Eli onkos kukaan aikeissa aloittaa Lahden iltalukiossa ensi syksynä? Ja siellä jo olevat kertoisitteko hieman minkälaista opiskelu tässä koulussa on, opettajat, opiskelutahti mys...?
Lahden aikuislukio
8
1663
Vastaukset
- Bessie
Hei! Kirjoitin Lahden iltalukiosta viime syksynä ja se paras koulu on missä olen ollut :).
Opiskelutahti on melko vapaata, antaa paljon vastuuta opiskelijalle. Siellä ei ketään tallota lyttyyn jos ei edisty "massan mukana", on mahdollisuus myös epäonnistua ja mennä vaikka kurssille uudelleen ja oppia uudella yrittämällä paremmin. Käytännöistä saa tietää tosi helposti opinto-oppaasta (tai se semmoinen vihkonen). Ja kun käyttää sitä vihkosesta löytyvää karttaa niin löytää luokatkin helposti jo ekoina päivinä.
Pienenä miinuspuolena sanoisin että aikaa siellä on paljon vähemmän kuin päivälukiossa, aina ei löytynyt juuri niitä kursseja joita olisi kaivannut ja jäi pari valinnaista ainetta opiskelematta kun keskityin niihin aineisiin jotka aioin kirjoittaa. Ja kun koulua on vähän vähemmän, lyhyempiä päiviä, niin kotona saakin tehdä paljon töitä, tunneilla mennään melko tiiviisti eteenpäin.
Ilmapiiri on minusta tosi mukava, on kivaa kun on eri ikäisiä opiskelijoita samalla kurssilla. Työskentelyrauhakin on hyvä.
Opettajat on ihan loistavia. Tietysti aina löytyy semmoisia henkilöitä joiden kanssa ei ole samalla aaltopituudella mutta minusta kaikki aikuislukion opettajat oli oikeasti hyviä.
Vinkkinä sanoisin että ota kolikoita välipala-automaattia varten tai joku pieni välipala mukaan jos on koulua yhdeksään saakka, muuten tulee kamala nälkä illalla ;).
Ja hyödynnä palautustunnit! Erinomainen mahdollisuus oppia virheistään :D.
Ja jos vastaan sattuu opettaja jota et tajua niin koita ottaa silti hyöty irti tunneista, kyllä opettajalla on aina joku oma opetusmetodi jota he koittavat siellä tunneilla noudattaa, se pitäisi vain hoksata.
Hyödynnä myös ns tähtikurssit, ne jotka eivät kartuta kurssimäärää mutta joilla kerrataan -hyödyllistä jos et kuulu jo heihin jotka saavat suoraan kymppejä :). Niitä järjestetään ainakin kielistä ja matikassa.
Toivotan onnea opiskeluille! Mulla ihan ikävä tulee sitä paikkaa kun ajattelee :D! Onkohan se niin että aika vaan kultaa muistot... no jokatapauksessa intoutuisin kehumaan kys.koulua vaikka kuinka paljon ;). Onko vielä jotain mitä haluaisit tietää..?- Ninni81
Kiitoksia asiallisesta vastauksesta!! Tuo kertoi kyllä jo todella paljon ja häivytti itseltäni monta ennakkoluuloa!! Sen verran vielä utelisin että minkä aineiden opettajat sinä koit "ikäviksi" ? Itselläni kun on juuri nuo tietyt aineet joiden kanssa tuppaa olemaan vaikeuksia, niin tässä vaan sormet ristissä toivon että nuo hankalimmat opettajat eivät sattuisi juuri noiden aineiden kohdalle! Ja tällaisena ujona ihmisenä jännitän kovasti esim. esitelmien pitämistä luokan edessä, onko tässä koulussa paljon tätä esiintymistoimintaa? Niin ja kävitkö itse ollenkaan perjantaisin kursseilla, vai ainoastaan ma-to?
- bessie
Ninni81 kirjoitti:
Kiitoksia asiallisesta vastauksesta!! Tuo kertoi kyllä jo todella paljon ja häivytti itseltäni monta ennakkoluuloa!! Sen verran vielä utelisin että minkä aineiden opettajat sinä koit "ikäviksi" ? Itselläni kun on juuri nuo tietyt aineet joiden kanssa tuppaa olemaan vaikeuksia, niin tässä vaan sormet ristissä toivon että nuo hankalimmat opettajat eivät sattuisi juuri noiden aineiden kohdalle! Ja tällaisena ujona ihmisenä jännitän kovasti esim. esitelmien pitämistä luokan edessä, onko tässä koulussa paljon tätä esiintymistoimintaa? Niin ja kävitkö itse ollenkaan perjantaisin kursseilla, vai ainoastaan ma-to?
Ei minkään tietyn aineen opettajat, vain pari oli semmoista joiden kanssa en ihan ollut täydellisen samalla aaltopituudella mutta ei siis mitään sen kummempia ongelmia ollut.
Yksi vähän "hassumpi" tyyppi oli yksi ruotsinopettajista, en vain meinannut jaksaa keskittyä siellä tunneilla :S, oli olevinaan pitkäveteistä. Sitten oli pari opettajaa joiden tunnit vain aluksi tuntui erilaisilta mutta loppujenlopuksi olivatkin hyviä (eli kun pääsin ennakkoluuloistani niin lähti tunneillakin asiat avautumaan).
Eli koin todellakin huippuina ne opettajat siellä, mulla kun yläasteella oli pari (tai montakin) tosi "pelottavaa" ja painostavaakin opettajaa joitten tunteja melkeen inhos sen takia. Tuolla ei ollut sitä ongelmaa. Sitäpaitsi aineilla on monia opettajia ja tulevan jakson opettajat saa tietää ilmotustaululta jo etukäteen joka mahdollistaa senkin, että voisi periaatteessa valkata vaikka mieliopettajansa kursseja enemmän (käytännössä voi olla vähän vaikeaa alkaa sutvimaan kurssivalintoja opettajien mukaan). En kuitenkaan usko että sulla mitään ongelmia tulisi opettajien suhteen. Mitkä aineet on olleet hankalia?
Mulle oli ruotsi tosi vaikeaa yläasteella mutta yksi ihana vanhempi naisopettaja sai tuolla iltalukiossa innostettua jättämään vanhat epäonnistumiset nurkkaan ja rupeamaan avoimin mielin ruotsin opiskeluun. Ekasta kurssista sain nipinnapin vitosen. Oivalluksia tuli kuitenkin matkan varrella lisää ja ruotsista tuli tosi kiva aine, kirjoitin siitä E:n :D. Suurena innostajana siihen toimi alunperin juuri se opettaja -sama opettaja opettaa myös englantia ja osaa molempia kuin äidinkieltään. Miten siinä voi yrittää "inhota" esim. ruotsia kun opettaja puhuu sydämen kuvat silmissä siitä miten ihana kieli ruotsi on ;). (toiv kys opettaja ei vielä ole päässyt eläkkeelle että pääset nauttimaan kielten opiskelusta) Toisaalta mikä on hassua, hänkään ei sitten ollut kaikkien suosikkiopettaja, niin erilaisia ihmisiä on, toisille sopii toinen ja toisille toinen :).
Mitä kirjoituksiin tulee niin koin itelleni tosi hyvänä sen, että hajautin kirjoituksia eikä ollut mitään perinteistä lukulomaa vaan kävin ihan normaaleilla kursseilla kunkin aineen abikursseilla -ajatus lukulomasta ja yksin pänttäämisestä ei olisi sopinut minulle.
Esitelmät on aina olleet mullekin vaikeita :(. Raaka totuus olisi että se helpottaisi mitä enemmän olisi esillä (ei vaan rohkeus riitä siihen :( ). No, jokatapauksessa tuolla pääsee melko vähällä esiintymisten suhteen eikä meitä ainakaan "pakotettu" yksin luokan eteen vaan sai tehdä esitelmän parin kanssa. Eli joka äidinkielen kurssilla joutuu kerran pitämään jonkin esitelmän (ja äikän kursseja oli muistaakseni 6tms, abikursseilla ei enää ole esiintymisiä kun keskitytään kirjottamiseen). Ykköskurssilla minut armahdettiin esiintymisestä, mutta en tiedä kannattaako livistää siitä kun ekat kurssit on aina siitä kivoja että siellä on paljon muitakin jotka jännittää tai on pitkästä aikaa luokan edessä.
Hmm mitäs muita esiintymisiä... on tainnut olla joku pieni parityö uskonnossa tai filosofiassa, ja yhden keskustelun alustuksen muistan elämänkatsomustiedon tunneilta. Sitten on ollut näitä ryhmä/paritöitä jotka tehdään tunnilla ja sitten esitellään omilta paikoilta muulle luokalle mutta ne ei ole pahoja eihän? Veikkaan että hyvin selviät :).
Kävin joskus myös etälukion kursseilla (eli pe), semmoinen kannattaa ottaa jos ei löydä ns normaalista kurssitarjottimesta jotain tarvitsemaansa kurssia. Sellaisina jaksoina jolloin ei ollut etälukion perjantain tunteja yleensä luin itsenäisesti, sitten pystyi pitämään viikonloppuna enemmän vapaana. Minusta tuntien pääasiallinen pitäminen ma-to oli ihan huippujuttu, siihen kun siirryttiin noin reilu vuosi sitten :).
Juu ja vielä siitä piti sanoa että anna ittelles aikaa sopeutua sitten syksyllä :). Muistan vaan kun minusta tuntui koko lukio hirmusen vaikealta ekassa jaksossa ja vielä toisessakin jaksossa ennenkuin totuin.
Mulla näitä juttuja piisaa, mikäs tässä "jälkiviisastellessa" ;). - Ninni81
bessie kirjoitti:
Ei minkään tietyn aineen opettajat, vain pari oli semmoista joiden kanssa en ihan ollut täydellisen samalla aaltopituudella mutta ei siis mitään sen kummempia ongelmia ollut.
Yksi vähän "hassumpi" tyyppi oli yksi ruotsinopettajista, en vain meinannut jaksaa keskittyä siellä tunneilla :S, oli olevinaan pitkäveteistä. Sitten oli pari opettajaa joiden tunnit vain aluksi tuntui erilaisilta mutta loppujenlopuksi olivatkin hyviä (eli kun pääsin ennakkoluuloistani niin lähti tunneillakin asiat avautumaan).
Eli koin todellakin huippuina ne opettajat siellä, mulla kun yläasteella oli pari (tai montakin) tosi "pelottavaa" ja painostavaakin opettajaa joitten tunteja melkeen inhos sen takia. Tuolla ei ollut sitä ongelmaa. Sitäpaitsi aineilla on monia opettajia ja tulevan jakson opettajat saa tietää ilmotustaululta jo etukäteen joka mahdollistaa senkin, että voisi periaatteessa valkata vaikka mieliopettajansa kursseja enemmän (käytännössä voi olla vähän vaikeaa alkaa sutvimaan kurssivalintoja opettajien mukaan). En kuitenkaan usko että sulla mitään ongelmia tulisi opettajien suhteen. Mitkä aineet on olleet hankalia?
Mulle oli ruotsi tosi vaikeaa yläasteella mutta yksi ihana vanhempi naisopettaja sai tuolla iltalukiossa innostettua jättämään vanhat epäonnistumiset nurkkaan ja rupeamaan avoimin mielin ruotsin opiskeluun. Ekasta kurssista sain nipinnapin vitosen. Oivalluksia tuli kuitenkin matkan varrella lisää ja ruotsista tuli tosi kiva aine, kirjoitin siitä E:n :D. Suurena innostajana siihen toimi alunperin juuri se opettaja -sama opettaja opettaa myös englantia ja osaa molempia kuin äidinkieltään. Miten siinä voi yrittää "inhota" esim. ruotsia kun opettaja puhuu sydämen kuvat silmissä siitä miten ihana kieli ruotsi on ;). (toiv kys opettaja ei vielä ole päässyt eläkkeelle että pääset nauttimaan kielten opiskelusta) Toisaalta mikä on hassua, hänkään ei sitten ollut kaikkien suosikkiopettaja, niin erilaisia ihmisiä on, toisille sopii toinen ja toisille toinen :).
Mitä kirjoituksiin tulee niin koin itelleni tosi hyvänä sen, että hajautin kirjoituksia eikä ollut mitään perinteistä lukulomaa vaan kävin ihan normaaleilla kursseilla kunkin aineen abikursseilla -ajatus lukulomasta ja yksin pänttäämisestä ei olisi sopinut minulle.
Esitelmät on aina olleet mullekin vaikeita :(. Raaka totuus olisi että se helpottaisi mitä enemmän olisi esillä (ei vaan rohkeus riitä siihen :( ). No, jokatapauksessa tuolla pääsee melko vähällä esiintymisten suhteen eikä meitä ainakaan "pakotettu" yksin luokan eteen vaan sai tehdä esitelmän parin kanssa. Eli joka äidinkielen kurssilla joutuu kerran pitämään jonkin esitelmän (ja äikän kursseja oli muistaakseni 6tms, abikursseilla ei enää ole esiintymisiä kun keskitytään kirjottamiseen). Ykköskurssilla minut armahdettiin esiintymisestä, mutta en tiedä kannattaako livistää siitä kun ekat kurssit on aina siitä kivoja että siellä on paljon muitakin jotka jännittää tai on pitkästä aikaa luokan edessä.
Hmm mitäs muita esiintymisiä... on tainnut olla joku pieni parityö uskonnossa tai filosofiassa, ja yhden keskustelun alustuksen muistan elämänkatsomustiedon tunneilta. Sitten on ollut näitä ryhmä/paritöitä jotka tehdään tunnilla ja sitten esitellään omilta paikoilta muulle luokalle mutta ne ei ole pahoja eihän? Veikkaan että hyvin selviät :).
Kävin joskus myös etälukion kursseilla (eli pe), semmoinen kannattaa ottaa jos ei löydä ns normaalista kurssitarjottimesta jotain tarvitsemaansa kurssia. Sellaisina jaksoina jolloin ei ollut etälukion perjantain tunteja yleensä luin itsenäisesti, sitten pystyi pitämään viikonloppuna enemmän vapaana. Minusta tuntien pääasiallinen pitäminen ma-to oli ihan huippujuttu, siihen kun siirryttiin noin reilu vuosi sitten :).
Juu ja vielä siitä piti sanoa että anna ittelles aikaa sopeutua sitten syksyllä :). Muistan vaan kun minusta tuntui koko lukio hirmusen vaikealta ekassa jaksossa ja vielä toisessakin jaksossa ennenkuin totuin.
Mulla näitä juttuja piisaa, mikäs tässä "jälkiviisastellessa" ;).Juu niistä aineista... Minä kävin joskus aikoinaan päivälukiota pari vuotta, mutta keskeytin sen koska halusin mennä töihin ja silloinen opinahjoni oli mielestäni ilmapiiriltään todella pinnallinen. Eli en viihtynyt oikein muiden opiskelijoiden parissa... Itse opiskelu ei ole koskaan tuottanut minulle vaikeuksia, peruskoulusta pääsin yli yhdeksän keskiarvolla, mutta jos nyt pitää mainita ne hankalemmat aineet niin äidinkieli ja matematiikka. Muut kielet sujuivat hyvin ja reaaliaineet myös, mutta erityisesti tuo äidinkieli oli minulle vaikeaa niin hullulta kuin se varmasti kuulostaakin! Minä kun mielummin kirjoittelisin lapsille satuja, kuin aineistopohjaista tekstiä jostain globaalista ilmiöstä...!
Mutta kertomasi perusteella toivon että tämäkin aine alkaisi sujumaan, ehkäpä minäkin tarvitsen vain hieman kannustusta saadakseni sen "oivalluksen" ko. aineesta. Päivälukiossa ollessani meillä oli todella vanhanaikainen ja tiukka opettaja, joka ei todellakaan ollut kannustava vaan palautetta tuli aina negatiivisessa muodossa. Tekstien perässä oli aina kymmenen riviä punakynää ja huutomerkkiä huutomerkin perään... Koskaan ei kerrottu mitä kannattaisi tehdä, vaan mitä kaikkea olin tehnyt väärin. Eli palaute oli lähinnä: "Kamalaa epäselvää luettavaa, liikaa puhekielen sanoja, roskatekstiä, ym ym...". Ei kovin rohkaisevaa.
No, kuitenkin toivon ja uskon että tämä koulu on kaikin puolin mukavempi paikka, ja onhan tässä ikääkin tullut hiukka lisää joten asennekkin on opiskelua kohtaan paljon muuttunut...! - bessie
Ninni81 kirjoitti:
Juu niistä aineista... Minä kävin joskus aikoinaan päivälukiota pari vuotta, mutta keskeytin sen koska halusin mennä töihin ja silloinen opinahjoni oli mielestäni ilmapiiriltään todella pinnallinen. Eli en viihtynyt oikein muiden opiskelijoiden parissa... Itse opiskelu ei ole koskaan tuottanut minulle vaikeuksia, peruskoulusta pääsin yli yhdeksän keskiarvolla, mutta jos nyt pitää mainita ne hankalemmat aineet niin äidinkieli ja matematiikka. Muut kielet sujuivat hyvin ja reaaliaineet myös, mutta erityisesti tuo äidinkieli oli minulle vaikeaa niin hullulta kuin se varmasti kuulostaakin! Minä kun mielummin kirjoittelisin lapsille satuja, kuin aineistopohjaista tekstiä jostain globaalista ilmiöstä...!
Mutta kertomasi perusteella toivon että tämäkin aine alkaisi sujumaan, ehkäpä minäkin tarvitsen vain hieman kannustusta saadakseni sen "oivalluksen" ko. aineesta. Päivälukiossa ollessani meillä oli todella vanhanaikainen ja tiukka opettaja, joka ei todellakaan ollut kannustava vaan palautetta tuli aina negatiivisessa muodossa. Tekstien perässä oli aina kymmenen riviä punakynää ja huutomerkkiä huutomerkin perään... Koskaan ei kerrottu mitä kannattaisi tehdä, vaan mitä kaikkea olin tehnyt väärin. Eli palaute oli lähinnä: "Kamalaa epäselvää luettavaa, liikaa puhekielen sanoja, roskatekstiä, ym ym...". Ei kovin rohkaisevaa.
No, kuitenkin toivon ja uskon että tämä koulu on kaikin puolin mukavempi paikka, ja onhan tässä ikääkin tullut hiukka lisää joten asennekkin on opiskelua kohtaan paljon muuttunut...!Vai semmosta :) eiköhän tosiaan ole hyvä hetki sitten syksyllä ruveta uudelleen opiskelemaan. Keneltäkään en ole saanut tuommoisia "punakynä-haukkuja", kannustusta vaan. Niin ja kirjoittamalla siinä äidinkielessä paranee. Ei se mikään helppo aine olekaan :).
Matikka parani mulla paljon lukiossa. Siellä on yksi matskan opettaja jota ihailen tosi paljon, hänen opetuksensa upposi minuun hyvin. Esitti asiat niin ihanan selkeästi, että kun vaan teki perässä ja harjotteli niin asia ei yksinkertaisemmalta olisi voinut tuntuakaan ;) (no, tietty oli vaikeitakin aikoja joita nyt tulee eteen joka aineessa). Tämän matskan opettajan ansioksi melkein laittaisin sen että sain (lyhyestä) matikasta L:n kirjotuksista, niin hyvin sen abikursseillakin harjoiteltiin :). Hieman vanhempi nainen hänkin.
Onpas kiva muistella opettajia ja sitä koulua. Eikun vaan onnea päätöksestä ryhtyä jälleen opiskelemaan :). - Ninni81
bessie kirjoitti:
Vai semmosta :) eiköhän tosiaan ole hyvä hetki sitten syksyllä ruveta uudelleen opiskelemaan. Keneltäkään en ole saanut tuommoisia "punakynä-haukkuja", kannustusta vaan. Niin ja kirjoittamalla siinä äidinkielessä paranee. Ei se mikään helppo aine olekaan :).
Matikka parani mulla paljon lukiossa. Siellä on yksi matskan opettaja jota ihailen tosi paljon, hänen opetuksensa upposi minuun hyvin. Esitti asiat niin ihanan selkeästi, että kun vaan teki perässä ja harjotteli niin asia ei yksinkertaisemmalta olisi voinut tuntuakaan ;) (no, tietty oli vaikeitakin aikoja joita nyt tulee eteen joka aineessa). Tämän matskan opettajan ansioksi melkein laittaisin sen että sain (lyhyestä) matikasta L:n kirjotuksista, niin hyvin sen abikursseillakin harjoiteltiin :). Hieman vanhempi nainen hänkin.
Onpas kiva muistella opettajia ja sitä koulua. Eikun vaan onnea päätöksestä ryhtyä jälleen opiskelemaan :).Täytyy myöntää että nyt odotan jo innolla syksyn tulevan että pääsisin pian opiskelemaan. Taidankin ottaa kesäksi mökkireissulle muutaman vanhan koulukirjan luettavaksi, tiedä kuinka tässä vielä innostuu!! :)
Kiitoksia sinulle kaikesta kertomastasi!!! - bessie
Ninni81 kirjoitti:
Täytyy myöntää että nyt odotan jo innolla syksyn tulevan että pääsisin pian opiskelemaan. Taidankin ottaa kesäksi mökkireissulle muutaman vanhan koulukirjan luettavaksi, tiedä kuinka tässä vielä innostuu!! :)
Kiitoksia sinulle kaikesta kertomastasi!!!Kiva jos olin yhtään hyödyksi. Opiskelun ilo on ihanaa silloin kun siitä saa kiinni.
- Zeus4000
huh huh, karsee paikka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399