merivesi jäähdytys

mitä eroa

Jos veneessä on merivesijäähdyts onko siinä eroa makean veden jne. Siis jos makean veden koneella ajaa meressä syöpyykö tai päinvastoin. Anteeksi tyhmyyteni mutta haluan tietää. Eli voinko ostaa merivesi koneen järvelle tai päinvastoin.

12

15798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eheh

      Makeavesijäähdytys tarkoittaa suljettua jäähdytysjärjestelmää kuten autoissa, ei sillä ole mitään tekemistä järviveden kanssa. On niissäkin lauhdutin erikseen jossa kiertää ulkoa tuleva vesi.

      • Anonyymi

        Lauhdutin on vain höyrykoneessa ,muissa on lämmönvaihdin tai jäädyttäjä


    • ostaa

      Merivesikoneessa jähhdytys järjestelmässä kiertää meri/järvivesi. "makeanveden" jäähdytysjärjästelmässä kiertää jäähdytys neste (glygoli) mikä ei syövytä konetta, ainoastaan lämmönvaihtimessa kiertää meri/järvivesi.Tässä pää piirteittäin.

      • homma

        osta vaan se merivesijäähdytteinen mylly, mutta syötä koneeseen sokeria, niin menee täysin makeavesijäähdytteisestä!

        On muuten sitten niin paskapuhetta tuo sisäperä-/ulkolaitakoneiden ero mitä tulee raakavesi jäähdytykseen. Ei suomalainen merivesi konetta tuohoa! Saimaan mutaliejut on pahemmat kuin kirkas merivesi. Ihan turhaa järvi-ihmisten pelkoa tuo meriveden kanssa arastelu...


    • käytetään

      pää-asiassa nestejäähdytteisiä koneita. Joskus harvemmin myös ilmajäähdytteisiä. Nestejäähdytystä on kahta tyyppiä: suorajäähdytys(myös merivesijäähdytykseksi kutsuttu) ja ns. makeavesijäähdytys. Suora jäähdytys on jo jäämässa pois uudemmissa koneissa. Syynä on syöpymisongelmat. Myöskään koneen käyttölämpötilaa ei voida nostaa edullisimmalle alueelle, koska syöpyminen kiihtyy lämmön noustessa entisestään.Sama tapahtuu oltiin sitten merellä tai järvellä, merellä vain enemmän. Näma koneet jouduttin tekemään paksusta valusta (ts. painavia) tästä syystä. Makeavesikoneissa moottorin sylinteriryhmässä("lohkossa") kiertää pakkasneste-vesiseos niinkuin autoissakin. Se jäähdytetään lämmönvaihtimessa meri- tai järvivedellä. Homma on vähän sama kuin auton jäähdyttimen läpi ei virtaisikaan ilmaa vaan vettä. Etuja: keveämpi kone, parempi lämpötalous, syöpyminen vähäistä pakkasnesteen sisältämien inhibiittorien ansiosta. Lisäksi etu on sekin, että koneen sisäisen kierron nestettä voidaan käyttää veneen ja talousveden lämmitykseen.

    • tekisi mieli

      suositella kysyjälle pysymistä makeavesijäähdytteisissä koneissa, pääsee ainakin vähän helpommalla. Perämoottoreissa (ulkolaita) asia erikseen.

      • aloittaja

        viimeisessä viestissä sanottiin että ulkolaitaperämoottorit asia erikseen, mites näissä homma ratkaistu.


      • ovat kaikki
        aloittaja kirjoitti:

        viimeisessä viestissä sanottiin että ulkolaitaperämoottorit asia erikseen, mites näissä homma ratkaistu.

        raakavesijäähdytteisiä. Siis se aine, jossa kellutaan, kiertää myös moottorissa. Riippumatta siitä onko se juotavaa Päijännettä vai meren leväpuuroa.


    • unknoledge

      oon ostamassa venettä ja on sanottu että kierrä merivesi jäähdytys kaukaa. Tossa on vaan yks purkkari, missä on merivesi Volvo penta koneella ja kiinnostava kaikin puolin. Jos sellaisen ostaa, niin onko "pommi" koneen osalta?

      • MitaanTietamaton

        Ei raakavesijäähdytys moottorista pommia tee. Teimme joskus kaupat 20 vuotta vanhasta paatista raakavesikoneella ja myyjä totesi koneen myynti-/vakuutusarvon olevan nolla. Vielä 14 vuotta myöhemmin se kävi ja kukkui savuttamatta sekä käynnistyi parin sekunnin startilla.

        Syöpyminen niissä alkaa kannesta ja mikäli puskee harmaata savua, niin saattaa olla vesivuotoa sylinteriin. Näin syksymmällä ja kosteilla keleillä kuitenkin vesihyöryä helposti tulee näkyvänä pakoputkesta.

        Jos koneeseen on ajettu talvisin glykolit sisälle, niin itse uskaltaisin raakavesikoneen ostaa. Merkistä en sitten sano mitään, kun siitä saa aikaan vain yleensä hyvin hedelmättömän keskustelun eri merkkien fun clubien kesken.

        Sitä paitsi moottori on käyttötavaraa siinä kuin purjeetkin eli uusia saa ja pitääkin ostaa.


      • Anonyymi
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Ei raakavesijäähdytys moottorista pommia tee. Teimme joskus kaupat 20 vuotta vanhasta paatista raakavesikoneella ja myyjä totesi koneen myynti-/vakuutusarvon olevan nolla. Vielä 14 vuotta myöhemmin se kävi ja kukkui savuttamatta sekä käynnistyi parin sekunnin startilla.

        Syöpyminen niissä alkaa kannesta ja mikäli puskee harmaata savua, niin saattaa olla vesivuotoa sylinteriin. Näin syksymmällä ja kosteilla keleillä kuitenkin vesihyöryä helposti tulee näkyvänä pakoputkesta.

        Jos koneeseen on ajettu talvisin glykolit sisälle, niin itse uskaltaisin raakavesikoneen ostaa. Merkistä en sitten sano mitään, kun siitä saa aikaan vain yleensä hyvin hedelmättömän keskustelun eri merkkien fun clubien kesken.

        Sitä paitsi moottori on käyttötavaraa siinä kuin purjeetkin eli uusia saa ja pitääkin ostaa.

        Suora merivesijäähdytys syövyttää ihan eri tavalla kuin ns. makeavesijäähdytys. Toki veden likaisuus vaikuttaa osaltaan, makeavesijäähdytys voidaan toteuttaa täyttämällä jäähdytysvesijärjestelmän makeavesipuoli täyssuolanpoistokäsitellyllä ja pehmennetyllä vedellä muuta harvoin näin tehdään ja harva edes ymmärtää mistä silloin on kyse kun puhutaan puhdistetusta ja täysssuolanpoistetusta vedestä!
        Nuorena poikana tuli vastaan sekä Wikström vm. 1930- luku että Volvo noin 1970- luvulta joista korroosio vei rautaa vesitilasta niin että Wikströmissä sylinterin seinämä puhkesi päästäen jäähdytysvettä palotilaan jja palokaasuja jäähdytysveteen ja Volvossa tapahtui suunnilleen sama niin että menivät öljyt ja vedet somasti sekaisin.
        Glygoli ei ole mikään korroosionestoaine, se on vain pakkasneste!


    • vm 41

      Kysymyksestäsi ei selviä minkälaisesta koneesta on kysymys,ulkolaita(perämoottorista), sisäperä vai keskimoottorista.Syöpymistä tapahtuu aina,kun käytetään raakavettä jäähdytykseen,suolavesi on vain tehokkaampaa edistämään sitä ,sen huomaa perämoottoreista jotka merikäytössä ovat olleet.Syöpymiset huomaa ulkokuorissa, sisätilossa jauhomaisena hapettumana sekä rauta osien syöpymisinä.
      Käsitykset makean ja suolaisen veden koneista käyvät ristiin useasti.
      Itse pidän makeaa vettä järvivetenä ja suolaista merivetenä.
      Suljettu järjestelmähän täytetään automaattisesti klykoliseoksella,
      joten sanonta,makeanveden kone, ei selitä asiaa tietämättömälle ymmärettävästi.
      Ei mikään estä ostamasta konetta sen vuoksi,missä vedessä sitä on käytetty,täkeintä on vain se missä aiot sitä jatkossa käyttää.
      Jos aiot meriveteen,huolehdi että on lämmönvaihdin,jos ei ole ennestään,asenna sellainen.Niitä saa valmiina,eikä tekeminenkään tai teettäminen ylivoimanen este ole.Ei myöskään pahitteeksi järvi käyttöönkään,ei olisi pelkoa koneen jäätymisestä.
      Perämoottoreiden huuhteluun merivedestä ym.epäpuhtaudesta,on myytävänä ns."läppiä" joihin kiinitetään vesiletku ,ja läpät laitetaan vesi aukkojen kohdalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe