toimiiko uusi lada?

kertokaa

Olen nostamassa uutta ladaa, mutta voisitteko asiantuntijat joilla on kokemusta kertoa kannattaako sitä ostaa, kiinnosta sen edullisuus, ja koeajossa se tuntui tosi mukavalle matka-autonakin, jos sais kokematon vähän tosiaan neuvoja valintaansa, kiitos.

17

1218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • topi

Kokemuksia on halvimmasta mallista ja 8-venttiilisestä 110:stä ensimmäisiltä kilometrituhansilta.

Ollut pikku ongelmia, mm. avain takerteli lukossa, mutta ne korjattiin huollossa takuuna.

Ohjaus ja vaihteiden käyttö samoin kuin voimakkaampi ääni hytissä vaativat aluksi totuttautumista.

Kitsas polttoaineen käytössä, halpa hinta ja halvemmat vakuutukset kuin muilla vastaavankokoisilla.

Mukavasti menee liikenteessä 75 hv:lläkin ja moottoriteillä. Istuimet ovat hyvin ergonomiset.

Eipä ole hankinta kaduttanut.

Kannattaa muuten tutustua myös HB-malliin.

• L

Ei toimi. Ei vanhat eikä uudet.

• moose

Nimimerkille kysymättä selvä. Onko sinulla koskaan ollut Ladaa, tai oletko edes kokeillut moista??
        Itselläni on ollut V.1968 jälkeen useita automerkkejä käytössä. Toyota Corolla oli 70 luvun polenvälin aikoihin, jonka jälkeen Carina (no sitten oli "tipparellu", Citroen,Kupla, ym.)
        Näistä ehdottomasti paras oli corolla 1200 mustilla kilvillä. 80-luvulla ostin ensimmäisen Ladan(1200) käytettynä. Ajoin 5v eikä mitään vikaa. Sitten erehdyin taas japskiin muutamaksi vuodeksi, ja korjausta riitti. Nyt mulla on Lada Samara 1500i v.-95. Ajettu 150 tuhatta ainut remontti ollut pakoputken vaihto (kat pelaa edelleen). Sattuuko näille Ladan morkkaajille aina joku huono yksilö, vai mikä siinä mättää.
        Tiedän kyllä ettei nuoriso suosi Ladaa (merkki)
        Mutta tällainen yli 50:n ei tuijota auton merkkiä.
        Vaan varmaa pääsyä paikasta A paikkaan B ja takaisin.

• Kokemusta on

Toimii ihan sen mitä sen tarvitseekin toimia.

Pikku yksityiskohdissa ja mukavuudessa saattaa olla paljonkin hiomista. Ja ergonometria varsinkin takavuosien malleissa oli melko surkea. Mutta perusasioissa yksinkertaisuus on valttia. Ei Siperiassa valmistettu auto saa temppuilla tärkeimmissä yksityiskohdissa, eli käyntiinlähdössä, ajovarmuudessa jne. Siellä ei huoltamoita ja autokorjaamoja ole joka nurkan takana.

Jos hansikaslokeron kannen saranatapit putoilevatkin, lämmityslaitteen käyttövipuja ja erinäisiä verhouspaneeleja saa painella takaisin paikalleen, perusasiat ovat kuitenkin kunnossa.
        Ja tieksi riittää vaatimattomampikin kärrypolku.

Tosiasia on, että mitä enenmmän Ladaan (ja autoon yleensäkin) tungetaan erikoisvarusteita, sen vikaherkempiä ja vaikeammin (ja kalliimmin) huollettavia ne ovat. Monet kalliimman auton omistajat vain hiljaa nielevät vioista aiheutuneet hankaluudet ja kustannukset. Tai käykää katsomassa täältä muiden automerkkien palstoilta, miten siellä valitetaan tai kehutaan autojen ominaisuuksia.

Eri asia on, onko Lada tarkoitettukaan länsimaiselle degeneroituneelle autonkäyttäjälle, joka ei jaksa enään sompailla tehostamatonta ohjausta. Jolle pitää olla peilinlämmitykset, ikkunahissit jne.

Ei Ladan tuotanto Togliattissa pääty vaikka Suomessa ja länsimaissa ei myytäisi enään yhtäkään Lada merkkistä autoa. Markkinat ovat muualla. Siperian lakeus on laaja, välimatkat pitkät ja yksinkertaisten autojen tarve on huutava.

• L
        moose kirjoitti:

Nimimerkille kysymättä selvä. Onko sinulla koskaan ollut Ladaa, tai oletko edes kokeillut moista??
        Itselläni on ollut V.1968 jälkeen useita automerkkejä käytössä. Toyota Corolla oli 70 luvun polenvälin aikoihin, jonka jälkeen Carina (no sitten oli "tipparellu", Citroen,Kupla, ym.)
        Näistä ehdottomasti paras oli corolla 1200 mustilla kilvillä. 80-luvulla ostin ensimmäisen Ladan(1200) käytettynä. Ajoin 5v eikä mitään vikaa. Sitten erehdyin taas japskiin muutamaksi vuodeksi, ja korjausta riitti. Nyt mulla on Lada Samara 1500i v.-95. Ajettu 150 tuhatta ainut remontti ollut pakoputken vaihto (kat pelaa edelleen). Sattuuko näille Ladan morkkaajille aina joku huono yksilö, vai mikä siinä mättää.
        Tiedän kyllä ettei nuoriso suosi Ladaa (merkki)
        Mutta tällainen yli 50:n ei tuijota auton merkkiä.
        Vaan varmaa pääsyä paikasta A paikkaan B ja takaisin.

Minä en morkannut Ladaa. Tämä oli rehellinen typistetty mielipide. Perustelut tietenkin puuttuivat. Itse sain "perintönä" käsiini sellaisen oikein pyöreälamppuisen perusladan. Eroon pääseminen oli auton ainoa hyvä puoli. Vikoja on turha listata, ei muutama sivu riittäisi.
        Se on totta, että minulla ei ole kokemusta uusista Ladoista. "Uudet eivät toimi" oli vanhan perusladan kirvoittama mielipide.
        Itse en ole koskaan Ladaa omatoimisesti hankkinut, enkä tule hankkimaankaan. Kuitenkin nostan hattua myös Lada-kuskeille. Auto se on muiden joukossa. Toiset autot vain ovat laadukkaampia kuin toiset. Lada tuskin on insinöörityön loistokappale, rajan takana yleensäkin metrit ja millit ovat menneet sekaisin. Hyvä jos muilla on parempia kokemuksia!

• gairdneri

2000 mallinen 110 on aivan paska: sähkölasit rikki, takakontti ei aukea millään, keskuslukot ei toimi, startti on vaihdettu 6 kertaa ja virtalukko 2 kertaa. Yhden kerran ei menny enää takuuseen tuo virtalukko startti paketti: hinta 3000 mk hinaus 700 taksit 400. Ajettu n. 15 tkm.

84 mallinen opel kadett toimi 16 vuotta jättämättä kertaakaan tielle. Tämä on jättänyt jo ainakin 6 kertaa, ei enää pysy laskuissa mukana. Kilsoja siinä oli opelissa oli jo 250 tkm.

• mara

Tuo kappale vaikuttaa melkoiselta poikkeukselta niiden 110-mallisten joukossa, joita täällä on käsitelty tai joista olen lukenut ulkomaisilla Lada-palstoilla. En muista kenenkään kertomana tällaista vikojen sumaa tulleen luetelluksi.

Onneton tapaus ja aivan ilmeisesti poikkeus. Ymmärtää kyllä, että kirjoittaja on katkeroitunut.

Kuinka usein olette muuten nähneet teiden varrelle simahtaneita Ladoja konepelti ylhäällä, mitä mallia tahansa?

• toimii

onhan se nyt paljon vankempaa tekoakin, kuin esimerkiksi kevyet riisikupit, itse en huolisi kirveelläkään japanilaista autoa, ennemmin ladallakin, ja arvokin säilyy vaihtaessa uuteen.

• kattokaas muita

kattokaas noita muita merkkejä, siellä niitä vikoja vasta onkin, eihän lada ole yhtään huonompi ainakaan kuin muutkaan, riisikippo-osastollakin on ongelmia, samoin pösö, ja sitikkapuolella, ja autot maksaa ihan eri maasta, lada on aina valintani

• mara

Ét maininnut, mitä mallia olet ostamassa, uutta vai vanhaa.
      Toimiihan Lada, oletko niitä usein nähnyt sammuneina maantien varteen?
      Oman kokemukseni perusteella voisin neuvoa hankkimaan ihan yksinkertaisimman 110-mallien joukosta kahdeksanventtiilisen HB-mallin. Se on halvin, siihen mahtuu hyvin istumaan, ja tavaraakin mahtuu mukavasti, kun kääntää takapenkit alas. HB-mallia olen 110-mallien joukosta nähnyt myös eniten liikenteestä.

• vm39

Eihän Lada 110 jo ohjauksen ja vaihteiden käytön suhteen ole hienohelmojen auto, mutta sinäpä et taida sellainen ollakaan. Yksi ja aika keskeinen ongelma on siinä poistettu.
      Kerrohan mihin päädyit ostosharkinnassasi. Taidatpa tosin jo ajella Ladalla.

• kertokaa

Näistä valinnoista olen ajatellut uuden ostaa, sillä kysynkin ammattilaisilta, joilla on kokemusta näistä autoista, koska minua kiinnostaa auton hinta, ja autohan on uusi, ois kiva kuulla mahdolliset tyyppiviat, ja sellainen yleinen kestävyys, ja arvon alennus, kun vaihtaa 3 vuoden kuluttua sen taas uuteen, ois kiva kuulla kommentteja, osto tulee kyseeseen joulukuussa, ja toimitus tammikuussa.Rahaa en halua laittaa enempää kiinni, koska kilometrejä tulee noin 15000 vúodessa, toinen vaihtoehto olisi käytetty, mutta niihin liittyy riskinsä.

• kertokaa

Minulle ilmoitettiin, että sedan mallia ei olisi maassa tällä hetkellä, ihmettelinkin mistähän se voisi johtua, siinä olisi todella hyvä vaihtoehto. Niitähän on ostettu tietääkseni ihan mukavasti, onko jollakin parempaa tietoa?

• topi

Mahdollista, mutta parempaa tietoa ei ole

Harkitsepa sedanin puuttuessa HB:n hankintaa,jos se on olemassa. HB on sedania halvempi ja käytännöllisempi tavaran kuljetuksessa. On sedania 10 cm lyhyempi ja siksi ahtaasti paikoitettaessa helpompi käsitellä.

Moderni HB näkyy muuten olevan liikenteessäkin sedania yleisempi.

• Nonnis
        topi kirjoitti:

Harkitsepa sedanin puuttuessa HB:n hankintaa,jos se on olemassa. HB on sedania halvempi ja käytännöllisempi tavaran kuljetuksessa. On sedania 10 cm lyhyempi ja siksi ahtaasti paikoitettaessa helpompi käsitellä.

HB:n takapaksiin venäjänvinttikoira, jos hattuhyllyn ottaa pois? Vai onko ostettava farmari sitten jos joskus uuden ladan hankinta tulee eteen?

• 110 hb
        topi kirjoitti:

Kiitos Topi vinkistä, olen melkein tullut siihen johtopäätökseen, että ostan hb-mallin, tuntuu olevan näpsäkän näköinenkin, ja tarvittaessa hyvät tavaratilat, sinä varmaan olet ollut tyytyväinen Ladasi hankintaan, ois kiva kuulla sun kokemuksiasi lisää.

• topi
        110 hb kirjoitti:

Kiitos Topi vinkistä, olen melkein tullut siihen johtopäätökseen, että ostan hb-mallin, tuntuu olevan näpsäkän näköinenkin, ja tarvittaessa hyvät tavaratilat, sinä varmaan olet ollut tyytyväinen Ladasi hankintaan, ois kiva kuulla sun kokemuksiasi lisää.

HB olisi kieltämättä hyvä käytännön ratkaisu; tilaa on mukavasti auton korkeudelta lähes peräpuskuriin saakka. Tietysti farmarissa on sitä vähän enemmän.

Farmari on enemmänkin taas tavarankuljetusauto jo näöltäänkin ja sopii tietysti siihen hyvin.

Jos kuitenkaan ei yleensä kuljeta suuria määriä, HB riittää. Se on virtaviivainenkin ja varsin näpsäkän näköinen, käytännöllisempi kuin sedan, vaikkapa vain tavaran pakkaamisen ja purkamisen kannalta.

Nonniksen kysymykseen vinttikoiran kuljetuksesta voi sanoa, että kyllä HB:ssäkin sitä voi kuljettaa. Kun hattuhylly poistetaan ja takaistuimet käännetään eteen, tilaa sille on aika hyvin. Nuo toimenpiteet suoritetaan varsin nopeasti; sitä paitsi istuimiakaan ei välttämättä tarvitse siirtää. Kummassa, HB:ssä vai farmarissa, se tuntee olonsa mukavammaksi, siihen kysymykseen se varmaan olisi itse paras vastaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59