SPR:n ystäväpalvelu

Patu

SPR:n ystäväpalvelusta saa helpotusta yksinäisyyteen, ainakin jos ongelmana on kontaktien puute eikä nirsous. Sen kautta voi hakeutua esim. maahanmuuttajan, vanhuksen tai muuten vaan yksinäisen ystäväksi, ja sieltä voi myös pyytää itselle vapaaehtoista ystävää, joka tulee vierailemaan esim. kerran viikossa. Lisää tietoa löytyy SPR:n nettisivuilta:

https://www.redcross.fi/tulemukaan/ystavaksi/fi_FI/index/

19

9382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehtaisinko

tuota kautta mitään ystävää hakea kun olen alle kolmikymppinen mutta muuten ihan normaali. Ainoa asia mikä puuttuu on kunnon ystävät, hyvän päivän tuttuja on liikaa eikä heitä näekään käytännössä koskaan, hyvä jos edes kerran kolmessa vuodessa.

• vapaaehtoiseksi

Voit ainakin ilmoittautua vapaaehtoiseksi ystäväksi jollekin muulle, jos et kehtaa pyytää ystävää itsellesi. Periaatteessa siihen kai vaaditaan ystäväkurssin käyminen, mutta kuulemma jotkut on päässyt mukaan ilmankin.

• rumasielu

Minäkin olen alle kolmekymppinen ja tuo juttu kuullostaa ihan joltain "mummo-palvelulta"...
        Lisäksi kuullostaa aika säälittävältä "tilata" joku ihminen kotiinsa näyttelemään ystävää ja tuijottelemaan kelloa, että koskas se työ-aika loppuu ja pääsee himaan oikeitten kavereitten luo...

Niin, ja sitten jos ilmottautuis vapaa-ehtoiseksi, niin joutuis kuitenkin käymään jonkun oudon mummon luona, jonka kanssa ei vois keskustella mistään ittelleen läheisestä asiasta joka pääsee hädin tuskin sängystä ylös ja haisee vanhalle ihmiselle...

• kyllä
        rumasielu kirjoitti:

Minäkin olen alle kolmekymppinen ja tuo juttu kuullostaa ihan joltain "mummo-palvelulta"...
        Lisäksi kuullostaa aika säälittävältä "tilata" joku ihminen kotiinsa näyttelemään ystävää ja tuijottelemaan kelloa, että koskas se työ-aika loppuu ja pääsee himaan oikeitten kavereitten luo...

Niin, ja sitten jos ilmottautuis vapaa-ehtoiseksi, niin joutuis kuitenkin käymään jonkun oudon mummon luona, jonka kanssa ei vois keskustella mistään ittelleen läheisestä asiasta joka pääsee hädin tuskin sängystä ylös ja haisee vanhalle ihmiselle...

aika "rumasielu". VAi että mummot makaa sängyssä ja haisee pahalle! Ei ihme ettei sinulla ole ystäviä. Käyn itse kerran kuukaudessa vanhainkodilla mummoja ja vaareja tervehtimässä ja keskusteluhetket ovat mielenkiintoisia. Viimeksi keskustelimme Lordin Euroviisuvoitosta!

Sitäpaitsi kun ilmoittautuu itse Spr:n vapaaehtoistyöhön, voi varmaan toivoa että haluaisi mieluummin olla "kaverina" nuoremmille ihmisille.

• rumasielu
        kyllä kirjoitti:

aika "rumasielu". VAi että mummot makaa sängyssä ja haisee pahalle! Ei ihme ettei sinulla ole ystäviä. Käyn itse kerran kuukaudessa vanhainkodilla mummoja ja vaareja tervehtimässä ja keskusteluhetket ovat mielenkiintoisia. Viimeksi keskustelimme Lordin Euroviisuvoitosta!

Sitäpaitsi kun ilmoittautuu itse Spr:n vapaaehtoistyöhön, voi varmaan toivoa että haluaisi mieluummin olla "kaverina" nuoremmille ihmisille.

...ihan hittolaisen paljon.
        Eli jos en suostu alkamaan suurin piirtein omaishoitajaksi jollekkin vanhukselle, niin sitten on ihan oikein, että olen yksin?
        Kuullostaapa todella reilulta!

Haluan tasavertaisen keskustelukumppanin, kai minulla on siihen oikeus? En ole koskaan opiskellut mitään sosiaalialaa, enkä edes haaveillut semmosesta. Ei minusta ole siihen, että alkaisin käyttää vanhuksia vessanpytyllä, syöttämään heitä tms. Sitä varten ovat ihan muut ihmiset ja he tekevät kyllä ihan arvokasta työtä.

Olen erinäisistä sairauksista johtuen joutunut jo hyvin nuorena käymään sairaaloissa. Inhoan sairaalan vuodeosastoja. Edelleenkin joudun käymään kipujen takia noin viikon pituisissa hoidoissa muutamia kertoja vuodessa. Minun mielestä sairaaloissa/hoitokodeissa nyt vain on semmonen oma perushajunsa. Semmonen tunkkanen desinfiointihaju. Viikon lääkehoidon jälkeen haisen kyllä itsekin, eipä siinä mitään. Sairaalan haju tarttuu hiuksiin. Kanyylien ja letkujen kanssa ei oikein inspiroi lähteä peseytymään, enkä yksinäisenä/rajoittuneena ihmisenä halua ketään mukaankaan. Hoitojen aikana ei ruokakaan pysy sisällä ja on pakko käydä oksentelemassa pitkin päivää.

Ei minusta päälle päin näy, että mulla ois yhtään mikään. En haise normaalitilanteissa, pukeudun nuorekkaasti, pidän hyvää huolta ulkonäostäni...
        Mutta silti olen yksin...

Totta kai voisin ilmottautua kaveriksi jollekkin nuoremmalle ihmiselle ja keskustella vaikka musasta/leffoista/elämänmenosta... Mutta kuka takaa, että se joku haluaisi olla sitten mun kaveri? Eikös sen vapaaehtoisen pitäisi olla ns. normaali?

• niinoniino
        rumasielu kirjoitti:

Eli jos en suostu alkamaan suurin piirtein omaishoitajaksi jollekkin vanhukselle, niin sitten on ihan oikein, että olen yksin?

Haluan tasavertaisen keskustelukumppanin, kai minulla on siihen oikeus? En ole koskaan opiskellut mitään sosiaalialaa, enkä edes haaveillut semmosesta. Ei minusta ole siihen, että alkaisin käyttää vanhuksia vessanpytyllä, syöttämään heitä tms. Sitä varten ovat ihan muut ihmiset ja he tekevät kyllä ihan arvokasta työtä.

Olen erinäisistä sairauksista johtuen joutunut jo hyvin nuorena käymään sairaaloissa. Inhoan sairaalan vuodeosastoja. Edelleenkin joudun käymään kipujen takia noin viikon pituisissa hoidoissa muutamia kertoja vuodessa. Minun mielestä sairaaloissa/hoitokodeissa nyt vain on semmonen oma perushajunsa. Semmonen tunkkanen desinfiointihaju. Viikon lääkehoidon jälkeen haisen kyllä itsekin, eipä siinä mitään. Sairaalan haju tarttuu hiuksiin. Kanyylien ja letkujen kanssa ei oikein inspiroi lähteä peseytymään, enkä yksinäisenä/rajoittuneena ihmisenä halua ketään mukaankaan. Hoitojen aikana ei ruokakaan pysy sisällä ja on pakko käydä oksentelemassa pitkin päivää.

Ei minusta päälle päin näy, että mulla ois yhtään mikään. En haise normaalitilanteissa, pukeudun nuorekkaasti, pidän hyvää huolta ulkonäostäni...

Totta kai voisin ilmottautua kaveriksi jollekkin nuoremmalle ihmiselle ja keskustella vaikka musasta/leffoista/elämänmenosta... Mutta kuka takaa, että se joku haluaisi olla sitten mun kaveri? Eikös sen vapaaehtoisen pitäisi olla ns. normaali?

ilmoita itsestäsi ja mikä on tilanne.
        Itse aion mennä ystäväksi tähän palveluun. Ja olisin vain ilahtunut jos saisin "hoidokiksi" jonkun nuoren ja suht. normaalin.

Onhan se erikoista jos nuori ihminen joutuu ystäväpalvelusta ystävänsä hankkimaan, mutta mitä sitten? KUka lopulta on normaali? Se vaatii rohkeutta, mutta siitä voi seurata joku hyvä ihmissuhde. Ja ei ystäväpalvelun ystävksi ilmoittautuneet ole sellaisia ihmisiä jotka äänekkäästi tylsistyneisyyttään ilmaisten huokailevat ja katsovat kelloa jatkuvasti jos annettu ystävä ei ole miellyttävä.
        Tämä palveluhan on nimenomaan yksinäisille.
        Tässä yhteiskunnassa ei ole mikään ihme että nuorikin voi olla yksinäinen.

• ima
        rumasielu kirjoitti:

Sinunkaltaistesi pitääkin todella pysyä poissa lähimmäistyöstä,masentaisit vain lisää ihmisiä.

• Anonyymi
        rumasielu kirjoitti:

Tuolla asenteella et voi olla vapaaehtoistyössä. Olet ilmeisesti ymmärtänyt vapaaehtoistyön täysin väärin. Vapaaehtoistyön tarkoituksena ei ole auttaa tai viihdyttää vapaaehtoistyöntekijää vaan olla vapaaehtoisystävänä asiakkaalle. Näin ollen olet aivan väärillä jäljillä. Ilmeisesti tarvitset vain samankaltaisia kavereita ja ystäviä kuin itsekin olet. Älä ryhdy vapaaehtoiseksi. Sinusta ei ole siihen.

• Anonyymi
        rumasielu kirjoitti:

Vapaaehtoisen pitää olla itse kunnossa. Melkolailla paljonkin kunnossa. Jos on itsellä sairauksia ym., niin ei pysty olemaan vapaaehtoinen. Jos tarvitset ystävää/kaveria, niin kysele, jos saisit sellaisen sieltä vapaaehtoistyöntekijästä. Jos itse ajattelit ryhtyä vapaaehtoistyöntekijöiden, niin olet väärällä puolella. Sinusta ei ole siihen tehtävään.

• oikku4

Kyllä tarkoitus olisi sprn kautta löytää vaikka keski ikäinen naisystävä,en kuitenkaan uskonnollista kun heti lyödään raamatulla päähän mutta jos kiva tavallinen vapaa nainen löytyisi tällaiselle sinkulle lähes 50v joka ei ole eronnut karannut eikä uusioperhettä ole. älkää vaan sanoko,mutta kiitos ei kiitos muka seurustelun verukkeella,ettei vaan taevis tutustua ollenkaan. en ymmärrä miksi suomessa kartetaan ystävyyttä niin kovasti. en ihmettele jos moni tekee itsarin kun ei kunnon mies kelpaa naiselle, vaikka ei ryypiskele eikä tupakoitse. on varmaan katsottava itä suuntaan naisystävän hakuun. toivon että vielä täältä löytyy se oikea enkä pidä itseäni ronkelina .mutta alkaa kohta saprttamaan tällainen touhu.

• Jos SPR:n tai vastaavan ystäväpalvelun kautta ystävää haet niin ymmärräthän, että kyseessä on todellakin vain ja ainoastaan ystävä, jota tapaat sovittuina aikoina sovituin väliajoin (esim. joka toinen keskiviikko tiettyyn aikaan)? Hän ei ole kiinnostunut sinusta miehenä vaan apua tarvitsevana läheisenä, ja suhtautuu sinuun samoin kuin suhtautuisi naispuoliseen autettavaan. Vapaaehtoistyöntekijöillä EI ole lupa seurustella autettavien kanssa vapaa-ajalla (mm. siksi, että vakuutus kattaa vain sovitun vapaaehtoistoiminnan) saati ryhtyä suhteeseen heidän kanssaan.

Jos haet vapaaehtoistyöntekijää avuksesi niin voit esittää toivomuksiasi, esimerkiksi että henkilö ei ole uskonnollinen, mutta vapaaehtoisen siviilisäätyä ei sinulle edes kerrota, ei edes asuinpaikkaa.

• Hyvää huomenta

Ehkä vika on siinä, ettet tiedä, kirjoitetaanko sana yhteen vai ei, joten älykölle et kelvannut ja tavallinen pulliainen ei ole kelvannut, kun itää haaveilet eikä kalja-kaijakaan, kun et itse juo/tupakoi, uskonnollinenkaan ehkä et ole, joten uskis ei kelvannut jne.
      Mikset kerro suoraa mikä kelpaisi, ystäväksi edes? Kannattaa tutustua erilaiseen ihmiseen kuin itse olet.

• nuori nainen

Mulle kelpais ystävä, joka haluaa oikeasti olla PELKKÄ ystävä. Ei seksiehdotuksia, ei ainaista avun ruinaamista ilman vastavuoroisuutta, ei jatkuvaa valittamista elämän pikku asioista. Kelpais ikähaarukalta 10-15 vuotta nuorempi/vanhempi, mies/nainen, suomalainen/ulkomaalainen, työtön/työssäkäyvä. Mutta se tärkein: PELKKÄ ystävyys.

• oikku4

Ei ole ihme jos suomessa on vaikea löytää ystäviä on niin kovat vaatimukset. jos on esim työkyvyttömyys eläkkeellä esim bornautin takia tai muun rajoituksen takia kyllä heivataan ,vaikka ulkonäöstä ei vikaa pitäisi olla,mutta itse olen maalari ammatiltani ja allergian ja kilpirauhasen ja depression vuoksi en työelämässä, mutta silti olen tervehtynyt ,joten naisystävä plisi tervetullut elämääni ja en ole heti vonkaamassa esim sänkyyn.olisin valmis kunnolla tutustumaan ihan kivaan naisihmiseen .toki seurustelussa en tietenkään aio koko ajan katsella vain päältä silloin on aika yksitoikkoista. mutta olen kyllä fiksu ja useita kursseja olen käynyt jälkeenkin päin näin työkyv eläkkeellää joten sivistyksessäkin löytyy, vaikka en ole akateemisesti koulutettu kuten nykyään tunnutaan vaativan ennenkuin mies kelpaa nykynaiselle ja pitäisi olla vieläpä rikas mutta näitä kriteereitä en ihan täytä eli tällainen tarina.

• 6+19

Jos olet oikeasti fiksu ja sivistynyt, se ei tule mitenkään ilmi kirjoittamastasi tekstistä. Kirjallinen ulosantisi viittaa pikemminkin yksinkertaiseen junttiin, joka kuvittelee pysyvänsä kärryillä maailman menosta lukemalla Seiskaa.

• 18+15

Onko kukaan kokeillut SPR:n ystäväpalvelua? Joko vapaaehtoisena tai ystävää kaipaavana yksinäisenä. Millaista järjestetty ystävyys on ollut?

• Zouns

Kävin sen vkl:n kestävän kurssin vuosi sitten ja sain ystäväkseni samanikäisen miespuolisen henkilön. Vastakkaisen sukupuolenedustajaanhan tuon palvelun kautta ei voi tutustua. Harmi sinänsä ja kolmenkympin kieppeillä olevia miehiä ei taas ole hakeutuneena ystäväpalveluun ainakaan Oulun alueella.

Kynnys kävellä jonnekin punaisen ristin toimistoon on varmasti suuri. Itsellenikin se oli ja tunsin kurssilla ollessani, etten todellakaan kuulu joukkoon. Mikään suuri humanisti en ole, mutten ihmisvihaajakaan. Tarvitsin kuitenkin ystävän vanhojen kaikottua ja sellaisen sain. Mitään en ole menettänyt, päinvastoin.

Alussa sovimme rutiinitapaamisista kahden viikon välein. Myöhemmin olemme nähneet tiheämmin, silloin kun on molemmilla ollut aikaa.
        Salilla käyntiä, pyöräilyä yms. liikuntaa tulee harrastettua enimmäkseen, mutta myös kahvittelua ja rupattelua. Mitä nyt ihmiset yleensä tekee.

Jos kiinnostusta ja rohkeutta löytyy, niin ilmoittautumaan kurssille!

• Lehdestävoilukea

Ystäväpalvelu oli oikein mukavaa. Itsekin sain tiedon siitä Seiska lehdestä

• Mikä_milloinkin

Joo, ne näyttävät nykyään tarjoavat SPR:ssä all inclusive -ystävyyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe