Voiko aikuinen ratsastaa???

Minä vaan

Kovasti on keskustelua siitä minkä kokoiset saavat shetukoilla ratsastaa. Rupesin tuossa kerran miettimään, että minkätakia mielletään heti liian isoksi shetlanninponin selkään kun on ikää enemmän? Sillä enkö muiden keskustelujen perusteella ainakin voisi shetlanninponilla ratsastaa kun olen 156cm pitkä ja painan 48-49kg? Ikää tosin on 18... Tietysti ne pienimmät ja siroimmat ponit eivät välttämättä oiken mielellään minua kantaisikaan, mutta semmonen vähän normaalia isompi normi shettis?
Mitä mieltä olette???

9

1873

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Friisiläinen

Heijj!! :)
      Mielestäni olet juuri sopiva ratsastamaan shetlanninponilla. Yleensä shettiksillä ratsastajat puhuvat, että yli 50-57 kiloiset eivät saisi ratsastaa enää shettiksillä.

• Agroloki

Shettis (pienempikin), jaksaa kantaa sinua painosi puolesta mainiosti, mutta ongelmana on pituutesi. jos laitat itsellesi sopivat jalustimet, ovat jalkasi ponin mahan alla, liian lyhyillä jalustimilla polvesi osuu ponin lavoille tai/ja istut liian takana. Molemmissa tapauksissa sinun on hankala istua tasapainoisesti ja toisaalta hankaloitat ponin liikumista.

Voit ratsastaa shettiksellä satunnaisesti, jos joku tuttu poni on esim. kurinpalautuksen tarpeessa, mutta säännöllisempää ratsastukseen tarvitaan sekä sinun että hevosen hyvinvoinnin vuoksi isompi hevonen.

Jonkinlainen nyrkkisääntö: Ratsastajan optimi pituus on 10 senttiä yli hevosen säkäkorkeuden. Toki huomioiden hevosen rakenteen.

• rv 25

minä ainakin ratsastin shettikselläni..se tosin oli hieman normaalia isompi..ei ylikorkea, mutta leveäselkäinen ja vankkrakenteinen..olin silloin 162 centtinen ja 50-52 kg..en tosin säännöllisesti, enkä mitenkään "kunnolla"..hieman käyntiä ja maastoilua..kauniin näköstä se ei varmasti ollut, mutta...kun painoa tuli lisää, oli pakko tyytyä ajoon:)

• lemmikkielainkoti

Shetlanniponi JAKSAA kantaa enintään n.50kg, mutta sitä ei kuitenkaan suositella, koska siltä menee selkä ja jalat. Siksi shettis onkin vain lasten ratsu. Tämä 50kg onkin se max, jonka jälkeen poni ei enää kestä, mutta sen lähellekään ei ole hyvä pyrkiä.

• Opsu!

Kyllä painosi puolesta voit! JOs se on vähän isompi shettis, niin minä ainakin ratsastaisin.

Mutta ei mitään ihan hirveän raskasta.

• Apua!

Olen mennyt usein tunneilla vankkarakenteisella 135 cm korkuisella risteytysponilla ja hypännytkin. Olen 160 cm ja vähän alle 60 kg. Sillä ovat menneet paljon isommatkin ratsastajat.

Olenko rääkännyt ponia? Auttakaa, se on lempparini enkä halua kiusata sitä. Lopetan ennen ratsastamisen.

• uniQue2
        Apua! kirjoitti:

Olen mennyt usein tunneilla vankkarakenteisella 135 cm korkuisella risteytysponilla ja hypännytkin. Olen 160 cm ja vähän alle 60 kg. Sillä ovat menneet paljon isommatkin ratsastajat.

Olenko rääkännyt ponia? Auttakaa, se on lempparini enkä halua kiusata sitä. Lopetan ennen ratsastamisen.

Et todellakaan rääkkää ponia....et missään nimessä. Selvemmin en vois enää sano, että ei poni tommosesta rääkkäänny. Menit koulua hyppäsit vähän isompia esteitä tai lähtisit parin tunnin maasto lenkille. Ei se semmosesta miksikään mene se lemppari ponisi!! Hauskoja ratsastelu hetkiä

• ratsuksi

Kyllä voisit ratsastaa shetlanninponilla, koska kyllähän ponitkin koulutetaan ratsuksi niin, että aikuinen ne kouluttaa.

• pinzuli

siis olet ihan sopivan kokoinen shettiksen selkään, kun et kerta paina tuon enempää. ja pituus on minusta enemmänkin ulkonäkökysymys, ja kyllä niihin lyhyempiin jalustimiin tottuu aika nopeesti niin ratsastaja kuin ponikin :) itse olen sinua isompi ja hypin välillä jopa esteitä noin metrisellä shettiksellä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2725
    2. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1129
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1021
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      914
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      883
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe