Curry mauste purkissa outo teksti

KotiIsä55

Miksi ihmeessä pakkauksessa lukee "Ensure fully cooked before serving"...

Tarkoittaako toi sitä että siinä on pöpöjä vai sitä että valmistaja ei halua vastata siitä jos siinä on pöpöjä. Nyt painoarvo siis kuitenkin jos sanalla. Teksti kuitenkin mielestäni viittaa siihen, että tuote pitäisi tappaa ennen käyttöä. ;) Ainesluettelossa ei kuitenkaan mielestäni ole kanaa tms jonka vuoksi tuo teksti siinä olisi. Yleensä mausteet ovat itsessään antibakteerisia, siksi tuo tekstivähän ihmetyttää.

11

2501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässäjotain

      Suomennettuna: Ole varma että se tuote on täysin keitetty/ valmistettu ennen tarjoilua...

      • KotiIsä55

        Juu, tuon tiesin mitä se tarkoittaa. Mutta ihmettelinkin että miksi.

        Mutta tuossa tulikin toisessa viestissä jo muutama syy.


    • Asafoetida

      Curryjauheet on 'suunniteltu' kypsennettäviksi ja niiden maku on 'väärä' jos niin ei tehdä. Sitten on myös pari (harvinaista) maustetta joita ei missään tapauksessa pidä syödä kypsentämättä: asafoetida ja malakanpähkinä (candle nut).

      Intialaisessa ja aasialaisessa keittiössä on hyvin harvinaista, että ruokaa maustetaan pöydässä, vaan mausteet pannaan ruokaan valmistusvaiheessa.

      • KotiIsä55

        Kysessä on Rajah, Mild Curry Paste. Saatavissa esim S-ketjun myymälöistä.

        Mielenkiitoista on muuten ettei tuota mainintaa kypsentämisestä ole lainkaan suomenkielisessä tekstissä.

        Ainekset: vesi, kolianteri, kasviöljy, rypsiöljy, puuvillansiemenöljy, suola, juustokumina, chili, punainen linssijauho, valkosipuli, inkivääri, kurkuma, happamuudensäätöaine, anis, sarviapilansiemen, neilikka, kaneli, laakenrinlehti.

        Mielestäni siis itse aineissa ei ole mitään syytyä kypsentämiseen. Ellei tuo maku ole juuri se jekku.

        Näin mikroaikana on vaan tottunut siihen, että ruoka lämmitetään ja sitten maustetaan juuri ennen syömistä. Noin olen ainakin kaikkia Uncle Bens mömmöjä käyttänyt.

        - Kiitokset tiedoista.

        Tämä oli todella kallista makumönjää, mutta toivotaan että on sen arvoista.

        Kenelläkään tietoa siitä kärsiikö tuo mönjä kauheasti siitä jos sen laittaa pakastesafkan kanssa mikroon lämpiämään, silloin tuollaiset öljypohjaiset valmisteet voivat tosin saavuttaa todella korkean lämpötilan johtuen siitä että muut aineet ovat vielä jäässä. Tuokin voi siis olla huono ratkaisu.


      • Asafoetida
        KotiIsä55 kirjoitti:

        Kysessä on Rajah, Mild Curry Paste. Saatavissa esim S-ketjun myymälöistä.

        Mielenkiitoista on muuten ettei tuota mainintaa kypsentämisestä ole lainkaan suomenkielisessä tekstissä.

        Ainekset: vesi, kolianteri, kasviöljy, rypsiöljy, puuvillansiemenöljy, suola, juustokumina, chili, punainen linssijauho, valkosipuli, inkivääri, kurkuma, happamuudensäätöaine, anis, sarviapilansiemen, neilikka, kaneli, laakenrinlehti.

        Mielestäni siis itse aineissa ei ole mitään syytyä kypsentämiseen. Ellei tuo maku ole juuri se jekku.

        Näin mikroaikana on vaan tottunut siihen, että ruoka lämmitetään ja sitten maustetaan juuri ennen syömistä. Noin olen ainakin kaikkia Uncle Bens mömmöjä käyttänyt.

        - Kiitokset tiedoista.

        Tämä oli todella kallista makumönjää, mutta toivotaan että on sen arvoista.

        Kenelläkään tietoa siitä kärsiikö tuo mönjä kauheasti siitä jos sen laittaa pakastesafkan kanssa mikroon lämpiämään, silloin tuollaiset öljypohjaiset valmisteet voivat tosin saavuttaa todella korkean lämpötilan johtuen siitä että muut aineet ovat vielä jäässä. Tuokin voi siis olla huono ratkaisu.

        Teen aina itse 'curry pasten'... Kyllähän tuossa on ihan oikeitakin aineita (outo yhdistelmä ja laakerinlehti on 'väärä' aine), mutta veden ja (halvan) öljyn ostaminen purkissa ei oikein kannata.

        Kokeilematta en voi sanoa varmuudella, mutta ehkä tuon voisi 'pelastaa' kuumentamalla sen kasarissa ennen käyttöä. Prosessi on silloin 'väärä' eivätkä maut luultavasti irtoa ja toimi niinkuin pitäisi, mutta kenties.

        Curry paste tehdään oikeaoppisesti nimittäin niin, että lehti- ja (kokonaiset) siemenmausteet (ml. mahdolliset linssit) temperoidaan kuumassa öljyssä (tai gheessä), sitten lisätään (tuoreet) chili ja inkivääri ja tämän jälkeen juttu soseutetaan. Valmis 'paste' lisätään ruskistus/freesausöljyyn joko ennen tai jälkeen pääraaka-aineita.

        Curryjauhetta käytettäessä se myös usein temperoidaan öljyssä - paitsi että jotkut laadut/tyypit, voidaan/pitää todellakin laittaa kattilaan/wokkiin esim. ruskistetun/freesatun raaka-aineen sekaan. (Mutta silloin ei olekaan kyse 'paste'-tyyppisestä.)

        Colman's curryjauhe sen sijaan pitää laittaa roskikseen ennen käyttöä...

        Mikrosta en osaa sanoa mitään, koska sitä käytän vain lämmittämiseen ja satunnaiseen 'höyryttämiseen'. Mikäs pannussa on vikana?


      • KotiIsä55
        Asafoetida kirjoitti:

        Teen aina itse 'curry pasten'... Kyllähän tuossa on ihan oikeitakin aineita (outo yhdistelmä ja laakerinlehti on 'väärä' aine), mutta veden ja (halvan) öljyn ostaminen purkissa ei oikein kannata.

        Kokeilematta en voi sanoa varmuudella, mutta ehkä tuon voisi 'pelastaa' kuumentamalla sen kasarissa ennen käyttöä. Prosessi on silloin 'väärä' eivätkä maut luultavasti irtoa ja toimi niinkuin pitäisi, mutta kenties.

        Curry paste tehdään oikeaoppisesti nimittäin niin, että lehti- ja (kokonaiset) siemenmausteet (ml. mahdolliset linssit) temperoidaan kuumassa öljyssä (tai gheessä), sitten lisätään (tuoreet) chili ja inkivääri ja tämän jälkeen juttu soseutetaan. Valmis 'paste' lisätään ruskistus/freesausöljyyn joko ennen tai jälkeen pääraaka-aineita.

        Curryjauhetta käytettäessä se myös usein temperoidaan öljyssä - paitsi että jotkut laadut/tyypit, voidaan/pitää todellakin laittaa kattilaan/wokkiin esim. ruskistetun/freesatun raaka-aineen sekaan. (Mutta silloin ei olekaan kyse 'paste'-tyyppisestä.)

        Colman's curryjauhe sen sijaan pitää laittaa roskikseen ennen käyttöä...

        Mikrosta en osaa sanoa mitään, koska sitä käytän vain lämmittämiseen ja satunnaiseen 'höyryttämiseen'. Mikäs pannussa on vikana?

        Mä en tee mitään itse. ;) Lähinnä siis maustan valmisruokia, kun ne on muuten niin syvältä.

        Eikä se ole rahastakaan kiinni. Toi on tosin maukasta ja riittoisaa, että taitaapi olla hintalaatusuhteeltaan parempaa kuin Uncle Ben's mömmöt.


      • Satunnainen keittelijä
        KotiIsä55 kirjoitti:

        Mä en tee mitään itse. ;) Lähinnä siis maustan valmisruokia, kun ne on muuten niin syvältä.

        Eikä se ole rahastakaan kiinni. Toi on tosin maukasta ja riittoisaa, että taitaapi olla hintalaatusuhteeltaan parempaa kuin Uncle Ben's mömmöt.

        Maukasta? No, sama se minulle mitä syöt...

        Ei kiinni rahasta, mutta hinta/laatusuhde kiinnostaa? Ehe ehe! Jos ei ole kiinni rahasta, vain laatu kiinnostaa. Vai meinasitko että ostat joskus muutakin kuin erikoistarjouksia ja Pirkkaa?


      • Asafoetida
        KotiIsä55 kirjoitti:

        Mä en tee mitään itse. ;) Lähinnä siis maustan valmisruokia, kun ne on muuten niin syvältä.

        Eikä se ole rahastakaan kiinni. Toi on tosin maukasta ja riittoisaa, että taitaapi olla hintalaatusuhteeltaan parempaa kuin Uncle Ben's mömmöt.

        Roskaruoka (yliprosessoitu rasva-tärkkelyssotku) ei taida maustamalla muuttua kuin erimakuiseksi roskaruoaksi - ja sinun tapauksessasi lisäät roskaruokaan roskamaustetta eli lisää rasvaa ja (monessa tapauksessa) tärkkelystä.

        Kaikella ystävyydellä: nämä (pahanmakuiset) curry- yms kastikkeet on tarkoitettu riisin, kanan, kalan tms. maustamiseen, ei maksalaatikon...


      • KotiIsä55
        Asafoetida kirjoitti:

        Roskaruoka (yliprosessoitu rasva-tärkkelyssotku) ei taida maustamalla muuttua kuin erimakuiseksi roskaruoaksi - ja sinun tapauksessasi lisäät roskaruokaan roskamaustetta eli lisää rasvaa ja (monessa tapauksessa) tärkkelystä.

        Kaikella ystävyydellä: nämä (pahanmakuiset) curry- yms kastikkeet on tarkoitettu riisin, kanan, kalan tms. maustamiseen, ei maksalaatikon...

        Niin se taitaa vaan olla. Lähinnä olen maustanut niillä siis tuota sotkau jossa on makaronia ja jauhelihaa. Valmispakasteena Findukselta.

        On kyllä tullut huomattua että paistijauhelihan jos viitsii pistää tulemaan, niin on se maku ihan jotain toista luokkaa. Tiedä mistä jätteestä toi Finduksenkin sotku on tehty.

        Ehkä pitää sitten pitäyty sillä linjalla mitä tulee syötyä jos ei ole kiire. Milloin nyt nykyihmisellä ei olisi kiire? Eli siis sisäfilettä parilalla grillattuna ja salaattia. Perunan jätän yleensä pois. Onko tuossa sitten jotain pahaa? Juomana maitoa. Ehkä vähän tummaa tuoretta leipää ja vaikka oltermanni juustoa.

        Tosin kerranhan sitä täällä vaan eletään. ;)

        Mitä tulee muuten maksalaatikkoon, tykkään siitä, eikä se mielestäni kaipaa minkäänlaista maustamista ellei ole liian kuivaa.


      • currymies
        KotiIsä55 kirjoitti:

        Niin se taitaa vaan olla. Lähinnä olen maustanut niillä siis tuota sotkau jossa on makaronia ja jauhelihaa. Valmispakasteena Findukselta.

        On kyllä tullut huomattua että paistijauhelihan jos viitsii pistää tulemaan, niin on se maku ihan jotain toista luokkaa. Tiedä mistä jätteestä toi Finduksenkin sotku on tehty.

        Ehkä pitää sitten pitäyty sillä linjalla mitä tulee syötyä jos ei ole kiire. Milloin nyt nykyihmisellä ei olisi kiire? Eli siis sisäfilettä parilalla grillattuna ja salaattia. Perunan jätän yleensä pois. Onko tuossa sitten jotain pahaa? Juomana maitoa. Ehkä vähän tummaa tuoretta leipää ja vaikka oltermanni juustoa.

        Tosin kerranhan sitä täällä vaan eletään. ;)

        Mitä tulee muuten maksalaatikkoon, tykkään siitä, eikä se mielestäni kaipaa minkäänlaista maustamista ellei ole liian kuivaa.

        Ennen tuota "Ensure fully cooked before serving"...
        lausetta puhutaan kanan lisäämisestä curryyn ja tuo kyseinen lause viittaa kanan kypsymiseen, eikä rajah currytahnan kypsentämiseen...

        ja kanahan kannattaa kypsentää kunnolla


      • currymies
        currymies kirjoitti:

        Ennen tuota "Ensure fully cooked before serving"...
        lausetta puhutaan kanan lisäämisestä curryyn ja tuo kyseinen lause viittaa kanan kypsymiseen, eikä rajah currytahnan kypsentämiseen...

        ja kanahan kannattaa kypsentää kunnolla

        tässä vielä aivan ihq resepti:

        paista maustamattomat kanasuikaleet, lisää rajah mild curry pastea pari kolme neljä reilua teelusikallista maun mukaan ja paista vielä hetki niin että maku paistuu kiinni kanapaloihin. sitten lisätään purkki kookosmaitoa.

        tarjoile basmatiriisin kanssa.

        mmmmmmmmmm


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2413
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1545
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1534
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      958
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      790
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      206
      745
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe