Voiko aikuinen ratsastaa???

Minä vaan

Kovasti on keskustelua siitä minkä kokoiset saavat shetukoilla ratsastaa. Rupesin tuossa kerran miettimään, että minkätakia mielletään heti liian isoksi shetlanninponin selkään kun on ikää enemmän? Sillä enkö muiden keskustelujen perusteella ainakin voisi shetlanninponilla ratsastaa kun olen 156cm pitkä ja painan 48-49kg? Ikää tosin on 18... Tietysti ne pienimmät ja siroimmat ponit eivät välttämättä oiken mielellään minua kantaisikaan, mutta semmonen vähän normaalia isompi normi shettis?
Mitä mieltä olette???

9

1883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Friisiläinen

Heijj!! :)
      Mielestäni olet juuri sopiva ratsastamaan shetlanninponilla. Yleensä shettiksillä ratsastajat puhuvat, että yli 50-57 kiloiset eivät saisi ratsastaa enää shettiksillä.

• Agroloki

Shettis (pienempikin), jaksaa kantaa sinua painosi puolesta mainiosti, mutta ongelmana on pituutesi. jos laitat itsellesi sopivat jalustimet, ovat jalkasi ponin mahan alla, liian lyhyillä jalustimilla polvesi osuu ponin lavoille tai/ja istut liian takana. Molemmissa tapauksissa sinun on hankala istua tasapainoisesti ja toisaalta hankaloitat ponin liikumista.

Voit ratsastaa shettiksellä satunnaisesti, jos joku tuttu poni on esim. kurinpalautuksen tarpeessa, mutta säännöllisempää ratsastukseen tarvitaan sekä sinun että hevosen hyvinvoinnin vuoksi isompi hevonen.

Jonkinlainen nyrkkisääntö: Ratsastajan optimi pituus on 10 senttiä yli hevosen säkäkorkeuden. Toki huomioiden hevosen rakenteen.

• rv 25

minä ainakin ratsastin shettikselläni..se tosin oli hieman normaalia isompi..ei ylikorkea, mutta leveäselkäinen ja vankkrakenteinen..olin silloin 162 centtinen ja 50-52 kg..en tosin säännöllisesti, enkä mitenkään "kunnolla"..hieman käyntiä ja maastoilua..kauniin näköstä se ei varmasti ollut, mutta...kun painoa tuli lisää, oli pakko tyytyä ajoon:)

• lemmikkielainkoti

Shetlanniponi JAKSAA kantaa enintään n.50kg, mutta sitä ei kuitenkaan suositella, koska siltä menee selkä ja jalat. Siksi shettis onkin vain lasten ratsu. Tämä 50kg onkin se max, jonka jälkeen poni ei enää kestä, mutta sen lähellekään ei ole hyvä pyrkiä.

• Opsu!

Kyllä painosi puolesta voit! JOs se on vähän isompi shettis, niin minä ainakin ratsastaisin.

Mutta ei mitään ihan hirveän raskasta.

• Apua!

Olen mennyt usein tunneilla vankkarakenteisella 135 cm korkuisella risteytysponilla ja hypännytkin. Olen 160 cm ja vähän alle 60 kg. Sillä ovat menneet paljon isommatkin ratsastajat.

Olenko rääkännyt ponia? Auttakaa, se on lempparini enkä halua kiusata sitä. Lopetan ennen ratsastamisen.

• uniQue2
        Apua! kirjoitti:

Olen mennyt usein tunneilla vankkarakenteisella 135 cm korkuisella risteytysponilla ja hypännytkin. Olen 160 cm ja vähän alle 60 kg. Sillä ovat menneet paljon isommatkin ratsastajat.

Olenko rääkännyt ponia? Auttakaa, se on lempparini enkä halua kiusata sitä. Lopetan ennen ratsastamisen.

Et todellakaan rääkkää ponia....et missään nimessä. Selvemmin en vois enää sano, että ei poni tommosesta rääkkäänny. Menit koulua hyppäsit vähän isompia esteitä tai lähtisit parin tunnin maasto lenkille. Ei se semmosesta miksikään mene se lemppari ponisi!! Hauskoja ratsastelu hetkiä

• ratsuksi

Kyllä voisit ratsastaa shetlanninponilla, koska kyllähän ponitkin koulutetaan ratsuksi niin, että aikuinen ne kouluttaa.

• pinzuli

siis olet ihan sopivan kokoinen shettiksen selkään, kun et kerta paina tuon enempää. ja pituus on minusta enemmänkin ulkonäkökysymys, ja kyllä niihin lyhyempiin jalustimiin tottuu aika nopeesti niin ratsastaja kuin ponikin :) itse olen sinua isompi ja hypin välillä jopa esteitä noin metrisellä shettiksellä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      398
      2110
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1949
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1049
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      938
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      818
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      779
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe