Kosteusvaurio betonissa

Moona

Asunnossani on kosteusvaurio betoniseinässä, jo toisen kerran itse asiassa. Siis varsinaista hometta ei ole näkyvissä, mutta seinä on aivan märkä siis, ja vedet valuneet seinää pitkin.
Isännöitsijä sanoi ettei sellaisesta ole terveydelle haittaa, mutta onko totta???
Olen sairastellut flunssaa,jatkuvaa lämpöilyä, hikoilua, tukkoisuutta jo useamman vuoden ajan...

Edellisen kerran samassa seinässä kosteusvaurio jo pari vuotta sitten, joka siis "korjattiin". Nyt toisen kerran sama homma.
Siis pitääkö kosteusvaurion todella olla puurakenteissa ennenkuin siitä haittaa terveydelle??? Auttakaa tyhmää!!!!

12

8925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NO ON VAARALLISTA

siellähän ne edelliset kuivuneet itiöt kastuvat ja kasvavat taas -

Mutta kun oikealta taholta kysyt - ei MIKÄÄN kosteusvaurio ole vaarallista!

Pahin kosteusvaurioiden vähättelijä on TYÖTERVEYSLAITOS!

• mm. vaarallinen sädesieni viihtyy märässä betonissa. Vaihda ihmeessä asuntoa jos mahdollista ja kiireesti ennen kuin sairastut enempää. Isännöitsijä ei tiedä selvästikään mitään kosteusvaurioiden terveyshaitoista (en ole koskaan kuullut isännöitsijästä, joka tietäisi). Terveystarkastaja osaa antaa tarkempaa tietoa terveyshaitta-asiassa, mutta jos jo kuumeilet ei kannata odotella enempää, äkkiä pois.

• hilkkaliisa

Jos kosteutta ei kuivata, alkavat kosteusvauriomikrobit kasvamaan noin kahdessa viikossa (riippuu lämpötilasta ja kosteudesta).

Kyllä tuo isännöitsijä on sinulle valehdellut. Jotkut kosteusvauriomikrobit kasvavat myös betonissa.

Muuta pian toiseen asuntoon !

• voihan vettä

Ei ole isännöitsijän tiedot ajan tasalla... Vaikka niin kai hyvin monet ajattelee, että ei betonissa mitään voi kasvaa. Kyllä voi. Meillä on kosteaa betoniseinää ja lattiaa kuivattu, pesty ja hiottu, vaurio siis jonkin standardin mukaan korjattu. Mutta kai sielä jotain on vieläkin kun "haju" on jäänyt. Mutta mikään riitely ei auta kun ainakin täällä meilläpäin tuo usko betonin homehtumattomuuteen on lujassa.

• Moona

sitten asuntoa vaihdan! Ihmetyttää todellakin nämä oireet joita on tullut viime vuosina, about tervettä päivää nähnykkään enää muutamaan vuoteen. Entinen ns. flunssa ei kunnolla kerkee parantua kun on jo uutta päällä, ja todella lievää lämpöilyä koko ajan.
        Asunnossa (etenkin makkarissa) todella tunkkainen haju, sellainen "seisova", tuntuu ettei mikään tuuletus edes riitä.

Kyllä pitää tästä päästä pois, mikä uskomaton fiilis jos joskus vielä olisi oikeasti terve, jotenkin kun ne päivät ovat muistoissa vielä...

• hilkkaliisa
        Moona kirjoitti:

sitten asuntoa vaihdan! Ihmetyttää todellakin nämä oireet joita on tullut viime vuosina, about tervettä päivää nähnykkään enää muutamaan vuoteen. Entinen ns. flunssa ei kunnolla kerkee parantua kun on jo uutta päällä, ja todella lievää lämpöilyä koko ajan.
        Asunnossa (etenkin makkarissa) todella tunkkainen haju, sellainen "seisova", tuntuu ettei mikään tuuletus edes riitä.

Kyllä pitää tästä päästä pois, mikä uskomaton fiilis jos joskus vielä olisi oikeasti terve, jotenkin kun ne päivät ovat muistoissa vielä...

Toivon sydämeni pohjasta asti, että löydät pian homeettoman asunnon. Ymmärsin asian niin, että asut vuokra-asunnossa. Jos asunto on oma, se on joko korjattava kunnolla tai sitten myytävä eteenpäin KERTOMALLA uudelle omistajalle, että kyseessä on homeasunto.

Ilmoita kuitenkin isännöitsijälle ja asunnon omistajalle homeen hajuista. Muuten taas sinun jälkeesi tulee ihan terve ihminen asumaan sinne ja siellä sairastuu kosteusvauriomikrobeista (homeet, hiivat, bakteerit)

Kyllä voit tulevaisuudessa voida hieman paremmin, kun pääset homeasunnostasi pois ja saat puhdistettua tai hävitettyä (joitakin joita et voi puhdistaa) homeiset tavarat.

Homeisia taloja ja julkisia rakennuksia sinun on kierrettävä kaukaa loppuelämäsi. Oireilu tulee AINA takaisin homeisissa tiloissa.

Voithan kysellä korvauksia sairastumisestasi ja irtaimiston pilautumisesta vuokranantajalta. En tiedä onko kukaan saanut korvauksia. Homeisia asuntoja ei saisi edes vuokrata, ennenkuin ne on korjattu. Kysele lisää Asumisterveysliitosta (löytyy googlella netistä)

Voimia Moona sinulle!

Olet joutunut ikävään tilanteeseen.
        Kyllä sinä selviydyt siitä.
        Kirjoittele tänne niin annamme tukemme sinulle.

• 5 lapsen äiti

Meillä on rinnetalo ja koko alakerta on betonia. Kosteus on noussut betoniseinää pitkin ylöspäin ja nyt talo on menossa purkuun.Kyllähän meillekkin alussa moni selitti ettei betonissa voi mitään kasvaa, mutta olivat väärässä.
      Muuta heti!

• kysymys 5 lapsen äidille

Mitä materiaalia teidän talo on..

Voiko kosteus nousta myös "tasapohjaisessa" talossa seinää pitkin?

Siis tiiliverhouksen välissä. vana? outo värimuutos tiilissä ym, halkeama, muuta siitä ei pysty näkemään.

Mitä mieltä?

Oliko teillä värimuutos ulkoseinässä JOS teillä tiilitalo.?.

Onko KOKO seinä siis märkä vai vain osa?

• Drifter
        kysymys 5 lapsen äidille kirjoitti:

Mitä materiaalia teidän talo on..

Voiko kosteus nousta myös "tasapohjaisessa" talossa seinää pitkin?

Siis tiiliverhouksen välissä. vana? outo värimuutos tiilissä ym, halkeama, muuta siitä ei pysty näkemään.

Mitä mieltä?

Oliko teillä värimuutos ulkoseinässä JOS teillä tiilitalo.?.

Onko KOKO seinä siis märkä vai vain osa?

kosteuden siirtymisistä sen verran, että jos talon perustus eli kivijalka ei ole suojattu asianmukaisella tavalla eli sitä varten valmistetulla muovilevyllä, bitumieristyksellä tmv. nousee kosteus kyllä kivijalkaa myöten ylöspäin sekä myös rakenteisiin.
        Myös rakennuksen ulkopuolinen maakaltevuus on oltava ulospäin sekä kivijalka suojattu riittävillä salaojaputkituksilla ja routaeristyksillä.
        Myös katolta tulevien sadevesien ohjaaminen pois rakennuksen perustuksista on tärkeää.
        Toinen juttu on tuo tasakattoisten rakennusten katon kunto ja huolto, jota yleensä laiminlyödään liiankin usein.
        Monasti juuri tästä syystä johtuvat katon eristyksien pettämiset.
        Talvella katoilla oleva lumikuorma on monasti kasvanut liian suureksi ja näin ollen rasittaa vielä enemmän katon rakenteita ja siten myös eristyksiä.
        Katolla olevien kattokaivojen puhdistus on ollut liian harvanlaista, jolloin katolle tulleet lehdet ym. ovat tukkineet kattokaivot ja katolle jäänyt vesi on syksyisin ja keväisin jäätynyt ja usein vaurioittanut kattoeristyksiä.
        Sitä olen kummastellut kun edelleenkin esim. tiilirakennuksissa tai yleensäkin missä muussa rakennuksessa tahansa, tehdään räystäät liian lyhyiksi tai niitä ei ole ollenkaan, jolloin katolta valuva vesi on turmellut seinärakenteen ja kostuttanut koko seinän, jopa lämpöeristyksen.
        Toinen tapa tuhota rakennus on rakentaa liian matalia kivijalkoja rakennuksiin.
        Lisäksi kaikki tuo laiminlyönti kasvattaa energiakuluja.

Pitäisi näiden oppineiden vai pitäisikö sanoa opetettujen ymmärtää se tosiasia, että elämme pohjoisella havumetsävyöhykkeellä, jossa esiintyy suuria lämpötilan vaihteluita ja jopa lunta veden ohella ja rakennukset pitäisi rakentaa sen lain määräämällä tavalla.

• Moona
        Drifter kirjoitti:

kosteuden siirtymisistä sen verran, että jos talon perustus eli kivijalka ei ole suojattu asianmukaisella tavalla eli sitä varten valmistetulla muovilevyllä, bitumieristyksellä tmv. nousee kosteus kyllä kivijalkaa myöten ylöspäin sekä myös rakenteisiin.
        Myös rakennuksen ulkopuolinen maakaltevuus on oltava ulospäin sekä kivijalka suojattu riittävillä salaojaputkituksilla ja routaeristyksillä.
        Myös katolta tulevien sadevesien ohjaaminen pois rakennuksen perustuksista on tärkeää.
        Toinen juttu on tuo tasakattoisten rakennusten katon kunto ja huolto, jota yleensä laiminlyödään liiankin usein.
        Monasti juuri tästä syystä johtuvat katon eristyksien pettämiset.
        Talvella katoilla oleva lumikuorma on monasti kasvanut liian suureksi ja näin ollen rasittaa vielä enemmän katon rakenteita ja siten myös eristyksiä.
        Katolla olevien kattokaivojen puhdistus on ollut liian harvanlaista, jolloin katolle tulleet lehdet ym. ovat tukkineet kattokaivot ja katolle jäänyt vesi on syksyisin ja keväisin jäätynyt ja usein vaurioittanut kattoeristyksiä.
        Sitä olen kummastellut kun edelleenkin esim. tiilirakennuksissa tai yleensäkin missä muussa rakennuksessa tahansa, tehdään räystäät liian lyhyiksi tai niitä ei ole ollenkaan, jolloin katolta valuva vesi on turmellut seinärakenteen ja kostuttanut koko seinän, jopa lämpöeristyksen.
        Toinen tapa tuhota rakennus on rakentaa liian matalia kivijalkoja rakennuksiin.
        Lisäksi kaikki tuo laiminlyönti kasvattaa energiakuluja.

Pitäisi näiden oppineiden vai pitäisikö sanoa opetettujen ymmärtää se tosiasia, että elämme pohjoisella havumetsävyöhykkeellä, jossa esiintyy suuria lämpötilan vaihteluita ja jopa lunta veden ohella ja rakennukset pitäisi rakentaa sen lain määräämällä tavalla.

vuokra-asunnossa. Ja kyllä tähän tulee uudet asukkaat luonnollisesti minun jälkeeni, mutta koska isännöitsijä kieltää homeen olemassaolon, niin eihän minun auta siitä enää sanoa.
        Seuraavat asukkaat luonnollisesti altistuvat samalla ongelmalle, mutta minkä minä sille voin, koska isännöitsijä kieltää koko ongelman????

Minun on nyt pakko ajatella itsekkäästi omaa terveyttäni.

• Drifter
        Moona kirjoitti:

vuokra-asunnossa. Ja kyllä tähän tulee uudet asukkaat luonnollisesti minun jälkeeni, mutta koska isännöitsijä kieltää homeen olemassaolon, niin eihän minun auta siitä enää sanoa.
        Seuraavat asukkaat luonnollisesti altistuvat samalla ongelmalle, mutta minkä minä sille voin, koska isännöitsijä kieltää koko ongelman????

kuuluukin ajatella terveytesi suhteen ajatella itsekkäästi.
        Terveys on kalleimpia asioita.
        On parempi pysyä tuollaisesta "mörskästä" erossa kuin asuntosi on.
        Tämä maailma on vielä liian keskenkasvuinen, jotta se huolehtisi ihmisten terveyteen liittyvistä asioista tinkimättä ja ajattelisi tulevia polvia.

• ajattele nyt itseäsi
        Moona kirjoitti:

Siis todella!!!
        Ajattele NYT VAIN ITSEÄSI!!!

Voit sitten varoittaa siihen muuttoaikeissa olevia vaikka nimettömällä kirjeellä!! tms..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe