laventeli, rosmariini ja oregano

yrttityttö

Onkohan kukaan kasvattanut siemenistä oreganoa, laventelia ja rosmariinia? Itse kasvatin, mutta eilen kun yritin koulia niitä ruukkuihin, jotkut taimet lopahtivat ja nuutuivat täysin.

Onko keinoa, jolla saisin koulittua ne ruukkuihin ilman sitä, että ne kuolisivat?

Olisiko parempi laittaa kasvamaan suoraan siemenestä isompiin ruukkuihin, kuin idätyskasvihuoneeseen?

10

2037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

      pitäisi kyllä olla ihan helppo, en osaa sanoa missä vika. Olisivatko olleet vielä liian pieniä siirtämiseen?

      Rosmariini itää hyvin hitaasti, eikä se siedä yhtään liikaa kastelua. Laventelista minulla ei ole kokemuksia.

      Yleensä taimet eivät pidä liian isosta ruukusta, joten aloita vain pienellä. Vielä ehtii hyvin laittaa vaikka uudet alulle! :)

      • yrttityttö

        Taimet on istutettu 7.4.

        Nuo ruukut ovat halkaisijaltaan korkeintaan 9 cm, joten ei kait ne liian isoja ole?

        Taimet iti sellaisessa pienoiskasvihuoneessa, jossa oli niitä sellaisia pieniä itämisastioita.

        Pitää varmaan koittaa vielä laittaa suoraan pieniin ruukkuihin siemenet ja sitä kautta yrittää uudestaan...

        mintusta tuli peräti 2 pienen pientä tainta, jotka kuolivat nekin pois......

        Oregano oli kyllä aivan onnetonta ja vaikeaahan sitä oli koulia, kun ei raukat pysyneet pystyssä juurikaan...

        Yritän siis toista taktiikkaa....


      • skäribo
        yrttityttö kirjoitti:

        Taimet on istutettu 7.4.

        Nuo ruukut ovat halkaisijaltaan korkeintaan 9 cm, joten ei kait ne liian isoja ole?

        Taimet iti sellaisessa pienoiskasvihuoneessa, jossa oli niitä sellaisia pieniä itämisastioita.

        Pitää varmaan koittaa vielä laittaa suoraan pieniin ruukkuihin siemenet ja sitä kautta yrittää uudestaan...

        mintusta tuli peräti 2 pienen pientä tainta, jotka kuolivat nekin pois......

        Oregano oli kyllä aivan onnetonta ja vaikeaahan sitä oli koulia, kun ei raukat pysyneet pystyssä juurikaan...

        Yritän siis toista taktiikkaa....

        aluksi voisit käyttää ihan pieniä istutusruukkuja tai esim. jugurttipurkkeja. Ja anna yrttien kasvaa niissä ihan kunnolla niissä ennen kuin siirrät isompaan. Varo liikakastelua! Kyllä se siitä. Tsemiä. :)


      • yrttityttö
        skäribo kirjoitti:

        aluksi voisit käyttää ihan pieniä istutusruukkuja tai esim. jugurttipurkkeja. Ja anna yrttien kasvaa niissä ihan kunnolla niissä ennen kuin siirrät isompaan. Varo liikakastelua! Kyllä se siitä. Tsemiä. :)

        Vielä yksi juttu.

        Onko järkevämpää laittaa muutama siemen per ruukku vai vain yksi ruukkuunsa?

        Itse olen sitä mieltä että muutama siemen ruukkuunsa, ettei mene niin jumalattomasti ruukkuja...

        Ja siis olenhan koko ajan käyttänyt pieniä itämisastioita ja sitten siirtänyt ne vähän suurempiin.

        Tarkoitin sitä, että jos laitan siemenet suoraan niihin isompiin 3-4 siementä per ruukku, niin niitä sitten ei tarvitse enää koulia uuteen ruukkuun vaan jäisivät siihen kasvamaan...


      • skäribo
        yrttityttö kirjoitti:

        Vielä yksi juttu.

        Onko järkevämpää laittaa muutama siemen per ruukku vai vain yksi ruukkuunsa?

        Itse olen sitä mieltä että muutama siemen ruukkuunsa, ettei mene niin jumalattomasti ruukkuja...

        Ja siis olenhan koko ajan käyttänyt pieniä itämisastioita ja sitten siirtänyt ne vähän suurempiin.

        Tarkoitin sitä, että jos laitan siemenet suoraan niihin isompiin 3-4 siementä per ruukku, niin niitä sitten ei tarvitse enää koulia uuteen ruukkuun vaan jäisivät siihen kasvamaan...

        Yleensä kai laitetaan yhteen pikkuruukkuun 2-3 siementä, joista sitten valitaan se vahvin. Kun se on kasvanut, siirretään isompaan ruukkuun.

        Mutta ei se mikään jumalan sana ole. Itse nappaan ne pari heikompaa vielä toiseen pieneen ruukkuun, ja usein niistä tulee ihan hyviä taimia niistäkin.

        Jos haluat esim. oreganosta "puskamaisen" (niin kuin basilikapuska), niin voit varmaankin laittaa enemmän siemeniä yhteen vähän isompaan ruukkuun, ja jättää koulimisen sikseen. Silloin laittaisin ehkä vähän enemmän siemeniä, kymmenkunta?


      • yrttityttö
        skäribo kirjoitti:

        Yleensä kai laitetaan yhteen pikkuruukkuun 2-3 siementä, joista sitten valitaan se vahvin. Kun se on kasvanut, siirretään isompaan ruukkuun.

        Mutta ei se mikään jumalan sana ole. Itse nappaan ne pari heikompaa vielä toiseen pieneen ruukkuun, ja usein niistä tulee ihan hyviä taimia niistäkin.

        Jos haluat esim. oreganosta "puskamaisen" (niin kuin basilikapuska), niin voit varmaankin laittaa enemmän siemeniä yhteen vähän isompaan ruukkuun, ja jättää koulimisen sikseen. Silloin laittaisin ehkä vähän enemmän siemeniä, kymmenkunta?

        Kiitos vastauksista.

        Laitan vielä muiden lisäksi joitakin yrttien siemeniä useampia ruukkuunsa, se kymmenen kuulostaa hyvältä, niin saa tosiaan vähän rehevämmän näköisen.


    • vaikeeta on

      Mulla oreganon taimet kuoli sitä mukaa ku nousivat mullasta. Näin kävi myös viimekerralla ku yritin oreganoa itse siemenistä kasvattaa. Nyt olen päätynyt siihen et ostan valmiin oreganon taimistolta. Tällä kerralla olen saanut sentään laventelin pysymään hengissä. Olen koulinut ne kolme tainta per ruukku, pienehköihin ruukkuihin ja kastellut niukasti. Kesäkuun puolessa välissä ajattelin käydä ostamassa joukon yrttejä taimistolta ja tehdä terassille upean yrttitynnyrin. Tsemppiä idätyksiin!

      • yrttityttö

        Laitoin vielä itäneitä oreganoja uudelleen isompaan astiaan ja nyt näyttäisi, että selviävät kuitenkin....kävin kuitenkin varmuuden vuoksi ostamassa taimen puutarhalta...

        Mitä yrttejä meinasit laittaa?

        Mulla on rosmariinia, oreganoa, basilikaa (3 eri lajia), sitruunamelissaa, laventelia,minttua (jos onnistuu...).

        Sitten laitoin vielä parveketomaattia, tavallista tomaattia, salaattia, vesikrassia, tilliä, persiljaa, ruohosipulia,punaista paprikaa ja chilipaprikaa.

        Vielä laitan oranssia paprikaa varmaankin ja jotain muutakin, jos tila riittää......



        Oijoi, jos tulisikin iso sato noista viljelmistä, niin sit olisi kiva juttu ja voisi yrittää ympärivuotista kasvatusta.


      • Herb
        yrttityttö kirjoitti:

        Laitoin vielä itäneitä oreganoja uudelleen isompaan astiaan ja nyt näyttäisi, että selviävät kuitenkin....kävin kuitenkin varmuuden vuoksi ostamassa taimen puutarhalta...

        Mitä yrttejä meinasit laittaa?

        Mulla on rosmariinia, oreganoa, basilikaa (3 eri lajia), sitruunamelissaa, laventelia,minttua (jos onnistuu...).

        Sitten laitoin vielä parveketomaattia, tavallista tomaattia, salaattia, vesikrassia, tilliä, persiljaa, ruohosipulia,punaista paprikaa ja chilipaprikaa.

        Vielä laitan oranssia paprikaa varmaankin ja jotain muutakin, jos tila riittää......



        Oijoi, jos tulisikin iso sato noista viljelmistä, niin sit olisi kiva juttu ja voisi yrittää ympärivuotista kasvatusta.

        Mulla on tulossa rosmariini, laventeli, salvia, timjami ja oregano. Kaikki itävät hyvin ja olen koulinut ne omiin ruukkuihinsa normaalisti. Taimia on yli sata -mitähän niille kaikille teen?- vaikka olen heittänyt suurimman osan pois tilanpuutteen vuoksi.

        Idätin taimet pienissä turvepoteissa. Rosmariini ja laventeli saivat aluksi pienen kylmäkäsittelyn jääkaapissa (2 vko). Ne itävät ja kasvavat hitaasti. Koulimisen tein heti, kun sirkkalehtien lisäksi oli tullut ensimmäiset varsinaiset lehdet.

        Kastelu on hyvä suorittaa alakautta. Jos taimiruukuissa on pohjassa reikä ja ruukut ovat jollain vadilla, voi vatiin kaataa vettä. Multa saa jopa kuivahtaa välillä, kunhan lehdet eivät ehdi käpristyä.

        Kannattaa lukea tarkkaan siemenpussin ohjeet, jotta ei käytä liian köyhää tai ravinteikasta multaa.

        Kouliminen kannattaa tehdä ajoissa, muuten sirkkataimet saattavat venyä liian pitkiksi ja honteloiksi eivätkä enää vahvistu kunnolla.

        Koulittuja taimia olen pitänyt heti alusta asti parvekkeella, vaikka on ollut viileitä ja tuulisia päiviä. Tuulessa ne kasvavat vankemmiksi.

        Tällaisia kokemuksia siis mulla. Toivottavasti sulla vielä onnistuu.


      • on kodistunut
        Herb kirjoitti:

        Mulla on tulossa rosmariini, laventeli, salvia, timjami ja oregano. Kaikki itävät hyvin ja olen koulinut ne omiin ruukkuihinsa normaalisti. Taimia on yli sata -mitähän niille kaikille teen?- vaikka olen heittänyt suurimman osan pois tilanpuutteen vuoksi.

        Idätin taimet pienissä turvepoteissa. Rosmariini ja laventeli saivat aluksi pienen kylmäkäsittelyn jääkaapissa (2 vko). Ne itävät ja kasvavat hitaasti. Koulimisen tein heti, kun sirkkalehtien lisäksi oli tullut ensimmäiset varsinaiset lehdet.

        Kastelu on hyvä suorittaa alakautta. Jos taimiruukuissa on pohjassa reikä ja ruukut ovat jollain vadilla, voi vatiin kaataa vettä. Multa saa jopa kuivahtaa välillä, kunhan lehdet eivät ehdi käpristyä.

        Kannattaa lukea tarkkaan siemenpussin ohjeet, jotta ei käytä liian köyhää tai ravinteikasta multaa.

        Kouliminen kannattaa tehdä ajoissa, muuten sirkkataimet saattavat venyä liian pitkiksi ja honteloiksi eivätkä enää vahvistu kunnolla.

        Koulittuja taimia olen pitänyt heti alusta asti parvekkeella, vaikka on ollut viileitä ja tuulisia päiviä. Tuulessa ne kasvavat vankemmiksi.

        Tällaisia kokemuksia siis mulla. Toivottavasti sulla vielä onnistuu.

        kukkiviin ja tuoksuviin "villeihin" kasveihin. Nuo yrtit ovat sitä, samoin piha-(kenttä-)tyräkki, joka sukunsa tavoin on myrkyllinen. Sen tuntee yhdellä silmäyksellä: outo kellertävä kukinto, joka tuoksuu huumaavasti medelle tai hunajalle. Pidän sen sopivasti erillään maustekasveista, eteläseinän kulmalla.

        Kuivalla mäentöyräälläni menestyy omin päin myös oregano, mäkimeirami. Sen päästin laajenemaan kentäksi, ja lähettyville jotakin yhtä näyttävää erilaista. Minulla on ruoholaukkaa ja "harmaata matalaa", mikä se onkaan? Oreganon lehtiä ja kukkia kerään ja kuivatan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe