Kotiolut ja käyminen

Vilho

Lauantai iltana tein satsin kotiolutta valmistumaan, aineina tumma Geordie uute/valmispakkaus.

Heitin normaalisti uutteen ja sulatetun sokerin pyttyyn, ja kokeilunhaluisena valmistin 9l "kotikalja" liemen sokereineen ja hiivoineen, jonka kumosin Geordien päälle. Sitten loppu tarvittava vesimäärä ja Geordien mukana tullut hiiva päälle. Lisäksi omin lupineni lisäsin puoli pussia turbohiivaa.

Tarkoituksena oli saada tummaa, mehevää ja täyteläistä juomaa joka menee päähän kuin metrin halko ja on laadukasta ilman kaupan lisäaineita.

Ongelma on käyminen: käyminen ja armoton pulputus vesilukossa alkoi vartin päästä kannen sulkemisesta, kesti yön yli ja oli vuorokauden kuluttua hiipunut pulpautukseen noin puolessa minuutissa. Nyt 4vrk kuluttua ei pulputa enää lainkaan. Onko kaikki ok, vai käyminen kuollut ennenaikaisesti? Jälkikäyminen tapahtuu ohjeen mukaan pullossa ja vie aiankin 5vrk. Kiitos.

14

25478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön.

      Käytit turbohiivaa.

      Ensinnäkin turbohiivan ongelmana on sen nopeus.

      Se tuottaa nopeasti alkoholia, mutta on helvetin pahan makuista.

      Kaapissani olevassa turbohiivapussissa annetaan tiedoksi, että 25 litran erässä, johon on sekoitettu 5 kg sokeria käymisaika on vain 30 tuntia! Siinä ajassa turbohiiva tekee selvää jälkeä tuosta 5 kg sokerista tuottaen 13% alkoholia. Sokeria voidaan käyttää enemmänkin, mutta käyminen hidastuu tuon 13% saavutettua siten, että 6 sokeri kilon käymiseen menee 2 päivää ja 7 kilon jo 5 päivää (suurin prosentti 17%, joka lienee yläraja jossa hiivasolut eivät enää elä).

      Kävi siis kuten pitikin, koska käytit turbohiivaa. Ensimmäisen 1,5 vuorokauden aikana turbohiiva teki selvää jälkeä suurimmasta osasta sokeria, jonka jälkeen käyminen hidastui reilusti tai pysähtyi kokonaan ravinnon puutteeseen.

      • Vilho

        Vai niin, kiitoksia. Auttaako nyt asiaa jos raotan kantta ja lisään sokeria? Ilmeisesti Geordien oma hiiva ei käy lainkaa, vai käykö, kun nyt kuplia tulee sittenkin noin kerran puolessa tunnissa, kun tarkistin asiaa.

        Onko paha maku väistämätöntä? Onko vahinko jokatapauksessa tapahtunut, että voisi samantien pullottaa ja rukoilla ihmettä.


      • Jerkku
        Vilho kirjoitti:

        Vai niin, kiitoksia. Auttaako nyt asiaa jos raotan kantta ja lisään sokeria? Ilmeisesti Geordien oma hiiva ei käy lainkaa, vai käykö, kun nyt kuplia tulee sittenkin noin kerran puolessa tunnissa, kun tarkistin asiaa.

        Onko paha maku väistämätöntä? Onko vahinko jokatapauksessa tapahtunut, että voisi samantien pullottaa ja rukoilla ihmettä.

        Kyllä taisi mennä maku piloille, pahoin pelkään. Turbosta tulee kuuluisa kiljumainen maku.


      • hihoum
        Vilho kirjoitti:

        Vai niin, kiitoksia. Auttaako nyt asiaa jos raotan kantta ja lisään sokeria? Ilmeisesti Geordien oma hiiva ei käy lainkaa, vai käykö, kun nyt kuplia tulee sittenkin noin kerran puolessa tunnissa, kun tarkistin asiaa.

        Onko paha maku väistämätöntä? Onko vahinko jokatapauksessa tapahtunut, että voisi samantien pullottaa ja rukoilla ihmettä.

        Ikävä kyllä en usko että tuosta kovin juotavaa tuli? Taitaa olla jo tässä vaiheessa selvillä että miten kävi, mielelläni toki kuulisin :) Oluen käyminen on jo pakkauksen omallakin hiivalla sen verran nopea juttu, että turbohiivaa on ihan turhaa käyttää. Ja tiedoksi kaikille juomia valmistaville, hiivan määrällä ei ole merkitystä käymisen nopeuteen!
        Hiiva alkaa lisääntyä kun saa ravinnokseen sokeria ja lisääntyessään tuottaa alkoholia ja hiilidioksidia. Ei kulu kovinkaan pitkään kun pönttöön laitetun hiivan määrä on moninkertaistunut, ja viimeistään pullottaessa voi huomata hiivaa kertyneen pohjalle vaikka millä mitalla.


      • suomipoju24
        hihoum kirjoitti:

        Ikävä kyllä en usko että tuosta kovin juotavaa tuli? Taitaa olla jo tässä vaiheessa selvillä että miten kävi, mielelläni toki kuulisin :) Oluen käyminen on jo pakkauksen omallakin hiivalla sen verran nopea juttu, että turbohiivaa on ihan turhaa käyttää. Ja tiedoksi kaikille juomia valmistaville, hiivan määrällä ei ole merkitystä käymisen nopeuteen!
        Hiiva alkaa lisääntyä kun saa ravinnokseen sokeria ja lisääntyessään tuottaa alkoholia ja hiilidioksidia. Ei kulu kovinkaan pitkään kun pönttöön laitetun hiivan määrä on moninkertaistunut, ja viimeistään pullottaessa voi huomata hiivaa kertyneen pohjalle vaikka millä mitalla.

        Hiivan määrällä on paljon merkitystä käymisen nopeuteen varsinkin alussa. Silti uutteen mukana tuleva hiivapussi riittää kyllä eikä käymisen nopeus ole välttämättä hyväksi juoman laadulle. Suurin ongelma liian hiivan kanssa on, ettei olut malta pysyä käymisastiassa ollenkaan vaan tulee vesilukon kautta pihalle.


      • puistokemisti2
        Vilho kirjoitti:

        Vai niin, kiitoksia. Auttaako nyt asiaa jos raotan kantta ja lisään sokeria? Ilmeisesti Geordien oma hiiva ei käy lainkaa, vai käykö, kun nyt kuplia tulee sittenkin noin kerran puolessa tunnissa, kun tarkistin asiaa.

        Onko paha maku väistämätöntä? Onko vahinko jokatapauksessa tapahtunut, että voisi samantien pullottaa ja rukoilla ihmettä.

        Jos kerran vesilukko pulpahtaa about puolen tunnin välein niin syynä voi olla vaikka alkoholin kaasuuntuminen, en laskisi tuota enää käymiseksi.


      • joku vaan
        Vilho kirjoitti:

        Vai niin, kiitoksia. Auttaako nyt asiaa jos raotan kantta ja lisään sokeria? Ilmeisesti Geordien oma hiiva ei käy lainkaa, vai käykö, kun nyt kuplia tulee sittenkin noin kerran puolessa tunnissa, kun tarkistin asiaa.

        Onko paha maku väistämätöntä? Onko vahinko jokatapauksessa tapahtunut, että voisi samantien pullottaa ja rukoilla ihmettä.

        Eipä kannata itse tehdä ns.viinejä niistä kun ei tule kuin pahaa kiljua


    • metrinhalko

      käykö normaali tuorehiiva mitenkään kiljun tai kaljan käyttämiseen, vai täytyykö olla aina sitä kuiva hiivaa tai turbohiivaa?

      meni aiheen vierestä, mutta mulle se on ihan sama

      • Kotva

        Toimiihan se. Tuli itsekin alussa käytettyä tuorehiivaa, mutta käyminen vain saattaa kestää viikkokausia ja alkoholiprosentti jää alhaisemmaksi.


      • hullu-viinintekijä

        Minä tein pitkästä aikaa "kiljua" reilusta 3 kilosta viinirypäleitä, kuusi tuorehiivaa, 6kg sokeria noin 27 litraan nestettä. Yllätys oli aikamoinen kun käyminen alkoi rajuna jo vajaa 30min. kuluttua ja vesilukko pulputti "kuin viimeistä päivää". Kilju kävi vain noin 6vrk:tta ja alkoholipitoisuus oli peräti 15%, siis ehdoton maksimi mitä ikinä voi pelkällä "pullahiivalla" saada. Lapposin sitten aineen toiseen saaviin laitoin
        pikakirkasteaineen sekaan joka pysäyttää- ja kirkastuttaa viinin. Annoin olla kansi ja vesilukko päällä vielä toiset 6vrk. Kilju oli kirkasta ja hiivat olivat valuneet pohjalle sitten varovasti lapposin juoman kanistereihin ja vein parvekkeelle viileään. Juoma maistui yllättävän hyvältä lähes viiniltä ja kävi päähän "kuin metrin halko".


      • Anonyymi
        hullu-viinintekijä kirjoitti:

        Minä tein pitkästä aikaa "kiljua" reilusta 3 kilosta viinirypäleitä, kuusi tuorehiivaa, 6kg sokeria noin 27 litraan nestettä. Yllätys oli aikamoinen kun käyminen alkoi rajuna jo vajaa 30min. kuluttua ja vesilukko pulputti "kuin viimeistä päivää". Kilju kävi vain noin 6vrk:tta ja alkoholipitoisuus oli peräti 15%, siis ehdoton maksimi mitä ikinä voi pelkällä "pullahiivalla" saada. Lapposin sitten aineen toiseen saaviin laitoin
        pikakirkasteaineen sekaan joka pysäyttää- ja kirkastuttaa viinin. Annoin olla kansi ja vesilukko päällä vielä toiset 6vrk. Kilju oli kirkasta ja hiivat olivat valuneet pohjalle sitten varovasti lapposin juoman kanistereihin ja vein parvekkeelle viileään. Juoma maistui yllättävän hyvältä lähes viiniltä ja kävi päähän "kuin metrin halko".

        1pkt tuorehiivaa vastaa 2pss kuivahiivaa. Nyt siis kirjoitan ns. pullahiivoista. Tuorehiivan etuna on lämpötilan huolettomuus, kunhan pysyy 15-40 asteessa.

        Tuorehiiva myös käy hieman nopeammin ja on lisäksi halvempaa. Ainoa huono puoli on säilyvyys. Tosin pakastimessa säilyy max. vuoden. Sulattaessa muutama% hiivasoluista hajoaa ja tuorehiivasta tulee vellimäistä.

        Max. alkoholiprosentti on kummassakin leivontahiivassa n.13% joka saavutetaan 1-2 viikossa. Hyvä määrä 25L nestettä on 2-3 pkt tuorehiivaa tai 1pkt (4x11g) kuivahiivaa. Kuivahiiva tarvitsee herätyslämmöksi 42 C.

        Viini-, olut- ja turbohiivat ovat sitten oikein tarkoitettu käymiseen, mutta ovat kalliimpia, eivätkä käy sen nopeammin. Paitsi turbohiivat, mutta maku onkin sitten aivan toinen.

        Itse teen marjasadoista ihan pullahiivalla ja annan käydä loppuun. Sen jälkeen lappoaminen toiseen astiaan, hiilidioksidin poisto ja antaa viikon seistä. Kirkasta on, eikä tarvitse lisätä flokkulanttia (bentoniitti), jota kirkasteeksi kutsutaan. Valmistusaika 2-3vko.

        Toimii ihan hyvin pelkällä sokerillakin tehtynä. 5Kg/25L


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1pkt tuorehiivaa vastaa 2pss kuivahiivaa. Nyt siis kirjoitan ns. pullahiivoista. Tuorehiivan etuna on lämpötilan huolettomuus, kunhan pysyy 15-40 asteessa.

        Tuorehiiva myös käy hieman nopeammin ja on lisäksi halvempaa. Ainoa huono puoli on säilyvyys. Tosin pakastimessa säilyy max. vuoden. Sulattaessa muutama% hiivasoluista hajoaa ja tuorehiivasta tulee vellimäistä.

        Max. alkoholiprosentti on kummassakin leivontahiivassa n.13% joka saavutetaan 1-2 viikossa. Hyvä määrä 25L nestettä on 2-3 pkt tuorehiivaa tai 1pkt (4x11g) kuivahiivaa. Kuivahiiva tarvitsee herätyslämmöksi 42 C.

        Viini-, olut- ja turbohiivat ovat sitten oikein tarkoitettu käymiseen, mutta ovat kalliimpia, eivätkä käy sen nopeammin. Paitsi turbohiivat, mutta maku onkin sitten aivan toinen.

        Itse teen marjasadoista ihan pullahiivalla ja annan käydä loppuun. Sen jälkeen lappoaminen toiseen astiaan, hiilidioksidin poisto ja antaa viikon seistä. Kirkasta on, eikä tarvitse lisätä flokkulanttia (bentoniitti), jota kirkasteeksi kutsutaan. Valmistusaika 2-3vko.

        Toimii ihan hyvin pelkällä sokerillakin tehtynä. 5Kg/25L

        Viinihiiva paketissa luki että 4vrk. Mielestäni tuo on yli puolet nopeampaa kuin leivonta hiivat. Lisäksi pulla hiiva kuolee jo 14% että se 15% jonka olet saanut ei ole kyllä mahdollista.

        15% tulee aina vähintään kun käyttää nopeita hiivoja. Miksi koska A ne on tehty alkoholin käyttämiseen toisin kuin leivonta hiivat. Ja b ne ei kyllä pahalle maistu kun antaa laskeutua evään kunnolla.


    • Viini ja olut hiiva
    • Anonyymi

      Niin se kävi mullakin kun maistoin niin oli ihan makeeta laitoin uudelleen tuorehiivaa ja sekoitin kunnolla ja saavin kansi kiinni ja vesilukkoon vettä niin saas nähdä kuinka äijän käy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe