Altistuskoe
Kirjoittanut: nisuiisu 13.10.2005 klo 11.33
Aina mainitaan myös ”Aspergillus fumigatus” allergista alveoliittia aiheuttavana. Voi hyvä luoja! Juuri tätä TTL käyttää altistuskokeissaan! Miksi! Tämä on ihan järjetöntä! Tästä ei voi tehdä muuta johtopäätöstä kuin, että meistä työpaikastamme sairastuneista halutaan päästä eroon mahdollisimman pian. Tämän sienen itiöitä on yleisesti kaikkialla ulko- ja sisäilmassa sulan maan aikana. Koska allekirjoittanut ei ollut ns. helppo ”nakki” (katso edellä mitä tarkoittaa, kaksi erilaista tapausta), altistuskokeeni aloitettiin suoraan tällä Aspergillus-uutteella.
Millaisia oireita sitten sain tässä ensimmäisessä altistuskokeessa (7.3.2002). Ne on luettavissa Työlääketieteen osaston altistuskoeseurantalomakkeelta:
- klo 9.50, kun vedin ensimmäisen henkäyksen ”Aspergillus fumigatusta” lomakkeelle on kirjattu, että minua pyörryttää. Siis yhden henkäyksen jälkeen.
- klo 10.05 vedin 10 henkäystä lisää hometta. Hoitaja kirjoittaa, että minulle tuli outo olo, jota kuvailen sanalla ”puupäinen”. Minulle tuli juuri sellainen olo kuin minulle tulee vielä tänä päivänäkin, kun oleskelen homeisissa tiloissa. Ns. puupää-olo johtuu siitä, että verenkiertooni joutuu tulehtuneista keuhkoistani typpioksidia (NO). Ts. minulla on happivaje aivoissa.
- klo 10.20 vedin vielä 20 henkäystä lisää hometta.
- klo 10.35 ilmoitan hoitajalle, että kurkkuuni sattuu.
- klo 11.20 mitataan lämpötilani, joka on 35,8 astetta. Minulla on siis alilämpöä, jonka aiheuttaa tulehtuneessa keuhkoissani (tässä kokeessa annettu home on aiheuttanut tulehduksen) muodostuva typpioksidi, joka on kaasu ja jonka kiehumispiste on pakkasen puolella.
- klo 19.20 ilmoitan, että minua paleltaa, hoitaja kirjaa myös ylös, että minulla on yskää.
- klo 22.00 minulla on lämpöä 38,7 astetta ja klo 22.30 minulle annetaan kuumeeseen 400 mg:n Burana-tabletti.
Yllä oleva oireiden kuvailu sopii kuin nakutettu allergiseen alveoliittiin !!!!! Puhallustehoissani ei myöskään tapahdu mitään muutosta. Heti seuraavana aamuna tämän ensimmäisen altistuskokeeni seurannan loputtua erikoistuva lääkäri Holopainen tuli kysymään minulta, että tiesinkö minä, että mistä korkea kuumeiluni johtui ? Vastasin hänelle, että en kuule tiedä ja että minulla on viimeksi ollut näin korkea kuume vuonna 1977 !
13.3.2002 suoritetuissa ”Acremonium kiliencse-” ja 14.3.2002 ”Cladosporium cladosporium”-homealtistuksissa huomioitavaa oli mm. se, että minulle tuli ihottumaa säärien sisäsyrjiin, niin kuin hoitaja on sen kirjannut. Hoitaja siis näki sen omin silmin ! Tämä allerginen alveoliitti on myös ns. immunokompleksivälitteinen allergia (tyyppi 3) (siis tyypin 4 lisäksi), joka synnyttää aina myös ihottumaa. Ruumiinlämpötilani pysyi koko ajan samana. Näitä kahta uutetta TTL käyttää tapauksiin, joissa tulehdus on levinnyt jo keuhkoputkeen asti tai niillä joilla on myös IgE-välitteinen astma. Näillä uutteilla saadaan heille ”varma astma”. Näillä henkilöillä puhallustehot laskevat. Monet eivät pysty edes puhaltamaan kertaakaan! Yhtä usein diagnoosiksi TTL antaa tavallisen INFLUENSSAN, jonka sairastunut on saanut muka junasta tai jostain muusta kulkuneuvosta, jolla hän on tullut TTL:lle ammattitautitutkimuksiin.
Tosiaan kahden viikon tutkimusten ja kolmen altistuskokeen jälkeen tuli lääkäri Holopainen huoneeseni # 5 sanomaan, että he eivät millään konstilla saa minulle ammattitautia, koska puhallustehoni eivät laske. Tämä tarkoitti siis sitä, että he eivät löytäneet minusta kosteusvauriomikrobien aiheuttamaa ASTMAA ! Siis tautia, jota ei ole edes olemassa!
Syytä siihen, miksi he päättivät jatkaa tutkimuksiani vielä kolmantena viikkona en tiedä. Keuhkolääkäri Ritva Piipari tuli kuitenkin huoneeseeni aikomuksenaan ilmeisesti kertoa minulle jotakin. Ennen kuin hän ehti aloittaa, näytin hänelle ”Allergologia”-kirjasta ODTS ja alveoliitti kohtia ja kysyin häneltä, että jospa minulla sattuisi olemaan jompikumpi. Olin nimittäin aamulla soittanut eräälle homesairauksiin perehtyneelle lääkärille ja varmistanut häneltä, ettei näihin molempiin sairauksiin tarvinnut liittyä puhallustehojen laskua.
Lääkäri Pipari tosiaan sanoi minulle, että he olivat päättäneet sittenkin jatkaa tutkimuksiani. Hän ei kertonut, niin kuin Työterveyslaitoksella ylipäänsä jotain kerrottaisiin tutkittaville, mitä minulle seuraavaksi tehtäisiin. Mainittakoon, että YHDELLÄKÄÄN SANALLA EI KERROTTU, MITÄ HAITTAVAIKUTUKSIA KOKEISTA SATTAISI SEURATA !!!!
Sieltä tuli sitten tämä terveyteni lopullisesti tuhonnut toinen ”Aspergillus fumigatus”-altistus tasan 12 päivää myöhemmin eli 19.3.2002. Koe alkoi tasan klo 12.00 ja vedin 31 hengenvetoa tätä homeuutetta keuhkoihini 45 min aikana. Altistuspöytäkirjassani lukee, että klo 12.30 vedin 10 hengenvetoa ”silmäainetta”. Klo 12.45 vedin 20 hengenvetoa ”kurkkuainetta”.
Puhallustehoissani ei merkittäviä muutoksia, juuri niin kuin on alveoliitin kohdalla. Oireilumerkintöjä: nilkkojen iho punottaa, päähän sattuu, väsyttää, väsyttää, väsyttää, yskää puhaltaessa, väsyttää, haukottelee, palelee ja päätä särkee, väsymystä, haukottelua, kuumeinen huono olo.
Alilämpöä 35,8 astetta jo noin 1,5 tunnin kuluessa. Klo 19.45 kuumetta (eli n. 7 tunnin kuluessa) vasen kainalo 38,2 astetta. Oikeassa kainalossa vain 37,4 astetta. Tämä johtui siitä, että hoitaja osannut nollata oikein mittaria. Tässä vaiheessa vasta tajuan, miksi he mittaavat molemmista kainaloista: luulevat kai, että olemme jollain vippaskonstilla lämmittäneet vain ja ainoastaan toisen kainalon. Ajattelevat, että olemme niin tyhmiä, että lämmitämme vain toisen kainalon, jos tarkoituksemme on huijata.
Klo 20.45 minulle annetaan 400 mg:n Burana. Nyt hoitaja saa molemmista kainaloista lämpötilakseni 38.8 astetta, kun käyttää oikeaan kainalooni eri mittaria kuin vasempaan (todennäköisesti ei ollut vielä oppinut nollaamaan mittaria). Klo 22.00 lämpötilani nousee vielä hieman, ollen nyt 38,9 astetta, mutta nyt vain yhdestä kainalosta mitattuna. Luultavasti hoitaja on tajunnut, etten minä lämmitä kainaloitani millään vippaskonstilla. Seuraavana aamuna lämpötilani on sitten jo laskenut normaaliksi (tosin mitattu vain toisesta kainalosta).
Tiedossani on, että monelta altistetulla ei ole edes ollut lämpöseurantaa. On vaan vieressä ihmetelty, että onpa paha virustauti iskenyt, kun potilas sylkee verta tai meinaa tukehtua. Vielä harvemmille on altistuskokeiden jälkeen tehty keuhkojen tähystys ja solunäytteiden otto. Jostain syystä minun keuhkoistani otettiin solunäytteet ja patologin lausunnon mukaan kyseessä oli allerginen alveoliitti. Muistan lopun ikääni myös, kuinka keuhkojen tähystyksen tehnyt lääkäri Ritva Piipari totesi, ettei koskaan ollut nähnyt noin verisiä keuhkoja.
Täysin järjen vastaista toimintaa TTL:lla, koska he tiesivät varmasti minun oireilujen perusteella ja työpaikasta otettujen mikrobinäytteiden (sädesieniä 3 ja 4 plussaa, sekä paljon muita kosteusvaurioon viittaavia homelajeja ja joihin IgG-vasta-aineeni täsmäsivät) perusteella, että kyseessä on allerginen alveoliitti. Tämän pitäisi olla helppoa, koska mitään muuta vaihtoehtoa ole olemassa, jos on vain tarpeeksi vakava kosteusvaurio. Sädesienien löytyminen tosiaan viittaa pitkäaikaiseen kosteusvaurioon.
Pekka Nikkola
TOIVOTTAVASTI TÄMÄNKALTAINEN LEIKKAA LIIMMA - ASIA UUDEKSI ON SOPIVAA MYÖS NISUIISU SUN MIELESTÄ - puhuimme vain tänään paljon näistä
Altistuskoe nisuiisu 13.10.2005 klo 11.33
vanha nisuiisun viesti ... ...
0
243
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854