpoikasia .. mut onhan niitä eläinkaupoissa.


      • r.p
        Peacock kirjoitti:

        Mun mielestä tollasen pitäis oikeesti olla sallittua, koska sähän teit hyvää työtä, pelastit sammakot. Eikä silleen että saalistetaan sammakoita luonnosta ja tungetaan liian pieneen tankkiin loppuiäkseen, joka siis jää aika lyhyeksi.

        Mutta laki on yksiselitteinen. Eihän ne voi määrittää että mikä on sallittua ja mikä ei, toi on ku vetee piirretty viiva. Harmi, munki tekis mieli kasvattaa sammakonpoikasia .. mut onhan niitä eläinkaupoissa.

        ai on ko olen vasta 10w ja en tiedä haluisin itekki sammakon ja minä olen haudannut yhden kun pappa ajoi raktorilla sen ylitse se oli pieni rupikonna


      • Minna!!!!
        Saku77 kirjoitti:

        Joo onhan se rangaistuksen uhalla kiellettyä vai onko?Löysin viitasammakon kutua alueelta jossa möyri kaivinkone ja toi rakennusjätteitä alueelle.ja kuivattivat lammen jossa oli kasapäin kutua.Ja nimenomaan viitasammakon koska näin sen raukan kutevan.No minäpäs otin kudun akvaarioon ja ruokin sinne ja pian oli nuijapäitä satoja.Annoinpa niiden kehittyä sellaseksi että muuten oli kun sammakko jalat ym.ja häntä vielä.
        Häntä kuihtui pois ja sammakot laatikkoon ja turvallisemman lammen rannalle.Innolla hyppien sammakot lähtivät luontoon ja katsoin kyynelsilmin perään,viitasammakot oli pelastettu.

        voi tosi sulosta. mulla on sammakko jonka päältä äiti ajoi nurmikonleikkurilla! Se on mulla hoidossa. siltä vuotaa verta. MITÄVOIN TEHÄ!


      • kaisukki1
        r.p kirjoitti:

        ai on ko olen vasta 10w ja en tiedä haluisin itekki sammakon ja minä olen haudannut yhden kun pappa ajoi raktorilla sen ylitse se oli pieni rupikonna

        Mäkin oon vast kymmenen mut mul on ollu jo kolme kuukautta nuijjapäitä hoidossa ja luulisin et niitten emokans


      • Anonyymi

        Ei ole kun meidän mökin rannassa todella paljon,olen seurannut heidän kehitystä ja kehitys todella hidasta.


    • sassa

      moi ne nutipäät syö ojasta annettua vettä siellä vedessä on niille ruokaa

      • iituli

        Sammakon toukat syövät aluksi mätimunien suojana ollutta hyytelöä. Sen jälkeen ne riipivät ravinnokseen sarveishampaillaan leviä ja bakteerimassaa kasvien pinnalta ja rantakalliosta.

        Myöhemmin vähän kasvettuaan nuijapäät alkavat syödä myös pieniä vesieläimiä.

        Nuijapäät ovat itsekin monien eläinten ruokaa. Ne maistuvat mm. vesissä eläville petohyönteisille ja niiden toukille, pienille kaloille ja joillekin linnuille, kuten variksille. Lisäksi niiden kehitystä haittaa esimerkiksi se, että koko kotilätäkkö saattaa toisinaan kuivua ennen aikojaan. Nuijapään elämässä on niin paljon uhkia, että vain muutama prosentti munista kehittyy aikuisiksi sammakoiksi sukua jatkamaan.
        Niin ja muuten sammakot, nuijapäät ja sammakon kutu on tosiaan rauhoittettuja.


      • sammakon ruokkija

        Minulla oli kaksi sammakon nuijapäätä.Ja osasin ruokkia ne sillai että näin sen kuinka se kehitty ja muuttu pieneksi sammakoksi.Kalanruokia ne ahmi.Kun pienet sammakot hyppi päästin ne luontoon.Miksi niitä ei saa ottaa akvaarioon kehittyyn kun se on noin helppoa.Jotkut ajaa niiden päälle autollakin ja mopoilla ja nauraa kun sammakko kuolee.Olen itse nähnyt moisen eläinrääkkäyksen.Siinä on herkällä itku lähellä.Akvaariossa ne sai hoitoa ja ruokaa.


      • kakka viisas

        syöhän nuijapäät siinä vedessä olevaa blanktonia!! eli vettä koska blanktonia ei voi silmällä nähdä


      • sammakon ruokkija kirjoitti:

        Minulla oli kaksi sammakon nuijapäätä.Ja osasin ruokkia ne sillai että näin sen kuinka se kehitty ja muuttu pieneksi sammakoksi.Kalanruokia ne ahmi.Kun pienet sammakot hyppi päästin ne luontoon.Miksi niitä ei saa ottaa akvaarioon kehittyyn kun se on noin helppoa.Jotkut ajaa niiden päälle autollakin ja mopoilla ja nauraa kun sammakko kuolee.Olen itse nähnyt moisen eläinrääkkäyksen.Siinä on herkällä itku lähellä.Akvaariossa ne sai hoitoa ja ruokaa.

        Sinun luonnosta nappaamillesi sammakoille kävi hyvä tuuri. Mutta valtaosa nuijapäitä kotonaan kasvattaneita on kertonut tälläkin keskustelupalstalla että toukat kuolevat ennen muodonvaihdosta. Eli ei se kasvattaminen ole niin helppoa kuin se sinusta tuntuu.
        Eikä siitäkään ole varmuutta että sinunkaan kasvattamasi sammakot saivat kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet, eli pystyivät jatkamaan kasvuaan normaalisti. Erilaiset puutostilat ovat kasvatetuilla sammakoilla aika yleisiä.

        Sammakon toukkia ei saa ottaa akvaarioon, koska sammakko on lain mukaan rauhoitettu. Rauhoituksella pyritään suojelemaan sammakkopopulaatiota niin, että sammakko selviäisi tulevaisuudessakin luonnossa.
        Jos ajattelet että saat rikkoa lakia tässä kohtaa, koska olet niin hyvä ja ettei siitä ei ole mitään haittaa, ajattelet väärin. Vastaavasti moni kuolemaan johtavista kolareista ajetaan siksi koska ihmiset ajattelevat että "eihän se mitään haittaa jos mä vähän juon ja/tai ajan ylinopeutta, koska olen niin hyvä että osaan kuitenkin". Suurin osa ei ole hyviä, ja sen seurauksena menetetään henkiä. Ihmisten tai sammakoiden.

        Se että joku muu rikkoo lakia ja harrastaa eläinrääkkäystä ei oikeuta sinua rikkomaan lakia. Et sinäkään ryöstä pankkeja, vaikka joku muu tekeekin niin.


      • Pokeyasha Mew Mew
        sammakon ruokkija kirjoitti:

        Minulla oli kaksi sammakon nuijapäätä.Ja osasin ruokkia ne sillai että näin sen kuinka se kehitty ja muuttu pieneksi sammakoksi.Kalanruokia ne ahmi.Kun pienet sammakot hyppi päästin ne luontoon.Miksi niitä ei saa ottaa akvaarioon kehittyyn kun se on noin helppoa.Jotkut ajaa niiden päälle autollakin ja mopoilla ja nauraa kun sammakko kuolee.Olen itse nähnyt moisen eläinrääkkäyksen.Siinä on herkällä itku lähellä.Akvaariossa ne sai hoitoa ja ruokaa.

        Hyvä! Löysin ojasta sammakonkutua tullessani koulusta ystäväni kanssa. Ajattelin kasvattaa ne sammakoiksi ja viedä takaisin ojalle, Mutta aloin miettiä pitäisikö kutu viedä takaisin...


      • *****
        Pokeyasha Mew Mew kirjoitti:

        Hyvä! Löysin ojasta sammakonkutua tullessani koulusta ystäväni kanssa. Ajattelin kasvattaa ne sammakoiksi ja viedä takaisin ojalle, Mutta aloin miettiä pitäisikö kutu viedä takaisin...

        Pitäisi viedä se kutu takaisin, mutta varsinkin pikkupojilla on purkeissa pihalla eli ulkona kutua ja nuijapäitä, ei sisällä. Laki kyllä kieltää tuon, mutta toisaalta jos on pihalampi niin mikä jottei.


      • sammakkofani

        moi pönttö! nuijapäät ei syöettä vaan vedessä olevaa kasvillisuutta! ne syö myös levää bakteerimassaa ja paikoilleen kiinnittyneitä hyönteisiä


      • heei haloo
        sammakkofani kirjoitti:

        moi pönttö! nuijapäät ei syöettä vaan vedessä olevaa kasvillisuutta! ne syö myös levää bakteerimassaa ja paikoilleen kiinnittyneitä hyönteisiä

        no hei ei se sanonu että ne sitä vettä syö vaan sitä että siinä vedessä olevia ravinteita !!!!


      • IDFJDCK
        sammakon ruokkija kirjoitti:

        Minulla oli kaksi sammakon nuijapäätä.Ja osasin ruokkia ne sillai että näin sen kuinka se kehitty ja muuttu pieneksi sammakoksi.Kalanruokia ne ahmi.Kun pienet sammakot hyppi päästin ne luontoon.Miksi niitä ei saa ottaa akvaarioon kehittyyn kun se on noin helppoa.Jotkut ajaa niiden päälle autollakin ja mopoilla ja nauraa kun sammakko kuolee.Olen itse nähnyt moisen eläinrääkkäyksen.Siinä on herkällä itku lähellä.Akvaariossa ne sai hoitoa ja ruokaa.

        OON TÄYSIN SAMAA MIELTÄ!
        OON ITSE NÄHNYT KUOLLEITA SAMMAKOITA JA HARMITTAA NIIDEN PUOLESTA.
        OLEN JOSKUS KOKEILLUT RUOKKIA LUONNONVARAISIA SAMMAKOITA JA HYVIN NE ON KASVANEET.


      • sammakon asvatus

        ei ni ne syö ötököitä.


      • tietämätön
        ***** kirjoitti:

        Pitäisi viedä se kutu takaisin, mutta varsinkin pikkupojilla on purkeissa pihalla eli ulkona kutua ja nuijapäitä, ei sisällä. Laki kyllä kieltää tuon, mutta toisaalta jos on pihalampi niin mikä jottei.

        mut mitäs sit jos on ottanut kuivumaisillaan olleesta ojasta
        nuijja päitä ja pistänyt ulos aika isoon ak vaarioon ja nyt se oja on kuivunut. ja vasta nyt sain tietää että ne on rauhoitettuja nipitäskö ne sit heittää sinne kuivaan ojaan kuivumaan ja kärsimään ja kuoleen


      • kaaka
        sammakon ruokkija kirjoitti:

        Minulla oli kaksi sammakon nuijapäätä.Ja osasin ruokkia ne sillai että näin sen kuinka se kehitty ja muuttu pieneksi sammakoksi.Kalanruokia ne ahmi.Kun pienet sammakot hyppi päästin ne luontoon.Miksi niitä ei saa ottaa akvaarioon kehittyyn kun se on noin helppoa.Jotkut ajaa niiden päälle autollakin ja mopoilla ja nauraa kun sammakko kuolee.Olen itse nähnyt moisen eläinrääkkäyksen.Siinä on herkällä itku lähellä.Akvaariossa ne sai hoitoa ja ruokaa.

        Mulla oli päivä sammakko akvaariossa muttä päästin vapaaks


    • Hansu^^

      Hei! Nuijapäät syövät aivan pieninä omasta vesilammikostaan veden mukanaan saamia pikkuhiukkasia! Joten hae välillä sieltä vettä kn vaihdat veden!
      Kun sammakko on jo huomattava nuijapää, ja sen pyrtö ei ole enää litteä sille voi antaa pieniä itikoita!

    • jaave

      moi mikä ihmeen salla sammakko

      • anojala

        nuijapäät syövät niiden kudun mistä ne ovat syntyneet...... siinä teille vastaus..... :) ( tämä tieto on aivan tutkittu )


    • ju

      Moi, saako sammakon ottaa luonnosta tai pari niitä jos hankkii niille tosi hyvät oltavat ku mä osaan huolehtia sammakoista ku meillä on itellä 2 gekkoa

      • tania78

        On rauhoitettu.
        Sitä ei saa ottaa luonnosta. Ei kutuna, nuijapäinä tai täysikasvuisina.


      • srgdrfr

        ei, Ei, EI!!! Sammakot ovat rauhoitettuja, ja vaikka sinulla olisikin kaksi gekkoa se ei tarkoita sitä että osaisit huolehtia sammakoista. Sammakot ja gekot ovat täysin eri asia. Jos sammakkoa haluat pyydä äitiltä rahaa ja käy ostamassa eläinkaupasta. Luonnonvaraisia sammakoita ei saa missään nimessä pyydystää. Koskaan.


      • Aattelepa_ite

        Ei voi muuta sanoa, kuin että turhauttaa ihmisten tyhmyys. Juu, on olemassa lakeja ja niiden laatimiseksi on syynsä ja jos suurinosa ei lakeja noudattaisi, niin seuraisi kaaos. Ei sillä etteikö tämä maailma kaoottinen olisi muutenkin. Ajatelkaa omilla aivoillanne, jos oja tuhoutuu ihmisen toimesta tai kuivumisen vuoksi, on se myös osa luonnonvalintaa, aivan kuten sekin päättääkö satunnainen ihminen huolehtia nuijapäistä , jos niitä uhkaa jokin. Ihminen on osa luontoa, yritti joku sitten nostaa itsensä sen ja muiden ihmisten yläpuolelle. Ihminen ei ole luonnon ulkopuolella eikä sen yläpuolella, on vain hyvin epätodennäköinen sattuma, että meille on "siunaantunut" (todennäköisesti ainostaan vahingossa) tietoisuus, jolla oikeutamme tekopyhyytemme ja nostamme itsemme toistemme ja ympäristön yläpuolelle. Laki on yksi osoitus tästä.


    • IDFJDCK

      ONKO SIITÄ JOTAIN VAHINKOA,JOS KIINANKELLOSAMMAKKONI SÖI KAARNANPALAN??

      SAAKO SE SYLJETTYÄ SEN POIS VAI ONKO JOKU KEINO MILLÄ SITÄ VOISI AUTTAA!!???

      • puunhalaajaxi

        Tuo pieni kaarnanpala on nyt iäksi mennyttä, ei sitä pysty auttamaan. Voit tietysti tappaa sen limakasan ja repiä kaarnaraukan sen siuksista ulos ja koittaa tekohengityksen avulla kasvattaa siitä puun.
        Sammakot on julmia !


    • eläinrakas123

      Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä on syynä että sammakoita ei saa pyydystää luonnosta? Tiedän että ovat rauhoitettuja, mutta onko siihen mikään muu syy (esim. ruokinta yms.)?
      Olen nyt pitkän aikaa selittänyt kaverilleni ettei kannata luonnosta ottaa täysikasvuista sammakkoa, olen täysin sitä vastaan. Jos todella on eläinrakas, ei pystyisi laittaa luonnonvaraista sammakkoa joka aina on elänyt vapaudessa, pieneen terraarioon.
      Mitä voin sitten hänelle sanoa?
      Olen nyt jankannut sille että se on lain vastaista yms.

      • koppiin vaan

        entä jos kerrot hänelle että sillä sammakola on ihan pirun hyvä olla kun ei koko ajan tarvi vilkuilla olan yli että mikä peto on taas hyökkäämässä kimppuun !!!
        ja ruoka tuodaan melkein suuhun asti. lämmin ja hyvä olla.
        älä jeesustele ja luo ystävästäsii taas yhtä luonnonvihaajaa.


      • Syy on juuri siinä, että sammakko on rauhoitettu. "Rauhoitettu" sanana ei välttämättä aukea kaikille, joten avataanpa sitä, ja sen syitä tarkemmin.

        Laji rauhoitetaan, koska on epäilty, että se saattaisi tulevaisuudessa olla vaarassa kuolla sukupuuttoon. Joko paikallisesti, tai koko maassa. Jos ajatellaan että vaikka jokainen helsinkiläinen nuori / perhe ottaisi luonnosta yhden sammakon, tarkoittaisi se, että Helsingistä kerättäisiin satoja tuhansia sammakoita. Mikä on niin valtava määrä, että se saattaisi hyvinkin tappaa sammakot helsingistä sukupuuttoon.

        Ei jokainen tietenkään sammakkoa ottaisi, mutta kun sammakoita uhkaavat myös rakentaminen, kosteikkojen ojittaminen, saasteet ja moni muu asia, voi pienikin luonnosta lemmikiksi kerääminen olla se tekijä joka katkaisee kamelin selän ja ajaa paikallisen kannan sukupuuttoon. Ja kun tarpeeksi monta paikallista kantaa kuolee (laji pirstaloituu), johtaa se lopulta lajin katoamiseen kokonaan Suomesta (tai suuremmassa mittakaavassa, koko maailmasta).

        Rauhoituksella on siis ihan oikea syynsä. Jos todella on eläinrakas, ei osallistu kokonaisen lajin tuhoamiseen luonnosta.


    • tania78

      Mielestäni lain vastaisuuden tulisi riittää. Ei kai kaverisi varasta kaupastakaan vaikka pystyisi... ?

      No tosiaan luonnossa elävät eläimet eivät selviä terraariossa.
      Ne stressaantuvat pienessä elinympäristössä.
      Kaverisi ei varmaankaan pysty pyydystämään elävää ravintoa tarpeellista määrää, jotta sammakko saisi tarpeeksi ruokaa...

      Kummipoikani 10v viime kesänä pyydysti mummolan reissulla muutaman sammakon. ( olivat jääneet tyhjään maalipurkkiin vangiksi )
      Hän koetti niitä ruokkia, mutta eiväthän ne ruokaa huolineet.
      Kerroin hänelle rauhoituksesta ja ruoasta ja lupasin tehdä niille pienen uima-altaan pihalle, jonne ne vapauttaisin. Poika ymmärsi täysin.

      Tein niille pienen uima-altaan ja oksan, jota pitkin ne pääsevät kulkemaan. Uima-altaan sisustin kasveilla ja kivillä. Omasta mielestäni se näytti oikein hienolta, mutta yksikään sammakko ei sinne palannut... ( kuten aavistinkin) :)

      Lapsia voi ja kannattaa opettaa seuraamaan luontoa luonnossa.

    • eläinrakas123

      "Koppiin vaan" Tuo oli mielestäni aika turha viesti.

      Kiitoksia vastauksista! Toivottavasti kaverini ymmärtää kaikki haittapuolet ja ajattelee sammakon parasta, kun kerron hänelle miten asia on.

    • Lammikosta pelastaja

      Otin pari päivää sitten sammakonkutua pikkusen semmoseen purkkiin.
      Mietin vaan, et mitä ihan alkuvaiheessa olevat nuijapäät syö?
      Tiedän kyl, et sammakko on rauhotettu eläin, mut otin ne kuihtuneesta lätäköstä ja ne ois sinne ennen pitkää kuollu...
      Aattelin jossain vaiheessa viiä ne turvalliseen paikkaan missä niillä on hyvä olla.
      PS. kertokaa pliis äkkiä joku, mitä ne nuijapäät syö...???

    • Käärmemies

      Vie toukat nyt samantien johonkin lampeen tai ojaan joka ei kuivu kesällä. Sieltä sammakot löytävät mieleistään ruokaa: erilisia leviä ja muita pehmeitä kasvinosia. Samalla lakkaat rikkomasta luonnonsuojelulakia vastaan.

    • Nuijapäitten fani

      Mä ja mun kaveri kaivettiin ihan hyvän kokonen kuoppa ja muovipussi siihen sillai että se ei tipu tai mitään ja sit kaadettiin sinne sitä nuijapäitten koti vettä ja nuijapäät sinne VAIN SIKSI KOSKA... sen mun kaverin luokkalaiset oli tulossa ottamaan siitä laatikkoon ja heittäneet viemäriin elio me pelastettiin ne :)

    • sakuu♥

      sammakko syöö kärpäsiä. nuijapäät kehittyy n 2vk aikuseksi sammakoksi. Nuijapäät syö vesiheinää, pikku ötököitä ja puun hilsettä.

    • julietti

      Moi!

      meidän pihalampen oli kutenut sammakko ja en ollut uskaltanut viedä sitä kutua meidän pihalla olevalle joelle koska siinä oli niin kova virta.Eli nyt niistä sitten on kehittynyt nuijapäitä ja mitä ne sitten syö? Syökö ne kalan ruokaa vai mitä ne syö?

    • Jos sammakko on kutenut pihalampeen, on siellä lammessa varmasti ruokaa myös nuijapäille. Eli niitä ei ihmisen tarvitse ruokkia millään tavalla.

    • i lovee animals

      meidä pihalamppeen on kutenut sammakko.Ja siellä on enää tosi vähän vettä ja se kuivuu päivä päivältä. voisiko ne ottaa akvaarioon jossa kasvaa levää(akvaario on melkein täynnä levää. Ja jos nille sammakoille ostais jostain eläinkaupasta jauhomatoja ja tekis nille tosi kotoisan paikan esim: paljon vettä. kallio jossa ne vois jaloitella.


      ps. haluaisin vain auttaa niitä koska NE KUOLEE KOHTA!!!

    • Siirrä toukat johonkin isompaan lampeen jossain vähän kauempana. Sellaiseen jossa on vettä läpi kesän.
      Jos sellaista lampea ei ole lähettyvillä, voit koettaa kasvattaa toukat muodonvaihdoksen läpi akvaariossa. Mutta siinä vaiheessa kun ne saava jalat ja nousevat maalle, ne täytyy päästää vapaaksi. Sammakko on rauhoitettu, eikä sitä saa pitää terraariossa, ei vaikka olisi kuinka kotoisa paikka ja jauhomatoja tarjolla. Hädän alaista eläintä saa auttaa, mutta _heti_ kun se selviää luonnossa (eli tässä tapauksessa nousee maalla), se pitää vapauttaa takaisin luontoon.

    • Sammakko <33333

      Syökö nuijapäät kalanruokaa? :))

    • Sampsit

      Meillä on mun pikkuveljen kaa nuijapäitä akvaariossa. et pitäskö ne päästää millon vapaaks? me ainakaa aiota päästää niitä viel vaa ootetaan josko ne kehittyis. et millon ois sopiva aika päästää ne ja minne? :D

    • Verinuija

      nuijapäät kannatta liiskata jos ne Syö itikan poikaset XD

    • Mä vaa

      Sopiva aika päästää ne on nyt! Ja ne pitää päästää sinne samaan paikkaan mistä ne on pyydystettykin. Kyllä ne aikansa kehittyvät, mutta lopulta kuolevat teidän hoidossanne. Siksi ne pitää päästää vapaaksi samantien, ennenkuin alkavat kuolla.

      Verinuija: taidat olla aika nuija: ei nuijapäät syö hyönteisiä.

      • Verinuija

        Tarkotin itikan poikasia Pöhlö. maksa 6€ Pöhlö|


    • missemmi

      VOINKO SYÖTTÄÄ KAHDELLE PIENELLE AKVAARIOSAMMAKOLLENI MUURAHAISIA????

    • samppilas

      En suoaittele. Voivat olla vahingollisia.

    • kjihjihjih

      mä En Piä Haapajärven Asevarikosta noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuaih

    • sammakko rakas

      moi
      löysin tänään sammakon tieltä ja tulin kattoon et mitä ne syö ja kun tulin lukeen täältä et mitä ne syö jatajusin että ei niitä voi ottaa luonnosta noin vain. sitten pääästin sen heti vapaaksi onneks tulin tänne lukeen näitä muuten se olis varmaan kuollut=)=(

      • r.p

        mulla oli kerran sammakko se voi phoin kATO KISSA SAI RAAPASTUA SITÄ JA PARIN PÄIUVÄN JÄLKEEN JALKA OLI hyvän näkönen ja päästin sen luontoon se varo sitä jalka ja laitoin sen pahvilaatikoon ja sinne pehmustetta ja tietenkin yhen mikrokuvun pääle se oli aika söpö siis l
        sillon ku n se ol,i kipeä laitoin pahvilaatikoon olen ilonen kun hoidin sitä


    • eläin fani

      oikein hyvin tehty se on oikea ratkaisu

    • jo0dgfdf

      No kyllä niitä saa kai ottaa jos ne on huonoissa oltavissa,jos vapauttaa ne heti sen jälkeen. :)

    • Sammakkotyttö ^^

      Tiedän että sammakonkutua ei saisi ottaa, mutta oja josta löysin ne oli lähes kuivunut ja aurinko porotti suoraan ojaan joten kutu olisi varmasti parin päivän sisällä kuivunut. Ne alkoivat kuoriutua muutaman päivän sisällä ja nyt niitä vilistää tuolla astiassa. Ajattelin laittaa ne akvaarioon siksi ajaksi kun ne ovat minulla. Sitten kun niillä kasvaa takajalat vien ne isälläni olevaan lampeen. Siellä on sammakoita ja kutuakin nyt keväällä. :) poikaset ovat n .10 pvän ikäisiä ja kovasti ovat kasvaneet. Mitä muuta näille voisi syöttää? Salaattia, kurkkua ja kalanruokaa syövät hyvällä ruokahalulla ja jtn vesikirppuja näyttää saalistavan myös. Tuntuu että niillä on koko ajan nälkä. :D

    • samakko

      miks ne sammakon nuijapäät kuolee ku ne on meijä piha ijas

    • pienet jalat

      meilkin on kaverin kanssa sammakon poikasia terrassa ja hyvin on kasvanu.jotku on kehityksessä noin kuukauden edellä kuin jotkut.jotkut on pikku sammakoita ja jotku on viel nuija päitä joil on pienet jalat:)

    • :)

      mistä löytäisin sammakon poikasia kun niin kovasti tahtoisin. mistä niitä vois löytää?

      • sofia

        sammakon poikia löytää järvestä ja ojista


      • Anonyymi

        Meidän pihassa on ihan hemmetisti pikku sammakoita, löysin joskus yhen loukkaantuneen ja hoidin sen, eli mulla on pieni sammakko sairaala:)


    • sofia

      sammakoot on limasia

    • sammakkofani

      Edellispäivänä alkoi pikkusammakoiden vaellus.
      Tänään jo koko tontti täynnä.Tuhansia pikku sammakoita, ensin kauempana olevan ojan luota tulivat tietä pitkin, matkaa n 800 m.Sitten alkoi tuolta 300:n metrin päässä olevasta pikku järvestä tulla tosi paljon niitä.
      Niitä on tosiaan tuhansia.Ei voi mitään pihalla tehdä, ettei astu pikku sammakoiden päälle.
      Ruohonleikkurikin annettiin pois,ei eläinrakkaina pystytty leikkaamaan sammakkoista ruohoa, se on jokavuotista vaellusta.
      Maakellarissa oli 2002 kesällä 14 sammakkoa , silloin oli kuumaa ja kuivaa elokuussa.Siimaleikkurilla ollaan lyhennetty viidakkoa.
      Nyt on kellarissa tällä hetkellä 4 aikuista ja 3 n 4 senttistä sammakkoa.
      Ollaan tänä kesänä nähty oikea jättisammakko.Se painoi varmaan 1/4 kg:n.
      Oli tosi valtava.

      Tohtori Ilkka Koivistollakin oli oma paikka kellarissaan sammakoille.

    • (epä)sammakkotietävä

      HELPPE MII!!
      Mulla on isossa terrassa luonnosta otettu
      pieni sentin kokonen sammakko.
      Pitääkö se päästää vapaaksi, kun se on niin suloinen?
      Otin sen kaukaa... 2 h:n ajomatka...
      :(
      Sillä on vettä, maata, ja piilopaikkoja, oikeesti help mee!!!!!

    • Me pelastjat :3

      Luonnosta EI kande ottaa samppei... Mä kyl mielummin ostasin : )... Mä ja mun Kamu pelastettiin IIIISO kutu parvi yhelt pellolta :s Se lätäkkö oli jo vähällä kuivua ni me vietii ne ojaa... Mun kamu otti 1 läntin ja on pitäny niist huolta ja kun ne on Samppei se päästää ne Wapaaks ... :3 < 33....

    • Mirja44

      Luonnon sammakoita ei lemmikiksi.Mutta mitäs tehdään minun tapauksessa.Tuuletan oven kautta kesäisin oven pielessä puskan alla kyhjöttää suuri sammakko,ja kolme kertaa se on pomppinut sisälle kun kotiinsa.Itselläni on koiras kiinankellosammakko mutta tämä pomppija on suomen sammakko.Siitä vaan sisälle kun ovi on auki ja yöllä kuuluu korahtelua koak koak,ja pläts pläts kun se hyppii.Syö sormista kärpäsenMyös pikkusammakoita vilisee sen kanssa.
      Ne ei tule sisälle mutta tää iso tulee.Ja on kädellä kun itse haltija.Ei pelkää.
      Lätkäksi olen sen ristinyt.Iso on kun mikä ensin pelästyn sitä kamalasti.
      Aina se on siinä puskan alla päivän.Paras oli kun katselimme televisioo sammakko olkapäällä.Jotenkin sulonen.

    • ??????

      Vastataanko täällä kysymyxiin heti vai vastaako joku vasta viikon päästä niin että jos kysyn saanko vastauxen heti

    • Apua kaipaava

      Mitä kannattas tehä ku mä otin sammakon kutuu ojasta jonka tiesin kuivuvan pian. Nyt oja on kuiva ja kudusta on tullut nuijapäitä minne ne voi laskee ku ei niitå purkissa voi kasvattaa käykö järvi vai pitääkö olla joku pikku lätäkkö

    • sammakko98

      mää löysin nujjapäitä lammesta joka puretaa nii otin sielt kaikki nujjapäät mitkä löysin ja kasvatin ne sammakoiks mut sitku yritin päästää ne luuntoo ni ne ei menny vaa seiso paikoillaa ja ajattelin että ne ei halu mennä sen takia ku pidin niitä ihan hirveen kokosessa laatikossa ja ruokin niitä aivan hirveestin ja mää pidin niita 3 viikkoo ja yritin päästää niitä uuestaa vapaaks luontoon mut ne ei menny vieläkää ja pidin niitä vielä 2 viikkoo ja yritin uuestaa ja ne meni. ja mulla tuli kyylel silmää:(

    • :DDD

      mä keitin eilen sammakoita. tapoin ne tökkimällä/pistelemällä niitä nuppineulalla. en saanut kunnolla tapettua niitä pistelemällä joten laitoin kattilaan. ei ollut hyvää mutta leikimme pelkokerrointa niin olihan siitä osa syötävä. Se on muuten hauskaa kun ajaa pyörällä sammakon päältä tai ison kutu läntin päältä. nuijapäillä tulee hyvin kalaa ja sammakon silmillä. kerran otin eräältä isolta sammakolta silmät ja päästin sen juokseen. oli hauskan näköst ku se juoksi iha kännis.

      • fffdded

        just näin kaveri. mä en ymmärrä näitä sammakkohulluja kehareita. kokoajan sanomas että ne o rauhotettui mut se o vaa hianoo rääkätä niitä....!!!!!!1 peukkua pystyyn vastaukselle kun myös " :DDD " :lle


      • samakkopaniikki
        fffdded kirjoitti:

        just näin kaveri. mä en ymmärrä näitä sammakkohulluja kehareita. kokoajan sanomas että ne o rauhotettui mut se o vaa hianoo rääkätä niitä....!!!!!!1 peukkua pystyyn vastaukselle kun myös " :DDD " :lle

        Apua! Mä dain just tietää et nuijapäit ei saa ottaa ja nyt mullla niitä löytyy. Mitä mä teen? En ees tiiä mitään lampee tai ojaa mihin ne vois viedä koska se medän suihkulähde johon ne olu tullu. N o siit on otettu vedet pois. MITÄMÄTEEN??!!


    • vieras 12w

      Ja mitä mulle tapahtuu kun päästin juuri 12 onnistunutta luonnon kappaletta luontoon? otin niitä mummilasta sillä siellä oli niitä rutkasti ja oja tulvi munia.Ja petojakin riittää!!!

    • Saku sammakko

      Sammakoita minullakin on kaksi.Tavallisia ollut pienestä asti.Niillä oli hännän tynkä vielä kun ne tuli ovesta sisälle kämppääni.Ja nyt ne ovat isoja.Niillä on akvaterra kasveja järvivettä ja hyönteisiä.Ja kiviä tietysti.Ja nyt ne innostui kutemaan.Kova oli möly keväällä kämpässä.Kudun vein ulos paikkaan missä riittää vesi että kutu ehtii muuttua sammakon poikasiksi asti ettei kuivu.

    • nomoii

      hyppikää niitten sammakoitten kans vaikka viemäriin :DDD on oikeessa!!!

    • a,m,t

      Oon Kaverin kans Löytänyt pienen sammakon autotien reunasta. Otettiin se akvaarioon. Keräsimme sille kärpäsiä, itikoita ja toukkia. Mutta ne ei kelpaa:(
      Ollaan vaihdettu vesi ja puhdistettu kakat. MITÄ ME SILLE TEHDÄÄN????????? Me ei tiedetä mistä se on tullu ja sitä ei uskalla päästää minne tahansa paikkaan. koska se on niin PIENI!!!!

    • sammakoitten vihaaja

      Ette tee hei pöntot Mitän:D

    • suuttunut 3

      Mulla on neljä sammakkoa terrassa,tai akvaterrassa oikeen.Meillä on rikokset sallittua kamaa,saa nimitellä pyörävarkaaksi ihmistä jonka terveys on pettänyt huorittelujen ja mielenvikaiseksi nimittelyjen takia.Hienosti kurnuttelee.Sammakot terrassa.Mutta kun kutu laskettiin se täytyi viedä lammikkoon ulos,muuten olisi tullut ahdasta.Rikoksia on monenlaisia.Sammakon pito terrassa piristää jos nimittely loukkaa niin paljon ettei tarvitsisi sairaalaan lähteä.Minusta kunnianloukkausrikos on suurempi.

    • Meuwi

      Mun kaveri oli löytäny nuijapään lammesta, se syötti sille nuijapäälle kalanruokaa. Kun sillä oli jalat niin se oli päästämässä sitä sinne lampeen mistä oli löytäny mut se oli kuivunu. Sit se kuoli ja se luulee et se kuoli yksinäisyyteen. Eli se kysymys on... Voiks ne syödä kalanruokaa?

    • Sammakoiden auttaja

      Halusin ottaa nuijapäitä lemmikiksi mutta eipä taida olla hyvä idea!
      Mutta meidän lähellä on lätäkkö sellasen kuivuneen ojan vieressä (kuivunut nyt muutaman päivän sisällä), ja ilmeisesti sammakko päätti sitten laskea kutunsa siihen lätäkköön. Osa on jo kuollut kuivuuteen, mutta muutamat on siinä pohjalla. Lätäkkö on autotien reunassa. Mietin, voisiko ne laittaa suureen vatiin ja antaa niiden olla siellä hetki, sillä aikaa yrittäisin etsiä niille jonkun lammen tai järven, jos niitä järveen voi laittaa. Jos ei löydy, ni kaivan meiän pihalle lammen :).
      Onko tämä teistä järkevä idea vai jätänkö sinne kuolemaan?...

    • sammakoiden kamu

      kävin hakemassa sammakon kutua ihan vähän. tiedän että se on laitonta; mutta otin vain neljä :) nyt ne on ollu noin viikko 1/2 oon vaihtanu veden noin 3 kertaa ja on paljon isompia vahvempia ja paremmin kehittyneitä kuin luonnossa. ajattelin kun alko tulee rakeita että selviävät paremmin sisällä:)

    • m.s

      kissoja

    • Sammakkotyttö

      Otin pienestä lammikosta sammakon kutua ja tein niille oman terraarion akvaariosta koska oli kova helle ja lammikko olisi kuivunut ja kuivui parin päivän päästä.Ne kasvoivat nuijapäiksi ja toin niille kasveja ja levää mitä ne voisivat syödä.Ja ne kasvoivat sammakoiksi ja vapautin ne mukavaan pieneen lampeen ja olen käynyt katsomassa niitä välillä ja hyvin ne siellä elelee.

      • aasi28

        Moi! Mitä kasveja sä niille annoit?? Mistä sait levää??


    • Konna2

      Kalanruokaa syövät kovin mielellään veden pinnalta ja pohjalta.

    • Samakkoeläinfani

      Minun täytyy varmaan kokeilla tuota kalanruokaa. :) Aion hakea jostain EHKÄ sammakon kutua

      • huolestunut8

        Minulla on liian pieni pihalampi, joka päivä joudun lisäämään vettä ettei kuivu (kaivosta). Moni on jo loikkinut tiehensä, muutama vielä on jalaton.
        Nyt kun on joka kasvissa paljon kirvoja, heitän niitä kirvaisia kasveja lampeen ja tuntuvat kelpaavan. Lammesta tietysti löytyy kaikenlaista muutakin, mitä nyt niin pienessä lammessa voi olla.
        Oli kiva lukea, etten ole ainoa, joka on huolestunut sammakoista. Miten ihmeessä yksikään sammakko voi elää tällaisessa maassa, nytkin kaksi viikkoa satamatta ja keväällä oli pitkä kuiva kausi myös, kaikki ojat kuivuivat meillä päin.


    • eläinrakas101

      Moi mitä teen sillä yks lätäkkö missä on sammakon kutua niin sw kuivuu parin päivän sisällä saanko siis ottaa ja siirtää varovasti vieressä olevaan lampeen tai ottaa itselleni no en varmaan saa itselkeni mutta voinko varovasti siirtää kudut lampeen

    • NimetönPaikalla

      Minulla olisi kysymys... katsokaas kun meillä on alueella hirveästi pikkusammakkoja ja löydän yleensä paljon niiden raatoja maasta. Näen että ne ovat kuolleet nälkään ja mietin pitäisikö niille antaa jotain. Jos pitäisi niin kertokaa.

      P.s. Te sammakonvihaajat voitte poistua ystävällisesti tältä sivulta.

    • Borklazer

      Mitä jos kotitontillasi on lammikko ja suihkulähde, lammikko on jyrkkäreunainen jos ei ole paljoa vettä ja suihkulähteessä suojaverkko, niin saako suojaverkon ottaa pois kun sammakot kutee sinne välillä että kutu jää kiinni verkkoon plus lähteeseen kuollut monia sammakoita kun eivät pääse reunaa ylös niin saako kudun siirtää sinne isoon lammikkoo? Tai saako sen pelastettavan ottaa talteen akvaarioon?

    • jnh888

      Näin se luonnonkiertokulku pelaa pienet on isojen uhri. ihminen menee väliin sääliäkseen heikkoa ja omalla viisaudellaan aiheuttaa isommalle eliölle vahinkoa. Sammakot on kivoja eläimiä, mutta samalla ne on toisten eläintn ruokaa näin se vain menee ja kuuluukin mennä.

    • Anonyymi

      emmätiijä

    • Anonyymi

      Kuinka monta kertaa päivässä sammakko pitää ruokkia

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe