Jos veneessä on merivesijäähdyts onko siinä eroa makean veden jne. Siis jos makean veden koneella ajaa meressä syöpyykö tai päinvastoin. Anteeksi tyhmyyteni mutta haluan tietää. Eli voinko ostaa merivesi koneen järvelle tai päinvastoin.
merivesi jäähdytys
12
15598
Vastaukset
- eheh
Makeavesijäähdytys tarkoittaa suljettua jäähdytysjärjestelmää kuten autoissa, ei sillä ole mitään tekemistä järviveden kanssa. On niissäkin lauhdutin erikseen jossa kiertää ulkoa tuleva vesi.
- Anonyymi
Lauhdutin on vain höyrykoneessa ,muissa on lämmönvaihdin tai jäädyttäjä
- ostaa
Merivesikoneessa jähhdytys järjestelmässä kiertää meri/järvivesi. "makeanveden" jäähdytysjärjästelmässä kiertää jäähdytys neste (glygoli) mikä ei syövytä konetta, ainoastaan lämmönvaihtimessa kiertää meri/järvivesi.Tässä pää piirteittäin.
- homma
osta vaan se merivesijäähdytteinen mylly, mutta syötä koneeseen sokeria, niin menee täysin makeavesijäähdytteisestä!
On muuten sitten niin paskapuhetta tuo sisäperä-/ulkolaitakoneiden ero mitä tulee raakavesi jäähdytykseen. Ei suomalainen merivesi konetta tuohoa! Saimaan mutaliejut on pahemmat kuin kirkas merivesi. Ihan turhaa järvi-ihmisten pelkoa tuo meriveden kanssa arastelu...
- käytetään
pää-asiassa nestejäähdytteisiä koneita. Joskus harvemmin myös ilmajäähdytteisiä. Nestejäähdytystä on kahta tyyppiä: suorajäähdytys(myös merivesijäähdytykseksi kutsuttu) ja ns. makeavesijäähdytys. Suora jäähdytys on jo jäämässa pois uudemmissa koneissa. Syynä on syöpymisongelmat. Myöskään koneen käyttölämpötilaa ei voida nostaa edullisimmalle alueelle, koska syöpyminen kiihtyy lämmön noustessa entisestään.Sama tapahtuu oltiin sitten merellä tai järvellä, merellä vain enemmän. Näma koneet jouduttin tekemään paksusta valusta (ts. painavia) tästä syystä. Makeavesikoneissa moottorin sylinteriryhmässä("lohkossa") kiertää pakkasneste-vesiseos niinkuin autoissakin. Se jäähdytetään lämmönvaihtimessa meri- tai järvivedellä. Homma on vähän sama kuin auton jäähdyttimen läpi ei virtaisikaan ilmaa vaan vettä. Etuja: keveämpi kone, parempi lämpötalous, syöpyminen vähäistä pakkasnesteen sisältämien inhibiittorien ansiosta. Lisäksi etu on sekin, että koneen sisäisen kierron nestettä voidaan käyttää veneen ja talousveden lämmitykseen.
- tekisi mieli
suositella kysyjälle pysymistä makeavesijäähdytteisissä koneissa, pääsee ainakin vähän helpommalla. Perämoottoreissa (ulkolaita) asia erikseen.
- aloittaja
viimeisessä viestissä sanottiin että ulkolaitaperämoottorit asia erikseen, mites näissä homma ratkaistu.
- ovat kaikki
aloittaja kirjoitti:
viimeisessä viestissä sanottiin että ulkolaitaperämoottorit asia erikseen, mites näissä homma ratkaistu.
raakavesijäähdytteisiä. Siis se aine, jossa kellutaan, kiertää myös moottorissa. Riippumatta siitä onko se juotavaa Päijännettä vai meren leväpuuroa.
- unknoledge
oon ostamassa venettä ja on sanottu että kierrä merivesi jäähdytys kaukaa. Tossa on vaan yks purkkari, missä on merivesi Volvo penta koneella ja kiinnostava kaikin puolin. Jos sellaisen ostaa, niin onko "pommi" koneen osalta?
- MitaanTietamaton
Ei raakavesijäähdytys moottorista pommia tee. Teimme joskus kaupat 20 vuotta vanhasta paatista raakavesikoneella ja myyjä totesi koneen myynti-/vakuutusarvon olevan nolla. Vielä 14 vuotta myöhemmin se kävi ja kukkui savuttamatta sekä käynnistyi parin sekunnin startilla.
Syöpyminen niissä alkaa kannesta ja mikäli puskee harmaata savua, niin saattaa olla vesivuotoa sylinteriin. Näin syksymmällä ja kosteilla keleillä kuitenkin vesihyöryä helposti tulee näkyvänä pakoputkesta.
Jos koneeseen on ajettu talvisin glykolit sisälle, niin itse uskaltaisin raakavesikoneen ostaa. Merkistä en sitten sano mitään, kun siitä saa aikaan vain yleensä hyvin hedelmättömän keskustelun eri merkkien fun clubien kesken.
Sitä paitsi moottori on käyttötavaraa siinä kuin purjeetkin eli uusia saa ja pitääkin ostaa. - Anonyymi
MitaanTietamaton kirjoitti:
Ei raakavesijäähdytys moottorista pommia tee. Teimme joskus kaupat 20 vuotta vanhasta paatista raakavesikoneella ja myyjä totesi koneen myynti-/vakuutusarvon olevan nolla. Vielä 14 vuotta myöhemmin se kävi ja kukkui savuttamatta sekä käynnistyi parin sekunnin startilla.
Syöpyminen niissä alkaa kannesta ja mikäli puskee harmaata savua, niin saattaa olla vesivuotoa sylinteriin. Näin syksymmällä ja kosteilla keleillä kuitenkin vesihyöryä helposti tulee näkyvänä pakoputkesta.
Jos koneeseen on ajettu talvisin glykolit sisälle, niin itse uskaltaisin raakavesikoneen ostaa. Merkistä en sitten sano mitään, kun siitä saa aikaan vain yleensä hyvin hedelmättömän keskustelun eri merkkien fun clubien kesken.
Sitä paitsi moottori on käyttötavaraa siinä kuin purjeetkin eli uusia saa ja pitääkin ostaa.Suora merivesijäähdytys syövyttää ihan eri tavalla kuin ns. makeavesijäähdytys. Toki veden likaisuus vaikuttaa osaltaan, makeavesijäähdytys voidaan toteuttaa täyttämällä jäähdytysvesijärjestelmän makeavesipuoli täyssuolanpoistokäsitellyllä ja pehmennetyllä vedellä muuta harvoin näin tehdään ja harva edes ymmärtää mistä silloin on kyse kun puhutaan puhdistetusta ja täysssuolanpoistetusta vedestä!
Nuorena poikana tuli vastaan sekä Wikström vm. 1930- luku että Volvo noin 1970- luvulta joista korroosio vei rautaa vesitilasta niin että Wikströmissä sylinterin seinämä puhkesi päästäen jäähdytysvettä palotilaan jja palokaasuja jäähdytysveteen ja Volvossa tapahtui suunnilleen sama niin että menivät öljyt ja vedet somasti sekaisin.
Glygoli ei ole mikään korroosionestoaine, se on vain pakkasneste!
- vm 41
Kysymyksestäsi ei selviä minkälaisesta koneesta on kysymys,ulkolaita(perämoottorista), sisäperä vai keskimoottorista.Syöpymistä tapahtuu aina,kun käytetään raakavettä jäähdytykseen,suolavesi on vain tehokkaampaa edistämään sitä ,sen huomaa perämoottoreista jotka merikäytössä ovat olleet.Syöpymiset huomaa ulkokuorissa, sisätilossa jauhomaisena hapettumana sekä rauta osien syöpymisinä.
Käsitykset makean ja suolaisen veden koneista käyvät ristiin useasti.
Itse pidän makeaa vettä järvivetenä ja suolaista merivetenä.
Suljettu järjestelmähän täytetään automaattisesti klykoliseoksella,
joten sanonta,makeanveden kone, ei selitä asiaa tietämättömälle ymmärettävästi.
Ei mikään estä ostamasta konetta sen vuoksi,missä vedessä sitä on käytetty,täkeintä on vain se missä aiot sitä jatkossa käyttää.
Jos aiot meriveteen,huolehdi että on lämmönvaihdin,jos ei ole ennestään,asenna sellainen.Niitä saa valmiina,eikä tekeminenkään tai teettäminen ylivoimanen este ole.Ei myöskään pahitteeksi järvi käyttöönkään,ei olisi pelkoa koneen jäätymisestä.
Perämoottoreiden huuhteluun merivedestä ym.epäpuhtaudesta,on myytävänä ns."läppiä" joihin kiinitetään vesiletku ,ja läpät laitetaan vesi aukkojen kohdalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3633749Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091393- 941247
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko651034Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass13861Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔58847- 38840
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60829- 65821
Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise11817