Miksi miehet määrävät

jksljfh

Miksi miehet määräävät kaiken mitä tehdään. Otetaan esimerkiksi puutarhanhoito. Joka ikinen mies on halunnut määrätä puutarhan tai siis sen ettei puutarhaa ole, koska se ei itseä kiinnosta.
Eräs miesehdokas jopa kehtasi sanoa, ettei pysty kuvittelemaan naista yksin puutarhaa tekemässä, kun sanoin tekeväni sen itse. Toinen juoksi perässä kieltämässä tekemästä lampea ja leikkaamasta aitaa ym. ym.
Saman ongelman olen huomannut muillakin naisilla, jotka haluaisivat laittaa pihaansa.

Usein mies on tietävinään myös puutarha-asiat paremmin kuin nämä naiset, jotka alaa tuntevat.

Miksi?!

45

1237

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saatan olla kyllä täysin väärässä, mutta tämä tuli mieleen...

Minulle ainakin pienenä opetettiin, että ulkotyöt ja puutarhanhoito ovat miehen vastuulla. Ne on miesten töitä. Koska kuitenkin kasvoin kerrostalossa, en juuri puutarhanhoito ole koskaan oppinut.

Jos minulla nyt olisi puutarha, olisin aika hyödytön tapaus sen hoitajana. Tiedän myös, että tuntisin itseni huonoksi mieheksi jos naiseni sitä osaisi hoitaa. Tuntisin huonoa omatuntoa ja syyllisyyttä, joten päätyisin varmaan pyörimään sinne puutarhaan ja yrittämään jotenkin pätemään ja päsmäröimään ja olemaan "mies".

- Dekas

• minulle.. taas

En ole tiennyt sitten taas tätäkään, että sekin alue kuuluu miehille. Voi hyvää päivää, mitä MINÄ SAAN TEHDÄ?

• totta?

Vietit lapsuutesi kerrostalossa ja sinulle opetettiin, että puutarhanhoito on miesten töitä. Outoa. Vaadittiinko sinua osallistumaan naisten töihin? Siis siivoamaan ja sen sellaista? oliko se jotenkin noloa?

• totta? kirjoitti:

Vietit lapsuutesi kerrostalossa ja sinulle opetettiin, että puutarhanhoito on miesten töitä. Outoa. Vaadittiinko sinua osallistumaan naisten töihin? Siis siivoamaan ja sen sellaista? oliko se jotenkin noloa?

Siis, itseasiassa meidän kotona siivoaminenkin oli pääasiassa miesten töitä. Kotitöitä tehtiin koko porukka tasa-tahtiin.

Oma isäni kasvoi maalaistalossa ja siksi opetti minulle ulkotöiden vastuut tarkkaan, vaikka asuttiinkin kaupungissa.

- Dekas

• kotityötkin miesten töitä.
        Dekas kirjoitti:

Siis, itseasiassa meidän kotona siivoaminenkin oli pääasiassa miesten töitä. Kotitöitä tehtiin koko porukka tasa-tahtiin.

Oma isäni kasvoi maalaistalossa ja siksi opetti minulle ulkotöiden vastuut tarkkaan, vaikka asuttiinkin kaupungissa.

- Dekas

Siis sinulle opetettiin, että on vain miesten töitä ja sitten on miesten töitä? Vai oliko niitä naisten töitäkin?

Kuulostaapa oudolta.

En ole ikinä kuullut, että puutarhanhoito olisi miesten töitä, oikeasti.

• kotityötkin miesten töitä. kirjoitti:

Siis sinulle opetettiin, että on vain miesten töitä ja sitten on miesten töitä? Vai oliko niitä naisten töitäkin?

Kuulostaapa oudolta.

En ole ikinä kuullut, että puutarhanhoito olisi miesten töitä, oikeasti.

Siis, minulle isä on opettanut, että on kahden sorttisia hommia:

- Töitä, joita tekevät sekä miehet että naiset.
        (esim. tiskaus, petien petaus, ruuanlaitto...)

- Töitä, joita tekevät vain miehet.
        (esim. mattojen tamppaus, vessan pesu, ulkotyöt, imurointi, lattian pesu, autoihin liittyvät puuhat, yleensäkkin kaikki raskaamat puuhat)

- Dekas

• minulle...
        Dekas kirjoitti:

Siis, minulle isä on opettanut, että on kahden sorttisia hommia:

- Töitä, joita tekevät sekä miehet että naiset.
        (esim. tiskaus, petien petaus, ruuanlaitto...)

- Töitä, joita tekevät vain miehet.
        (esim. mattojen tamppaus, vessan pesu, ulkotyöt, imurointi, lattian pesu, autoihin liittyvät puuhat, yleensäkkin kaikki raskaamat puuhat)

- Dekas

kelpaisi tuollainen mies.

• sen kertoo........

Se varmaan johtuu siitä, että maailman historian
      sivu on huippu mies puutarhureita, naisia ei lainkaan, sama asia kuin kokkeja, säveltäjiä, keksijöitä ja kaikkea muuta. Ehkä naisen kannattaisi kuunnella miesten mielipiteitä, että oppisivat itsekkin. Varsinkin feministien on syytä kuunnella.

• puhetta

Ja mikäs ihme se olisi, tässäkin on menossa lujaa hukkaan sellanen keksijäpuutarhahullu, että siinä jäis miehet toiseks.
        Puutarhan Rakentaminen nimenomaan kiinnostais.

• nin.........
        puhetta kirjoitti:

Ja mikäs ihme se olisi, tässäkin on menossa lujaa hukkaan sellanen keksijäpuutarhahullu, että siinä jäis miehet toiseks.
        Puutarhan Rakentaminen nimenomaan kiinnostais.

Niin siinäpä se "keksijäpuutarhahullu".

• kuvittelepa
        nin......... kirjoitti:

Niin siinäpä se "keksijäpuutarhahullu".

tuo sanasekoitus miehelle. Ja sitten naiselle.

Miksi se muuttaa merkitystä. Ei, se tarkoittaa ihan sitä mitä suuruudelta vaaditaan. Ei tarkkoja ohjeiden pikkuriikkistä noudattamista(järki mukana), omia kokeiluja ja ideoita.

• näistä kirjoituksista

on käynyt taas ilmi, miten lasikatto on vastassa jopa puutarha-alalla.

Eikös vielä sinulle selvinnyt, että miksiköhän miehen on helpompi tulla vaikka huippupuutarhuriksi.

• meizillä

Ostin vanhan komean ok-talon ja entisöitin sen. Sen jälkeen kaadoin joitakin puita tontilta, ajatin hiekan, mullan ja sepelin. Jyräsin ja isutuin kasveja ja nurmikon. Se oli naapurin miehille liikaa ja he lakkasivat puhumasta ja jopa tervehtimästä. Niin vahvoja miehiä..

• kaikkea sentään....

No entäs nauramasta.

• kuvitella

Vahvat miehet ei kestä. Itse en vielä ole päässyt tuohon asti, ajatuskin oli miehen mielestä mahdoton.

• siis mitä
        kaikkea sentään.... kirjoitti:

No entäs nauramasta.

hän nyt mahtaa tarkoittaa? Minua kyllä nauratti miesten pelokkuus naista kohtaan ja itsetunnon heikkous, joka tulee niin, niin helposti esiin, kun vähän raaputtaa pintaa.

• niinkin................
        siis mitä kirjoitti:

hän nyt mahtaa tarkoittaa? Minua kyllä nauratti miesten pelokkuus naista kohtaan ja itsetunnon heikkous, joka tulee niin, niin helposti esiin, kun vähän raaputtaa pintaa.

No mikäs naisessa nyt pelottaa?
        Puutarhan lopputulos vai?

• kateellisia
        siis mitä kirjoitti:

Kävi myös jollekin mystisille miehuuden tunnolle, kun hoidit puutarhan paremmin kuin he.

• siis
        niinkin................ kirjoitti:

tuntuu ihan siltä, että MIES tosiaan ihan oikeasti epäilee naisen kykyä puutarhaan.

Multa meni ihan yli ymmärryksen.

• sanonta kuuluu
        niinkin................ kirjoitti:

että elää ja antaa toistenkin elää - on henkisesti vahvojen ihmisten etuoikeus.

Jos ymmärsit.

• ja sisällä..
        siis kirjoitti:

tuntuu ihan siltä, että MIES tosiaan ihan oikeasti epäilee naisen kykyä puutarhaan.

Multa meni ihan yli ymmärryksen.

Puutarha on visualisesti tärkeä paikka, siitä saa kärsiä koko kesän, jos se epäonnistuu.

• sovelltamisellakin
        sanonta kuuluu kirjoitti:

että elää ja antaa toistenkin elää - on henkisesti vahvojen ihmisten etuoikeus.

Jos ymmärsit.

jos sitä lopputulosta joutuu katselemaan koko kesän.

• jatkoa odotetaan
        ja sisällä.. kirjoitti:

Puutarha on visualisesti tärkeä paikka, siitä saa kärsiä koko kesän, jos se epäonnistuu.

Siis eihän tämä nyt mitenkään voi liittyä siihen tekeekö sitä nainen vai mies?

• ymmärrettävää...
        kateellisia kirjoitti:

Kävi myös jollekin mystisille miehuuden tunnolle, kun hoidit puutarhan paremmin kuin he.

Nyt taisi käydä naiseuden tunnolle.

• miten tylsää
        sovelltamisellakin kirjoitti:

jos sitä lopputulosta joutuu katselemaan koko kesän.

keskusteluseuraa! Olenko sanallakaan sanonut lopputuloksesta mitään. Nyt sanon. Piha oli kaunis.

• eroa......
        jatkoa odotetaan kirjoitti:

Siis eihän tämä nyt mitenkään voi liittyä siihen tekeekö sitä nainen vai mies?

Jos nainen tekee sen oman luovan itsepäisen näkemyksensä pohjalta, niin se ei välttämättä miellytä kuin tekijäänsä. Mies tekisi sen tiimissä.

• silmissä..ei muiden
        miten tylsää kirjoitti:

keskusteluseuraa! Olenko sanallakaan sanonut lopputuloksesta mitään. Nyt sanon. Piha oli kaunis.

Niin äitikin sanoi tyttärestään.

• miten niin?
        eroa...... kirjoitti:

Jos nainen tekee sen oman luovan itsepäisen näkemyksensä pohjalta, niin se ei välttämättä miellytä kuin tekijäänsä. Mies tekisi sen tiimissä.

Jos mies, vaikkapa nyt Arno Kasvi, tekisi puutarhaansa yksin(naista ei kiinnosta), niin miten hän tekisi sen tiimissä? Haluaisiko tämä puutarhasuuruus tehdä puutarhan tiimityönä tavanomaisen?

• monia.....
        miten niin? kirjoitti:

Jos mies, vaikkapa nyt Arno Kasvi, tekisi puutarhaansa yksin(naista ei kiinnosta), niin miten hän tekisi sen tiimissä? Haluaisiko tämä puutarhasuuruus tehdä puutarhan tiimityönä tavanomaisen?

Jos naista ei kiinnosta puutarha, niin ei sen naisen kanssa sitä sitten tiimissä voi tehdä.

Sen vois sitten tehdä miten haluaa vaikka ammattilaisen kanssa tai ilman.

• rusalka
        monia..... kirjoitti:

Jos naista ei kiinnosta puutarha, niin ei sen naisen kanssa sitä sitten tiimissä voi tehdä.

Sen vois sitten tehdä miten haluaa vaikka ammattilaisen kanssa tai ilman.

Ja jos miestä ei kiinnosta puutarhanhoito ja naista kiinnostaa...ei siinä tiimityötä voi tehdä, mutta ei nainen saa tehä sitä puutarhaakaan...

• sinä sen jo sanoit
        rusalka kirjoitti:

Ja jos miestä ei kiinnosta puutarhanhoito ja naista kiinnostaa...ei siinä tiimityötä voi tehdä, mutta ei nainen saa tehä sitä puutarhaakaan...

Sitäpaitsi Arno Kasvi on itse ammattilainen.(tämä siis edelliselle kirjoittajalle)

• kuvitelma
        eroa...... kirjoitti:

muuten tuo oli, että mies tekee puutarhan tiimissä?
        Nyt huomasin, että minähän olen suunnitellut pihaa tiimissä. Vaikka olen nainen. Minulla on sukulaisnainen hortonomi(ja mitä kaikkea luki vielä siihenkin lisää), tehnyt pihasuunnitelmia ja puistosuunnitteluun suuntautunut. Ja hänen kanssaan ollaan suunniteltu pihaamme(miestä ei siis kiinnosta), jonka mies on sitten tyrmännyt.

Sinulla on nyt jotain kummallisia harhaluuloja naisista jopa puutarha-alallakin.

• aatos

oikein. ei yhteistyö toiminut edes puutarhassa.

• delta_foxtrot

...että jos noinkin perustavanlaatuisessa asiassa tulee noin pahoja näkemyseroja, niin silloin kaikki muukaan ei välttämättä mätsää kohdalleen.

Jos kaveri ei hyvän päälle ymmärrä, niin ei sitten, sen pahempi kaverille.

Otat vaan miehestä ilon irti minkä saat ja panet sitten kävelemään, se on minun neuvoni tuommoisissa tapauksissa.

• rusalka

Miehen ja talon voi vaihtaa, puutarhaa ei.

• rusalka
        rusalka kirjoitti:

Miehen ja talon voi vaihtaa, puutarhaa ei.

"Mikset tee jotain sellaista mistä tulee rahaa."

Ilmeisesti ruoan kasvattaminen on liian kaukainen ajatus nykyajan miehelle.

"Koneella tehden tuo olisi jo tehty."

Maan pinta tiivistyy koneiden painosta, huokoisuus ja mururakenne tärkeää kasvien hyvinvoinnille. Kaikenlainen ylimääräinen muokkaaminen lisää esim. haihtumista. On muitakin haittavaikutuksia 'koneiden' käytössä. Osaan ajaa traktoria ja käytän myös moottorisahaa.

"Sitten kohta tää kasvaa ihan tukkoon ja pitää raivata."

Puutarhassa kasvaa ja kasvatetaan. Hoito on jatkuvaa. Pitää myös leikata ja ohjata kasvua.

"Miks sä teet noin paljon puutarhatöitä, eihän tää ole edes sun oma?"

Pitääkö tähänkin vastata? Eikö meidän kuulu huolehtia ympäristöstämme? Suomen Kuvalehti juuri kertoi lukijoittensa suulla mitä sivistys on. Kyllä minun mielestäni on sivistystä, ettei suhtaudu välinpitämättömästi myöskään ympäristöön, tekee sen hyväksi sen minkä voi...eikä vaan käytä hyväksi vaan hoitaa ja huolehtii.

Ei sitä kaikki osaa eikä siihen kaikki pysty eikä kaikki edes arvosta...siittä en välitä tippaakaan! Mutta minuahan ei kukaan mies eikä nainenkaan estä enää tekemästä sellasta mitä osaan.

Jotkut ostelee autoja ja toiset juo, minä laitan roponi puutarhaan kasvamaan.

• ..kuka mies määrää, jos joku on määrännyt, niin ei se tarkoita, että joka mies määrää..

..pikemminkin asia on niin, että nainen kyllä innosta ilmaan hypähdellen on sitä puutarhaa panemassa alulle, mutta sitten se into jo lerpahtaakin, kun pitää ryhtyä jotakin tekemään..

..miehen tehtäväksi jää joka tapauksessa kantojen irrottaminen, maan kääntäminen ja muu ruumiillinen työ..

..nainen kyllä katkoo puutarhasta kukat ja vielä opastaa, kuinka ja millä tavalla puutarhasta pitää nauttia, ettei mies vain pääse nautimaan puutarhasta väärällä tai mikä pahinta, luvattomalla tavalla..

• miehiltä

Omien mieskokemusten, sekä muiden puutarhaan jotain suunnittelevien naisten suusta, asia pitää paikkansa.
        Eikös tuossa ollut, että vaikka itse tekee, niin mies on sitäkin vastaan, tuntuu tutulta.

En saanut käsitystä, että miehen tekemisistä olisi kyse.
        Ja eri työt näimmä tässäkin mielikuvissa, voi ei.

• Sanelma

Mikäli puutarhassa on tukevia puita, voi niiden väliin ripustaa riippukeinun. Riippukeinussa voi taas nainen löhöillen viettää lämpimiä suvihetkiä syyllistyen joutilaisuuden syntiin. Ehdottoman tuomittavaa.

• kun olen

välttänyt mainitsemasta tuota riippukeinuasiaa.. olisiko mies keksinyt sen itse?

• Sanelma
        kun olen kirjoitti:

välttänyt mainitsemasta tuota riippukeinuasiaa.. olisiko mies keksinyt sen itse?

kaikki on mahdollista - kun monta sokeaa kanaa - öh, ei kun kukkoa - kantaa sinne saunailtaansa oman jyväsensä, saattaa joku ihan vahingossa saada ahaa-elämyksen.... Aivan itse en usko hänen sitä keksineen, siihen vaadittaisiin hivenen pitkäjänteisempää ja monimutkaisempaa ajattelutoimintaa.

• Kekkiläa

Puutarha on uroksen reviiriä. Se haluaa määrätä mitä reviirillä tehdään, jotta omat geenit pääsevät jatkamaan matkaansa mahdollisemman tehokkaasti. Se on kussu sinne jonnekin puutarhan reunalle omat hajumerkkinsä siltä varalta, ettei naapurilauman johtajauros pääse sotkemaaan asioita.

• LauraN

Suhteen pysyvyyden kannalta olisi järkevää, jos molemmat puolisot osaisivat tehdä kompromisseja. Miehet määräävät koska naiset antavat heidän määrätä. Eivät kaikki miehet määrää mutta jotkut varmasti. Jos mies on täysi tyranni, joka ei jousta missään asiassa, kannattaa naisen pohtia onko sellainen suhde kestävä ja tasa-arvoinen. Sama pätee myös toisin päin kun naisella on vahva ulkoinen kontrolli.

• kuinka

monta kertaa olen yrittänyt keskustella asiasta!

Kyllä olen sitä mieltä, että tämä johtuu siitä, että naiseen ja naisen tekemään työhän ei vain uskota. Sitä ei vaan pidetä tärkeänä.
        Jos mies ei pysty kuvittelemaan naista yksin puutarhaa tekemässä(eri mies, ihan kiva ja kiltti muuten), niin osoittaahan se nyt tämän.
        Voi perhana sanon minä.
        Lasikatto puutarhassa.

Ja sekin, että tuttuni on puutarhuri ja silti hänen mieskin piti tärkeänä vain nurmikkoa. Varmaan käynyt koulun, että osaa hoitaa nurmikkoa. Aika arvostavia noi miehet naisten töiden suhteen.

• eihän

LauraN kirjoita tänne enää, eikös itse niin sanonut, että jos vielä joku kirjoittaa niin se on joku muu?

"Miehet määräävät jos nainen antaa määrätä."

Just. Ei se nyt vaan mene ihan noin.
        Voihan sitä aina uudelleen ja uudelleen mennä lopulta hampaat irvessä kaivelemaan puutarhaan välittämättä vastaväitteistä. Mutta kyl siinä pikkuhiljaa alkaa muuttua into ja hyvä mieli joksikin muuksi.
        Tämä on ihan totta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe