elikkäs.on käyny vähän sillei että on ajamiset jäänyt aika vähälle.en vaan tykkää ajamisesta:(
No 2-Vaiheen haluaisin kuitenkin suorittaa ni ois sit se oikee kortti...Kysysinkin että voiko 2 vaiheeseen ottaa jonkun kaverin kyytiin? kun liukkaalle menee ja sillei? en oikein tykkää yksin ajamisesta kun oon tosi huono löytämään paikoista toiseen...
2-Vaihe
19
3099
Vastaukset
- ...
Tosin liukasradalla ajaminen yksin
- Rullailija
Kaiketi arvioivaan ajoon saa ottaa, tosin mun mielestä se on vähän turhaa, kun mulla ainaki opettaja kerto aina risteyksessä, mihin käännytään. Ei kai siinä ole mitään jännittämisen arvoista.. Liukkailla ei sais olla ketään muuta vieressä, tosin taitaa vähän riippua autokoulusta. II-vaihe on ihan kiva kokemus I-vaiheen jälkeen!
- en usko
että liukkaalle ainakaan saa ottaa kaveria, varmaan jotain tekemistä vakuutuksien kanssa tai jotain. Voithan käydä vaikka etukäteen katsomassa missä rata sijaitsee, jos ei ole kaukana. Ja nyt vaan kovasti ajelemaan, sillähän se taito paranee!!
Siitä vaan.
Ota kyytiin vaikka mummosi, ei siinä mitään estettä ole. (tosin yhtään mummoa en ole nähnyt vielä kakkosen kyydissä).
Mutta esim. moni isukki on ollut radalla kokelaan kyydissä ja olemme vain sanoneet, että isukin ei tarvitsisi antaa neuvoja, koska opettaja hoitaa sen puolen.
Arvioivalle ajolle olisi jopa suotavaa, että isukki tai äityli lähtisi mukaan. Näkisivätpähän vaikka sen tosiasian, että polttoainekuluja saadaan pudotettua jopa 50% kahden pienen ajolenkin aikana.
Oppis vanhemmatkin.- kohta edessä
Onko sitten ope kyydissä siellä 2. vaiheen liukkaalla radalla, vai miten se menee? Entä tehdäänkö siellä samat asiat kuin 1. vaiheessakin? Ja jos on omalla autolla, niin siinähän saattaa olla tai luultavammin olla olematta ABS-jarrut.
- pH13
kohta edessä kirjoitti:
Onko sitten ope kyydissä siellä 2. vaiheen liukkaalla radalla, vai miten se menee? Entä tehdäänkö siellä samat asiat kuin 1. vaiheessakin? Ja jos on omalla autolla, niin siinähän saattaa olla tai luultavammin olla olematta ABS-jarrut.
Pääasiassa II-vaiheen liukasajo ajetaan yksin, mutta joissain tilanteissa ajo-opettaja voi tulla hetkeks kyytiin. Kuitenkin radiopuhelimilla tapahtuu suurin osa kommunikaatiosta. Mutta taitaa kyllä olla vähän radasta ja autokoulusta riippuvaista.
Harjoitellaan samoja asioita kuin I-vaiheessakin.
Radalle kannattaa mennä mahdollisimman vanhalla autolla, jolloin siinä ei välttämättä ole ABS-jarruja. Saa toki harjoitella ABS-autollakin, mutta hyötysuhde on huomattavasti suurempi ilman abseja. Sitähän varten radalle mennään, että opitaan hallitsemaan auto erilaisissa vaaratilanteissa. Usein tälläisissä tilanteissa jarrupolkimen oikeaoppinen käyttö pelastaa, vaikkei ABS-jarruja autossa olisikaan. - harvinaisen
pH13 kirjoitti:
Pääasiassa II-vaiheen liukasajo ajetaan yksin, mutta joissain tilanteissa ajo-opettaja voi tulla hetkeks kyytiin. Kuitenkin radiopuhelimilla tapahtuu suurin osa kommunikaatiosta. Mutta taitaa kyllä olla vähän radasta ja autokoulusta riippuvaista.
Harjoitellaan samoja asioita kuin I-vaiheessakin.
Radalle kannattaa mennä mahdollisimman vanhalla autolla, jolloin siinä ei välttämättä ole ABS-jarruja. Saa toki harjoitella ABS-autollakin, mutta hyötysuhde on huomattavasti suurempi ilman abseja. Sitähän varten radalle mennään, että opitaan hallitsemaan auto erilaisissa vaaratilanteissa. Usein tälläisissä tilanteissa jarrupolkimen oikeaoppinen käyttö pelastaa, vaikkei ABS-jarruja autossa olisikaan.asiallinen vastaus tällä palstalla, kiitos siitä ;-) Itsellä on tässä tapauksessa ikävä kyllä abs-jarrullinen auto... Meneeköhän se nyt sitten hukkaan koko harjoittelu, vai voiko sillä mitenkään "simuloida" abs-jarruttomia tilanteita? Vai pitäisiköhän sitten jostain lainata joku muu...
harvinaisen kirjoitti:
asiallinen vastaus tällä palstalla, kiitos siitä ;-) Itsellä on tässä tapauksessa ikävä kyllä abs-jarrullinen auto... Meneeköhän se nyt sitten hukkaan koko harjoittelu, vai voiko sillä mitenkään "simuloida" abs-jarruttomia tilanteita? Vai pitäisiköhän sitten jostain lainata joku muu...
Parempi jos autoissa ei olisi mitään ajoa helpottavia laitteita ABS, ESR...
Silloi kuski saisi ns. persetuntuman auton käyttäytymiseen liukkaalla. Ja osaisi kurssin jälkeen suhtautua riskikeleihin enempi ennakoimalla!!!!
Mutta nykyisin lähes kaikissa autoissa alkaa olla ABS:t, niin kyllä harjoitukset rakennetaan niin, että niilläkin saadaan hyvä tulos aikaan.
Monethan luottaa liikaa auton nykytekniikkaan ja luulevat, että auto hoitaa lähes kaiken! KUITENKIN KAIKILLA "MAUSTEILLA" VARUSTETTU UUSI AUTO ON KIINNI TIENPINNASSA JUURI SAMANKOKOISILLA NOIN KÄMMENEN KOKOISILLA ALUEILLA, KUIN 20-VUOTTA VANHA AUTO!!
Harjoitukset on muokattu niin, että ABS-jarruilla ajava kyllä tulee huomaamaan, että ESIM. JARRUTUSMATKA KASVAA HUOMATTAVASTI SUORALLA JARRUTETTAESSA.
Eli kurssilla on tarkoitus "pudottaa puusta" takas sellaiset kuskit, kotka luottaa nykytekniikkaan.
Toki tekniikka korjaa kuljettajan tekemiä virheitä, mutta fysiikan lakeja ne ei valitettavasti kumoa.
Ja jos tahdot ABS-jarrut pois autostasi, niin hyvin monessa autossa se onnistuu sillä, että ottaa ABS-jarrujen sulakkeen pois. MUTTA SAMA SULAKE VOI OHJATA JOTAIN MUUTAKIN JÄRJESTELMÄÄ, joten käyttöohjekirja....tai kysy opelta tai auton piirimyyjältä voiko niin tehdä.
Hauskaa kakkosta, tulet ABSILLÄKIN oppimaan ja toivottavasti ennakoimaan liukkaat kelit.- jäin...
TEERISS kirjoitti:
Parempi jos autoissa ei olisi mitään ajoa helpottavia laitteita ABS, ESR...
Silloi kuski saisi ns. persetuntuman auton käyttäytymiseen liukkaalla. Ja osaisi kurssin jälkeen suhtautua riskikeleihin enempi ennakoimalla!!!!
Mutta nykyisin lähes kaikissa autoissa alkaa olla ABS:t, niin kyllä harjoitukset rakennetaan niin, että niilläkin saadaan hyvä tulos aikaan.
Monethan luottaa liikaa auton nykytekniikkaan ja luulevat, että auto hoitaa lähes kaiken! KUITENKIN KAIKILLA "MAUSTEILLA" VARUSTETTU UUSI AUTO ON KIINNI TIENPINNASSA JUURI SAMANKOKOISILLA NOIN KÄMMENEN KOKOISILLA ALUEILLA, KUIN 20-VUOTTA VANHA AUTO!!
Harjoitukset on muokattu niin, että ABS-jarruilla ajava kyllä tulee huomaamaan, että ESIM. JARRUTUSMATKA KASVAA HUOMATTAVASTI SUORALLA JARRUTETTAESSA.
Eli kurssilla on tarkoitus "pudottaa puusta" takas sellaiset kuskit, kotka luottaa nykytekniikkaan.
Toki tekniikka korjaa kuljettajan tekemiä virheitä, mutta fysiikan lakeja ne ei valitettavasti kumoa.
Ja jos tahdot ABS-jarrut pois autostasi, niin hyvin monessa autossa se onnistuu sillä, että ottaa ABS-jarrujen sulakkeen pois. MUTTA SAMA SULAKE VOI OHJATA JOTAIN MUUTAKIN JÄRJESTELMÄÄ, joten käyttöohjekirja....tai kysy opelta tai auton piirimyyjältä voiko niin tehdä.
Hauskaa kakkosta, tulet ABSILLÄKIN oppimaan ja toivottavasti ennakoimaan liukkaat kelit.Jo toinen hyvä vastaus. Sehän se "vähän" oli sitä autoa ostaessa kriteerinä, että josko ne abs-jarrut auttaisi.... ne ykkösen harjotukset kun jäi niin elävästi mieleen.
Mutta toisaalta minun miehen ostokriteereissä ykkösenä on tehokas moottori, että en sitten tiiä, kumpi on parempi ;-)
Tositoimiin en tuon auton kanssa ole vielä talvikeleillä päässyt ja toivottavasti en joudukaan. Yritän ajella kuitenkin varovasti ja ennakoida tilanteita.
Ja noi pikaremonttimahdollisuudet täytyy selvitellä, koska voihan sitä joutua muullakin autolla joskus ajelemaan. Kiitos vastauksista! jäin... kirjoitti:
Jo toinen hyvä vastaus. Sehän se "vähän" oli sitä autoa ostaessa kriteerinä, että josko ne abs-jarrut auttaisi.... ne ykkösen harjotukset kun jäi niin elävästi mieleen.
Mutta toisaalta minun miehen ostokriteereissä ykkösenä on tehokas moottori, että en sitten tiiä, kumpi on parempi ;-)
Tositoimiin en tuon auton kanssa ole vielä talvikeleillä päässyt ja toivottavasti en joudukaan. Yritän ajella kuitenkin varovasti ja ennakoida tilanteita.
Ja noi pikaremonttimahdollisuudet täytyy selvitellä, koska voihan sitä joutua muullakin autolla joskus ajelemaan. Kiitos vastauksista!On se vain ihmeellinen juttu tämä naisten ja miesten suhtautuminen liikenteeseen.
Mie suurest´imhettelen:
Mies kun menee autoa ostamaan, niin kysymykset ovat: Paljonko on kiihtyvyys nollasta sataan, mikä on huipputeho, mikä on vääntömomentti ja millä kierrosalueilla nämä saavutetaan, olisko samanlaista autoo , mutta maalattu helmiäiäsvärillä tai edes tummennetut lasit...
Nainen kun menee autokauppaan, niin kysymykset ovat yleensä, että onko tämä auto varmasti turvallinen, minkä verran se kuluttaa bensaa, onko siinä hyvät renkaat, miten takuu.., onko sillä helppo ajaa vaikka parkkitaloon, onko lämmin talvella/käynnistyykö pakkasella, voiko lapsia kuljettaa ja miten...??
HEI HALOO...
NAISEN LOGIIKKA VAI MIEHEN?
Joka päivä ikäväksemme luemme lehdistä surullisistä onnettomuuksista, jotka yleensä alkavat:
Auto suistui tieltä..., onnettomuusauton nopeus oli kaarteessa liian suuri..., autossa oli kuluneet renkaat...,törmäys oli niin raju, että turvavyöt eikä turvatyyny olisi suojanneet.
Ikävä kyllä, niissä onnettomuuksissa yleensä kuljettaja on mies ja usein kärsivä osapuoli matkustaja.
Kommentteja pliis.- tuo lause
TEERISS kirjoitti:
On se vain ihmeellinen juttu tämä naisten ja miesten suhtautuminen liikenteeseen.
Mie suurest´imhettelen:
Mies kun menee autoa ostamaan, niin kysymykset ovat: Paljonko on kiihtyvyys nollasta sataan, mikä on huipputeho, mikä on vääntömomentti ja millä kierrosalueilla nämä saavutetaan, olisko samanlaista autoo , mutta maalattu helmiäiäsvärillä tai edes tummennetut lasit...
Nainen kun menee autokauppaan, niin kysymykset ovat yleensä, että onko tämä auto varmasti turvallinen, minkä verran se kuluttaa bensaa, onko siinä hyvät renkaat, miten takuu.., onko sillä helppo ajaa vaikka parkkitaloon, onko lämmin talvella/käynnistyykö pakkasella, voiko lapsia kuljettaa ja miten...??
HEI HALOO...
NAISEN LOGIIKKA VAI MIEHEN?
Joka päivä ikäväksemme luemme lehdistä surullisistä onnettomuuksista, jotka yleensä alkavat:
Auto suistui tieltä..., onnettomuusauton nopeus oli kaarteessa liian suuri..., autossa oli kuluneet renkaat...,törmäys oli niin raju, että turvavyöt eikä turvatyyny olisi suojanneet.
Ikävä kyllä, niissä onnettomuuksissa yleensä kuljettaja on mies ja usein kärsivä osapuoli matkustaja.
Kommentteja pliis."Monethan luottaa liikaa auton nykytekniikkaan ja luulevat, että auto hoitaa lähes kaiken!"
Pisti vaan miettimään, että kun se oli niin vaikeaa siellä liukkaalla radalla ja tuntuu etten kyllä osaisi noin vähällä opetuksella toimia hätätilanteessa oikein. Ja tuolla sai edes jotain turvallisuuden tunnetta, mutta ei se turvallinen auto tosiaan pelkästään auta.
Mutta kuten sanottua, kokemusta ei vielä ole, mutta tulee, hätätilanteita pyrin välttämään ja pidän mielessä hyvät opit ja saan vielä lisääkin.
Muita ostokriteereitä oli muuten lyhyt perä, eli pieni koko, sekä ohjaustehostin, muita en osannut ajatellakaan. Ja totta puhuen tuota on jo miehen toimesta vähän "sillä silmällä" kateltu ja naureskeltu karvalakkimalliksi, että pitipä tosiaan nuo sinun miesten ja naisten logiikan erot hyvin paikkansa... ;-) tuo lause kirjoitti:
"Monethan luottaa liikaa auton nykytekniikkaan ja luulevat, että auto hoitaa lähes kaiken!"
Pisti vaan miettimään, että kun se oli niin vaikeaa siellä liukkaalla radalla ja tuntuu etten kyllä osaisi noin vähällä opetuksella toimia hätätilanteessa oikein. Ja tuolla sai edes jotain turvallisuuden tunnetta, mutta ei se turvallinen auto tosiaan pelkästään auta.
Mutta kuten sanottua, kokemusta ei vielä ole, mutta tulee, hätätilanteita pyrin välttämään ja pidän mielessä hyvät opit ja saan vielä lisääkin.
Muita ostokriteereitä oli muuten lyhyt perä, eli pieni koko, sekä ohjaustehostin, muita en osannut ajatellakaan. Ja totta puhuen tuota on jo miehen toimesta vähän "sillä silmällä" kateltu ja naureskeltu karvalakkimalliksi, että pitipä tosiaan nuo sinun miesten ja naisten logiikan erot hyvin paikkansa... ;-)Kakkosvaiheessa, vaikka rataopetustakin on. Onneksi edes se kolme tuntia, niin perimmäinen tarkoitus on: ETTÄ OSAISI KURSSIN "KUNNIOITTAA" RISKIKELEJÄ. Ei se, että siellä liukasradalla tulisi onnistumisia eri suorituksissa, vaan siis se,ETTÄ KULJETTAJA RUPEAISI TIEDOSTAMAAN RISKIT JA OMAN AJOTAIDON NIIHIN RISKEIHIN!
Ja jos sieltä radalta saat positiivistä palautetta vaikka esteen väistöstä, NIIN muista se että, radalla nopeudet ovat pieniä. Vertaa sieltä saatuja oppeja kun lähdet ajamaan maantienopeuksia..Eli osaisitko hallita vaikka sen hätäjarrutuksen-jarrusta luopumisen ja sen jälkeen oikeaoppisen väistön.Tuskin.Eli se ennakointi ja kelin tunnistaminen ovat sinulle tärkeitä.
Taas esimerkki:
Katselin talviaamuna -(keli oli pahin mahdollinan, eli märkää jäätä joka kohdassa)-parvekkeelta naapureitani.
Jokainen käveli kuin pingviini, ettei vain kaatuisi. Yhdellä oli jopa suksisauvat tukena!
Mutta kun nämä henkilöt lähtivät ajamaan, niin heti sutimista ja nopeus hivenen sallitun yläpuolelle! Eli heillä liukkaus loppuui siihen.
Siis siihen, kun aletaan autoilemaan.
ELIKKÄ JÄRKI HOIIIII!!!!- meitä
opetuslupalaisia neuvotaan täällä. Kiitos!
meitä kirjoitti:
opetuslupalaisia neuvotaan täällä. Kiitos!
Liikenneopena en pidä ajotaidon ja muunkaan siihen liittyvää minään salatieteenä.
Lisääkin neuvon opetuslupalaisia, jos vain kysymyksiä tulee.
EIHÄN SE OLE MEIDÄN LIIKENNEOPETTAJIEN VIKA, KUN OPETUSLUPIA MYÖNNETÄÄN. VAIKKA SE ON POIS MEIDÄN RUOKAPÖYDÄSTÄ.
Minulle ainakin on tärkeintä liikenneturvallisuuden parantaminen.
KUKAPA MEISTÄ LÄHTEE AAMUKAHVILTA RATTIIN SILLÄ AJATUKSELLA, ETTÄ TÄNÄÄN MINÄ KUOLEN TAI AIHEUTAN VAKAVAN ONNETTOMUUDEN!!!
Ikävä kyllä joka aamun lehdissä on kuitenkin uutisointi kuolonkolareista. JOISTA KYLLÄ PYSTYTTÄISIIN VÄLTTÄMÄÄN JOPA N.90% ENNAKOIMALLA JA AJAMALLA NIIN NÄTISTI, ETTÄ VOISI ESTÄÄ TOISTENKIN TEKEMÄT VIRHEET.
Kukaanhan meistä ei ole virheetön kuski.
Jos joku mielestään on, niin alappa kirjoitella. Tulen kumoamaan kirjoituksesi oitis!!- kkk
TEERISS kirjoitti:
Parempi jos autoissa ei olisi mitään ajoa helpottavia laitteita ABS, ESR...
Silloi kuski saisi ns. persetuntuman auton käyttäytymiseen liukkaalla. Ja osaisi kurssin jälkeen suhtautua riskikeleihin enempi ennakoimalla!!!!
Mutta nykyisin lähes kaikissa autoissa alkaa olla ABS:t, niin kyllä harjoitukset rakennetaan niin, että niilläkin saadaan hyvä tulos aikaan.
Monethan luottaa liikaa auton nykytekniikkaan ja luulevat, että auto hoitaa lähes kaiken! KUITENKIN KAIKILLA "MAUSTEILLA" VARUSTETTU UUSI AUTO ON KIINNI TIENPINNASSA JUURI SAMANKOKOISILLA NOIN KÄMMENEN KOKOISILLA ALUEILLA, KUIN 20-VUOTTA VANHA AUTO!!
Harjoitukset on muokattu niin, että ABS-jarruilla ajava kyllä tulee huomaamaan, että ESIM. JARRUTUSMATKA KASVAA HUOMATTAVASTI SUORALLA JARRUTETTAESSA.
Eli kurssilla on tarkoitus "pudottaa puusta" takas sellaiset kuskit, kotka luottaa nykytekniikkaan.
Toki tekniikka korjaa kuljettajan tekemiä virheitä, mutta fysiikan lakeja ne ei valitettavasti kumoa.
Ja jos tahdot ABS-jarrut pois autostasi, niin hyvin monessa autossa se onnistuu sillä, että ottaa ABS-jarrujen sulakkeen pois. MUTTA SAMA SULAKE VOI OHJATA JOTAIN MUUTAKIN JÄRJESTELMÄÄ, joten käyttöohjekirja....tai kysy opelta tai auton piirimyyjältä voiko niin tehdä.
Hauskaa kakkosta, tulet ABSILLÄKIN oppimaan ja toivottavasti ennakoimaan liukkaat kelit.Omassa harjoittelussa meni niin että kiihdytyksen jälkeen sammutettiin moottori jolloin ABS ei enää toiminut. Ei myöskään ohjaustehostin.
- Ihan
TEERISS kirjoitti:
Kakkosvaiheessa, vaikka rataopetustakin on. Onneksi edes se kolme tuntia, niin perimmäinen tarkoitus on: ETTÄ OSAISI KURSSIN "KUNNIOITTAA" RISKIKELEJÄ. Ei se, että siellä liukasradalla tulisi onnistumisia eri suorituksissa, vaan siis se,ETTÄ KULJETTAJA RUPEAISI TIEDOSTAMAAN RISKIT JA OMAN AJOTAIDON NIIHIN RISKEIHIN!
Ja jos sieltä radalta saat positiivistä palautetta vaikka esteen väistöstä, NIIN muista se että, radalla nopeudet ovat pieniä. Vertaa sieltä saatuja oppeja kun lähdet ajamaan maantienopeuksia..Eli osaisitko hallita vaikka sen hätäjarrutuksen-jarrusta luopumisen ja sen jälkeen oikeaoppisen väistön.Tuskin.Eli se ennakointi ja kelin tunnistaminen ovat sinulle tärkeitä.
Taas esimerkki:
Katselin talviaamuna -(keli oli pahin mahdollinan, eli märkää jäätä joka kohdassa)-parvekkeelta naapureitani.
Jokainen käveli kuin pingviini, ettei vain kaatuisi. Yhdellä oli jopa suksisauvat tukena!
Mutta kun nämä henkilöt lähtivät ajamaan, niin heti sutimista ja nopeus hivenen sallitun yläpuolelle! Eli heillä liukkaus loppuui siihen.
Siis siihen, kun aletaan autoilemaan.
ELIKKÄ JÄRKI HOIIIII!!!!ku tässä nyt olis joku kiista alkamassa...
En tarkoittanut, että kaahaisin tuolla tuhatta ja sataa liukkailla. Ei, ei tosiaan. Inssikin mulle sano, että sinulla se on ainakin asenne kohdallaan eikä opellakaan ollut sen puoleen koskaan mitään valittamista. Niin ja autokoulun tunnitkin meni suurimmaksi osaksi pelkillä liukkailla keleillä, että se oli pelkästään hyvä puoli. JA johan minä siellä ykkösellä, teoriatunneilla ja EDELLEEN näitä asioita oikeasti mietin ja seuraan.
Eli, siitä "kunnioituksesta" huonoja kelejä kohtaan se ei ainakaan jää puuttumaan minun kohdalla, vaikka jäis koko kakkosvaihe... Eikä myöskään ole suuria luuloja ajotaidosta, että josko sekin kuitenkin jopa auttais.
Mutta siitä ennakoinnista, että vaikka se nyt onkin ehdottomasti se tärkein juttu, niin ei sekään aina riitä. Hyville ja kokeneillekin kuskeille sattuu onnettomuuksia. Saattaahan sitä esim. joku muukin tehdä virheen tai vaikka hirvi hypätä tielle. Ja kyllä silloin totta vie arvelen olevani "vahvemmilla" abs-jarrullisella turvatyynyautolla kuin jollain viritetyllä teinipommilla. Tällä omalla tasollani tietysti ja näillä omilla "taidoillani" ihan niinku kaikki muutkin omillaan.
En tiedä auttaako, mutta sen takiahan niitä kai on kehitetty ja siksi sellaisen ostin. Ja jos nyt kelit niin huonot on, että mummuja sattaa, niin ainahan auton voi jättää kotiinkin ja olla lähtemättä pitemmille reissuille. Ihan kirjoitti:
ku tässä nyt olis joku kiista alkamassa...
En tarkoittanut, että kaahaisin tuolla tuhatta ja sataa liukkailla. Ei, ei tosiaan. Inssikin mulle sano, että sinulla se on ainakin asenne kohdallaan eikä opellakaan ollut sen puoleen koskaan mitään valittamista. Niin ja autokoulun tunnitkin meni suurimmaksi osaksi pelkillä liukkailla keleillä, että se oli pelkästään hyvä puoli. JA johan minä siellä ykkösellä, teoriatunneilla ja EDELLEEN näitä asioita oikeasti mietin ja seuraan.
Eli, siitä "kunnioituksesta" huonoja kelejä kohtaan se ei ainakaan jää puuttumaan minun kohdalla, vaikka jäis koko kakkosvaihe... Eikä myöskään ole suuria luuloja ajotaidosta, että josko sekin kuitenkin jopa auttais.
Mutta siitä ennakoinnista, että vaikka se nyt onkin ehdottomasti se tärkein juttu, niin ei sekään aina riitä. Hyville ja kokeneillekin kuskeille sattuu onnettomuuksia. Saattaahan sitä esim. joku muukin tehdä virheen tai vaikka hirvi hypätä tielle. Ja kyllä silloin totta vie arvelen olevani "vahvemmilla" abs-jarrullisella turvatyynyautolla kuin jollain viritetyllä teinipommilla. Tällä omalla tasollani tietysti ja näillä omilla "taidoillani" ihan niinku kaikki muutkin omillaan.
En tiedä auttaako, mutta sen takiahan niitä kai on kehitetty ja siksi sellaisen ostin. Ja jos nyt kelit niin huonot on, että mummuja sattaa, niin ainahan auton voi jättää kotiinkin ja olla lähtemättä pitemmille reissuille.KOHDALLAAN. Ainaskin mitä kirjoitteluusi liittyy.
On totta, että joku hirven eteen tulo voidaan ABS-jattuilla kiertää sieltä hännän puolelta. Ja jos törmäys sattuu, niin turvatyyny ja turvavyöt antavat aika hyvän suojan.
MUTTA MUTTA JOs ajat hirvivaara alueilla satasta, niin törmäys nelisatakiloiseen eläimeen yleensä tarkoittaa sitä, että kuljettaja on menehtynyt hirven ja paikaltaan irronneen kuljettajan penkin väliin. Moemmat ovat takapenkillä!!
Mutta jos pudotat nopeuden 80km/h, niin mainitsemasi auto ottaa iskun vastaan jopa niin hyvin, että hirvi jää tulematta sisään autoon.
Tämähän on vain fysiikkaa. SIIS NOPEUDEN TUPLAAMINEN SAA TÖRMÄYSVOIMAT JA JARRUTUSMATKAN NELINKERTAISTUMAAN. Sama kaava toisinpäin: NOPEUDESTA POIS (VAIN) YKSI NELJÄSOSA SAA TÖRMÄYSVOIMAT JA JATTUTUSMATKAN PUOLET PIENIMMIKSI!!
Kerroit myös, että sattuuhan niitä kolareita kokeneemmillekin kuskeille. Toki sattuu, mutta ne onnettomuustyypit ovat risteys -ja peräänajot. Eli kokenut kuski ajaa pienemmillä turvaväleillä, eikä hiljennä risteykseen nopeutta varsinkaan jos ei ole ns. väistettäviä. Ko. kuski siis luottaa liikaa omaan etuajo-oikeuteen ja kokemukseensa.
Järkevä ajaa aina niin ennakoiden, että pystyy ottamaan huomioon toisten tekemät virheet.
Vaikutat sellaiselta!- kortiton
TEERISS kirjoitti:
Liikenneopena en pidä ajotaidon ja muunkaan siihen liittyvää minään salatieteenä.
Lisääkin neuvon opetuslupalaisia, jos vain kysymyksiä tulee.
EIHÄN SE OLE MEIDÄN LIIKENNEOPETTAJIEN VIKA, KUN OPETUSLUPIA MYÖNNETÄÄN. VAIKKA SE ON POIS MEIDÄN RUOKAPÖYDÄSTÄ.
Minulle ainakin on tärkeintä liikenneturvallisuuden parantaminen.
KUKAPA MEISTÄ LÄHTEE AAMUKAHVILTA RATTIIN SILLÄ AJATUKSELLA, ETTÄ TÄNÄÄN MINÄ KUOLEN TAI AIHEUTAN VAKAVAN ONNETTOMUUDEN!!!
Ikävä kyllä joka aamun lehdissä on kuitenkin uutisointi kuolonkolareista. JOISTA KYLLÄ PYSTYTTÄISIIN VÄLTTÄMÄÄN JOPA N.90% ENNAKOIMALLA JA AJAMALLA NIIN NÄTISTI, ETTÄ VOISI ESTÄÄ TOISTENKIN TEKEMÄT VIRHEET.
Kukaanhan meistä ei ole virheetön kuski.
Jos joku mielestään on, niin alappa kirjoitella. Tulen kumoamaan kirjoituksesi oitis!!arvoisa opettaja, että isoilla kirjaimilla kirjoittaminen, on huutamista!!!?
Ei kai kiittämisestä kannata hernettä ottaa nenään.
Ihmettelen kyllä. kortiton kirjoitti:
arvoisa opettaja, että isoilla kirjaimilla kirjoittaminen, on huutamista!!!?
Ei kai kiittämisestä kannata hernettä ottaa nenään.
Ihmettelen kyllä.En todellakaan huuda edes lapsilleni.
Isoilla kirjoittamisella tahdon korostaa tärkeimpiä asioita.
Vieläpä siksi, että kirjoitukseni ovat yleensä aika pitkiä, joten korostus ehkä saa ihmiset lukemaan koko kirjoituksen.
Korostan samalla lailla autokoulussa, kun kirjoitan jotain kelmulle tai fläppitaululle.
Sori, jos loukkasin kielioppia ja tunteitasi.
Kiitos tittelistä "arvoisa", mutta en kyllä tunne olevani sen arvoisampi kuin kukaan muukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603435Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472951Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242809Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541877- 711116
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101111Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971050Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27879- 45869
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104864