Kasvaneet tuloerot haihattelua

Hyvätuloiset

Asiantuntijat varoittelevat ylivelkaantumisesta ja suosittelevat, etteivät ihmiset missään tilanteessa ylittäisi lainan määrällään 20 kertaa bruttokuukausitulojaan.

Sehän meinaa sitä, että yhteensä 4000 euroa tienaava pariskunta voisi ostaa 80 000 euron asunnon...

8000 eurollakaan ei saisi kuin uuden kerrostalokaksion Vantaan Myyrmäestä/Martinlaaksosta...

Mikä ihme tätä maata vaivaa?

Sitten puhutaan, että tuloerot ovat kasvaneet liian suuriksi... Tuota kahdeksaa tonnia tienaavaa pariskuntaa voitaneen pitää jo erittäin hyvätuloisina, mutta jos edes se ei riitä lähiökaksiota suurempaan, niin ei voi muuta kuin ihmetellä!!!

4

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki"- vaan Sinullekin! Jos hiukan mietiskelisit tämän(kin) yhteiskunnan taloudenpidon viidakkoa, niin huomaisit hetkessä sen mielettömyyden. Otetaan esimerkiksi vaikkapa pankkien toiminta. Niiden "henki ja elämä" on korkomarginaali, eli otto- ja antolainausten korkojen erotus. No, nykyäänhän taas annetaan lainaa helposti, koska vuosi vuodelta vaaditaan "viivan alle" edellisvuotta suurempi lukema. Mutta kun työmarkkinasektorilla jaetaan lopputilejä entistä tiuhempaan, ylittyvät pankkien luottotappiolaskelmat ja siitä seuraavan hädän hetkellä julkisuuteen lähetetään varoitteleva viesti "ylivelkaantumisen vaaroista". Tämä on "sitä ihteään", kapitalismia puhtaimmillaan!

      • Kysyjä X

        Tuo 20 x bruttotulot on ikivanha lainanottajan nyrkkisääntö. Kuvaat termin kokomarginaali väärin. Se ei ole otto -ja antolainauksen välinen ero, vaan pankin myöntämän lainan peruskoron (esim. euribor) päälle tuleva marginaali. Kovin on heikkoa tuo asiantuntemuksesi tältä alalta.

        Siinä olet oikeassa, että lainan saa helposti - edellytyksenä on että on maksukykyä. Tämän asianhan pankin tarkistavat perusteellisesti ennen lainan myöntämistä.

        Nuo (yksityisen) ylivelkaantumisen vaaran viestit ovat täysin oikeita. Kaikilla lainan ottajilla ei kerta kaikkiaan ole ymmärrystä lainojen määristä ja maksuajoista. Onko sinusta väärin antaa opastusta lainojen ottajille. Jotkut typeryksethän ovat aikanaan ryssineet omaisuutensa. Esimerkiksi SKP meni velkarahalla tyydyttämään pörssikiimaansa ja samalla ajoi konkurssiin koko puolueen.

        Kerrohan vom, miten kommunistisessa yhteiskuntajärjestelmässä lainaa otetaan? Jos vaikka minä haluaisin rakentaa talon järven rannalle, niin mistä minä saisin rahat siihen?


      • pilipalimies
        Kysyjä X kirjoitti:

        Tuo 20 x bruttotulot on ikivanha lainanottajan nyrkkisääntö. Kuvaat termin kokomarginaali väärin. Se ei ole otto -ja antolainauksen välinen ero, vaan pankin myöntämän lainan peruskoron (esim. euribor) päälle tuleva marginaali. Kovin on heikkoa tuo asiantuntemuksesi tältä alalta.

        Siinä olet oikeassa, että lainan saa helposti - edellytyksenä on että on maksukykyä. Tämän asianhan pankin tarkistavat perusteellisesti ennen lainan myöntämistä.

        Nuo (yksityisen) ylivelkaantumisen vaaran viestit ovat täysin oikeita. Kaikilla lainan ottajilla ei kerta kaikkiaan ole ymmärrystä lainojen määristä ja maksuajoista. Onko sinusta väärin antaa opastusta lainojen ottajille. Jotkut typeryksethän ovat aikanaan ryssineet omaisuutensa. Esimerkiksi SKP meni velkarahalla tyydyttämään pörssikiimaansa ja samalla ajoi konkurssiin koko puolueen.

        Kerrohan vom, miten kommunistisessa yhteiskuntajärjestelmässä lainaa otetaan? Jos vaikka minä haluaisin rakentaa talon järven rannalle, niin mistä minä saisin rahat siihen?

        kommunismissa naapurikolhoosin raksamiehet tulevat rakentamaan sinulle kesämökkisi Internationaalia laulaen ja punainen lippu hulmuten. Pieni tyttö jakaa työmiehille leipää, viiniä ja kukkasia tauoilla. Poikaset kisailevat siinä kuka etevimmin vasaraa käyttää ja työläisillä on hauskaa sitä tauoilla seurata, nuoren polven innokkuutta. Aurinko paistaa koko ajan mutta siltikin viljaa tulee niin että kaikki voivat syödä kyllin eikä kenellekkään tule auringonpistosta. Toverit eivät vaadi korvausta työstään, riittää että saa toimia aatteen puolesta toverin apuna. Kun työ on päättynyt, pidetään juhlat. Kaikki naapurit tulevat yhdessä juhlimaan mökkiäsi ja kaikilla on kivaa. Jaetaan lahjoja ja juhlat kestävät kauan.

        Näin se toimii kommunismissa, olen nähnyt vanhoja neuvostofilmejä.


      • Matilaine
        Kysyjä X kirjoitti:

        Tuo 20 x bruttotulot on ikivanha lainanottajan nyrkkisääntö. Kuvaat termin kokomarginaali väärin. Se ei ole otto -ja antolainauksen välinen ero, vaan pankin myöntämän lainan peruskoron (esim. euribor) päälle tuleva marginaali. Kovin on heikkoa tuo asiantuntemuksesi tältä alalta.

        Siinä olet oikeassa, että lainan saa helposti - edellytyksenä on että on maksukykyä. Tämän asianhan pankin tarkistavat perusteellisesti ennen lainan myöntämistä.

        Nuo (yksityisen) ylivelkaantumisen vaaran viestit ovat täysin oikeita. Kaikilla lainan ottajilla ei kerta kaikkiaan ole ymmärrystä lainojen määristä ja maksuajoista. Onko sinusta väärin antaa opastusta lainojen ottajille. Jotkut typeryksethän ovat aikanaan ryssineet omaisuutensa. Esimerkiksi SKP meni velkarahalla tyydyttämään pörssikiimaansa ja samalla ajoi konkurssiin koko puolueen.

        Kerrohan vom, miten kommunistisessa yhteiskuntajärjestelmässä lainaa otetaan? Jos vaikka minä haluaisin rakentaa talon järven rannalle, niin mistä minä saisin rahat siihen?

        on ikivanha noi niinku vuosiss?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe