täytyykö kummin kuulua kirkkoon?
tai mitä jos kuuluu eri kirkkoon kun ev.lut?
voiko sellaisen pyytää lapselleen kummiksi?
täytyykö kuulua
6
561
Vastaukset
- Molla
Lainaus tältä sivulta: http://www.espoonseurakunnat.fi/fi/1871
"Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja, evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä.
Näiden kahden ohella voi kummina olla muuhun - kirkkomme toimittaman kasteen hyväksyvään - kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö (KJ 17 §). Kristilliseen kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina, sillä kummius on johdattamista elämään kirkon yhteydessä."
KJ tarkoittaa Kirkkojärjestystä, jonka 17 pykälään teksti viittaa. Siinä sanotaan näin:
" 17 § (10.11.2005/948)
Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä. Näiden lisäksi voi kummina olla myös muuhun evankelisluterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö. Vähintään kahden kummin tai muun todistajan tulee olla läsnä kastetoimituksessa.
Lapselle voidaan erityisistä syistä kasteen jälkeen lisätä enintään kaksi kummia. Päätöksen kummin lisäämisestä tekee lapsen huoltajien esityksestä lapsen seurakunnan kirkkoherra. Kummin lisääminen merkitään kirkonkirjoihin siinä seurakunnassa, jossa lapsi on kastettu tai liitetty kirkon jäseneksi."
En löytänyt sivua, jossa suoraan sanottaisiin, mitkä muut kirkot hyväksyvät luterilaisen kasteen, mutta olettaisin sen tarkoittavan ortodoksisuutta, katolisuutta ja protestanttisuutta. - kaksi
kummeista on luterilaisia, voi kolmas - vaikkakin sitten sylikummi -olla kummina kirkkoon kuulumaton.
Olin itse juuri tällaisissa ristiäisissä, eli ystävättäreni oli sylikummina, vaikkei kuulu kirkkoon. Tosin pappi muisti mainita kolmessa eri yhteydessä hänelle, että jossain vaiheessa tapahtuu sitten tämä kirkollinen kasvatus ja kummin "oikean tien valinta".
Ja tämä tapahtui kehä kolmosen sisäpuolella, välttämättä näin avomielisiä pappeja ei löydy ihan joka puolelta Suomea.- skäribo
ainakaan silloin kun minusta tuli sisarteni lasten kummi. Asuin silloin Helsingissä.
- teille..
vastauksista! nyt olen taas hieman viisaampi=)
- skäribo
ja useamman lapsen kummi. Lapsista osa on ev.lut, osa ortodokseja ja osa pakanoita.
Kirkot eivät tietenkään minua kummiksi noteeraa, mutta väliäkös sillä. Tämä on lapsen, lapsen vanhempien ja minun välinen sopimus ja liitto, ei siihen ulkopuolisia tai virallisia tahoja tarvita. :)- täällä
Meillä vaimo kastoi minut paaviksi, ja minä taas olen nimittänyt vaimon rabiksi. Kumpikaan ei kuuluta kirkkoon ja hyvin menee. Jotkut tutut toki katsoo hieman pitkään, mutta mitäs sen väliä. Ku me niinku halutaan olla sillai paaveja ja rabbeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750