Laina sukulaiselta ulkomailta

Kansalaistunut

Hei, olisin kiinnostunut tietämään pitääkö maksaa jotakin veroa tms. jos lainaan ulkomailla asuvalta isältäni (muun maan kuin Suomen kansalainen) huomattavan summan rahaa yrityksen perustamiseksi. Tämä summa olisi n. 100 000 - 200 000€.

Onko minun osoitettava jatkossa että myös maksan takaisin tätä lainaa (ettei sitä pidetä jonkinlaisena ennakkoperintönä vaan tosiaan lainana)?

Mitä verottaja tms. taho sanoo siihen jos isäni lainaa summan minulle ilman korkoa?

Jos joku näihin osaisi vastata niin olisi HHYVIN kiitollinen!

-Tiedoton nyk. Suomen kansalainen

3

627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

Korottoman lainan voi antaa kenelle tahansa.
      Verottaja vaatinee takaisinmaksusuunnitelman jota on syytä noudattaa, ainakaan lyhennyksiä ei ole syytä kuitata verovapailla lahjoilla.

Tuosta tulee lähinnä mieleen, etteikö kumminkin kannattaisi maksaa lainasta sikakorkeaa korkoa johonkin sellaiseen maahan jossa sitä ei veroteta?

Eli suomalainen liiketoiminta tuskin kannattaa, mutta varallisuus karttuu.

• .....

Oletko sinä se sama tyyppi, joka valehteli täällä ulkomaisesta pankkisalaisuudesta?

• Anonyymi

Korotonta lainaa saa antaa, mutta tehkää kunnon kirjallinen velkakirja: summa, 0 % korko, takaisinmaksuaikataulu ja eräpäivät, allekirjoitukset. Ja maksa oikeesti suunnitelman mukaan tililtä tilille. Jos lyhennykset jää tekemättä tai laina “annetaan anteeks”, verottaja voi tulkita sen lahjaksi ja sitten mennään lahjaveron puolelle. Korottomuudesta itsessään ei synny sulle veroa.

Käytännössä pankki kysyy tuollaisen summan kohdalla rahan alkuperää ja sopimuksia, eli varautukaa näyttämään velkakirja ja isän varojen lähde. Jos haluut mielenrauhaa tulkinnasta, Verohallinnolle voi laittaa kirjallisen kysymyksen/pyynnön ohjauksesta.

Jos päädytkin hakemaan ulkopuolista rahoitusta, niin tästä saa nopeasti käsityksen vaihtoehdoista: https://yrityslainaamo.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      142
      1603
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      54
      1521
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      68
      1123
    4. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      103
      1057
    5. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      108
      960
    6. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      52
      858
    7. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      86
      819
    8. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      57
      743
    9. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      59
      705
    10. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34