vatsan turpoaminen

vajaatoiminta

Luin jostain, että vatsan turpoaminen on yksi vajaatoiminnan oire?? Enpä ole aiemmin tuota miettinyt. Ihmettelin vain, kun ylävatsa turpoaa ajoittain ihan "vauvvamahaksi". Onko todellakin näin?

7

9139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on se

      jätä maitotuotteet vähäksi aikaa, niin näet helpottaako. Myös kaikki valmiit ruoat joissa on maitoa.

    • vajaa myös

      Joo, mulla ainakin, eikä ole mitään laktoosiongelmia. Siis mulla ei ainakaan johdu maitotuotteista.

    • ...

      Myös sappiongelmat aiheuttaa sellaista.

    • turpoaminen

      on aivan hirveetä. en tiedä mikä osuus on vajaatoiminnalla, mutta laktoosiongelmat on kokeella suljettu pois. sappijuttuja oon välillä epäilly ku on sen tyyppisiä muitakin kipuja joskus. joka tapauksessa on sama mitä vatsaan laittaa, silti saattaa turvota hetkessä ihan valtavaksi.sillon tosissaan ahistaa, huh, mutta ei ilmeisesti vielä liikaa kun lääkäriin ei ole tarvinnu mennä. aika näyttää?

      • mullakin

        Mullakin otettiin laktoosikokeet. En kyllä tiedä miksi kun en niitä tarvinnut. Laktoosi-intoleranssi on ollut 20 vuotta, mutta kokeet vaan väitti ettei ole.

        Kun syön jotain maitotuotteita jossa on laktoosia vähän enemmän kuin erittäin vähän, alkaa heti ilmavaivat. Toisilla tulee vatsan murinaa ja ripulia, mulla ei.

        Sitten kun taas jätän ne pois, on parin päivän kuluttua ihan hyvä olla. Kerran kun olin menossa kylään, kokeilin noita laktaasikapseleita, jotka hajottaa laktoosia. Olipa mukavaa kun jäätelön ja kermakakun syönnin jälkeen ei ollut mitään vaivoja.

        Eli siis suosittelen ettet luota niihin kokeisiin vaan testaat itse ihan luonnon mentelmällä ja jätät pois ne missä on laktoosia. Se on paras testi.


    • turbulenssi

      Kokeile vaihtaa maito (jos käytät) luomumaidoksi tai maitojuomaksi. Minulla ei ole todettu LItä, mutta jostain kumman syystä vatsa on kuin ilmapallo maidon juomisen jälkeen. Homogenisoimaton luomumaito ei saa turvotusta aikaan. Olisiko jotkin maidon valkuaisaineet, jotka pieneksi pilkkoutuessaan imeytyvät paremmin ja saavat ilmapalloefektin aikaan....

    • pallomaha

      Vajista on ja jostain syystä myös jo vuosia ilmavaivat ja vatsan turpoaminen(välillä myös närästystä). Lääkitys ei vielä kohdillaan.
      Kumminkin lääkityksen aloitettuani huomasin palleani pienentyneen. Saa nähdä kunhan lääkitystä nostetaan, niin auttaako taasen pallean turpoamiseen?
      *nyt taitaa olla sellainen "takapakki" vaihe kaikenkaikkiaan meneillään. Tunnen tarvitsevani suurempaa annosta*.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe