Historian maistereiksi valmistuneet?!

mahkuja?

Olen hakenut Jyväskylän yliopistoon suomen historiaa lukemaan ja minua on joka puolelta peloteltu alan täydellisellä työttömyydellä. Onko tilanne oikeasti niin huono vai voiko historia-aineilla yliopistosta valmistunut saada töitä ilman täyttä tuskaa? Ja löytyykö muutakin kuin opettajan hommia? Esim. museo alan töitä? Miten alipalkattuja "historia-ammatit" ovat ja mistä olisi etua työnhaussa? Vai onko teiltä työhaastatteluissa kyselty mitään erityistä?
Kiitos tuhannesti :)

10

2237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FM 05

En haluaisi sanoa tätä, mutta pakko on. Itse vaihdoin alaa kandin jälkeen. Kuultuani kertomuksia maisteriksi asti lukeneilta totesin tehneeni oikean valinnan. Historia on hauska harrastus, opiskelualana vaativa ja haastava, mutta työllistävyys on ylikoulutuksesta johtuen niin ja näin.

Humanististen alojen markkinointi on kaukana todellisuudesta. Suomen historia on missä tahansa yliopistossa haastava oppiaine. Sisäänpääsystä on kova kilpailu ja hyvät tulokset vaativat ponnisteluja.

Todellinen kilpailu alkaa kuitenkin vasta valmistuttua. Historian opettajan virkoihin on usein noin sata hakijaa paikkaa kohden. (kyllä!) Museoalan hommat ja tutkijahommat ovat usein 3-6kk pätkätöitä tohtoriksi kouluttautuneilla. Kilpailun ollessa kova painopiste henkilövalinnoissa on muilla kuin ammatillisilla tekijöillä.

Joskus historiaa opiskelleita työllistäväksi mainitaan myös erilaiset viranomaistehtävät sekä media-ala. On totta että molemmat alat työllistävät myös historiaa opiskelleita. Eri asia sitten kannattaako mennä tekemään merkonomin hommia vaikkapa KELA:lle fm:n paperit taskussa. Kulttuurialan hommat ovat puolestaan erittäin kilpailtuja, kehnosti palkattuja ja pätkätyöluonteisia. Media-alan osalta kannattaa miettiä viekö esim. tiedotusoppia lukenut ja paremmat harjoittelumahdollisuudet saanut fm toimittajan paikan edestäsi.

Toisaalta pitää myös muistaa että monet saavat alan töitä. Erinomaisesti opinnoissaan pärjäävä, puoluesidonnainen ja selkäänpuukottamiseen valmis pärjää aina niin historia-alalla kuin muuallakin.
      Mutta mieti tarkkaan. Jos olet riittävän motivoitunut ja taitava pääsemään sisään opiskelemaan historiaa, pääset myös vaivatta sisälle monelle muulle alalle. Ei aina tarvitse mennä vaikeimman kautta, mieti vaikkapa kauppa- tai oikeustiedettä, minne sisäänpääsy on reippaasti helpompaa ja tentit menevät heittämällä läpi. (kokemusta on)

• Historiaa sivuaineena opisk...

Ensiksi kysymys, mikset soita JKL:n historian laitokselle ja kysy mikä on työllistymistilanne?

-Itse luin historiaa laajana sivuaineena, joten en osaa vastata FM:n näkökulmasta, mutta opin sivuaineopintojeni aikana tuntemaan monta historia pääaineena valmistunutta.

Heidän kauttaan voin todeta että: hajonta on iso. Historia pääaineena valmistuneita on ns. "hyvissä hommissa" ja sitten on niitä jotka ovat "pätkätyökierteessä - työtön" -akselilla. Mutta työllistymisnäkymät pelkillä historian opinnoilla eivät ilmeisesti ole kovin ruusuiset. Mutta osa pääsee hyviinkin hommiin, joten mitään yksiselitteistä ei voi sanoa. Riippuu tyypistä, sivuainevaihtoehdoista ja alueellisesti työmarkkinatilanteesta jne.

On toki eduksi, että olet kiinnostunut alasta, jota aiot opiskella. Jos pelkästään työllistymistä ajattelisit, olisit pyrkimässä nyt röntgen-hoitajaksi, hammaslääkäriksi tmv.

• FM 05
        Historiaa sivuaineena opisk... kirjoitti:

Ensiksi kysymys, mikset soita JKL:n historian laitokselle ja kysy mikä on työllistymistilanne?

-Itse luin historiaa laajana sivuaineena, joten en osaa vastata FM:n näkökulmasta, mutta opin sivuaineopintojeni aikana tuntemaan monta historia pääaineena valmistunutta.

Heidän kauttaan voin todeta että: hajonta on iso. Historia pääaineena valmistuneita on ns. "hyvissä hommissa" ja sitten on niitä jotka ovat "pätkätyökierteessä - työtön" -akselilla. Mutta työllistymisnäkymät pelkillä historian opinnoilla eivät ilmeisesti ole kovin ruusuiset. Mutta osa pääsee hyviinkin hommiin, joten mitään yksiselitteistä ei voi sanoa. Riippuu tyypistä, sivuainevaihtoehdoista ja alueellisesti työmarkkinatilanteesta jne.

On toki eduksi, että olet kiinnostunut alasta, jota aiot opiskella. Jos pelkästään työllistymistä ajattelisit, olisit pyrkimässä nyt röntgen-hoitajaksi, hammaslääkäriksi tmv.

"On toki eduksi, että olet kiinnostunut alasta, jota aiot opiskella. Jos pelkästään työllistymistä ajattelisit, olisit pyrkimässä nyt röntgen-hoitajaksi, hammaslääkäriksi tmv."

Puhut myös asiaa. Jos Tomi Putaansuu olisi hylännyt naurettavat maskitouhunsa ja opiskellut kiltisti esim. amk-inssiksi olisi "Finland: Zero points." kuulunut monia kertoja eilenkin...

Mutta tosiasia myös on että työllistymistäkin on hyvä ajatella. Historiaa opiskellen tutustut erilaisiin tutkimusmetodeihin ja menneen todellisuuden hahmottamiskeinoihin. Tutustut pitkän aikavälin yhteiskunnallisiin lainalaisuuksiin, ihmisen psykologiaan jne. Opit taitavaksi analysoijaksi ja kirjoittajaksi. Totuus valitettavasti kuitenkin on, että julkinen tai varsinkaan yksityinen sektori ei tutkintoa arvosta.

Vaikkapa taloustieteitä opiskelemalla voi päästä myös analysoimaan erilaisia jutskia. Myös työelämään pääseminen on huomattavasti helpompaa. En tarkoita pelkästään rahankiilto silmissä yksityiselle sektorille tähtäämistä vaan erilaisia julkisen sektorin asiantuntijatehtäviä. Sama pätee pitkälti myös vaikkapa psykologiaan, oikeustieteeseen ja moniin muihin aloihin joihin lukiolaisena ei vielä törmää.

Henkilökohtaisilla ominaisuuksilla pääsee toki pätemään ja luomaan uraa alalla kuin alalla. Ongelmana vain on että jo se pätemään pääseminenkin on historian alan fm-tutkinnolla helkkarin paljon vaikeampaa kuin vaikkapa VTM/YTM tutkinnolla julkisella puolella tai KTM tutkinnolla yksityisellä sektorilla.

• oikeustieteilijä

Et voi olla tosissaan, jos kokemusta oikeasti on. Tuo on ihan puppua OTK:n osalta.

• FM 05
        oikeustieteilijä kirjoitti:

Et voi olla tosissaan, jos kokemusta oikeasti on. Tuo on ihan puppua OTK:n osalta.

Ne tentit joita olen itse tehnyt ovat ainakin olleet
        helppoja, lähinnä ulkolukua. Kummempaa soveltamista ei ole ollut, eikä toki perus- tai aineopintojen tenteissä sitä varmasti voi vaatiakaan tuolla alalla. Toki asiaa tenttialueissa on paljon, sen myönnän, ja kenties käymäni tentit eivät ole olleet vaikeimpia.

Taloustieteiden jos-et-veikkaa-et-voi-voittaa -tenteistä ei toki voi puhua samana päivänä.

• CDDVD

Taktikointi kannattaa... ja jos varmasti haluat töitä ei historia ainakaan pääaineena liene järkevä ratkaisu. Yksi kaveri opiskelee historiaa pääaineena ja työllistymisen varmistaakseen hänen on täytynyt opiskella äidinkielenopettajan pätevyys siihen rinnallle (ja se on tietänyt helvetisti työtä ja valtavan tutkinnon). Jos hän ei lyödä historian opettajan töitä tai muita työtä, voi hän aina mennä äikänopeksi, joiden työllisyystilanne on paljon parempi kuin historian opettajilla. Tässä katsannossa hänen historian opiskelunsa on ainakin käytännöllisestä näkökulmasta ollut aika turhaa, vaikka olisi itse opiskelusta nauttinut.

Edes historian opettajilla ei nimittäin ole hyvä työllisyystilanne, vaikka opettajan pätevyyden hakeminen lieneekin paras mahdollisuus työllistyä historian opiskelijan kohdalla. Jos ei muuta, niin voi mennä vaikka luokanopeksi, mutta silloin taas historian opiskelut eivät olisi edistäneet uraa millään tavalla.

Ja nämä muut vaihtoehdot, kuten museo ja arkisto tarjoavat huonosti palkattua pätkätyötä, jota saa suhteilla. Media-alalle voi toki päästä töihin, mutta se on historian opiskelijoille paljon vaikeampaa kuin esim. viestintätieteitä opiskeleville, joiden myös on vaikea saada työtä monien tavoittelemalta hittialalta. Sama juttu on kyseessä tietysti julkisissa ja yksityisissä viroissa hallintosektorilla tai elinkeinoelämässä, joissa OTM, KTM, VTM/YTM/HTM ovat etulyöntiasemassa historiasta valmistuneeseen FM:ään nähden.

• CDDVD

Tutkijan hommia en edes muistanut mainita ja hyvä niin, sillä niitä on käytännössä lähes mahdoton saada. Ja jos saat, niin vain vähäksi aikaa ja huonolla palkalla. Mitätön palkinto hirvittävästä kyynärpäätaistelusta, pingottamisesta opiskelussa ja suhdeverkoston rakentelemisesta, muun elämän ja ihmissuhteiden laiminlyömisestä jonkin suht lyhyen tutkijanpestin saamiseksi.

• FM 05
        CDDVD kirjoitti:

Tutkijan hommia en edes muistanut mainita ja hyvä niin, sillä niitä on käytännössä lähes mahdoton saada. Ja jos saat, niin vain vähäksi aikaa ja huonolla palkalla. Mitätön palkinto hirvittävästä kyynärpäätaistelusta, pingottamisesta opiskelussa ja suhdeverkoston rakentelemisesta, muun elämän ja ihmissuhteiden laiminlyömisestä jonkin suht lyhyen tutkijanpestin saamiseksi.

Nykyään toki voi päästä nelivuotiseen tohtorikouluun johon saa ihan kivan apurahan, josta tosin ei mene eläkkeitä yms jollei itse hoksaa niitä sivuun pistää. Sitten valmistuneena voikin työllistyä näihin ns. asiantuntijatehtäviin. Tutkijalle tarjolla olevista tehtävistä voi katsoa esimerkkejä MOL:n sivuilta (jos niitä edellisen kahden viikon aikana on ollut auki.). Tarjolla olevat tehtävät ovat yleensä 6-12kk "projekteja" palkkaluokalla A19 (1800e/KK)

Tohtoriksi väitelleenä voi toki hakea myös esim. yliassistentin hommia. Niitähän saa jopa 3-5v pesteinä, palkkaluokka A22 (2200e/kk). Kukaan ei lähde humanistiselle alalle palkan perässä, mutta työttömyys sentään tuskin on kenenkään tavoitteena.

Proffat toki rohkaisevat jatko-opintoihin osin omien tulostavoitteidensa saavuttamiseksi, osin siksi että ovat itse valmistuneet toisenlaisessa ympäristössä. 60-70l valmistuneet työllistyivät erinomaisesti laajentuvan korkeakouluverkoston ja pienempien tutkintomäärien vuoksi.

• työelämä

Vähän olen ajatellut myös historian opiskelun mielekkyyttä. Ensin pääsin vaivalla, kolmannella yrittämällä opiskelemaan. Ja vaikka opiskelu on ollut kivaa, opiskelun jälkeinen elämä mietityttää. Olen ajatellut takaportiksi tuota luokanopettajan hommaa, ellei historia työllistä (edes historian opettajaksi). Siksi olen opiskellut kasvatustiedettä pitkälle. Vähän samoissa aatoksissa ovat myös muutamat opiskelijatoverit.

• LL-Laardi

En ymmärrä tätä historian dissausta. Ainoa räikeä epäkohta on se, että sisäänottomäärät ovat liian suuret ja se että työelämä ei tajua arvostaa FM-tutkintoja. Työllistyminen voi olla vaikeaa, mutta ei se ole ollenkaan mahdotonta, jos osaa taktikoida hyvin.

Olisi toki hyvä tietää jo opiskelujen alussa mitä haluaa: haluaako opettajaksi, museoon, tutkijaksi... ja sitten vaan apinan raivolla pohjustamaan uraa. Lisäksi käytännölliset sivuaineet ja aktiivisuus töiden haussa ovat ne tehokeinot, jotka petaavat opiskelujen jälkeistä elämää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe