Minkä ihmeen takia anorektikoilla pömpöttää maha ihan hirveesti, vaikka he muuten ovat kamalan laihoja. Yhdellä anorektikko-kaverillanikin on tosi iso maha ja tikkujalat. Itse olen taas suhteellisen timmissä kunnossa (tosin painan kyllä ainakin 10 kg enemmän kuin ystäväni)ja mahani ei pömpötä ikinä! Mistä tuo ilmiö siis johtuu??
anorektikoilla pömpöttävä maha?!
15
7734
Vastaukset
- isomahaiset
Olet varmaan nähnyt kuvia Afrikasta kuinka ihmiset näkevät nälkää. Lapsilla mahat pömpöttävät vaikka eivät ole syöneet moneen kuukauteen.
Proteiinin puute saa mahan pömpöttämään. Jos jättää syömättä lihan, maidon, munat, palkokasvit jne jne... mitkä sisältävät proteiinia, alkaa vatsa pömpöttää.- alkuper.
olen tosiaan nähnyt kuvia afrikan lapsista :( surullista ajatella, että ystäväni kärsii noin vakavasta puutostilasta!!olen yrittänyt auttaa häntä kaikin voimin, mutta mikään ei auta :(
- lakumies
Yleensä tämä puutostila johtuu siitä, että äidinmaitoa ei saatu suositeltuun ikään asti. Ja täytyy olla todella yksipuolinen ruokavalio jos tällaisen saa. Ei se riipu pelkästään eläinkunnantuotteista. Täytyy olla monipuolinen ja ravitseva ravinto, ja sellaisen voi parhaiten saada olemalla vegaani.
- littlepig
muka? Itse en ainakaan ole kovin paljoa nähnyt kuvia sellaisista anorektikoista, joilla maha pömpöttää.
Ystävälläsi on todella asiat huonosti. :/- kaikilla!
Itsellä oli ainakin pahimmillaan painoindeksi reilu 13 ja vatsa niin litteä kuin olla voi, toisin kuin nyt! :) En ole minäkään nähnyt kuvia isomahaisista anorektikoista, mutta voi olla kyllä joidenkin kohdalla ihan totta.
- LilleMy
kaikilla! kirjoitti:
Itsellä oli ainakin pahimmillaan painoindeksi reilu 13 ja vatsa niin litteä kuin olla voi, toisin kuin nyt! :) En ole minäkään nähnyt kuvia isomahaisista anorektikoista, mutta voi olla kyllä joidenkin kohdalla ihan totta.
maha pömpöttää iha helvetisti. mut muuten sit luut törröttää joka paikasta ja laiha oon. mut pömppis mikä pömppis- lihaa en kyl syö enkä maitotuotteita et proteiinin saanti on vähäistä..
- solmussa
Minä syön jonkin verran, joten en luule että oma pömpötys johtuu proteiinien puutteesta. Jossain määrin aliravittu olen tietenkin. Pääasiassa vatsa turpoaa vain siksi, että se ei tahdo ärtymättä ottaa vastaan oikein mitään. Heti syönnin jälkeen vatsa turpoaa, kehittää kaasua, kipristelee jne. Ehkä muillakin on sama juttu? Ja sitten kaikki muut nestekertymät yms. näkyvät laihalla hirveän paljon helpommin kuin normaalipainoisilla. Ummetus myös luonnollisesti turvottaa, ja sitä on meillä kaikilla anorektikoilla. Muista en tiedä, mutta minulla vatsa turpoaa myös jos on oksenteluvaihe päällä. En osaa sanoa miksi.
- dsffewewwef
Liika proteiinien vetäminenkin voi aiheuttaa turvotusta ja pahoinvointia.
- sdfsdfsdf
Mahan pömpötys johtuu afrikkalaisilla lapsilla keittämättömän veden mukana tulevista suolistomadoista. Lapsi laihtuu, mutta maha jää pömpöttämään, koska mato voi kasvaa jopa kaksimetriseksi.
Ottakaa selvää ennen kuin kirjoittelette asioita!- fakta-juttu
Afrikkalaisten lasten mahat pömpöttävät proteiinin puutteen vuoksi. Kudoksiin siirtyy paljon nesteitä ja pysyy siellä, kun nimenomaan proteiinista on puute. Veren albumiini-arvo, (joka usein anorektikoilla on liian alhainen ja ) joka on afrikkalaislapsilla järkyttävän alhaalla, kuvastaa elimistön proteiinivarantoja...albumiini voidaan mitata verinäytteestä, jos halutaan nopeasti todistaa elimistön proteiinitasosta jotain.
Kun albumiini-arvo nousee terveelle asteelle, myös turvotukset häviävät. Albumiini-arvo nousee, kun elimistö saa proteiinia riittävästi.
- fghjtk
Sulisto ei tyhjene ja vanha paska jää suoleen. Siellä se mätänee ja voi jopa tehdä vaurioita. Enkä nyt vitsaile. Olkaa varovaisia!
- Kwasiorkor
Wikipedia: "Kvašiorkor tai kwashiorkor on pienillä lapsilla esiintyvä proteiinin puutteellisesta saannista aiheutuva sairaus ja on tyypillinen 9–24-kuukauden ikäisillä Afrikan kehitysmaiden lapsilla, joiden rintaruokinta on päättynyt. Sairauden nimi juontuu Länsi-Afrikan rannikon kwa-kielistä ja viittaa syrjäyttämiseen rintaruokinnasta seuraavan lapsen synnyttyä. Taudin havaitsee erityisen hyvin kuihtuneista raajoista ja turvonneesta vatsasta.
Kvasiorkoria sairastava lapsi
Kvašiorkor aiheutuu yleensä yksipuolisesta ruoasta, joka koostuu pääasiassa joistain kasvikunnan tuotteista. Sairauden tyypillisiä oireita ovat turvotus, ripuli, oksentelu, iho- ja hiusmuutokset, rasvamaksa, ödeema, kasvuhäiriö, kakeksia, anemia, hypoalbuminemia, yliärtyvyys ja psykomotorinen jälkeenjääneisyys"
Tätä samaa esiintyy pitkälle kehittyneessä nälkiintymistilassa anorektikoilla.. - Faktaaaa
Wikipedia: "Kvašiorkor tai kwashiorkor on pienillä lapsilla esiintyvä proteiinin puutteellisesta saannista aiheutuva sairaus ja on tyypillinen 9–24-kuukauden ikäisillä Afrikan kehitysmaiden lapsilla, joiden rintaruokinta on päättynyt. Sairauden nimi juontuu Länsi-Afrikan rannikon kwa-kielistä ja viittaa syrjäyttämiseen rintaruokinnasta seuraavan lapsen synnyttyä. Taudin havaitsee erityisen hyvin kuihtuneista raajoista ja turvonneesta vatsasta.
Kvašiorkor aiheutuu yleensä yksipuolisesta ruoasta, joka koostuu pääasiassa joistain kasvikunnan tuotteista. Sairauden tyypillisiä oireita ovat turvotus, ripuli, oksentelu, iho- ja hiusmuutokset, rasvamaksa, ödeema, kasvuhäiriö, kakeksia, anemia, hypoalbuminemia, yliärtyvyys ja psykomotorinen jälkeenjääneisyys."
Tätä samaa esiintyy pitkälle kehittyneessä nälkiintymistilassa anorektikoilla. - it'sthewater
Se voi johtua myös siitä, että he juovat vettä todella paljon. 1-4 litraa päivässä on paljon.
- miettikääpä
Laihalla ihmisellä se "pömpötys" vaan korostuu, koska on muuten niin hoikka. Saattaa pömpöttää maha saman verran kuin muillakin, mutta koska on muuten niin hoikka niin se erottuu vaan paremmin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642