SKP:n päätöksenteosta vastasivat pienet piirit johdossa eikä puolueessa käyty periaatteellisia keskusteluja.
Puolue kuitenkin pysyi muodollisen yhtenäisenä eikä vähiten neuvostoliittolaisten tovereiden painostuksen ansiosta. Molemmat osapuolet katsoivat yhtenäisen puolueen hyödyt suuremmiksi kuin hajoamisen ja äärilaidat pistettiin kuriin. Alkuvuodesta 1970 solmittiin ns. osapuolisopimus, jolla oppositiolle taattiin edustus SKP:n johtavissa elimissä.
Taisto Sinisalosta tehtiin toinen varapuheenjohtaja, mikä vahvisti tämän asemaa opposition keulahahmona.
Oppositio nimettiin taistolaisiksi sen saatua liittolaisikseen tuoreita voimia opiskelijaliikkeestä ja kulttuurialalta.
1980-luvulle tultaessa puolueessa alettiin yhä enemmän kyllästyä keskinäiseen riitelyyn. Enemmistön ja opposition omat sisäiset välienselvittelyt kärjistyivät.
1970-luvun alkupuolen toimin vasemmistolaisessa opiskelijaliikkeessä. Vuosina 1971-72 olin HYYn edustajiston jäsen tai varajäsen, opiskelin valtiotieteellisessä kansantaloutta. Sitten päätin siirtyä Otaniemeen opiskelemaan tekniikkaa. Siellä imeydyin heti korkeakoulujen hallinnonuudistusliikkeen aktiiviksi, mm. järjestämään luentolakkoja syksyllä 1972 ja keväällä 1973. Minut valittiin myös heti TKYn edustajistoon, jossa olin vuodet 1973-75. Sosialistisen opiskelijaliiton hallituksessa olin samat vuodet.
Keväällä 1999 sain ottaa vastaan haastavan tehtävän Lipponen II hallituksen ympäristö- ja kehitysyhteistyöministerinä.
http://www.satuhassi.net/henkilo/henkiloesittely.htm
199
Vastaukset
- mietteitä
Olimme illalla Tullikamarilla katsomassa "Kenen joukoissa seisot"-elokuvan ensi-illan. Leffa 70-luvun vasemmistolaisen nuorison laululiikkeestä on tehty hauskalla lempeän humoristisella otteella. Yleisö herähti nauramaan aika monta kertaa, muun muassa, kun soitinrakentaja Jyrki Pölkki kertoi, että siitä oli silloin aikoinaan vaikea keskustella, voisiko se meidän haluamamme vallankumous olla aseellinen. Se, joka ei ole kokenut 70-luvun "taistolaisliikettä", ei ehkä ymmärrä, miksi tämä nauratti. No siksi, että me teoretisoimme kyllä kovasti siitä, että vallankumous voi olla vaikka aseellinenkin. Mutta oikeasti kenellekään meistä ei tullut mieleenkään tehdä mitään sinne päinkään, oikeasti meidän toimintamuotomme olivat täysin kesyjä: opintopiirejä, lentolehtisiä, seinälehtiä, mielenosoituksia, vaalityötä, toimintaa järjestöissä, julkilausumien laatimista, ohjelmien kirjoittamista ja sen sellaista.
- juuso
mikä ton viesti sisältö oli?
- Kasvu on vain ylöspäin!
Niin..in..mikä
Olisko ollut että, lumiukot sulaa -20, se varmaan tutumpaa
Kun niin sanottu..vai? - Vihreät ...
Kasvu on vain ylöspäin! kirjoitti:
Niin..in..mikä
Olisko ollut että, lumiukot sulaa -20, se varmaan tutumpaa
Kun niin sanottu..vai?höynäytettyjen määrä on aina vakio ...
- naamat
Vihreät ... kirjoitti:
höynäytettyjen määrä on aina vakio ...
Ja mikä ihmmeelistä, kun nämä samat Taistolaiset eri nimisissä järjestöissä, jopa jo useampi sukupolvi.
Vihreät on kyllä heidän taholtaan höynäytetty pahemman kerran, mukamas köyhien kavereita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2765401- 704986
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234375Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484086- 513820
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363707- 413408
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo873097Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv662949Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu232688