hei kaikille :)
rupesin tässä pohtimaan, että kuinka olette reumaa sairastavana saaneet mahdolliset liikakilot pois?lääkärit kun yhtä aikaa puhuvat liikunnan tärkeydestä ja nivelille on toki helpompaa, mitä vähemmän elopainoa on päällä. samalla kuitenkin "kortisoni saattaa kerätä nestettä, lisätä ruokahalua jne jne". Minkälaisia keinoja/liikuntamuotoja olette kokeilleet ja hyväksi kokeneet? hurjaa pomppimista ja juoksua kun ei koivet kestä.
Itse olen syönyt muutaman vuoden Calcortia. tuoteselosteessa mainitaan, ettei se kerää nestettä kuten muut kortisonit, vaan eipä täysin ole pyöryyskään kasvoista lähtenyt.
tämä on ollu mulle melkeen ikuisuus ongelma :(
kortisoni ja lihominen
8
3550
Vastaukset
- nivelreumainen
uintia, kävelyä, kuntosalia. Uintia ja kävelyä ( sauvakävelyä), joogaa ja näitä nivelystävällisiä lajejahan niitä suositellaan. Ittelläni on kuntosali tullut tutuksi jo ajalta ennen n-reumaa, joten en siitä ole halunnut luopuakaan. Mulla oli myös se hyvä tuuri, ettei kortisoni turvottanut. Nyt ei kortisoni ole enää aikoihin kuulunut lääkkeisiini.
Toivottavasti löydät oman lajisi! Luulisin, että nyt näin kesällä saattais pyöräilykin olla mukava laji; tietysti omaa kroppaa kuulostellen, mitä jaksaa ja mihin pystyy. :) - heikosti
Huono se läski on lähtemään, kun elimistö on ihan sekaisin.
Minulla 10 vuotta takana tauotta kortisoonia, ja syövän aikan hirveän suuria kortisooniannoksia. Osastolla ollessa sitä pumpattiin suoraan injektiona, kun muuten olis henki lähtenyt,
Lihoin noinan hirmuannosaikoina aivan järjettömästi. Kaiken kaikkiaan sitä tuli 55 kiloo noiden 10 kortisoonivuoden aikana, ja hitaasti se putoaa, todella hitaasti.- voi sentään...
voimia sulle!
kyllähän reuman kanssa liikkua voi omien jaksamisten mukaan (aloittaja). uintia pyöräilyä ja ratsastusta harrastan itse. se on aivan totta ainakin itseni kohdalla, että liikkumisen jälkeen sekä mieli että keho on pirteämpi, auttaa myös lihassärkyyn, ne kun ovat lähiaikoina alkaneet kolottamaan nivelten lisäksi... :/
- 13-vuoden kokemus
Voi ei, mikä tilanne sinulla :( Olen todella pahoillani puolestasi. Söin itse kortisonia 13-vuotta tauotta ja vihasin sitä lääkettä (ja vihaan). Oletko vaatinut lääkäreitä miettimään vaihtoehtoja kortisonille, mahdollisia yhdistelmälääkityksiä, joiden avulla pääsisit pikkuhiljaa kokonaan kortisonista jos ne toimisivat tai uusia biologisia reumalääkkeitä?
Kortisoni tosiaan lisää ruokahalua ja lisäksi kerää helpommin rasvaa kehoon. Tuohon ruokahaluun voin sanoa vain sen verran että koita tahdon voimalla syödä kevyitä ruokia tyydyttääksesi se. Turvotukseen auttaa jonkin verran lymfaterapia. Etsi vaikka netistä tietoa lymfaterapiasta.- heikosti
Siinä kortisoonissa on sellainen juttu, että jos kehon oma kyky tuottaa kortisolia on sammunut, silloin ei pysty lopettamaan eikä vaihtamaan kortisonia mihinnkään muuhun vaihtoehtoon.
Minulla sen kortisoonin lopettaminen monta kertaa kaatui tähän, että keho ei herännyt tuottamaan kortisolia niin silloin kortisoonin otto suun kautta tai muutoin ulkoisesti on ehdoton, ja johtaa vakaviin seurauksiin, jos lopetetaan tässä vaiheessa. - 13v kokemus
heikosti kirjoitti:
Siinä kortisoonissa on sellainen juttu, että jos kehon oma kyky tuottaa kortisolia on sammunut, silloin ei pysty lopettamaan eikä vaihtamaan kortisonia mihinnkään muuhun vaihtoehtoon.
Minulla sen kortisoonin lopettaminen monta kertaa kaatui tähän, että keho ei herännyt tuottamaan kortisolia niin silloin kortisoonin otto suun kautta tai muutoin ulkoisesti on ehdoton, ja johtaa vakaviin seurauksiin, jos lopetetaan tässä vaiheessa.Minulla ensi kertaa kun kortisonia lopeteltiin, aloitettiin kortisoli niminen lääke joka herätteli kehon omaa kortisonituotantoa.
- heikosti
13v kokemus kirjoitti:
Minulla ensi kertaa kun kortisonia lopeteltiin, aloitettiin kortisoli niminen lääke joka herätteli kehon omaa kortisonituotantoa.
Minäkin kysyin sitä lääkäriltä, mutta sanoi, ettei ole vaihtoehtoja minun tilanteessani. Nyt se kuitenkin vuosi sitten on saatu lopetettua, se kortisooni.
- nihkeää on
Eipä todella ole lähtenyt, nihkeää on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628