merivesi jäähdytys

mitä eroa

Jos veneessä on merivesijäähdyts onko siinä eroa makean veden jne. Siis jos makean veden koneella ajaa meressä syöpyykö tai päinvastoin. Anteeksi tyhmyyteni mutta haluan tietää. Eli voinko ostaa merivesi koneen järvelle tai päinvastoin.

12

16104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eheh

      Makeavesijäähdytys tarkoittaa suljettua jäähdytysjärjestelmää kuten autoissa, ei sillä ole mitään tekemistä järviveden kanssa. On niissäkin lauhdutin erikseen jossa kiertää ulkoa tuleva vesi.

      • Anonyymi

        Lauhdutin on vain höyrykoneessa ,muissa on lämmönvaihdin tai jäädyttäjä


    • ostaa

      Merivesikoneessa jähhdytys järjestelmässä kiertää meri/järvivesi. "makeanveden" jäähdytysjärjästelmässä kiertää jäähdytys neste (glygoli) mikä ei syövytä konetta, ainoastaan lämmönvaihtimessa kiertää meri/järvivesi.Tässä pää piirteittäin.

      • homma

        osta vaan se merivesijäähdytteinen mylly, mutta syötä koneeseen sokeria, niin menee täysin makeavesijäähdytteisestä!

        On muuten sitten niin paskapuhetta tuo sisäperä-/ulkolaitakoneiden ero mitä tulee raakavesi jäähdytykseen. Ei suomalainen merivesi konetta tuohoa! Saimaan mutaliejut on pahemmat kuin kirkas merivesi. Ihan turhaa järvi-ihmisten pelkoa tuo meriveden kanssa arastelu...


    • käytetään

      pää-asiassa nestejäähdytteisiä koneita. Joskus harvemmin myös ilmajäähdytteisiä. Nestejäähdytystä on kahta tyyppiä: suorajäähdytys(myös merivesijäähdytykseksi kutsuttu) ja ns. makeavesijäähdytys. Suora jäähdytys on jo jäämässa pois uudemmissa koneissa. Syynä on syöpymisongelmat. Myöskään koneen käyttölämpötilaa ei voida nostaa edullisimmalle alueelle, koska syöpyminen kiihtyy lämmön noustessa entisestään.Sama tapahtuu oltiin sitten merellä tai järvellä, merellä vain enemmän. Näma koneet jouduttin tekemään paksusta valusta (ts. painavia) tästä syystä. Makeavesikoneissa moottorin sylinteriryhmässä("lohkossa") kiertää pakkasneste-vesiseos niinkuin autoissakin. Se jäähdytetään lämmönvaihtimessa meri- tai järvivedellä. Homma on vähän sama kuin auton jäähdyttimen läpi ei virtaisikaan ilmaa vaan vettä. Etuja: keveämpi kone, parempi lämpötalous, syöpyminen vähäistä pakkasnesteen sisältämien inhibiittorien ansiosta. Lisäksi etu on sekin, että koneen sisäisen kierron nestettä voidaan käyttää veneen ja talousveden lämmitykseen.

    • tekisi mieli

      suositella kysyjälle pysymistä makeavesijäähdytteisissä koneissa, pääsee ainakin vähän helpommalla. Perämoottoreissa (ulkolaita) asia erikseen.

      • aloittaja

        viimeisessä viestissä sanottiin että ulkolaitaperämoottorit asia erikseen, mites näissä homma ratkaistu.


      • ovat kaikki
        aloittaja kirjoitti:

        viimeisessä viestissä sanottiin että ulkolaitaperämoottorit asia erikseen, mites näissä homma ratkaistu.

        raakavesijäähdytteisiä. Siis se aine, jossa kellutaan, kiertää myös moottorissa. Riippumatta siitä onko se juotavaa Päijännettä vai meren leväpuuroa.


    • unknoledge

      oon ostamassa venettä ja on sanottu että kierrä merivesi jäähdytys kaukaa. Tossa on vaan yks purkkari, missä on merivesi Volvo penta koneella ja kiinnostava kaikin puolin. Jos sellaisen ostaa, niin onko "pommi" koneen osalta?

      • MitaanTietamaton

        Ei raakavesijäähdytys moottorista pommia tee. Teimme joskus kaupat 20 vuotta vanhasta paatista raakavesikoneella ja myyjä totesi koneen myynti-/vakuutusarvon olevan nolla. Vielä 14 vuotta myöhemmin se kävi ja kukkui savuttamatta sekä käynnistyi parin sekunnin startilla.

        Syöpyminen niissä alkaa kannesta ja mikäli puskee harmaata savua, niin saattaa olla vesivuotoa sylinteriin. Näin syksymmällä ja kosteilla keleillä kuitenkin vesihyöryä helposti tulee näkyvänä pakoputkesta.

        Jos koneeseen on ajettu talvisin glykolit sisälle, niin itse uskaltaisin raakavesikoneen ostaa. Merkistä en sitten sano mitään, kun siitä saa aikaan vain yleensä hyvin hedelmättömän keskustelun eri merkkien fun clubien kesken.

        Sitä paitsi moottori on käyttötavaraa siinä kuin purjeetkin eli uusia saa ja pitääkin ostaa.


      • Anonyymi
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Ei raakavesijäähdytys moottorista pommia tee. Teimme joskus kaupat 20 vuotta vanhasta paatista raakavesikoneella ja myyjä totesi koneen myynti-/vakuutusarvon olevan nolla. Vielä 14 vuotta myöhemmin se kävi ja kukkui savuttamatta sekä käynnistyi parin sekunnin startilla.

        Syöpyminen niissä alkaa kannesta ja mikäli puskee harmaata savua, niin saattaa olla vesivuotoa sylinteriin. Näin syksymmällä ja kosteilla keleillä kuitenkin vesihyöryä helposti tulee näkyvänä pakoputkesta.

        Jos koneeseen on ajettu talvisin glykolit sisälle, niin itse uskaltaisin raakavesikoneen ostaa. Merkistä en sitten sano mitään, kun siitä saa aikaan vain yleensä hyvin hedelmättömän keskustelun eri merkkien fun clubien kesken.

        Sitä paitsi moottori on käyttötavaraa siinä kuin purjeetkin eli uusia saa ja pitääkin ostaa.

        Suora merivesijäähdytys syövyttää ihan eri tavalla kuin ns. makeavesijäähdytys. Toki veden likaisuus vaikuttaa osaltaan, makeavesijäähdytys voidaan toteuttaa täyttämällä jäähdytysvesijärjestelmän makeavesipuoli täyssuolanpoistokäsitellyllä ja pehmennetyllä vedellä muuta harvoin näin tehdään ja harva edes ymmärtää mistä silloin on kyse kun puhutaan puhdistetusta ja täysssuolanpoistetusta vedestä!
        Nuorena poikana tuli vastaan sekä Wikström vm. 1930- luku että Volvo noin 1970- luvulta joista korroosio vei rautaa vesitilasta niin että Wikströmissä sylinterin seinämä puhkesi päästäen jäähdytysvettä palotilaan jja palokaasuja jäähdytysveteen ja Volvossa tapahtui suunnilleen sama niin että menivät öljyt ja vedet somasti sekaisin.
        Glygoli ei ole mikään korroosionestoaine, se on vain pakkasneste!


    • vm 41

      Kysymyksestäsi ei selviä minkälaisesta koneesta on kysymys,ulkolaita(perämoottorista), sisäperä vai keskimoottorista.Syöpymistä tapahtuu aina,kun käytetään raakavettä jäähdytykseen,suolavesi on vain tehokkaampaa edistämään sitä ,sen huomaa perämoottoreista jotka merikäytössä ovat olleet.Syöpymiset huomaa ulkokuorissa, sisätilossa jauhomaisena hapettumana sekä rauta osien syöpymisinä.
      Käsitykset makean ja suolaisen veden koneista käyvät ristiin useasti.
      Itse pidän makeaa vettä järvivetenä ja suolaista merivetenä.
      Suljettu järjestelmähän täytetään automaattisesti klykoliseoksella,
      joten sanonta,makeanveden kone, ei selitä asiaa tietämättömälle ymmärettävästi.
      Ei mikään estä ostamasta konetta sen vuoksi,missä vedessä sitä on käytetty,täkeintä on vain se missä aiot sitä jatkossa käyttää.
      Jos aiot meriveteen,huolehdi että on lämmönvaihdin,jos ei ole ennestään,asenna sellainen.Niitä saa valmiina,eikä tekeminenkään tai teettäminen ylivoimanen este ole.Ei myöskään pahitteeksi järvi käyttöönkään,ei olisi pelkoa koneen jäätymisestä.
      Perämoottoreiden huuhteluun merivedestä ym.epäpuhtaudesta,on myytävänä ns."läppiä" joihin kiinitetään vesiletku ,ja läpät laitetaan vesi aukkojen kohdalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe