vilkas poika

huolestunut äiti

Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, että onko poikani ihan "normaali" lapsi? Ikää hänellä on kyllä vasta 1,5v, mutta en ole koskaan törmännyt samanlaiseen lapseen kuin hän on. Haluaisinkin kuulla, että millaisia teidän adhd yms. lapset ovat olleen taaperoikäisinä?

Aloitan vaikka siitä, että meidän pikku-mies on ollut koko ikänsä erittäin huono nukkumaan. Täällä hetkellä yöunet ovat n. 9h. Joskus jopa vähemmän! Välillä valittaa väsymystään, välillä on mitä pirtein. Väsymyksestä ei tietoakaan vaikka olisi ollutkin rankka yö takana.
Pitkään poika valvotti meitä öisin. Nyt on alkanut sujua paremmin. Saattaa herätä kerran kaksi tai ei lainkaan, mutta 9 tuntia harvoin pidempään nukkuu. Koskaan ei ole nukkunut 10h pidempiä yöunia. Eikä niitäkään tietenkään yhtäjaksoisti vaan yöheräämisien kanssa.
Päiväunet ovat noin 2h nykyään, välillä 1,5h.

Päivärytmit meillä ovat säännölliset. Vieraissa paikoissa poika ei osaa lainkaan nukkua, joten ei vierailla paljon missään. Hyvin herkkä lapsi on isoille muutoksille.

Paikallaan ei malta olla. On hetkiä tietysti, jolloin pysähtyy ajamaan vaikka pikkuautoillaan, mutta pääsääntöisesti on koko ajan liikeessa myös ruokapöydässä. Näin on ollut aina. Myös autossa matkustaminen liian pitkän matkan on meille mahdottomuus, koska poika ei yksinkertaisesti malta istua istuimessaan. Sen pienen hetken, kun istuu (15min) joutuu joku lukea pojalle kirjaa tai muuten viihdyttää. Näinkin on ollut aina. Aika vauvasta lähtien...

Rattaissa ei istu. Ei ole koskaan istunut. Edes vauvana ei suostunut niissä olemaan makuultaan.

Poika oppi ryömimään 5kk ikäisenä, konttaamaan ja nousi tukea vasten 6kk ja JUOKSEMAAN oppi 10kk.

Kotipihalla juoksee kovempaa, kun 2v tyttö. Oikeesti!! Ja, poika todellakin juoksee vain ulkona. Harvoin jaksaa kovin pitkään leikkiä hiekkaleluilla. Autot tosin kiinnostavat poikaa sisällä sekä ulkona ja niihin onkin jaksanut keskittyä aina, kun sillepäälle sattuu..

Tiedän kyllä, lapseni on vielä pieni, MUTTA kuten sanoin en ole vastaavaan ennen törmännyt. Kaikki, jotka poikani tapaa sanovat: "Onpas vilkas, energinen jne." Poika ei ole KOSKAAN (edes vauvana) vierastanut ketään ja lähtisi tuikituntemattoman ihmisen mukaan, jos vaan joku huolisi. =)

Sanoja ei tarvitse edes ajatella pojan sanovan. Ei hän ehdi puhumaan! =) Kertokaa te lohduttavia sanoja ja kertokaa millaisia lapsia teillä on ollut taaperoiset! Kiitän kovasti!!

6

991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mama

Mun poika oli samanlainen, kun jotenkin liikkumaan oppi, ei pysähtynyt kun nukkumaan.
      Tyttö oli rauhallinen, onneks.

Poika on nyt kahden lapsen isä ja ihmettelee joskus 3-vuotiaansa menoa, johon mä sanon, että täähän on suoranainen viilipytty sinuun verrattuna.

Aikanaan mulle päiväkodissa sanottiin pojan vilkkaudesta, mutta sanoin vaan, ettei se ole mikään "vika", toiset nyt vaan ovat vilkkaampia.

Eikä hän mitään pahojaan tehnyt, vaikka jokapaikkaan kerkiskin.
      Onhan tuo nyt vähän rauhoittunut..tai en nyt tiedä...mutta fiksu kaveri siitä tuli.

• AD/HD-lasten ADD-äiti

Ei noin pienestä vielä tiedä päätellä mitään.Hän saattaa ehkä rauhoittuakin kasvaessaan.Mutta jos on vielä 5-vuotiaana tuollainen,niin sillon voi jo ajatella,että olis jotain poikkeavaa.Että sanoisin,ett ei vielä kannata huolestua.Ja kaikki lapsethan on erilaisia.Itse olen joskus väsynyt omiin iki-liikkujiini,mutta olen kuitenkin onnellinen,että ovat muuten terveitä.

• tuttua

Voimia!

Kyllä tuo, mitä kerrot on niin tuttua ADHD:stä aikuisuuteen saakka. ADHD:n ilmenemisessä noin nuorella ei ole minusta mitään ihmeellistä. Äidit ovat kertoneet raskaudenaikaisia kokemuksia siitä, miten lapsi juoksi jo kohdussa pitkin mahankaarta alhaalta ylös. Ihan päähän sattui lukea tuosta juoksemisesta, kun tietää, että hän yrittää pitää aivonsa käynnissä. Hän ei yksinkertaisesti kykene toimimaan hitaasti, se on täysin mahdotonta.

Uniongelman hoitaminen erillisenä todennäköisesti lieventäisi myös adhd-oireita. Onko hengittäminen unen aikana ok? Jos ei, hänellä saattaa olla hapenpuutetta, joka aiheuttaa myös levottomuutta päivään. Olette varmaan laittaneet hänen makuuhuoneeseen pimentävän verhon.

Muualla nukkuminen on monesti vaikeaa adhd:lle, sillä hän havainnoi tilan, jossa nukkuu. Muualla kuin tutussa makuuhuoneessa hänen aivonsa rekisteröi toisenlaisen tilan, joka tekee hänet levottomaksi.

Poikasi on noin pieni vielä. Korostaisin sitä, että hoidatte itseänne, vanhemmat. Muuten pojan lähin ja paras tuki alkaa ravistua. Näin käy liian usein, kun kaikki huomio kiinnitetään lapsesta murehtimiseen ja arjessa toimimiseen. Voimia!

• Nimetön

heippa.mun poika on nyt kolme ja risat ja on aina ollut todella vilkas.ihan samanlainen kuin omastasi kerroit.pienenäkään ei pysynyt paikoillaan edes ruokailun ajan. herättelin toiveita ,että rauhoittuu,kun kasvaa,mutta sama meno jatkuu vaan minulla on myös kolme muuta poikaa,paljon vanhempia,ja he eivät koskaan ole olleet samanlaisia.en löydä mitään syytä mistä tämä voisi johtua.olen todella rasittunut ja loppuunpalanut.koska joudun koko ajan juoksemaan perässä katsomaan mitä pahaa on tekemässä.hän ei malta leikkiä yhtä loppuun,kun pitää jo parin minuutin päästä aloittaa joku uusi juttu.olen käyttänyt hänet kerran lääkärissä (psykiatrilla) ei ollut hänen mielestään mitään outoa sanoi vain että on hyvin energinen.varmaan vanhempana se sitten huomataan jos on sitä adhd:tä koulussa ym.

• kesken

Hei
        Älä jää odottamaan tulevaisuutta. Minusta ei ole ollenkaan järkevää antaa lapselle sillä tavalla valtaa, että itse näännyt ja kykenet hänestä huolehtimaan joka päivä vähemmän ja stressi kasvaa. Tuossa kuviossa ei ole mitään järkeä.

Vaihda vaikka lääkäriä, miten olisi lastenneurologi? Panosta todella kertomaan lapsesta. Kirjoita niitä lapulle, jonka voit antaa paperin lääkärille tai lukea siitä jutut.

Kerro, että olet itse katkeamisen partaalla. Kukaan vanhemmista lapsista ei ole vaatinut näin suurta panosta kuin tämä kuopus. Kerro kaikki hänelle.

• äiti x 5

Itselläni on 2v poika joka käyttäytyy juuri samoin. Toiset lapset ovat vain vilkaampia kuin toiset poikasi kaipaa uusia haaseita tämän tästä kun hän on turhautunut hakee huomionsa vain muualta. Keksi hänelle uutta puuhaa esim: pienten lasten palapeli,leego aiheet,vesivärimaalausta ulkona kiviin jne...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9484
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2990
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      41
      2759
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2601
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      198
      2018
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      100
      1916
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1863
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1409
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1254
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe