Mitä yo:lle lahjaksi?

ei turhaa

Meidät on kutsuttu yo-juhliin itä-suomeen.Mikä olisi kohtuullinen lahja?Jostakin luin että yksi ruusu ja 50€ onnittelukortin mukana on kohtuullinen,koska ei ole kyse perheenjäsenestä.Olen tiedustellut ko.henkilön äidiltä toivomuksia,raha on tervetullut.Summaa en tohtinut kysyä.Tiedän ihmisiä,jotka kilpailevat lahjoilla,meidän tarkoitus on huomioida lakin saanutta kohtuudella.Kiitos asiallisista vastauksista.

12

7703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yo:n äiti

      Mielestäni raha/lahjashekki on ihan hyvä lahja. Meillä poika ainakin havittelee uutta, kauhean kallista puhelinta ja on tosi onnellinen, jos saa lahjarahoilla ostettua sen. Nuorilla on nykyään muutenkin erilainen maku kuin meillä vanhemmilla, joten jos ei varmasti tiedä, mitä ylioppilas haluaa, suosittelen rahaa.

      50 euroa on minun mielestäni aika huikea summa. Mielestäni 20-30 euroa on tosi hyvä lahjaraha. Ennen annettiin se "satanen" ja sekin oli ihan OK.

      Meillä poika ei ole puhunut mitään mahdollisista lahjoista, enemmän hän odottaa tapaavansa kaukana asuvia sukulaisia ja ystäviä, joita ei ole nähnyt aikoihin =)

    • Itse painiskelen saman ongelman kanssa hieman hämmentyneenä. Vielä muutamia vuosia sitten 100 markkaa oli iso raha, mutta 20 euroa tuntuu varsin pieneltä summalta. Jotenkin tuntuu vaikealta antaa 50:ä pienempää lahjaa, vaikka mieli ehkä tekisi.;)

      • äityli

        Meillä on monet vuodet jo suvun parissa vietetty juhlia ja annettu melkein aina lahjaksi rahasumma...vaihdellaan siis keskenään rahalahjoja. Markan aikana summa oli 100 mk ja euron aikana nostimme summan kolmeenkymppiin.
        Viisikymmentä euroa on hurja summa...300 mk.
        Tänäkin vuonna meillä on viidet juhlat juhlittavana. Sehän tekisi 250 euroa...eli 1500 mk.
        Tuntemani nuoret osaavat käyttää rahansa fiksusti ja pitävät arvossaan jo muistamista. Naapurin lapsille riittää kukka ja kortti ja sukulaislapsille 30 euroa. Kummilapsille yläraja korkeintaan 50 ekeä.


      • kummilapsen täti
        äityli kirjoitti:

        Meillä on monet vuodet jo suvun parissa vietetty juhlia ja annettu melkein aina lahjaksi rahasumma...vaihdellaan siis keskenään rahalahjoja. Markan aikana summa oli 100 mk ja euron aikana nostimme summan kolmeenkymppiin.
        Viisikymmentä euroa on hurja summa...300 mk.
        Tänäkin vuonna meillä on viidet juhlat juhlittavana. Sehän tekisi 250 euroa...eli 1500 mk.
        Tuntemani nuoret osaavat käyttää rahansa fiksusti ja pitävät arvossaan jo muistamista. Naapurin lapsille riittää kukka ja kortti ja sukulaislapsille 30 euroa. Kummilapsille yläraja korkeintaan 50 ekeä.

        pohtinut, kun kummilapselle mietin lahjaa.
        Jotenkin on se 50 euroakin tuntunut pieneltä, vaikka suuren suuri summahan se markkoina on.
        Mutta nyt euron aikaan tuntuu kaikki summat niin olemattomilta ja siksi hupeneekin rahat joutuummin.
        Ostin muistolahjan jo talvella ja sen lisäksi kyllä saa 50 euroa luvan riittää.
        Kun on omankin lapsen lakkiaiset ja niihin uppoaa rahaa aivan mielettömästi.
        Rahaa ylioppilaat toivovat eniten.
        Minunkin poika haluaa rahaa omaa kämppää ja tulevia opintoja varten.


    • timnask

      Raha on ehdottomasti nuorelle se asia, jota ei voi olla liikaa ja jolle on aina käyttöä. Itse sain aikoinaan röykkiöittäin Kalevala-koruja. Älä koskaan osta koruja, maljakoita tms. ellet tiedä, että lahjan saaja on itse juuri ko. esinettä tai korua pyytänyt! Itse en esimerkiksi ole koskaan voinut sietää Kalevala-koruja, enkä käytä esimerkiksi muunlaisia koruja kuin kultaisia eli laatikossa ovat saaneet vanheta pronssi- ja hopea Kalevalakorut. Eurojen myötä rahashekin antajalle tulee nykyään helposti se ongelma, ettei kehtaa kovin pientä summaa antaa. 50 euroa on mukava summa mutta jos nyt ihan järjellä ajatellaan niin jo 30 euronkin (melkein 200 mummon markkaa) shekki lämmittää mieltä, etenkin kun kyseessä on vain tuttu tai tutun lapsi.

      Esimerkkinä sen verran, että ovatpa sukulaiset kehdanneet Virosta kymmenellä markalla ostetun pöytäkellonkin viisikymmenvuotislahjaksi antaa, eikä kello edes toiminut...

      • riittää

        Tohon raha-asiaan, että 50e on ihan hirveen iso raha annettavaks tuttavaperheen lapselle tms. Tietysti 20e tuntuu pienemmältä kuin entinen 100mk, mutta tuntukoon! Hyvänen aika, lahjan antajahan siitä päättää ihan itse että mitä antaa. Ei kellään ole velvollisuutta antaa yhtään enempää kuin itsestä tuntuu hyvältä.
        Kun itse aikanaan pääsin ylioppilaaksi, naapuruston kanssa sovittiin että joku ostaa mulle kattilan ja toinen paistinpannun, jne. Tavaraa, jota tarvii, ja sit kukin osti sillä hinnalla (sen laatuista) kuin katsoi hyväksi. Eikä tullut liikaa samoja esineitä.
        Tai sitten voi vaikka antaa sen 20e "lahjakortin" että osta tällä vaikka kiva maljakko, tuleepa ainakin mieluisa.
        Vähänkin vieraammalle mun mielestä kukka ja kortti on ihan riittävä.


    • hyä

      lahja on: Näin pärjäät lukion jälkeen yksin kirjasen.

    • ...

      Olen myös miettinyt lauantaisten yo-juhlien lahjaa, aion antaa rahaa. Ensimmäinen mielessä käynyt summa oli 50€, mutta myöhemmän pohdinnan jälkeen se on kyllä aika paljon. Muistelin omia 5 vuoden takaisia ylioppilasjuhlia, ja siellä taisi sukulaisilta olla ihan 20€ lahjoja. Jotenkin se vain tuntuu pieneltä antaa... Mutta kun oma rahatilanne on mikä on (ja lahjan saaja tietää sen), päädyn luultavasti 30 tai 40 euroon. Mitään tavaralahjaa en ole edes alkanut miettimään.

    • bpj

      50 euroa jollekin ei-perheenjäsenelle on hirvittävän iso summa! Itse kun kirjoitin yo:ksi, vanha satanen sukulaisilta/kummeilta tuntui valtavalta summalta, 50 mk oli yleisempi mitä sai, ja siihen oli enemmän kuin tyytyväinen! Eli jos ylppäri ei oo sukulainen, 20 euroa on maksimi mitä edes harkitsisinkaan.

      • fsdfdasad

        nykyään suurin osa nuorista käy töissä, ja ansaitsevat 10€ tunti joten tuommoin 20€ ei kyllä tunnu missään. kaikki kaverini tuhlaavat helposti vaikka 40€ jos huvittaa sillä ovat töissä ja tienaavat tunneissa kyseisen summan. on toki totta että ei nuorelle saisi antaa suuria summia, mutta kyllä mielestäni 20€ on loukkaus ja kyseessä on sukulainen. 50€ on sopiva summa, eikä koruja sillä todennäköisyys on pieni että nuori niitä tulee pitämään


    • rippiläinen

      huhhuh. kyllä mun mielestä joku 20-30 ekee riittäis. ja mä oon sentään nykyajan nuori ja kässään että se on iso summa. toki ku on kyseessä yo-juhlat mutta henkilö on ei-perheenjäsen niin kyllä se kolmekymppiä on hyvä raha määrä omasta mielestäni.

      • lahjaan kummilapselle

        150 euroa siis ylioppilaalle ja silloin kun hän pääsi ripille niin 100 e.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe