Voiko aikuinen ratsastaa???

Minä vaan

Kovasti on keskustelua siitä minkä kokoiset saavat shetukoilla ratsastaa. Rupesin tuossa kerran miettimään, että minkätakia mielletään heti liian isoksi shetlanninponin selkään kun on ikää enemmän? Sillä enkö muiden keskustelujen perusteella ainakin voisi shetlanninponilla ratsastaa kun olen 156cm pitkä ja painan 48-49kg? Ikää tosin on 18... Tietysti ne pienimmät ja siroimmat ponit eivät välttämättä oiken mielellään minua kantaisikaan, mutta semmonen vähän normaalia isompi normi shettis?
Mitä mieltä olette???

9

1755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Friisiläinen

      Heijj!! :)
      Mielestäni olet juuri sopiva ratsastamaan shetlanninponilla. Yleensä shettiksillä ratsastajat puhuvat, että yli 50-57 kiloiset eivät saisi ratsastaa enää shettiksillä.

    • Agroloki

      Shettis (pienempikin), jaksaa kantaa sinua painosi puolesta mainiosti, mutta ongelmana on pituutesi. jos laitat itsellesi sopivat jalustimet, ovat jalkasi ponin mahan alla, liian lyhyillä jalustimilla polvesi osuu ponin lavoille tai/ja istut liian takana. Molemmissa tapauksissa sinun on hankala istua tasapainoisesti ja toisaalta hankaloitat ponin liikumista.

      Voit ratsastaa shettiksellä satunnaisesti, jos joku tuttu poni on esim. kurinpalautuksen tarpeessa, mutta säännöllisempää ratsastukseen tarvitaan sekä sinun että hevosen hyvinvoinnin vuoksi isompi hevonen.

      Jonkinlainen nyrkkisääntö: Ratsastajan optimi pituus on 10 senttiä yli hevosen säkäkorkeuden. Toki huomioiden hevosen rakenteen.

    • rv 25

      minä ainakin ratsastin shettikselläni..se tosin oli hieman normaalia isompi..ei ylikorkea, mutta leveäselkäinen ja vankkrakenteinen..olin silloin 162 centtinen ja 50-52 kg..en tosin säännöllisesti, enkä mitenkään "kunnolla"..hieman käyntiä ja maastoilua..kauniin näköstä se ei varmasti ollut, mutta...kun painoa tuli lisää, oli pakko tyytyä ajoon:)

    • lemmikkielainkoti

      Shetlanniponi JAKSAA kantaa enintään n.50kg, mutta sitä ei kuitenkaan suositella, koska siltä menee selkä ja jalat. Siksi shettis onkin vain lasten ratsu. Tämä 50kg onkin se max, jonka jälkeen poni ei enää kestä, mutta sen lähellekään ei ole hyvä pyrkiä.

    • Opsu!

      Kyllä painosi puolesta voit! JOs se on vähän isompi shettis, niin minä ainakin ratsastaisin.

      Mutta ei mitään ihan hirveän raskasta.

      • Apua!

        Olen mennyt usein tunneilla vankkarakenteisella 135 cm korkuisella risteytysponilla ja hypännytkin. Olen 160 cm ja vähän alle 60 kg. Sillä ovat menneet paljon isommatkin ratsastajat.

        Olenko rääkännyt ponia? Auttakaa, se on lempparini enkä halua kiusata sitä. Lopetan ennen ratsastamisen.


      • uniQue2
        Apua! kirjoitti:

        Olen mennyt usein tunneilla vankkarakenteisella 135 cm korkuisella risteytysponilla ja hypännytkin. Olen 160 cm ja vähän alle 60 kg. Sillä ovat menneet paljon isommatkin ratsastajat.

        Olenko rääkännyt ponia? Auttakaa, se on lempparini enkä halua kiusata sitä. Lopetan ennen ratsastamisen.

        Et todellakaan rääkkää ponia....et missään nimessä. Selvemmin en vois enää sano, että ei poni tommosesta rääkkäänny. Menit koulua hyppäsit vähän isompia esteitä tai lähtisit parin tunnin maasto lenkille. Ei se semmosesta miksikään mene se lemppari ponisi!! Hauskoja ratsastelu hetkiä


    • ratsuksi

      Kyllä voisit ratsastaa shetlanninponilla, koska kyllähän ponitkin koulutetaan ratsuksi niin, että aikuinen ne kouluttaa.

    • pinzuli

      siis olet ihan sopivan kokoinen shettiksen selkään, kun et kerta paina tuon enempää. ja pituus on minusta enemmänkin ulkonäkökysymys, ja kyllä niihin lyhyempiin jalustimiin tottuu aika nopeesti niin ratsastaja kuin ponikin :) itse olen sinua isompi ja hypin välillä jopa esteitä noin metrisellä shettiksellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2331
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      911
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe