miten päästä eroon edunvalvonnasta?

^naksu86^

eli miten saan vapautettua itseni edunvalvonnasta
Saan kuukaudessa kuntoutus rahaa 330Euroa jotka menevät edunvalvojalle ja tämä käyttää ne laskujen maksuun joten en saa käyttörahaa ollenkaan..nyt haluaisin pois tästä valvonnasta
koska en saa käyttörahaa..miten onnistuu asiallisia vastauksia KIITOS!!!!!!!!!!!!!:)

14

5582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tepi

      ...siihen tahoon joka on valvonnan määrännyt eli vaikkapa kaupunkisi tai kuntasi peruspalvelujohtajaan/sosiaalijohtajaan.

      • edunvalvonnan

        lakkauttamiseksi on tehtävä käräjäoikeuteen. Sinun on pystyttävä näyttämään toteen, että terveydentilasi tms. on sellainen, että pystyt huolehtimaan itse taloudellisista asioistasi. Pelkkä käyttörahan vähyys ei vakuuta käräjäoikeutta, jos tulosi todella ovat niin alhaiset, että rahaa ei laskujen maksamisen jälkeen riitä muuhun. Edunvalvojan tehtävänähän on nimenomaan hoitaa taloudellisia asioistasi. Jättäisitkö itse mieluummin laskut maksamatta ja sitä myöten ulosottoon?


    • Just niin

      Sinulle on määrätty edunvalvoja varmasti hyvästä syystä ja edunvalvojasta eroon pääsemiseen on oltava muita syitä kuin käyttörahan tarve.

      Sinun on maksettava kaikki samat laskut ja maksut kuin edunvalvojankin, ei sinulle jää sen enempää käyttörahaa vaikka pääsisit eroon edunvalvojasta.

      On oma etusi antaa edunvalvojan tehdä työnsä, ilman hyvää syytä ei kannata yrittää päästä eroon edunvalojasta.

      • edunvalvija määrätty

        Ei edunvalvojaa voi määrätä ylettömän rahan tuhlaamisen tai velkaantumisen takia ainakaan.Minulla 38000 euroa ulosotossa ja kyllä silti hoidan omat rahaasiat????


      • Just niin
        edunvalvija määrätty kirjoitti:

        Ei edunvalvojaa voi määrätä ylettömän rahan tuhlaamisen tai velkaantumisen takia ainakaan.Minulla 38000 euroa ulosotossa ja kyllä silti hoidan omat rahaasiat????

        Aivan, edunvalvojan määräämiselle on varmasti hyvä syy ja sen syyn kumoamiseen ei varmasti riitä käyttörahan tarve. Ja rahaa ei ole yhtään sen enempää vaikka edunvalvojasta eroon pääsisikin, laskut ja maksut on maksettava joka tapauksessa ja tuskin tuosta summasta laskujen maksun jälkeen mitään käyttörahaksi jää.

        Jos edunvalvonnassa on oikeasti valitettavaa niin tietenkin siihen on puututtava, mutta..

        Kukahan on muuten määrätty edunvalvojaksi? Lähiomainen vai kunnan edunvalvoja? Kuka sitä on hakenut ja kuka sen on määrännyt? Miksi? Mitä kaikkea edunvalvojan tehtäväksi on määrätty?

        Tämä on väärä palsta, tämä asia ei koske kuluttajansuojaa, mutta..


      • Anonyymi
        edunvalvija määrätty kirjoitti:

        Ei edunvalvojaa voi määrätä ylettömän rahan tuhlaamisen tai velkaantumisen takia ainakaan.Minulla 38000 euroa ulosotossa ja kyllä silti hoidan omat rahaasiat????

        Taas vanha kirjoitus nostettu ylös, mutta asia ei ole muuttunut yhtään vuodesta 2006 vuoteen 2022 ja sama laki on ollut jo 1990 luvulla!

        Laissa on lukenut jo vuosikymmeniä perusteet miten edunvalvonta haetaan, kuka sen myöntää ja kelle se pitää hakea!

        Edunvalvonta on asia jonka peruste on ihmisen korkea ikä, sairaus tai vamma joka vaikuttaa omaan taloudelliseen päätöksentekoon ja kykyyn, juoppous, ja yleisesti holtittomaksi mennyt rahankäyttö. En muista oliko laissa myös peruste väärinkäytetyksi joutumisen uhasta, jos tuota ei ole, niin soisin sen tulevan siihen.

        Monikaan ei varmaan edes ymmärrä kuinka paljon ihmisiä joille edunvalvonnasta on hyötyä ja joille olisi hyötyä kun asioissa olisi turvallista apua tai edes luotettu tutori jonka kanssa voisi käydä läpi elämässä pärjäämistä!

        Aloittajan kirjoituksessa on maininta päämiehelle jätettävästä kuukausittaisista käyttörahasta. Päämiehelle on annettava tietty määrä käteistä tämän hankintoihin. Siitä on laissa. Päämies tekee vuosittain raportin edunvalvottavan tuloista ja miten talous on sujunut.

        Edellä oli maininta miksi joku joutuu edunvalvontaan ja siitä voi johtaa miten siitä pääsee eroon! Kyllähän käräjäoikeus voi sen pyörtääkin mutta onhan se hyväkin että heikolla ihmisellä on suojaverkko yllä eikä sitä vastaan kannata alkaa aina taistelemaan. Jos Suomessa on puoli miljoonaa velkaongelmaista niin on myös kymmeniätuhansia edunvalvonnan ulkopuolella olevaa joiden edunvalvontaan asettamista ei ole tehty ajoissa eikä edunvalvontaa enää kannata alkaa hakemaan koska asiat ei enää oikene sen keinoilla!


      • Anonyymi
        edunvalvija määrätty kirjoitti:

        Ei edunvalvojaa voi määrätä ylettömän rahan tuhlaamisen tai velkaantumisen takia ainakaan.Minulla 38000 euroa ulosotossa ja kyllä silti hoidan omat rahaasiat????

        Yksi laissa mainittu peruste on kyvyttömyys selvitä raha-asioista omatoimisesti. Eikä 38000€ ulosotossa ole mikään erikoinen maksimisumma. Tiedän 200000k tuottamuksellisen teon josta ei kaiketi velkajärjestelyn jälkeen tullut mitään seuraamusta.

        ”Itsehoidat asiat”. No, miten sen ottaa! Jos joudut tilittämään tuloja ulosottoon, niin ei se kovin itsenäistä enää ole. 2022 on kulunut kirjoituksesta ulosottolain mukainen 15v. Onnea jos sait velkasi maksettua. 15v olisi kuitannut ne kuitenkin. 400€ kk 10v varmaan riitti!


    • miekkonenvaaaaaa

      edunvalvojat on ihan syvältä...pääsen siitä koohta eroon....

    • Anonyymi

      En tykkää yhtään että raha asioitani valvotaan ja ylimäärästä rahaakin jää kuukausittain mutten saa sitä käyttööni.. veronpalautuksetkin menee ties minne taas.. Määräaikainen sopimukseni loppuu tämän vuoden lopussa ja aion sanoa tälle adios (Minulle ei määrätty valvojaa vaan hain sitä itse mittavien sairaalalaskujen takia).

      En ole koko 2 vuoden aikana saanut tehtyä mitään pysyvää hankintaa.. Ei tää vaan voi jatkua näin..

    • Anonyymi

      Mul on kans edunvalvoja haluan siitä eroo mä saan rahaa vaa 70e viikko käyttö rahaa se ei riitä ku on lapsia ja kissa ja koira

      • Anonyymi

        70€ viikolle on hyvä määrä.


    • Anonyymi

      Eihän se edunvalvojan vika ole, jos raha ei riitä. Sen takia se on, että rahaa säännöstellään niin, että kaikkeen riittää

    • Anonyymi

      Jos on edunvalvoja, niin se takaa sen ettei ole käyttörahaa. Kaikki edunvalvojan tekemät päätökset maksavat rahaa ja maksumies on edunvalvottava. Edunvalvoja on etäinen virkamies, joka ei välttämättä edes koskaan ole tavannutkaan edunvalvottavaansa. Burokraattinen, täysin läpimätä systeemi. Maalaisjärki ei tuossa systeemissä todellakaan toimi. Tiedän asian hyvin, koska olen veljeni edunvalvoja ja jossain asioissa joudun käyttämään edunvalvojan sijaista joka on virkamies.

    • Anonyymi

      Ei muuta kuin kokeilemaan oloa ilman tukea! Lyön vetoaa hevosen hinnasta että edunvalvonnan päättymisen jälkeen ko palvelun ihminen on kusessa ja yksikään pakollinen maksu ei suju säännöllisesti ilman ongelmia.

      Edunvalvonnalle on tässäkin ketjussa aiemmin mainitut perusteet. Kyllä edunvalvonta voidaan perustellusti purkaa jos syy miksi se on asetettu on määräaikainen tai tilapäinen. Mä luulen että tämän ketjun alkajan kohdalla on syy joka ei purkaudu aivan hetkessä. Onneksi on myös tyytyväisiä asiakkaita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe