Miten autismiin liittyvä SI-häiriö on vaikeuttanut lapsesi oppimista? Mistä apu silloin kun tarkka työ käsillä ei onnistu, esim. kirjoittaminen ilman visuaalista mallia.
Kodin näkökumasta yrityksen ja erehdyksen kautta tapahtuva oppiminen ei motivoi eikä oikein tunnu vievän eteenpäin.
Mallista tekeminen tai käden toimintojen vakauttaminen kädestä kiinni pitämällä ovat auttaneet kaikenlaisessa tekemisessä. Lapsi itse pyytää kädestä pitäen annettavaa apua, jos asia on uusi tai hän on muuten epävarma. Myös kirjoittaminen onnistuu silloin kun hän saa käteensä tarvitsemansa tuntoaistimuksen.
Käsien ja sormien toiminta ollut hyvin kankeata. Sormien eriytyminen on tapahtunut vasta nyt. Se on toimintaterapian ansiota.
Tietokone motivoi oppimaan. Kotona sillä tehdään paljon vaikeampia asioita kuin koulussa. Onko tavallista, että taso voi autistilla olla hyvinkin erilainen eri ympäristöissä tai eri ihmisten kanssa ?
SI-häiriö
3
862
Vastaukset
- eri ihmisten kanssa ?
Pitää paikkansa. Kysymys on sekä asioiden ennakoinnista, pysyvyydestä että kommunikaatiosta.
- ero tasossa
eri ympäristöissä. Kotona nauttii, kun saa laskea, tehdä äidinkielen tehtäviä, kielten tehtäviä yms.
Nämä tehdään tietokoneella erilaisten oppimispelien avulla, koska tietokoneella hänen on helpompi tehdä. Hiiri on helpompi väline kuin kynä. Kynällä tekeminen hyvin kankeaa, koska sormien eriytyminen on tapahtunut vasta nyt tietoisessa tekemisessä. Onkin aika ihmeissään, kun sormet pelaavat nyt paremmin.
Olen joskus yrittänyt tehdä lapsen kanssa samantasoisia tehtäviä kuin koulussakin ja samalla tavalla. Eli yrityksen ja erehdyksen kautta. Tarkoituksenani oli auttaa häntä selviytymään paremmin myös koulussa tämänkaltaisista tehtävistä. Seurauksena on tullut lapselle paha mieli ja hän on loukkaantunut minulle aika syvästikin ja on ilmaissut minulle ettei ole tyhmä.
Heti kun kosketan hänen kättään tavalla tai toisella, hänen toimintansa jäsentyy ja hän nauttii tekemisestä.
Olenkin katsonut parhaaksi tehdä kotona niin kuin tähänkin asti. Eli että hän saa tehdä sen tasoisia tehtäviä, kuin hän minun kanssani pystyy.
Onneksi nyt mallintamisen oppiminen on alkanut auttaa oppimista myös muissa ympäristöissä. - yleisiä
ero tasossa kirjoitti:
eri ympäristöissä. Kotona nauttii, kun saa laskea, tehdä äidinkielen tehtäviä, kielten tehtäviä yms.
Nämä tehdään tietokoneella erilaisten oppimispelien avulla, koska tietokoneella hänen on helpompi tehdä. Hiiri on helpompi väline kuin kynä. Kynällä tekeminen hyvin kankeaa, koska sormien eriytyminen on tapahtunut vasta nyt tietoisessa tekemisessä. Onkin aika ihmeissään, kun sormet pelaavat nyt paremmin.
Olen joskus yrittänyt tehdä lapsen kanssa samantasoisia tehtäviä kuin koulussakin ja samalla tavalla. Eli yrityksen ja erehdyksen kautta. Tarkoituksenani oli auttaa häntä selviytymään paremmin myös koulussa tämänkaltaisista tehtävistä. Seurauksena on tullut lapselle paha mieli ja hän on loukkaantunut minulle aika syvästikin ja on ilmaissut minulle ettei ole tyhmä.
Heti kun kosketan hänen kättään tavalla tai toisella, hänen toimintansa jäsentyy ja hän nauttii tekemisestä.
Olenkin katsonut parhaaksi tehdä kotona niin kuin tähänkin asti. Eli että hän saa tehdä sen tasoisia tehtäviä, kuin hän minun kanssani pystyy.
Onneksi nyt mallintamisen oppiminen on alkanut auttaa oppimista myös muissa ympäristöissä.Samoin aistiongelmat kulkevat käsi kädessä esim. autismin kirjon kanssa. On tärkeätä huomioida miten aistiongelmat näkyvät arjessa ja pistää ne vaikka paperille, ja sitten näkee, missä aistissa on eniten vaikeuksia ja neuvojakin löytyy miten näitä aisteja voi kussakin tilanteessa harjoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475425Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612246Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181830Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1451761- 171555
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol301467Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5135881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171107Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771078Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se213963