Vihnuskodin

hoiturit

Minkäslaisia hoitajia tämä Nokian vanhainkoti pitää sisällään? Yhdestä osastosta olen ainakin kuullut melkoisia kauhujuttuja...

79

16599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsomassa

      ennenkuin levitätte huhuja.
      Olen sitä mieltä, että jos on aihetta niin siihen pitää reagoida.
      Mutta on aika härskiä lähteä huhuja levittelemään, jos ei tunne asiaa.
      Kuitenkin jos on aihetta, niin tehkää Lääninhallitukseen valitus siihen jokaisella oikeus.

      • vinkistä!

        Huhuja vaan valitettavasti on aina ollut, on, ja tulee aina olemaan. Niin kauan kuin me ihmiset täällä maapallolla eletään. Ja tuskinpa ne huhut (ainakaan tästä ko. osastosta) aina ovat perättömiä... Sen verran olen tähän asiaaan perehtynyt, ja tarpeeksi läheltä asiasta kuullut, että ei ole pelkkä huhu!


      • hoitajia
        vinkistä! kirjoitti:

        Huhuja vaan valitettavasti on aina ollut, on, ja tulee aina olemaan. Niin kauan kuin me ihmiset täällä maapallolla eletään. Ja tuskinpa ne huhut (ainakaan tästä ko. osastosta) aina ovat perättömiä... Sen verran olen tähän asiaaan perehtynyt, ja tarpeeksi läheltä asiasta kuullut, että ei ole pelkkä huhu!

        siellä on. Valitettavast monen terveys on heikko kovasta työtahdista ja sijaisiakin on nykyisin vaikeaa löytää.


    • ....

      siellä pitäisi olla koko ajan yksi hoitaja lisää, ainakin...

      • laitokseen

        Mikä avuksi Koukkuniemen tautin?
        Olisiko lisää hoitajia?


    • havainnot

      Vanhukset lääkitään avuttomiksi,ovat sitten "helppohoitoisia"kun pysyvät sängyssä.
      Vaippaakaan ei käydä kuin kerran päivässä vaihtamassa ja juotavaa annetaan säästeliäästi.

      • Höpö!

        Jos juotavassa säästetään, niin se kostautuu virtsatietulehduksina. Sen jälkeen potilas on vieläkin vaikeampi hoitaa ja lääkekustannukset kasvaa johtuen aina vaan kovemmista tulehduslääkkeiden tarpeesta.


      • kävijä

        Millä perusteella olet nämä havainnot tehnyt? Et kuitenkaan taida töissä alalla olla, koska silloin tietäisit, että kävelevä vanhus on paljon helppohoitoisempi kuin kokonaan vuoteessa oleva.


      • Anonyymi
        kävijä kirjoitti:

        Millä perusteella olet nämä havainnot tehnyt? Et kuitenkaan taida töissä alalla olla, koska silloin tietäisit, että kävelevä vanhus on paljon helppohoitoisempi kuin kokonaan vuoteessa oleva.

        Kyllä niitä vempuloita hoitajia on joka paikassa varsinkin sivukylillä ,vempuloita on jokaisessa työpaikassa.


    • mokat

      jos hoitajia on liian vähän tai ovat ammattitaidottomia.

    • seuraav kohde

      Nokian Vihnuskodissa on ihan tavallisia hoitajia, kyllä niitä sopii mennä katsomaankin ja haastattelemaan.

      Jätä huhut sikseen, ota itse selvää minkälaisia ovat.

    • kesä

      Olisi kiva tietää mistä osastosta on kyse ? Ja mitä ne niin kutsutut huhut ovat ?

      • Ollut

        Ei savua ilman tulta!!!


      • säilyy

        En tiedä miksi osastoa kutsutaan, mutta sijainti on pääty tiellepäin.

        Siellä olin ja kokemukseni oli tyrmäävä, Töitä olisi riittänyt, mutta tapa millä työt tehtiin soti minun hoitoideologiaa vastaan niin pahasti että kieltäydyin ja menin muualle missä sain tehdä hoitotyötä sydämellä ja lämpimin käsin.


      • a:lla
        säilyy kirjoitti:

        En tiedä miksi osastoa kutsutaan, mutta sijainti on pääty tiellepäin.

        Siellä olin ja kokemukseni oli tyrmäävä, Töitä olisi riittänyt, mutta tapa millä työt tehtiin soti minun hoitoideologiaa vastaan niin pahasti että kieltäydyin ja menin muualle missä sain tehdä hoitotyötä sydämellä ja lämpimin käsin.

        vai b:llä??
        Jälkimmäisestä ei ole muuta kuin huonoa sanottavaa... Minulla ja monella, monella muulla!!!!!


      • kummallakin
        a:lla kirjoitti:

        vai b:llä??
        Jälkimmäisestä ei ole muuta kuin huonoa sanottavaa... Minulla ja monella, monella muulla!!!!!

        Olin varmaan kummallakin, sekä ensimmäisessä että toisessa kerroksessa. Siinä alakerrassa oli joku Petra oh:na. Hän oli tosi kiva ja asiallinen.

        Ne hoitaja työkaverit sitten olikin aivan omaa luokkaansa. Heillä oli omaa kivaa keskenään, sinne ei uusia hyväksytty. Kerroksella ei ollut eroa.


      • kohtalotoveri
        kummallakin kirjoitti:

        Olin varmaan kummallakin, sekä ensimmäisessä että toisessa kerroksessa. Siinä alakerrassa oli joku Petra oh:na. Hän oli tosi kiva ja asiallinen.

        Ne hoitaja työkaverit sitten olikin aivan omaa luokkaansa. Heillä oli omaa kivaa keskenään, sinne ei uusia hyväksytty. Kerroksella ei ollut eroa.

        Juu.. Vihnuskoti on tullut tutuksi, valitettavasti. Hoitajat ovat tosi ilkeitä tietyillä osastoilla, sijaiset ovat huonoja heti alkuunsa, ennenkuin ovat päivääkään ehtineet töitä tehdä. Perehdytys on olematonta ja työyhteisö todella töykeä. Ainoita hyviä kokemuksia on dementiaosasto 3:lta sekä a:lta.


      • kohtalotoveri minäkin
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Juu.. Vihnuskoti on tullut tutuksi, valitettavasti. Hoitajat ovat tosi ilkeitä tietyillä osastoilla, sijaiset ovat huonoja heti alkuunsa, ennenkuin ovat päivääkään ehtineet töitä tehdä. Perehdytys on olematonta ja työyhteisö todella töykeä. Ainoita hyviä kokemuksia on dementiaosasto 3:lta sekä a:lta.

        Ikävä kyllä minulla samanlaisia kokemuksia vihnuskodista. Olin myös hoitjana eräällä osastolla. Eräiden hoitajien käytös oli erikoista... ja töykeää uudelle hoitajalle. Erikoisista asioista huomauteltiin.Potilas hoitosuunnitelmiin ei olisi saanut tutustua..ihmettelenkin kun halusin perehtyä asukkaisiin ja heidän sairauksiinsa.Toivon todella että huomaisitte käytöksenne ja kiinnittäisitte siihen huomiota miten kohtelette uusia työntekijöitä. Jos työilmapiiri on huono siitä kärsivät myös asukkaat. Kiitos kuitenkin 2 hoitjalle jotka olivat asiallisia minua kohtaan.


    • töissä

      vihnuskodissa. Silloin siellä oli aika sisäänlämpiäviä pikku piirejä. Hoito oli pinnallista ja se oli yksi syy miksi jäin pois. Halusin hoitaa paremmin mihin siellä annettiin mahdollisuus.

      Tästä päivästä en tiedä toivottavasti on laatu parantunut.

      • ollut aikoinani

        kesätöissä vihnuskodissa.Kokemusta löytyy kahdelta eri osastolta.Ensimmäisellä osastolla vastaanotto oli tympeää, jopa vihamielistä. Mitään perehdytystä tai opastusta en saanut. Kysymyksiin vastattiin tiuskimalla, jos ollenkaan. Porukka oli todella sisäänpäinlämpiävää, ja "pelottavaa". Ilmapiiri oli kamala. Kaikki puhuivat pahaa kaikista, osastonhoitajan puheille ei voinut edes kuvitella menevänsä. Hän ei muuten sanonut sanaakaan minulle ensimmäiseen kahteen viikkoon ollessani osastolla...!! Olen jälkeenpäin kuullut muiltakin sijaisilta heidän saaneen samanlaista kohtelua osakseen. Sijaispula kuuluu juuri tuolla osastolla olevan valtava. En ihmettele lainkaan.

        Toisen osaston vastaanotto oli huomattavasti ystävällisempi. Sain jonkun verran perehdytystä, ja kysymyksiin vastattiin asiallisesti. Siellä en kokenut ilmapiirin olevan läheskään niin tulehtunut, ja osastonhoitaja tuli itse minut toivottamaan tervetulleeksi osastolle. Toki sielläkin sain kokea olevani "vain sijainen" joidenkin henkilöiden taholta, mutta näitähän mahtuu joukkoon aina...
        Yleiisesti ottaen en kuitenkaan menisi enää töihin Vihnuskotiin, ja onneksi siihen ei ole enää tarvettakaan. Olen löytänyt töitä muualta.


      • haluaisin työskennellä
        ollut aikoinani kirjoitti:

        kesätöissä vihnuskodissa.Kokemusta löytyy kahdelta eri osastolta.Ensimmäisellä osastolla vastaanotto oli tympeää, jopa vihamielistä. Mitään perehdytystä tai opastusta en saanut. Kysymyksiin vastattiin tiuskimalla, jos ollenkaan. Porukka oli todella sisäänpäinlämpiävää, ja "pelottavaa". Ilmapiiri oli kamala. Kaikki puhuivat pahaa kaikista, osastonhoitajan puheille ei voinut edes kuvitella menevänsä. Hän ei muuten sanonut sanaakaan minulle ensimmäiseen kahteen viikkoon ollessani osastolla...!! Olen jälkeenpäin kuullut muiltakin sijaisilta heidän saaneen samanlaista kohtelua osakseen. Sijaispula kuuluu juuri tuolla osastolla olevan valtava. En ihmettele lainkaan.

        Toisen osaston vastaanotto oli huomattavasti ystävällisempi. Sain jonkun verran perehdytystä, ja kysymyksiin vastattiin asiallisesti. Siellä en kokenut ilmapiirin olevan läheskään niin tulehtunut, ja osastonhoitaja tuli itse minut toivottamaan tervetulleeksi osastolle. Toki sielläkin sain kokea olevani "vain sijainen" joidenkin henkilöiden taholta, mutta näitähän mahtuu joukkoon aina...
        Yleiisesti ottaen en kuitenkaan menisi enää töihin Vihnuskotiin, ja onneksi siihen ei ole enää tarvettakaan. Olen löytänyt töitä muualta.

        Itselläni kokemus Vihnuskodista.
        Ensimmäisenä työpäivänäni minua ei edes tervehditty, ei esitelty osatoa saatikka työporukkaa, ei annettu raporttia, ei kerrottu potilaskutsu järjestelmästä. Olin kuin ilmaa, paitsi saattaessani potilasta vessaan minulle kerrottiin heillä olevan vaipat eikä ole minun asia opettaa heitä vessaan pääsyyn, koska sitä ei vakihenkilöt ehdi tehdä. Tein sen työvuoron loppuun niinkuin taisin ja kotiin ajellessani itkin. Ainoa työpaikka mistä ikinä olen pahaa mieltä itkien lähtenyt. Päätin etten siihen taloon kuuna päivänä mene takaisin. Syynkin olen johtavalle hoitajalle vai johtajako hän on kertonut.


      • Anonyymi

        Samaa jatkuu edelleen. Hoito näennäistä - ollaan tekevinään vaikke tehdä mitään. Kovasti puhutaan kiireestä omaisille.


    • kertomaan

      minkälainen paikka Vihnuskoti on työpaikkana. Onko teillä sijaispulaa, minkälainen työilmapiiri on, palkkaus ym Kiinnostaisi kuulla.

      • samassa maailmassa.

        Kokemukseni omaisena on myönteinen. Olen vuosia seurannut Vihnuskodin toimintaa enkä löydä sille moitteen sijaa. Ainoa huono puoli on henkilökunnan vähyys, joka näkyy sairauslomina. Sijaisetkin on toiminut mielestäni hyvin. Ainakin siten miten vakituiset sijaiset voi ylensäkin toimia.


      • Kaikki ei aina näy ulospäin
        samassa maailmassa. kirjoitti:

        Kokemukseni omaisena on myönteinen. Olen vuosia seurannut Vihnuskodin toimintaa enkä löydä sille moitteen sijaa. Ainoa huono puoli on henkilökunnan vähyys, joka näkyy sairauslomina. Sijaisetkin on toiminut mielestäni hyvin. Ainakin siten miten vakituiset sijaiset voi ylensäkin toimia.

        Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää. Voin hyvin samaistua edellisiin kirjoittajiin.Itse olen myös sijaisena kokenut ilkeää kohtelua ja silmien pyörittelyjä, kun jotain asiaa kysyn, kun kukaan ei ole vaivautunut antamaan minkäänlaista raporttia, vaikka ensimmäistä kertaa elämässäni ko. paikkaan astuin.Ja ihan varmasti olen sijaisena yhtä hyvä hoitaja kuin nämä vakituisetkin siellä, ei se, ettei minulla ole vakituista työpaikkaa tee minusta huonoa hoitajaa!! Kyllä niitä sairauslomia aiheuttaa myös TYÖPAIKKAKIUSAAMINEN, jota tosiaankin vanhainkodilta löytyy! Ehkäpä asioiden todellista laitaa ei omaisille kerrota.
        Onneksi nykyään voi valita, mihin menee töihin, ja niin suuressa rahapulassa en tule koskaan olemaan, että Vihnuskotiin töihin menisin!


      • aavistan
        Kaikki ei aina näy ulospäin kirjoitti:

        Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää. Voin hyvin samaistua edellisiin kirjoittajiin.Itse olen myös sijaisena kokenut ilkeää kohtelua ja silmien pyörittelyjä, kun jotain asiaa kysyn, kun kukaan ei ole vaivautunut antamaan minkäänlaista raporttia, vaikka ensimmäistä kertaa elämässäni ko. paikkaan astuin.Ja ihan varmasti olen sijaisena yhtä hyvä hoitaja kuin nämä vakituisetkin siellä, ei se, ettei minulla ole vakituista työpaikkaa tee minusta huonoa hoitajaa!! Kyllä niitä sairauslomia aiheuttaa myös TYÖPAIKKAKIUSAAMINEN, jota tosiaankin vanhainkodilta löytyy! Ehkäpä asioiden todellista laitaa ei omaisille kerrota.
        Onneksi nykyään voi valita, mihin menee töihin, ja niin suuressa rahapulassa en tule koskaan olemaan, että Vihnuskotiin töihin menisin!

        henkilökunnan mielialat heti kun avaan jonkun liikkeen tai viraston oven.

        Kävin tässä eräänä päivänä pizzapaikassa. Siellä kaksi ulkomaan kieltä puhuvaa miestä keskustelivat äänekkästi asikkaiden kuullen. Tunsin itseni siellä ulkopuoliseksi.

        Onko tuo Vihnuskodin ilmapiiri sitten sitä sisäistä mutinaa joka ei välity omasille ja hoidokeille?


    • osastoja

      Omaiseni oli jokunen vuosi sitten intrvallijaksolla Vihnuskodissa. Hän kyllä tykkäsi olla siellä, kehui hoitajia mukaviksi ja auttavaisiksi. Itsekin sai kyllä heistä sellaisen kuvan ja paikkana mitä ihanin. Omaiseni oli omatoiminen ja asiallinen, mikäs hänen kanssaan oli ollessa. Jakso oli hänelle tosi piristävä.

    • sellainen joka on

      myöskin ollut Vihnuskodissa töissä, kahdella eri osastolla.
      On ihan työntekijäkohtaista, millaista hoitoa siellä saa. Vanhusten helpotus on, kun paikalla on joku motivoitunut opiskelija. Vaikka oisi ihan kädetön muuten, niin kun vaan lupaa ottaa asioista selvää ja käy vastailemassa kelloihin, niin asukkaat ovat onnellisia. Enkä nyt tarkoita, että asiat jäisi siihen, vaan että se opiskelija myös vie sitä asiaa eteenpäin. Paljon ärsyttävämpää kuitenkin, että käy joku opiskelija huomauttamassa asiasta, kuin että vanhus itse valittelisi.
      Yleisesti ottaen kuitenkin sanoisin, että Vihnuskodissa ovat vanhukset hyvässä hoidossa. Ainoa, mikä siellä osastojen asukkaita vaivaa, on seuranpuute. Voi sitä onnea, kun joku henkilökunnasta välillä pysähtyy juttelemaan vähän pidemmäksikin aikaa. Siksi siellä tarvittaisiin seuraneitejä ympäri vuoden, ei vain kesällä.
      Opiskelijan roolissa pääsin kurkkaamaan annettavia lääkkeitä ja asiakkaiden sairauksia siinä määrin, että voin sanoa, että ei siellä turhaan lääkkeitä anneta.
      Jotta ei nyt ihan menisi pelkäksi lirkutteluksi, niin onhan Vihnuskodissakin toki moni asia vinksallaan. Sillä osastolla, missä olin opiskelijana hommissa, oli tosi sisäänpäinlämpiävää porukkaa. Oli jopa yksi hoitsu, joka ei puhunut mulle koko jakson aikana mitään. Jos sanoin hälle, että olin käyttänyt asiakkaan X vessassa, niin tämäpä lähti välittömästi kyseisen ihmisen kanssa käymään vessassa. Olin hänelle kuin ilmaa. Se ihminen pitäis saada pois sieltä hoitotyöstä ja äkkiä.

    • asukkaat

      Näkevätkö myös he nälkää??

      • silmistä

        Kuivatetaanko heitä?
        Olen kuullut näin tapahtuvan.


      • muistelija.
        silmistä kirjoitti:

        Kuivatetaanko heitä?
        Olen kuullut näin tapahtuvan.

        Tämä huhu on elänyt ainakin 20 vuotta. Mutta ei savua ilman tulta.


      • 55VEE
        silmistä kirjoitti:

        Kuivatetaanko heitä?
        Olen kuullut näin tapahtuvan.

        MUTTA PELKÄÄN VANHUUTTA!


      • tyhmä?
        silmistä kirjoitti:

        Kuivatetaanko heitä?
        Olen kuullut näin tapahtuvan.

        mitä tarkoittaa kuivatetaanko heitä?


      • Anonyymi
        silmistä kirjoitti:

        Kuivatetaanko heitä?
        Olen kuullut näin tapahtuvan.

        Kyllä. Tätä tekevät eivätkä välitä. Vanhus tulee sekavaksi eikä mitään tehdä. Vaikka tietävät syyn.


      • Anonyymi
        tyhmä? kirjoitti:

        mitä tarkoittaa kuivatetaanko heitä?

        Sitä, ettei anneta tarpeeksi nestettä. Jolloin kuivut, tulet sekavaksi ja väsyneeksi.


      • Anonyymi
        silmistä kirjoitti:

        Kuivatetaanko heitä?
        Olen kuullut näin tapahtuvan.

        Kyllä. Tajusimme ajoissa ja vaadimme nesteytystä tipalla. Pelastui sillä kertaa.


      • Anonyymi

        Kun et pysty itse syömään, niin osa hoitajista ei syöttänyt ollenkaan, jätti vaan lautasen,. Vaikka näkevät, ettei pysty käyttämään kättä eikä haarukkaa. Ja lautanen jäi syömättä. Eivät vaan välitä. Alkoi laihtuminen ja lihastan katoaminen.


    • VAAN

      Jos on samanlaista touhuilua kuin paikallisessa TK:n vuodeosastoilla, ei oo kehumista!

      • Pyytävä

        Olen samaa mieltä kanssasi TK:sta siellä pitäis ensin henkilökunta lisäkouluttaa,että olis edes sama
        taso muiden vastaavien kanssa.
        Käyttäytyminenkin on ihan Venäjän malliin!


      • auttaja

        Olen samaa mieltä kanssasi TK:sta siellä pitäis ensin henkilökunta lisäkouluttaa,että olis edes sama
        taso muiden vastaavien kanssa.
        Käyttäytyminenkin on ihan Venäjän malliin!


      • *huokaus*
        auttaja kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi TK:sta siellä pitäis ensin henkilökunta lisäkouluttaa,että olis edes sama
        taso muiden vastaavien kanssa.
        Käyttäytyminenkin on ihan Venäjän malliin!

        ...Vielä kun voisi valita potilaansakin...


      • Ratkaisee
        *huokaus* kirjoitti:

        ...Vielä kun voisi valita potilaansakin...

        Kun menee yksityissektorille,siellä on tasokasta hoitoa,johon ihan oikeasti satsataan tieto-taitoa.
        Tässäkin pätee totuus :rahalla saa kaikkea,myös hyvinvointia.


      • Sinne vaan
        Ratkaisee kirjoitti:

        Kun menee yksityissektorille,siellä on tasokasta hoitoa,johon ihan oikeasti satsataan tieto-taitoa.
        Tässäkin pätee totuus :rahalla saa kaikkea,myös hyvinvointia.

        Niimpä niin. Älkääpäs enää mollatko hoitajia, olkaa iloisia että joku viitsii tehdä sitä työtä paskapalkalla, ja sitten kiitokseksi saa lukea netistä kaikenmaailman ääliöitten valitusta huonosta hoidosta... Hoitakaapas isinne ja äitinne, mummonne ja vaarinne siellä kotona, niin loppuu turha marina!


      • Hoitopaikka
        Sinne vaan kirjoitti:

        Niimpä niin. Älkääpäs enää mollatko hoitajia, olkaa iloisia että joku viitsii tehdä sitä työtä paskapalkalla, ja sitten kiitokseksi saa lukea netistä kaikenmaailman ääliöitten valitusta huonosta hoidosta... Hoitakaapas isinne ja äitinne, mummonne ja vaarinne siellä kotona, niin loppuu turha marina!

        Joo,minä olenkin hommannut isäni yksityiseen palvelukotiin,hänellä kun on varaa siihen.
        Olen oikein kiitollinen kun isäni hyvinvoinnista huolehditaan kiitettävästi.
        Ja mikä tärkeintä,hän itse kokee olonsa siellä turvalliseksi ja miellyttäväksi,hoitohenkilöstöä kiittäen.


      • Utelias
        Hoitopaikka kirjoitti:

        Joo,minä olenkin hommannut isäni yksityiseen palvelukotiin,hänellä kun on varaa siihen.
        Olen oikein kiitollinen kun isäni hyvinvoinnista huolehditaan kiitettävästi.
        Ja mikä tärkeintä,hän itse kokee olonsa siellä turvalliseksi ja miellyttäväksi,hoitohenkilöstöä kiittäen.

        Omkohan yksityisellä hoito paljonkin kalliimpaa kuin kunnallisessa hoitokodissa?


      • tulee
        Utelias kirjoitti:

        Omkohan yksityisellä hoito paljonkin kalliimpaa kuin kunnallisessa hoitokodissa?

        On titysti,koska hoito on yksilöllistä,laadukasta,ruoka erinomaista,palvelu pelaa hienosti.


      • sh. opisk.
        Sinne vaan kirjoitti:

        Niimpä niin. Älkääpäs enää mollatko hoitajia, olkaa iloisia että joku viitsii tehdä sitä työtä paskapalkalla, ja sitten kiitokseksi saa lukea netistä kaikenmaailman ääliöitten valitusta huonosta hoidosta... Hoitakaapas isinne ja äitinne, mummonne ja vaarinne siellä kotona, niin loppuu turha marina!

        Kyllä tässä on enemmänkin valitettu Vihnuskodin Vakituisen henkilökunnan käytöksestä kuin huonosta hoidosta!! Omasta kokemuksesta jo tiedän, että heidän käytöksensä sijaisia ja opiskelijoita kohtaan on aivan käsittämättömän epäkohteliasta, naurettavaa ja lapsellista!
        Minkäänlaista perehdytystä työhön ei saa edes ennen pidempää sijaisuutta eikä mitään voi kysyä kun kukaan ei vastaa ja sitten kiukutellaan kun sijaiset ei hoida tehtäviään! Aivan naurettavaa aikuisilta ihmisiltä!!
        Toki tiedän, että työ on äärettömän raskasta ja palkka paska ja koko ajan on kiire, mutta ei kai tälläinen käytös auta tilannetta yhtään!?! Ei niitä sijaisia ja uusia työntekijöitä kiirettä helpottamaan ainakaan näin luulisi saatavan!


      • hoitaja opskelija
        Sinne vaan kirjoitti:

        Niimpä niin. Älkääpäs enää mollatko hoitajia, olkaa iloisia että joku viitsii tehdä sitä työtä paskapalkalla, ja sitten kiitokseksi saa lukea netistä kaikenmaailman ääliöitten valitusta huonosta hoidosta... Hoitakaapas isinne ja äitinne, mummonne ja vaarinne siellä kotona, niin loppuu turha marina!

        Hoidan vanhaa isääni ja äitiäni sekä lisäksi opiskelen. olen myös yksinhuoltaja. Se että vanhuksen hoitaminen on raskasta ei oikeuta kiukutteluun heille. Katselin aikananivihnuskodin hoitajia ja olin yksi heistä . osa hoitajista oli töykeitä myös opiskelijoille ja sehän ei auta ketään.


      • OPISKELIJA MINÄKIN
        hoitaja opskelija kirjoitti:

        Hoidan vanhaa isääni ja äitiäni sekä lisäksi opiskelen. olen myös yksinhuoltaja. Se että vanhuksen hoitaminen on raskasta ei oikeuta kiukutteluun heille. Katselin aikananivihnuskodin hoitajia ja olin yksi heistä . osa hoitajista oli töykeitä myös opiskelijoille ja sehän ei auta ketään.

        HOITAJAT TEKEVÄT OSASTON. KATEUS, ILKEYS KYLLÄ VALLITSEE SIINÄ TALOSSA.OPISKELIJAT JA SIJAISET OVAT ILMAA VAKI-SISÄPIIRI HOITAJILLE.JOS ET OLE SISÄPIIRIN MIELEEN OLET MELKO HEIKOILLA. MIELESTÄNI ESIMIEHET OVAT VASTUUSSA OSASTONSA ILMAPIIRISTÄ! VAI ONKO SE YHÄ ETTÄ KUN ON PALJON NAISIA SAMAN KATON ALLA, ILMAPIIRI ON PAHA. JA JOILLEKKIN HOITAJILLE ON KOVA KUN TULEE NUORENPI, TIETÄVÄMPI HOITAJA JOLLA ON MAHDOLLISESTI UUSIN TIETO, SEHÄN EI SITTEN KÄY LAATUUN, KALVAMINEN JA PAHANPUHUMINEN ALKAA. KUNPA HOITAJAT MUISTAISIVAT OMAN TYÖURANSA ALKUA....KUINKA OTETTIIN VASTAAN...TOIVOTTAVASTI NIIHIN ILMAPIIRI ASIOIHIN JOKU NOKIALLA PUUTTUU...MAINE KASVAA
        OLEN OLLUT HARJOITTELUISSA MUISSAKIN TALOISSA MUTTA HUONOIN ILMAPIIRI ON JUURI TÄSSÄ TALOSSA.
        JA JONKINLAISTA TORAA JOKA OSASTOLLA..MUTTA OLIHAN SIELLÄ JOITAKIN YSTÄVÄLLISÄKIN HOITAJIA..


      • N.K
        OPISKELIJA MINÄKIN kirjoitti:

        HOITAJAT TEKEVÄT OSASTON. KATEUS, ILKEYS KYLLÄ VALLITSEE SIINÄ TALOSSA.OPISKELIJAT JA SIJAISET OVAT ILMAA VAKI-SISÄPIIRI HOITAJILLE.JOS ET OLE SISÄPIIRIN MIELEEN OLET MELKO HEIKOILLA. MIELESTÄNI ESIMIEHET OVAT VASTUUSSA OSASTONSA ILMAPIIRISTÄ! VAI ONKO SE YHÄ ETTÄ KUN ON PALJON NAISIA SAMAN KATON ALLA, ILMAPIIRI ON PAHA. JA JOILLEKKIN HOITAJILLE ON KOVA KUN TULEE NUORENPI, TIETÄVÄMPI HOITAJA JOLLA ON MAHDOLLISESTI UUSIN TIETO, SEHÄN EI SITTEN KÄY LAATUUN, KALVAMINEN JA PAHANPUHUMINEN ALKAA. KUNPA HOITAJAT MUISTAISIVAT OMAN TYÖURANSA ALKUA....KUINKA OTETTIIN VASTAAN...TOIVOTTAVASTI NIIHIN ILMAPIIRI ASIOIHIN JOKU NOKIALLA PUUTTUU...MAINE KASVAA
        OLEN OLLUT HARJOITTELUISSA MUISSAKIN TALOISSA MUTTA HUONOIN ILMAPIIRI ON JUURI TÄSSÄ TALOSSA.
        JA JONKINLAISTA TORAA JOKA OSASTOLLA..MUTTA OLIHAN SIELLÄ JOITAKIN YSTÄVÄLLISÄKIN HOITAJIA..

        Olen ollut opiskelijan ominaisuudessa vihnuskodissa eräällä osastolla harjoittelussa, minut otettiin vastaa erittäin hyvin. Sain kunnon perehdytyksen paikkaan, vanhuksiin, heidän hoitoonsa ja lääkitykseen. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Enkä ajatellut kertaakaan etteikö minua hyväksyttäisi.


      • Nokkimisesta kärsinyt
        N.K kirjoitti:

        Olen ollut opiskelijan ominaisuudessa vihnuskodissa eräällä osastolla harjoittelussa, minut otettiin vastaa erittäin hyvin. Sain kunnon perehdytyksen paikkaan, vanhuksiin, heidän hoitoonsa ja lääkitykseen. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Enkä ajatellut kertaakaan etteikö minua hyväksyttäisi.

        Nokian tauti on aika kova sukulaisuussuhteiden kohdalta. Tuosta oireenkuvasta ei pääse eroon koskaan.


      • ..laitoksia
        Utelias kirjoitti:

        Omkohan yksityisellä hoito paljonkin kalliimpaa kuin kunnallisessa hoitokodissa?

        Missä laitoksissa ihmisiä hyvin hoidetaan? laitos on laitos..vaikka voissa keitettäs. Leipääntyneet ihmiset hoitaa vaikeita tapauksia...hyvä,edes näin on, ja että inhimillisyys on edes välttävää.


      • Vanha entinen hoitsu
        sh. opisk. kirjoitti:

        Kyllä tässä on enemmänkin valitettu Vihnuskodin Vakituisen henkilökunnan käytöksestä kuin huonosta hoidosta!! Omasta kokemuksesta jo tiedän, että heidän käytöksensä sijaisia ja opiskelijoita kohtaan on aivan käsittämättömän epäkohteliasta, naurettavaa ja lapsellista!
        Minkäänlaista perehdytystä työhön ei saa edes ennen pidempää sijaisuutta eikä mitään voi kysyä kun kukaan ei vastaa ja sitten kiukutellaan kun sijaiset ei hoida tehtäviään! Aivan naurettavaa aikuisilta ihmisiltä!!
        Toki tiedän, että työ on äärettömän raskasta ja palkka paska ja koko ajan on kiire, mutta ei kai tälläinen käytös auta tilannetta yhtään!?! Ei niitä sijaisia ja uusia työntekijöitä kiirettä helpottamaan ainakaan näin luulisi saatavan!

        Semmoista on ollut opiskelijoiden kohtelu hoito-alalla 1973 vuodesta alkaen ainakin, jolloin itse olin opiskelijana hoitoalalle. Kosto elää ja on suloinen,- taitaa edelleen toimia siinä työssä. Nöyryytys ja aliarvostaminen jatkuu siis edelleen. Se on sitä naisalan haittapuolta. Miehiä vaan alalle puolet ja puolet naisia Kannatan kiintiöitä! Siinä muutos kateuteen, ja suunta muuttuu, kun miehiä alalla tarpeeksi. Palkkakin korjaantuu!


      • kyrpiintynyt
        N.K kirjoitti:

        Olen ollut opiskelijan ominaisuudessa vihnuskodissa eräällä osastolla harjoittelussa, minut otettiin vastaa erittäin hyvin. Sain kunnon perehdytyksen paikkaan, vanhuksiin, heidän hoitoonsa ja lääkitykseen. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Enkä ajatellut kertaakaan etteikö minua hyväksyttäisi.

        Olin myös Vihnuskodissa opislelijana työharjoittelussa muutama vuosi sitten. Olin Lah: puolella ja minulla taas ei ole mitään hyvää sanottavaa paikasta. Pyysin itse, että saisin keskeyttää työharjoittelun. Paikka oli sanoinkuvaamattoman kamala. Hoitajat olivat aivan hirveitä ja heillä oli noussut neste päähän. MRSA-sairastavat asukkaat eivät saaneet edes syödä samassa tilassa muiden kanssa ja heidän täytyi muutenkin viettää aikansa huoneissaan. En pysty suosittelemaan paikkaa kenellekään, en hoidollisesti saatika sitten työpaikaksi


      • häiriö liikenteessä?
        kyrpiintynyt kirjoitti:

        Olin myös Vihnuskodissa opislelijana työharjoittelussa muutama vuosi sitten. Olin Lah: puolella ja minulla taas ei ole mitään hyvää sanottavaa paikasta. Pyysin itse, että saisin keskeyttää työharjoittelun. Paikka oli sanoinkuvaamattoman kamala. Hoitajat olivat aivan hirveitä ja heillä oli noussut neste päähän. MRSA-sairastavat asukkaat eivät saaneet edes syödä samassa tilassa muiden kanssa ja heidän täytyi muutenkin viettää aikansa huoneissaan. En pysty suosittelemaan paikkaa kenellekään, en hoidollisesti saatika sitten työpaikaksi

        Ja mikä sai sinut juuri nyt keskellä yötä valittamaan jo kauan sitten tapahtuneesta asiasta, ja vielä ikivanhaan viestiketjuun ? ? ?


      • Veera555
        Nokkimisesta kärsinyt kirjoitti:

        Nokian tauti on aika kova sukulaisuussuhteiden kohdalta. Tuosta oireenkuvasta ei pääse eroon koskaan.

        Sukulaisten suosiminen lisäksi Nokiaa vaivaa se, että kaikki ihmiset ja asiat halutaan värittää poliittisesti. Sairaus sekin - paha sairaus!


      • Anonyymi
        Sinne vaan kirjoitti:

        Niimpä niin. Älkääpäs enää mollatko hoitajia, olkaa iloisia että joku viitsii tehdä sitä työtä paskapalkalla, ja sitten kiitokseksi saa lukea netistä kaikenmaailman ääliöitten valitusta huonosta hoidosta... Hoitakaapas isinne ja äitinne, mummonne ja vaarinne siellä kotona, niin loppuu turha marina!

        Ei tarvitsisi valittaa, jos esimies hoitaisi tehtävänsä ja seuraisi ja vaatisi kaikkien hoitajien tekevän työnsä kunnolla ja samalla tavalla rutiinit. Nythän niin ei ole.


      • Anonyymi
        Hoitopaikka kirjoitti:

        Joo,minä olenkin hommannut isäni yksityiseen palvelukotiin,hänellä kun on varaa siihen.
        Olen oikein kiitollinen kun isäni hyvinvoinnista huolehditaan kiitettävästi.
        Ja mikä tärkeintä,hän itse kokee olonsa siellä turvalliseksi ja miellyttäväksi,hoitohenkilöstöä kiittäen.

        Sama olisi pitänyt meidänkin tehdä. Emme ikävä kyllä tienneet, että Tampereellekin saa hakea paikkaa - yksityinen hoivakoti olisi paras ja pieni vanhusten määrä. Kunnallinen huonoin aina, koska työ tehotonta eikä kukaan valvo, mitä teet.


    • joskus mummu

      Minun tuttavani, joka oli juuri viikko aikaisemmin valmistunut ja päässyt vihnuskodille töihin, sanoi viikon jälkeen, että kiva on lähtee työvuoron jälkeen kotiin ja jättää mummot paskat housuissa makaan, kai seuraava vuoro vaihtaa. Entäs jos ei vaihdakaan ? Eikä ainakaan pitänyt vielä olla leipääntynyt työhönsä!

      • v alinnut

        väärän ammatin. Toiset tekee työnsä hyvin ja toiset ei juuri paljonkaan välitä työnsä laadusta. Saikulle tai vapaalle vaan kun pääsee ja jättää hommat tunnollisille työntekijöille. Harmi vaan että noita saikkuihmisä on Nokian kaupungilla liikaa töissä.
        Kuitenkaan Vihnuskoti ei ole Koukkuniemi, vaikka useita työntekijöitä on siletä tullut Vihnuskotiin.


      • hoihoihoitaja
        v alinnut kirjoitti:

        väärän ammatin. Toiset tekee työnsä hyvin ja toiset ei juuri paljonkaan välitä työnsä laadusta. Saikulle tai vapaalle vaan kun pääsee ja jättää hommat tunnollisille työntekijöille. Harmi vaan että noita saikkuihmisä on Nokian kaupungilla liikaa töissä.
        Kuitenkaan Vihnuskoti ei ole Koukkuniemi, vaikka useita työntekijöitä on siletä tullut Vihnuskotiin.

        Itselläni on kokemusta yhdeltä Vihnuskodin osastolta enkä löydä pahaa sanaa sanottavaksi. Olin aluksi opiskelijana, työharjoittelussa. Sain todella hyvän perehdytyksen osastoon ja asukkaisiin, enkä yhtäkään vihaista vastausta välillä ehkä tyhmiinkin kysymyksiini. Työharjoittelun loputtua sain tehdä sijaisuuksia ko. osastolla ja täytyy kyllä todeta sen olleen toistaiseksi paras työyhteisö jonka jäsenenä olen saanut olla!

        Mitä taas tulee asukkaiden hoitamiseen, niin ainakin kyseisellä osastolla hoitajat olivat ammattitaitoisia ja motivoituneita tekemään työnsä hyvin. Vanhusten kohtelu oli inhimillistä ja lämminhenkistä. Huhut kannattaisi siis jättää omaan arvoonsa ja tosiaankin vaikka piipahtaa ihan itse katsomassa miten homma Vihnuskodissa toimii. En ole koskaan kuullut yhdenkään omaisen valittavan mummunsa tai pappansa hoidosta Vihnuskodissa, kiitoksia hyvästä hoidosta olen kylla kuullut sitäkin enemmän.

        Veikkaan näidenkin edellä olevian ala-arvoisten kirjoitusten olevan peräisin ihmisiltä jotka eivät joko oikeasti tiedä Vihnuskodista mitään, tai sitten sijaisilta jotka eivät itse osaa käyttäytyä muita kohtaan aikuismaisesti. Kaikista ihmisistä ei tarvitse pitää mutta aikuisuuteen kuuluu pyrkimys tulla kaikkien kanssa toimeen.

        Itsekin olen törmännyt hoitoalalla työpaikkoihin joissa en todellakaan ole viihtynyt tai joissa joku asia sotii omia arvojani vastaan. Olen kuitenkin antanut palautetta suoraan paikan päällä enkä nimettömänä nettiin.


      • xx
        hoihoihoitaja kirjoitti:

        Itselläni on kokemusta yhdeltä Vihnuskodin osastolta enkä löydä pahaa sanaa sanottavaksi. Olin aluksi opiskelijana, työharjoittelussa. Sain todella hyvän perehdytyksen osastoon ja asukkaisiin, enkä yhtäkään vihaista vastausta välillä ehkä tyhmiinkin kysymyksiini. Työharjoittelun loputtua sain tehdä sijaisuuksia ko. osastolla ja täytyy kyllä todeta sen olleen toistaiseksi paras työyhteisö jonka jäsenenä olen saanut olla!

        Mitä taas tulee asukkaiden hoitamiseen, niin ainakin kyseisellä osastolla hoitajat olivat ammattitaitoisia ja motivoituneita tekemään työnsä hyvin. Vanhusten kohtelu oli inhimillistä ja lämminhenkistä. Huhut kannattaisi siis jättää omaan arvoonsa ja tosiaankin vaikka piipahtaa ihan itse katsomassa miten homma Vihnuskodissa toimii. En ole koskaan kuullut yhdenkään omaisen valittavan mummunsa tai pappansa hoidosta Vihnuskodissa, kiitoksia hyvästä hoidosta olen kylla kuullut sitäkin enemmän.

        Veikkaan näidenkin edellä olevian ala-arvoisten kirjoitusten olevan peräisin ihmisiltä jotka eivät joko oikeasti tiedä Vihnuskodista mitään, tai sitten sijaisilta jotka eivät itse osaa käyttäytyä muita kohtaan aikuismaisesti. Kaikista ihmisistä ei tarvitse pitää mutta aikuisuuteen kuuluu pyrkimys tulla kaikkien kanssa toimeen.

        Itsekin olen törmännyt hoitoalalla työpaikkoihin joissa en todellakaan ole viihtynyt tai joissa joku asia sotii omia arvojani vastaan. Olen kuitenkin antanut palautetta suoraan paikan päällä enkä nimettömänä nettiin.

        Hoihoihoitaja puhuu asiaa.


      • HYVIN..
        xx kirjoitti:

        Hoihoihoitaja puhuu asiaa.

        KETKÄ PALSTAA LUKEE !


      • työtä vailla
        HYVIN.. kirjoitti:

        KETKÄ PALSTAA LUKEE !

        Mol:ssa näkyy olevan usein haku päällä Vihnuskotiin. Hyvä perehtyä vähän etukäteen , minne lupaa itsensä likoon laittaa.


      • A@nn@
        työtä vailla kirjoitti:

        Mol:ssa näkyy olevan usein haku päällä Vihnuskotiin. Hyvä perehtyä vähän etukäteen , minne lupaa itsensä likoon laittaa.

        Olen ollut nyt töissä vihnuskodissa ja tykännyt aivan hirmuisesti!!!! Ihana talo ja ihanat työkaverit. Hoitajat todella välittävät vanhuksista..tykkään ♡♡♡♡ Ennen työnalkua luin näitä juttuja ja pikkusen pelkäsin mennä .mutta olinpa sitten sitäkin yllättyneempi..;) Mull oli todella perusteellinen ja hyvä perehdytys.


    • omainennnn

      Kuule ihan ihmisiä siellä on hoitajina, jokainen ihminen ja hoitaja on erilainen, EI pidä yleistää.

      • sairasta touhua

        ne hoitajat kuulemma istuu vaan ja juovat kahvia ja harjoittelijat tekevät työn.


    • kuultaisko totuuttak

      Kuulemma ? Voi pyhä pamaus tätä Kuulemma-ihmisosastoa !

      • juovatvain kahvia

        siä on liian paljon keskiiän ylittäneitä hoitajia ne ei jaksa enää hoitaa niitä vanhuksia.


      • A@nn@
        juovatvain kahvia kirjoitti:

        siä on liian paljon keskiiän ylittäneitä hoitajia ne ei jaksa enää hoitaa niitä vanhuksia.

        Hei, Millaista meininki on nykyään Vinhus kodilla? Näitä juttuja lukiessa ei tunnu kivalta mennä tekemään sinne sijaisuutta :(
        Ja vielä kun olin aluksi aivan innoissani..
        ny pelottaa mennä :(


      • Ulostepalsta
        A@nn@ kirjoitti:

        Hei, Millaista meininki on nykyään Vinhus kodilla? Näitä juttuja lukiessa ei tunnu kivalta mennä tekemään sinne sijaisuutta :(
        Ja vielä kun olin aluksi aivan innoissani..
        ny pelottaa mennä :(

        A@nn@:lle ohje:

        ÄLÄ LUE NÄITÄ PALSTOJA! NIIN PALJON KIRJOITETAAN SOOPAA JA TUUBAA.


      • A@nn@
        Ulostepalsta kirjoitti:

        A@nn@:lle ohje:

        ÄLÄ LUE NÄITÄ PALSTOJA! NIIN PALJON KIRJOITETAAN SOOPAA JA TUUBAA.

        Kerroppa sitten sinä millasta siellä on työskennellä kun tunnut niin olevan sisällä siitä...


    • ulostemestari

      Joka kunnassa pyörivät samat kauhutarinat vanhusten hoitolaitoksista.Mitään ei ole muuttunut tarinoissa vuosikymmenissä

      • A@nn@

        Niimpä, mutta olen myös useasti saanut huomata huomata että nömä ns. "tarinat" ovat ihan tottakin... että haluaisin kuulla jtn hyvää ko. paikadta ja ihan A ja B osastoista, etenkin sijaisilta!!! =)


    • Vakooja...

      Ompa täällä paljon negatiivista puhetta vihnuskodista... Vähän kyllä menee musta jo liiotteluksi :( mulla on kokemusta kahen vuoden takaa sillontällön sijaisena olemisesta ja voin sanoo että vihnuskodissa on parempaa palvelua kuin joissakin yksityisillä. Niistä vasta niitä kauhutarinoita oon kuullutkin...
      Hoitajista olen sen huomannut että jotkut ovat hieman sisäänpäin suuntautuneita kuin toiset, eivätkä esim edes tervehdi. Mutta se on vain niiden oma persoona, eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti.
      Varmasti melkein jokaisen työpaikan ilmapiirissähän olisi parantamisen varaa, ja musta vihnuskodissa se on suht. hyvä, ottaen erityisesti huomioon sen että suuren suuri osa työntekijöistä on naisia... :)

    • Anonyymi

      Omaiseni on ollut Vihnuskodissa ja täytyy sanoa, että ei hyvä osasto hänellä.
      Mitään omaisinformaatiota ei ole, mitään ei kerrota. Itse täytyy kaikki kysellä. Kukaan hoitaja ei tiedä potilaan voinnista mitään, vaikka pitäisi seurata. Voinnin muutoksia ei seurata ja oteta yhteyttä lääkäriin. Turvarannekkeen painamisen jälkeen tullaan 20 min jälkeen.
      Mitään ei jakseta tehdä ja aina valitetaan kiirettä, vaikka aikaa jutella kollegan kanssa käytävällä.

    • Anonyymi

      Äitini oli aikanaan nokian vihnuskodissa marian pirtissä hän aina valitteli sitä että yöllä ei pääse vessaan.hänellä oli ranteessa hälytysranneke mutta kas kummaa hoitaja valehteli että korvat heilui että ranneke hukkui saunareissulla,ranneke otettiin häneltä pois kun hän soitti hoitajaa yöllä ,eli yö nukuttiin aika usein vaipat märkänä,miettikää vempulat hoitajat millaisen vanhuuden itsellenne haluatte.

    • Anonyymi

      samanlaisia vemppoja joka paikassa missä on sellaisia potilaita jotka ei ymmärrä valittaa,ja vaatia vastinentta koville hoitomaksuille ,ja hoitajamitoitus täytetään jalattomilla eläkeläishoitajilla jotka ei pysty tekemään mitään fyysistä esim, nostoja.

      • Anonyymi

        Miten puolustuskyvytön vanhus uskaltaa valittaa. Omaiset ainoita, jotka voi.
        Kova kk-maksu, etkä saa mitään kunnon hoitoa ja ylläpitoa.
        Terveydestä ei huolehdita. Epäystävällisiä omaisille.
        Hoitajat aina omissa tiloissaan eikä koskaan vanhusten kanssa.
        Ei ikinä ketään sukulaista tai tuttua Vihnuskotiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe